<3 Heinäkuun Onnenhiput 2011 <3 Tammikuu<3<3<3<3

Iltaa palstalle=)

Täällä on käynyt kovasti keskustelua kummeista ja ristiäisistä sekä nimistä.
Mitään näistä ei olla vielä mietitty. Ei oo vielä kiirus =)
Meillä kaikilla lapsilla on kirkkoon kuuluvia ja kuulumattomia kummeina. Kirkkoon kuulumattomat ovat osallistuneet ristiäisissä muiden kummien mukana, eivät vaan pääse "kirkonkirjoihin" eikä saa kummitodistusta papilta.
Meillä kuopuksen ristiäiset oli kirkon puolelta (pappi, ristiäisten ajankohta yms) aivan fiasko ja valituksen tein ja nyt pidän huolen ettei moisia mokia meille enään tapahdu..

Liitoskipuja ei oo täällä näkynyt, ei oo kyllä pahemmin missään raskaudessa vaivannut. Joskus jos nukuin pitkään samassa asennossa ni sit lonkat alkaa ilmoittelee.

Koulunkäynti
Cappuccinoko se siitä mainitsi.. sama täällä. Missä motivaatio?!?!? *vihellys*

Hankinnat
Öö.. pinnasänky on varmaan ”ainut” mitä tarvii hommaa.

Synnytys / kivunlievitykset
Mulla on suurempia pelkoja joutua sectioon. Jos vauvan tilanne sitä vaatis ni antaa mennä vaan, mutta muuten en sinne haluais, en.
Mulla siis kolme alatiesynnytystä joissa kaikissa kivunlievityksenä ollut epiduraali. Ensimmäisen kanssa toimi hyvin, ponnistusvaihe oli ihan luomua. Toisen synnytyksessä oli vaikka ja mitä, vauvalla iso hätä, hätäsectiovalmius oli kokoajan päällä. Epiduraali ei toiminut ollenkaan. Sitä sai antaa vain 1.5h välein lisää(?) ja epiduraali vaikutti tasan 1h10min. Kolmannen kanssa vaadin päästä pelkopolille juttelemaan. Halusin, että mulle luvataan toimiva kivunlievitys. Ja käytiin muutenkin kakkosen syntymää siellä läpi.
Ja kolmannen kanssa anestesialääkäri istui oikein alas ja laski nimenomaan mulle sopivan annostuksen, eikä sitä ”yleensä toimivaa” optimaalista annosta. Ja epiduraali toimi kuin unelma. Sitä lisättiin, kun huomattiin et vaikutus on lakkaamassa.
Mä olen sitä mieltä, että ehottomasti kannattaa jutella näistä (synnytyspelko, kivunlievitykset yms) etukäteen (esim neuvola) ja/ tai vaikka varata aika sinne synnytyssairaalaan jottei asia kasva liian isoksi peloksi. Vaihtoehtoja kuitenkin on.
Itse haluan mennä nytkin juttelemaan, kivunlievityksestä ja käynnistyksestä. Meillä kolmas käynnistettiin ison koon vuoksi. Mulla todella hyvä kokemus käynnistyksestä. Mulla synnytykset venyvät ja venyvät, koska ei päästä kalvoja puhkaisemaan. Sitten vasta kun kalvot puhkaistu alkaa mulla tapahtuu. Sitä ennen ei paikat aukea.

Vauva sairaalassa
Mä olen aina pitänyt vauvan vieressä, mutta kolmonen oli puolikkaan yön hoitajan kanssa nukkumassa, kun naapuri äiti kuorsas niin älyttömän kovaa etten saanut itse nukkua ja sit kun se vihdoinkin hiljeni ni vauva alkoi kitisee ja hoitaja sattui juuri tulee siihen ja sanoi, että vois ottaa vauvan nukkumaan hänen kanssaan et saan nukuttua. Ja kääks sitä tunnettä kun heräs ja vauva ei ollutkaan siinä vieressä. Kyllä iski ikävä =)

Sinadrius
Uskon että pärjäätte ilman autoa =) Keskustassa on niin paljon helpompi liikkua julkisilla kuin autolla, se ikuinen parkkisten etsiminen..

ElinaMaria
Huij kamalaa, tollasta kolaria varmasti pelästyy!! Onneks ei käynytmitään, paitsi autolle!
Näillä säillä ja liukkailla olis voinut käydä huonostikin.

Tiinu
Anna niiden luulla siellä ravintolassa mitä vaan, olet ainakin nyt saanut mielenrauhan =)

(.)
Liikkeitä odotellessa. Kakkosen ja kolmosen kanssa olen näillä viikoilla tuntenut ekat liikkeet..
Täällä aivan armoton väsymys. Se oli jo jossain vaiheessa poissa ja nyt iskenyt takas.

Huomenna olis aamusta pojan 8kk ja tytön 4v neuvolalääkärit.

Lehdetönpuu 13+4

Sukkasillaan: Minäpä jatkan näistä puudutuksista kun kerran alotinkin :) Lisäilkää/korjailkaa toki muut alalla olijat, jos koette tarpeelliseksi :)

Eli on siis tuo mainitsemasi kohdunkaulanpuudute (PCB) eli siinä lääkäri laittaa pitkän asettimen päässä olevalla pienellä neulalla (neula ei siis ole iso, vaikka siltä voi näyttääkin :) ) puudutetta kohdunsuulle, eli sen voi saada niin kauan kuin kohdunsuuta on jäljellä niin, että lääkäri saa sen sormiinsa. Toisilla laitto sattuu, toisilla ei. Toisilla puudute vaikuttaa erittäin hyvin, vie kivut, valitettavasti toiset eivät koe siitä olevan juuri apua. Vaikutus kestää n.1½-2h, ja sen voi tarvittaessa uusia. Tämä on siis avautumisvaiheen kipuihin suunniteltu. Se ei myöskään sulje pois epiduraalia tai spinaalia. Eli jos haluaa lähteä "lievemmistä" liikkeelle niin pcb on hyvä vaihtoehto ja joillekin riittävä. Tarvittaessa on kuitenkin hihassa vielä tujumpia aineita.

Sitten on tuo Pudendaalipuudutus. Se on hyvä juurikin ponnistusvaiheessa ja se myös laitetaan siis emättimeen. Kuulemma on ihan hyvä apu. Mulla ei kauheasti ole tuosta kokemusta, joku kymmenkunta varmaan olen nähnyt laitettavan, mutta se tuli meidän sairaalaan vasta mun harjoittelujen jälkeen, joten viime kesän työkokemus on ainoa, jossa tuota ehdin nähdä. Kertokaahan muut alan ihmiset tästä lisää, jos teillä olisi siitä enemmän kokemuksia? Esim. Tampereella se on kai ollut käytössä jo paljon kauemmin, jyväskylässäkin kyllä jo useamman vuoden.

En tiedä miten muualla, mutta meillä ei Keski-suomessa siis tällä hetkellä ole ilokaasua, joten sen "tilalle" otettiin Oxynorm, lihakseen pistettävä lääke. Annetaan siis usein juuri avautumisvaiheen alkuvaiheessa. Se ei myöskään sulje pois muita puudutteita. Itse sain tuon esikoisesta. Kokemus oli, että ei oikeastaan vienyt kipua ollenkaan, mutta tuli sellanen humalainen olo että "sattuu ihan pirusti, mutta ei se haittaa, lallallaaa"... Ei ehkä itselleni ihan eka vaihtoehto, mutta varmaan jollain muulla toimii ihan hyvin.

Mutta tuossa nyt on noista lääkkeellisistä kivunlievityksistä jotain, mutta älkäähän naiset unohtako niitä lääkkeettömiäkään vaihtoehtoja! Suihku toimii oikeasti monella tosi pitkään ja mä oon nähnyt kuinka aqua-rakkulat vei kivun niin hyvin, ettei synnyttäjä halunnutkaan enää epiduraalia. Terapiapallon kanssa on myös hyvä rentoutua ja ehkä mun uus suosikki viime kesältä on TENS-laite, eli se pieniä sähkösykäyksiä antava vekotin vaikuttaa hyvinkin toimivalta :D Tietenkään lämpöpussia unohtamatta!

Sitten muihin aiheisiin...

).( Hip hei! Tätä kirjoittaessa tunsin liikkeet ihan kunnolla eka kertaa!!! Ihanaa!

Kukkis ja pieni 15+4

:wave:

Neuvolassa käyty tänään, eipä mitään kummempia, kaikki ok, painoa tullut lisää 230g per viikko, paljon vähemmän kuin pelkäsin ja terkkakin käski olla stressaamatta. =)
Seurava käynti sitten kuukauden päästä jolloin saa myös rakenneultraan ajan, toisaalta tuntuu että sinnehän on ikuisuus mutta nopeaan tää aika tähänkin asti on esikoisen kans hyöriessä mennyt =)
Vapaapäivää vietin myös tänään kun poika lähti hoitoon ja ihanaa on ollut saada kunnolla omaa aikaa vaikka lähinnä siivoillessa se onki mennyt :D Mut ainakin on saanut kaikessa rauhassa järjestellä, se on luksusta!

MommysMonsters Mä eilen naureskelin noita sun unia kun samastuin niiden päättömyyteen niin kympillä :D Siis just noin hulluja unia mäkin näen harva se yö :D

emilien Kylläpä sun mies on päästänyt kurjan sammakon suustaan, olisin mäkin tuosta (vielä lisää) mieltäni pahoittanut! :| Ihan totta on että kyllä se huomio aina on parempi kuin välinpitämättömyys kumppanilta silloin kun ottaa päähän. Toivottavasti fiilikset on jo paremmat :hug:

Ottoliina Voi ei tuota papa-tulosta :| Mutta jos terkka sanoi että synnytyksen jälkeen katotaan sitä uudelleen niin voisiko olla vain väärä hälytys? Vaikka toki inhottavaa nyt saada lisästressin aiheita, toivotaan että kaikki olisi hyvin ja voisit hyvillä mielin keskittyä raskauteen :hug:

ElinaMaria Täälläkin kaivataan jo kovasti kevätaurinkoa!

SaaBas Nätti vauvakumpu :heart: Mä en ole napannut vielä yhtäkään masukuvaa, ois varmaan aika alottaa jos haluaa ees vähän seurata kasvua niinkuin aikomus mulla oli.. :ashamed:

Jaksamisia mammat tammikuun viimeisille päiville, kyllä se valo ja kevät (ja heinäkuu!) sieltä tulee, hitaanpuoleisesti vain :)

Jasmin ja siiri rv 13+3

Muoks. ElinaMarialle Vielä piti kommentoida miehen kolarista, ihan varmana on pelästyttänyt, onneksi ei mitään pahempaa päässyt käymään ja vain auto sai vammoja.

Viimeksi muokattu:
Tänään oli mullakin toka neuvolakäynti (tai kolmas, jos lääkärikäynninkin laskee). Paino oli noussut vain 800 g kuudessa viikossa, mutta mulla oli nyt kevyemmät vaatteet, kun tiesin varautua punnitukseen vaatteet päällä. Eli jatkossa sitten on hiukan luotettavampaa tuo painonseuranta, kun meen samanlaisissa kuteissa sinne.

Kaikki oli neuvolassa ok ja sykekin saatiin kuuluviin, vaikka on kyllä surkea doppler sillä terkalla. Ottaa hirveästi häiriöääniä jostain. Lekurin doppler oli parempi. Lisärautaa sain luvan popsia, hb oli nyt 111 (viimeksi 119).

Käytiin myös ylimääräisessä ultrassa tänään, koska np-ultrassa epäiltiin napanuoratyrää. Nyt kaikki oli normaalisti:) Oli tosi pikavisiitti, mutta kätilö oli kyllä tosi kiva, sama joka teki np-ultran. Toivottavasti hän tekee rakenneultrankin.

Tällaista omanapailua tänään:) Kommentoin taas seuraavalla kerralla teidänkin juttuja.

Liisakaisa ja Myyrä 15+3

Mulle on molemmissa synnytyksissä laitettu toi kohdunkaulanpuudute,ekassa toimi ihan super hyvin(paitsi että toine jalka oli ihan puuduksissa:whistle:) Ja toisessa ei toiminut ollenkaan,ei tullut mitään ponnistamisen tarvetta ja ponnistaminen sattui ihan kamalasti. No spinaalia voisin miettiä jos sen vaan ehdin saada.

Ihanaa 4 päivää lomittaja navetassa,tosin tytön synttäreitä pitäis sunnuntaiks järjestää ja tää kämppä on ihan järkyttävässä kunnossa...:ashamed:

Ottoliina 13+6

Mä en oo hirveesti synnytystä vielä miettiny. Ja parempi varmaan vielä olla miettimättäki, hassua kun ei tiiä yhtään mitä on edessä sitten :)

Oon nukkunu viimeyön jotenki ihmeellisessä asennossa kun selkä kipee :/ Noh eiköhän se tässä vetreydy..

3 viikon päästä puoliväli ja rakenneultra! :)

Merlina ja muru 17+0<3

Huomenta!

Pitkään on nukuttu ja nyt aamupalalla ja kohtapuoliin hakemaan pikkutuholainen takasin kotiin :)

Merlina Minäkään en synnytystä halua hirveästi vielä miettiä, ehdin kyllä ottamaan siitä huolta ja jänskäämään paljon myöhemminkin. Ehkä käyn taas pelkopolilla selventämässä ajatuksia ja esikoisen synnytyksestä heränneitä kysymyksiä.
Toi spinaalipuudutus mua mietityttää nyt kun olette puudutuksista puhuneet niin sen verran että jos ottaa sen mutta synnytys sattuiskin sit venähtämään pidemmäksi niin onko niin että puudutuksen vaikutus kun loppuu niin se on sit voivoi? Siis jos sitä annetaan vaan sen kerran ja vaikutus max. 2h?
Tietystihän kätilö/lääkäri voi jonkun verran arvioida synnytyksen etenemistä mutta..

TB Lykkyä huomiseen sokrurasitukseen!

Jeps, nyt nautin hiljaisuudessa ja rauhassa kahvikupin, mukavaa päivää kaikille!

Jasmin ja siiri rv 13+4

En jaksanut kaikkia nyt lukea läpi,täytyypi myöhemmin ajatuksen kanssa:)

Täällä ollaan ravattu tuolla päivystyksessä.Kivut oli tosiaan niin pahat että kävely sattui niiin jumalattomasti.Itkuhan siinä pääsi.Keskiviikkona menin.Mitään ei oikeen selvinnyt paitsi että mulla lämpöä,tulehdusarvot ihan vähän koholla mutta kuumeen ja kipujen kanssa ei olisi saanut olla yhtään.kohdussa kaikki hyvin,vauvalla kaikki hyvin:).mutta kivut jatkuu.Ja kohtu aristaa.Pääsisn sitten kotiin ja eilen piti mennä takasin.Sama rumba;aamusta verikokeet,ultraa ja lääkäreitä.Ei mitään.Epiletiin umpilisäkettä,kävin sitten meilahdessa mutta ei ainakaan selkeästi tulehtunut.Siellä sanottiin että takasin jos siltä tuntuu.Plaah.Menin sitten takaisin naikkarille,uudet verikokeet koska tulehdusarvoja pitää seurata.kotiin pääsin kun sanoin että en halua jäädä(nuorin kipeä).Olisivat kyllä pärjänneet kotona muttaa itsellä ei ollut hyvä olo jäädä "yllättäen".
nyt siis seurailen kotona.1mg panadoolia sain se auttaa hetkeksi,niin ja keskiviikkona sain litalginia kun kivut olivat niin kovat..jos olo pahenee niin pitää mennä takaisin vaikka yöllä.
Huomenna on kontrolli ja jos kivut on yhtä kovat niin en pääse pois vaan tutkivat..
Kun vaan tietäisivät että mitä tutkivat?!!.Alkaa nyt vähän hajottamaan kun mitään ei löydy..
Sattuu siis tonne sisälle,emättimen lähelle josta kipu lähtee kovana ala vatsalle.Ja kävellessä sattuu niiiiiin hitosti.:|
(jos joku nyt mut tunnisti niin älkää keroko mulle:D)
Ääh,ärsyttää kun mitään ei oikeen voi tehdä kun sattuu..Ehkä huomenna sitten selviää jotain.SAnoivat että jos en pärjää kotona niin ottavat osastolle ja tutkivat niin kauan että jotain löytyy tai kivut loppuu.

Anteeksi nyt ihan omaa koko viesti mutta ajatus ei kulje:).ja pelottaa että kne hävittää tämän viesti johonkin.
nyt kun ei mihinkään voi hötkyillä niin alan ettimään muksuille välikausi vaatteita,mulla on ollut ihan hirveä stressi kun en osaa päätää millaiset noille haluan.Ticketin uutta mallistoa odotan:p
myös minymo ja reimatec mietityttää.Ei osaa päättää:D

Vointeja! mm itu 16+5

Päiviä!

sain vapaapäivän ja 2-veen kanssa täälä laiskotellaan:)muut koulussa.pullalla ja muilla herkuilla aamu alkanu mukavasti..siivota pitäisi,ku tätä asumusta silmäilee!!!no,ehkä pian;)

itellä vointi loistava,niinku ei raskaana oliskaan!toki iso vatsa siitä ja vauvan liikkeet muistuttaa,mutta muuten ei mitää hoksais.täytyy nauttia vielä,ennen ku karmia selkäkipu alkaa.rakenne uä on helmikuun 21 pv muistaakseni ja neuvolan halusin vasta maaliskuulle,sopivasti ku hiihtoloma:)sanoin neukassa,et en joka kk halua tulla ku ei tarvetta eikä mua sielä kiinnosta hypätä..muutenki semmosia arvauslaitoksia..tuntuu,et sama vaikka joku mun kaveri tekis ne tutkimukset...ikänä oo mikään paikkaansa siä pitäny!hoh.

MOMMYSMONSTERS:voi,kamalaa noita sun kipuja!!!!!!!!!!!ja kamalaa just se,ku ei tiedetä syytä!!!:( itellä auto-onnettomuuden jäljiltä jäänyt karmee selkävamma/kipu,joka rask.aikana melkein lamaannuttaa välillä...siihen saan kipupiikkejä sit ja elän käytännös halvaantuneena jonku aikaa...sitä kipua odotan nytkin kauhulla....:( mutta mulla edes syy selvillä..voimia!!!!

nyt täytyy laittaa takkaan valkia ja hakia lisää puita.ja jos vaikka pyykkiä pesis taas vaihteeksi!

Taiska&toukka 18+3

MommysMonsters Voimahalaus täältäkin, tosi kurjalta sun tilanne kipuineen kuulostaa :hug: Toivottavasti helpottaisi itellään tai ainakin syy löytyisi ripeästi ja saisit avun :hug:

taiska79 Mukavaa vapaapäivän jatkoa! =)

(.) Poika nukkuu päikkäreitä ja pitänee itsekkin koittaa nukkua kun ainakaan kahvi ei piristänyt yhtään. Ja minähän nukuin pitkään aamullakin että mistä tää väsymys, huoh.

Neuvolaterkkuja!
Rv 17+1
Paino: 57 (+91g 3vk)
Rr: 101/55 :confused:
Pissa: puhdas
Hemo: 110 :attn: noussu komeesti! :)
Möykky: liikkeet + ja pulssi 150 :heart:

Eli valtakunnassa kaikki hyvin :)

Seuraava neuvola 3.3 ja silloin täytellaan kelapaperit ja saa jäädä odottelemaan äippäpakkausta :D

Viimeksi muokattu:
Opiskelu ei maita täälläkään. Kuka muu siitä maitsikaan...
Minun pitäisi valmistua tammikuun lopussa, mutta kirjallisia töitä vielä tekemättä.
Joulukuu ja tammikuun alku meni vaan jossain "raskaushorroksessa".
Raskaus on koko ajan mielessä ja siinä tilassa varsinkin se koulutöiden aloittaminen on tooosi vaikeaa.
No, nyt parin viime viikon aikana olen ottanut itseäni niskasta kiinni.
Oli pakko, koska opintotuki loppui, töitä en ole löytänyt jne...
Ja opinnot jäi kesken jo esikoisen synnyttyä, nyt on roikuttu tuolla koulussa ihan tarpeeksi.
Haluan ehdottomasti sen pois alta ennen kesää!

Hentoisia liikkeitä täällä tuntunut varsinkin iltaisin selin makuulla ja ihan käteen asti :)
Ihmeellinen tunne.

Nimiä olen mietiskellyt lähinnä yksikseni ja kysynyt välillä miehen mielipidettä johonkin, en vielä kovin vakavissaan. Mutta laitan silloin tällöin johonkin ylös, esim. kännykkään :D, jos kuulen tai näen jossain kivan nimen.
Lopullinen nimi tulee päätettyä varmaan vasta lapsen synnyttyä.
Esikoisen kanssa lainattiin kirjastosta kasa nimikirjoja ja etsittiin niistä etunimiä.
Karsittiin pikkuhiljaa listalta pois sellaisia, joista toinen ei niin kovin välittänyt ja lopuksi tehtiin molemmat kolmen suosikkinimen lista, joissa meillä oli yksi yhteinen suosikki ja se valittiin.
Toinen nimi kulkee minun äidinpuoleisessa suvussa jo viidennessä polvessa.

Synnytystä en ole ajatellut yhtä paljon kuin esikon odotuksessa.
Ja silloinkin, kun ajattelen pelkään että, koska esikoisen synnytys oli helppo, niin toinen ei ehkä olekaan.
Ensimmäisen lapsen synnytyksessä kaikki meni nappiin.
Olin etukäteen toivonut lääkkeetöntä kivunlievitystä, mahdollisuutta päästä ammeeseen ja ponnistusta jakkaralla. Ja ne kaikki sain.
Sairaalaan tultaessa sanoin, että haluan ehkä sittenkin sen epiduraalin, mutta kätilö näki papereista, että olin toivonut aqua-rakkuloita synnytyskeskustelussa.
Hän sitten ehdotti, että jos kokeiltaisiin ensin niitä rakkuloita sitten kovempia keinoja.
Se sopi minulle.
Ne rakkulat ei vieneet kipua pois vaan siirsivät sitä ja näin sitä oli helpompi kestää.
Ammeessa ehdin olemaan vain muutaman minuutin, kun tuli kova ponnistamisen tarve ja kätilö pyysi tulemaan pois sieltä.
Pääsin heti jakkaralle ponnistamaan, ponnistusvaihe oli koko synnytyksen kivulian osa.
Tyttö synty 20 min. jälkeen ja istukka syntyi heti perään itsestään.
Painovoimalla oli varmaan osuutensa asiaan.
Sain imettää tyttöä heti 2,5 tuntia, sitten kylvetykset ja punnitukset.
Koko synnytyksestä jäi tosi hyvät muistot ja sanoinkin miehellä seuravaana päivä jossain ihmeen "synnytyseuforiassa", että voisin tehdä sen vaikka heti uudelleen :)

Toivon saman "setin" tämä seuraavankin synnytykseen: lääkkeetön kivunlievitys, amme ja jakkara.
Niin ja unohdin mainita, että miehen antama alaselkähieronta supistusten aikaan oli ihan korvaamaton apu! Miehellä taisi olla kädet aika krampissa jälkikäteen..
Suosittelen tukihenkilön antamaa hierontaa, netistä löytää kai kuvia ja tekniikoita, joita voi harjoitella h-hetken lähestyessä.

Olihan meillä sitten varattuna musiikkia ja kaurapussejakin, mutta niihin en jaksanut keskittyä tai niistä ei ollut apua.

Onkos kukaan muu täällä muuten aloittanut lisäraudan popsimista?
Mä aloitin viikko sitten edellisestä odotuksesta jääneillä Retafereilla.
Hb oli niin matala, pyörrytystä ja päänsärkyä.
No, sain niistä pillereistä niin kovat pahoinvoinnit, että syön niitä nyt vain joka toinen päivä.
Onko kellään tietoa onko se itse rauta, joka saa voimaan pahoin vai onko eri merkkien välillä eroja? Kokeilen jotain muuta merkkiä seuraavaksi. Rusinoista saisi myös rautaa , mutta ei tee yhtään mieli syödä kilokaupalla rusinoita :D

Ei nyt kummempia, tullut istuttua tässä koneella taas 6 tuntia koulutöitä puskien..
no, viimeinen tunti oikeastaan vain kaksplussalla :ashamed:

Rumpnisse ja Oskar 16+0

Mä täällä pähkäilen pitäiskö mennä yksityiselle ultraan, liikkeitä ei tunnu vieläkään rv 17+2 ja viides raskaus jo, tänään neuvolassa eka puol tuntia metsästettiin sydänääniä ja ei mitään, tokalla kerralla 20min. saatiin ihan muutaman sekunnin tulos näytille 144, luultavasti vauvan, ei lähetettä mihinkään kun kerran edes jotain tuli..
Kohtu taaksepäin kallistunut ja istukka luultavasti edessä, mutta kamala epävarmuus että onko siellä pieni hengissä vai ei? Vai ylireagoinko kun joka yö nähnyt painajaisia ettei vauva ole hengissä..

Mulla sit LA on 5.7. ei kätilö vaihtanut jostain syystä sittenkään??

meemee ja toivo 17+2

Meemee mä menisin yksityiselle, jos huolestuttaisi. Maksaahan se, mutta saa painavan huolen pois.
Kävin äskettäin bakteeriviljelyssä yksityisellä, koska olin huolissani asiasta ja neuvolasta sanoivat ettei se kuulu rutiinitoimenpiteisiin, jos mitään oireita ei ole.
No, eihän mulla mitään bakteeria ollut, mutta sain kevenettyä huolilastiani huomattavasti.

Heeeeeipä hei! :wave:

Tänään oli pikakäynti neuvolalla :)
Sokerit oli tosi hyvät kuulemma.. ei yhtäkään ylitystä ollu niissä :) Joudun nyt viel lauantaihin asti niitä arvoja mittaileen, mutta jos ne ei lauantaihin mennessä nouse, niin saan lopettaa niiden arvojen mittaamisen! Jeeee! :p
Painosta terkkari taas kitisi. En tie millä ihmeellä oon TAAS saanu sen painon tippumaan.. :ashamed: Mä syön kun hevonen, ja se ei silti nouse! Paino oli tippunut lähtöpainon alle.. ja terkkari kitisi siitä, kun mun lähtöpaino kiikku normaalin ja alipainosen rajoilla, ja nyt se on tippunut taas roimasti. Ääh. :snotty: En tiedä millä ihmeellä mä saisin sen nousemaan, kun tätä enempää en kykene syömään, eikä ton raskausdiabeteksen takia saisi sokeria eikä rasvaakaan oikein käyttää. Turhauttavaa!
Pikkuisen syke oli 156 :heart: Se on kuulemma hyvä :)
Verenpaine oli vähän matala, mut siitä se ei kommentoinu sen enempää.. naureskeli vaan et "sulla ei ainakaan paineita ole."

Kahden viikon päästä ultra! :heart: Ei millään jaksaisi odottaa! :)

emilien ja sammakko 18+2 <3

Rumpnisse Mulle ei koskaan tuo Retafer sopinut ja on kait aika yleistäkin ettei välttämättä sovi. Varsinkin kaikille ummetuksesta kärsiville voin kertoa että tuo Retafer vaan lisää sitä! Tai no, ainakin mulle : / Obsidan oli paljon vatsaystävällisempi ja sitä meinaan nytkin hankkia jos/kun siihen on tarvetta. Muistaakseni jotain nestemäistäkin on olemassa, olikohan siinä Tuuli Matinsalon kuva pullon kyljessä. Vai olikohan se närästyslääke.. Mene ja muista.. :LOL:

Kotona hiljaiseloa miehen kanssa. Mulla pinna piukalla kaikesta ja tiuskin ihan tyhjästäkin välillä :ashamed: Paljoa en oikeasti pyytäisi, vain sen että joskus kysyisi että kuinka _minä_ voin. Aika vaikeaa tuntuu miehille olevan voinnin kysyminen ja asioista keskusteleminen. Josko viikonloppuna nostaisi kissan pöydälle ja keskustelisi kaikista asioista.

Sukupuolen haluaisin jo kovasti tietää, kun on sellainen olo (jopa näin 3lapsen jälkeen) ettei asia ole vielä konkreettinen kun ei tiedä että onko tulossa tyttö vai poika. Kun ajattelen ensi kesää, en näe siellä vauvaa ollenkaan. Se johtuu siis ihan siitä kun tiedä miten 'pukisin' vauvan mielikuvissa, onko siis sininen vai punainen nuttu :D Hankala selittää, mutta siis tuo sukupuolen tietäminen tekee mulle asiasta 'oikean'. Mies myönsi saman asian.

Päänsärkyä on toisinaan, samoin nuo kohdunkannakkeet kiristelee välillä kovastikin ja supistuksia tulee. Ei tuon 12kg painavan kuopuksen nostelu/kantaminen yhtään helpota asiaa :|

Pikkarainen&Sisu 16+1

Heipparallaa.
Täällä kaikki entiseen malliin. Huomenna ois sokerirasitus edessä. :x

Epiduraalin sain ensimmäisessä synnytyksessä. Se toimi mulla tosi hyvin ja vei kivut oikeastaan kokonaan pois. Miinusta oli se että jouduin olemaan koko ajan sängyssä ja minut myös katetroitiin. Synnytys taisi myös hidastua jonkin verran ja sain myös oksitosiinia tipalla. Jossain vaiheessa olin 7 eri letkussa tai härvelissä kiinni. Ponnistuksen kipuihin epiduraalista ei kyllä ollut hyötyä. Mutta olin ja oon vieläkin ihan tyytyväinen siihen.

Ihminen on taituri jo syntyessään - Tiede.fi
Tuo oli minusta mielenkiintoinen kirjoitus sikiön aistien kehityksestä. :)

Tuittumuru ja myrry 14+0
(huisia kuvitella että osa teistä on jo viikolla 19 :O:) )

Iltaa!!

Tulin pikaiseen täällä pyörähtää ja vastailemaan.

Nimistä ja kummeista ootte jutelleet. Nimet on jo aikalailla hyvällä mallilla, ainoastaan jos poika tulee niin sille etunimi on aika hakusessa. Kummiksi olisi yksi ystäväpariskunta minun mieleen, mutta ei olla hirveesti viellä asiasta miehen kanssa keskusteltu.

Synnytksestä: toivoisin että pääsisin synnyttämään alateitse. Sectioon en siis millään haluaisi, mutta ainahan ei voi vaikuttaa asiaan.

Minä nyt haluaisin tietää sukupuolen, joten kyllä asiaa varmaan tiedustellaan sitten rakenneultrassa. Joka on muuten kahden viikon päästä. Ja rv 18 tuli tänään täyteen :)

Muumi ja pikkuinen 18+0

Iltaa.
Täällä on muitakin kenellä on noita muistikatkoksia, että en ole ainut.
Raudasta: Itse söin esikoisen aikana jotain rautatabletteja, nimeä en muista. Toisen aikana söin muistaakseni ferrosania. Rautaa saa myös mehuna, vaikea lausuta, en myös lähde kirjoittamaan...
meemee: varmaan kannattaisi mennä yksityiselle ultraan, niin saisit varmistuksen.
Synnytksestä: Esikoisen aikana olin 4 cm auki kun menin sairaalaan, en tuntenut supistuksia ja se kätilö oli kyllä oikein töykeä, en ottanut mitään kivunlievitystä.
Toisen aikana olin 7 cm auki kun menin sairaalaan, en taaskaan ottanut mitään kivunlievitystä, eikä olisi keritty antamaan. Nyt en ole synnytystä miettinyt ollenkaan.
Tehtiin se seulonta, tulokset tuli jokin aika sitten, terve lapsi on tulossa.
Väsyttää ihan tajuttomasti, en tiedä onko hb sitten alhainen. Näköjään kipeeksi tulossa.

martsu ja veitikka

Iltaa :)

Mulla oli eilen ensimmäinen lääkärineuvola. Käynti oli tosi nopea ja lääkäri hyvin ilmeetön ja nuivan oloinen.. Eipä jäänyt juuri mitään käteen siitä käynnistä. Paitsi että lääkärillä on ultra, ja näin pikaisesti vauvan :heart: Siellä se mylläsi aika rauhallisena. Kasvojen sivuprofiili näkyi hyvin, näyttäisi olevan samanlainen nökönenä kuin isoveljellään :heart: :heart: :heart: Meinasin pakahtua näkyyn. Kaikki oli hyvin, istukka taas etuseinämässä, mikä vaimentaa liikkeitä. Kohdunkaula saman pituinen ja kohdunsuu kiinteä & kiinni, eli alavatsajomotukset ja supistukset, mitä olen tuntenut, ovat vaarattomia. Painoa on nyt tullut n. 3 kg... Lähtöpainoltani olen hoikka, joten ei huolta vaikka tulisi enemmänkin. Ja verenpaine alhainen, kuten mulla aina :) Viimeks loppuraskaudessa oli ensimmäistä kertaa elämäni aikana hetken normaali verenpaine :D Seuraava neuvolakäynti on 4 viikon päästä. Ja puolentoista viikon päästä rakenneultra, pääsee näkemään vauvaa kunnolla.

Synnytyksestä piti kommentoida, että ensikertalaisen ei kannata mun mielestä suunnitellakaan kauheasti mitä haluaa.. Eli että esim. haluaa kaiken mahdollisen kivunlievityksen tai ettei halua mitään lääkkeellistä kivunlievitystä. Kannattaa lähteä avoimin mielin, synnytys voi mennä miten vaan. Kuuntelee omaa oloaan ja toimii sen mukaan. Kaikki kivunlievitykset on kuitenkin saatavilla :) Itse en ensimmäisessä raskaudessa miettinyt synnytykstä pahemmin ollenkaan :D Kun en yhtään tiennyt mitä tuleman pitää. Päätin, etten stressaa, menen virran mukana ja selviän siitä kyllä. Ja hyvinhän se meni. En voi kuin toivoa, että tämä menisi yhtä kivasti, mutta kaikki voi mennä ihan eri tavallakin. Toivon vain, että saisin mukavan kätilön eikä tulisi mitään komplikaatioita, ja että saisin synnyttää alateitse. Kivunlievitykset katsotaan sen mukaan, miltä tuntuu. Haluaisin tuota ammetta päästä kokeilemaan, ja pystyasentoa sekä vapaana liikkumista muutenkin. Viimeksi vauvalle laitettiin verenvuodon takia anturi päähän ja olin siksi sidottuna sänkyyn koko ajan, se ei ollut kauhean kivaa. Roikuin sitten ylävartalo ilmassa miehen käsivarsien varassa aina kun supistus tuli (ja ilokaasu oli pelastajani) :)

Jotenkin alkaa nyt konkretisoitua tämä raskaus, kun vatsa kasvaa ja liikkeitä tuntuu.. Mukava tunne.

Piti vielä kommentoida muutamaa juttua, mutta aika loppui - täytyy palata uudestaan :)

Mayinga & Nöpönenä 18+3

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä