3/2006 osa9

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Maaliset ja vähän muuta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mulla mitattiin sf-mitta ensimmäisen kerran rv 23:lla ja oli siis silloin sen 20 cm. Seuraavan kerran mittaillaan ensiviikolla (silloin rv 26 menossa) jolloin on sokerirasitustesti, neuvola ja lääkäriaika samana päivänä.

SF-mitta eli symfyysi-fundusmitta = häpyluusta kohdunpohjaan. Jos vatsan päälle on tuotu mittanauha ja neuvolantäti tai lääkäri on siitä jotain mittaillut niin sitä se sitten on ollut.
Mullakin neuvolantäti sanoi sen niin nopeasti, että ohi meni, mutta se perään, että normaalilla käyrällä mennään eli jotain 22-24cm se taitaa sitten olla. Sen voi itsekin suurinpiirtein mitata kotona mittanauhalla. Tunnet varmaan jo mihin kohtu loppuu navan ylle, siitä alaspäin häpyluun reunaan.
Vaikka sitä ei olisi vielä mitattukaan niin käytännöt eri neuvoloiden välillä vaihtelee paljon, jotkut alkavat mittaamaan sitä paljon aiemmin kun toiset.
Jee, viikonloppu eessä taas=) Hyvää viikonloppua kaikille mammoille! Puolitoista viikkoa pk-tapaamiseen, pitäkää mielessä! T:Janis ja Pikkarainen

22vk täynnä ja tämä pikkuinen pelottelee mua. Taas on vuotoo, siis veristä... Limakalvot huomattavasti heikompana kun esikoisen aikaan! Sillon ei ollu mitään muuta kun normaalia valkovuotoo. Onneks myllertää kunnolla ni tietää et on kunnossa.

Mulla mittas sf:n eka kertaa neuvolassa jo viikolla 15+5 : / ja sillon se mitta oli huimat 9. en kyl ymmärtäny et mitä se viel siinä vaiheessa mittailemaan meni, oli varmaan turhan innokas tekemään kaiken mahollisen tutkimuksen :)
Ja neuvolakäyntejä on ollu 3, lääkäreitä 1, joka neuvolan yhteydessä ja ultrauksia 2 et ei hirveen montaa tapaamista oo ollu... Ens maanantaina sit on taas pitkästä aikaa neuvola ja puhelimessa sano et sillon täytellään kelaan paprut.

Mies lähtee meillä synnytykseen mukaan ja oli ekankin aikana. En varmaan ois selvinny ilman sitä. Tosin on hyvin tottunu veren näkemiseen ja semmoseen ni ei paljosta hätkähdä. Ja menipä sillon aikasemmin kurkkimaan sinne alapäähän kun oli rääpäleen pää esillä ja jälkeenpäin sano et ei ees tehny pahaa vaikka oli aika hurjat näkymät. Eikä saanu mitään kammojakaan. Ite en siinä hötäkässä kyllä miettiny yhtään et näkeekö se ukko sinne vai ei...

Mut kukin tyylillään. Jos mun ukko ei kestäis sitä ni en kyl pakottaiskaan mukaan. Yksin en kuitenkaan haluis sitä kokee. Tarvihin sitä tukee aikas lailla.

Hauskaa viikonloppua mammoille ja masuasukeille :)

-Tiitu&kirppu 22+0

Tiitu, tsemppiä ja rauhallista viikonloppua, toivottavasti vuodot rauhoittuu lepäillen.

Minnie kyseli aiemmin noita hupaisia sanomisia, törmäsin taas yhteen ketjuun missä isät on pistänyt parastaan alkaen parkkiajan loppumisesta ja vauvan syntymisen aikataulusta.

http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=429431&p=3&tmode=1&smode=1

Löytyihän se ketju :)

Täällä kaikki hyvin. Vauvan liikkeistä tullut huomattavasti selkeämpiä potkuja ja muljahduksia, enää ei voi mitenkään puhua pelkästä kuplimisesta tms. Varsinkin iltaisin on kaveri kovasssa vauhdissa. Ihanaa :) Vatsan kiristelyt ovat myös vähentyneet onneksi.

Multa otettiin eka sf-mitta rv 19+2 ja se oli silloin jo 19 cm, eli mahtunut käyrälle...Masun kasvu on jatkunut omasta mielestäni huikeana, joten isoa mittaa odotan seuraavankin kerran. Neuvola olisi ollut ensi viikolla, mutta jouduin siirtämään seuraavalle vkolle Ruotsin reissun takia.

Mukavaa alkavaa viikkoa!

Vanilja

sf-mitta-kyselyyn... multa otettu viimeksi neljä viikkoa sitten (19+2 muistaakseni), ja silloin oli vain 15 eli ihan siinä keskikäyrällä. Sen jälkeen on maha kasvanut huimasti, saa nähdä, mitä keskiviikkona neuvolassa mitta näyttää. Paino tosin ei onneksi ole noussut samaa tahtia kuin viimeksi, silloin oli tullut 2 kiloa kolmessa viikossa, nyt on kotivaa'an mukaan tullut n.1,5kg, ja päivää vailla neljä viikkoa toistaiseksi.

Sf-mitta otettiin multa ekaa kertaa nyt 20+0 neuvolassa (16 cm). Ja huhhuh, siitähän onkin jo kaksi viikkoa... nyt tää aika ihan todella rientää!

Jäin tänään kotiin lepäilemään flunssaa tai mitä lie räkäheikotustautia tää nyt onkaan. Sairaanhoitaja oli melko hmm, tyly, ja tuli just sellainen olo että tässä sitä vaan turhanpäiväisiä lepolomia haetaan. No hän olkoon mitä mieltä tahansa *pyörittelee silmiään*, ehkä muutoin olisin mennyt töihin särkylääkkeen voimalla, mutta just nyt en jaksa olla mikään työn sankari. En, vaikka tiedän että pari työkaveria hoitelee kyllä ne välttämättömimmät jutut, jotka heille ohjeisitin, ja kolmas to-del-la rasittavasti menee erinomaisen pyytämättä tonkimaan työpöydälleni tehtäviä juttuja (ja niitä saa sitten itse töihin tullessaan korjailla).

No joo, tulihan purkauduttua... Tää lähtee nyt keittelemään lisää teetä ja painuu sohvalle lueskelemaan.

Oho, meinaa tässä mennä jo viikot sekaisin... ei enää muista että oliko se rv 24 vai 25... mutta eiköhän tuo mennyt oikein.

Mulla viimeviikolla rupesi rinnoista valumaan sellaista kirkasta nestettä, ihan niinkin paljon että tissiliivit kastui /paita kastui. On kuulemma ensimerkkejä siitä että maito lähtee nousemaan rintoihin. Onkos muilla vielä tullut? Vähän kiusallista oli ensimmäistä kertaa kun paitaankin oli tullut sellainen märkä läntti ja kuivuessaan jäi siihen nännin kohdalle jäljet... No nyt jo osaan varautua laittamalla vähän väljempää päälle ja imulaput rintsikoihin.

Viikonloppuna olin sudenpentujen kanssa retkellä ja käveltiin 6 km metsäpolkuja pitkin, muuten meni hyvin, vain alamäissä painoi aika paljon tuonne lantionpohjaan. Muuten olo on vieläkin aika hyvä vaikka flunssa yrittää pukata päälle, viikonloppuna karvasteli kurkussa ja tänään lähti räkä valumaan. Mielessä kävi että olisin hakenut sairaslomaa, mutta kun muuten on ihan voimissaan niin en kehdannut.

Perjantaina pitäisi jaksaa osallistua firman pikkujouluihin. Meinasin mennä vain syömään ja lähteä sitten ajoissa kotosalle.

Mukavaa pikkujouluaikaa kaikille odottajille!
T:Emppu

Terveisiä neuvolasta!

Näytteet puhtaat, hemppa 140, paineet hyvät ja sydän löi vinhaa vauhtia. Ei mitattu sf:ää. Paino on mulla noussu jo kohta 8kg... minkähänlainen valas musta ehtii tulla vielä?
Kelan paprutki tuli käteen ja puhuttiin synnytyssairaalan valinnasta. Päivittäjille tiedoksi ettei se muutu ;) Mukava oli uus täti ja seuraavan kerran onki sit lääkäri joulun alla.
Sainki noihin limakalvovaivoihin öljyä jota se täti suositteli käytettävän kk ennen synnytystä vaikkei vaivoja oiskaan. Kuulemma auttaa siihen ettei sit repeile niin pahasti...

Moikka!

Täältä kans terveisiä neuvolasta! Kaikki on kunnossa ja näytteet puhtaat. Minäkin sain kelan paperit nyt täytettäväksi. Meilläpäin äitiyspakkauksen saa kuulemma noin kuukaudessa, joten ajattelin olla nopea papereiden kanssa, jos sit vaikka sais sen pakkauksen jo ennen joulua kotiin! En kyllä tiiä ehtiikö ihan, mut ei vaan malttas odottaa! Tiitu, älä huolehdi painosta, mulla on tullu kans jo 7 kiloa.. Kuulemma juuri sopivasti, sanoi terkka. Vaikka kyllä se kieltämättä aina vähän jännittää nousta siihen vaakalle, että mitähän lukemia se nyt näyttää..

Kävin tänään sit neuvolan jälkeen ostelemassa vähän joulujuttuja. Mä oon jo niin joulufiiliksessä! Tulis vaan enemmän lunta. Ajattelin ensi viikonloppuna vaihtaa jouluverhot ja asetella joulukoristeita esille! Ja jos leipos vaikka torttujakin. Oon hymyssä suin ajatellu, et ensi joulu onkin sit aivan erilainen, kun on pikkuinen touhuissa mukana!

Nyt ruuan laittoon, tuli lenkillä kauhea nälkä..

Alisa 23+1

Terveisiä täälläkin neuvolasta!

Verenpaine, pissatesti ym. oli ok. Hemppakin oli noussut edellisestä kerrasta, ihme kyllä oli jopa 124, kun viimeksi oli 116. Mitattiin myös sf-mitta ekaa kertaa, oli 19 cm, syke pyöri 145-150 paikkeilla. Sykkeen mukaan ei hirveesti uskalla mennä veikkaamaan, kumpi sieltä on tulossa...
Täällä ois tammikuussa tiedossa äitiysvalmennusta 3 kertaa + tutustuminen synnytyssairaalaan. Nuo valmennukset ei hirveästi iske jostain syystä... Miten tuleva vauva muuttaa arkea ja perhe-elämää, yhtenä aiheena oli imetys, mutta eiköhän ne siihenkin opasta sairaalassa, kun aihen on paljon konkreettisempi. Jokainen meistä kun on yksilöitä.