3/2006 osa9

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Maaliset ja vähän muuta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
hei vaan!
meillä ei isänpäivää ajateltu kotioloissa. Ajateltiin molemmat, että kun ei koskaan tiiä mitä kaikkea tässä voi vielä käydä, niin ei haluta vielä liikaa ajatella olevamme isä ja äiti. vasta sitten kun vauva on hengissä sylissä :)
täällä on sama juttu tuon autoilun kanssa. kasa potkii toodella vilkkaasti aina autossa isuessa. olenkin miettinyt että johtuuko se siitä istuma-asennosta, et onkohan sillä jotenkin ahdasta sillon?
enää viikko 3d ultraan ja sit saadaan ihan oikeeta kuvaa kotia vauvasta.
mukavaa alkavaa viikkoa kaikille!

Miten sulla Thelma on noin vähän neuvolakäyntejä? Mulla on ollu jo neljä ja ensi viikolla on taas seuraava. Ja pissa on tutkittu joka kerralla, oikein ensimmäisenä aina ovat näytettä ottamassa. Käytännöt taitaa vaihdella melkoisesti eri paikkakunnilla.

Mulla ei ole ollut mitään vaivaa ja yleensäkään mitään syytä, miksi pyytää neuvolakäynnin seuraava kertaa sen lähemmäksi, kuin on tarjottu. Kai täälläkin noin kerran kuussa käydään.

Mulla sattui ensimmäinen 8.8. ja toisen kerran kävin 10.10. Tässä välissä oli viiden minuutin lääkärin tarkastus elokuun loppupuolella, mutta silloin en käynyt missään neuvolatädin puheilla. Nyt on kolmas neuvola 15.11. Kai nämä tästä vielä tihenee. Olo vain on mahaa lukuun ottamamtta ihan entisensä. Närästää toki päivittäin, mutta joillanhan närästää aina. J ehkä sitä nyt huomenna tätyy siihen puikkiinkin käydä pissaamassa.

Olen kyllä valmistautunut siihenkin, että joulukuussa jos on neuvola, niin hyvä. Kuitenkin jos entiseen malliin aikoja annetaan, niin varmaan taas joulukiireiden vuoksi jää joulukuukin väliin...

Ei mullakaan mitään ongelmia ole ollu. Mulla yksi neuvolakäynneistä on myös ollut lääkäri, mutta sillonkin terkka otti minut vastaan ensin ja katottiin pissat ja verenpaineet ja painot, ennenkuin itse lääkärintarkastus alkoi. Nyt ensi viikolla tavallinen neuvolakäynti ja seuraava kerta on lääkärineuvola, joka on jouluviikolla.
En siis tarkoittanut kysymystä sulle millään pahalla, ihmettelin vaan.

En ottanut mitenkään pahalla. Vaikea kirjoittaa sillä tavalla, että tekstin tunnelma säilyisi sellaisena kuin tarkoittaa. Siis puhuessa sanankäänteistä huolimatta kuitenkin tavoittaa sen ihmisen tarkoituksen. Tämä on kirjoittaessa vähän vaikeaa...

Olen itse välillä miettinyt, että oiskohan noita käyntejä jotenkin pitänyt pyytää sinne väliin, mutta kun ei ole oikein ollut mitään syytä. Käynnit on vain siis meenneet ihan seuraava käynti sopien, joten mitään kokonaiskuvaa ei ole vneuvolan tädillekään muodostunut. Hän voisi jopa yllättyä, jos hoksaisi, että on ollut aika pitkä väli.

Minusta neuvolassa on ollu kiva käydä, ne kun ovat näin ensimmäisessä raskaudessa niin uusia juttuja. Niitä on ihan odottanut. Mutta olen ajatellut, että mitäpä tuota kuormittamaan neuvolaakaan, kun ei oiekein mitään tärkeää ole ollut.

Mulla taitaa olla tulosa jo kuudes käynti (vai onko vasta viides). Joa tapauksessa yksä käynneistä oli lääkäri ja nyt tulee toinen lääkäri. Lääkäri käynneillä ei pissaa katsota, muuten joka kerta.

Meillä on ollut tk käynnit kerran kuukaudessa. Olen pitänyt sitä ihan hyvänä tahtina, vaikka mitään kummallista ei olisi ollutkaan. Aina on kuitenkin syntynyt sillä välillä kysymyksiä, joilla ollaan sitten pommitettu sitä terkkaria. :o)

Isänpäivää meillä ei vietetty, mies lähti aamukuudelta viikonmittaiselle työmatkalle. Muutenkin mies oli sitä mieltä että juhlitaan vasta ensivuonna kun vauva on oikeasti syntynyt... Laitoin kuitenkin onnittelut tekstarina, kyllä tämä jälkikasvu on tarpeeksi elävä minun mielestäni :o)

En ole viellä käyttänyt mitään ravintolisiä (vitamiini pillereitä). Olen odottanut että neuvolasta kehoitettaisiin ottamaan sitten jos tarve on. Olen vain yrittänyt syödä mahdollisimman monipuolisesti. Tosin viime aikoina vähän lipsunut. Tuntuu kuin vatsa olisi melkein koko ajan täysi, eikä pysty syömään kuin vähän kerrallaan. Veri arvoni ovat olleet sen verran hyvät, ainakin tähän asti etten ole katsonut tarpeelliseksi nappeja nappailla. Toki jos alkaa näyttää siltä että pareet ois ottaa, niin otan toki. Varmaan tuo päivän valon vähyys, ainaiset vesisateet, vetävät mieltä alas. Olen ollut myös huolissani vauvan hiljaisuudesta. Kun kuiteskin olen jo 21+3. Eikä istukka ole edessä, vaan selän puolella ylhäällä. Pieniä liikkeitä ja muljahduksia. Odotan kovasti että alkaisin tuntea selvemmin pienokaisen liikkeet. Mulla 21.11 seuraava neuvola ja se on neljäs käynti muistaakseni. Täytyy siellä sitten puhua kaikesta. Vauvan hiljaisuudesta ja niistä vitamiinilisistä.

Hepetute, lähes samoilla viikoilla ja päivillä mennään, eikä noita liikkeitä liiaksi ole ollut, mutta kyllä siellä neuvolassa taas aamulla napakka sydän jyskytti; Ja mullakin istukka on takana, alussa se katsottiin etuistukaksi, mutta se on nyt takana. Eli täälläkin odotellaan enempi mekkalaa, mutta toisaalta kaikki siis hyvin oikeasti, vaikka hiljaista onkin! Vauvalla on vaan niin paljon tilaa, ja jos potkii kohti selkää, niin et tunne sitä.

Neuvolassa käynneistä.Mulla olis ollut kolmas terkkari viime viikolla, se kuitenkin peruuntui kun tätsä oli kipeänä.Yksi lääkärillä käynti on takana..lääkäri ei katsonut painoa, ei verenpainetta eikä mitään muutakaan kuin kohdunsuun tilanteen ja sen, että kohdun koko vastasi aikaa... Terkkari meillä ei myöskään katso pissoja, vaan ne käydään itse tarkistamassa,jos haluaa :)...olen kattonut joka kerta...aikaisemmissa raskauksissa kun se tuntui niin tärkeältä ja sitä terkkari niin tarkasti seurasi...
Mulla sintti hyörii ja pyörii niin, että vanhemmat lapsetkin ovat liikkeet jo nähneet...olivat tosi innoissaan... tekeehän se niillekin tämän tulevan pikkusisaruksen todellisemmaksi...
Kaikille kaikkea hyvää..kasvakoon vatsanne kauniin pyöreiksi...hih...musta itestäni tulee aina enemmän tai vähemmän ryhävalaan näköinen ;)

Me käytiin sit eilen ostamassa vaunut. Sen johdosta näin viime yönä ensimmäistä kertaa unta myös synnytyksestä (kait tää vauva ikään kuin konkretisoitui niiden vaunujen myötä..). Unessa synnytys onneksi sujui ihan mallikkaasti!

Mulla on myös ollut neuvola todella harvoin. Olin ensin elokuussa, sit viimeksi lokakuussa ja seuraava kerta on tiedossa joulukuun puolessa välissä. Ja onhan tässä välissä tietysti ollut kaksi ultraa ja pian kaksi lääkäriaikaa, joten on tässä kuitenkin piisannut puuhaa. Noiden lisäksi en ole yhtään enempää kaivannut. Terkka on kyllä tosi mukava ja onhan sen kanssa ollut ihan mukava turista kun on tavattu. Ensi vuoden puolella pitää varmaan juosta neuvolassa/lääkärissä alvariinsa?

Hauskaa sadepäivää kaikille mammoille!

-Ani 24+0

Tulin just lääkäriltä ja siellä oli kaikki niin kuin pitääkin. Pissaa, painoa ja Hb ei katota. Kohdun tilanne: Kiinni, kiinteä, pituutta 3cm. Sf-mitta oli 25 (yläkäyrälle pamahdettiin heti ekalla mittauksella) ja syke 150. Taitaa mun poika-olo olla ihan tuulesta temmattua kun sykkeet pyörii tuolla 150 tuntumassa niin kuin Emiliallakin. No onneksi sillä ei ole väliä kumpi tulee:)

Puhuin lääkärille selkäkivuista ja kävellessä tuntuvasta alavatsatuntemuksesta (ei sinällänsä kipua mutta epämukavaa). Lääkäri totesi tyynesti: ""Liitokset alkaa löystyä aiemmin näin tokalla kerralla. Jos aiot kävellä vielä lopussa, hanki tuki vyö."" Kai sitä täytyy sitten railu 40e satsata siihen vyöhön. Ajattelin että pärjäisin tälläkin kertaa ilman, mutta ei sitten. Oishan se kuitenkin kiva kävellä nämä loputkin 15 viikkoa:)

Nyt meen vielä lepäämään kun Tyttökin nukkuu.

-Santtu ja lääkäristä innostunut Valttu 24+6

(jouluun on enään 5 viikkoa ja 4 päivää)

Tervehdys!
Meillä on ollut neuvola nyt kolme kertaa ja neljäs kerta on reilun viikon päästä. Neuvolalääkärillä en ole vielä käynnyt, koska kävin silloin alussa yksityisellä varhaisultrassa ja siinä samalla tehtiin myös sisätutkimus, joten ensimmäinen neuvolalääkäri on sitten joskus... Toivoisin, että kuitenkin ennen joulua, mutta voipi olla, että menee tammikuulle.

Olikohan se hepetute ja joku muukin, jotka kirjoitteli liikkeiden tuntemisesta tai paremminkin ei tuntemisesta. Meillä taitaa olla tuo la aika samoissa ja itsekkin olin jo huolestunut kun liikkeitä ei juuri tuntunut. Mutta nyt viime viikonloppuna vaavi aloittikin kerralla ihan kunnon mesoamisen. Potkut ja muljahdukset tuntuu selvästi ja useimmiten ne näkyy myös mahan päältä.
Joten kyllä ne liikkeet sieltä alkaa tuntumaan ja minulla se ainakin kävi todella yhtäkkiä.

Muuten tänne ei kuulu ihmeempiä. Aamut on pahoinvoinnin takia edelleen vähän hankalia, varsinkin kun terkka pisti mut vielä rautakuurille. Pilleri tyhjään mahaan ei ole oikeen hyvä yhdistelmä. Mutta noi potkut mahassa saa kuitenkin hyvälle tuulelle eli mitäs siitä jos aamuisin vähän oksettaa.

Eme 21+5

Tänään nyt sain kartutettua tuota omaa terkaari käyntien määrää yhdellä.

Minun käynnit ovat vaan aina niin pikaisia ja mitään sanomattomia, kun ei oikein tuota asiaa ole. Jutut vaan loppuvat jo parin kymmenen minuutin päästä. Sydän äänien kuuntelukaan ei nyt enää sillai hätkäytä, kun maha muljuu alituiseen ihan itsekseen. Ei todellakaan ole vaikea uskoa, että onko siellä ketään.

Sain kelan laput, niitä on kyllä kiva täyttää ja laittaa eteenpäin. Sitten vain odottelemaan äitiyspakkausta.

Kotona ollaan vasta suunnittelelmassa vauvalle huonetta. Uuteen omakotitaloon ei ole vielä huoneita jaettu seinin. Tämän yllättävän raskauden myötä saimmekin heti aloittaa väliseinä projektin. Näin aluksi irroitamme yhden pienen uoneen vauvan huoneeksi. Toivottavasti ennättää valmistua ajoissa.

Kai niitä tavaroita pitäisi aloittaa jo hommaamaan. Olen ommellut muutamie herttaisia potkareita ja fleecepukuja, sellaisia pienempiäkin. Äitiyspakkauksen saapumisen myötä vielä näkee, mitä tarvitsee sitten ostaa. Hoitopöytä oli tietenkin hyvä ssada valmiiksi ennen pienen kotiin tuloa.

Terve pitkästä aikaa!

Luin putkeen monta viestiä, enkä muista kuka kirjoitti mitäkin, mutta joku sanoi, että pahaolo vaivaa vielä ja on korostunut kun rautakuuri alkoi. Mulla toimii raudan otto parhaiten niin, että otan raudan aamupalan ja lounaan välissä ja syön samalla mandariinin tai kaksi.

Noista neuvola käynneistä... piti oikeen laskea kalenterista montako kertaa olen käynyt ja ekassa luki vielä hämäyksenä hammaslääkäri, kun töissä on aina kalenteri auki kaikkien nähtävillä... joo, li mulla on ollut 4 neuvolaa + kaksi lääkäriä, jonka yhteydessä on ollut pikainen neuvolatäsin tapaaminen. Taitaa vaihdella aika paljon paikkakunnan mukaan.

Tänään onkin sitten synnytysvalmennus illalla. Santtu taisi laittaa, että jouluun aikaa 5 viikkoa ja risat... onpas lähellä, mulla nimittäin alkaa silloin myös äippä loma.

Mutta täällä siis kaikki hyvin, mitänyt välillä tuntuu tuskaiseltä, kun pikkuinen potkii kylkiin ja kovaa! Älyttömän nopeasti se ekojen liikkeiden odotus on muuttunut jopa hieman kivuliaisiin potkuihin. NO ihanaa se silti on kun toinen elämöi, mutta nyt tuntee tosiaan olevansa raskaana.

minulla ollut jo viisi neuvola käyntiä joista yksi on oluut se niskapussu ja rakenneultra.21 päivä olisi tuo kuudes neuvola käynti.

meillä kyllä täällä aina ensimmäiseksi kun mennään neuvolaan niin katotaan tuo pissa ja kaikki muutkin.kai se on vaan niin eri käytännöt eri paikoissa.

potkuja en ole tuntennut vieläkään kunnolla.jotain epämääräistä kuplintaa.eilen kyllä tunsin illalla kun kaveri liikkui mahassa puolelta toiselle=)niitä potkuja jo odotan kovasti,että voisin huokaista helpotuksesta ja tietäisin varmuudella että kaikki on hyvin.kun ensimmäisessä raskaudessa tunsin liikkeet jo viikolla 20.minulle ei ole sanottu missä kohtaan istukka on joten voihan sekin niitä potkuja vaimentaa.

inhotavaa kun ei ole lunta.on niin harmaata ja pimeetä koko ajan,tietysti se mielialaankin vähän vaikuttaa.no mutta onneksi itse,maha asukki ja poika ollaan pysytty terveinä ilmasta huolimatta=)

kuinkas moni täältä tietää tai haluaa tietää vauvan sukupuolen etukäteen?me vielä mietitään halutaanko tietää.mies ei haluaisi mutta minä taas toisaalta haluaisin...saas nähdä sitten:)

mamma86 rv 22+2

Moikka kaikki,

Tänään oli mun neljäs neuvolakäynti. Lekurilla en ole ollut sitten alkuraskauden ultran, joka tehtiin yksityisellä. Sain tänään ekan lekuriajan tän kuun loppuun. Edellisenä päivänä olen sitten lekurilla käynyt kun pk-seutulaiset tapaa=). Tuoretta tietoa ainakin sitten. Verenpaine on edelleen matala, hemoglobiini on varmaan laskenut liian alhaiseksi nyt (nenäverenvuotoa ollut) ja kävin sen takia labrassa. Voin siis joutua raudansyöjäksi myös. Mulla on kyllä yleensä hemppa tosi korkea (joskus ollut jopa 157), joten epäilen, että viikonlopun Ruotsin risteilyn ilmastointi ja kokolattiamatot on vaan kuivuttanut limakalvoja. Saa nähdä.

IHAN KAUHEA ILMA! TODELLA TODELLA TODELLA KURJA! Onneksi tosiaan tultiin eilen pois laivalta, olisin varmasti voinut aivan uskomattoman huonosti, jos tällainen myrsky olisi ollut. Nytkin jo tuli voitua menomatkalla huonommin (13m/s tuuli), mutta tullessa oli ihan jees.

Mamma86 kysyi siitä sukupuolen tietämisestä, me ei taideta siihen lähteä. Mies otti rakenneultrassakin jo aika hyvää kuvamatskua vaavista videokameralla, joten se digitaalinen muistokaan ei ole enää 3d/4d ultran tarkoitus.

Mun sf-mittakin otettiin, mutta se meni multa ihan ohi muuta kuin ""ihan normaali""-kuittaus tuli. Vaavin liikkeet on jo aivan selkeitä täällä. Välillä kun vaavi kääntyy jotenkin outoon asentoon (ainakin uskon, että siitä se johtuu) niin tuntuu ikävältä puristukselta vatsassa, mutta muuten kaikki vielä kivaa ja mukavaa tunteilua täällä.

Kelan paprut lähtee tällä viikolla palkkakonttorille (laskevat sen 6kk:n mun puolesta) ja sit ei muuta kun pakkausta odottamaan=)! Tulipahan kirjoiteltua paljon=) Aurinkoa pimeisiin iltoihin ja ikäviin ilmoihin kaikille tasapuolisesti, Janis

Hei, kuulostaa tutulta nuo sinun alavatsatuntemukset. Neuvoiko lääkäri pitämään tukivyötä kaiken aikaa vai vaan kävellessä tms.? Itse olen yrittänyt kävellessä ym. liikunnassa käyttää, mutta töissä en viitisisi pitää, kun se kumminkin on vähän epämukava ja hidastaa vessassa käyntiä (ja siellä sitten pitääkin ravata tunnin välein).

Mulla ei vielä mitään tietoa, koska seuraava lääkäri. Tavallinen neuvolakin vasta viikon päästä, niin kyselen siksi, että mitä neuvoja sinä sait.

Kokoajan kehottipitämään, ainakin kodin ulkopuolella. Kotona ei tule niin paljon liikuttua eetä tukea tarvitsee mutta ulos tms lähtiessä tukea suositteli. Mies on loppuviikon kotona ja ajateltiin mennä tukivyötä Bebesistä katsomaan...

-Santtu

No me sit päädyttiin Hercules 4-pyöräisiin. Ajateltiin alkuun 3-pyöräisiä, mutta myyjä sai ""ylipuhuttua"" meidät noihin perinteisempiin. Ja olihan ne lisäksi edullisemmatkin.. Tuntuvat vieläkin hyvältä ostokselta. Ainut mitä kotona jouduttiin pitkään miettimään oli toi sadesuoja. Veivattiin sitä vaikka mihin suuntaan, mut kait me vihdoin saatiin se oikeinpäin.:)

-Ani 24+1

Me ollaan kanssa katottu noita Hequleksia. Oli sen verran meidän tyyliin sopivat. Mies oli ihan myyty jousituksista ja jarruista. Meillä kun rakennellaan kilpapelejä. Taitaa mennä uusissa vaunuissakin iskarit vaihtoon yms...

Huomenta!

On ollut nin hiljaista, että ihan pakko oli kirjoittaa. Meillä oli tiistaina eka perhevalmennus, jonka aiheena oli synnytys. Mulle iski taas se pelko. Valmennus oli ihan hyvä ja kerrottiin paljon faktoja, mutta mulla nousee karvat pystyyn kun näen naisia jalat levällään ähisemässä kivuista. Mies varsinkin tykkäs, että tuli paljon hyvää tietoa. Itse menin vaan ""paniikkiin"" ei siis valmennus valmentanut yhtään...päinvastoin. Soitinkin sitten NKL:n pelkopolille. Pitää vaan pyytää kuulemma lähete ensin omalta neuvolalta.

Yritänkin nyt vaan saada ajatukset pois koko synnytyksestä ja nauttia tästä hetkestä.

Mukavaa torstaita kaikille

sportti 28+3

Tervehdys täältäkin!

Meillä on synnytysvalmennukset vasta tammikuun alkupuolella, ja olen ihan tarkoituksella vältellyt koko aihetta. Jotenkin se tuntuu pelottavalta. Kaveritkin on yrittäneet kertoa kauhujuttuja, mutta olen pyytänyt olemaan kertomatta. Toisaalta synnytyskin voi varmaan olla hyvin yksilöllistä kuten raskaudetkin. Toiset on päässeet jopa suhteellisen helpolla.

Ovatko teidän miehet tulossa innolla mukaan? Mun sanoi jo aikaisessa vaiheessa ettei halua tulla, mutta ajattelin yrittää ylipuhua vielä kun on vähän ajankohtaisempaa. Olis se kuitenkin kiva, et olis joku mukana huolehtimassa. Synnytystä ei kai välttämättä tarvitse katsella. Muistaako kukaan linkkiä, jossa oli miesten hauskoja synnytyskertomuksia? Olen unohtanut saitin, kävin kerran niitä lukemassa, mutta meinasin tikahtua nauruun enkä töissä kehdannut pitkään hihitellä itsekseni...

Kivaa päivän jatkoa mammaset!

Meillä ei mies halua tulla mukaan. Tahtoo kuulema säilyttää uskonsa hairakoihin.

Olen kkuitenkin kehoittanut lähtemään saairaalaan mukaan viemään ja ilmaantumaan paikanpäällekin ajoissa. Saliinhan ei tarvitse tulla ollenkaan tai on vaikka pahimmat hetket pois. Vauva on kuitenkin varmaan niin ihana ja ainutkertainen, että voisi harmittaa sitten, jos ei ole lähimaillakaan.