3/2006 täys10

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Uusi kesk.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ilma on harmaa ja väsyttää... Tänään ei kyllä väsytä niin paljon kun viime päivinä. Rautaa en ole vielä aloittanut mutta jos tänään saisi aikaiseksi. Tossa se paketti on pöydällä odottamassa. Mulla selkä kivut helpotti tukivyön myötä, mutta lantion nivelet tuntuu olevan niinn löysällä että olo on kuin palapelillä. Nukkumisestä ei meinaa tulla mitään kun kyljellään ei voi olla. selällään en osaa nukkua, eikä mahallaankaan voi oikeen olla kun heti tulee tökkiviä vastalauseita massusta käsin... Mä olen päättänyt että meidän vauva saa syntyä heti ensi vuonna. Toivotaan vaan että on mun kanssa samaa mieltä. Tammikuun puoliväli olisi hyvä, silloin on viikooja jo 34... Tätyy vaan sitten yrittää reippailla ja saada tuo mies mukaan petihommiin useasti:) Niin se esikoinenkin tuli:) Ei nää vaivat muuten helpota kun synnytyksen jälkene.

Kelan päätöstä nyt vaan odottelen. Vein hakemuksen 4 viikkoa sitten, eikä mitään kuulu. Aitiysavustus päätös tuli viime viikolla ja rahatkin tuli tilille, mutta itse päiväraha hakemus ei ole edes vielä käsittelyssä! Ensi viikolla kyllä soitan jos mitään ei kuulu...

Nyt on kyllä taas pää niin tyhjä että taidan mennä lepäilemään kun neitinkin on ulkona päikkäreillä.

-Santtu ja Valttu 26+0

HYVÄ ME SUOMEN MAMMAT!!
Lähde: Mediuutiset

ps: Osa nuorista uutisoinnista ei ehkä toisaalta ole kovin ylentävää...

Suomalaiset vastasyntyneet ovat maailman terveimpiä

[Miia Soininen 23.11.2005, 13:31]

Suomalaisten vastasyntyneiden terveys on maailman paras. Samaan tasoon yltävät myös muut Pohjoismaat, paitsi Tanska.

Diabetes, astma ja allergiat sekä mielenterveysongelmat uhkaavat lasten terveyttä yhä enemmän, kertoo Pohjoismainen terveystilasto. Suomessa lasten ja nuorten hyvinvointia kaihertavat erityisesti myös tupakointi ja väkivaltaiset kuolemat.

Pohjoismaiden vertailu kertoo, että Suomessa syntyy vähän pienipainoisia lapsia, suomalaiset nuoret tupakoivat eniten ja tanskalaiset nuoret käyttävät eniten alkoholia ja huumeita. Kodin ulkopuolelle sijoitettujen lasten ja nuorten määrät ovat kasvaneet kaikissa Pohjoismaissa, Tanska kärkipäässä.

Vastasyntyneiden terveys on parantunut kaikissa Pohjoismaissa. Ennenaikaisten synnytysten määrä on alhaisin Suomessa. Meillä syntyy myös vähiten pienipainoisia eli alle 2500-grammaisia lapsia. Noin kolme pohjoismaista lasta tuhannesta kuolee ensimmäisen elinvuotensa aikana.

Alaikäisten ruotsalaisten kuolleisuus on Pohjoismaiden alhaisin, mikä johtuu erityisesti tapaturmakuolemien vähäisyydestä. Suomessa kuolee 18 lasta ja nuorta 100 000 samanikäistä kohti. Erityisesti liikenneonnettomuus- ja itsemurhakuolemat ovat Suomessa muita Pohjoismaita
yleisempiä.

Hei vaan,
neuvolassa kävin minäkin, kaikki ok. Näytteet puhtaat, hemoglobiini 123 (tuntuu huonolta, kun on tottunut, että se on yli 140, mutta viimeksi oli tippunut 122:een, niin nyt pelkäsin, että se on kohta vaan 100), vauvan sykkeet ok. Sf-mitta oli 22, siirryin keskikäyrältä lähemmäs yläkäyrää. Siihen liittynee myös se, että paino oli noussut vähän yli 500g per viikko. Kyselin, että onko liikaa, mutta tädin mielestä ei. Pitäisi varmaan kumminkin vähentää herkuttelua, ainakin viikolla, jos sitten viikonloppuina antaisi itselleen luvan mussuttaa enemmän. Jotenkin vähän jäänyt se herkkujen syönti päälle, kun tuossa pari kuukautta sitten paino ei noussut oikein ollenkaan, vaikka söi mitä. Millaisia viikkopainonnousuja teillä muilla on ollut?

Valitin myös vaivoistani, mm. painontunteesta alapäässä. Ei määrännyt lääkäriin, sanoi vain, että vauva alkaa painaa ja määräsi lantionpohjajumppaa. Tai lääkäriajankin sain, mutta se oli ihan normaalisti neljän viikon päähän.

Toinen vaiva mulla on ollut kuorsaus! Valitin siitä täälläkin (jossain muussa ketjussa), mutta en saanut apuja. Eli en koskaan ole kuorsannut, ja nyt sitten pari viikkoa joka yö! Kaiken maailman konstit on kokeiltu, ja mikään ei aiemmin ole auttanut, ennen kuin viime yönä testattu nenälaastari! En tiedä oliko sattumaa vai auttaako oikeasti, kokeilen taas ensi yönä. Terkka sanoi, että raskaushormoni kuivattaa nenän limakalvoja, siitä voi johtua ja sanoi, että joku keittosuolanenäsuihke voi auttaa... vinkkinä siis, jos jossain on kohtalotoveri!

Kelan paperitkin sain, pitäisi varmaan mennä ihan kelaan kysymään, onko mulla mitään mahiksia saada sitä äitiysrahaa 6kk tulojen perusteella, vai laitanko suosiolla hakemuksen heti. Siinä mielessä houkuttelisi laittaa heti, että saisi sen äitiyspakkauksen nopeammin. Tiedättekö, onko kelan sivuilla laskuria tuosta äitiysrahan määrästä? Viimeksi löysin vain sellaisen, jolla lasketaan sitä äitiysloman pituutta.

Ei kai tässä muuta kuin viikonjatkoja.

Sintti 23+4

Juu, kiitos, nyt löysin sen, en ymmärrä, mitten en viimeksi huomannut. Vaikka kuinka yritin laskeskella, niin sain aina tulokseksi, että palkka on parantunut vain 13-14%, joten eipä taida olla toivoa saada isompia rahoja. Sinänsä harmi, olin ajatellut, että tämä niska limassa töiden painaminen tänä vuonna (mulla on reilusti ylitunteja) olisi näkynyt myös tuossa äitiysrahassa, mutta ei näköjään sitten. Sain nimittäin noin 6 euron eron siihen päivittäiseen summaan kun laskin viime vuoden tulojen ja tämänhetkisten tulojen kanssa. Kuukaudessa tekee n. 150e, eli ei mikään pikkusumma!!

No, saapahan palautettua lippuset ennen joulua.

On muuten tosi epämääräisesti selitetty tuo tukien määräytyminen, ainakin opetusalan palkkakuitin kanssa on tosi hankala laskeskella, että mitä nyt otetaan mukaan mihinkin, mitä tehdään lomarahan kanssa jne.

Tänään oli neuvola, lääkärikäynti ja sokerirasituskoe aamusella, joten istuskelinkin siellä neuvolassa pari tuntia heti aamusesta. Hemoglobiini jatkaa putoamistaan, nyt 117 (normaalisti n. 145) ja flunssasta johtuen verenpaine oli noussut jonkin verran, normaalin rajoissa kuitenkin. Kohdunsuulla oli kaikki kunnossa ja lääkäri mainitsi että on paljon vettä kohdussa. Ilmeisesti paljosta juomisesta johtuen myös on rinnat valuneet vettä viimeaikoina. Oli lääkärin mielestä hyvä juttu sekin. Ja nappulan syke oli 145 lyöntiä minuutissa, aivan kuin ennenkin. Tälläkertaa ipana oli ihan paikallaan eikä pyörinyt niinkuin viimeksi.

Rautakuurille jouduin, mutta muuten siis kaikki hyvin :o)

santulle:
älä nyt kumminkaan toivo vielä tuona viikolla syntyväksi!
meillä syntyi esikoinen 35+3 ja vauveli joutui teholle lämpöpatjan päälle ja sairaalassa oltiin viikko kun seurattiin keltaisuusarvoja ja ravattiin kontrollissa.samaan aikaan oli synnyttämässä äiti joka oli rv 36 ja jotain ja vauva joutu heti teholle hengitysletkuihin ja muihin semmosiin kun ei ollut vielä täysin kehittynyt.

niin no kai ne lapset on niin omia yksilöitä.toiset tarvii hoitoa ja jotkut ei tavritse olenkaan.kerroin vain mitä meille kävi ja ainakin olin huolissani silloin miten meidän pikkuisen kävisi.

voihan se olla että aina ei käy samalla tavalla.toivon ainekin että tämä raskaus kestäisi loppuun saakka vaikka tuskaista saattaa tulla jossain vaiheessa olemaan tämän minun selkäni kanssa.mutta se on minulle jo voitto jos nyt ei tule ennenaikaisena vaan mennään sinne loppuun asti.eipä tarvitse murehtia sitä ainakaan että onko kehittynyt täysin vai ei.

mamma86 23+3

mamma86:
Joo en mitenkään pahalla ottanut. Tiedän että lapset on erilaisia, siksi kerroin serkustanikin. Kun nyt menisi sinne rv 34 asti niin sitten voi minun pulestani syntyä milloin haluaa. Se rv 37 olisi kyllä sopiva kohta:) Medän neiti kasvoi kovasti ja vaikka syntyi yli 2 viikkoa aiemmin, oli silti ""normaalin"" kokoinen, 50cm ja 3320g. Esikoista kaavailtiin 4kg ja olisi ollutkin jos olisi la asti mennyt. Myös sen takia toivon tämänkin tulevan aiemmin. Nytkin on sf mittä meinaan yläkäyrällä ja vielä enemmän kun viimeksi...

Nostetaanpas...

Missä ihmeessä kaikki on? Ulkona on kyllä niin hjarmaata että on varmaan jutut vähissä... No eipä itselläkään niin ihmeempiä ole. Olo pysyy samana, mitä nyt massu kasvaa:)

-Santtu 26+2

Lumihiutaleita hiljalleen ....... näkyi, kun huomasin katsoa tieskaruudulta ulos; tuleeko talvi.....

Jotenkin rauhallista seuraavaa neuvola-/lääkäri-/sokerirasitusrumbaa odotellen, eli 12-20.12.

Iltaisin kun haluaisi tuntea liikkeet, niin kiusallakaan ei meidän asukki suostu potkimaan; yöllä sitten herätessä huomaa molskahteluja, ja välillä täällä töissä. Olisi kuitenkin kiva tuntea niitä silloin, kun ehtisi niihin keskittymään....no, tärkeintä, että joku siellä voltteja heittelee!

Tervehdys!

Kyllä on tosiaan niin ankeen harmaata, ettei oikein huvita tehdä mitään. Mulla ainakain vaikuttaa hirveesti mielialaan se, minkälainen sää on. Aurinkoisella säällä on mielikin paljon pirteempi.

Nyt on kelan paperit täytelty ja viety kelalle. Tulot ei ollu noussu sitä 20 %, vaikka palkankorotus tulikin alkuvuodesta. Eli en saa tän vuoden tulojen mukaan äippärahaa.. No, eiköhän sitä jotenkin pärjää..
Mä jään sit äitiyslomalle 30 pv ennen laskettua aikaa. Sitä ennen pidän kuitenkin kaikki lomat pois, niin laskeskelin just, et mä jään loppiaisen jälkeen töistä pois! Ihanaa! Mut sit toisaalta rupes kauhistuttamaan, et mä jään töistä pois, apua.. Vaatii varmaan kuitenkin vähän totuttelua olla kotona, kun mä oon tottunu aina tekemään töitä. Vaikka kyllä varmasti sit töitä riittää, kun vauva syntyy, mut mitäs mä teen sitä ennen?! No, eiköhän sitä sit keksi kaikkea puuhaa.

Alisa 23+5

Synkältä näyttää täälläkin, mutta lounasmatkalla tiputteli jotain ihan pientä hilettä taivaalta, kait se lumeksi muuttuu. Kivaa!

Mammaloma on itselläkin tosi lähellä, jään pois 10.1. Meinaan kyllä olla töissä viimeiseen saakka ja pidän kaikki lomat sitten mammaloman perään. Sain vinkin, että ei kannata tuhlata lomia etukäteen, jos on loman tarpeessa jostain syystä niin saikkua saa kai suht helposti. No täytyy toivoa ettei saikkuakaan tarvisi, jos olo edelleen jatkuu yhtä hyvänä kuin tähän saakka. Kuukauden odottelu taitaa olla ihan riittävä :-).

Täällä ei muuta ihmeellistä, kaikki hyvin ja nautin vauvan liikkeistä kovasti. Aika ajoin tulee mieleen kuitenkin, että onkohan kaikki hyvin, onko vauva kunnossa ja terve jne. Mutta täytyy vaan toivoa parasta!

Viikonloppuja kaikille!

Heippa kaikki,

Minnien tekstiin ajattelin vastailla, että älä huoli, täällä mietitään myös aika ajoin tota vaavin terveystilaa, mutta sille ei tällä hetkellä voi tehdä muuta kun vaan yrittää elää terveellisesti. Eikö näin ole?
Jotain möhnää se taivaalta tosiaan puskee ja harmaata on. Mä jo toivon, että sitä lunta tulisi ihan kunnolla. Tulisi nyt paljon niin kunnon kevät voisi tulla vähän aikaisemmin esim. maaliskuun lopulla=)!
Hyvää viikonloppua kaikille! Janis ja Pikkarainen

Pahoittelen, että aloittamasi ketju on jäänyt huomaamatta. Tämä ei varmasti ollut tahallista kenelläkään. Uusista ketjuista kannattaa aina mainita vanhan lopussa, jotta kaikki voivat seurata sinne. Hyvää viikonloppua sinulle, Janis 24+2

Olet Janis oikeassa, terveellisesti ja hyvää mieltä itselle hakien tässä mennään! Siltikin välillä tulee noita pelkoja. Kuinkas moni muuten juttelee ja laulelee vauvalle? Itsellä on ollut mielessä että jotain lurituksia voisi yrittää viritellä, vaikka juttelen ja masua silittelen kyllä. Jos sitten synnytyksen jälkeen vauveli tunnistaisi samat soinnut. On vaan laulutaito hiukan ruosteessa ja sanat hukassa...

Katoin just kaikki aloitukset 16.11. asti, eikä siellä ainakaan näkynyt uutta maaliskuisten ketjua:( Mihin lie hävinnyt. Tämähän aloitettiin 21.11.

Kuten Janis jo sanoi, kannattaa mainita uudesta ketjusta edellisessä niin tietää sitten kaikki siirtyä sinne:)

-S 26+2

Olen tuota lauleskelua miettinyt kyllä...Toivottavasti mun lauluääneni ei ole niin kamala, että vauva rupeaa synnyttyään karsastamaan äitinsä ääntä=)! hehehe...se olisi jo surkuhupaisaa!
Musiikkia vauva saa ainakin koko päivän. Radio on töissä kokoajan päällä. Tulee siinäkin aina välillä (oma huone) lauleskeltua ääneen=)!
Semmoista ajattelin kysyä, että kuinka moni teistä on ostanut lapselle vanhaa tavaraa netistä (esim. huuto.net tai vastaava)?
T: Janis 24+2

No voi olla et meidän vaaville käy just niin, ettei halua mamman hoilausta ja viheltelyä kuunnella, parkuu vaan hädissään ;-).

Mä ostin vaunut käytettynä (joku noista vauvasaiteista), olin erittäin tyytyväinen hankintaan ja myyjän kanssa tekstailtiin vielä monta kertaa jälkeenpäin. Muuta en ole vielä hankkinut käytettynä.

Tais olla 19päivä ku alotin ja siks avsin ku en edes ensin löytänyt sitä vanhaa ketjua kun tulin sitä etsimään, tais sivut taas temppuilla, mut jatketaan sit täällä.

heippa kaikki!
onkos teistä kukaan saanut selkeästi selville vauvan hedelmöittymis ajankohdan? mietin vain kun tuo laskettu aika on minulla ainakin muuttunut alusta asti. olisi toisaalta hauska tietää saiko vauva alkuunsa juhannuksena :)
mikähän näistä ultrista on tarkin?

Hei! rv 22+5

Neuvola oli keskiviikkona ja kaikki oli hyvin. Sf-mitta oli 18 eli kulkee juuri keskikäyrällä.Painoa oi tullu 550g viikossa eli ei siinäkään suurta haittaa. Sen 500g saa tulla tästä eteenpäin per viikko. Hemoglobiini ja verenpaine oli ok. Seuraava neuvola on jouluviikolla ja sen jälkeen sokerirasituskoe.

Vaavi on alkanu potkimaan ihan mukavasti, illalla jytkäyttelee välillä niin et tuntuu et sisuskalut tulee pihalle. Mies kun laittoi käden niin potkut loppui ;)
Minäkin tuossa vähän suunnittelin, et pitäis varmaan alkaa laulamaan jotain vauvalle, mikähän olis sellainen hyvä laulu jota jaksais myöhemminkin lauleskella. Tottuu tietysti joululauluihin ja niitä saa sit keväälläkin rallatella ;)

Ajattelin lähtee kattomaan kaupungilta pinnasänkyä. En tiedä ostanko uuden vai käytetyn. Puunvärinen pitää ehdottomasti olla, niin käy paremmin sisustukseen.

Ihanaa, me lähetään miehen kans ensi viikonlopuksi kylpylään pe-su. Pääsee edes jonnekin vähän yhdessä lomalle.

Hyvää viikonloppua kaikille!

Ps. Jee, ulkona sataa lunta/räntää! Tulis nyt jo talvi, riittää tämä kuraisuus.

Mä olen myös välillä tuota pohtinut :). Olin niin muka-varma oviksesta, joka olis ollut torstaina, kun viimeinen yritys oli maanantaina ja sen jälkeen pitkä tauko. Eli olin ihan varma, ettei siitä kierrosta tärppää... Ultrat ovat kuitenkin näyttäneet vähän aiempaa la:ta.
No, mulla on ollut epäsäännöllinen kierto ja joku ovulaation arvailu on melkoista salatiedettä, jota minä en ainakaan kovin hyvin hallitse, vaikka olevinaan joskus merkit ovatkin niin selvät että. Olen sit itse vain päättänyt, että kyllä, lapsi on saanut alkunsa isänsä syntymäpäivänä ja sillä selvä :).

Oivoi, kävin aiemmin tuolla Janiksen linkittämässä jutussa, ja nyt näyttää siltä, että lapsokaisemme pitää lapsiveden perusteella varmasti aikalailla jugurtista, monenlaisista hedelmistä, ihan kaikesta makeasta (itku, äskenkin meni omppulimsapullo vaikken normaalisti juo limsaa ollenkaan!) sekä on melkoinen kahvikissa. Mikähän päivä saan viimein otettua itseäni niskasta kiinni tuossa sokerin vähentämisessä?