<3 <3 <3 Heinäkuun Onnenhiput 2011 Helmikuu <3 <3 <3

:wave:

Onneksi olkoon kaikille, jotka on saanu kuulla tyttö- ja poikalupauksista! :flower:

Mulla rakenneultraan vielä 5 viikkoa, kovasti jo odottelen!
Kysytään kans, että kumpaa sukupuolta on, lähinnä siksi, että mulla on ollu ihan alusta asti tosi vahva poikaolo. Mulla jopa raskauspahoinvoinnin aikana oksetti pinkki ja vaaleanpunainen väri, enkä pysty edelleenkään pukeutumaan tyttöjen väreihin :D

Lähinnä siksi tulin kirjoittamaan, että kun Sinadrius puhuit noista trombosyyteistä, eli verihiutaleista. Mulla on ihan sama homma. Sitä on kummasteltu ja neuvolassa kauhisteltu, ja kyselty, että syönkö särkylääkkeitä, koska ne äkkiseltään lastee trombosyyttejä. Oletko ollut pitkään flunssassa, jos on sitkeä flunssa niin sekin laskee niitä. Mulla kävi juuri samanlailla että rv 8 otettiin verikokeet ja olivat 120 luokkaa ja samana ovat kyllä pysyneet, välillä nousseet 128, mut ei enempää. Sitä ei osata sanoa, mistä ne johtuvat, jos oikein alhaiset lukemat ovat (kun laskee alle 95) annetaan verenhyytymiselle tarkoitettuja lääkkeitä ja synnytyksessä tarkkaillaan, ettei vuoto ole voimakasta :) Murehdin aluksi ihan hirveästi tuosta, mutta eipä sille mitään voi kun jos terveellisesti ja monipuolisesti syö ja elää. Sikiölle ei myöskään ole haittaa jos n. 100 pysyvät, ja saavathan vauvat synnytyksen jälkeen K-vitamiini pistoksen verenhyytymiseen tarkoitettuna :)

Nyt taidan ruveta siivoamaan, kun aurinko paistaa niin huonekalut näyttää niin pölyisiltä :)

MinskiMöhkylä & pötkylä POKS 16+0 :heart:
 
Viimeksi muokattu:
MinskiMöhkylä: Kiitos neuvoista! En oo kyllä pahemmin ollu flunssassa. Hmm. Särkylääkkeitä joutuu välillä syömään päänsärkyyn, mutta eiköhän Panadolin pitäis olla siinä mielessä ihan turvallinen. En tiedä yhtään, millaset mun veriarvot on ollu ennen raskautta. Edellinen verikoe on otettu varmaan kymmenen vuotta sitten...
Mut yks selittävä tekijä vois olla perinnöllisyys. Mun siskolla trombosyytit on nyt pysyvästi alhaset. Söi välillä kortisonia ja nyt arvot on vakiintunu tasolle 64. Ajattelen, että jos hänkin selviää, niin kyllä minäkin=) Kortisonia voi ilmeisesti syödä raskauden aikanakin. Verenhyytymiseen tarkotetut lääkkeet varmaan "paksuntaa" verta?

Olen nyt virallisesti vähäverinen;)

Sinadrius ja beibi 19+6
 
Sinadrius

Juu kortisoni se oliki, jota loppuraskaudessa voi joutua pieniä määriä ottaan. Kyllä se varmaan perinnöllistä voi olla. Mulla on kolmen vuoden aikana ollu 147-187, eikä parempaa. Ja ennen raskautta oli 157 kun kävin perusverenkokeis keliakian vuoksi kontrollissa. Ja heti kun tulin raskaaksi niin sit jo tippuiki 120. Kyllä siihen voi vissiin vaikuttaa kaikki raskaana käyvät lääkkeetkin, jos on useanpana päivänä ottanu niin se saattaa laskea ja vaikuttaa siihen verihiutaletuotantoon, mutta sullaki on ollu jo noin pitkän aikaa alhaalla, et tuskin se siitä johtuu =)
Onneksi sitä tarkkaillaan raskauden loppuun saakka kuukausittain. Sitten jotkut sanoo, et se voi myös ennustaa raskausmyrkytystäkin, mutta seki taas ku heti raskauden alussa on alhaalla, niin ei pitäis siinä olla syynä. Monilla raskaana olevilla laskee vasta rv 30 paikkeilla.
Ja jos tulee kipeäksi, kuumetta tai muuta niin sit vaan pyytää, että laittaa lähetteen pieneenverenkuvaan, ettei yhtäkkiä laske liian alas. Mä olin mahataudissa ja soitin siitä äitiysneuvolaan niin käskivät mennä verikokeisiin et näkee miten se mahatauti on niihin arvoihin vaikuttanut :)

MinskiMöhkylä & pötkylä POKS 16+0 :heart:
 
MinskiMöhkylä

Kiitos! Toi oli hyvin selvennetty. Hyvä tietää, et kannattaa mennä verikokeeseen, jos saa flunssan. Neuvolantäti ei suostunu vielä kertomaan tarkemmin vaihtoehdoista, ajattelee tietysti, että ei halua turhaan huolestuttaa. Toi raskausmyrkytys-juttu kuulosti kyllä pelottavalta.

Onko sulla otettu luuydinnnäytettä? Mun siskolla on otettu se testi ja sillä on todettu ITP. Mut jos tässä mun tapauksessa olis enemmänkin selittävänä tekijänä raskaus. Onko se kuitenkin niin, että perna luulee nyt trombosyyttejä keholle vieraiksi ja tuhoaa ne? Vai miksi trombosyyttien määrä laskee? (Vaikeita kysymyksiä ;) )

Tylsää, ettei neuvolasta vielä haluttu kertoa enempää ja joutuu ite arvailemaan. Oon aina ollu perusterve ja jotenkin säikäyttää, kun ei oo koskaan ennen ollu mitään tällasta. Oon enemmänkin tunari, joka teloo itteään ja sen takia oon joutunu tutkimuksiin :D

S+B 19+6
 
Sinadrius

Ei mulla oo otettu luuydinnäytettä, oon myös pohtinut, etten raskaana haluaisi siihen mennä. Monesti synnytyksen jälkeen ne nousee takaisin. Sitten jos pysyy vaan alhaisena niin sit tutkitaan enemmän.
Mulle ei oo osattu selittää sitä, et miksi ne trombosyytit laksee eikä nouse. Siis jotenkin se on siihen, että istukka ja sikiö tarvii niitä, niin elimistöllä ei oo riittävästi rakennusaineita et se pysyis korkealla. Oon miettiny, et olisko K- tai E-vitamiinin puute osana, kun nehän vaikuttaa trombosyyttien tuotantoon? Kysyin lääkäriltä, mut ei osannu sanoa =)

Mulla on kans ollu ihan hyviä arvoja kaikki, eikä mitään suurempia oo ollu. Neuvolassa on vaan kauhisteltu, mut mitään suurempaa ei oo osattu sanoa. Mut sitten lääkärin tarkastuksessa se lupas tutkia ja löysi jonkun jutun, jossa viitattiin et trombosytopenia voi liittyä raskauteenkin, eikä siihen löydetä mitään syytä. Mut ei neuvolantätikää ollu ikinä kuullu sellasesta?! Todettiinkin, että mä sain sit tälläsen ja eipä mahda mitään :D

MinskiMöhkylä & Pötkylä 16+0
 
Viimeksi muokattu:
heips!

Olittepas taas ehtineet kirjottaa!

Monet oli jo sukupuolen saaneet selville! Onnea! Me ei tosiaan aiota kysyä. Meillä on rakenneultra ens kuun alussa heti. Alkuraskauden ultrassa jo antoivat siihen ajan ja esitteen (vai tulikohan esite vielä ajanvarauksen kanssa postissa...) No kuitenkin tuossa esitteessä sanotaan, että ultra huoneeseen ei saa ottaa mukaan lapsia ja vain yhden tukihenkilön. Tietysti possurullan tapauksessa ollut kurja epäreilu tilanne, jos muut on kerran saaneet ottaa :(

Mulla on nyt alkanut varmaan sitten se ihana seesteinen raskauden vaihe :heart: Masu kasvaa kauniisti, liikkeet tuntuu jo hyvin monta kertaa päivässä, ja täytyy iloita (ja koputtaa puuta) että pahoinvointi näyttää vihdoin ja viimein hellittävän! Tosin eilen kun olin tanssiravintolassa, lähinnä kuuntelemassa musaa, niin oli niin kovalla se jumpse, että otti ihan yläkroppaan, alko vähän niinkun henkeä ahdistaa ja sydän sillai jyskyttää. Siitä tuli sit huono olo ja piti mennä ihan istumaan ja juomaan vettä, että meni ohi. Muuten oli niin ihana ilta kun pääsi pitkästä aikaa "ulos" :) Tosin taksin saanti ei sitten ollutkaan niin helppoa varmaan kylmän ilman takia ja olinkin kotona vasta aamuyön tunteina, vaikka hyvä tarkoitukseni oli tulla viimeistään kahden maissa :headwall:

Nyt sitten yllättäen vähän väsyttää, pitää mennä tänään ajoissa nukkumaan :)
Kukkis ja pieni 17+6
 
Iltaa!
Saako valittaa? Ihan hirveä työpäivä. Mun pomo on muuttunut tosi ilkeäksi kun kerroin raskaudestani. :| Työtunnit väheni yli puolella ja kohtelee mua todella törkeästi. Ihan ihme huomautuksia ja ilkeitä kommentteja. Ärsyttävää.... Tässä mietin että jaksanko edes olla siellä töissä äippäloman alkuun vai jäänkö jo kohta puolin pois kokonaan.
No, jotain ihanaakin tänään, potkut on nimittäin tuntuneet tänään tosi hyvin! :heart: Ihanaa kun tuo pikkuinen potkuttaa. Niin rakas jo nyt!
Neamma ja masukki 16+ 3
 
NiQ
Neamma et saa kyllä hyväksyä tuollaista kohtelua, mainitsepas jossain sivulauseessa vaikka työehtosopimuksen kohta syrjintä tai tasa-arvo, niin johan pitäis ääni muuttua kellossa. Etkä kyllä ainakaan mee ja irtisano itseäs, haet vaikka työuupumuksesta tai pomon työpaikkakiusaamisesta saikkua mutta et missään nimessä päästä sitä pomoas niskan päälle...

Muoks: mitä sulla lukee työsopparissa työtuntimäärä? sitähän ei saa alittaa, ja vaikka sulla ei olis kirjallista sopparia niin silti pitää tunnit olla vakiintuneen käytännön mukaan, eli jos vaikka oot viimeiset puoli vuotta tehny 35h viikossa niin se pitää jatkua koska se on vakiintunut käytäntö ja ellei esim kilpailutilanteessa oo tapahtunut muutoksia niin sun tunnit ei saa vähentyä (en kyllä tiiä millä alalla olet, mutta luulis että ala kun ala niin samat säännöt pätee)
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Niq: Sopparissa lukee, että tunteja 0-40/vk eli ei riko mitään lakia ainakaan siinä kohtaa. Mutta olet ihan oikeassa, pitänee muistuttaa että työpaikkakiusaaminen on kiellettyä eikä raskauden takia saa syrjiä. Tekee kaikkea pientä kiusaa, kuten "unohtaa" maksaa palkan ajallaan ym. Olen kaupan (pienen) kassalla. Ja noista tunneista aion suoraan kysyä, että raskaudenko takia ne ovat vähentyneen niin rajusti vai mikä mättää! Ennen raskautta sain niin paljon vuoroja kun jaksoin tehdä ja muutenkin pomo kohteli hyvin. Ihan selvästi asenne muuttui kun kerroin raskaudesta ja siitäkin kerroin jo alussa siksi, että hänellä on hyvin aikaa hommata ja kouluttaa mulle sijainen.
 
NiQ
Neamma usko tai älä, mutta mä tunnen aika hyvin ton kaupan alan tessin. ja mun mielestä sun tunneille ei oo perustetta vähentää niitä jos sulla on pitkän aikaa ollu paljon enemmän kun nyt, ellei esim kilpailutilanne ole koventunut. Kaupan kassan hommahan ei varsinaisesti mitää avaruusmatematiikkaa ole, joten se ei ole mikään syy vähentää sun tunteja että saa kouluttaa uuden tyypin siihen, koska se koulutus (ainakin mun ollessa muutama vuosi sitten kassapällikkönä) tapahtui muutamassa tunnissa ja siitä sitten pikkuhiljaa kysymällä loput. toivottavasti kuulut pamiin, niin sieltä saa aina tarvittaessa kysyä miten asia on, ja usein pomoille riittää sekin että sanot vaan kylmän viileesti "mä en oo tästä asiasta ihan varma miten menee mutta voin kyllä soittaa liittoon ja kysyä". mulla oli aikanaan paljonkin ongelmia pomon kanssa tessin noudattamisesta, loppuviimeks mä vedin pidemmän korren ihan vaan sillä että uhkasin ottaa asioista selvää että kaikki menee oikeudenmukaisesti. Just toi palkkojen maksu ajallaan on erittäin lakisääteinen juttu ja se pitää tapahtua päivälleen ehdottomasti. Mikäli oot kauppiasvetoisessa paikassa on ehkä vähä hankalempaa alkaa joka asiasta kinastelemaan, mutta omista oikeuksistaan on ehdottomasti pidettävä kiinni :) sorry, tästä ei ollu tarkotus tulla mitään saarnaa, oon vaan niin paljo ite joutunu tappeleen asioista että on tessi tullu tutuks sekä koulutuksen että työn kautta. (ja jos ei kuulu liittoon niin suosittelisin liittyyn muutamaks kuukaudeks ennen ku jäät äitiyslomalle, se on kumminkin aikalailla punainen vaate pomoille millä saa niiden pirullisuudet kuriin :) )
 
NiQ: Kiitos vinkeistä! Pitääkin liittyä liittoon ja mainita siitä pomolle ja katsoa muuttuuko ääni kellossa. Kyllä tää tästä, tänään vaan masensi tuo ilkeä käytös, mutta huomenna töissä kyllä sanon takaisin ja mainitsen tuon liiton. =)
 
NiQ
Joo, mä oon sen kantapään kautta oppinut että itseensä kannattaa puolustaa, ei sitä kukaan muukaan tee sun puolestas :) tsemppiä töissä ja pysy kovana nainen! :) (mä oon kyllä edelleenkin ihan varma että sun tunteja ei saa vähentää sen vakiintuneen käytännön mukaan, tosin kaupanalalla on alkuvuosi aina hiljainen...) mutta katso mitä pomos meinaa ja mun mielestä paras ase on se, että pysyt itse kylmän rauhallisena ja toteat vaan että haluat tarkistaa asian liitosta. silloin sä et oo vielä haukannut paskaa vaikka olisitkin "väärässä" jossain asiassa :)

Muoks: pääsin nyt oikein taas vauhtiin, mutta älä missään nimessä sano pomolles ettet kuulu liittoon. ja jos asiasta on ollut joskus puhe niin sähän oot ihan hyvin saattanu muutama kuukausi sitten liittyä pamiin(jäsenmaksut voi maksaa myös itse eikä mennä aina palkanmaksun yhteydessä suoraa tilistä)
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
hk
Noista raskaudenaikaisista trombosyyteistä en tiedä pahemmin, mutta meillä esikoinen sairastui noin 5 kk:n ikäisenä trombosytopeniaan ja silloin hänelle lisättiin verta... tai mitä se nyt hienommin sanottuna.... Mut sen seurauksena multa ja mieheltä tutkittiin verien jotkut sopivuudet, joissa sitten selvisi, että meillä on joku epäsopivuus, jonka seurauksena lapsilla on trombosytopenian mahdollisuus noin 50% luokkaa. Raskauksissa se tarkoittaa tarkempaa seurantaa. Tokassa eli noilla kaksosilla ei ollut mitään siis saivat just sen toisen 50% nyt aloitetaan puolessa välissä tää seuranta eli toivoa pitää, mut pelätä saa pahinta. Sen lisäksi mä olen niitä negatiivisella rehsus tekijällä varustettuja.

Tuo oli hurjaa kun tuo veren hyytyminen oli silloin tuolla pikkuisella heikkoa ja hän oli mustelmilla kauttaaltaa. Nyt onneksi saatu pysymään kunnossa, mutta sen seurauksena hänellä seurattu rautavarastojen pysymistä.... Noiden trombosyyttien kanssa näkyy olevan jos jonkinlaista juttua, jos sen saa osakseen....

Noi jutut on ainakin täällä sairaalassa vielä hakusessa ja joka kerta mietitään mitä tehdään ja miten, mutta onneksi saavat sitten helsingistä tarvittaessa konsultoitua.... siellä kävi munkin tiedot edellisessä raskaudessa.

Omassa navassa tuntuu paljon liikkeitä ja kun liikaa tekee, niin supparit on alkaneet jo aikas paljon vaivaamaan. Toivottavasti ei siltä osin ainakaan tarvita lepoa, kun noi muksut on kuitenkin vielä aikas paljon sylissä ja laiskan sutjakoita pukemisen suhteen. Mulla on kaksi ja puoli viikkoa tuohon rakenneultraan ja muuten seurantaan sairaalassa. Toivottavasti noi rakenteet on kunnossa eniten tuota sydänta pelkää kun tuo esikoinen on leikattu ja siellä sitä poikkeamaa oli.
 
Heippa!

Täälläkin rakenneultrassa jo käyty ja pikkusella kaikki ok.:heart: Sukupuolta ei haluttu tällä kertaa selvittää.. Halutaan nyt kokea myös sen, että vasta syntymähetkellä kuullaan. Ultrakuvia ei jostain syystä otettu yhtään, eikä näin ollen saatu yhtään mukaankaan..:O Outoa. Nt-ultrasta saatiin kyllä useampia, mutta sen teki kätilö. Nyt oli lääkäri sen takia, kun meillä on suvussa periytyviä sydänvikoja.

Ja toinen mikä ihmetytti, kun sanottiin, että mä joudun sokerirasitteeseen.. olin ihan, että mitä ihmettä, kun mulla on kaikki arvot ok?? Niin kuulemma joku uusi ohje on, että kaikki yli 24-v äidit joutuu automaattisesti sokerirasitukseen! Näin siis tuolla Jyväskylän äitipolilla sanottiin nyt rakenneultran yhetydessä. Itse olen kyllä pieneltä paikkakunnalta ja ei meidän neuvolassa ole tuommosesta mitään puhuttu.. toki pissat yms. seurataan joka kerta neuvolakäynnillä.. Mutta en tajua mitä järkeä siihen sokerirasitukseen on mennä, jos kaikki arvot on ok.. Vaikka eihän tuo nyt mikään iso juttu ole, mutta turhaa se minusta silti on..

Linea negraa ei vielä näy, esikoisesta (tyttö) tuli vahvana yli navan ja säilyi vielä pitkään raskausajan jälkeenkin...:O

~Pearl & pieni 20+3:heart:
 
Viimeksi muokattu:
Huoh, täällä ollaan sairasteltu urakalla. Kaksveellä tähänastisen elämänsä kovin flunssa; kuume huiteli neljässäkympissä, kova yskä ja nuha. Nyt kun hän on tervehtymässä, äiti ja isi jatkaa siitä, mihin hän jäi : /

SokerirasituksestaTuoreen Käypä hoito -suosituksen mukaan (oiskos 2008) tosiaan lähes jokainen odottaja tulisi ohjata sokerirasitukseen. Tämä kai siksi, että melko suurella osalla odottajista, joilla raskausdiabetes todetaan ei ole niitä riskitekijöitä (ylipaino, aiempi iso vauva jne.), joiden perusteella aiemmin ohjattiin kokeeseen. Myöskään neuvolan perustesteillä ei yleensä RD paljastu, vai mitä tarkoitit kun sanoit, että sulla on hyvät arvot? Mun mielestä rasituskoe on aika iisi homma, Tylsää olla syömättä niin pitkä aika, mutta mulle ei kyllä tullut huono olo litkun juomisesta tai kokeen aikana muutenkaan. Tämä siis, vaikka RD sitten todettiinkin, yksi arvo (paasto-) oli koholla.

Linea negra Mulle ihan outo juttu; ei tullut pojasta, eikä ole tullut nytkään.

Rakenneultra Onnea ihanista ultrakuulumisista kaikille! :heart: Musta tää ultran odottelu tuntuu iäisyyydeltä, meillä vasta viikolla 21 eli 7.3.

Liikkeet Mua mietityttää liikkeisiin liittyen nyt se, kun tunsin ekat hennot liikkeet vkolla 13+6 ja sen jälkeen aina silloin tällöin ihan kevyitä tuntemuksia, MUTTA nyt en ole tuntenut moneen päivään oikein mitään. Toisaalta ajattelen, että vkolla 18 vauva on vielä tosi pieni ja jos vaihtaa asentoa kohdussa, voi tuntemukset varmaan hävitä, mutta silti vähän pelottaa...Onko muita, jotka ois tuntenut liikkeet aikaisin? Miten usein teillä on tuntunut ne ja onko olleet säännöllisiä? Ajattelin kyllä huomenna soittaa neuvolaan, jos saisi mennä kuuntelemaan sydänäänet...

Sairaslomista Periaatteessa ajattelen, että eiköhän kukin tunne oman vointinsa parhaiten. Jos työssä tulee kovia kipuja tai kivuliaita suppareita, on viisainta jäädä kotiin. Kivuttomia harjoitussuppareita kai tulee useimmmilla loppuaikana, niiden takia en kyllä tohtisi jäädä pois töistä.

Mitähän vielä piti kommentoida, muisti pätkii taas :confused:
Noh, jaksamisia kaikille!

Pihlamaria & Hippula 17+3
 
Pihlamaria: Siis tarkotin just, että mulla verensokerit, verenpaineet, pissanäytteet hyvät. En ole koskaan ollut ylipainoinen, eikä suvussa ole diabetesta. Mutta näköjään sitten 27-v on jo "vanha" odottaja :D Kuulemma nykysin siis yli 24-v odottajille tehdään sokerirasitus n. rv:lla 25 jonkun uuden suosituksen mukaan.. Omassa neuvolassa tästä ei ole kyllä mitään ole nyt puhuttu, eikä esikoisen aikaankaan mitään tehty (odotin häntä 08/09). Mut täytyypä nyt sitten omassa neuvolassa tästä kysellä, kun kerran tuolla äitipolilla siitä puhuivat.. Ja tosiaan eipä se varmasti paha juttu ole, on sitä pahempiakin asioita tässä elämässä koettu! :D
 
Ei mulla oo ollu mitään hajua tuollasesta suosituksesta. Viime raskaudessa pyysin päästä sokerirasitukseen ku isoja vauvoja ollu, enkä päässy, ku sanottiin, ettei oo mitään syytä, olin liian laiha raskaaksi tullessa, painoindeksi 19, ikää oli 30v. Nyt vois sitten taas kysellä :D Ikääkin ehtii tulla 35 ennen ku vauva syntyis, eli oon siis tosi vanha :D On tullu tehtyä harvakseltaan näitä naperoita, esikoisen sain ku olin just täyttäny 24v =)
 
Tässä vielä lainaus tuosta suosituksesta.

Pääsääntö on, että glukoosirasituskoe tehdään kaikille raskaana oleville (ks. kuva «Raskausdiabeteksen seulonta, diagnostiikka, hoito ja seuranta»1).

Aikaisempi riskitekijäpohjainen seulonta kohdistui naisiin, joilla arvioitiin olevan suurentunut sairastumisriski iän, liikapainon ja aiemman lapsen makrosomian perustella. Yli puolella raskausdiabetekseen sairastuvista suomalaisista naisista ei kuitenkaan ole riskitekijöitä. Ks. sähköinen tausta-aineisto «Raskausdiabetes tunnistettavissa yleensä keskiraskaudessa»6.

Poikkeuksena ovat seuraavat tilanteet, joissa ei tarvita glukoosirasituskoetta:
Kyseessä on alle 25-vuotias ensisynnyttäjä, joka on normaalipainoinen (BMI 18.5–25) raskauden alkuvaiheessa eikä hänen lähisukulaisillaan ole tyypin 2 diabetesta (sisarukset tai vanhemmat eivät ole sairastuneet alle 50-vuotiaana)
Alle 40-vuotiaan uudelleensynnyttäjän aiemmassa raskaudessa ei ole esiintynyt raskausdiabetesta eikä lapsen makrosomiaa (paino yli 4 500 g) ja BMI on alle 25 uusimman raskauden alkaessa.
Raskausdiabeteksen ilmaantuvuus toisessa raskaudessa näyttää vähäiseltä (1 %), jos glukoosiaineenvaihdunta on ollut normaali ensimmäisessä raskaudessa."

Muutama juttu unohtui äskeisestä viestistä, eli

Saabashana masu!

Neamma Mä myös kannustan sua pitämään omista oikeuksistasi kiinni!Ei oo nykyaikaa tollanen kohtelu...mrrh :kieh:

Tervetulotoivotukset myös uusille mammoille! :flower:
 
No mulla nuo liikkeet samoten tuntuu että on kadonnu kokonaan, silloin muutama viikko sitte tunsin selvästi niitä hipaisuja yms, mutta nyt tuntuu että ei kyllä oo viikkoon tuntunut yhtään mitään!!!

Hitto mulla turvottaa nyt jostain syystä mahaa niin että tuntuu että räjähtää justiin!!!!! Tuli varmaan syötyä ruokaa liikaa, kun muutenkaan ei tunnu maha toimivan yhtään!!

Anu ja pikkuinen :heart: 18+1
 
Sokerirasituksesta mulle terkkari sano kans, että nykyisin se on niin, että pitää hyvin perustella ettei joutuis menemään tonne rasitukseen. Että pääsääntöisesti jokaikinen uudelleen synnyttäjä menee, ensikertalaisistakin aika moni.

Ostin tänään tutan retro norsu- housut vauvalle :) Oli alennuksessa niin pitihän sitä! Sitten kävin kappahlissa kiertelemässä ja siellä on kyllä tosi ihania vauvanvaatteita. Suuntaan kyllä ens vkl sinne jos on sukupuoli selvillä :) Ja prismassaki oli kivannäkösiä, ja siellä oli paljon semmosia neutraaleja vaatteita, musta tuntu välillä ettei mistään löydy semmosia :eek:

Merlina ja muru 19+3
 
"Alle 40-vuotiaan uudelleensynnyttäjän aiemmassa raskaudessa ei ole esiintynyt raskausdiabetesta eikä lapsen makrosomiaa (paino yli 4 500 g) ja BMI on alle 25 uusimman raskauden alkaessa." Kuulutko sä Pearl tähän ryhmään vai oliko sulla eka raskaudessa jotain?Kai noissa on paikkakuntakohtasia eroja, mutta mun terkka ainakin vetos tähän kun sano ettei tarvi mennä vaikka mehän ollaan jyväskyläseudulta kumpikin.

En oo kyllä koskaan käyny sokerirasituksessa, koska ei mulla ollut esikoisestakaan mitään sellasta miks olisin joutunut. Eikä mulla oo koskaan mitattu edes yksittäistä verensokeriarvoa neuvolassa.... Onko kaikilla muilla muuten mitattu neuvolassa verensokereita?! Tai kun puhuitte noista trombosyyteista yms. niin ei mulla ole edes otettu mitään muuta kun se pika hb ja ne alkuraskauden hiv- ja veriryhmä-/vasta-ainenäytteet.

No tämmöstä tänään. Huulet ihan rohtuneet, se taitaa tällä hetkellä olla ärsyttävin "vaiva"...
Kukkis ja pieni 18+1
 
Ei oo mitattu verensokereita neuvolassa, muuten kyl on mittailtu ja ite oon joskus mittaillu, ku on sellanen mittari sattunu olemaan käsillä. Ei oo mitään häikkää ollu. No ei mun lapsetkaan ihan noin isoja oo ollu et yli 4500, suurin kolmesta 4410. Kai se vaan tarvis olla muuten ite tarkempi mitä syö, jos se vaik vauvan kokon jotain vaikuttas :)

Mullakin on huulet koko aika rohtunu vaik monta kertaa päivässä rasvailis, tosin sama ongelma aina näin talvella, ku pakkaskelit.

Kaupoissa näkyny lähinnä vaaleanpunaisia ja vaaleansinisiä tai sit ihan valkosia vauvanvaatteita. En oo kyl monesta kaupasta kattonukaan ja muutenkin ohimennen vaan. Jospa rakenneultran jälkeen sitten.

Mulla aikastu toi rakenneultra, ku ensin oli kätilön tekemään ultraan aika 17.3. ja nyt sairastelun yhteydessä sainkin sit tuonne äitipolille tarkempaan lääkärin tekemään (katsoo varmasti muutakin kuin vauvan rakenteet), niin se aika onkin jo 4.3. Ihan kiva oikeestaan.

Pientä nuhaa ja lämpöä vaihteeksi :( Huominen vielä tiputellaan antibioottia ja sit ois tiistaina töihin meno. En oo viel päättäny et yritänkö mennä töihin, vai haenko lisää sairaslomaa, pitää tätä oloa kuulostela. En ainakaan tälleen, jos tää flunssa tästä nyt pukkaa päälle enempi. Kotisairaanhoitaja oli sitä mieltä, et voisin viel hakea saikkua, ku piti aika hurjana, et tippa pois ja töihin. Vaik aika pitkä kuurihan tää on ollu. Vuotoa ei tuu enää paljoa, mut tulee kuitenkin :(

muoks. Liikkeistä piti viel sanoa, et huonosti mullakin tuntuu, vaik aikaa sitten tunsin ihan ekat "muljahdukset".

Elli ja Terho 17+1
 
Viimeksi muokattu:
Liikkeistä täällä tuntui ekat hennot liikkeet jotain 16+? ja sen jälkeen aina silloin tällöin tuntunut. En ole niinkään huolestunut, sillä onhan vauva vielä pieni ja hentoinen masussa. Välillä olen joutunut kuuntelemaan dopplerilla sykkeitä, että löytyykö niitä. Ja kyllä on löytynyt, minun korvaan ihan normaalin kuuloiset. Kyllä välillä on meinannut paniikki tulla että ei oo löytyny, mutta johtunut varmaan siitä että välillä ollut liian vähän rasvaa/huono asento tai kuunnellut väärältä puolelta :D

Verensokeri ei olla kyllä neuvolassa mittailtu. Esikoisen aikaan jouduin viikon seurailla kotona kun epäiltiin isoa vauvaa, kun menin käyrien yläpuolella. Mutta arvot oli aivan normaalit, eikä sitten tehty muuta. Sokerirasituskokeessakaan en ole ikinä ollut.. Esikoisen aikana oli vettä vain niin paljon että ilmeisesti suurensi masua niin paljon että mentiin yli käyrien :D

Sairasloma/työ Tekisi niin mieli mennä muutamaksi kuukaudeksi jonnekkin töihin.. alkaa olemaan tympeää tämä kotona oleminen, kun ei viitsisi vielä hakea kellarista vauvan vaatteita ja pestä niitä, laittaa paikoilleen ym.. Mutta ei ole järkeä lähteä töihin ja laittaa poikaa (1v6kk) hoitoon hetkeksi.
Niin ja tuosta työpaikkakohtelusta itse olin viime kevään-syksyn töissä ja siellä oli muutama työkaveri raskaana niin kyllä niille annoimme kevyempää työtä koska eivät pystyneet samaan tahtiin kuin muut.
Lopuksi minä irtisanoin itseni, elämäntilanteen muututtua.. ja jos en olisi itse pitänyt huolta niin olisi jäänyt saamatta lomakorvaukset ym. Joten kannattaa todellakin pitää itse huolta että saa oikeanlaista kohtelua ja oikean palkan/korvauksen.


SaaBas + "Tarmo" 19+2
 
Onnittelut hyvistä ultrauutisista!

neamman kannattaa todellakin pitää puolensa töissä! Ei tollanen kohtelu ole mistään kotoisin. Toivottavasti pomo tulee järkiinsä.

sokerirasituksessa olin esikosta ja arvot oli silloin hyvät ja tällä kertaa ei tarvi mennä, onneks. Mä en oikeen siitä pistämisestä tykkää.

sairaslomiin vielä tarkennan, että tottakai pitää laittaa vauva ja oma vointi työn edelle, mutta järjen kanssa.
Omassa työpaikassa tosiaan meno oli aika villiä ja ilmeisesti meiltä on mennyt jotain palautetta työpaikkalääkärille kun nyt toinen odottava työkaveri ei meinannut millään saada saikkua vaikka voi niin pahoin, että vietti aikaa vessassa oksentaen. : /

liikkestä päivittäin tuntuu kun vauva potkii, useimmiten aamuisin iltaisin. Potkut tuntuvat jo selvästi käteen asti. Välillä on hiljaisempia päiviä mutta kyllä se joka päivä jotain tekee.

pyöräilyn jouduin muuten lopettamaan, siitä alkoi tulla supisteluja.

kohtu on aikalailla navan korkeudella, tänään potkut tuntuivat ihan navan vieressä.

Bree 20+5
 
Onnea kaikille hyviä ultrakuulumisia saaneille ja ihanille tyttö- ja poikalupauksille! :heart:
Minulla kans rakenneultraan vielä pieni ikuisuus, itseasiassa en ees aikaa ole vielä saanut, kuulemma ensi neuvolareissulla sen saan ja sinnekkin vielä pari viikkoa matkaa, huokaus.

Meillä ei rakenneultraan eikä muuten nt-ultraankaan saa muksuja ottaa mukaan. Mutta voin kuvitella possurullan fiilikset kun muut on saaneet lapsensa sinne viedä ja oma on joutunut huutaa käytävällä :( Tosi tyly kätilö muutenkin, anna ihmeessä palutetta siitä!

linea negra ei ollut esikosta eikä ainakaan vielä ole tästä kakkosestakaan ilmaantunut.

Sairaalassaolo kaksi yötä olin esikoisesta, syntyi iltapäivästä ja tokan valvotun yön jälkeen lähdin väkisin kotiin vaikka olisivat halunneet vielä yhden yön seurailla. Olin vaan niin väsynyt sekä valvomiseen että tylyyn kohteluun osastolla että halusin kotiin ja sinne lähdin :(
Kovasti koittivat lytätä sen lähdön silläkin että eka yö kotona vauvan kans on ihan hirveä joten sen takia ei kannata kiirehtiä mutta mä nukuin varmaan paremmin kuin koskaan :)

Verensokereita ei ole koskaan neuvolassa mitattu.

Elli Kannattaako sun nyt kuitenkaan vielä tiistaina töihin mennä jos kuiteskin vielä huomenna laitetaan antibiootteja ja sulla on muutenkin heikko kunto nuhan takia?! Lepäisit kunnolla tuon episodin pois että varmasti olet terveiden kirjoissa jatkossakin. :hug:

SaaBas Oikein nätti vauvamasu :heart:


Eipä muuta, omaan napaan ei tosiaan mitään ihmeempiä, liikkeitä ei kauheasti vielä tunnu, silloin tällöin jotain. Esikoiseen keskityn ja neuvola-aikaa odottelen siinä sivussa :)

Muoksis. Piti vielä mukavaa viikon alkua toivotella kaikille! :)

Jasmin ja siiri rv 16+0 poksis:heart:
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä