<3 <3 MARRASKUUN massukat 2011 HEINÄKUUSSA <3 <3

Oi Aplari menee naimisiin! Ihanaa, onnea!!! :flower: Apua, mä en ikinä pystyisi olemaan kertomatta kavereille, oot kyllä sankari!

Rakas ystäväni sai muuten viime perjantaina tasan 5-kiloisen poikavauvan :heart: Syntyi perätilan takia sektiolla, pötköttelevät molemmat vielä Naistenklinikalla mutta voivat hyvin. En malta odottaa että ystäväni näyttää vihreää valoa ja pääsen nuuskuttelamaan vastasyntynyttä :heart:
 
huomenta mammat =)

tiukutus kuulostaa lupaavalta, minusta ihan vaikuttaa että kyllä te vielä suhteen saatte toimimaan =) itse ehdottomasti yrittäisin jatkaa yhdessä, kun vaikuttaa siltä että miehesi on oikeasti rakastunut sinuun ja vauvaan :heart: täällä puhuu kyllä toivoton romantikko, joka aina toivoo ja uskoo onnellisiin loppuihin... mutta kovasti tsemppiä nyt suhteen uudelleen rakentamiseen, kyllä se rakastamisista huolimatta vaatii kovasti työtäkin.

helenam kyseli lentämisestä raskaana. mä olen lentänyt useamman kerran paksukaisena eikä ole ollut kummempia vaivoja. pitkillä matkoilla (ja loppuvaiheessa lyhyemmilläkin) on tärkeä vähän liikuskella koneessa mahdollisimman usein, juoda riittävästi ja esim istuessakin voi pyöritellä nilkkoja, jotta kiertää veri tehokkaammin.

rosalinda78 :hug: kylläpä kuulostaakin miehesi käytös välinpitämättömältä niin lasta kuin sinua kohtaan :( saisitko häntä puhuttua mukaan parisuhdeterapiaan tmv? jospa joku ulkopuolinen saisi hänet avaamaan silmänsä ja saisitte keskusteltua. tsemppiä!

ignissalle myös voimia anopin kanssa asumiseen. toivottavasti saatte pian talon myytyä ja uuden oman tilalle :)

siisamilla muuten hyvä sopimus tähän parisuhdeaiheeseen liittyen. me taas tehtiin esikoista odottaessa "sopimus", että jos toinen lähtee ilman syytä (esim. pettämistä), niin se on automaattisesti lapsi toiselle... eli se on koko paketti, et voi jättää toista ja ottaa toista. no, tämä oli puolileikillään, sillä me ollaan vältytty isommilta parisuhdeongelmilta. ja kun esikoinen syntyi, oltiin vielä aika vastarakastuneitakin, 1kk oltu naimisissa ja 2v yhdessä :heart: nyt on arki tullut enempi parisuhteeseenkin ja vaikka meillä on kipupisteemme, niin kyllä niistä selvitään. ollaan molemmat niin nopeasti leppyviä, että vaikka raivottaisiin pää punaisena, niin 5min päästä jo halataan...

jos tässä vielä parisuhdevinkkejä saa jakaa, niin erityisesti esikoisen odottajille tällainen: tehkää kaikkea kivaa yhdessä (ulos syömään, vkl-reissulle tmv) nyt kun siihen vielä on mahdollisuus spontaanisti :) vauvan syntymän jälkeen se ei onnistu, vaan aina pitää suunnitella kaikki hyvin etukäteen, huolehtia miten hoidossa pärjätään, kiirehtiä takaisin ja tuntea vähän ikävää ja syyllisyyttäkin, jos on pitempään lapsen luota pois... *muistelee nostalgisena esikoisen odotusaikoja*

IlonaVonD tervetuloa takaisin palstalle ja töihin :) täällä toinen vuoden työntekijä palstailee, kun ei vkl "ehtinyt" :D ja kiitos kysymästä, meidän italian reissu meni ihanasti! talo oli ihan mahtava, lennot sujui hyvin (esikoinen ei olisi halunnut koneesta POIS) jne. ainoa hankaluus oli, kun piti kieltäytyä niin monista herkuista, kuten pastöroimattomat maitotuotteet... lomamuotona mä suosittelen kyllä kaikille talon vuokrausta hotellien sijaan, ja kun on toinen/useampi lapsiperhe vielä mukana, niin viihtyy sekä lapset että aikuiset vielä paremmin =)

cadillac kiva kuulla muillakin 2v:an vielä nukkuvan samassa huoneessa vanhempien kanssa. tuntuu omassa kaveripiirissä et me ollaan ainoita... no, 2 vkon kuluttua muutto ja pitäisi totuttaa esikoinen isojen tyttöjen sänkyyn sekä omaan huoneeseen. tiedossa siis tahtojen taistelua ja nukkumista varapatjalla esikoisen huoneessa, tai ehkäpä pikemminkin valvomista |O

mittasin huvikseni myös vyötärönympäryksen ja 94cm näyttää näin aamusta (mulla on käsilaukussa aina mittanauha, kun on muuton takia ravattu joka toinen päivä huonekalukaupoissa tmv). onkohan tää normi yhden vauvan odottajalle? kaksosten odottajilla onkin jo hienot lukemat =)

kipulijoille vielä hurjasti voimia :hug: kurjaa että näin aikaisilla(?) viikoilla alkaa liikkuminen olla vaikeaa, supistaa ja selkä/lonkat vaivata :(

(.) täällä voidaan hyvin fyysisesti, en oikein osaa edes odottaa että tässäkään raskaudessa mitään vaivoja tulisi. mulla onkin nää "vaivat" enempi näkymättömiä, eli huolta vauvasta (vuotojen takia, kasvaako riittävästi kun on kokemusta vain minivauvasta, esikoinen siis), pelkoa raskausmyrkytyksestä/korkeasta verenpaineesta jne. ja nukkuminen, miten siitä onkin tullut niin hankalaaa? herään ainakin kahdesti yössä pissalle, heräilen aivan liian aikaisin aamulla (aamuyöstä) enkä meinaa saada unta... voi että odotankin ä-lomaa ja mahdollisuutta päiväuniin, sillä päivällä kyllä väsyttää.

noniin, jospa tää romaaninkirjoittelija lopettelis lounastuntiaan (joka muuten oikeasti taisi olla nyt tunnin) ja siirtyisi takas töiden pariin... hyviä vointeja kaikille!

t. manna8 + elma 22+5 :heart:
 
Viimeksi muokattu:
halaukset kaikille jotka sitä jollain asteella kaipaa. Monella isoja asioita elämässä menossa.


Mie oon yllättävn pirtee ja aktiivinen vielä. Kohdunkaulan tilanne oli OK viimeks (ja oli muuten gomee mieslääkäri :D) mut saikkua jatketaan. Ei kyl haittaa :p
Huomenna taas raveihin, ihanaa. Kiirettä pukkaa mut kivahan se vaan on. Muutama hevoinen olis mun vastuulla siellä taasen kävelytyksien osalta.

Maalattiin lasten kanssa pinnis ja pari keinuheppaa ihanan pinkiksi :D Parvekekin on pinkkejä maalitahroja täynnä, huups.

Mun elämässä on joku, ja tuntuu aika hassulta. Hän on siis vain ystävä mun puolelta, mut on paljon auttanu kaikissa pikkujutuissa joissa oon aivan käsi.
Mut sitten hän ilmoitti, että tahtoisi enemmän. Ja vaikka onkin tosi kunnioitettavaa, että olisi valmis johonkin muuhun kuin ystävyyteen vaikka oon raskaana ja pienten leikki-ikäisten äiti, niin piti sanoa kiitos ei. En minä tähän tilanteeseen nyt toista sido.
Ystävyyttä et tahtoisi menettää ja toivon etten nyt loukannut tätä ihmistä :(
 
jennae minkälaisia kipuja sulla on??Mä tänään soitan kyl neuvolaan ja kysyn niitten mielipidettä, et soitanko naikkarille. Tukivyön myös saan tänään onneks ku ei selkä enää kestä. :( onks sulla hei naikkarilla ultrat ja loppuajan seuranta???Mulla on siellä ja sit on tietty neuvolassakin käynnit.

anzu ja poitsut 23+3
No mulla on ollut välillä sellasia kuukautiskipumaisia kipuja alaselässä ja mahassa. Sen lisäksi on supistuksi ihan jatkuvaan, ja välillä ne on vähän kivuliaitakin. Selkä pisti sopimuksen irti jo joskus ihan alkumetreillä. :( Ylipäätänsäkin jos koittaa esim kauppaan kävellä niin supistelee ja selkään sattuu aikas kovasti. Silloin kun tuli niitä kuukautiskipumaisia kipuja, niin kävin naikkarilla päivystyksessä ja kaikki oli kuitenkin ok. Mitään selitystä niille ei annettu.

Juu mulla on naikkarilla ultrat ja seuranta neuvolan lisäksi. Oon nyt käynyt sielä rakenne ultran jälkeen niin, että on aina 2 viikkoa naikkarin ja neuvolan välissä. Nyt ens kerran jälkeen ne vissiin tihentyy jos oikein käsitin. :/

Mut kannattaa tosiaan soittaa vaan suoraan sinne naikkarin päivystys numeroon, sitä varten ne on sielä että neuvovat sua. Mut käskettiin tuleen heti näytille koska kyseessä on kuitenkin kaksosraskaus. Samaa ne on hokenut sielä ultrien yhteydessä, että herkästi täytyy soittaa sinne.

-Jennae-
 
jennae mä kävin nyt siellä naikkarilla..katto kaikki ja ultras..vauvat voi hyvin. ne on tosi aktiivisia ja liikkui ihan koko ajan..oli 599g ja 569g. Ei ollut kohdunsuulla tapahtunut suurempia muutoksia, mutta suositteli että jättäisin just kaikki kauppareissut yms pois ja pääosin lepoa. Sain kuukauden päähän uuden ajan ku 2vko päästä mulla on neuvola. Eli 2vko välein on seuranta mulla ja kohta tihenee sekin. Millon sulla olikaan la...katotaan ollaanko samaan aikaan vielä synnyttää kaksosii :D :D
 
Helteistä maanantaita kaikille!

Tännehän on tullut paljon juttua, en varmaan muista nyt tässä kaikkea kommentoida.

Muutomilla taisi olla sydänsuruja omien puolisoiden kanssa, mutta toivon kovasti, että saatte asiat selvitettyä ja kaikki menisi parhain päin, mitä sitten ikinä päätättekään tehdä. Haleja ja voimia!
Oma parisuhde on ihan hyvällä mallilla tällä hetkellä, vaikka onhan niitä erimielisyyksiäkin välillä. Me ollaan oltu yhdessä jo 13 vuotta ja naimisissa 4 vuotta. Lapset on siis kohta 4v ja toinen 2v. Meillä on kyllä ollut isojakin riitoja miehen kanssa, mutta ne on käyty silloin joskus nuoruudessa ja suhteen alkuvuosina. Nyt lasten tultua ei olla enää niin paljoa riidelty. Minä olen aika herkkä suuttumaan pikku asioista ja välillä kyllä ottaa monikin asia päähän, mutta joitakin asioita ei vain pysty muuttamaan ja ne on kestettävä. Silloin aikoinaan käytiin myös aika moista taistelua lapsen teosta, minulla oli kauhee vauvakuume jo monta vuotta, mutta mies ei vain ollut vielä valmis isäksi. Samaa taistelua käytiin naimisiin menostakin :D Mutta kyllä se mies sitten kosi. Eli on meilläkin ollut omat vaikeudet, mutta ei kai se elämä olekkaan pelkkää ruusulla tanssimista. No jospa nyt antaisin olla nämä suhdejutut....

Oma olotila: Maha senkun kasvaa! En ole mittailut masun ympärystä, mutta eiköhän tuo reilusti yli 100cm ole :D Vauva on välillä ollut aika hiljainen, mutta sitten on taas päiviä, jolloin myllertää enemmän ja aktiiivisemmin. Närästys ja levottomat jalat vaivaa edelleen, ei meinaa uni tulla iltaisin. Kylmägeeliä olen nyt käyttänyt jalkoihin. Jonkun verran on ollut kipuilua lantion ja alaselän tuntumassa, joka on minulle ihan uutta. Edellisissä raskauksissa ei tälläistä kipuilua ollut. Iltaisin on välillä vaikeaa olla tietyissä asennoissa, kun käy heti painamaan/sattumaan lantioon ja vasempaan jalkaan.Onkohan tämä ihan normaalia? Ehkä tämä kolmas raskaus alkaa jo tuntua eri tavalla kropassa, tiedä häntä.

Nukkumisjärjestelyistä taisi olla jotain juttua. Meillä on molemmat pojat nukkuneet ensin äippälaatikossa meidän huoneessa ja sitten siirtyneet muistaakseni noin 3-4kk ikäisenä pinnikseen. Molemmilta lopetin yösyöttämiset 6kk ikäisenä ja sen vuoksi esikoinen siirrettiinkin omaan huoneeseen nukkumaan jo 8kk ikäisenä ja nukkui sen jälkeen yöt heräämättä. Toinen poika siirrettiin vuoden vanhana nukkumaan isoveljensä kanssa samaan huoneeseen. Omat yöunet parani huomattavasti kun pojat siirtyivät nukkumaan eri huoneeseen. Eli tuleva vauva saa myös nukkua ensin äippälaatikossa meidän huoneessa. Yösyötön ajaksi nostan aina vauvan viereen, mutta en voisi antaa pikkuisen nukkua meidän vieressä, koska mies on niin kova pyörimään ja huitomaan unissaan ja minä en varmasti nukkuisi kovin hyvin jos olisi pikkuista varottava siinä vieressä. Päiväunet meidän muksut on nukkuneet yleensä vaunuissa (myös pakkasilla), eli eiköhän mennä samalla kaavalla tulevankin pikkuisen kanssa. Meillä on parveke ja alakerrassa kuisti, johon vaunut on hyvä laittaa suojaan, sitten vaan tarpeeksi vaatetta ja peittoa päälle, niin eiköhän vaunuissa tarkene hyvin nukkua talvellakin.

Äippärahahakemus on täytettynä, mutta en ole vielä ehtinyt sitä palauttaa kelaan. Me otetaan avustus rahana, koska edellisiltä lapsilta on kaikki tarpeellinen tallessa.

Kristalli ja kolmonen 25+0
 
Heippa pitkästä aikaa mammat :)

Täällä on ollu vähän ehkä sanoisinko "liian" pitkä tauko täältä :D Ei vaan ole yksin kertaisesti jaksanut kirjottaa pitkään aikaan ja on ollut kiireitä :) Nimittäin rouvaannuin 9.7 :) ja täällä vauva tykkää olla pystysuunnassa masussa, jokainen potku mikä tulee niin tulee tuonne alapäähän :D

Kerron nytten vähän kuulumisia täältäkin päin :)

Kesäkuun neuvolakuulumisia 1.6.2011:


Painoa oli tullu viimekäynnistä +314g
Verenpaine oli: 123/58
Pissanäyte oli: - -
Sydämensykkeet oli: 140-155
Liikeet ja syke oli vauvalla: + +

Äitiyskortin veriryhmä osioon oli tullu tulokset Veriryhmä B+, va = vasta-aine oli: +.

Rakenneultra kuulumisia 5.7.2011:

vauva kasvaa just päivälleen ja rakenteet oli hyvät, luut yms yms. Ei mitään poikkeavaa löytynyt, painoarvio oli vauvalla tällä hetkellä 380g ja ultra akka veikkas tyttöä mutta ei mennyt kuitenkaan 100% varmuudella sitä todistamaan kun näkyvyys oli aika huono ja haarojen väliin ei päästy kattomaan vaikka siinä vartti yritettiin, johtuu siitä kun on kohtu taaksepäin kallellaan ja istukka sijaitsee vielä suoraan edessä, niin estää näkyvyyden. Mutta mulla on kyllä niin iso poikaolo että en usko että tämä on tyttö, mutta sen näkee sitten synnytyksessä viimeistään, jos mitään poikkeavaa ei tule niin seuraavan kerran mennään sairaalaan synnyttämään, eli täällä ei ole ultria enään jos kaikki menee niinkuin pitääkin eikä mitään synnytystapa arvioita tehdä enään kun on uudelleen synnyttäjä :)

Heinäkuun neuvolakuulumisia 14.7.2011:

Paino: +81g
Verenpaine: 108/62
Pissanäyte: - -
Sf: 23cm
Sydämensyke: 140-154
Liike ja syke vauvelilla oli: + +

Seuraava neuvola on 9.8 ja silloin otetaan ne verikokeet sitä vasta-ainetta varten uudestaan ja katotaan onko vasta-aineet vieläkin plussalla.

Tämmöistä täällä pitkästä aikaa :)

Minna & nyytti rv 24+3 <3
 
Viimeksi muokattu:
Moi taas pitkästä aikaa!

Aika monella huolia parisuhteessa :( Voimia kaikille toivottelen!
Itellä menee ukon kanssa hyvin. Hän sanoikin tässä yksi päivä, että mikähän on kun en oo kiukutellu sille pitkään aikaan. Kun välillä tulee purettua kaikki viha ja kiukku mieheen, vaikka asiat ei millään tavalla edes liittyisi häneen. Kaikkeapa hänkin on tässä joutunu kärsimään, kun minulta mennyt hermot. Mutta ehkäpä tässä alkaa vähän muutenkin stressit helpottuu, kun alkoi tuo kesälomakin.

Masun ympärystä ootte mittailleet. Itekin tuossa juuri mittailin, 83cm. Rv tänään tasan 24.

Meillä vauva tulee nukkumaan meidän makuuhuoneessa, kun ei ole kauhean iso kämppä, niin ei ole oikein ylimääräsiä huoneitakaan. Ja onhan se itelle helpompi, kun samassa huoneessa nukkuu äplaatikossa/pinniksessä, niin ei tarvitse huoneiden väliä ravailla. Pelkäisin ihan hirveästi vauvan jäävän joko minun tai mieheni alle, jos vauva nukkuisi meidän sängyssä. Että ihan suosiolla saa nukkua omassa sängyssään. Ja tuskin omasta nukkumisesta tulisi yhtään mitään vauvan nukkuessa vieressä.

Kelan paperit tässä yksi päivä täyttelin ja vein työnantajan täytettäväksi, kun tarvii työnantajalta selvityksiä palkoista. Mulla kyllä alkoi heti pinna kiristymään, kun aloin täyttää niitä papereita. Johtuuko se vain ja ainoastaan siitä, että ne on Kelan papereita ja mun mielestä tollaset voisi olla vähän yksinkertaisemminkin kysyttyjä juttuja.

Mistäköhän muusta ootte täällä käyneet keskustelua minun taustaillessa.. Hmm.. Ei tuu just nyt mieleen.. Kai tästä voisi lähteä käymään tuossa anoppilassa, ettei yksin kotosalla tarvitse hengailla
 
Viimeksi muokattu:
Huomenta vaan :wave:

IlonaVonD, jee oot tehny "kampäkin" :D hei täällä kans yks vuoden työntekijä, pääosin palstailen ja käyn netissä töissä, kotona ei muka jaksa eikä ehdi. No puhelimella käyn kotonakin. Työaikaa on juuri hyvä käyttää palstailuun, vai miten se menikään? ;) KIITOS onnitteluista, saatiin myös päivä sovittua ja jopa MIES varasi sen :heart:

Voi ei, tuntuu tosiaan monella olevan ongelmia parisuhteen kanssa. Itseni olisi kyllä vaikea antaa anteeksi, jos mies nyt alkaisi peruuttelemaan, että onkohan tää lapsiasia kuitenkaan miten haluaa yms. Toivottavasti saatte tehtyä oikeat ratkaisut, nää asiat on aina niiiiin monimutkaisia!

Rosalindalla kuulostaa kyllä olevan tosi tympeästi käyttäytyvä mies :hug: Meillä on yhden ystävän mies samantyylinen, ei kävisi itselleni kuuloonkaan että moista käytöstä katsoisin!

Meilläkin tuntuu, että tälle kesälle tulee kaikkia biletyksiä ja menoja entistä enemmän, mutta toistaiseksi ollaan selvitty ihan hyvin. Kuningas alkoholi on vaan se, jonka voisi välillä hävittää maan päältä (vaikkei se meidän suhteessa olekaan ongelma, luojan kiitos).

Kristalli; me ollaan seurusteltu nyt 8v ja kaksi vuotta oltu kihloissa. Mieshän ilmoitti vuosi-pari sitten, että haluaa lapsia sitten kun on jotain 35v+. No ei kyllä käynyt mulle! Onneksi kaverit sai lapsen, joka sitten sai miehelle myös vauvakuumeen eikä mun enää tarttenut enempää odotella (eikä alottaa vihjailuakaan sen enempää) ;) kihloihin mentiin kanssa yhteisestä päätöksestä, yllätys että mä olisin ollut aiemminkin valmis ;) Mutta nyt naimisiin mies ehdotti! Wuhuu.

(.) Maha kipuilee. Soitin eilen neuvolaankin, mutta äitiysneuvolassa ei ollut ketään paikalla ja lastenneuvolan täti nyt kertoi ympäripyöreitä asioita. Saas nähdä soitanko tänään uusiksi, pelottaa että paikat aukeaa... Lauantaina Tukholmassa aamulla koski jonkun tunnin verran kokoajan alamahaan ja hurjia repiviä kipuja, jonka jälkeen vauva ei juuri liikkunut vuorokauteen. Voitte varmaan arvata miten auvoinen risteily mulla oli loppuajan! Yritin toki pitää hauskaa mutta hyyyyvin hiljainen masu-asukki sai kyllä tunteet pintaan ja mietin jo ihan pahimpia juttuja :( Onneksi syke sunnuntaina kotiintultaessa kuului (joskin hieman oudonkuuloinen) ja liikkeitä on tullut ihan kivasti. Menee pieni höntti säikyttämään äitinsä perinpohjin :'(

Meni 3 yötä ihan törkeen huonoilla unilla (en vaan saanut nukuttua, yhtenä yönä ehkä tunnin...) joten nyt oonkin sitten pari yötä nukkunut 10h ja parin tunnin päikkärit päivässä! Mukavaa palata elävien kirjoihin ;)

Taidanpa jättää sen soiton neuvolaan väliin, katselen ja pirauttelen loppuviikosta jos on ongelmia. Onneksi mennään sinne 4D ultraan, jossa lääkäri saa tarkastaa kohdunsuun tilanteen ultralla (toki sitä ennen on neuvolalääkäri mutta eihän käsikopelo ole niin tarkka).

Aplari ja Taikku 24+0 jei!
 
Kiitos vastauksesta manna, ihanan kuuloinen reissu teillä, huippua että kaikki meni hyvin! Mulle oli myös yllätys miten kivasti 4h lento meni 3-vuotiaan kanssa, ei mitään väsymistä tai kiukuttelua tms. Uskaltaa lähteä toistekin :) Stressasin aluksi syömisiä, tokana iltana uskaltauduin syömään salaattia ja sitten paniikissa kuulostelin et potkiiko vauva vielä (nyt voi jo nauraa omalle hysteerisyyden puuskalle :D). En syönyt mitään puoliraakaa enkä jäitä kivennäisvedessä, jäätelöä en pystynyt vastustamaan vaikka ei ollut takeita pastöroinnista :ashamed: Samaa mieltä, että ehdottómasti paras lomavaihtoehto lapsiperheelle on vuokrata talo kaveriperheen kanssa! Me ollaan lomailtu muutaman kerran Levillä ja Rukalla yhteismökissä kavereiden+lasten kanssa, ja 4v sitten vuokrattiin kahden pariskunnan+lasten kanssa 2 viikoksi talo Ranskan Rivieralta läheltä Nizzaa. Se oli kyllä paras loma ikinä :heart:

Minnuskalle onnea rouvautumisen johdosta, ihanaa :heart: Oliko teillä isot häät?

Aplarille tsemppiä unettomien öiden kanssa! Kohtalotoveri - mulla ei onneksi ihan tuntiin ole jäänyt, mutta viimeiset 3 yötä on tullut valvottua aamuyöhön, ja silti herään puoli tuntia ennen herätyskelloa vaikka väsyttää ihan hirveästi. Onneksi on 4vk loma ja 2-3 tunnin päivittäiset päiväunet varastossa! Varautuukohan keho jotenkin jo unenpuutteeseen ja yöheräämisiin?

Me ollaan mietitty kummeja, tiedättekö ketään jolla olisi sama kummi kahdelle lapselle? Esikoisella on maailman ihanimmat kummit, mietittiin olisiko mitenkään mahdollista että pikkukakkosella olisi sama tai samat kummit? Olisi kyllä ainakin neljä uuttakin hyvää kummiehdokasta, ja en tiedä olisiko se epäreilua ihanille esikoisen kummeille kuormittaa heitä lisää - toisaalta molemmat on jo kyselleet millaisia vaatteita pikkuneidille saisi ostaa ja tiedän, että tulevat olemaan läheisesti meidän perheen arjessa mukana olivat sitten tuplakummeja tai eivät. Ja uudet kummit (2 kpl) olisi mun lukiokaveriporukasta, meitä on viisi ystävystä ja pelkään että joku voisi loukkaantua jos yksi saa kutsun kummiksi ja toinen ei : /
 
Kiitos kaikille tzsempeistä

Ja ulkopuolisten ihmisten (mm miehen siskon) avulla ollaan pääsemässä yli tästä edellisestä episodista. Mies tajus tulla kotiin ja ollaan nyt vietetty aikaa perheen kanssa. En usko,että hänellä ketään toista naista on, on samanlainen kuin minäkin, että kaipaa omaa rauhaa ja yksinäisyyttäkin.

En osaa ollenkaan täyttää nuita kelan lappuja, en tiedä mihin kohtaan ne raksit pitää laittaa kun tsiljoona eri vaihtoehtoa :(

Liikkeistä kun itkin koko sunnuntai päivän niin en tuntenut liikeitä ollenkaan vaikka kuinka yritin.. no sitten eilen kun oli parempi päivä niin heti tuntui liikkeet.

Jaksuja kaikille keillä selittämättömiä kipuja on! Toivotaan, ettei ole mitään hälyyttävää! muakin ne tässä pelottaa, että milloin ne alkaa kun ei onneksi vielä ole ollut!

Oletteko huomanneet eroja raskauksissa kun odotatte tyttöä/poikaa?? omastani sen verran, että ihan kuin voisin tässä raskaudessa paremmin kuin tyttöä odottaessa, mutta voi olla, että kun tietää mitä tuleman pitää niin ei reagoi kaikkiin vaivoihin samalla lailla, mene ja tiedä...

Rosalinda & Jannu 25+3
 
Viimeksi muokattu:
Minnuskalle iiisot onnittelut rouviintumisesta :kiss: Mä täällä selailen juhlapaikkoja ensi kesää ajatellen. Huhhuijjaa miten osaan päättää?

Ilona, inhottavia nuo unettomat yöt. Pari päivää jaksaa, mutta sitten se rankaisee ja on niin tötteröö olo. Itsellä väsymys tekee aina päänsärkyä ja niskat on jumissa :( Mekin tykättäis matkustella kavereiden kanssa, mutta ei oo oikein potentiaalista lapsiperhekaveriperhettä. No veli ja miehen sisko... ja kummilasten perheet :D ehkä niitä kuitenkin onkin! :D Ja uusia kavereitahan tulee toivottavasti lasten myötä. Viime (Thaimaan) reissu kavereiden kanssa oli vaan osittain aika virhetikki, sinänsä matkustelu keskenään on parasta, ei tartte miettiä muiden tahtomuksia ja tarpeita ja rahankäyttöä, vaan saa tehdä juuri sitä ja sillon kun tahtoo :)

Mua ahdistaa kummiasia. Veli ja sen vaimo tulee (meistä tulee niiden lapsen kummeja myös) mutta ketä muita? Yksi läheinen ystävä olisi kenet haluaisin periaatteessa, mutta tiedän, ettei hän halua meistä kummeja (haluaa ilmeisesti vaan sukulaisiaan). Tuntuu tylsälle olla "yksipuoleinen" vai olenko vain naiivi? Toisaalta sittenhän meidän täytyisi automaattisesti pyytää omien kummilapsien vanhemmat... kääk! Sinänsä olisi kiva, että kummeja oli "monelta eri suunnalta", ei pelkästään pariskuntia.

Aplari työahdistuksen keskeltä
 
Viimeksi muokattu:
IlonaVonD, no oli meillä n. 70 vierasta häissä ja kiitoksia :)

Ja

Aplari, kiitoksia sinulle myös :) Meillä oli vain joku liikuntasali juhlapaikkana kun haluttiin tehä itse kaikki ruoat ja tarjottavat sinne :) Muissa vaihtoehdoissa olis ollu pitopalvelu ja listoissa olevista lapsille tarjottavista ruuista olis pitäny maksaa erikseen, mitä silloin laskin summa paljon olisi tullut maksamaan ruoat jos olisi pitopalvelun ottanut niin pelkkiin ruokiin olisi mennyt semmoiset rapiat 2000€.

Eli parempi vaihtoehto oli tehdä itse kaikki :) Kyllä se päättäminen sitten on helppoa kun vertailee muita paikkoja ja kattelee mikä ei tulis niin kauheen kalliiksi :) Meillä siinä isossa liikuntasalissa oli vuokra 170€ ajalta 7.7-10.7 :)
 
Minnuska, no totta. Meillä täälläpäin suurimmassa osassa paikkoja on ravintola, josta on pakko ottaa ruoat ja juomat. EIKÄ MAKSA PALJOO! Huh. Siks haluttais paikka mihin vois tilata valitsemansa pitopalvelun + tehdä iltapalat vaikka itse. Ja hakee juomat lahden tuolta puolen. Kalleimman eli pitopalvelun ja varmaankin juomat myös maksaa vanhemmat, mutta jäähän siihen silti kustannuksia. Mä nyt fiksuna kuvittelen, että ehdin järjestää ihanat häät pienen lapsen kanssa äitiyslomalla :saint: ehkä jääkin aikaa ainakin käydä kaupoissa, mutta saa nähdä. En tahdo panikoida!

Palstaterroristi Aplari
 
Sokerirasitus takana, tulokset kuulen huomenna. Yllätyin siitä, ettei se litku ollutkaan niin hirveää kuin pelkäsin. Toki vettä se olis kaivannu päälle, mutta minkäs teet kun ei saa juoda..Pahinta oli odottelu, kun selkä ei kestä odotustilan penkeillä istumista ja kävelyllekään ei saa lähteä. Päädyin sitte törkeästi makaamaan yhdellä penkeistä, siinä sai selkä vähän levätä. Jännitin rasitusta niin, etten saanut juurikaan nukuttua ja selkäkin vihoitteli yöllä. Otin sitten äsken yöunien korvaukseksi 4h päiväunet :) (lapsettomana kesälomailijana voi vielä näinkin tehdä).

Selkäsäryt todellakin pelottaa, en tiedä millä kestän 40. viikolle asti (tai yli). Ihmeellisintä on se, ettei alaselkää koske juuri koskaan, kivut on ylempänä lapaluiden seudulla. Auttaskohan tukivyö kuitenkin, jos se parantais selän asentoa? Kokemuksia?

Painoa tulee hurjaa vauhtia, huomisella neuvolakäynnillä odotan kunnon satikutia syömisistäni (ja ihan syystäkin tulee, ei voi kieltää..) Ja ne pelottavat sokerirasituksen tulokset! Näin jo untakin, että paastoarvo oli 8.3. :D

IlonaVonD kyseli kummiasiasta. Mun ystävä on saman perheen lapsille kummi, oliskohan peräti kaikille. Joten ei se mitenkään ennenkuulumatonta oo. Mä itse pohdin lähinnä sitä, että kun miehen kanssa ollaan kummeja siskontytölle ja veljenpojalle, ja sisko ja veli on kans ristiin kummeja niille (eli siis molemmilla lapsilla on kahdet kummit) niin pyydänkö heitä molempia tämän meidän vauvelin kummeiksi. Toisaalta haluaisin "säästää" toisen parin seuraavalle lapselle, jos sellainen tulee. Pitänee miettiä uudelleen kuunhan vauva on maailmassa, että tuleeko toista kertaa :)

Jospa sitä lähtis kauppareissulle ja söis vielä yhden jäätelön tälle kesää. Jos huomenna tulee kovin huolestuttavia uutisia nlasssa, niin loput 3kk mennään sitten varmaan keitetyllä vedellä ja tuorekurkulla..

T: Manna* ja Mytty 26+4

PS. Onko teillä muilla isyyspakkuksentekijöillä suunnitelmat missä vaiheessa? Lisävinkkejä otetaan vastaan, peruslista onkin jo olemassa

Lisäy: Ai niin, onnea jo rouviintuneille ja häitään suunnitteleville!
 
Viimeksi muokattu:
Täällä otetaan äitiyspakkaus, en malta jättää ottamattakaan, vaikka kaikki tarpeellinen kyllä löytyy. Sitä on vaan niin ihana päästä hypistelemään :)

Joku puhui joistain jalka, lantio ja selkäkivuista, en enää löytänyt kuka... Mulla on nyt alkanu oikea jalka reistaamaan, tosta lantion alapuolelta tuntuu että lähtis irti, kun hetken on ollu paikallaa ja nousee ylös. Käveleminen on yhtä tuskaa, ja iltaisin särkee. Ja taipeessa tuntuu että ois hiukka lähten tuntokii. Tätä on ollu nyt muutama päivä, aattelin viel seurailla muutaman päivän ja katsoa sitten, josko kävis näyttäytymässä lääkärissä.

Sokerirasitus täälläkin takana, edellisessä raskaudessa tuli painoa 17 kiloa, ja nyt oli viimeks neuvolassa tullu kuukaudessa 4kiloa, (HUPS!!) niin tahtoivat varmistaa.. Normaalisti painan 59kg ja oon 163cm pitkä (näistä mitoistakin teillä tais olla jotain juttua.. ) Litku oli todella ällöttävää, ja juonnin jälkeen meinas laatta lentää, tosi paha olo tuli. Ainut mikä sai pitämään tavaran sisällä oli tieto että joutuu juomaan joku toinen päivä sen uudestaa jos sen oksentaa ulos :D Sokerit oli kuitenkin kunnossa, eli herkuttelu jatkuu.. :ashamed:

Täällä ollaan toimittu Kaason tehtävissä, ja täytyy myöntää että tehtävä oli suurtöisempi, kun mitä suostuessani olin ajatellut :LOL: Stressi teki morsiammelle ihmeitä, ja aikaajoin mietin, että miksi kyseinen ihminen on edes ystäväni, mutta nyt kun häät on vietetty on tilanne onneksi taas normalisoitunut.

Sukupuolet & raskaus Edellinen raskaus meni oottaessa tyttöä, ja olin mielialoiltani paljon ailahtelevaisempi, ja kaikki tuntui olevan tosi vaikeaa. Nyt olen ollu paljon tasaisempi, kun odotan poikaa. Jalkakarvat kasvaa tummempina kuin aiemmin, siitäkin olen kuullut että poikaa odottaessa karvoitus lisääntyy ja tummuu :LOL: Muuten on ollu aika samanlaista.

Mitäkhää vielä oli mielessä sanoa..

Ainakin se, että miehelle poika potki enemmän kuin koskaan eilen illalla, mies laittoi käden mahan päälle, ja sillä sekunnilla alkoi älytön jumppa :heart: Taitaa tulla isänsä poika... :p

Ps. Vitalin mehut on nyt tän mamman herkkulistalla nro 1. :D

Santara + Mönninkäinen 25+2
 
jennae mä kävin nyt siellä naikkarilla..katto kaikki ja ultras..vauvat voi hyvin. ne on tosi aktiivisia ja liikkui ihan koko ajan..oli 599g ja 569g. Ei ollut kohdunsuulla tapahtunut suurempia muutoksia, mutta suositteli että jättäisin just kaikki kauppareissut yms pois ja pääosin lepoa. Sain kuukauden päähän uuden ajan ku 2vko päästä mulla on neuvola. Eli 2vko välein on seuranta mulla ja kohta tihenee sekin. Millon sulla olikaan la...katotaan ollaanko samaan aikaan vielä synnyttää kaksosii :D :D
Hyvä että kävit! :) parempi se on käydä, vaikka vaan varmuuden vuoksi! :):)
Mulla on La 7.11, eli ties vaikka oltaisikin samaan aikaan! :D

-Jennae-
 
25. viikko käynnistyi, hui! Vielä pari viikkoa ja bebellä 90% mahdollisuus selvitä syntyessään. Sitä rajapyykkiä odottelen.
Äitiysavustus saapuu huomena tilille, pitää käydä ostamassa jotain sillä rahalla pienelle.
Maanantaina olis taas äp aika ja suoraan sanottuna vtuttaa taas lähteä sinne argh. Tosin en tarviis kun reilun 2kk saikkua niin se olis sit ä loman alkuun asti :p

Bebe 24+0
 
huomenta,

väsynyttä täälläkin |O olen IlonaVonD:n tavoin miettinyt että onko tämä tosiaan kehon valmistautumista yöheräilyihin ja valvomiseen, kun pitää kesken yötäkin heräillä monta kertaa ja valvoa unta odottaen... itsestä tuntuisi kyllä järkevämmältä, jos voisi nukkua ja kerätä voimia tulevaan koitokseen. no, viimeistään ä-lomalla sitten!

minnuskalle onnittelut rouviintumisesta :flower: aika reipasta hoitaa itse ruoat häihin, ei varmasti onnistuisi itseltä.

anzu86 hyvä että vauvoilla kaikki hyvin ja olette seurannassa, samoin kuin jennae.

raskaudet ja sukupuolet täällä odotellaan oletettavasti toista tyttöä ja todella samanlaista kuin esikoista odottaessa. ainoa ero on ollut nuo (alun) vuodot, mutta ne johtui käsittääkseni kohdunsuulla olleesta istukasta, ei sukupuolesta... mun mielikuvissa tuleva vauva onkin hyvin esikoisen kaltainen, ehkä vaan vielä pienempi, mutrusuisempi ja tiukkatahtoisempi :heart: pieni ja pippurinen sähikäinen oli sanat, joilla esikoista usein kuvattiin, ja syystäkin :D

kummiasia mietityttää täälläkin : / meillä ongelma se ettei mies eikä juuri kukaan hänen ystävistään tai suvustaan kuulu kirkkoon, niin on vaikea löytää hänen puoleltaan edes yhtä kummia (tai se yksi on jo esikoisen kummi). minä olen jo pyytänyt epävirallisen "isosiskoni" kummiksi, hän on aivan täydellinen ja innostunut hommasta, mutta sitten se toinen kummi... periaatteessa löytyisi hyvinkin, mut ihan sama ongelma kuin IlonaVonD:llä, että miten valita hyvästä (opiskelija)kaveripiiristä vain yksi/kaksi, ettei toiset loukkaannu? : / ja sitäkin olen miettinyt, että jos löytyy vain minun puolelta ne kaksi kummia, niin pyydetään vielä miehen puolelta yhdet meidän tosi hyvät ystävät epävirallisiksi kummeiksi (eivät kuulu kirkkoon siis).

kikatus mitä jos sä vaan katsot mihin suuntaan se suhde kehittyy? mä en ole koskaan osannut tehdä tuommoisia ratkaisuja, vaan katsonut mihin elämä vie... eihän näissä tunnepuolen asioissa voi vaan järjellä ajatella :)

parisuhdeasioista ollut niin paljon puhetta, että saako kysyä kauanko olette olleet yhdessä ja kuinka nopeaan olette suhteessa edenneet? meillä tulee nyt 4,5v yhdessä. kihloihin mentiin 1,5v yhdessäolon jälkeen, kun tein positiivisen raskaustestin ja naimisiin kuukausi ennen esikoisen syntymää :heart: silloin oli yhteistä taivalta reilut 2v takana. aika nopeaa on taidettu siis sitoutua kaikin puolin, kun melkein suhteen alusta on ollut yhteinen asuntovelkakin.

onko kukaan saanut hyviä ohjeita tai käynyt vaikka fysioterapeutilla noiden selkä- ja lonkkakipujen vuoksi? just kun viimeksi sanoin ettei mitään fyysisiä vaivoja, niin eilen kipeytyi ristiselkä niin, että meinasin lähteä toimistolta kotiin jatkamaan töitä. pitäisi varmaan alkaa jumppailla vähän ja vaihtaa asentoa usein. mulla on onneksi myös mahdollisuus tehdä kotona etänä töitä ja sitä voisin lisätä, niin saisi väliin vaikka pötkötellen tuijottaa tätä näyttöä... mut jotkut jumppaohjeetkin pitäisi kyllä jostain saada.

voikaahan hyvin!

t. manna8 + elma 23+0 (POKS) :heart:
 
Hei vaan ja terveisiä vaunukaupoilta! Nyt on Emmaljungat olohuoneen lattialla, sitteri (maksoi alle 20€ niin oli pakko ostaa), hoitoalusta, turvakaukalo ja paljon pikkusälää hankittuna. Olen kyllä aivan naurettavan innoissani :) Nämä olikin ensimmäiset tehdyt ostokset ja paljon tuli hankittua.

Manna8 parisuhteesta kyseli. Me ollaan oltu 2,5v. yhdessä. Vuoden jälkeen kihloihin, 1,5v. kohdalla naimisiin ja nyt olisi vauva tulossa :heart: On meilläkin todellakin omat ongelmamme ollut, mutta koko ajan ollaan tiedetty, että yhdessä halutaan olla aina.

Nyt pitäis lähteä labraan vasta-aineita mittauttaan (veriryhmä A-). Ensi viikolla taisi mullakin olla ohjelmassa se sokerirasitus :( Yöks ja inhaa myös olla heti eka työviikolla uudesta työpaikasta poissa..

Lämmintä päivää ja hyviä vointeja kaikille!
Leeniliini 25+6.
 
raapale
Eilen käyty neuvolassa ja raskaustodistulset kelaan ja töihin saatu. :) Oli kyllä kätevä hakea sähköisesti avustusta ja tuet, vielä pitäisi vaan jaksaa postittaa kelaan tuo todistus kun omalla paikkakunnalla ei ole enää sitäkään. Eikä muuten ole verotoimistoakaan. Tai nordeaa. :D Kaikki siirtyy kaupunkiin..

Hb oli laskenut, edellisen kerran oli 132, nyt 111. Mulla on ollut hb aina 140 hujakoilla niin ostin varmuuden vuoksi rautaa ja sitä nappailen nyt aina kun muistan ettei iske väsymys pahemmin. Pituutta ja painoa oli ennen raskautta 164cm, ja ~60kg, eilen neuvolassa painoa 64,5kg joka oli sama kuukausi sitten.

Parisuhteesta. Seurustelu alkoi 2004 syksyllä (eli 6v 9kk sitten), kihloihin mentiin 3v 2kk seurustelun jälkeen, naimisiin nyt 2011 helmikuussa 6v 4kk seurustelun jälkeen. Mies on ollut vähän hitaasti lämpenevä mitä suhteessa etenemiseen tulee. :D

Selkäkivuista. Kävin tklla valittamassa kun supistelee ja särkee selkää, sain ajan tkn fysioterapeutille jolta sain tukivyön lainaan loppuraskauden ajaksi. Ja sitä on siis tarkoitus pitää silloin kun selkä yms tuntuu väsyneeltä tai kipeältä, ei jatkuvasti tai muuten alaselän lihakset yms "laiskistuvat" ja ongelmat vaan pahenee.

raapale 22+2
 
Kiitoksia kaikille kannustuksista parisuhteeseen :heart:

Kummeista on ollut puhetta.. Me pyydetään kummeiksi minun veli ja miehen sisko. Halutaan kummeiksi sellaiset jotka pystyvät olemaan koko lapsen elämän ajan mukana, kavereitä ei siis sen takia haluta kun ei koskaan tiedä onko heidän kanssaan vielä 10v päästä tekemisissä :p

Parisuhteessa olemme olleet kolmisen vuotta, yhdessä asuttu melkein alusta asti ja häitä on suunniteltu ensi kesälle mutta taitaa lykkääntyä vuodella kun haluan että lapsi sitten vähän isompi jo, asia kerrallaan ei tässä kiire ole :D Pieniä ongelmia suhteeseen on mahtunut, kaksi nuorta kun muuttaa lyhyen seurustelun jälkeen yhteen niin kyllähän siinä seinät on välillä helissyt :D Mutta nyt sitten ekan kerran tuli tämä ihme eroasia/isyyspaniikki mikä lie joka koetteli mutta josta toivottavasti selvitään.

Kantoreppua en ajatellut ostaa valmiiksi. Saan tutulta kokeilla hänen omaa sitten jossakin vaiheessa, turhaan en viitsisi ostaa joten katsoo sitten jos tarvetta tulee :)

En ymmärrä miten kauan Kela käsittelee äitiysavustushakemusta :kieh: Kelan sivuilla lukee vain "Asiakirja saapunut" ja kaksi viikkoa sitten vein sen paperin. Huoh, jospa se pian tulisi niin saisi sen pakkauksen :(

Vauvan asennosta olette myös jutelleet. Tämä vekara ei oikein paikallaan ole hetkeäkään :D Välillä tuntuu että olisi vähintään viitoset tuolla mahassa kun heittää kuperkeikkaa ja monottaa samalla ottaen oikein kunnolla vauhtia kiekkoihinsa. Ei niin kivan tuntuista mutta tärkeintä että hällä on hauskaa :D Välillä tuntuu myös aika selvästi kun potkii tiettyyn kohtaan ja alkaa tunnustelemaan niin löytää aika helposti pepun ja pään kun vähän etsii :)

Vatsan ympärys on nyt hurjat 90cm! :O Kasvaa vauhdilla :) Kuvia laitoinkin jokunen päivä sitten tuonne kuvapinoon

Minnuska onnea kovasti :kiss:

Isyyspakkauksen aijon koota elo-syyskuussa. Ja ihan perinteisen pakkauksen teen kun olen hiukan mielikuvitukseton :D energiajuomaa, korvatulppia, joku hienompi sikari, tutti jossa lukee Äänenvaimennin, jossain nettiliikkeessä oli sukkapaketti jossa miehen sukissa lukee isä ja vauvan sukissa isin kulta tms sellaiset ajattelin tilata, mitähän muuta... jossain mulla on se lista mihin suunnittelin kaikkea :D Pitää kaivaa se esille ja tarkistaa..
Mitä manna* aikoo laittaa isyyspakkaukseen? :)

Mitäs kaikkia tavaroita teillä on jo vauvalle?
Minä tänään pesin koneellisen pieniä vaatteita<3 ja yksi kaappi täynnä vauvanvaatteita :D Tänään saadaan kaukalo ja pinnasänky on valmiina. Pari kestovaippaa on, harsojakin muutama. Vielä pitää etsiä pienempi toppapuku joka menee hyvin alkutalven, äitiyspakkauksen toppapuku kamalan iso ja sain tutulta olikohan 68 kokoisen toppapuvun joka kyllä on aika pieni malliltaan. Mutta ajattelin jostain yrittää löytää halvalla 56cm tms kokoisen :)

ON:
Supistukset nyt sitten riesana :( Soitin neuvolaan eilen kun nojailin jo seinään kivuista ja siellä oli se kerpeleen sijainen vastaamassa -.- Maanantaina lääkärineuvola, sitä odotellessa pelkkää lepoa ja jos pahenee niin pitää mennä kiireellä näytille. Jospa tässä selviäisi maanantaihin.

Parisuhde on nyt ihan ookoo. Tein miehelle maanantaina yllätyksen, silmät sidottuna vein rauhalliselle rannalle illalla johon olin järkännyt kaikkea naposteltavaa yms. Ilta vietettiin sitten siellä ja nautittiin vaan kesästä ja toisistamme :kiss:

Yöt on todella hankalia. Kohtu painaa ikävästi keuhkoja ja vauva potkii johonkin hermoon tms niin että puutuu koko alakroppa :( Mikään asento ei ole hyvä ja juuri kun on unen rajoilla niin alkaa vekaran yöllinen klo 3-7 jumppa jona aikana jytkyttää niin kovaa ettei voi kun itkeä :/

Ja tällä viikolla pikkuinen avaa silmänsä Vau.fi:n mukaan! :)

Tiukutus&Masi 27+1 :heart:
 
Minnuska - nostan myös hattua kun jaksoitte tehdä ruoat itse! Meillä oli häät 10v sitten (29.06. oli 10v hääpäivä :heart:) - häät oli siitä erikoiset, että kutsuttiin vain 30 läheisintä ystävää meille kotiin (pieni kaksio :D) ja mä tein ruoat siskoni avustuksella ja leivoin kolme suklaakakkua hääkakuksi. Häät oli just meidän näköiset, oli ihanan lämmin tunnelma (ja hellettä 30 astetta!) ja kiva kun ei tarvinnut miettiä kättelyjonossa että kukahan toikin oikein oli...Opiskeltiin molemmat silloin ja koko häiden budjetti oli jotain 2000eur josta 1700eur meni häämatkaalle Malesiaan :D Olen aina vähän salaa ihmetellyt kun jotkut morsiamet haluaa 10.000 euron häät ja sitten valmistelu on yhtä itkua ja tuskaa ja hääpäiväkin menee stressatessa siitä onko lautasliinat nyt varmasti oikeaa sävyä ja perunasalaatissa tarpeeksi kapriksia - ja santaran kertomus kaason tehtävistä kuulosti tutulta, bridezilla-ilmiö taitaa olla aika yleinen : / Aplari, muista sit olla kiltti sun kaasolle :saint: :LOL:

Aasinsilta seuraavaan aiheeseen - Manna8 kyseli parisuhteen historiaa - no me ollaan oltu jo 16v yhdessä (=siis aina :D), joista 10v naimissa, esikoinen nyt 3v. Ei olla kumpikaan mitenkään erityisen tehokkaita, mutta meille tää tahti on ollut hyvä (mitä nyt mies tosiaan sai elämää suuremman paniikkikohtauksen kuullessaan että joutuu todistamaan toistakin syntymän ihmettä *huoh* - ei noista miehistä näköjään voi ikinä tietää/olla varma, ja sanotaan että naiset on muka ailahtelevaisia!)

Heh tulipas tekstiä...Jatkan kohta...
 
Tiukutukselle vieläkin tsempit ja toivotaan, että saisitte miehenne kanssa asiat puhuttua ja sovittua. :)

Parisuhteesta: Me ollaan miehen kanssa oltu yhdessä pian 7 vuotta. ½ vuoden seurustelun jälkeen mentiin kihloihin ja naimisiin viime kesänä. Olin vasta 16v kun alettiin seurustelemaan ja tässä ollaan vieläkin, toivottavasti pitkään. :heart: Meillä myös ollut omat ongelmamme, mutta niistä on selvitty puhumalla ja olemalla rehellisiä.

Sokerirasitus olis mulla perjantaina. Yököttää jo valmiiksi aatella sen hirveän litkun juomista. :x

Minnuskalle onnea rouvautumisesta! :flower:

Jaksamisia kaikille joilla on raskauteen liittyviä kipuja/vaivoja. Itse saan olla niin onnekas ettei ole juuri mitään, niinkuin ei esikoisenkaan aikaan.

Diinu & PP 26+3
 
Ja kiitokset kaikille kummi-pohdinnoista!

manna* stressasi sokerirasitusta - mä jouduin esikoista odottaessa sokerirasitukseen "liian suuren" sf mitan vuoksi, ja tulos oli TODELLA hälyyttävä - siitä syystä että en ollut onnellisessa raskauspilvessäni tajunnut että olisi pitänyt olla syömättä ja juomatta ennen testiä :ashamed: Sanoin siitä sille laboratirion tädille, joka teki testin kuitenkin, ja tosiaan tulokset oli ihan päin pyllyä ja sitten ravasin koko loppuraskauden Kättärillä raskauskolestaasi-seurannassa ja ylimääräisissä ultrissa *huoh* Toisaalta ultraaminen oli aina kivaa, oli ihanaa päästä kurkistelemaan pikkuista :heart:

Painon noususta - olin tänä aamuna neuvolassa, ja painoa oli tullut 7kg (56kg -> 63kg). Täti vakuutteli olevan ihan normaalitahti. Helsingissä on muuten uskomattoman pitkä tauko ekan ja tokan neuvolan välillä, 1. käynti oli rv8, ja toinen nyt rv23-24 :O Kelan paperit sain mukaan - itseni tuntien täytän niitä vikana palautuspäivänä hampaita kiristellen...Otetaan toinenkin äitiyspakkaus, se loota on niin kätevä ensisänky pikkuiselle :heart:

Ihanan yllätyksen Tiukutus järkännyt miehelle :heart:
 

Yhteistyössä