<3 <3 MARRASKUUN massukat 2011 HEINÄKUUSSA <3 <3

Tsemppiä ja :hug: Tiukutukselle! Sekä kaikille muille yksinodottajille! Varmasti on ajatuksissa ja asioissa järjesteleminen tällaisen kohdatessa. Vielä kun raskaanaollessa fyysinen ja henkinenkin jaksaminen voi muutenkin olla tiukilla. :(

Mä olen täällä käynyt nopeasti käynyt lukemassa aina viestit, vaikken ole kirjoitellutkaan aikoihin, mutta mulla on ihan mennyt ohi sairaslomailevat mammat! Mä jo luulin, että mä ainoana makaan vaan kotona. :)

Voisinkin ihan gallup mielessä kysyä, että kuka on sairaslomalla, ollut miten pitkään, minkä vuoksi ja mahdollisesti sairausloman kesto (jos tiedossa)? Omat fiilikset ja vointi?

Mä itse siis jäin viime to näin aluksi ainakin kahden viikon sairaslomalle supistusten vuoksi. Eli viikko sitten yöllä tuli kipeitä supistuksia vartin välein 1,5 h ajan. Mulla on supistellut kivuttomasti (ja rasituksen jälkeen vähän kipeästikin jo ehkä viikosta 14 ? alkaen). Eniten lomalla kesäkuun puolessa (rv 17-18) välissä huomasin, että Portugalissa pitkiä rappusia kävellessä supisti napakasti ja vihloi alamahaa. Sitten olin pari viikkoa töissä ja sitten tuli tuo yösupistelu.

Nyt sitten lepäilen kotona. En paljon mitään tee, vähän jotain pieniä pyykkihommia tms. mutta pääsääntöisesti makailen, luen, surffailen ja katon telkkua. Tästä huolimatta mua supistaa kipeesti 5-10 krt/vrk, mutta se ei kuulemma ole vaarallista. Ensi to on kontrolliultra ja siellä selviää, onko tilanne edennyt vai pysynyt ennallaan. Mulla siis kohdunkaula ihan normaali 4,5 cm (ultrattu), puolipehmeä kohdunsuu ja ulkosuu sentin auki. Lääkäri sanoi sen olevan aika normaalia uudelleen synnyttäjälle, mutta lepoa määräsi, ei kantelua, nostelua, seksiä, uimista, saunomista, eikä muutakaan fyysistä rasitusta. Kotihommia omien tuntemusten mukaan.

Tämä on mulle tosi outo tilanne, kun kaksi aiempaa raskautta meni ns. elämäni kunnossa ja nyt tällaista jo puolen välin jälkeen. : / Mikä on kaikkein oudointa, niin se, ettei tiedä mitä uskaltaa tehdä ja mikä sitten mahollisesti aiheuttaa paikkojen kypsymistä lisää. Epätietoisuus on varmaan oikea sana. Siksi kaipaisin muiden kokemuksia ja tuntemuksia, jos niitä vaan löytyy. Mä en ole luonteeltani mikään hysteerinen ja ylireagoiva itkupilli ;), mutta kyllä olen muutamat itkut tirauttanut huolesta.. Ehkä henkinen olo paranee sitten, kun viikon päästä pääsee kontrolliin ja siellä toivottavasti kaikki on ennallaan.

PP rv 22+1
 
Gallup:
Mä olen ollu rv 14 alkaen sairaslomalla kun selkä ja lonkat ei kestä. Istuminen tekee kipeää ja vasen jalka puutuu.. Sama oli esikoisen raskaudessa ja nyt tulimme lääkärin kanssa siihen tulokseen että lonkkia/selkää ruvetaan tutkimaan kun vauva on syntynyt.. Mulla ollu 15 vuotiaasta lähtien lonkkien kanssa ongelmaa mut nyt raskauden aikana se vain pahenee :( vasemmassa lonkassa liikerata on kokonaan kadonnut että tästä säryt johtuu..

Myy 23+3
 
Gallup:

Mulla alkoi supistelut joskus kuukausi sitten töissä ja zumbassa. Zumban jätin sit siihen suosiolla.
Olen keittiöapulainen henkilöstöravintolassa ja työhöni kuuluu paljon fyysistä ja koko päivä jalkojen päällä. rv 23+0 jäin ekaks pariks päiväks sairaslomalle jota pidennettiin 2 viikolla.
Supistukset ovat lähinnä kovan paineen tuntua erityisesti alamahassa, vatsa kovettuu.
Nyt olen ollut kotona ja edelleen supistelee joka päivä, mutta harvakseltaan. Lähinnä supistelee jos teen jotain..tyhjennän astianpesukonetta, ripustan pyykkiä tai kävelen hitaasti kauppaan.Mut toki on supistellut myös ihan istuessakin:confused: Viikko sitten kun itse pyysin, niin lääkäri tarkisti käsikopelolla kohdunsuun. Mitään ultraa ei olla tehty sen takia, joten who knows kuinka pitkä kohdunkaula meikäläisellä on.
Tämä on mun eka raskaus, niin kaikki on niin uutta, eikä tiedä miten pitäisi suhtautua asiaan. Äiti ja sisko huolissaan siel Suomessa. Mies on suhtautunut hyvin ja ei oleta et teen yhtään mitään. Jos olen pessyt koneellisen pyykkiä niin saan jo suuret kehut, et hyvin jaksettu:)
Lähinnä itse olen se joka asetan tavoitteita itselleni, et jotain pitäis saada tehtyä ku kaikki päivät täällä kotona vetelehdin.

Mulla siis sairaslomaa tämän viikon loppuun ja sit alkaa 3 viikon kesäloma.

Tulin juuri normaali lääkäri kontrollista, mut eihän siel tutkittu sen enempää.Kunhan kyseli vointia sanallisesti ja tsekkas masun kokoa ja miten päin vauva on...ja verenpaine,virsta & paino. Nuori lääkäri joka itse raskaana..tarkistaa netistä, et mitä hänen pitää tehdä. Ei ole rutiinia näihin juttuihin. Mut hän jää äitiyslomalle elokuus, et seuraavalla kerralla joku muu sit.
Hemoglobiinia itse kysyin, et eikö sitä ikinä tarkisteta...ja ei näköjään, mut hoitaja otti sen nyt ku näytin kalpealta. Hyvä se oli, niin nyt kysymys kuuluu...lopetanko raudan oton, jonka aloitin kätilön toimesta?! Ota näistä nyt sit selvää..yritän soveltaa omaa keskitietä suomalaisen ja tanskalaisen hoitojärjestelmän väliltä.

Jyllanti ja Hippo 24+6
 
Gallup

Jäin saikulle viikoksi rv 17+5 kovien mahakipujen vuoksi. Tämä lääkäri oli sitä mieltä, että turhaan valitan: "Ei raskaus ole sairaus ja EI näillä viikoilla viellä sairaslomalla jäädä! " Se saikku loppu, mutta mahakivut muuttuivat kovimmiksi vihlaisuiksi ja seuraava lääkäri määräsi saikkua 2viikkoa (seuraavaan äp- käyntiin saakka) ennenaikaisten supistusten ja kaksoisraskauden vuoksi. Kohdunkaulaa oli 3cm ja pehmeä. Lääkäri kehoitti makuulle ja rasittaa ei saa. Äippäpolilla lääkäri tutki ja kohdunkaulaa oli 4cm eli lepo oli auttanut. Tämä lääkäri oli sitä mieltä, että ihan hyvin voisin mennä töihin takaisin, mutta jatkoi kuitenkin sairauslomaa seuraavaan käyntiin saakka. Näillä näkymin en kuitenkaan ole enää töihin palaamassa. Kovasti maha kovettuu noustessa.

Eli olen ollut sairauslomalla jo rv 17+5 saakka ( kesäkuun alusta-----> )

Ja tosiaan: Jyllanti mie aloitin raudan syönnin, kun hemppa oli tippunu 135:stä 115:sta. Yksi tabletti päivässä ja seuraavalla kerralla se olikin tippunut vaan 113:sta

:heart: Vimpula ja Vampula 23+5 :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Jyllanti80: Meillä täällä merkataan neuvolakorttiin kohdunsuuntilanne aina, kun sisätutkimus tehdään. Mulla tehtiin eka lääkärineuvolassa rv 13+ ja silloin käsikopelolla kohdunkaula (pystyy siis arvioimaan myös käsin, ultralla vaan tarkempi) 3,5 cm, kohdunsuu kiinteä ja kiinni. Ja nyt siis viime viikolla kohdunkaula ultralla 4,5 cm (luulen, että käsin arvioidessa lääkärit ottaa ns. varman päälle ja arvioi mielummin vähän alakanttiin), kohdunsuu puolipehmeä ja ulkosuu sentin auki. Sisäsuu tiukasti kiinni ja se on tärkeintä!

Mulla lääkäri määräsi rautakuurin nyt, kun hemppa alkoi lähennellä sataa (oli 113). Mä varmaan lopettaisin raudan, jos hemppa olisi hyvä. Mitäpä sitä turhaa syömään. Lisäksi ainakin mun raskausvitamiineissa on hieman rautaa.

Mulla on myös lisäksi näitä kovettumissupistuksia eli kohtu menee kovaksi, muttei koske/tunnu ilkeältä. Mutta niitä mä en enää edes "laske". Nämä on niin henkilökohtaisia, miten mikäkin supistus keneenkin vaikuttaa. Mä aukean synnytyksissäkin niin hitaasti, vaikka supistukset ovat tosi kovia (eka synnytys n. 21 h, toka n. 16 h), joten uskoisin, ettei mulla kivuttomat supparit ainakaan saa mitään aikaan. Mutta parempi on katsoa kuin katua. :)

PP rv 22+1
 
raapale
Minä olen ollut enemmän ja vähemmän sairaslomalla viikolta 12+ alkaen. Ensin jatkuvan päänsäryn takia joka ei lähtenyt muulla kuin nukkumalla ja lääkkeillä pois, nyt viikolta 19+ alkaen selkäsäryn ja supistuksien vuoksi. Toki olen tuossa välissä yrittänyt töissäkin olla mutta laihoin tuloksin.

Huomenna pääsen onneksi kunnan fysioterapiaan ja saan sieltä tukivyön tuohon selkäsärkyyn ja neuvoja miten vahvistaa selkä/vatsalihaksia yms.

Mutta selvästi tuo selkäsärky on pahempi kun enemmän supistelee. Muutaman kerran on tullut kipeitä supistuksia kun on enemmän touhuillut ja kävinkin lääkärillä tarkistuttamassa tilanteen. Alkuraskauden ultrassa rv7+3 kohdunkaulaa oli sisätutkimuksessa 3cm, nyt oli rv 20+jotain 2,5cm, paikat kiinni eikä pehmeät onneksi. Mutta kyllä se säikäytti että voiko ensisynnyttäjällä tulla näin ajoissa tämmöiset supistukset. :/

raapale 21+2
 
rautatableteista mitä rautaa ootte syöny/Syötte? Menin ja ostin sitte turhaan 40e:n paketin enkä tod. mee ostaan uutta samanlaista, mutta eri merkkiä! Maha meni nii kipiäksi että en kyllä ota enää yhtäkään pilleriä,ja sen piti muka olla vatsaystävällisin tuote.. haha :headwall:

Tiukutus kauheaa mikä ukko!! Aika järkytyksenä tuli varmaan ja yllätyksenä jos ei oo puhunu/tai mitkään viitannu tuollaseen ja yhtäkkiä täräyttää vaa että lähtee menee! :stick: Alkujärkytyksen/surun ym. jälkeen tulet tajuamaan ettet tarvi tuommosta ukkoa elämääsi, onneksi sulla on kohta myös vauva etkä tuu koskaa olemaan yksin ! :heart: Toivottavasti sulla asuu läheisiä siellä ettei missään 1000 km päässä?! Voimia!

MEillä on vauvalle oma huone mutta vissiin aluksi ainaki täytyy ottaa pinnis tuonne makkariin?! en tiedä miten muut tekee/mikä on järkevintä?

Karoliina 24+2
 
Tiukutukselle voimia kauheesti. Ei tälläisiin osaa varautua. Mutta kuten karoliinakin sanoi, voi olla että jopa parempi näin. Tsemppiä joka tapauksessa.

Sairaslomasta
- en ole ollut. Olisin saanut tuon laskimotukoksen takia mutta ihan turha olisi olla saikulla kun teen joka tapauksessa pääasiallisesti kotona töitä ja nyt kesällä helpompi. Tosin nää maalaistalon muut hommat ovat välillä fyysisesti melko rasittavia.. mutta kun ne on ns. kotihommia niin eihän niistä saa sairaslomaa.. nyyh. vaikka voisi olla ehkä tarpeen. Mahan kovettumista jonkin verran ollut täällä. En osaa niitä oikein supistuksiksi laskea. Varsinkin automatkat aiheuttaa sellaisia.

Vauvan huone Tulevat olemaan esikoisen kanssa samassa huoneessa. Esikoinen juuri eilen siirtyi pois pinnasängystä (vaikka onkin reilu 3 vee on hyvin siinä tykännyt nukkua). Eilen kävi sitten kömmähdys ja esikoinen tipahti laidan yli kun jotain kurkotti. Käsi nyt todella kipee. Sujuvasti siirryttiin siis "isojen tyttöjen" sänkyyn. Tosin luulen että tämä tuleva vauva on varmaan sen ekat 2 kk meidän sängyn vieressä kuten esikoinenkin (nukkui äitiyspakkauslaatikossa ressukka.. ) ja sitten siirtyy isosiskon luokse lastenhuoneeseen. Saa nähdä miten käytännössä onnistuu. Mutta esikoisella ainakin unet piteni samantien kun 2 kk ikäisenä omaan huoneeseen siirtyi. Ko. huone on ihan meidän huoneen vieressä joten helppoa siis.

Äitiyspakkaus meinaan ottaa. Vaikka esikoisellekin otettiin. Jotenkin kiva että kummallakin oma.

Äitiysloma
oli jo varmaan aikaisemminkin puhetta mutta pitäisi siis aloittaa syyskuun lopussa mutta kun työt on mitä on niin todennäköisesti en mitään varsinasita lomaa pidä ollenkaan. Työt antaa onneksi (toivottavasti) sen verran joustoa. Saa nähdä miten sitten oikeesti jaksaa..

Mukavaa kesäiltaa itse kullekin!

HE ja pupu vko 25+0 (pokspoks)
 
Vielä lisäys Karoliina87:lle, että kokeile niitä nestemäisiä rautavalmisteita, kuten Floradix Kräuterblut-Saft ja on niitä muitakin, jokin sellainen jonka etiketissä on Tuuli Matinsalon kuva. Mä niitä join esikoisen aikana, kun paksusuolentulehdus oli päällä, enkä halunnut rasittaa systeemiä rautavalmisteilla. Ne kuulemma imetyvätkin paremmin kuin tabletti muotoiset. Tarkista tietysti sopivuus raskaana olevalle, jos jostain syystä olisivat 8 vuodessa muuttuneet.

PP
 
Tikutuskselle Jaksamista. Kyllä on ihan suoraan sanottua ihan paskamainen mies.

Reveria Meillähän tulee siis makuuhuoneet yläkertaan kun se valmistuu. Alakerran huone jää työ/leikkihuoneeksi. Olen ajatellut että pakkasten aikaa vauva nukkuu sisällä päikkärit luultavasti pinniksessä tai sitten vaununkopassa. Ajattelin että jos nukkuu pinniksessä yläkerrassa ja minä leikin esikoisen kanssa alakerrassa niin toimiihan itkuhälyytin sisälläkin.

Karoliina aluksi on varmasti helppompi kun pitää vauva samassa huoneessa ihan yösyöttöjen kanalta. Tai näin ainakin esikoisen kanssa meillä oli, tosin hän nyt vielläkin nukkuu meidän kanssa samassa huoneessa kun tosissaan ole kun tuo yksi makkari.

Tytti83 ja Tuokkis 21+3
 
tiukutus paljon jaksamisia..kummallista, että noin yhtäkkiä mies tollaista sanoo :(
Jaksamisia myös muille yksinhuoltajille.

retafer nimistä rautaa syön 2x päivässä. Aiheuttaa tosiaan tota tummaa ulostetta ja mua jonkinverran aina närästää sen oton jälkeen.

vauvat nukkuu samassa pinniksessa meidän sängyn vieressä aluksi, mutta heillä on jo "oma huone" missä on myös vierassänky ku mun äiti tulee meille aina yöksi auttamaan kun miehellä on joka toinen viikko iltavuoro milloin on kotona vasta 23.30.

sairaslomilla olin aluksi sen 3viikkoa sen takia kun oksensin koko ajan ja olin siellä tiputuksessa. Myöhemmin olis sen takia 2viikkoa kun mua supisteli ja särki mahaa, mutta supistelut loppui kun sain olla kotona. Olin siis päiväkodissa pienten ryhmässä missä joutui koko ajan nostelemaan ja kantamaan vauvoja.

äitiysloma alkaa muistaakseni mulla 13.10 ja koska mulla on se pidennetty vanhempainvapaa, niin se kestääkin sen vuoden ajan enneku alkaa hoitovapaa. Eli marraskuuhun 2012 asti oon äippälomalla. Sit jään hoitovapaalle ja aion olla varmaan sen 3v kotona. Kuinka pitkään ootte ajatelleen olla hoitovapaalla??

anzu ja poitsut 22+5
 
Tiukutukselle isot tsemppihalaukset! :hug: Kylläpä kurjan tempun teki miehesi. :( Uskon kyllä, että tunnet itsesi petetyksi, kun toinen on esittänyt vaan että kaikki on hyvin ja samalla mielessään hautonut eroa. Yritä ajatella, ettei mies ole arvoisesi ollenkaan ja keskity nyt itseesi ja vauvaan. Toivottavasti saat paljon tukea muilta läheisiltäsi. Pärjäile!

Tsemppiä myös muille yksinodottajille!

Pitäsköhän minunkin alkaa syödä rautaa kun viimeksi neuvolassa hb oli 112. Terkkari vaan sano, että ala sitten syömään rautaa kun alkaa enempi heikottamaan. Jos muut ootte jo vähän isommilla lukemilla ruvennu syömään rautaa niin varmaan olis mullakin järkevää. Esikoisen aikaan ei edes koskaan näin alas laskenu hemppa.

karoliina, kyllä mä ainakin puhun sen puolesta että vauva nukkuis vanhempien kanssa samassa huoneessa. Jotenkin tuntuu että en edes ite uskaltais ihan vastasyntynyttä jättää yksinään omaan huoneeseen. Me laitettiin meidän esikoinen vasta 2-vuotiaana omaan huoneeseen.

Mä jäin esikoisen aikaan sairaslomalle (olin pätkätöissä yhdessä firmassa) rv 24 jälkeen, kun mulla alkoi kohdunkaula lyhenemään. Vuodelevossa olin sitten varmaan kuukauden verran ja vain pakolliset käynnit sai liikkua (vessassa ja suihkussa). Toivottavasti nyt kakkosen aikaan ei käy sama homma. : / Voi olla hiukka vaikeaa olla vuodelevossa vilkkaan 2,5v pojan kanssa.

ON: Flunssa vaan jatkuu. :( Tuntuu, ettei tahdo millään alkaa hellittämään. Onneksi kuitenkin saa noita nenäsumutteita käyttää nyt raskausaikanakin, että saa yöllä edes jotenkuten nukuttua.

Diinu & PP 25+3
 
Lasten huoneista: Meillä on nyt pojilla omat huoneet, mutta he kylläkin nukkuvat (esikoisen toiveesta) samassa, kuopuksen huoneessa. Vauva tulee olemaan ekat vuosi puolitoista, jopa kaksi vuotta meidän makkarissa. Niin kuin ovat isommat pojatkin olleet aikanaan. Meillä on nyt kolme makkaria, mutta ensi kesänä rakennetaan olkkariin väliseinä (joka siihen piirustusten mukaan oikeasti kuuluukin) ja siihen tulee neljäs, meidän vanhempien makkari. Tietysti, jos vauva on tosi helppo ja hyväuninen (jota vähän epäilen näitten kahden yöhäslääjän jälkeen..), niin voi olla, että hänet siirretään jo aiemmin omaan huoneeseen, mutta mä varaudun kyllä samanlaiseen yöelämään kuin poikien kanssa, ettei sitten ainakaan tule pettymyksiä. :)

Mä meinaan olla näillä näkymin hoitovapaalla vuoden 2013 toukokuuhun, mahdollisesti vuoden loppuun. Riippuu miten työkuviot järjestyy. Me siis ollaan miehen kanssa yrittäjiä samassa yrityksessä, joten ei ihan niin helposti kuviot järjesty kuin normipalkansaajilla. Mutta suhteellisen helposti kuitenkin.

PP rv 22+1
 
Pitäsköhän minunkin alkaa syödä rautaa kun viimeksi neuvolassa hb oli 112. Terkkari vaan sano, että ala sitten syömään rautaa kun alkaa enempi heikottamaan. Jos muut ootte jo vähän isommilla lukemilla ruvennu syömään rautaa niin varmaan olis mullakin järkevää. Esikoisen aikaan ei edes koskaan näin alas laskenu hemppa.

Mä jäin esikoisen aikaan sairaslomalle (olin pätkätöissä yhdessä firmassa) rv 24 jälkeen, kun mulla alkoi kohdunkaula lyhenemään. Vuodelevossa olin sitten varmaan kuukauden verran ja vain pakolliset käynnit sai liikkua (vessassa ja suihkussa). Toivottavasti nyt kakkosen aikaan ei käy sama homma. : / Voi olla hiukka vaikeaa olla vuodelevossa vilkkaan 2,5v pojan kanssa.
Mulle tosiaan lääkäri sanoi, että ala vaan syömään rautaa, kun hemppa oli 113, mutta toisaalta mulla on kyllä ollut pyörrytystä ja heikotustakin, jotka ovat johtuneet varmaan enimmäkseen alhaisista verenpaineista. Enkat oli kuukausi sitten neuvolassa 84/46... Mutta eihän se vaarallistakaan ole sitä rautaa ottaa, voihan sen sit lopettaa, jos vaikka seuraavassa neuvolassa näyttää, että on tehonnut?

Jos sulle kävis nyt samoin kuin esikoista odottaessa, että kohdunkaula alkaisi lyhenemään, niin siinä ei varmaan olisi muuta vaihtista kuin jäädä sairaalaan makaamaan tai ainakin laittaa esikoinen hoitoon :( Onhan se selvä, ettei noin pienen tai vähän isommankaan kanssa pysty täydelliseen vuodelepoon. Olen myös kuullut, että usein sellasissa tapauksissa, joissa mammalla on lapsia kotona ennestään joutuu sairaalaan makaamaan, kun tuskin kotona pystyisi täyslevossa olemaan, vaikka lapset päivät olisivatkin hoidossa. Mutta toivotaan, että tämä raskautesi menisi ilman ongelmia!! :)

Meillä on se hyvä tilanne, että esikoinen on jo niin iso, että ymmärtää (kohta 8v) ja kuopus (2v9kk) taasen on päivähoidossa, jonne iskä sen aamulla vie ja iltapäivällä hakee töistä tullessaan. Ei tulisi munkaan levosta mitään kuopuksen kotona ollessa. :/ Mies on kyllä nyt ollut tosi ahkera ja ihana, kun se on tehnyt kaikki kodin sisä- ja pihahommat, eikä anna mun tehhä mitään. :heart:

Jos tästä menisi aamuteen keittoon, että voisi aloittaa kahdeksannen lepopäivän. Mukavaa päivää kaikille!

Listaterrori PP rv 22+2 :D
 
vuodelepo mietityttää mua jo nyt, vaikka ei ole vielä siihen tarvetta, meinaa miten mä mukamas tekisin ku mies on joka toinen viikko 14.30-23.30 töissä ja poika on kyllä hoidossa, mut sit olis ne kaikki illat :( meille tulee kyllä suuri ongelma, jos joudun vuodepotilaaks. Ja vaikka sairaalaan joutuisin, niin mihin siltikin poika illoiksi :(
 
Huomenia :wave:

olipas taas kiva polkasta pyörällä töihin, en kyllä vaan odota tuota iltapäivän +30 hellettä yhtään... saa nähdä joutuuko käväsemässä illalla uimassa, että viilentyis ees vähän. Huomenna viikonloppuristeilylle Tuhkolmaan, laivalla on aina kylmä ja Tukholmaankin luvattu vaan +23 :)

Tiukutukselle valtavasti jaksamista ja iiiiso :hug:! Ai että mua ottaa pannuun tollaset miehet. Päättää vaan kesken kaiken että "öööö ei mua nyt kiinnostakkaan, heippa". Voi vittiläinen! Miten ne voikaan tehdä noin :'(

Vauva nukkuu aluksi äitiyspakkauksessa (joka on sellasella pöydällä) mun vieressä muutaman kuukauden. Se pinnasänky on niiiin iso, että veisi aika ison kolon meidän makkarista (katsotaan sitten muutaman kuukauden päästä, siirretäänkö pieni omaan huoneeseen vai sänky meidän huoneeseen). Kai sen jotenkin sinne saisi mahdutettua, mutta laitetaan se suoraan vauvan huoneeseen, joka on tällä hetkellä työhuoneena. Sinne tulee myös hoitotaso (lipastot) ja vaunut yms. Meidän eteiseen mahtuu kyllä vaunut, mutta kulkeminen hankaloituu, joten yritetään säilyttää niitä mahdollisuuksien mukaan vauvanhuoneen ovensuulla.

Saikkua on ollut raskauden aikana ehkä 5pv erilaisissa jaksoissa, johtuen flunssasta, pääkivusta ja mahakivusta. Ei siis varsinaista saikkua ;)

Syön Obsidan -merkkistä rautaa. Nyt oli HB 116 ja todellakin aloitin uusiksi. Pehmittää vähän mahaa ja juu mustaa ulostetta havaittavissa. Vähänkö säikähdin ekalla kertaa alottaessani (luen kyllä normaalisti tuoteselosteet ja haittavaikutukset, mutta nyt jäi välistä) : /

(.) Vauva meuhkaa ihan mahdottomasti iltasin! Huhhuijjaa :D mutta kiva vaan että toisella on kaikki siellä (oletettavasti) hyvin. Käytiin eilen ostamassa mulle vihkisormus! KÄÄÄK! Tilattiin toisesta liikkeestä kun täällä ei ollut ja eilen kävin katsomassa onko se nyt Se oikea sormus. Mieskin totesi kun käveltiin kaupasta pois "ostit sitten sen sormuksen". Heh :D Nyt täytyy vaan varata maistraatista päivä. Mennään nyt siis salaa naimisiin ja häät on sitten 1. häävuosipäivänä. Hui että, senkö takia mä en saanut yöllä unta :D (nimim. herännyt klo 4 ja sen jälkeen vaan torkkunut...) Täytyy selvittää vaan tuo sukunimen vaihtojuttu. Työnantaja sanoo, etteivät voi pitää henkilöhakemistossa vanhaa nimeä, vaikka virallisiin tietoihin se päivitettäisiinkin. Täytyy vielä varmistaa!

Aplari ja Taikku 23+2

PS. Oon muuten ihan älyttömän energinen. Johtuneeko viikonlopun risteilystä vai loman läheisyydestä tai jostain, mutten voi yhtään olla paikallani kotona. Kokoajan pestävä pyykkiä/viikattava kaappiin tai tehtävä ruokaa... JOTAIN! :D
 
ihana keli täällä =) eilen ulkoiltiin koko ilta, pyöräiltiin pitkä lenkki meren rannalla ja loikoiltiin leikkipuistossa, kun esikoinen riehui antaumuksella... tänään olisi tarkoitus pyöräillä koko perhe uimarannalle, ihana kesä!

saikulla en ole ollut vielä päivääkään raskausaikana. viimeksi jouduin jäämään n 1kk ennen saikulle, kun verenpaine nousi kaakkoon ja oli kaikenlaista "pikkuremppaa" enempi vähempi muutenkin.

meillä vauva nukkuu aivan ehdottomasti aluksi vanhempien kanssa samassa huoneessa, ja vieläpä samassa sängyssä :) koin sen esikoisen aikaa luontevaksi, en vaan raskinut olla sekuntiakaan vauvasta erossa ja yöimetykset hoitui näppärästi myös näin. jossain 4-5kk iässä siirrettiin esikoinen pinnikseen "sivuvaunuun" ja siinä nukkuu edelleen nyt 2v3kk iässä :whistle: ei olla saatu aikaiseksi siirtoa omaan huoneeseen, kun esikoinen on aina nukkunut niin hyvin (jos herättäisi meidät öisin, olisi varmaan omaa huonetta kokeiltu) ja minusta on ihana, kun siinä vieressä on oma pieni tuhisija :heart: tarkoitus olisi kuitenkin siirtää esikoinen omaan huoneeseen ja "isojen tyttöjen" sänkyyn parin viikon päästä, kun muutetaan.

anzu onko teillä mahdollisuutta siirtää esikoinen vuoropäiväkotiin, jos joudut täyslepoon? kai siinä joku ratkaisu on vain löydettävä, jos joudut sairaalaan asti lepoon eikä mies saa työvuoroja muutettua.

aplari onnea sormuksesta, ihanaa kun menette naimisiin :heart: minä menin viimeksi äitiyslomalla naimisiin 4 vkoa ennen LA:a muistan myös pienen tuskan nimenvaihdon osalta, kun ehdottomasti halusin synnyttää uudella nimellä ja piti odotella tietojen päivittymistä neuvolaan, sairaalaan ym. oli muuten se maistraatin toimitus pikkuisen yksinkertaisempi ja nopeampi toimitus käsittääkseni kuin isyyden tunnustaminen, että suosittelen :D

mä meinaan olla hoitovapaalla kesän 2013 loppuun... hui, miten pitkältä pätkältä se taas tuntuukaan, mutta arvaan kuinka menee taas ihan vilauksessa ohi! mies saattaa sitten vielä jatkaa, on ainakin nyt tykännyt olla tosi paljon esikoisen kanssa kotona =)

(.) tänään oli ns KELA-neuvola, eli sain papereita täyteltäväksi ja todistuksen raskaudesta =) oonkin tässä tänään pähkäillyt noiden papereiden kanssa ja soitellut kelaan. haen äitiyspäivärahaa samoilla tuloilla kuin esikoisen aikaan, koska olin siinä välissä hoitovapaalla, niin olisi viime vuoden tulot turhan huonot... no, nyt aletaan olla voiton puolella paprujen kanssa, vaikee vaan kun meidän koko HR on lomalla, niin ei voi kysyä neuvoa keltään. joo, muuten neuvolassa oli kaikki hyvin: verenpaineet 132/89 (mulla on aina vähän korkeella, kun jännitän tilannetta mahdollisia raskausmyrkytysoireita pelätessä), HB 129 (mulla ei raskaudet tunnu laskevan hemppaa...), sf-mitta 18cm, eli ihan keskikäyrillä, ja vauvan :heart:-äänet, n 140 ja hyvä jumputus =) oli myös jännä, kun terkkari kysyi että tunnenko liikkeet "jo", olin että no ehkä 7-8 vkoa tosiaan jo tuntunut :D

aurinkoista viikkoa, nauttikaa kesästä ja lämmöstä!

t. manna8 + "elma" 22+1 :heart:
 
Manna8, kiitos :heart: juu meitä ei houkuttele tuo isyydentunnustaminen alkuunkaan. Ja muutenkin tarkoitus viettää elämä yhdessä, joten otetaan nyt tällänen "varaslähtö" avioliittoon muiden tietämättä ;) ongelmana on, etten malta olla pitämättä sormusta :D tietty ilman kavereita ja tuttavia sitä voi käyttää :heart: Nytkin on jo vaikeeta olla kertomatta mitä me ostettiin eilen :D Ihme, että maltoin viikolle 11 asti odotella kertomista kavereille, yksi lähin ystäväpariskunta ja kaveripariskunta (olivat meidän kanssa Thaimaassa samalla reissulla) sai tietää seuraavana päivänä testistä, vähän ehkä pakkotilanne kertoa :D

Mä en tiedä vielä miten olen kotona, riippuu miten viihdyn. En nyt kuitenkaan kun aikaisintaan tammikuussa 2013 voisi kuvitella mennä töihin. Tosin onko mulla enää tätä työpaikkaa, en usko... saattaa olla että on työnhaku edessä ja "pakollista" kotona oloa. Toisaalta jos käydään rakentamaan tai ostetaan kalliimpi asunto, täytyy katsoo taloudellistakin tilannetta.

Ulkona on niiiiin kuuma. Onneksi täällä sisässä on varmaan vaan +23 joten voi pitää villatakkia hyvillä mielin ;)

Aplari ja Taikku 23+2
 
Hoitopaikasta, täällä ainakin sanottiin että lapsella ei ole oikeutta hoitoon klo 18 jälkeen vaikka toinen vanhemmista olisi melkolailla liikunta kyvytön. eli ei oikein pysty hoitamaan. Siis jos on kotona. sitä en tiedä jos sairaalaan joutuu niin onko silloin mahdollisuutta. Kysyin, kun ite oli niin huonossa likkumiskunnossa esikoista odottaessa, niin sanoivat sitten näin.

Nukkumisista, meillä nukutaan todennäköisesti kaikki samassa huoneessa ainakin tovin. Esikoinen onkuitenkin vielä niinpieni ja käy välillä yöllä vieressä ja palaa omaan sänkyynsä. Niin helpompi tosta vierestä onkiivetä, kun toisesta huoneesta.

Kelan papereista, täytyis muistaa laittaa postiin kaikki on täytetty et vaan postitus puuttuu, mut kun se on se tällä hetkellä hankalin asia.

Aplari, onko sulla turvotuksia? Meinaan ettei sit tarvi pienentää sormusta kun on tovi synnytyksestä. Mulla alko just mennä sormukset kunnolla käteen, kun tuli uus et en oo niitä paljon ehtinyt käyttää. Ekaa odotellessa toki niitä pysty melko kauan käyttämään, paljon kauemmin kun nyt.

Raudasta tarttis kanssa hakea apteekista, mut kun sinne on mukan taas niin vaikeaa lähteä, ei vaan jaksa mennä kaupunkiin. No täytyy ostaa sit kun on menoa. Nyt ajattelin syödä sitä duroferonia, viimeksi sillä nousi, obsidania söin vissiin pari purkkia ilman vastetta.

Täällä väsyttä vaikka sain nukkua. No josko helpottas kuitenkin jossain välissä. Toi matala hb ja yskä vie vissiin vaan voimat. Sais toi yskkä jo loppua inhottava kaveri on se.

Unico ja Mötky 23+6
 
Unico, sormusta pienennetään juu. Kihla on jotain ~16,4 (aika napakka, itte tahtoisin vähän löysemmän) ehkä ja tästä tulee nyt 17. Tahdoin sen vähän suuremmaksi, koska sormi pullottaa kihlan yllä. Eilen kun sitä testattiin, niin oli suht turvottomat sormet, mutta silti laskin sen varaan etten jää tän kokoiseksi :D Tarkoituksella siis otan sormuksen joka ei ole tarkoitettu raskausajalle, vaan sen jälkeen. Talvellahan sormet on vähän eri kaliiperiä, mutta toivottavasti nää olis nyt hyvänkokoset. Ei oikein voi kauheen paljon enempää pienentääkkään.

Väääähän ehkä menee aiheen ohi ;) ei jaksas yhtään töissä, iski sellanen ahdistuskin tossa tunti sitten ku kauheet ruuhkat ja vaan muutama tyyppi... yöllinen valvominen alkaa painaa.

Aplari
 

Yhteistyössä