3/2006 osa14

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Santtu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tervehdys!

Mulla on tunteet ollu kans pinnassa jo jonkun aikaa. Ei aina paljon tarvii, kun on tippa linssissä! Ja vauvaunet jatkuu. Viime yönä näin unta, että vauva mä kuulin vauvan itkun (vauva oli siis edelleen masussa) ja mä sit hyssyttelin mun masua ja silittelin, et ois vauva rauhottunu!

Oon tänään pessy pari koneellista vauvan pyykkiä. Rupes hymyilyttämään, kun ripustelin vaatteita kuivumaan, kun ne on niin pieniä! Saa sit huomenna laitella ne paikoilleen, niin on nekin sit valmiina.

Ei mullekaan oo annettu mitään erityisohjeita tai suosituksia loppuaikaa varten. Kyllä minäkin oon siivoillu, lenkkeilly ja tehny kaikkee muutakin ihan normaalisti. Välillä vähän hitaammin ja välillä reippaammin. Jos on esim. lenkillä supistellu, oon pysähtyny vähäks aikaa ja jatkanu sit, kun hyvältä tuntuu. Viimeks lääkärintarkastuksessa kohdunsuu oli pehmentynyt ja lyhentynyt, mut ei lääkäri mitään kieltäny tekemästä. Eli kai sitä saa tehdä oman jaksamisen mukaan, jos ei mitään muuta sanota!

Mietin tossa, että kun on sanonu kaikille, et vauva syntyy, tai siis laskettu aika on maaliskuussa ja jotenkin oon ajatellu, et sit joskus myöhemmin. Mut se maaliskuuhan on ensi kuussa. Vauva syntyy ensi kuussa!! Kyllä se aika rientää! Sen takia mä oonkin halunnu nyt laitella kaikki kuntoon, niin jos saattuukin vauva syntymään aikaisemmin, niin ei tarvii sit laitokselta tultua ruveta mitään heti rehkimään. Vaikka voihan sitä miestä sit juoksuttaa tarvittaessa!

Hyvää viikonloppua kaikille!

Alisa 33+5

Nyt on uusi vaiva äitynyt kovaksi: sisäpuolelta kolkuttelu.
En osaa tuon paremmin kuvatatuota tunnetta. Joku kolkuttelee sisäuolelta emättimen suulla tai jossain tuossa tuloreitillä. Siis ihan kuin jollain tylpällä esineellä joku muljauttaisi. Ja tulee useita muilimisia peräkkäin.

Kipeitä supistuksia ei tule enää kuin muutama päivässä. Huomisesta lähtien olen ajatellut heittää tuon turhan lepäilyn pois ja käydä taas hiihtämässä ja touhuilemassa kuten ennenkin. Voimien mukaan tietysti, mutten enää pyri lepäämään koko ajan vauvan vuoksi. Tähän asti neuvolan täti kehoitti ottamaan ihan levon kannalta ja toisaalta mieskin on ollut viikko reissussa. Nyt mies on kotona ja pahimmat supistelut ohi.

Hoksasin, että on tullut ostettua huomaamatta pieniä vauvan vaatteita aika paljonkin. Olen koko ajan uskotellut itselleni, että emme ole vielä hankkineet paljon mitän ja vaatteitakin on aika vähän. Huomaamatta niitä on kertynyt kuitenkin ihan mittavasti, joten varmasti nuo 56-62 senttisten ostamiset voin jo lopettaa. Hankkimisintoahan voi tyydyttää sitten noilla hieman isommilla vaatteilla.

Hoitopöytä puuttuu, mutta pedit on jo valmiiksi pedattu. Oma sairaala kassi tulee tuskin pakatuksi missään vaiheessa, mutta pääasia, että vauvan vaatteet on valittu valmiiksi kotiintuloa varten. Ei sitten miehen tarvitse pähkäillä.

Täällä on taas sen verran pakkasta, ettei tänään hiihtämään viitsinyt lähteä. Luntakin on ihan riittämiin. Lumityöt olenkin jättänyt suosiola mihelle, kun tunnun aina satuttavan mahan kolaan. Ilmassa on silti selkeästi kevättä. Aurinko paistaa niin hienosti, kuin maaliskuussa ikään.

Eilen olin sitten siellä synnytystapa-arviossa. Kuuntelivat lapsen sydänkäyrän, tutkivat kohdunsuun ja lantion ahtauden ja ultrasivat jälkikasvun. Kaikki ok, lapsen paino nyt arviolta 2,5 - 2,9 kg (aika suuri skaala muuten) ja lääkärin mukaan ihan hyvän kokoinen vauva tulossa. Normaalisynnytystä tietenkin lähdetään kokeilemaan koska mitään hälyyttävää ei ollut. Vauva on jo niin iso ettei ultrastakaan enään saa oikein kunnolla selvää :o) Seuraavan kerran ultrataan 3.3 jos ei ole vielä silloin syntynyt.

Talvisin terveisin,
Emppu Rv 36+1

Eilen oli neuvola ja kaikki ok. Verenpaineesta alapaine oli vähän koholla (86, yleensä 80 tai vähän alle). Hemoglobiinia ei otettukaan, kun on joulun alla ollut ihan hyvä (133). Tosin luulisi, että puolessatoista kuukaudessa ehtii muutoksia tapahtua.

Hassu juttu oli, että sf-mitta oli pienentynyt sentillä. Tosin sanoi, että riippuu mittaustavasta, jos mittaisi vinoon (kun vauva on vinossa), mitta olisi sama kuin 2,5 viikkoa sitten. Joka tapauksessa keskikäyrän alle mentiin, mikä vähän huolestuttaakin, kun joulun alla oltiin yläkäyrän yläpuolella! Sinänsä hyvä vaan, jos ei ole ihan jättivauva, mutta ihmetyttää, ettei mitta kasva.

Täti epäili pienenemisen johtuvan siitä, että vauva on niin alhaalla. Pää on kuulemma niin alhaalla, että sitä alkaa olla vaikea tunnustella. Seuraava lause olikin sitten, että ""jokos teillä on vauvan tarvikkeet valmiina?""! Apua! Ilmeisesti tätsy ei tarkoittanut, että nuo kaksi asiaa liittyisivät yhteen, kunhan smalltalkia heitti, mutta vähän kyllä säväytti. (Vastaus kysymykseen on muuten ""ei"". Edelleenkin vauvanhuone näyttää romuvarastolta. Tavarat on hankittuna, mutta huonekalut kokoamatta ja vaatteet vielä pusseissaan.)

Paino oli neuvolan vaa'an mukaan tismalleen sama kuin viime kerralla (oikeasti tiedän, että puoli kiloa on noussut, kun kotona punnitsen aamuisin alusvaatteissa... neuvolassa on vissiin ollut viimeksi enemmän vaatetta päällä), joten täti ihmetteli mun turvotusvalitusta, mutta totuus kyllä on, että sormia ei meinaa saada aamuisin nyrkkiin. Ja ne sormukset roikkuu edelleen kaulassa. Hyvä homma kumminkin, että painonnousu ainakin hetkellisesti tasaantuu.

Sain nyt jo kaikki neuvola-ajat laskettuun aikaan saakka, kun ajanvarauskalenteri oli aika täynnä, niin tätsy halusi tunkea loppuraskaustyypit sinne ensisijaisesti. Kahden viikon päästä on neuvola, ja sitten viikon välein jotain: ensin ultra äitiyspolilla, sitten nla-lääkäri ja sitten normaaleja tarkastuksia viikon välein.

Onko muut flunssassa? Meillä on töissä ihan hirveä flunssa-aalto, en muista tällaista ennen nähneeni (tosin vasta 6. työvuosi menossa...): mun luokalta on tosin vaan 7 pois, mutta löytyy myös luokkia meidän koulusta, joista on yli puolet pois! Ja se iskee nopeasti, joka päivä lähtee joku kesken päivän. No, nyt musta tuntuu, että se on iskemässä muhunkin. Vähän pelottaa, kun muksut on kuulemma olleet jopa 40 asteen kuumeessa... tietääkö joku, onko kova kuume vaarallinen raskausaikana?

Viikko olisi vielä töitä ja maanantaina ensimmäisen synnytysvalmennus. Mielelläni noihin pääsisin, saisin töissäkin hommat kasaan ja valmiiksi sijaiselle, ja omat tavarat kotiin. Mitä muuten olette mieltä, voiko perhevalmennukseen mennä flunssaisena, vai pitääkö pelätä tartuttavansa muut? Toisaalta, kun tällainen epidemia jyllää, niin luulisi, että siellä on yksi jos toinenkin flunssassa.

Tulipas taas pitkä viesti, toivottavasti joku jaksaa lukeakin näitä... Viikonloppuja!

Huomenta aamukahvilta ja -puurolta!
Hui kauhistus kun pakkasta on taas -24 eikä yhtään huvita pukea vielä vaatteita lehden hakua varten... täytynee jättää myöhemmäksi.

Vetäydyin sohvalle nukkumaan puol kuuden aikaan kun en välittänyt jäädä sänkyyn pyörimään ja häiritsemään toisen unia. No eihän se siinäkään uni paljoa paremmin tullut, polvia kolotti aikalailla. Jospa tämä tästä.

Vaatteiden ostelusta - meillä on aika lailla just 60-70 cm vaatteita ja viikolla vasta ostin itse ensimmäisen vaatteen: 50 cm bodyn. Ihan vain sen takia, että olisi edes yksi sopiva vaatekappale, vaikka se lähes heti jääkin sitten pieneksi. Kälyltä on tulossa vaatteita ja hänet tuntien niitä saattaa tulla aika paljon ja kaikenlaisia. Tilaa vain pitäisi tehdä lipastoon niitä pienimpiä varten. Hoitopöytä on kylppärissä, joka puolestaan on jonkin verran kostea, joten sinne niitä ei voi laittaa. Tai en halua laittaa.

Taidan heittäytyä vielä pötkölleni, huimaa taas, mistä lie johtuukaan. Flunssaa ei onneksi ole näkynyt, eikä tarvitsisikaan. Poskiontelot ovat kyllä taas tuntuneet vähän tukkoisilta.

Lapsikin on ihan kiitettävän vilkkaalla tuulella :). Ai niin, veljeni kyseli sukupuolta ja sanoin, että emme ole varmoja, että Suomessa ei useinkaan sitä mielellään kerrota. Hän kertoi, että sydämen syke olis ollut heillä neuvolassa (Ruotsissa) yksi arvion perusta tai jotain sinnepäin. Enpä ole ennen kuullut - enkä kyllä usko ennenkuin näen, mutta siinäpä taas yksi lisä noihin mahan muoto ja linea negra -arvailuihin, joka niistä pitää. Meidän lapsen syke on sen verran matala verrattuna teihin muihin (yleensä 130-140) että viittaisi sekin tyttöön :).

Suloista sunnuntaita,
s

jk. Herkistymisestä - olen aina jotenkin liikuttunut tosta Lainaa vain -kappaleesta, mutta perjantaina kun sen kuulin niin pelkkä liikutus ei riittänyt, vaan kunnon Niagara aukes...

Nostellaanpas vähän tätä ketjua... flunssa iski päälle sen verran kovaa, että sairaslomalla olen pari päivää. Sitten vielä kolmeksi päiväksi töihin ennen äitiyslomaa, näillä näkymin.

Viime yönä heräsin ihme vihlontaan ja mietin, että onkohan tuo nyt sitten sellainen kivuliaampi supistus. Ei kyllä tuntunut yhtään kuukautiskipumaiselta, vaan ehkä enemmän joltain liitoskivulta, joten en nyt sitten tiedä, mikä oli. No, oli mikä oli, eipä tuollainen yksittäinen kerta haitanne.

Millä viikoilla te toivoisitte vauvan syntyvän, jos saisitte valita? Musta itsestäni tuntuu, että saisi syntyä heti kun vaan on täysiaikainen, eli onko se nyt sitten 37+ Sitä ennen ei, koska eihän se kai koskaan vauvalle hyväksi ole, ja itsekin haluaisi ensin vähän lepäillä äitiyslomalla. Mutta mitä pitemmälle menee, niin sitä enemmän on pusattavaa, ja kyllä mulla ainakin vielä sen verran synnytyspelko jyllää, että en mitään yli nelikiloista haluaisi lähteä synnyttämään. Tarvii kuun vaihteessa alkaa noudattaa ahkerasti sitä kolmen s:n ohjelmaa. Ei sen puoleen, saunottu on kyllä melkein joka päivä muutenkin, mutta josko sitten uskaltaisi lisätä radikaalisiti tuota seksiosastoakin... nyt sitä on ollut vähän harvemmin, kun aiheuttaa aika lailla supistelua. Siivous mua ei koskaan kyllä nappaa, mutta ehkä sitten siinä vaiheessa.

Aurinkoista viikkoa kaikille, koittakaahan pysyä terveinä.

Mulle sopis parhaiten jos syntyis tos maaliskuun puolessa välissä tai vähän sen jälkeen. taitaa viikkoja olla sillon 39. Tää ihan vaan siks että sillon meillä on täällä lapsenvahtiapu paikalla eikä tarvii itekseen lähtee synnyttämään vaan saan miehen mukaan :)

Oma olo on kyl semmonen et mitä äkimmin ton rääpäleen saa pois tuolta mahasta ni sen parempi! Mut vauvan parasta ajatellen kärvistellään ;) Tosin nyt on pikkusen helpottunu olo. en tiedä onko muksu vaihtanu asentoosa jotenkin mukavammin vai mikä mut ei enää oo alapää ollu niin rikki. Ja uus vaiva on iskeny myös. Täällä ilmeisesti painetaan jotain ruumiinosia vatsalaukkua vasten kun oon heti ähkyssä vaikka oisin syöny tosi vähän. Tosin se ei haittaa ollenkaan. Eipähän tuu liikaa mussutettua :)

Olen minäkin taas täällä! Meillä ei netti ole toiminut torstain jälkeen. Nyt taas toimii. Kyllä alkoi olla kamala nettiriippuvuus kun ei edes sähköposteja nähnyt.

Ihmeempiä en nyt jaksa kirjoitella, mutta eipä nyt mitään ole tapahtunutkaan. Iltapäivällä on neuvola, siitä setten illalla.

Onkohan sportti ollut synnyttämässä kun ei vähään aikaan ole kuulunut... Huhuu Sportti!!!

-Santtu 36+5

Huh miten kylmä! Täällä voidaan hyvin ja paksusti, tämä ja ensi viikko enää töitä, kovasti jo lomia odottelen. Tuntuuko teistä muista, että odottavan aika on todella pitkä?Just eilen puhuttiin miehen kanssa, että sellainen 6 tai 7 kuukautta olisi sopiva odotuksen kesto, edessä olevat odotteluviikot tuntuvat niiin pitkiltä. Hyviä vointeja kaikille!Ja Sportti taitaa olla jo tositoimissa..?

Terveppä terve!

Täällä ollaan yhtenä isona kappaleena. Eilen oli menkkamaisia kipuja ja supisteluja, ei kuitenkaan mitään säännöllistä, mutta niitä kesti iltapäivä kolmesta yhteen asti yölle ja ehdin jo vähän innostua, että pääsisköhän sitä tosi toimiin, mutta sitten ne loppui. Nyt ei ole ollut taas oikeen mitään mainittavaa.
Mä olen käyttänyt kaikki kolme ässää ja lisäksi käynyt salilla ja spinnussa hulluna ja kantanut omalla raksalla harkkoja ym, mutta ei mitään vaikutusta, nyt ajattelin kokeilla vastapainoksi maata sohvalla tekemättä mitään, josko vauvakin tylsistyisi ja tulis ulos.

Moikka kaikille!

Neuvola oli tossa pari viikkoa sitten ja paino on lähtenyt huimaan nousuun. Yli kilo viikossa...Johtuu varmasti sairaslomasta ja ikuisuuden kestävästä vuodelevosta. Viime viikolla kävin ""synnytyksen eston"" seurantakontrollissa äitiyspolilla ja jouduinkin sitten uudestaan sairaalaan. Tälläkin kertaa supistelujen takia, mutta onneks pääsin vielä takas kotiin ettei viikkotolkulla siellä tarvinut tylsistyä. Eikä se niin halpaa huvia ole muutenkaan...vielä siihen päälle lukuisat poliklinikkamaksut niin huh huh. Vuodelepo siis jatkuu mulla todennäköisesti synnytykseen asti.

Jos olisin syksyllä tiennyt että sellasella menolla ja rasituksella joudun raskauden vikat kolme kuukautta viettään vuodelevossa niin olisin kyllä ottanut iisimmin...Nyt on sitten vähän vaikee hoitaa kaikki vauvan tulon valmistelutkin kun kaupoille ei pääse ja kotona tavaroiden laitto ja vauvan vaatteiden pesu jne on liikaa. Eipä tässä nyt sitten voi oikein muuta kun odotella vaan että olo paranis ja jos vaikka jollain äitiyspolin kontrollikerralla saiskin luvan vähän liikuskella.
Mutta nyt täytyy taas palata lepäileen...

Dina 33+0

Heippa taas pitkästä aikaa!

On tämä äitiysloma lähtenyt niin vauhdilla liikenteeseen etten ole ehtinyt edes täällä vierailemaan. Joka päivälle on jotain ohjelmaa sovittuna ja ""vapaa-aika"" meneekin nukkuessa ja paikkoja laitellessa. Viime viikolla ompelin tulokkaalle harsoja ja äitiyspakkauksen laatikkoon kangasreunan. Tarkoitus olisi käyttää sitä laatikkoa vauvan sänkynä ja sit vasta pinnasänkyä kun siirretään vauva omaan huoneeseen..

Sen sairaalakassin pakkaamista olen minäkin vähän miettinyt. Tuntuu vaan hankalalta pakata kamoja valmiiksi laukkuun kun suurinta osaa niistä tavaroista tarvitsee joka päivä.

Viime viikolla käytiin tutustumassa Kätilöopiston sairaalaan. Siitä reissusta jäi kyllä tosi hyvä fiilis. Kaikki kätilöt olivat tosi mukavia ja tietoa tuli tarpeeksi. Tuntuu, että opin sen puolituntisen aikana paljon enemmän kuin kaikissa perhevalmennuksissa yhteensä! Tunteet olivat kyllä aika pinnassa siellä sairaalassa. Olin koko ajan itku kurkussa niin etten pystynyt edes esittämään kysymyksiä jotka jäivät vaivaamaan. Lisäksi pelkäsin viimeisen tunnin ajan pyörtyväni. Huh. Olen huomannut olevani muutenkin jatkuvasti liikuttunut. Heti jos jään kuuntelemaan jotain biisiä tai tv-ohjelmaa, niin kyyneleet alkavat valumaan.

Huomenna neuvolaan! Toivottavasti saan liikutukseltani kysyttyä ne mieltä painavat asiat... :)

Sopiva syntymisviikko
olis meille vaikkapa aavistuksen verran ennen laskettua aikaa eli maaliskuun viimeisellä viikolla: miehellä on työmatka huhtikuun puolivälissä, ja toivon, että hänen ei tarvitsisi sitä jättää väliin. Eli jos menee vaikka sen pari viikkoa yli ja vauva syntyy matkan alla, hän todennäköisesti viis veisaa koulutuksista ja jää kotiin...asiat tärkeysjärjestykseen. Mutta jos vauva kiltisti tupsahtaisi ajallaan, ehtisimme olla yhdessä ensiajat ja sitten kuitenkin saisin miehen tuolle matkalleen, eihän se ole edes kuin parin päivän reissu.

Lähipäivinä olis kuulemma tulossa vaatelasti taas :). Mm. pieni toppapuku olis siinä mukana - mulle on tuo vaatetuspuoli edelleen suhteellisen hepreaa, mutta eiköhän se toppapuku ole huhtikuulla vielä melko tarpeen, tietenkin muusta vaatekerrasta riippuu sekin.

Kohtapuoleen täytyis valmistautua neuvolareissuun. Pakkanen saisi laskea niin paljon, että pääsisi kävellen, mutta enpä taida lähteä tuolla -25 liikkeelle kuin autolla.

Tervehdys!

Eilen oltiin (flunssasta huolimatta) perhevalmennuksessa, ja tuli siellä kyllä muutama murunen uuttakin tietoa, mutta ei kyllä hirveästi. Täti oli aika jaarittelevainen ja yli puoli tuntia mentiin yliaikaa. Sinänsä hassua, että en kyllä pidä itseäni järin valistuneena tämän synnytysasian suhteen, vähän puolihuolimattomasti olen siitä lukenutkin, mutta silti tuolla tuntui, että tiesin enemmän kuin useimmat. Ja tietysti piti aloittaa sellaisella ""ota pöydältä kuva joka kuvaa sinua itseäsi"" -harjoituksella. Mä olen niihin tottunut, kun niitä on kaiken maailman koulutuksissa joutunut tekemään (vaikka en kyllä tykkää ko. harjoituksesta, on aika väkinäinen vieraiden kesken), mutta miestä taisi tökkiä vielä enemmän. No, urhoollisesti se kuitenkin sen kesti. Sinänsä jännä, ettei näytetty edes sitä synnytysvideota.

No, plussaa oli pieni ryhmä (oisko ollut 6 pariskuntaa), joista kaikki odotti ensimmäistään, eli aika samalla viivalla oltiin. Ja plussaa on myös se, että tuolle porukalle on järjestetty ensi maanantaiksi ihan oma tutustumiskäynti synnärille, ja siellä on joku alueen oma kummikätilö vetämässä. Ei siis tarvi mennä niille yleisille kierroksille, joita täällä on joka viikko, ja jotka kuulemma saattavat paisua ihan valtaviksi ryhmiksi.

Useimmilla valmennuksessa olleilla oli la vasta huhti-kesäkuu-akselilla, ja siellä päivittelivät mulle, että sullahan ei oo kun ihan vähän aikaa enää jäljellä. Tuntui että hui, ei sitä jotenkin vielä itse osaa ajatella noin.

Moikka kaikki,

Täällä sitä ollaan istuskeltu ja makoiltu kotona viimeiset viikot. Tuntuu jo täysin siltä, että saisi kohta lähteä syntymäänkin. Huomenna alkaa rv36. Itse olisin tyytyväinen, jos vaavi syntyisi Haikaranpesän kriteereihin sopivaksi eli viikolla 37-41 ja mieluiten vielä lähempänä 37:ää kuin loppupäätä. Musta tuntuu, että vaavi on kiinnittynyt jo pää alaspäin ja mahdollisesti vielä päälakitarjontaan (kuten olisi paras). Tuntuu nimittäin, että meidän vaavi työntää peppuaan navan yläpuolelle jatkuvasti ja se tekee välillä tosi inhaakin!
Olen käyttänyt pakkaspäivät tekemällä vaaville kaksi pipoa kutomalla ja tuli siinä sivussa tehtyä pipo miehellekin, kun sitä itse pyysi=)! Ostettiin tossa viikko takaperin vauvalle kaappikin Ikeasta, mutta sisään tulevat ritiläkorit on kuulemma loppu sekä Suomesta että Ruotsista! No nyt odotellaan lähetystä, jotta saataisiin laitettua lasten huone lopulliseen kuntoonsa. Kaikki vaatteet on vielä työnnetty äitiyspakkauksen jatkoksi. Oma sairaalakassi on vielä täysin aloittamatta...tuli viime yönä just mieleen, että tänään sen kasaan, koska tuntui olo sen verran ikävältä, että jos se synnytys alkaisikin...mutta ei sentään.

Sportilla onkin tosiaan kohta tositoimet. Ellei as we speak=)
Onnea vaan kaikille synnytykseen ja muistakaa pitää pää kylmänä. Ajatelkaa vaan, että olette tekemässä kaikkenne lapsen hyväksi. Älkää antako kivun ottaa valtaa, näin sanoi kälyni neuvoksi. T:Janis ja Pikkarainen

Neuvolakuulumiset eiliseltä käynniltä...

Painoa oli neuvolan vaakan mukaan tullut 2kg, mutta koti vaakan mukaan vain kilo. Neuvolassa käytiin kyllä eri vaakalla kuin yleenäs, joten senkin takia voi heittää. Turvotusta on jo ++ verran eli ihan ""pullukka olo"" on jo.Pissa oli puhdas ja RR 120/70. Hb ei otettu kun viime viikolla katottiin. Sf oli 35cm ja sykkeet 150-155. Täti sanoi pään olevan jo niin alhaalla että voi olla ettei ensi viikon käynille tarvitse mennä vaan vaihtuu kotikäyntiin:) No toivotaan niin.

Viikonloppuna on vauva kovasti kaivertanut itseään alaspäin, siltä se on tuntunut. Painetta niin etu- kuin takapuolellakin. Takapuolessa on ollut samanlaista tuntemusta kuin esikoisen synnytyksessä kun vauva avasi itselleen tietä. Kovasti haluasin lääkäriin päästä niin tietäisi mikä on tilanne. Peppukin on jo navan kohdalla eli tosi alhaalla on jo menossa. Muutamana päivänä on hieman supistellut ja sitäkin enemmän ollut sellaisia jänniä tuntemuksia jossain kohdunsuun tietämillä (tai ainakin siltä on tuntunut). Viimeksi supistukset tulivat kipeiksi vasta kun oli jo 3cm auki ja vauva syntyi siitä 5h kuluttua. (yhteensä kesti 8h). Toinen kuulemma syntyisi puolet siitä mitä esikoinen... Tiedättekö pitääkö paikkansa? Sunnuntaina on esikoisen ""synttäripäivä (rv37+4)"" saa nähdä tuleeko aiemmin vai myöhemmin.

-Santtu 36+6

Tänään oli neuvola ja tästä eteenpäin käydään kerran viikossa tarkastuksessa. Vaikka toi terkkari puhuikin jo siihen tyyliin että saas nähdä montako kertaa tässä vielä ehditään nähdä :o) Terkkari tutki massun ja sanoi että ilmeisesti ei ole ihan lähiaikoina lähdössä liikkeelle tämä meidän masuasukki. Toisaalta ei niin kauhea kiire minun puolestani olekaan, olo on kuitenkin ihan kohtuullinen.

Hb 126, paastosokeri 3,4 (siis todella alhaalla), verenpaine ok ja muutenkin kaikki arvot ihan hyvät. Tosta sokerista olin kyllä vähän huolissani, yleensä paastosokeri on 4,6 -4,7. Tänään illalla olen menossa sairaalan synnytysvalmennukseen ja sittenhän tämä on enään pelkkää odottamista.

Lapsen vaatteet olen laittanut jo kaappiin, huomenna tai ylihuomenna sisko lupasi lisätä määrää isolla laatikollisella. Sitä sairaalarepun pakkaamista en ole vieläkään tehnyt, mutta kyllä nyt otan itseäni niskasta kiinni ja laitan vauvan repun valmiiksi.

Moikka!

Neuvolakuulumisia täältäkin. Eilen oli päivällä neuvola ja illalla viimeinen perhevalmennuskerta. Nyt oli taas pissanäyte puhdas ja muutenkin kaikki kunnossa. Paino jatkaa tasaista nousuaan, nyt on tullu jo 14 kiloa.. Apua! Tosin nyt alkaa turvotuskin jo näkyä painossa. Terkkari lohdutteli, et kyl nesteet yleensä lähtee heti synnytyksen jälkeen. Toivottavasti rupeis muutenkin kilot karisemaan nopeesti! Kahden viikon päästä onkin sitten se synnytystapaultra. Vähän jännittää, mitä lääkäri tekee ja sanoo, mut sittenhän se selviää.

Kyllä alkaa tympimään nämä kauheet pakkaskelit. Tänäänkin oli -22. Urhoollisesti oon lenkillä käyny joka päivä, mut olishan se mukavampaa vähän lauhemmalla kelillä. Onneks maaliskuussa on jo pahimmat pakkaset hellittäny, niin on vauvan kanssa sit helpompi lähtee ulos.

En oo minäkään pakannu vauvalle enkä itelleni mitään vielä valmiiks. Vauvan vaatteet meinasin kyllä lähiaikoina laittaa valmiiks, mut omia tavaroita ei oikein laitella, kun kaikki on käytössä. Jos ne sit kerkeis vielä, ellei tule aivan tulipalokiire..

Alisa 34+2

Pakolliset vuodelevot ja ennenaikaiset hätyyttelyt kuulostavat inhottavilta. Toivottavasti hommat pätyy hyvin, eikä vauvat ota turhia varaslähtöjä riskin vuoksi.

Itsellä noiden hätyyttelyjen myötä neuvolan täti sanoi viime viikolla olevan ok, jos koska tahansa tulee, mutta muistutti että parempi aina vauvalle jos sinne eräpäivään malttaisi. Luotan, että tässä vaiheessa se vauva jo itse tietää koska tulla, kun riskiviikot ovat jo takana päin.

Sairaalakassin kanssa on sama ongelma edellisten kanssa: housuja on vain yhdet mahtuvat ja ne jalassa mennään laitokselle ja luultavasti siis tullaan myös pois. Paitoja ei ole myöskää'n ihan monia heittää kehiin ja noita kaunistumistuotteitakin tarvitsee vielä edelleen. Olen kuitenkin laittanut kosmetiikan vessan pöydälle kauneuslaukkuun, joka on sitten helppo kiskaista mukaan. Jotain imetysliivejä ja liivin suojuksia voisi pakata valmiiksi, samoin ehkä villasukat ja lämmin fleece aamutakki, joka on tosin vielä valmistumis vaiheessa. Olen viluinenn tyyppi, joten kannan huolta lähinnä sairaalassa tarkenemisesta.

Synnytysalaitokselle tutustuessa esittelevä kätilö mainitsi, että kannattaa hyödyntää sairaalan verkkoimetysliivit ja muutkin vaatteet ihan jo senkin vuoksi, että ne saa vaihtaa aina uusiin ja puhtaisiin, vaikka monesti päivässä. Lisäksi myös omat imetysliivit tapaavat olla kuuleman ensimmäsinä piävinä liian pienet maidon noustessa rintoihin. Myöhemmin kotona vaoivat mahtua ihan hyvin.

Ensisynnyttäjänä ei auta kuin kuunnella, mitöä viisaammat kokemuksistaan kertovat...

Siteistä kätilö ei maininnut mitään. Saako sairaalasta siteitä jälkivuodon varalle?

Mulla on huomenna viimeinen lääkäri. Synnytysvalmennus on viikon päästä ja perhevalmennus ihan loppukuusta.

Kohta on jo sellaiset ajat, että voi sanoa vauvan syntyvän kuukauden sisällä joko itsekseen tai vähän hätisteltynä.

Liityn neuvolakäyjien joukkoon...
Pissat edelleen puhtaat, paineet 62/118 (mistä muuten tulee se lyhenne RR jota joku käytti?), hemppis 126 ja painoa vajaa kilo edellisestä kerrasta. Sf-mitta pysyi yläkäyrällä, minne se viimeksi pompahti.
Ja syke kuulemma tyypillinen pojan syke :). Siitä oli hauska miehelle kertoa, kun kuitenkin molemmat jotenkin olemme tyttöfiiliksissä - mutta parin kuukauden kuluttua olemme sitten tietävämpiä tässä(kin) asiassa.

Äitiyspakkaus tuli eilen. Purin sen tietenkin heti, ja nyt ihmettelen, minne kummaan saan kaikki vaatteet mahtumaan. Lisäksi voisi alkaa pikkuhiljaa ompelemaan reunuksia laatikkoon - pidämme sitä ensipetinä. Mielin vähän jalaksia siihen; vois vaikka huomenna pyörähtää Kuopiossa jossain liikkeessä, jos ajan sieltä ohi. Olisko vaikka Tiitulla hyviä vinkkejä, etkös asunut silloin aiemmin siellä? Muistelen, että Lastentarvike olis kai aika lähellä toria?

Moikka Janis!

Hih! Näin viime yönä unta olevani Haikaranpesässä (tosin muistutti vain kaukaisesti oikeaa paikkaa) odottelemassa (?!) synnytyksen alkamista. Myös sinä olit siellä ja kun käväisin jossain ulkona, olit sillä välin pyöräyttänyt tytön. Sanoit koko synnytyshomman olevan tosi helppo nakki - ei tuntunut kuulemma missään :D Enneuni kenties???
Kovasti positiivinen uni oli ainakin!

En olekaan aiemmin nähnyt (tai en ainakaan muista) näitä synnytykseen liittyviä unia, ehkäpä ne tästä alkaa...

Mukavaa viikon jatkoa!

Vanilja

tietääkö kukaan että tehdäänkö uudelleen synnyttäjille sitä synnytystapaultraa?ja tekeekö sen lääkäri?

minulla oli meinaan viime viikolla lääkärineuvola ja mitään sensuuntaista minulle ei sanottu ja kun vielä oli viimisen kerran tuo lääkäri.että mitenkä on?

Eihän sitä synnytystapaultraa tehdä läheskään kaikille ensisynnyttäjillekään, joten toisesta varmaan paljon harvemmassa tapauksessa, esim. jos sokerit koholla tms.