<3 Heinäkuun Onnenhiput 2011 <3 Tammikuu<3<3<3<3

Iltoja.

Annalle voimia :hug: Olen itse ollut samanlainen... aina kun kerron yhdelle tai useammalle tulee hetkeksi mieleen no nyt toiselle vauvoista kävi jotain ku hehkutin raskaudesta tuolle ja tuolle. Nyt mä yritän lopettaa sen koska vauvoilla on kaikki hyvin ja mulla ei ole vuotoja eikä suurempia kipuja. =)

Synnytyksestä Esikoisesta otin epiduraalin, pojasta en ottanut kuin kohdunkaulan puudutteen ja ilokaasua hyvin meni vaikka poika oli isompi mitä esikoinen.

Nyt pahin pelkoni on sektio, on se sitten suunniteltu tai hätä mut sinne en halua. Selkään en halua puudutteita oli sen verran kaoottinen tilanne esikoisen syntymän jälkeen etten kyennyt edes vauvaani hoitamaan. Eli ei tähän paljon enää jää vaihtoehtoja. Ja en halua alkaa ressaamaan sitä vielä koska mikään ei mene ikinä niin kuin on suunniteltu. :rolleyes:

Huoh. Tämän viikon loppupuolella eletään jo 16. viikolla... oikeastaan vauvat ovat jo torstaina 15+0

Eikö se mene niin että 15+0-15+6=16. raskausviikko???

Niisku-rouva+ Pirpanat 14+5:heart::heart:

Mä tulin kans taas vilakseen mitä kaikille kuuluu.
Tänää tajusin vasta mite nopeesti viikot on menny. Huomenna jo 17 (alkaako sit viikko 18 vai oikeesti?? mite mä oo aina vaa yhtä pihalla noista...) poks ja kolme viikkoa puoleen väliin!!
Hurjaa!
Täälläkin on supisteluja aika useinkin.
Vauva liikkuu vilkkaimmin illalla/yöllä ja siihen mä liki joka yö heräänki ainakin kerran,armottomiin potkuihin :D
Mutta on ne niin ihania...
Sit ku rakenneultra on ohi,niin sit uskallan kantaa pinnasängyn sisälle ja alkaa katseleen hoitopöytä vaihtoehtoja ja niitä pikkuruisia vaatteita :heart:
Tähän mennes oon viä kiertäny kaukaa vauvaosastot vaikka tänäänkin kävin esikon kanssa lindeksillä shoppaileen (löysin muuten parit kivat jegginsit jotka voi ihan tän vauvamahankin kanssa käyttää ilman että kiristää ja housut itsessään ei ole roikkuvat,mäkun inhoon semmosia housuja...ah,saispa jostain vanhat stretsit!!) ja vaikka mieli teki mennäs inne penkoon niin sain pysyttyy poissa.

Kummeista ei täälläkään hajuakaan,tosin,taitaa tulla muutenkin vaan nimiäiset kun mä en ole koskaan kuulunut kirkkoon enkä meinaa kuuluakkaan ja kun isää ei tulla julistamaan niin enhän mä pysty kastamaankaan lasta kun en ole siinä kirkossa..Se riittäis jos toinen kuuluis kirkkoon mutta kun nyt oon täs yksin niin...
Kaikki muut lapset on kyllä ihan aidosti kastettu.

jaa eikai täs muuta..jos alkais tekee ilta hommia et pääsis rauhottuun.
jaksuja mammat!!

Nenna ja

Nenna etkö tosiaan meinaa lapsen isää lainkaan velvoittaa esim. ihan elatusmaksuasioissa? Eihän möykky sinne sinun mahaan ihan ilman miestä ole ilmaantunut ja täytyyhän miehenkin siitä vastuu ottaa, ei se voi yksin sinun vastuulla olla!Kyllä hän on varmasti tiennyt mitä tekee kun olette sänkyyn päätyneet... :)
Tämä nyt oli vain mielipide, vaikkei asia edes minulle kuulu! Ja itse sinä varmasti tiedät mikä teille parhaaksi on.

Rinnoista
tänään on kuumottanut vasenta rintaa ihan vietävästi! Ihan tulessa, koko ajan! Käytiin kaupassa ihan pikaseen ja nappasin samasta rintaliivimerkistä kuin mitä aiemmin olen käyttänyt kuppikoon isommat rintaliivit! Nyt vasta kotona kokeilin ja huomasin ettei näistä 75 c:stä ole mihinkään! Tuntuvat pienemmiltä kuin vanhat venyneet 75b:t! En suotu millään uskomaan että tarvitsisin jo d kupin! mitä sitten enää tarvitaankaan kun rinnat on täynnä maitoa!

Hieman rauhoituin kun pistin meiliä sinne ravintolaan ja sieltä vastattiin että pästöroidusta maidosta on juusto valmistettu ja kuitenkin tortellinit valmistetaan keittämällä! Pitävät mua sielä raflassa varmaan ihan sekopäänä! :ashamed:

Tiinu ja nappula 14+0

Täällä poksuu viikot ja taas vähän vaivaa. Tänään neuvolasta soittivat, että labranäytteessä, jonka kävin eilen antamassa löytyi emätintulehdus. :( Kyllä ketuttaa! No, onneksi huomenna saan lääkkeet siihen! Kamalasti moinen säikäytti, mutta neuvolasta ainakin sanottiin, että ei ole nyt syytä huoleen :)

Anu84 tämä tulehdus voisi olla sinunkin oireiden taustalla. Tosin en tiedä olisiko se näkynyt pissanäytteessä, joka sinulta otettiin.
Minulla otettiin näyte pumpulipuikolla ja vastauksen sai seuraavana päivänä. Näytteestä katsottiin clue-solut(meniköhän oikein?)

Kaikenlaisia ohimeneviä vihlaisuja ja kipuja on ollut täälläkin, mutta olen pistänyt kohdunkasvun ym. piikkiin. Toki tuo tulehduskin on saattanut jotain aiheuttaa. En tiedä.
Tänään taas dopplerilla kotona löytyi reilu 150 syke:heart:

Sekavat unet taas jatkuvat. Viime yönä housunlahkeesta kiipesi sisään parikymmentä ampiaista ja kaikki pistivät:eek: Siskoni vei minua sairaalaan ja matkalla mietin, että mahtaako Nappulalla olla kaikki hyvin. Kovasti mietin eilen illalla, että löytyyköhän tulehdusta, voipi olla että uni liittyi siihen. Ja ampiaisia pelkään tosielämässä kuin ruttoa!!

Nimistä ja kummeista. Joitain nimiehdotusia on heitetty ilmaan, mutta kovin vakavasti ei olla mietitty vielä. Siskoani varmaan pyytäisin kummiksi, mutta hän ei kuulu kirkkoon ja toisaalta hänestä varmasti tulee joka tapauksessa lapselle läheinen. Tällä hetkellä mietinnässä serkkuni avopuolisoineen tai yksi ystäväpariskunta. Onhan tässä vielä aikaa:)

Niin ja hei Briannalle isot onnittelut hyvistä uutisista:flower:

Jotain piti vielä kirjoittaa, mutta eiköhän tässä taas tätä.

Hjannah & Nappula rv 15+0

Sinadrius meillä ei myöskään ollut autoa kun odotin esikoista, eikä ensimmäiseen 3kk.
Asutaan Tampereella, eli kulkuyhteydet on hyvät joka suuntaan. Vaunut mä halusin kunnon pyörillä, vaikka eipä kaupunki alueella paljon sorateitä olekkaan.. mutta enemmän talven takia. :) Isot pyörät, jotka rullaavat hyvin lumessa. Koska täällä ei ainakaan kävelyteitä kovin usein aurailla ja ei mene sormi suuhun heti jos on enemmän lunta, vaan voi huoleta kulkea säässä kuin säässä.

Kummeista ollaan päätetty jotain.. mutta hankaluus meinaa olla se että ei kukaan kuulu enää kirkkoon. ja vielä kun niitä pitäisi olla kaks..

Nimistä
ollaan kateltu jonkin verran, mutta musta alkaa tuntua että sitä kummallekkin mieleistä nimeä ei ihan heti tule :D Tosin esikoisen ainaka päätettiin vasta sitten lopullinen nimi kun se piti siihen kirkon lappuun laittaa.

Ristiäisistä
Jonkin verran olen niitä miettinyt, että kun mies ei juuri ole ollut yhteyksissä sukulaisiinsa.. muuta kuin äitiinsä. Että varmaan järjestetään ihan pienet ristiäiset vain. (Molempien vanhemmat, sisarukset ja kummit.. ja sitten mun puolelta tulisi vielä mun mummut.)

Neuvola tänään käytiin neuvolassa, kaikki oli niinkuin pitääkin. Kohtu kasvanut hyvin, pienoisen sykkeet siinä 150 paikkeilla. Koko ajan monotti sitä anturia, että liikkuvainen kuin esikoinenkin..
Rakenneultra olis 22.2 ja seuraava neuvola vasta maaliskuun alussa kun tulee täyteen se 22 viikkoa! Miten tämä aika voi mennä näin nopeaa!

Vaunuista jos joku etsii halvalla käytettyjä yhdistelmiä. Niin minä olen myymässä meidän Firkon F7 vaunuja. (WWW.VAUNULA.FI - Edullisia lastentarvikkeita vaunuista pottiin suoraan maahantuojalta.) jos jotain kiinnostaa niin kysyy lisää :)

Saabas & "Tarmo" 16+4

Viimeksi muokattu:
Unohdin mennä tänään neuvolaan, daah... Oisko jotain tekemistä sillä, että esikoinen on kipeenä ja arki on muutenkin yhtä säätämistä. En yleensä unohda mitään sovittuja tapaamisia, en ainakaan näin tärkeitä! Eikun huomenna luuria käteen ja uutta aikaa varaamaan.

Välillä tuntuu, etten jaksa mitään. Ketuttaa vaan ja tiuskin ja äyskin kaikesta. Mahaa kiristää, kun kyykin lattioilla noukkimassa leivänmuruja ja muuta yhtä tärkeää... Kroppa yrittää kertoa, että ehkei mun oikeesti tarvii noukkia sitä viimeistäkin pölyhiukkasta jostain saamarin listan päältä. Lepää nyt jo, nainen! Toisaalta jos lepään sohvalla vaikka vaan puoli tuntia, tunnen siitäkin suurta syyllisyttä. Ei oo helppoa.

Sukkasillaan ja pikku sukka rv 16+1

Moi!

Elossa ollaan, väsy, lumi ahdistaa, talvi ahdistaa ja en jaksa enää tarpoa lumessa kiskoen lasta pulkassa päiväkotiin.... alan olemaan aika loppu!! Niin, ja mies ajoi tänään motarilla kolarin!!!! :( Onneksi vaan autolle kävi vähän kökösti ja mies säilyi naarmuuntumattomana. :heart: Että mä säikähdin!!

Masu kasvaa, vauva liikkuu, painoa ei ole tullut juurikaan lisää, esikoisella esiuhmaa.... hohhoi. semmosta. :) Mut vauva voi varmaan oikein hyvin, viimeksi lääkäri ei meinannut löytää sydänääniä kun hennosti piteli anturia masun päällä... meinasin sanoa sille että paina poika kunnolla siitä vaan niin ne löytyy sieltä. No sit tuli hoitaja ja löyskin ne. :) Jumps jumps sanoi noin 140 syke.

Hässäkkää, väsymystä ja ahdistusta ja kuitenkin kaikkea ihanaakin. :)

EM ja nakkimakkara rv 17+2 :heart:

Moikka taas.

Hjannah voi kauhia. Voimia sinne ei ole kivoja noi tulehdukset :hug:

ElinaMaria täällä myös lumi ja koko talvi :headwall: ärsyttää kun mihinkään vaatteisiin ei mahdu ja lasten toppavaatteet on kirottuja jos äiti on väsynyt tai raskaana. Hemmetin vaikeapukeisia. Voimia sinne :)

Kummeista ei mitään käryä ja sit ko niit tarttis olla 4 kpl...

Nimistä tänään käytiin kaikkii mahdollisii läpi ja yht äkkiä mä sanoin tytölle nimen ja mies pojalle täydellisen nimen... Ei siis tiedetä kumpia sieltä on tulossa. Mut nyt on ainakin tytölle ja pojalle nimet ;)

"toimitus" nimillä mennään kuitenkin ristiäisiin asti... halutaan pitää salassa kun tulee hiukan erikoisia nimiä ja ei haluta kenenkään mielipiteitä kuunnella niistä :)

nyt mä menen nukkumaan öitä :)

Heips!

Joku kyseli epiduraalin ja spinaalipuudutteen eroja. Molemmat laitetaan siis selkään. Epiduraalissa tuonne epiduraalitilaan jätetään katetri, josta puudutetta saadaan laitettua pumpulla jatkuvasti tai kerta-annoksina tarvittaessa. Se on siis tosi pitkäkestonen puudute ja siks ensareilla suosittu. Spinaali taas on "kertapiikki", jonka vaikutus kestää n. 2h. Siksi se on sitten nopeilla uudelleen synnyttäjillä suosittu :) Epiduraalissa voi olla enemmän remeleitä kiinni, joten liikkuminen voi niiden puolesta olla hankalampaa, mutta spinaali on usein niin vahva, ettei siinä paljon huvita kävellä... Itse kyllä kipittelin ihan vaivattomasti epiduraalin kanssakin. Siinä varmaan oleellisimmat.

Joku puhui myös pelostaan mm. napanuoran kiertymistä kaulan ympäri. Tässä on tietenkin huonot puolensa, mutta voin sen verran lohduttaa, että omasta kokemuksestani sanoisin, että melkein puolella, vähintään kolmasosalla, tuntuu olevan tuo napanuora kaulanympäri. Yleensä se ei aiheuta mitään ongelmia, vaan on sopivan löyhällä, että se saadaan pään yli heti pään synnyttyä. Joskus tietenkin jos on oikein tiukalla tai kovin lyhyt niin on hankalampi tilanne, mutta niistäkin on kaikki kohtaamani hyvin selvinneet. Eräässä tapauksessa napanuora oli kuudesti vauvan kaulan ympäri, käyrässä ei näkynyt muuta kuin pieniä niiauksia ja vauva kyllä parkui kauniisti heti synnyttyään :D Eli ei se aina ole automaattinen paha. Toivottavasti vie pahimmat pelot!

Ja vielä sectio-kivuista olitte jutelleet. Sitä en ole itse kokenut, mutta mä kipuilin melkein 3kk episiotomiahaavan kanssa ja todella toivon, ettei sitä tällä kertaa tarvita! Kun ei se meinannut sulkeutua vaikka muuten parani hyvin :(

Liikkeitä tunnen ihan pieniä hipasuja ihan tosi satunnaisesti! Alkais jo tuntua vähän useammin :D
Kukkis ja pieni 15+3

Taas vierähtänyt muutama päivä kirjoittelematta ja jälleen on mamat olleet reippaita; tekstiä on tullut roppakaupalla, enkä nyt kuollaksenikaan muista, mihin kaikkeen piti kommentoida :headwall:

Vaunuista Meillä oli esikoisella Emmaljunga city ceroxit Niihin oltu tosi tyytyväisiä; kevyet työntää, heittoaisa, mahtuvat pieneen tilaan koottuna, hyvä jousitus, kunnon kuomu jne. Ainoa miinus oli liian pieni tavaratila. Kakkosrattaina meillä on ollut Britax Vigourit, jotka taas on tosi näppärät city-rattaat kääntyvine etupyörineen. Ainoiksi rattaiksi en niitä kuitenkaan ottaisi, sen verran huonommat jousitukset, heppoisempi kuomu ym.

Synnytyksestä Tällä kertaa en haluaisi epiduraalia, jos sen suinkin voi välttää. Esikoisen synnytyksessä mulle jäi tuntuma, että se hidasti synnytystä, koska en tuntenut ponnistusvaiheessa omaa kroppaani. Poika oli myös avotarjonnassa niinkuin Miljallakin, mikä kai osaltaan hidasti hommaa. Meillä huomattiin avotarjonta laitokselle saapuessamme ultrassa, mutta sille ei "tehty" mitään, lääkäri vaín sanoi, että "Ehkä se siellä vielä kääntyy" :confused: Noh, kaikki meni kai lopulta ihan hyvin, mutta sellainen fiilis jäi, että haluaisin koittaa pärjätä mahd. pitkälle luomusti tällä kertaa. Saa nähdä, miten sitten oikeasti menee. Tästä asiasta ei parane ottaa liikaa paineita...

Painosta Se on tosiaan huvittavaa, jos painonnousua merkitään muutaman sadan gramman tarkkuudella. Mulle lääkäri sanoi viime raskaudessa, että ihmisen paino voi vaihdella päivittäinkin pari kiloa, minkä oon kyllä itsekin huomannut.

Kestovaippailijat, huomio! Nyt tarvisin teidän apuanne! Mua kiinnostaisi tällä kertaa myös vastasyntyneen vaipatus, esikoisella en saanut sitä onnistumaan. Onko muita vaihtoehtoja vastasyntyneelle kuin origameiksi taitellut harsot ja nauhavaipat? Oiskos suositella jotain merkkiä?

Omaa napaa: Täällä myös liitoskipuja, onneksi vielä ainakin aika lieviä. Pelkään koko ajan, milloin harkkasupistukset starttaavat. Kova liikuntainnostus päällä ja pelottaa, jos se keskeytyy suppareiden takia. Viimeksi puolen välin jälkeen alkoi kävellessä olemaan koko ajan supistuksia, jumpatessa/joogatessa ei onneksi kyllä ollut. Hengästyttää superhelposti, itkettää ja liikuttaa herkästi. Pesänrakennusvietti on iskenyt ja me tarvittais isompi asunto, isompi auto jne. Käytännön syistä pitäisi kai kuitenkin hillitä himonsa ja koittaa vain mahtua. Meillä saattaa olla tulossa muutto toiselle paikkakunnalle jossain vaiheessa, joten tässä kohtaa ei kannattaisi ryhtyä talokauppoihin. Maha on iso pallo ja sitä ei kyllä peitellä enää keltään. Hennot liikkeet tuntuivat ensi kertaa 13+6, sen jälkeen muutamia kertoja silloin tällöin (liian harvoin <3 )

Nyt nukkumaan, huomenaamulla taas tehokasta puistoilua esikoisen kanssa..jos jaksan kaahata rattailla puistoon vievän mäen ylös asti, puuh..hengästyttää jo nyt :O

Pihlamaria & Hippula 15 + 0 POKS!

:'( Mulla oli sitten Papa toisessa luokassa.Mitään tulehdusta kyllä ei ollut..Neuvolan täti kyllä rauhoitteli että katsotaan tilannetta sitten synnytyksen jälkeen uudestaan..Tietysti silti vähän kaihertaa että mistä toi mahtaa johtua.

Ottoliina 13+5

Hjannah ikävä juttu tuo emätintulehdus, mutta onneksi sait lääkkeet.

Sukkasillaan onneksi jollain muillakin on muistikatkoja, unohdin mun tosi hyvän kaverin syntymäpäivän ihan tyystin, soitin hänelle kyllä syntymäpäivänä ja juttelin vaan omia asioita. Eilen nähtiin ja hän sanoi, että odotti meitä viikonloppuna kahville, en silloinkaan vielä tajunnut vihjettä enkä edelleen onnitellut! :headwall: Illalla vasta nukkumaan mennessä tuli joku ahaa-elämys, että hei, ne synttärit oli perjantaina!

Ottoliina pahoittelut papa-tuloksesta. :hug: Mitähän se voi tarkoittaa? Voiko raskaus muuttaa sitä luokitusta eli että synnytyksen jälkeen kaikki oliskin ok?

Brianna meidän neuvolan terkka soitti sitten eilen iltapäivällä. Oli ollut yhteydessä äitipolille ja sieltä oli vaan sanottu, ettei he nää tarpeelliseksi ylimääräistä ultraa tai verikoetta, koska np-ultrassa tutki sekä kätilö että lääkäri ja poikkeamia selkärangassa tai aivojen rakenteissa ei näkynyt. En nyt sit oikein tiedä mitä tehdä, pitäisköhän kuitenkin varata se ultra yksityiseltä? Toisaalta taas on tullut tunne, että haluamme tämän vauvan, vaikka hänkään ei olisi täydellinen eli en tiedä voisinko edes harkita raskauden keskeytystä. Joskus olen miettinyt, että jos esikoisen rakennepoikkeamat olisi selvinnyt jo np- tai rakenneultrassa (ne oli esikoisesta siis kunnossa) ja olisimme päätyneet raskauden keskeytykseen meillä ei olisi nyt tuota maailman ihaninta päivänpaistetta, vaikka elämä erityislapsen äitinä ei aina todellakaan ole helppoa.

skorpioni ja masu-nasu 14+1

Mulla laitettiin sektioon juurikin tuo spinaalipuudutus ja siinä kyllä lähti hyvin tunto kainaloista varpaanpäihin asti. Vaikea kuvitella, että joku pystyis kävelemään tuollasen puudutuksen jälkeen, ainakaan samantien??
Ei kyllä tuntunut missään sen laitto ja muutenkin sektio meni kaikinpuolin minun ja vauvan osalta todella hyvin. Mutta valtaisat haavakivut oli ensimmäisen kuukauden ja sen jälkeen noin 1/2 vuotta kipuilua haavalla.. esim. pitempään seisaalla ollessa yms. :snotty: Siinähän leikataan käsittääkseni kuitenkin 7 iho/kudoskerroksen lävitse, että ei se ihme. Ja haava on vielä niin inhottavassa paikassa, että sattuu aina, kun olet kyljellään, nouset sängystä, olet pidemmän aikaa seisaallaan..

Kyllähän ainakin tuossa suunnitellussa sektiossa ihan yhtä lailla on äiti ja isä siinä lapsen syntymässä mukana. Tietenkään et tee mitään vauvan saattamiseksi ulos, mutta todellakin kipuja saat lapsen syntymän takia kokea, tosin vasta syntymän jälkeen.. Ja voihan sitä normaalisynnytyksenkin jälkeen vauva joutua esim. teholle ja et pääse hoitamaan, tai muuten synnytyksessä sattua ja vaiiiiikka mitä. Mutta elämä on.=) Ois kiva päästä kokemaan tällä kertaa alakauttasynnytys, mutta jos ei pääse niin sitten ei pääse.. Pääasia, että vauva on tulossa ja tulee turvallisinta tietä syliin asti :heart:

Pearl 17+6:heart:

Viimeksi muokattu:
Hjannah täällä myös tuo emätintulehdus päällä. Kuuri alkoi perjantaina. Mulla oli sama vaiva kertaalleen myös eiskoisen aikana. Silloin aiheutti ihna kunnolla supisteluja, tosin raskauskin oli pidemmällä. En siis kamalasti tuosta murehdi, kun ei se sinänsä ole mitenkään vaarallinen. Ja aika yleinenkin vaiva taitaa olla. Huvitti vaan kun apteekissa varoiteltiin, että lääkkeen kanssa ei saa ottaa yhtään alkoholia. No en taitaisi muutenkaan ottaa. :LOL:

Täällä on nyt uusi farmari pihassa. Mazda 6 ostettiin viikonloppuna. Nyt pitäs koko perheen mahtua ja tuplien konttiin.

Esikoisella oli napanuora kaulan ympärillä syntyessä. Hieman oli säikähtänyt ja aluksi sininen, mutta petrasi nopeasti ja alkoi kyllä pian parkua täyttä kurkkua. :D Ja tosiaan on aika tavallista tuo, ja yleensä saadaan pujotettu pois, eikä aiheuta mitään ongelmia.

Me käytettiin ihan pienellä vauvalla noita silloisia äitiyspakkauksen kestoja eli ImseVimsejä. Ostin niitä kirpparilta käyttämättömänä lisää. Niissä siis kuori ja sellanen flanellinen sisävaippa. Tosin meillä vaati lisäimun alusta asti. Ihan vastasyntyneenä ei aloitettu, mutta vajaan kuukauden iässä. Aika pian sit alettiin käyttä ihan myös noita Bumgeniuksen taskuvaippojankin pienimällä asetuksella.

Liikkeitä alkanut nyt tuntumaan päivittäin. Välillä selkeämpiä ja välillä aika hentoja. Mutta kiva, että jotain.

Barbapörrö ja Urkki 17+4

Huomenta:D

Napanuorasta Esikoisella oli 1,5 krt ympäri kaulan tai vartalon, papereissa lukee löysätty, pojalla oli myös yhden kerran kaulanympäri... ja se on ihan normaalia. Siinä jos kätilö on ammattitaitoinen ja rauhallinen vaikka rytinällä vauva tulisikin maailmaan niin muistaa kyllä ekana kattoo napanuoran :) Pojalla oli vielä niin lyhyt se napanuora että ei ylettynyt rinnalle asti :/ ja täti väkisin veti, onneksi ei irronnut kummastakaan päästä ja ainoat seuraukset oli pojan napatyrä, kesti n. 3-6kk en enää muista kunnolla. Mutta sen jälkeen ei ole ollut mitään ongelmia =)

Huomisen tullessa on enää 5 viikkoa puoleen väliin :eek: Ja sit pääsee rakenneultraan jossa toivottavasti kaikki olisi rakenteellisesti hyvin ja nähtäisiin ne sukupuolet. Toivon et olis tyttö ja poika koska niin kauniit nimet päätimme eilen :)

On se kyllä niin erilaista mitä yksöisraskaudessa. Sekin kun ultrataan ja ultraaja toteaa kaiken olevan hyvin A vauvalla no sitten pitää vielä jännittää se B vauvan tutkimisaika. On se näköjään sit vaan alusta asti tupla huoli. :)

Niisku-rouva + pirpanat 14+6 :heart::heart:

Merkkaus ja kuva päivitys.. Taidan vissiin olla ensimmäinen?

Kuvassa siis vasemmalla nykyinen tilanne, maha paljon pienempi kuin oikealla esikoisen aikaan. Tosin sillon oli jo valmiiksi +10kg nykyiseen painoon.

SaaBas ja "tarmo" 16+5

Viimeksi muokattu:
moips,

niin siis se sectio spinaalipuudutus on vähän eri kaliiperia kuin tuo alatiesynnytyksessä käytettävä. eli sectiossa ei voi edes liikuttaa jalkoja, alatiesynnytyksessä kyllä tuntee jalkansa ja voi niitä ihan liikuttaakin, jopa seistä/ kävellä. vaikutus häviää tosiaan kokonaan jo 1½-2h kuluessa, jolloin äiti on taas jo ihan normi kuntonen, ainakin siis puudutteen puolesta :D

ja kun oli myös puhetta että epiduraali hidastais synnytystä, niin joskus tekee sen, että supistukset loppuu, jolloin yllättäen synnytyskään ei etene (tai juuri niinkun joku mainitsikin, että ponnistusvaiheessa vie ponnistamisen tarpeen). Supistukset saadaan yleensä takasin joko puhkasemalla kalvot tai laittamalla se oksitosiini tippa. Joskus on kyllä niinkinpäin, että junnataan jossain 4cm ja kun äiti lopulta ottaa epiduraalin, niin rentoutuu niin paljon kivun hävittyä, että kohdunsuu aukeaa ihan hujauksessa lopun matkaa. Eli voi myös nopeuttaa synnytystä. Me kun ollaan kaikki niin yksilöllisiä :)

).( Mulla on hampaat ihan sika kipeet kun eilen taas kiristettiin noita rautoja, oli pakko ottaa illalla panadolia, mulla olis varmaan lopulta sydän pettänyt :´( Ja tänään on menty sitten jugurtti-/jätskilinjalla...yöks :x Tänään aion pyhittää päivän vain olemiseen :D Siis sen mitä nyt neidin touhuilta ehdin... :D Ihanaa päivää kaikille!!!

Kukkis ja pieni 15+4

Heh, heti näin unta, että olin taas tullut sectiosta ja kotona jo ja kipuilin siinä ja ihmettelin, miksen oo saanut mitään droppia sieltä mukaan :)

Joo en mäkään vauvaa pitänyt sairaalassa mikään yö vieressä, koska olisin kuitenkin joutunut soittaa joka kerta hoitajan paikalle, kun en saanut nostettua ite vauvaa siihen viereen.. Oli se kauheaa. Mutta mulla ei oo vielä ainakaan kipuillut nyt mitenkään nuo arvet. Sanovat, että neuvolassa seurataan noita sisäisiä arpia tarkasti, mutta ainakaan vielä ei oo mitään seurantaa tehty. Seuraava neuvolakin vasta 8.3. eli rv 22! Mun mielestä esikoisesta oli useammin!
Kaikista eniten mua tällä hetkellä huolestuttaa toi mun ihana napatyrä, että miten kipeäksi se äityy. Ja tietysti se painonnousu...

Milja rv 16+6

Sektiosta ollut paljon puhetta..
Mulla on 1 alatiesynnytys(esikko) takana ja 2 sektiota sen jälkeen ja tämä nelonenkin tulee syntymään sektiolla. Kamalin oli tuo alatiesynnytys, pakko sanoa. Repesin niin pahasti että jouduin käymään puoli vuotta kaikenlaisissa kontrolleissa ja edelleen näin melkein 8vuoden jälkeen eppari'haavaa' toisinaan jomottelee. :(

Ei sektiotkaan mitään lastenleikkiä ole ollut en sitä sano, mutta esim. viimeisimmästä sektiosta toivuin todella hyvin ja nopeaan. Sairaalassa olin 2vrk. :D
Mutta kyllä varmasti ns.normaali alatiesynnytys on se 'helpoin' ja sitä teille kaikille toivon, mutta omilla kokemuksilla voin sanoa että kyllä siitä sektiostakin selviää- niin fyysisesti kuin henkisestikkin :)

Tänään olis rv16, pitäisköhän sitä jo 'appivanhemmille' kertoa.. :D

Pikkarainen&Sisu

Heippa!
Synnytyksistä ollut puhetta... Mulla on molemmat syntyneet alakautta, esikoinen imukupin avustamana, kun voimat loppuivat yli tunnin ponnistusvaiheen jälkeen ja pyörryin joka ponnistuksen jälkeen. Esikoisesta sain epiduraalin joka auttoi tosi hyvin. Toisesta sain spinaalin,joka ei auttanut yhtään! :O Ponnistusvaihe oli yhtä tuskaa ja aika pahasti lopulta repesin. Siitä jäi iso synnytyskammo ja meinasi tuo toinen lapsi jäädä juuri siitä syystä viimeiseksi. Mutta lopulta vauvakuume voitti ja kolmatta innolla odotan ja ihme juttu, mutta en ainakaan vielä jännitä synnytystä, vaan odotan innolla! :LOL: Aika kultaa muistot! Kovin toivon alatiesynnytystä. Sectioon en haluaisi. Mutta sen näkee sitten miten menee! Palkinto kuitenkin niin ihana. :heart:
Neamma ja masukki 14 rv! :heart:

skorpioni Joku muistikatkossyndrooma tää kyllä on, kun en paljon muutakaan tahdo muistaa. Ja ihan höppänä olen, meinaan pestä esikon hampaat omalla harjallani ja kun pitäis kiikuttaa pottaa niin vienkin jakkaran... Että pissaas poika siihen sitten! =)

Synnytys on nyt kovasti mielessä, joitain puhuttaa sektio ja jotkut miettii miten siitä alatiestä selviää. Kiitos, kun ootte selventäneet tuota spinaalia. Itse todella toivon, että ponnistusvaihe olisi tällä toisella kerralla helpommin kestettävissä ja pystyisin jotenkin hallitsemaan itseäni ja ponnistamista. Mutta entä jos spinaali ei sitten tehoa? Eikös muita vaihtoehtoja ponnistusvaiheeseen ole myös kohdunkaulapuudute ja jokin pudendaali? Vai olivatko sama asia? Jos jollain on kokemusta näistä, niin lukisin mielelläni.

Musta tuntuu jotenkin vaikealta vaatia puudutetta tai muutakaan lääkettä. Siitä tulee sellainen olo, että on huono "potilas" vaikka tuskin kätilöt niin ajattelee :ashamed: Ois hienoa, jos näistä asioista vois keskustella etukäteen jonkun kätilön tai lääkärin kanssa. Pelkopolille en oo menossa mutta jos se on ainoa paikka, missä synnytystä voi käydä läpi, niin sinne sitten.

Uusi yritys, uusi neuvola-aika varattu maanantaille. Josko nyt muistais!

Sukkasillaan ja pikku sukka rv 16+2

Moi vaan ja Poks!!

Mä sitten varmaan koitan saada itelleeni sen spinaalin,josko se sitten auttais.
Mä en halua enää synnytyksen etenevän niin että kokoajan mietin kipua.
Kertauksena,mulle ei ole ikinä mitään keritty antamaan koska olen alaknut pyytämään niitä vasta kun oon ollu auki sen 10cm..

Mun tarvis kan mennä hammaslääkäriin kun on ainakin kaksi reikää,mutta mulla on aika suuri kynnys mennä sinne kammoni takia...

Ja muisti on täälläkin kenkkuillu aika ahkerasti,tosin nyt musta on alkanut tuntuu että se olis jopa mahdollisesti vähän parempi kun oli muutama viikko vielä...

Niin.
Mä siis lupasin miehelle että en vaadi siltä mitään.
Eli näin ollen,mitään isyyden tunnustuksiakaan ei tehdä.
Ja vaikka tää sio asia onkin,haluun pysyä sanojeni takana.
Ja elatusmaksut ei tunnu missään jos niiden takia vain pitäis tehdä toisin.
kai näin on ihan hyvä.

Mut nyt pitää lähtee kauppaan !

Nenna ja

Kukkaiskeiju: No härre gud, minä jo mietin, että voiko semmosessa puudutuksessa kukaan lähteä kävelemään :D

Niin tuosta sektion haavakivusta vielä, että mulla luultavasti meni se vähän pieleen, että en käskyistä huolimatta osannut sairaalassa, enkä kotonakaan levätä tarpeeksi, eli näin ollen itse myös siihen olen syyllinen. Eka yön leikkauksen jälkeen vauva oli hoitajilla, mutta seuraavat pari yötä sairaalassa pidin vauvaa sängyn vieressä ja itse nostelin siitä viereen imetykselle.. vaikka hoitajat sanoi, että pitää soittaa, mutta minähän ajattelin, että en nyt ala niitä vaivaamaan pikkujuttujen takia :D (Itsekin hoitsu olen ammatiltani..)
Sitten muutenkin pidin siellä kapeassa sairaalansängyssä vauvaa siinä vierellä melkein koko ajan ja itse olin kyljellään, kävelin tosi paljon, kotona aloin pyykkejä ripustelemaan heti jne. :x Nooh kuiteskin, se haavan ympärys sit oli aika turvoksissa pitkän aikaa ja todella kipeä.

Mutta itse leikkauksessa ei kyllä ole mitään kamalaa, eihän siinä edes tunne mitään silleen :D Tai no tietysti nyt jotain, mutta ei kipua :) Mutta tietääpähän seur. kerran ottaa rauhallisemmin leikkauksen jälkeen, jos sektioon joutuu ja monet muut on kyllä nopeempaa leikkauksesta toipuneetkin, kun minä :) Ja tarkoitus ei ollu tosiaankaan ketään pelotella, sektiohan on sillä tavalla kuitenkin "iloinen leikkaus" (heh, olipas hassu ilmaisu), että siinä tuodaan vauva maailmaan. Toisilla mielin vois mennä johonkin aivokasvaimen poistoon tmv.:ashamed:

Milja85: Ei mullakaan enää ole tuo haava mitenkään kipuillut (sektiosta nyt 2v), hyvä kun enää edes huomaa koko haavaa, kun on niin vaalea ja osittain hävinnytkin, ja bikinirajalla :) Sekin muuten vähän jänskättää, että jos se edellinen haava jotenkin repeis, iiks. :whistle:

Viimeksi muokattu:
Moikka kaikki!

Mulla on kyllä tänään ollut ihan ihme kiukku päivä :kieh: Kaikki on ärsyttänyt. Ärsyttää mittailla noita arvoja, ja ärsyttää tehdä itselle eri ruokaa.
Meinasi keittää yli, kun mies tossa kyseli että vieläkö kiukkuan, ja vastasin ettei vielä mennyt ohi. Mies sitten sanoi siihen kaverilleen että "Niin, tällästä se on, kun muija on raskaana. Ei tuohon auta edes lepyttelyt, siks en sitä huomioikaan." :( Ihan tosi huono mieli : / Kyllä se halaus tai pusu vois kummasti mieltä piristää!

Liikkeitä: Tänäänkin olen saanut niistä nauttia! :) Eilenkin illalla pikkuisella oli kovat tsembalot menossa :D Pieniä potkuja, möyrimistä ja Hipaisuja :heart:

Kohtu: Painelin tänä aamuna hellästi vatsaani, ja minusta tuntui, kun kohtu olisi jo navan alapuolella :O Siis ihan navassa kiinni.
Tänään on vihlonut ihan älyttömästi alavatsaa vasemmalta puolen.. vissiin noita kohdun kasvukipuja. Tosi ilkeetä :|

Hmm.. kamalasti mun piti kirjotella taas ja kommentoidakin jotain, mutta pääsi taas unohtuun :kieh:

Emilien ja sammakko 18+1

Yhteistyössä