3/2006 osa9

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Maaliset ja vähän muuta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Täällä nyt taas uusi oire, tunnistaako joku, mistä on kyse:

Eilen alkoi vähän sellaista supisteluntapaista olla (tunnistan, koska mulla oli niitä kuukausi takoperin), kiristäviä hetkiä alavatsalla.

Nyt en oikein tiedä, onko tämä sitä, kun se sama kiristävä tunne tuntuukin koko ajan. Niin kuin joku vanne kiristäisi. Yölläkin oli huono nukkua, kun vaivasi ainakin asentoa vaihtaessa, välillä vihlaisi muutenkin.

Mietin, että pitäisikö ruveta neuvolaan soittelemaan, vai onko tämä jotain normaalia kasvukipua tms.

Olikin ollut pari päivää niin mukavaa, kun ei ollut mitään kipuilua...

Hei!
Täällä ihan samanlaisia kiristyksiä ollut muutaman päivän.
Varsinkin kun kävelen vähän ripeämmin, alkaa inhat tuntemukset alavatsalla. Jouduin siirtämään seuraavaa neuvola-aikaani eilen ja kysäisin samalla asiasta. Terkkari oli vahvasti sitä mieltä, että kyseessä on ihan normaalit kasvukivut, jotka ovat tässä vaiheessa hyvin yleisiä kun vauva kasvaa niin hirmutahtia. Helpotti! ajattelin kyllä käydä vielä tarkistuttamassa asian varmuuden vuoksi lekurilla, jos kiristykset tästä yhtään pahenevat. Ihmeen vähän esim. tuota kohdunkaulan tilaa tutkitaan raskauden aikana. Eka lääkäri mulla rv 7+0 (yksityisellä) ja seuraava jossain rv27 tietämillä. Vähän turhan pitkä välin mun mielestä?!

Mukavaa viikon jatkoa kaikille :)

Vanilja

Mulla myös tässä yks ilta kivisteli massua välillä jo aika ilkeestiki ja pisti huolettaa ku ei ekalta ollu mitään tommosia tuntemuksia vielä näin alussa, mut ne meni nopeeta ohi ja aattelinki et johtuu varmaan tosiaanki siitä ku vaavi kasvaa ja myllertää niin kovasti.

Aika pitkä väli sul tosiaan noissa lääkäri käynneisssä. Täällä eka lääkäri rv 14-16 toinen rv 25-27 ja vielä kolmas rv 36-38.

Tänään tulee muuten meillä puoliväli täyteen, eli se mitä nyt on takana ni saman verran eteen päin ja vaavi pitäs olla pian tulos jos ei jo tullu. Aika hurjaa. Muutenkin erikoinen päivä ku esikoinen täyttää tänään 1v. =)

Minäkin olen miettinyt samaa kuin Vanilja, että tosi vähän ne sitä kohdunkaulaa tutkivat, kun kaikkea muuta kyllä syynätään. Aina kun on näitä kiristyksiä ja paineen tunteita, niin kyllä vähän pelottaa, että mitä jos se siellä aukeaa tai pehmenee kaiken aikaa, ja minä vaan porskutan eteenpäin. Toisaalta, kun vaivoja koko ajan kuitenkin vähän on, niin ei kaikesta voi kyllä erikseen alkaa mihinkään soittelemaankaan. Tarvii seurailla nyt, mutta lohdullista, jos muilla on sama homma. Silloin lienee suht normaalia.

Tervehdys!

Ihan tutuilta kuulostaa nuo kiristykset, painontunne ja vihlaisutkin. Kävellessä ripeämmin, jotain raskaampaa kantaessa ja joskus kääntyessäkin. Eivät kai ole vaarallisia jos menevät levolla ohi. Eli jos on kipua joka jatkuu pidempään, niin silloin kannattaa varmaan kysellä tarkemmin asiasta.

Taas helpotti tänään kun sain yhdet tulokset, sokerirasituskokeessa arvot oli hyvät=normaalit. Missään testeissä ei ole tähän saakka ilmennyt mitään poikkeavaa, joten täytyy kai olla levollisin mielin (kop-kop). Olenkin ihan nauttinut olostani työ-ja muista kiireistä huolimatta. Paras uutinen tänään oli, kun naapurini kertoi, että heille on myös tulossa toukokuussa vauva. Hauskaa! Voidaan keksiä yhteistä tekemistä silloin tällöin, seura ei ole siis kovin kaukana!

Mukavaa viikon jatkoa!

Heh! Näin eilen ekaa kertaa vauvan potkaisut vatsanahan läpi! On tää mun mahani aikaisemminkin selvästi heilunut, mutta nää potkaisut olivat sellaisia teräviä törötyksiä. :D

-Ani 23+2

Heipä hei kaikille!
Kiva, kun muillakin jo tuntuu ""kunnon"" potkuja masussa. Meidänkin vaavin jalasta vois vaikka välillä ottaa kiinni, kun tulee semmonen tälli.. :) Että vilkasta on mutta onneksi suurimmaksi osaksi vain päivällä, ettei taas (toivottavasti!)saada yökukkujaa niinkuin esikoinen oli..

Joko muilla on liitokset alkanu löystymään? Itsellä tuntuu astuessa, ettei lanteet mene aina samaan tahtiin. Metkan tuntuista, mutta onneksi ei ole vielä ollut kovaa kipua.

Toisessa rakenneultrassa selviteltiin tänään vauvan kokoa uudelleen, mutta kaikki näytti olevan nyt hyvin kehityksessä mukana. Eli laskettuaika pitää paikkansa.

Mites te, esimerkiksi Iines83 tai Santtu, kun teillä on jo myös toinen tulossa, miten olette jaksaneet raskausajan?
Minusta, meinaa olla melkoisen raskasta aina välillä, kun esikoinen on vielä noin pieni..

Lilli:
Aikas rankkaa on välillä. Esikoisen nostaminen ja kantaminen alkaa olla jo tuskallista. Selkä on todella kipeä iltaisin. Asutaan vielä neljännessä kerroksessa eikä meillä ole hissiä, kantamista on siis vaikea vältää päivittäin. Myös kun tuo neiti ei vielä kävele niin kantamista on sisälläkin ollessa.

Nyt kattomaan salkkareita:)

-Santtu, tyttö 1v ja Valttu 24+1

heippa kaikille!

täällä voidaan ihan hyvin.meillä tuo rakenneultra oli sen niskapussi tutkimuksen yhteydessä eli noihin ultriin en pääse enää muuta kuin lääkärintarkastuksissa.

minä täällä odottelen että tuo maha-asukki rupeisi edes vähän liikkumaan tuolla...en tunne vielä oikein minkäänlaisia liikkeitä vaikka olen uudelleen synnyttäjä ja rv 21+5.

neuvolassa kävin maanantaina noitten liikkeiden takia ja sieltä sanottiin että on kaikki hyvin...kylläkin kuunteli vain sydänäänet.rupesin sitten miettimään että toivottavasti mikään napanuora ei ole kiinni missään pahasti!mutta vaikuttaisiko tuo sydänäänissä?

raskasta täälläkin on kun pitää esikoista nostella ja kantaa rappusia ylös ja alas,kun kerrostalossa asustellaan.mutta onneksi on tuo mies joka aina kotona ollessan kyllä hoitaa tuon kantamis puolen:)

Hei!

Kylläpäs minua helpotti hieman kun luin edellisen kirjoituksen et ""mamma86"" on viikolla 21+5 eikä liikkeitä vielä juurikaan tunnu. Mulla vähän sama juttu rv20+3.

Rakenneultra oli viime viikolla ja siinä kaikki ok, lääkäri sanoi et vauva liikkuu vilkkaasti. Tunsin silloin yhden potkun aivan selvään kun mahan päältä tutki.
Viime pe sitten töissä kaaduin kun siivosin lasten leluja niin kompastuin muutamaan oikein pehmeään tyynyyn lattialla. Kaaduin ehkä enemmän polvilleni ja kyljelleni, mut kumminkin säikähdin ihan kivasti. Sunnuntaina tunsin kaupassa ollessa et vauva tais pyörähtää, tuntui kuin hämähäkki olisi kävellyt vatsan sisällä. Nyt sitten ei ole muutamaan päivään tuntunut oikein mitään ja aattelin et pitäisköhän varmuudella käydä nevolassa kuuntelemassa sydänääniä. Tuntuu et yöunet on hirveän sekavia, yrittää unissaankin tunnustella liikkeitä ;)

Onko sillä merkitystä liikkeisiin, jos istukka on etuseinämässä?

Hyvää odotusta kaikille!

No muuten olen jaksanut tosi hyvin, vaikka onkin ennestään yksi pienokainen. Aamusin vaan tahtoo huimata jos alkaa heti kovasti touhuilemaan. Tänä aamuna tytön 1vuotis neuvolassa tuntui että taju lähtee kun siellä oli niin kuuma, ja piti tyttöä nostella puntarille ja riisua ja kaikkea touhua. Onneksi isikin oli mukana, ni sai se sit pukea kun äiti vähän lepäili. Neuvolassa meinasi vain viimeksi kun kävin ja totesi asiasta et johtuu matalasta verenpaineesta joka on aamulla vielä normaalia alempana. Et aamut pitää ottaa ihan rauhassa. =)

Meillä neiti jo kävelee, eikä muutenkaan tykkää olla kamalasti sylissä, ettei tarvi kannella. Mutta just nuo aamut ku ollaan hampaan pesulla ja pidän tyttöä sylissä ni alkaa huippaamaan. Muuten oon kyllä jaksanu neitin kans ulkoilla ja touhuta muutenkin. Ihokin tuntuu olevan taas hyvässä kunnossa, samoin hiukset.

Minulla on viikkoja tänää 21+0 ja istukka etuseinämässä (en ole tuntenut liikkeitä vielä, ainoastaan joskus pientä kutitusta). Rakenneultrassa sanottiin että juuri tuo istukan sijainti vaimentaa liikkeet, joten voi hyvin mennä vielä viikko tai pari ettei tunne liikkeitä. Olisi niin ihanaa jos jo tuntuisi.

No mun esikoinen on ""jo"" reilu 2 vuotias ni ei niin hirveesti sitä kantamista tuu kun tykkää juosta joka paikkaan ;) eikä se kantaminen mitenkään pahalta ees tunnu... ainakaan vielä. Muutenkaan ei oo ollu yhtään kummempaa odotus, mutta alkuraskauden väsymys otti kovasti voimille pikkulapsen kanssa. Isäntä anto sit mun levätä töistä tullessaan ja lähti pojan kanssa pihalle.

Toivottavasti ei tuu mitään loppuraskauden aikaankaan. Esikoista odottaessa meni sekin aika tosi hyvin ja kävin maastossa koiran kanssa ja pyöräilin ihan viimeseen asti et jospa nyttenkin selviäisin yhtä helpolla :)

Moikka pitkästä aikaa!
Olen ollut niin superkiireinen, etten ole ehtinyt edes seuraamaan keskustelua. Jää siis varmasti moneen asiaan vastaamatta.
Vanilja, puhuit kohdunsuun tarkkailusta, olen ehdottoman samaa mieltä. Aivan liian vähän sitä mielestäni seurataan. Mulla ei ole edes ollut lääkärikäyntejä neuvolan kautta! Olin yksityisellä alkuraskaudenultrassa ja sitten tähän normaaliin neuvola/ultrarumbaan, mutta mitään ylimääräistä en ole käynyt läpi.
Ystävä synnytti NKL:lla pojan viime lauantaina aamuyöstä. Heidän toinen lapsensa syntyi perätilassa ihan normaalisti ja kaikki meni hyvin. Kuusi minuuttia ponnistusvaihe ja lapsivedestä kokonaisuudessaan 45min ja poika ulkona=)! Mä haluan kans tommosen synnytyksen! No toisaalta tällä kertaa ystäväni ei saanut mitään kivunlievitystä, kyllä kuulemma tuntui ikävältä, mutta korosti myös, että kuka vaan voi kuusi minuuttia ponnistaa ilman eppaakin=)! Ja muuten oikeesti todella komea poika!
Oletteko te sitä mieltä, että kaikki lapset on kauniita?
Itse en ole. PIenet ruttuiset vastasyntyneet on monesti jopa aika rumia, mutta tuleehan sitä erinäköiseksi ajan myötä! Ei kai kaikkien lapset voi olla kauniita kaikkien mielestä (omat lapset varmasti vanhempien mielestä kyllä!).
Onko kukaan muu koskaan miettinyt näitä asioita=)?

Muuten kaikki hyvin. Pikkarainen on todella eläväinen ja liikkuu kokoajan (nyt ne tuntuukin kunnolla), mutta ei vielä mitenkään kivuliasta. Sitä odotellessa=)! Janis vkolla 23 =)

Mulla tuntui silloin tällöin pienet liikkeet jo viikolla 16-18 mutta sitten vaikeni melkein kokonaan. Mullakin siis istukka edessä. Ja nyt vkolla 23 olen oikeastaan tuntenut ensimmäiset kunnolliset liikkeet, ja niitä on paljon :o). Eli kyllä se istukka vaimentaa aika paljon kun nousee tuohon eteen.

T: Emppu, tänään Rv 24

rv 22+1

Janis kyselit tuosta ulkonäkö puolesta. Ei minunkaan mielestäni kaikki vauva eikä lapset ole kauniita/söpöjä. Minä olen esimerkiksi ollut syntyessäni niin ruma, että vieläkin nauretaan synnytyslaitoksella otetuille kuville, että kuinka äiti ei lähtenyt karkuun kun näki mut ekan kerran :)
Mutta sitten kun niitä henk. koht piirteitä alkaa näkymään niin eiköhön sillon jokaisen lapsi ole oman äidin mielestä kaunis. Vaikkakin ulkopuolisen silmissä ei kaikki lapset ole todellakaan kauniita eikä edes söpöjä. Kyllä sitä välillä näkee oikeesti tosi rumiakin lapsia. (anteeksi ruma ilmaisu) mutta onhan se tosi. Ei kaikki voi olla niin kauniita, ja jokaisella lapsella ja aikuisella on sitten ne omat hyvät piirteensä jossain muualla?

Meillä oli tänään neuvola ja kasa pakeni parhaan kykynsä mukaan sydämmen sykettä mittaaavaa konetta karkuun. oikein muljahteli puolelta toiselle ja neuvolatäti sanoi, että liikkeet näkyy ihan selvästi mahan ulkopuolelle :) Painoa oli tullut alkuperäisestä painosta jo 9kg. Maha on tuntunut jonkin aikaa aika pieneltä, mutta toissapäivänä se alkoi taas pullottamaan enemmän. Neuvolatätikin sanoi, että ""onhan tää jo pyöristynyt"". Syke oli kasalla (vauvalla) 144, eli ihan pojan syke löytyi. Poikaahan meille rakenneultrassa meinattiin. 3d ultra on edessä vielä tässä kuussa ja sit saadaan tuollekkin varmistusta.

Ei muuta ihmeellistä. Hassua kuvitella, että enää 2vko ja vauva on elinkelpoinen. eli se elvytetään mikäli tulee ulos ennen aikojaan. Vielä tässä vaiheessa tuota elvytystä ei tehtäisi... mutta enää 2vko. jee!!!

mukavaa loppu viikkoa jokaiikalle!

Viime viikonloppuna tunsin noita liikkeitä, mutta nyt on asukki ollut sen verran hiljaa, että piti oikein käydä aamulla sydäntä kuuntelemassa; tarkoitus kun on viikonloppuna kertoa miehen suvulle, ja tuntui siltä, että halusin sitä ennen varmistella. No siellähän sitä iloisesti ""läähätettiin"".

Se on se vapaa tila siellä kohdussa, vauvan asento ja toki tuo istukan paikkakin, mitkä aiheuttaa tuota liikeiden tuntumattomuutta. Ja niinkuin aiemmin sanoin, silloin kun tunnen liikkeet, tunnen ne paremmin mahan päältä kuin mahassa, mikä tuntuu hassulta, kun tuota ""vaimennusta"" omasta takaa löytyy.

Hellurei! Täällä yks tavallinen tehdas duunari, tuntee olonsa tooosi väsyneeksi ja vähän kaamosmasennusta pukkaa. Tuntuu kuin päiviä ei olisikaan, aina vaan pimeetä. Meinaa tuolla duunissa olevat hommatkin stressata. Onneksi 21.11 alkava viikko on lomaa, tosi tarpeeseen tulee. Pitää varmaan ruveta syömään enempi hedelmiä ja yrittää vaikka yksin lähteä ulos kävelylle. Nyt tasan 21+0, liikkeet ovat edelleen aika hentoisia. 21.11 on seuraava neuvola ja silloin täytetään äippäpaketti hakemus. Niin ja otetaan ekaa kertaa tuo ""napamitta"". Onkos muilla mammoilla hyviä ideoita kaamosmasennuksen torjumiseen?

Heips!

Nostetaanpas vähän ketjua.
Tänne ei kuulu ihmeempiä. Liikeitä ei edelleenkään juuri tunnu, mut se siis toivottavasti johtuu siitä istukan sijainnista. Huomenna taas alkaa uusi viikko, siis rv21 ;)

Tänään kyläiltiin nykyisten ja tulevien ukkien (=isien) luona. Meillä on molempien puolelta ensimmäinen lapsenlapsi tamä meidän masuasukki, joten on siinä mielessä uusi juttu. Piti ostaa miehellekin ensimmäinen isänpäivälahja, vaikkei vielä varsinainen isä olekkaan. Me maaliskuisethan sitä ollaan seuraavana äitien päivänä jo äitejä, jos siis kaikki menee hyvin.

Mulla on tänään ollu vasen pakaralihas tosi kipeä. Ei ole voinut kunnolla kävellä eikä nousta tuolista. Kaveri epäili issiasta. On se välillä aiemminkin oireillut, mut ei näin kipeästi. Toivottavasti huomenna parempi kun on työpäivä.

No pitää valmistautua nukkumaan, et jaksaa taas aamulla ajoissa töihin herätä.
Hyvää alkavaa viikkoa kaikille!!

Tervehdys!

Taas uusi viikko alussa. Aika tuntuu menevän tosi nopeasti. Ihanaa, kun liikkeet tuntee joka päivä ja monta kertaa. Nytkin käy myllerrystä masussa koko ajan. Vauva tuntuu tykkäävän autoilusta, oikein innostuu kun lähden ajamaan! Viime viikon alussa oli pari päivää tosi hiljaista ja meinasin jo huolestua, mut vauva kai vaan lepäsi, kun sit aloitti taas entistä reippaammat liikkeet ja meno onkin sit jatkunut!

Vilma kertokin ostaneensa lahjan miehelle. Mä leivoin kakun omalle miehelle ja juhlistettiin sillä ensimmäistä isänpäivää.
Ensi vuonna sit vähän eri tavalla, kun on taapero menossa mukana!

Eipä tänne ihmeempiä kuulumisia, hyvää viikon alkua kaikille!

Alisa 22+1

Oletko Hepetute alkanut jo popsimaan D-vitamiiinia? Niiden pitäisi auttaa myös väsymykseen. Nykyään tuntuu siltä ettei tule oltua juuri ollenkaan päivänvalossa ulkona. Olenkin miettinyt, että pitäisi tehdä edes pieni kävelykierros lounasaikaan, niin saisi happea ja valoa. Olis kyllä kiva kun tulis jo kaunis valkea lumipeite!

Kylläpä tämä meidän ketju on nykyisin hiljainen. No enpä oli itsekään kauhesti kirjoitellut...

Mitään muutksia ei ole, muuta kun massun kasvua:) Tapaamisessa onkin sitten helpommin tunnistettaviassa kun on massut:)

Huomenna on aamusta neuvola lääkäri niin sitten on varmasti enemmän kerrotaavaa, ainakin kuulumiset neuvolasta:)

-Santtu 24+5

Oletteko tajunneet jo kuinka lähelle tuo synnytys on jo lipsahtanut! Tajusin viikonloppuna, että laskettuun aikaan on enää reipas kolme kuukautta. Minä kun olin jämähtänyt niin tuonne täyttyvään neljään kuukauteen, mutta pianhan tässä on jo 6 kuukautta edellisistä kuukautisista.

Vauva myllää kovin. Aamuisin pieni on alkanut käpertyä pineksi keräksi mahan yläosaan. muumaha on ihan litteä, mutta selkeästi navan vaiheilla ja hieman yläpuolella näkyy ja tuntuu poikittain pitkula kasa. En tiedä kumpi on pylly ja kumpi pää, potkuja kun tulee monesti molemmille puolille mahaa ja asukki kääntyilee monesti monesti lyhyenkin ajan sisällä. Mutta niin selvä möykky selällään makoillessa mahassa on, että siihen voi tarttua kiinni. Mies tokaisikin kerran unenpöpperössä aamulla herätessään: hitto, mikäs sulla on mahassa...

Minun mahaa on muutoin mainottu isoksi. Painosta en tiedä, kun neuvolassa olen käynyt vasta kahdesti. Huomenna on sitten kolmas kerta. Katsotaan aloittaako terkkari jo masun mittomisen. Pissaa ei olekaan tutkittu kuin eka kerralla, hemoglobiini on kuitenkin ollut molemmilla kerroilla verenpaineen kanssa ihan hyvä.