3/2006 osa14

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Santtu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Onnea kovasti myös Minnielle!!

Nyt niitä synnytyskertomuksia sit alkaa pikkuhiljaa ilmestyä. Pisti ajattelemaan, että kohta sitä tosiaan ollaan itsekin tositoimissa, hui! Toivottavasti ei mene lasketun ajan yli, alkaa tuntua, että voisi vauva syntyä mieluummin paria viikkoa aikaisemmin, kuin sen pari viikkoa lasketun ajan jälkeen.

Hyvää viikonloppua kaikille!

Alisa 34+6

Onnea Minnie, onnea kovasti ja paljon!
Nythän niitä sitten rupeaa ""putoilemaan""=) noita lapsia. Onkos tuo muuten ennuste kun kaksi ensimmäistä syntynyttä on poikia? Onko tämä poikavuosi=)?
T:Janis ja Pikkarainen

Janis etkö sinäkin ole menossa haikaranpesään? Puhuit vaan siitä synnytyssuunnitelmasta, missä se sinulle tehtiin? Itse kun otin ylös vaan ajan, joka annettiin siellä valmennuksessa, mutta en tajunnut ollenkaan kysyä paikkaa, eikä kätilökään maininnut. Eli onkohan se sitten ihan siellä haikaranpesässä?
Kyseleepi,
Eme

Niin ja onnea Millalle ja Minnielle!

Onnea Minnie ja Milla! Vesi tirahti silmäkulmaan kun luin teidän synnytyksistänne.

Itsellä ei vielä merkkiäkään että jälkikasvu lähtisi syntymään. Supistuksetkin on äitiysloman alun jälkeen loppuneet melkein kokonaan. Alkuviikolla oltiin sairaalan synnytysvalmennuksessa ja nyt loppuviikosta olen oikeastaan ensimmäisiä kertoja pohdiskellut synnyttämistä itseään. Aiemmin on ollut ennemminkin ajatukset siinä, miten vauvan kanssa sitten eletään. Ei sentään mitään isompaa jännitystä mutta kyllä se vähän pohdituttaa miten siitä synntyksestä selvitään.

Jeps, se oli siellä Haikaranpesällä. Kätilö kyseli kaikenlaista tulevasta synnytysestä ja peloista yms yms. Ihan mukava juttutuokio. En kyllä osannut oikein sanoa mitään toiveita...miten sitä voisi, kun ei ole kertaakaan ollut tilanteessa. Mitä sitä yleensäkin voisi etukäteen toivoa synnytykseltä? ""Että lapsi on terve ja kaikki menee hyvin""? Oliskohan sen voinut laittaa sinne=)?

T: Janis ja Pikkarainen

Hei!

Kirjoitan minäkin tähän teidän ketjuun, kun samassa tilanteessa olen. Eli laskettu aika on 20.3. En ole aiemmin osallistunut ketjuunne, lueskellut vain, mutta nyt tuli sellainen tunne, että pakko sanoa jotain.

Tämä ketju on niin mukava, ja jollain tavalla rauhoittava. Ehkäpä se on juuri sitä vertaistukea, mitä täältä kokee saavansa. Viestien sävyt on lämpimiä ja toisiaan tukevia. Kiitos teille, olen tänään jotenkin erityisen kiitollinen tästä ketjusta.

Turvallista odotusta kaikille teille ja Lämpöiset onnentoivotukset jo ""pikkupoikien"" vanhemmille!

Taustailija:
Tervetuloa jatkossakin kirjoittamaan ketjuumme:)! Otamme kaikki lämpimästi vastaan ja jaamme niin ilot kuin surutkin kanssasi jos niistä haluat kertoa.

-Santtu ja Valttu 37+3

Onnea Millalle ja Minnielle!! Ja jaksamista nyt koittavassa vauvanhoito- arjessa :)))

Ihan tässä liikuttui, kun lueskelin tarinoita ja muistelin omaa esikoisen syntymää, on se niin ihanaa.. Ja kohta ollaan taas nyytti kainalossa, jee :)

Tervehdys pitkästä aikaa!

Onnea Milla ja Minnie!!
Meille tupsahti tyttö 9.2 klo.5.44, neidin mitat 3190g ja 47cm.
Keskiviikkona alkoi yöllä kolmen aikaan supistelut n. 5-7 minuutin välein, niitä kesti kuuteen asti, jolloin soitin NKL:n ja kyselin, että pitäiskö tulla. Sanoivat, että saattaa ne vielä loppua ja seureile, ellen ole kipulääkkeen tarpeessa. NO kahdeksaan asti sama meno jatkui ja sitten alkoi hiipumaan, No siinävaiheessa oli aika turhauttava fiiilis. Mulla oli neuvola klo. 11 ja lähdin sitten sinne, matkalla alkoi uudestaan supistelemaan ja neuvolassa täti sanoi, että sullahansupistaa nytkin aika paljon ja epäili että lapsivettä ole vähän ja laittoi lähetteellä NKL:lle. Mentiin sitten yhden aikoihin sinne ja olin 2 cm auki, sanoivat, että ei vielä ota synnytyssaliin ja seraillaan, no lähdettiin sitten pois. Kotona oltiin puoli seittemään asti, jolloin mulle alkoi riittää ja lähdettiin takasin. Kätilö kattoi tilanteen ja tilanne sama, arvatkaa vaan oliko turhauttavaa!! No siirryttiin kuitenkin synnytyssaliin ja sain petitdiiniä. Kahden tunnin päästä tsekattiin ja homma oli edennyt, sitten siirryin ilokaasuun ja joskus kahdetoista aikaan sain epiduraalin ja sen jälkeen puhkaistiin kalvot. Tyttö sitten syntyi 34 minuutin ponnistuksen jälkeen 5.44. Kaikki on mennyt älyttömän hyvin ja päästiinkin pyynnöstämme jo tänään kotiin. (Olisivat kuulemma normaalisti pitäneet vielä yhden yön)
Nyt sitten ihmetellään pikkuista onnesta sekaisin. Imetys on lähtenyt hyvin käyntiin ja itse myös hyvässä kunnossa. Kävinkin jo yksikseni shoppaamassa pikkuiselle vaatteita kun iskä oli kotona vauvelin kanssa.
Ainiin ja välilihan ölyämisestä oli hyötyä, ei nimittäin revennyt yhtään!

Onnea Sportin koko perheelle!!

Tää on aivan mahtavaa kun alkaa näitä vauvauutisia putkahtelemaan :) Levis taas hymy korviin saakka.

Mulla on ollu alapää tosi kipeenä. Tuntuu kova painon tunne voikohan se vauva jo olla kiinnittyny? Kun oli niitä supistelujakin perjantaina niin kovasti... Esikoista oottaessa ei ollu tällasta ja poitsu kiinnittykin vasta sitten kun synty... Kurja jos joutuu näin kärvistelee vielä 6 viikkoo... mut en kyl haluis vielä synnyttämäänkään.. tai haluisin, mut en haluu et vauva ois niin ennenaikanen. Kasvakoon rauhassa viel muutaman viikon ainakin, mielellään lähelle sitä laskettua aikaa.

Tänne sivuille tulo on nykyään joka kerta hirmu jännää! Koskaan ei tiedä kuka on vauvansa saanut ja aina tuntuu olevan ketjussa uutta taphtumaa. Tosi mukavaa!

Onnea Sportille!
Monet jo arvelivatkin sinun olevan laitoksella, kun olet tavallisesti useinkin ilmoitellut itsestäsi ja nyt oli vähän hiljaisempaa. Mukava, kun alun poika parin seuraksi saatiin maaliskuisten prinsessa tilikin avattua.

Mulla pelottaa, että oma synnytykseni voi muistuttaa Sportin turhauttavia kokemuksia asian etenemättömyydessä. Tämä siksi, että kaikki on tuntunut tapahtuvan nyt aika hitaasti. Vauva on ollu kiinnittyneenä jo kolme viikkoa, kunto on laskenut koko ajan alaspäin, kivut lisääntyvät, mutta eivät anna vielä aihettä epäillä synnytyksen käynnistyneen. Ei tarvi vauvan vielä saapua, mutta toisaalta, en tykkää näistä kivuista näin pitkään. Tämä taitaa olla nyt vähän korvausta alun helposta raskaudesta. Toisaalta, ei ole nyt vieläkään huono ole!

Kävin eilen hiihtämässä luultavasti viimeisen kerran. Jäällä koiran kanssa oli kivaa, mutta kun kävellen menee nopeampaa ja vähemmän kivuliaasti, niin taidan jättää sukset ensi kerralla kotiin.

Maanantaina on synnytysvalmennus. Oma neuvolan täti pitää ja ohjelmassa on synnytysvideo. Ovatkohan samoja videoita ympäri suomen?

Lämpimät onnittelut Sportille ja perheelle tytöntylleröisen johdosta :)

Täällä elellään edelleen keittiörempan keskellä. Toivo elää, että parin päivän päästä päästäisiin siivoamaan. Alkaa tosissaan jo hermot mennä :/
Täälläkin on alapään luusto ollut viime päivät niin kipeänä, että välillä on käveleminen tehnyt tiukkaa. Jotain edistymistä siellä tapahtuu siis? Toivottavasti vauva ei kuitenkaan vielä pariin viikkoon olisi tulossa. Kiva olisi saada paikat järjestykseen. Keskiviikkona lekuri, sitten taas vähän viisaampia?

:)Vanilja

Thelma!
Mistä tietää onko vauva jo kiinnittynyt? Kertooko ne neuvolassa tai voiko sitä ite tuntee? Onko sulle sanottu et noi kivut johtuis just siitä?
Toi oli kyl hyvä kuulla et vauva voi olla kiinnittyny noinkin aikaseen syntymättä silti vielä.

Onnea Sportille ja koko perheelle!!

Mietinkin kun availin konetta, että jokohan on tullut uusia synnytyskertomuksia ja olihan täällä! Mukavaa lukea niitä, jokainen kerta on kuitenkin niin ainutlaatuinen.

Alisa 34+6

Moi!

Onnittelut Millalle, Minnielle ja Sportille!!!

Huomenna tasan 34 viikkoa täynnä ja viimeinen työviikko alkaa. Pakko vielä pinnistää vaikka ei jaksais. Mulla on kaikki muuten ok, paitsi ne sokerit, muutamat arvot koholla. 23.2 on aika äitipolille jossa katotaan vauvan paino yms. sillon viikkoja siis 35+3.

Mulla on myös nuita alapääkipuja. Tuntuu kuin paikat olis turvoksissa siellä ja välillä liikkuminen koskee. Pe-la yönä tuli yksi aika kivulias supistus siis niitä menkkamaisia kipuja, alamaha ja alaselkään vihlo. Meni sitten aika nopeasti ohi eikä sen jälkeen ole tullut.

Lauantaina oltiin KYS:ssä viimeisessä synnytysvalmennuksessa. Katottiin video synnytyksestä ja kyllä siinä kyyneleet valui kun sitä katsoi.

Hyvää alkavaa viikkoa kaikille!!!

Neuvolan täti totesi päältä tunnustellessaan, että vauvan pää on tosi alhaalla. Näin jo oikeastaan joulukuussa. Sitten vaan yhden kerran tunnustellessaan sanoi toissa viikolla, että vauva on kiinnittynyt. Pää ei enää kuuleman liiku.

Tällä viikolla lääkäri totesi ultratessaan samoin: Pää on kiinnittynyt alas, ei liiku enää. Ei merkitse synnytyksen kannalta välttämättä mitään muuta, kuin että on äärimmäisen epätodennnäköistä, että kääntyisi perätilaan. Turvallisin mielin ollaan siis menossa synnyttämään oikein päin olevaa vauvaa!

Kun vauva laskeutui alas, sen tunsi. Ainakin minun kohdallani. Kävely muuttui vaikeammaksi ja luiden kivut lantiossa alkoivat. Siihen asti olin pystynyt tekemään mahani kanssa lähes kaikkea mitä ennenkin.

Kiitokset onnitteluista!
Ensimmäinen yö kotona takana ja ah niin ihanaa! Kyllä koti on koti ja kaikki jotenkin muuttuu niin ""todelliseksi"" kun on vauva kotona! Täällä sitä ihmetellään uutta perheen jäsentä ja vuorotellaan sylistä syliin!

Tosi monen tuntemukset kuulostaa, että teillä olis lähtö lähellä, ei mulla ollut kuukausi sitten vielä mitään tuollaisia tuntemuksia! Kivaa, toivottavasti saadaan kuulla lisää iloisia uutisia!

Onko sulla milla vielä tietoa, koska saat nyyttisi kotiin? Saatko olla vauvan luona niin paljon kuin haluat vai onko vain jotain tiettyjä aikoja?

Oi olen kade sulle sportti kun saat ihailla vauvveliasi vaikka keskellä yötä jos siltä tuntuu!

Meidän poika on nyt siirretty kätilöopistolle jossa se on lasten osastolla seurannassa. Sielä saapi äidit ja isät olla aamu yhdeksän jälkeen ilta yhdeksään. Ja siellähän ne meikäläisen päivät aikalailla vierähtääkin.

Eilen vauva joi ekan kerran rinnasta maitoa ja kyllä oli itkussa pitelemistä, kun on taas yksi tärkeä askel kohti kotiutumista otettu. Veikkasivat hoitajat, että pääsis poika kotiin mahdollisesti ensiviikolla. Voi se oiskin ihanaa!!!

Meidän kulta täytti tänä aamuna yhden viikon. Hassua, että olen ollut jo viikon äiti eikä yhtään tunnu siltä. Ehkä se tunne on sitten todellisempi kun pikkuinen kotiutuu!!! Mutta kyllä sitä nyyttiä heti ensi silmäyksellä oppii rakastamaan! Ja kotona ollessa en ketään muuta ajattelekkaan kuin omaa rakastani.

Mites kotiutuneiden vauvojen kanssa on arki lähtenyt käyntiin?

ONNEA SPORTTI!!!

*6.2. sportti, 29, eka, Espoo, NKL
*14.2. Minnie, 37, eka, TAYS
23.2. tepa, neljäs, Helsinki, NKL

1.3. Santtu, 24, toinen, Helsinki, KOS
3.3. Emppu, 32, eka, LS
3.3. lilja, 32, eka, JS/KOS
4.3. Thelma, 25, eka, LKS
5.3. lilli, 23, toinen, OKS
6.3. Siiri, 36, kolmas, LKS
7.3. Sanni, 27, eka, KOS
7.3. Ani, 25, eka, KOS
7.3. Henttu 25, eka, PKKS
10.3. petra85, toinen
14.3. Kirsikka, 29, eka, KOS
15.3. Vanilja, 31, eka, KOS
15.3. Janis, 29, eka, KOS
*16.3. Milla, 26, ensimmäinen, Järvenpää, KOS
18.3. Sintti 29, eka, Keski-Suomi, K-SKS
19.3. Mamma86, 19, toka, Mäntyharju, MKS
19.3. Moona, 23, eka, Etelä-Pohjanmaa, SEKS
20.3. Alisa, 27, eka, Etelä-Savo, MKS
23.3 Eme, 25, eka, KOS
23.3. Eveliina, 27, eka, Helsinki, NKL
24.3. Tiitu 24, toinen, K-HKS
24.3. FarB, 43, eka, NKL
24.3. Hepetute, 33, eka, KOS
26.3. Stella, 31, eka, KOS
27.3. Dina, 23, eka, TAYS
27.3. vilma, 26, eka, KYS
28.3. seilori, 33, esikoinen, PKKS
28.3. Sere, 25, toinen, LAS
28.3. titityy, 28, eka, KYS
29.3. emo, 27, esikoinen,
29.3. iines83, 22, toka, OYS

Synnytyssairaaloista käytetyt lyhenteet:

JS= Jorvin Sairaala
K-HKS= Kanta-Hämeen keskussairaala
K-SKS= Keski-Suomen keskussairaala
KPKS= Keski-Pohjanmaan keskussairaala
KYS= Kuopion Yliopistollinen Sairaala
KOS= Kätilöopisto
LAS= Loimaan aluesairaala
LKS= Lapin Keskussairaala
LS= Lohjan Sairaala
MKS= Mikkelin keskussairaala
NKL= Naistenklinikka
OKS= Oulaisten keskussairaala
OYKS = Oulun Yliopistollinen sairaala
PKKS= Pohjois-Karjalan keskussairaala
RAS= Raahen aluesairaala
SEKS= Seinäjoen keskussairaala
TAYS= Tampereen yliopistollinen sairaala

SYNTYNEET:

Minnie 4.2.2006 rv 38+5, Poika 3270g, 51cm
Milla 5.2.2006 rv34+3, Poika 2240g, 44cm
Sportti 9.2.2006 rv 40+3, Tyttö 3190g, 47cm

Heissan kaikille, mukavaa maanantaita! Ja Sportille paljon, paljon onnea!
Aamulla projektin kolmas lääkärikäynti, kokoarvio asukilla 3 kg (kuulemma keskikäyrää); hurjalta tuntuu kun vertaa Millan vaaviin (no arvio on arvio).
Ja yllätys yllätys, asukki onkin ihan oikein päin (terkkarin väitti viime neuvolassakin perätilaa, eikä tää ole sen jälkeen kääntynyt), mutta kovasti ollaan vielä ylhäällä, joten ehtiihän sitä vielä muutamaan kertaan voltit heitellä!
Eikä minkäänlaista merkkiä ole paikkojen avautumisesta.
Mennään sitten varmaan iloisesti yli (?); no eihän tuo mitään todista, mutta hassua ajatella että kuukausien aikajänne on nyt kutistunut 3-8 viikkoon (siis normaaliaikaisena laskien).

Terkut neuvolasta :)

paino noussu kilon viime käynniltä, paineet samat ku ennen, hb laskenu 119 ja sf noussu 4cm!!!! mentiin keskikäyrän alta sit yläpuolelle! Onkohan pikkuisella pieni kasvupyrähdys vai mikä...?

Valittelin niitä kipujani niin sain vastauksen et kun toista odottaa ja väli on näinkin lyhyt edellisestä ni vauva pääsee laskeutumaan alemmas ja kudokset ei oo kunnolla vielä palautunu viime synnytyksestä/raskaudesta ja siks kipuilee nyt niin kovin. se on vaan kestettävä. onneks lepäily aina pikkusen auttaa. Tosin mulla on yöllä häpyluu niin kipee et kyljen vaihtaminenkin tekee tuskaa. Niin ja kehotus oli ettei kannata pitkiä aikoja istuskella. se kuulemma pahentaa.

ONNEA TUHANNESTI SPORTILLE ja perheelle!
Se meni sitten parilla yli sulla, mutta kuitenkin sen verran vähän, että tytsy oli todella upeissa mitoissa=) Meillä mies on kuulemma syntynyt yli neljä kiloisena ja minä siinä Sportin tytsyn mitoissa, joten saa nähdä miten käy. Yläkäyrällähän tässä mennään. Onneksi kasvu on nyt vähän hidastunut, muuten varmasti pikkunen olisi 70cm ja 5,5kg=)!heh!
Tosi ihanaa tulla aina lukemaan tänne juttuja kun noita vaaveja tulee maailmaan. Tulee aina niin hyvälle mielelle ja jotenkin ne rauhottaa ainakin mua. Niin siitä pitikin kysymäni, että
Sportti, sähän kävit pelkopolilla, eikö? Oliko se nyt sitten niin kamalaa kun mitä pelkäsit? Oliko joku toisin mitä olit kuvitellut? Niin ja tulethan näyttämään pikkuista sitten tapaamiseen ensi viikolla? Muutkin mammat on tietty tervetulleita. Uskon, että teitä/meitä on siinä vaiheessa muutama tämänhetkistä enemmän=)!
Mulla on ollut vatsa aivan totaalisen sekaisin jo muutaman päivän ja muistan, että valmennuksessa sanottiin, että se voi mennä sekaisin ennen synnytystä. No keskiviikkona ollaan 37 viikolla, joten siitä sitten vaan=) Olisinkin jo valmis luopumaan mahasta ja toivottamaan tulokkaan virallisesti maailmaan=)!

Ihania hetkiä kotioloihin kaikille, odottajille ja mammoille, nautitaan nyt viimeisistä ja mammat ensihetkistä=) Janis ja Pikkarainen