<3 HuHTiKuuN MaSuaSuKiT <3 Maaliskuussa

onpa täällä jännät paikat monella, ainakin hanilla ja jaahassulla muistaakseni. tekstiä tulee taas sitä tahtia, että en muista puoliakaan lukemaani :/ ja hani sinuna soittaisin kyllä ä-polille. eikö toi limakin voi olla se limatulppa joka irtoaa ennen synnytystä just?

laala hienoo et pääsit saigonille :hug: ja eihän se niin vaikeaa ollut ;) itsekin kyllä muistan kuinka arvoin et "kehtaanko" pyytää saikkuu ku tuntu ettei vaan jaksa enää. taisi olla vaikeinta myöntää itselle että nyt tarttis vähä lepoo.

solina hui mitä kaikkee siellä ä-polilla tulikaan vastaan :hug: onneksi vauva kuitenkin voi hyvin! sehän se tärkeintä vaikka toivoisi kyllä että sinäkin vähän vähemmällä olisit selvinnyt. miksi sulta muuten otetaan se lapsivesipunktio? toivotaan että sieltä tulee hyviä tuloksia ja että muutenkin sinun olo ja tila paranee! minäkin muuten tikuttelen pissasta proteiineja ja mittailen paineita kotona joka päivä, onneksi rm mulla vielä "kurissa".

nappi aika erikoinen toi sun miehenh työnantajan suhtautuminen oman lapsen syntymään :kieh: mä oisin sitä mieltä et jos työnantaja on noin joustamaton, niin sit on työntekijäkin, eli se "sairastuminen" vaikka vatsatautiin just syntymän aikoihin saa täällä kyllä vahvasti kannatusta ;)

).) tänään tunnistettu ekat "oikeet" supistukset ja oli heti vähä kipeitäki :eek: aloin uskoo et täähän voi syntyyki ilman käynnistystä (oon pelänny ennenaikaista käynnistystä rm:n takia) ja muutenki alko taas päässä pyörii kaikki vielä tekemättömät valmistelut... joita riittää :whistle: jännä et noi supparit pitää itse tuntee ennenku uskoo et joo, sieltä se vauva tulee. kun mullaki vatsa kovettunut (ei selkeitä supistuksia) vaikka kuinka pitkään/usein ja ä-polilla ku piuhoissa olin, niin lääkäri sano mun supistelevan aika reippaastikin... en vain itse osaa tulkita noita masun tuntemuksia :/

tänään oli muuten kiva ku oli kaveri talvilomalla ja käytiin tarpoon melkein pari tuntii hangessa :) sitten teetä ja pulla, nam :p mulla on tosi vähä kavereita mammiksella/kotiäitinä (kaikki vaan tekee "uraa" vieläki vaik ollaan +/-30v...), niin on vähä pulaa päiväsaikaan kavereista. enkä kauheesti viihdy vaan yksikseen tekemässä vauvavalmisteluja ja puunaamassa kotiakaan.

joo, nyt syömään lohilaatikkoa ja sit jätskiä, hirmuinen nälkä :p vointeja ja tsemppiä kaikille ja ottakaa nyt hyvät mammat yhteyttä sinne ä-poleille jos yhtään siltä tuntuu! meitä varten ne just on olemassa :wave:

t. manna + lilli 35+6 :heart:
 
Solina, tsemppiä sinulle! Onkohan se lapsivesipunktio samantapainen tutkimus kuin istukkabiopsia, missä iiiiisolla neulalla pistetään mahan läpi ja otetaan näyte? Mulle tehtiin se alkuraskauden aikana ja jännitin ihan kamalasti ja pidätin kyyneleitä, mutta mies onneksi oli mukana ja istui mun takana ja piti kiinni ja silitteli ja hyvin se sitten meni.

Jaahassulla ja monella muullakin näköjään jännät paikat, mulla ei ole lyhentynyt mikään ja kovana on edelleen :)

t. laiskiainen + otus (sokerihumalassa)
 
Lapsivesipunktioon menen siis sen takia että saataisiin tietää vauvan keuhkojen kypsyys ja nähtäisiin osaako hän toivottavasti jo hengittää itse. Ja olisi näin ollen valmiimpi syntymään.
Ja lääkärit tietäisi sitten uskaltaisiko vauvan puolesta leikata kuinka pian.
Kun ei taas haluttaisi vauvaa joka ei vielä osaa hengittää itse synnyttää jos ei ole ihan ihan pakko.

Juu kadaks, mun ymmärtääkseni. Ultran avulla tähdätään ja ohuella neulalla otetaan vatsanahan lävitse lapsivesinäyte.

Mutta nyt hyvät yöt. Jatketaan juttua huomenna.

t: Solina
 
Solina: kylläpä sait melkoiset uutiset, jakamista sinulle ja hyvä juttu että olet hyvässä hoidossa :hug:

jaahassu:
kieltämättä kuulostaa sinun selkäkipuilusi ihan niin kuin enteilisi synnytystä :). Mutta voihan se kipuilu tosiaan kestää viikkojankin ennen kuin kunnolla alkaa rytisemään ;).

Hani: eikös valkovuodon määrä lisäänny sekin siinä synnytyksen alla? Ja muutu vähän limaisemmaksi, vrt. ovislima (näin mä ainakin muistelen esikoisesta käyneen). Jospa sinuakin muistutellaan että tosioimet lähestyy. ;)

Oma (. ):
Minulla ollut tänään ihme supistuksuksia pitkin päivää. Siis ei mitään kipeitä, mutta niitä mahan kovettumisia. Tähän asti ei ole supistellut käytännössä lainkaan näin arkipuuhissa, mutta nyt ei ole tarvinnut kuin lyllertää huoneesta toiseen niin massu on mennyt ihan kovaksi pitkäksi aikaa :/. Esikoisesta ei näitä kivuttomia supistuksia ollut oikeen missään vaiheessa...


 
Täälläkin muuten oikeen lorahtelee tota valkovuotoa. Oikeestiko se lisääntyy synnytyksen lähentyessä? Onneksi sain tehtyä itelleni noita kankaisia pikkuhousunsuojia parit kipaleet. :D Ja siis täällä ihan selkeetä valkovuotoa kyllä, vaikka vetistä onkin (jää siihen phs:n pintaan)...

Ja suppareista... täälläkin tulee ihan koko ajan sellasia kivuttomia. Onneks ei nyt oo ollutkaan kipeitä, en halua että ainakaan ennen viikonvaihdetta syntyy. ;) Olis kiva perjantaireissu odottamassa. :D Meen kattoo siskoo Hesaan ja sit sitä musikaalia ja sit käydään Sellossa vähän PoP:ssa. :D

Kiva iltapäivä/ilta ollu... :D Mies teki ruuan ja mä oon saanu vaan löhötä sohvalla ja leikkiä koneella. :D Ei oo onneks huomiseks kouluhommia nimittäin. ;) Huomen mietin sellasia taas lisää. :D

Heti on paaaaaaaaljon parempi mieli kun tajusin että voin oikeesti vähän helpottaa ja levätä. :)
 
AAM
Solina, Hani ja jaahassu ryhmä:hug: :D
joo toi lapsivesipunktio kuulostaa hurjalta mutta on kuulemma suht neutraali ja vaaraton toimenpide vaavalle ja mammalle mutta semmoi "kivat" neulat joilla otetaan lapsivettä ei tietty kuulosta kivalta :( :|

kivuttomat pallovatsat mietin itse tässä tänään juuri samaa että mikä niiden kivuttomien suppareiden funktio todellisuudessa on... ? onko se juuri se kohdunkaulan pehmittäminen tai kohdun valmistelu koetokseen ja muistan kyllä että esikoisen aikana näitä oli samoilla viikoilla suht paljon ja kuite kaveri syntyi 41+1 vasta.. :whistle: et ei ne ainakaan mun synnytyksen alkamista ennakoinut niin paljon.. :|

am & hippunen 34+1
 
AAM
funkymama, tilia cordata, nappi, säde, kadak, miinulainen, ruttana, tutsa, manna, piin, emmie, nellah, superheppuli, elovena, mamiti87, heikku, mamma-1, AM
täs kaikki koos..
unohdinko jonkun :wave:
osa teistä ei oo piiiitkään aikaan näkynyt kirjoittelemassa mutta toivottavasti nähdään ti :hug: :)

am
 
Oonkohan mä jotenkin myöhäisherännäinen, mutta yht'äkkiä tajusin että ens ke 11.3 tää vauveli on täysaikainen. :eek:
Siis juu, oon tajunnu että laskettuaika lähestyy, mutta nyt iski jotenkin kunnolla tajuntaan. :snotty:
Ja kohta vajaan tunnin päästä poksuu viikot. :D
 
Heissan..
Eilen oli sitten neuvola..
tällaista siellä...
paineet 105/50
hemppa 134 :D
kohdunp.korkeus 32cm minkä yli ei olekkaan menny aiemmissa raskauksissa
pissat ok
raivotarjonta (kyllä kävi kipeetä ku se niin kovasti kokeili)
Sit kohdunsuusta sanoi vain että naftisti sormelle auki..'

Siitä pääsenki huolenaiheeseeni...

Eilen sit oltiin lähössä ulkosaunaan niin huomasin pyyhkiessäni että valkovuoto oli ihan sellasta vaalean rusehtavaa..
Nyt olen sit seurannu sitä ja yöllä ei ollu housuun asti tullu,mut nyt kun nous ylös niin pyyhkimällä taas tuli samaista rusehtavaa valkkaria..
Pitäiskö nyt aamu vielä seurata ja soitella sitten neukkuun vai mitä teksi..Supistuksia ei ainakaan ole lisänny mitenkään.. Anoppi meinas et se voi olla et johtuu vaan siitä tutkimuksesta..
Mut kyllä eilen sydän kimpaantu ku huomasin ja ajattelin jo et ei näin aikasin!!
Vaikka tiedän rttä ajoissa tääki tulee,mut ei saa vielä..viikko tai kaks sais vielä pysyä..
Mut jos toi nyt ois vaikka limatulppaa niin sillonhan ei kauan pitäs mennä synnytykseen..
Mulla esikosta meni tulppa laitoksella kun menin lämpimään suihkuun...Tokasta taas en huomannu et ois menny olleskaan eikä muutenkaan ole ollut mitää vuotoja aiemmin..
Jännittää..
Nyt olis kuitenkin tänään se 34vkoa täynnä,mut kyllä toivoisin et pari vkoa vielä kestäis...

Pitää napsia äkkiä 34vkon kuvajos sattuski et tää jää viimoseks tasavkoksi..Toivotaan et ei kuitenkan ja et toi olis vain tutkimuksesta johtuvaa..
Neukku oli kuiteski jo puol 12 ja tän vuodon huomasin n 17.00

kuvia 34


Mutta eipäs nyt pysty oikein keskittyyn kirjotteluun..Kommentoin myöhemmin teidän jutut..

Vaavimasu ja napukka 34+0
 
Huomenta! *haukotus*

Olipa se yö taas...ukko on yövuorossa ja mä olen aina niin levoton kun ollaan kahdestaan esikon kanssa yötä. Lisäks poika alkoi valittaan keskellä yötä että on pippeli kipeä :eek: reppana. särkylääkkeellä se meni ohi mut pitää kyl alkaa tarkasteleen kunhan se heräilee tuolta.

LIMATULPPA mulla tuli esikoisesta lasketun ajan tienoilla. synnytys käynnistyi 41+3.

LAPSIVESI joku kyseli minkä väristä se on, mullahan meni vedet svo:lla lattialle ja kun kattoo synnytyskuvia niin sukista voi tarkastaa että se on ollut vaaleanpunaista :LOL: Se oli jännä hetki, kun nousin sisätutkimuksen jälkeen laverilta ylös seisomaan niin kuului POKS ja vedet läjähti siihen lattialle. sit mua alkoikin naurattamaan kun ukon ilme oli NIIIIIIN hyvä, se ei tienny mihin se olis juossu sitä lammikkoa karkuun! :LOL:

JEP, nyt alkais oleen valmista. sairaalakassista puuttuu vielä se pikkupurtava ja lukeminen. menkkakipuilua havaittavissa ja muutenkin on olo aika vaivalloinen jo...no, kyl se kuukausi vielä menee vaikka pää kainalossa.

Gardenia ja Kapris 34+2 :heart:
 
Yhdessä koossa ollaan, suihku auttoi onneksi aika hyvin selkäkipuun. Mutta kyllä mä eilen sanoin ukolle, joka odottaa malttamattomana vauvan syntymää, että juu saa kyllä syntyä jo jos joka päiväiseksi tulisi tällainen selkäkipu! Esikoisesta kun ei mitään sellaista ongelmaa ollut, paitsi supistellessa. ei mikään ihme jos menisi hermot jos menisikin 41++ viikoille

kohta aamupesuille lapsosen kanssa ja neuvolaan.

jaahassu ja sammo 35+1
 
Hyvvee Huomenta Mammat

Huonosti nukutun yön jälkeen yritän kasailla itteeni uuteen päivään... tekee vähän tiukkaa :/ Lapset olis lähdössä tänään mummolaan loppuviikoksi hiihtoloman viettoon, itse mietin et mitä sitä sitten keksii tekemistä?!?!? Miehellä tuntui olevan suunnitelmat jo valmiina... Seksiä vois kuulemma nyt sitten ihan rauhassa ja ajan kanssa harrastaa :p On ollu hiljasta sillä rintamalla täälläkin päin, no kerran pariin viikkoon varmaan aika lähellä todellisuutta. Kun ei vaan enää oikein taivu :LOL:

Solina lapsivesipunktio tehriin mulle kolme kertaa kun odotin keskimmäistä poikaa. Sillon tarkasteltiin kanssa keuhkojen kypsyyttä. Muistaakseni punktiot tehtiin joka toinen pvä ja kolmannen kerran jälkeen synnytys sitten käynnistettiin vkolla 37++ (sektioonhan se sitten meni pt:n vuoksi) . Siinä välillä sain kortisonipiikkiä pakaraan keuhkojen kypsytykseen. Punktio on kivuton toimenpide, vähän tottakai nipistää kun neula pistetään vatsanpeitteiden läpi ja onhan se julman näköinen se neula :| Kun se neula on sitten kohdussa runruu semmonen "paine", mut ei se koske kuitenkaan. Itse jouduin olemaan osastolla kaikki ne päivät ja välipäivät kun näytteitä otettiin ja sitten vauva jo syntyikin.

Lis itse asustelen täällä Männistössä Mäntylän palvelutalon naapurissa, rollaattori-rikos olisi kyllä jo tännekkin tarpeen :LOL:


NK34+3
 
ensin vaavimasulle tuo kyllä kuulostais vähän limatulpalta. mulla esikoisesta alkoi tulee sitä samoihin aikoihin ku sulla poika syntyi siis 36+3. ongelmia ei juuri ollut.
et jos sulta limatulppaa jo irtoaa ni voi tosiaan vielä mennä ennen ku synnytys lähtee käyntiin :heart:

sitte ajattelin pistää tänne tän mun kessini ku näytti niin siroja masuja täällä olevan. huomioitava tietenkin et mä olen tosi lyhyt. just 160.



kuva otettu tänään rv 36+5
 
Oi kuinka söpöt massut teillä Vaavimasu ja Hani! :heart:

Mulla viikkojen poksumispäivä TAAS, illalla voisin ottaa pari kuvaa sen kunniaksi.

Saas nähdä miten jaksan keikkua tän päivän esikoisen ja kovettuvan vatsani kanssa, heräsin nimittäin aamulla klo 4.30 enkä saanut enää sen jälkeen uudestaan unta |O . Saatiin eilen vastatarjous talosta, josta tarjosimme tässä vähän aika sitten ja se siten yöllä mietitytti :headwall: .

Talvitie ja tasurit 36+0
 
huomenta, ollaanki vissiin kaikki yhes koos vielä, vaikka eilen(kin) näytti et nyt niitä synnytyksiä alkaa tosissaan pukkaa... tai mistä sitä tietää, jos joku lähteny laitokselle, tuskinpa sitä ehtii tänne raportoida?? :D

täällä poksu viikot ja ilmeisesti myös viimeinen kuukausi =) uskomattomat 36 vkoa täynnä ja 10. kuukausikin pyörähti käyntiin :eek: nopeesti menee vaikka toisaalta malttamattomana odotan synnytystä ja että saan vauvan syliin!!

neuvolassakin tuli käytyä heti aamusta ja taas on hyviä kuulumisia :heart: olen niin onnellinen kun nelisen viikkoa meni pelätessä vauvan kasvun puolesta ja r-myrkytystä... no, onhan ne vieläki vähä huolena, mutta paremmalta näyttää kuin helmikuun alussa. tässä faktat kun vkoja 36+0:
- paino +467g/vko (yht. +10kg raskauden alusta, kuulemma "aivan optimi" ), mut joo, taitaa nyt näkyä jätskin syöntikin :D :whistle:
- paineet 140/92 (rajoilla mennään mut parempi tääki ku aiemmin...)
- turvotus: -
- pissat: -/-
- tarjonta: rt ja hyvin jo laskeutunut, muttei ihan vielä kiinnittyny
- :heart: -syke: n. 150
- liikkeet: ++
- sf: 29cm!! eli +2cm 12 pv:ssä ja päästiin takas ALAkäyrälle, jee :D (oltiin siis tuon alapuolella yli kuukausi)
- vauvan kokoarvio: 2,3 kg (käsikopelo, ultrassa viikko sitte n. 2,2kg) ja n. 3-kiloista vauvaa veikataan yhä jos LA:an päästään

Joo, jospa lähtis hoiteleen virastohommia. Pitäs hommaa ainaki uus ajokortti ja käydä isännöitsijälle ilmoittaa uus sukunimi. Pankit ym. kai saaki ilmoituksen uudesta sukunimestä automaattisesti jostain järjestelmästä... Samalla reissulla vois käydä hiplaan (lue: ostaan) vähä kaikkee pientä ihanaa vaatetta ym vauvalle :whistle: On niin hyvä mieli!

Mäkin yritän illalla saada kuvan omasta masusta tänne Hanin ja Vaavimasun hienojen massukuvien innoittamana =)

t. manna + lilli 36+0 :heart: POKS
 
Vaavimasu ja hani, teidän mahoja kun katsoo, tuntuu, että omat raskauskilot on mennyt jonnekin ihan muualle ku mahaan ja teillä ne on tuolla ihan oikeassa paikassa :)

Talvitielle onnea asuntoasioiden kanssa. Meinaatteko ostaa?
 
Hani
Oiskohan toi sit ihan sitä..Aika vähäistä on kyllä eikä sillai mitenkään valumalla valu..Esikosta mulla sillon tosiaan oikein läsähti sellanen iso köntti lattialle ku olin suihkussa..Serkku sano et sillä oli tullu 3pv ennen synnytystä limatulppa..Voiko se siis tulla ihan tollai pienenä vuotona..?
Vuoto on tosiaan ihan sellasta tasasen vaalean ruskeeta eikä siinä ole mitää rantuja tms..
Ja masussa on muutes sellasta menkkojen jomotusta oikeestaan koko ajan vaikkei supistelis.. Ja ihmeellistä kyllä..Toinen tissi alko valuttaan maitoa ja jopa nännilävärin vanhoista rei'istä :LOL: Otin kuiteski heti ne pois ku tiesin oottavani..
Säikähin oikein kun yöpaidassa oli kuivanu läikkä ja sit tuli lisää :kieh:
Mut nyt lähen vanhemmille herkutteleen kakulla.. :p
 
manna, ajokortin uusimisessa menee jotain 6 vkoa! Ja ne ei poliisiasemalta edes ilmoita, milloin kortti on valmis haettavaksi, vaan pitäis itse soitella perään...tärkeintä on käydä jättämässä hakemus 2 kk sisällä nimen muutoksesta. Passi tuleekin sitten nopeammin. Mulla on molemmat Pasilassa vielä sisällä. Pitäisikin varmaan soittaa ja kysellä, olisko jo valmiit. Kela-kortti oli ainoa, joka tuli automaattisesti kotiin nimenvaihdoksen jälkeen. Hullua on, että osa pankin posteista tulee uudella nimellä ja osa vanhalla (siis saman pankin) ja yhtäkään luottokorttia ei ole tullut automaattisesti uudella nimellä. Mulla on siis kaikki vielä sekaisin, vaikka mentiin naimisiin jo joulukuussa. Amexille pitää toimittaa vihkitodistus tms (en edes tiedä, saatiinko sellaista ja missä välissä?! hääpäivä meni niin humussa) ja ne sitten toimittavat uuden kortin. Kuulemma pitäisi odottaa ensin, että on henkkarit uudella nimellä, niin sitten matchaavat. Ihmettelen, ettei Visa ole tullut automaattisesti, kun kumminkin menee pankin kautta...
 
huomenta päivää!!! hienoa että mammat yhdessä koossa vielä, ja mannallakin hyviä kuulumisia :)

täällä on vaivannut tuo eilinen neuvola..mulla oli neuvoloiden välissä 10pvää, ja terkkari oli TOSI huolissaan kun paino tippunu 64g/vko, ja sf pysyny samana :'(
kuitenkin turvotus oli edellisellä kerralla hurja, nyt ei ollut ollenkaan :hug: mietti että voihan se siitä johtua, mutta silti..nyt kuulemma PITÄÄ SYÖDÄ ja tankata, mutta mä en pysty syömään mitään rasvasta, kyseli mitä syön päivässä, kerroin:
AAMULLA: ruisleipää/muroja, jogurttia
PÄIVÄLLÄ: perus kotiruokaa
sitten siinä närpin hedelmiä, leipää ym päivän mittaan, illalla syön leipää, muroja, mysliä, jogurttia hedelmiä, en tietty ihan kaikkea kerralla :D en vaan saa syötyä kun yhden lämpösen aterian päivässä,kun olen niiiiiin täynnä, kuten itsekkin neukkitäti totesi että kyllä vauva todella vie tilaa!!!
sanokaa nyt että turhaan mä otan paineita tosta neuvolasta, vaikka kai se paremmin tietää!! onneksi on ens vkolla ultra =)

itseasiassa katoin neukkikorttia samalla, mun sf on ollu sillon edellisellä kerralla 27, nyt 28..onhan se siis kasvanut reilussa vkossa edes vähäsen :ashamed:
ja mulle on ä-polilla sanottu etten tee isoja lapsia, ihan saneltiin papereihinkin, ettei tule taas turhia keskos-veikkauksia, jos täysaikaisena syntyy =)

päivänjatkeita mammoille ja mahoille :hug:

- nannuli ja tyyppi rv. 32 tasan tänään-
 
manna: Mä hain maistraatista virkatodistuksen nimenmuutoksesta ja sillä hoitelin asiat sillä pankissa meni parisen viikkoa ennenkuin nimi oli päivittynyt.

Ja ongelmia voi tulla siinä vaiheessa kun henkilöllisyystodistus on uudella nimellä, mutta kortit vielä vanhalla nimellä. Joten kannattaa ajoittaa niiden hakeminen. :wave:
 
kadak KIITOS tiedoista :flower: kuinka nopeesti sä muuten hait sitä ajokorttia? mietin vaan että voiko sitäkään hakea heti vihkimisen jälkeen vai meneekö kuinka monta arkipäivää tietojen päivittymiseen väestötietojärjestelmiin... ? :eek: hmm, mut kai sitä voi pankeissa ym. käydä vaikka vihkitodistuksen kanssa (me saatiin semmonen, kun meidät vihittiin maistraatissa) hakemassa uusia kortteja, jos ajokortissa menee noin kauan. aika ärsyttävää kyllä odottaa, tuntuu että kaupassakin huijaan kun kirjoitan vielä vanhalla nimellä alle kuitit... eihän se ole enää mun nimi mut en jaksa selittää miksi nimmari ois eri ku henkkaris ja korteil oleva nimi. amexilla aika mielenkiintonen vaatimus vihkitodistuksesta, toivottavasti masterille riittää vaan ilmoitus (mul on master nordean kautta).

*muoks* kiitos taas myös ruttanalle lisätiedoista! mä taidan yrittää nyt tuolla vihkitodistuksella saada nimiä muuteltua. siinä lukee uusi sukunimi ja ainaki näyttää "tosi viralliselta paperilta" :D
 

Yhteistyössä