-2012 yrittävät pinosta plussanneet-

Unikettu 2,7kg ja 3kg oli tyttöjen syntymäpainot, pieniä vauvoja! Jos tässä raskaudessa tuo napanuoran kiinnittyminen ei vaikuta kasvuun niin veikkaan et ihan max. 3,5kg vauva olis tuloillaan.

Siis jos jäisit 50pv ennen äitiylomalle niin onko se siun hoitovapaa sillon jo loppunut? Saisitko laskettua aikaa siirrettyä isokokoisuuden (jos on taipumusta tohon isokokoisuuteen) piikkiin viikkoa ennemmin sitten loppumetreillä? :saint: Siullehan tulis sitten sama äitiysraha kun edellisellä lomalla. Oonko mie nyt edes kärryillä?
 
Sone jos jäisin 50 päivää ennen äitiyslomalle niin töihin pitäis mennä vajaaksi viikoksi ennen kun alkaa äippäloma. Lapsihan tullee syntymään noin viikko ennen laskettua kun tehdään sektio. Laskettu pitää pitää samana että lapsi on sitten valmis kun sektion aika on, juttelin tästä jo kätilön kanssa ekassa ultrassa kun selvisi että sikiö 8 päivää nuorempi kuin alkuperäinen laskettu. Kunhan en vaan tippuis kelan minimipäivärahalle.. No mun pitää soitella sinne ja selvitellä asiaa, kunhan nyt ensin saadaan tää vatsatautirumba tästä alta pois:x.
 
Toivottavasti unikettu selviää noi sun äippäraha-asiat, ettei nyt oikeesti jostain viikosta ainakaan jäis kiinni se, että saatko ainoastaan perusäippärahaa.

Onpas sulla Sone ollu pikkuiset tytöt! Mun tyttö oli 3600g ja poika 4250g. Tyttö keskikokoinen ja poika isohko. Saa nähä, millanen nyt.

Mua ottaa tänään rankasti aivoon. Mulla on tullu ihan sikana kiloja lisää, ku sillon ku oli pahoinvointia, yritin pitää sitä loitolla syömällä koko ajan. Ja mikään kunnon ruoka ei maistunu ollenkaan, en vaan saanu alas. Ja nytkin mulla on koko ajan nälkä tai mieliteko tms. On ahdistanu tää painonnousu itteäkin... Ja tänään sain sitten neuvolassa sellaselta nuorelta sijaiselta saarnan aiheesta. Itku tuli. Ihan kun en ite tietäs, että kiloja on tullu ihan liikaa eikä tarvis noin paljoo tulla. Ja ihan ku en tietäs, millä keinoin niitä estäis tulemasta. Itse oon itseni ankarin piiskuri tässä asiassa. Mutta kyllä satutti kuulla se siltä neuvolan nuorelta vähän pyöreältä sijaiselta. Mä kun oon koko ikäni ollu hoikka tai normaalipainoinen. Paitsi viime raskaudessa tuli kanssa ihan liikaa kiloja. Olin justiin saanu ne tiputettua kun tulin uudelleen raskaaksi. Ja siksikin ottaa niin paljon päästä. Just ehin mahtua kaikkiin vanhoihin vaatteisiin ja taas tää sama lihominen normaalien raskauskilojen lisäksi. Potuttaa.

Sori pitkä purkaus. Ahdistaa nyt vaan niin paljon.
 
Viimeksi muokattu:
Leenuliinukka Juuh, kyllä vain painonnousu ahdistaa... No ei sitten osannut sijainen sanoo asiallisesti painosta? Miulla oli kans kerran sellanen neukku joka valitti, ei ollenkaan osannu olla hienotunteinen MISTÄÄN.. Onneks nyt on ihan mukava terveydenhoitaja. Ihan hyvin kerkeet saada painonnousun viel kurin kun puolet on jäljellä, jos ajatellaan näin että ne imetyskilot on tullu nyt alkuraskaudesta ja loppupuolisko menee sitten pienemmällä nousulla? :) Mie aiankin tällä ajattelulla menen etiäpäin ;)

Mut hei, se ahdistus kyllä häviää kunhan saat ruokavalion balanssiin. Mie oon ainakin huomannu että vaikka paino nousee niin jos syö sellasta mikä tekee iteelleen hyvää niin se ei ahdista niin paljoa. Mie oonkin ollu nyt 1,5viikkoa sokerittomalla linjalla, tai no herkuttomalla oikeestaan, koska onhan gefiluskeitoissa ja hedelmissä sokeria jne. Vointi on ollut pirteempi ja peilikuva ei ota niin paljon nuppiin ;)

:heart:
 
Heippa!
Täällä rankka viikko takana, kuopusta lukuunottamatta koko perhe nyt kärsinyt vuorollansa vatsataudin ja isovanhemmat myös. Itse olin eilen vielä kovin kipeä eikä tänäänkään oikein ole syöminen maittanut. Nyt vaan joka yö jännitellään että koska tuo pienimmäinen aloittaa:(. Vähän on merkkejä ollut, vatsa sekaisin ja aikamoinen hajupommi neiti ajoittain on mutta ei kuitenkaan valita vatsakipua ja syönytkin ihan hyvin. Voi jospa hää pääsisi näin helpolla.
Muuten täällä voidaan hyvin ja oikein hyvää vointia kaikille toivottelen!:heart:
 
No voi että, tuo mahatauti on kyllä kamalaa :/ Me ollaan toistaseks säästytty vielä, mutta kauhulla odotan millon se iskee. Ei olis vara olla pois töistä tän vuoden puolella, kalenteri on senverran täys ja sit se stressi vasta iskee jos joudun siirtää/järkkäilee töitä. Mie oon syöny joka aamu gefiluskeittoa puuron kanssa, jospas se jonkunverran auttais ettei tulis tauteja :saint:
Yllättävän terveenä on meidän pesue ollut koko vuoden, ei oo tainnu olla mitää. (koputan puuta)

Täällä on nyt se energinen keskiraskaus ja kierroksia tuntuu olevan vähän liikaakin päällä, mie olen oikee höyryveturi ja sit illalla ihan rikkipuhkiahdistunut kun on pitänyt höyrytä :D

Synnytys ahdistaa ja hormonit ahdistaa, pelottaa ihan suoraan sanottuna miten se alku menee. Ja tuleeko ne rakkauden tunteet heti jne. Samoja pelkoja kun edellisissäkin odotuksissa.. plääh.. Yritän työntää noita taustalle, kuitenkin olen suurimman osan aikaa hirveen onnellinen :heart:

Huomenna rv25 :heart:
 
Moikka pitkästä aikaa!

Unikettu, ONNEKS OLKOON ihanista uutisista!!! :) Mahtavaa!!

Sone, ihana masukuva! Älkää murehtiko kiloista... neuvolan terkat on kyllä tylsiä, kun joskus niin epäasiallisesti sanovat asioista. Pitäis olla hienotunteinen kun asiakkaana on herkässä tilassa oleva odottava äiti.

Kilot kuriin -ryhmä voitais alottaa sitten kesällä? :D Heh! Vaunulenkkejä ja terveellistä ruokavaliota vaan kehiin kun vaavi on syntynyt... luulen, että sit on helpompi keskittyä siihen asiaan?

Ite yritän ainakin asennoitua niin... mulle ei ole tullut vielä yhtään kiloa, mutta ei kyllä viel tarviikaan. :)


Rakkausvauva & Kirppu 16+0
 
Ei miullekkaan tullut ekassa raskaudessa kun 9kg ja nekin lähti kahdessa viikossa pois, ei tarvinnu ressailla hirveesti, toisn terveellisesti söin silloinkin. Mutta siihen 10 vuotta ja yksi aineenvaihdunnansairaus ja rajoitetusti aikaa liikkua niin kyllähän se alkaa näkyä ja tuntua helpommin, ja ressinkin sais jos haluais. Mutta sen mitä nyt tulee niin otan hyvällä omatunnolla, meinaan herkuista nää kilot ei tule, nyt on menny kolmisen viikkoa ilman mitään makeita ihan helposti :D Tossa ennen puolta väliä oli kyl sellanen herkkupersekausi hetken ajan ja silloin se vaakalukema pompsahtikin :p Mut nyt sit seuraavan kerran makiaa jouluna! :xmas: Terkkarikin oli sitä mieltä että sokeriton dietti on hyvä valinta nyt, varsinkin kun mie kieltäydyin sokerirasituksesta:saint: vaikka iän puolesta olis pitänyt mennä.

Mites sie oot muuten rakkausvauva jaksellut, onko pahoinvointi helpottanut? Siullahan on piakkoin sit rakenneultrakin, joks on tyttö-poikafiilisiä, ja onko alkanu tuntuu liikkeitä?

Mites menee Leenuliinukka, panzkus, Unikettu, undu, kathii, äitkissajne??

Lunta ja joulua odotellessa :heart::xmas:
 
Viimeksi muokattu:
Täällä menee olojen puolesta oikein hyvin nyt kun sain joku aika sitten mahansuojalääkkeen (omeprazol) tuohon närästykseen. Mutta eihän sitä ilman uutta ikävää vaivaa säästytty siltikään: ihan kamalat selkäkivut ollu reilu pari viikkoa. Nyt oon yrittäny välttää selällä nukkumista ja oon kokeillu pitää tyynyä polvien välissä ja on se vähän auttanutkin. Nyt pääsee yölläkin paremmin sängystä ylös.. Tilasin netistä sellaisen alaselkää tukevan raskaus tukivyön, jospa se auttais. Väsymys on hieman hellittäny, mutta vähänkään pitempää seisoskelua ei jaksa vieläkään.

Kiloja mulla ei ole ekan neuvolakerran jälkeen tullut, alkupainosta ei tietoa. Kesällä ennen raskautta kiloja tuli jokunen, joten ei tavi vielä paljoa lisää tullakaan, enkä jaksa niistä ainakaan vielä ressata sen kummemmin. Makea ei oikeastaan kauheasti ole ees maistunu, eikä liioin roskaruokakaan. Etenkin suklaa, jota normaalisti rakastan, ällöttää :confused: :O Saa nähdä jatkuuko näin :rolleyes:

Joulun aikoihin onkin jo puoliväli!!! Ja maanantaina seuraava neuvola. Vähän taas jänskättää kun kotidopleria mulla ei ole eikä liikkeetkään vielä tunnu (ehkä..) ja ootan kyllä taas sydänäänien kuulemista :heart:

Ihanaa joulunodotusta kaikille :)

panzkus ja masuasukki 16+6 :heart:
 
Tervehdys jälleen, niin ne viikot vierii. Kummasti täälläkin poksuu viikot, tuntuu että justhan te vasta plussasitte.

Vointi on yllättävän hyvä kun huomioi että viikkoja kasassa melkein 38. panzkus, mullakin oli tossa kuukausi takaperin ihan kamala selkäkipu, kävelin kaksinkerroin enkä meinannut päätä sohvvalta ylös. Pari päivää kesti, sain laukeemaan hierojalla. Onneksi, oli sen verran karseeta että meinasin pillahtaa itkuun neuvolassa ihan vaan sen takia kun koko ajan sattui. Nyt ei mitään ihmeempiäkipuja, napakoita supistuksia kyllä (niinkuin kuuluukin) ja yleistä hankaluuttaa liikkumisessa.

Painosta sen verran, että viime raskaudessa keräsin 17 kiloa vyön alle. Lähtihän ne aika nopeesti pois mutta jouduin ihan laihduttamaan, ei millään imetyksellä sulaneet. Nyt on tullut 10 kiloa ja pari viikkoa on paino laskenut. Saa nähdä kuinka paljon kevempänä pääsee laitokselta kotiin.

kathii taisi kysellä laskettua aikaa, se on 16.12. Että vähiin käy.
 
Voi vitsi kaikilla viikot menee niin hurjaa vauhtia etiäpäin :)

Undu, huh sinä todella olet maalisuoralla!

Itsellä oli inhottava ahdistus, kun 32+6 neuvolassa todettiin että tämä pien olisi poikkitilassa. Mä pelkään ihan sairaanloisesti sektiota, joten olin puoltoista viikkoa aika maassa ja peloissani. Tänään oli sitten taas neuvola ja puhuin siellä mun tuntemuksista. Vauva oli kyllä onneksi kääntynyt rt:hen, mutta sain kuitenkin lähetteen pelkopolille, että saan puhua siellä asiasta ja esittää toiveita synnytykseen. Mutta kaikki on siis nyt oikein mainiosti ja mulla ihan hyvä olo, kun vauva on tajunnut kääntyä oikein päin :)

kathii & vekara 34+1
 
Heippa!

Pelokkaissa tunnelmissa täällä ollaan. Eilen aamulla tuli jonkin verran ruskeaa vuotoa sekä menkkamaisia kipuja selässä oli myös. Odottelin koko päivän, että alkaisi kunnon vuoto tai kivut, säikähdin niin kun ei koskaan ole tuollaista ennen ollut. Mutta vielä ei ole vuoto lisääntynyt(sitä ei tule kun vessakäyntien yhteydessä paperiin), ja kivut on melko vähäisiä(ei särkylääkettä tartte ottaa). Kuitenkin tuota selkäkipua on koko ajan, ja se pelottaa tosi paljon. Vatsakipuja ei ole ollenkaan.

Huomenaamulla aion heti soitella ultraan aikaa, niin ei tarvitse arvuutella mitä masussa tapahtuu.

Äitikissa 8+0
 
Äitikissa Nuo alaselän kivut on ihan normaaleja, ja alamahankin kivut. Ja jos pärjää ilman särkylääkettä niin ihan sitä perusjuilintaa ne varmaan on :) Kohtu kasvaa ja hormonit alkaa löystyttämään niveliä ja kudoksia.
Ruskea vuoto ei käsittääkseni ole vaarallista, kohtu luultavasti tyhjentää jos on jotain "vanhaa" sinne jäänyt. Jos alkaa veristä tulla niin sittenhän pitää ottaa yhteyttä neuvolaan/lääkäriin. Monella on kyllä vuodollut koko raskauden mm. etisen istukan vuoksi. Nuo fiilikset on kyllä todella pelottavia, mie itekkin olin koko alkuraskauden paniikissa, ja vieläkin välillä säikyttää kun tulee jotain kipuja :/ Huolehtiminen alkaa jo kohdusta asti :heart: Tuus ilmottelee millon pääset ultraan:)
 
Äitikissa, mulla oli vähän samanlaista jomotusta ja ihan pienen pientä ruskeaa tihrua muistaakseni juuri noihin aikoihin. Kyllähän sitä itsekin vähän pelästyi, mutta loppujen lopuksi kaikki oli kuitenkin hyvin! Enempi kannattaa huolestua vasta, jos tulee ihan veristä vuotoa tai jos noi kivut eivät nyt muutamaan päivään lakkaa.
 
  • Tykkää
Reactions: Sone*
Aattelin päivittää kuulumisia tänne. Nyt on menossa rv 11+6. Pahoinvointi alkanut helpottamaan ja vähän alkaa sellanen hehkuminen :) Tosin väsymys on edelleen voimakasta työviikon jälkeen. Pahoinvointia on vielä hieman. Aamusin pitää juoda mehukeittoa heti kun avaan silmäni, ettei tuu pahaaoloa.

Ensimmäinen neuvola oli 15.11, jolloin kasassa oli 9+4. Saatiin kuulla pienen sydänäänet ja syke oli 170 pienellä. Korkea syke kuulemma viittaa tyttöön?

Tiistaina on eka ultra, jänniittää ihan hurjasti. :)
 
  • Tykkää
Reactions: Sone*
Moikka!

Ja kiitos tuesta:) Vuoto lakkasi, mutta selkäkipuja on vielä. Harmi kun en muista oliko edellisissä sitä...

Ultrassa kuitenkin näkyi eilen pikkukaveri, jolla sydän löi vahvasti ja kokokin vastasi täysin viikkoja!:) Lääkäri ei löytänyt mitään syitä tuolle vuodolle, ja selkäkivut voivat johtua myös taaksepäin kallistuvasta kohdusta, kun aiheuttaa painetta sinne alaselkään. Mutta oli kyllä suunnaton helpotus, ei pitäisi olla nyt mitään erityistä, josta kannattaisi huolta kantaa.

Mukavaa itsenäisyyspäivää teille ja hyviä vointeja!

Äitikissa ja pikkukissa 8+3
 
  • Tykkää
Reactions: Sone* ja unikettu
Moikka pitkästä aikaa!=)

Päälimmäisenä jäi tuosta lukematta jääneestä rimpsusta mieleen se että Äitikissa saanut hyviä uutisia:heart:. Taitaa muillakin sujua ihan mukavasti=).

Olen ollut poissa koneelta kun oma kone hajosi niin vain silloin tällöin pääsen koneelle, nyt kaivettiin vanha räppänä läppäri käyttöön että saa hoidettua pakolliset asiat.

Täällä menee ihan hyvin. Tytön liikkeet tuntuu joka päivä ja joskus ihan kunnon potkuja tulee. Neuvolassa sanottiin että on ainakin hyvän kokoinen kun heti tuntuu kun alkaa päältä kokeilemaan. No se ei ole mitään uutta että on hyvän kokoinen=). Muuten ihan ok olo mutta kun meillä on nyt öitä valvottu lapsen vatsakipujen takia niin väsyttää!! Selkä on todella väsynyt ja kipeä. En ollutkaan ajatellut että se voisi johtua tuosta taaksepäin kallellaan olevasta kohdusta.. Mulle sanottiin jossain vaiheessa että kohtu taaksepäin. Mulla on kyllä ollut selän kanssa ongelmia ihan normaalitilassa ja raskauden aikanakin töissä ollessa aiheuttanut kipuja. Viime raskauden kun olin kotosalla niin ei selkä aiheuttanut juurikaan ongelmia. Tänään meinasin lähteä katsomaan tukivyötä itselleni jos se vaikka auttais ja sitten jos samalla se vähentäis rasitusta tuosta leikkauskohdasta. Kyllä nimittäin kiristää jo. Vatsa tuntuu ja näyttää todella isolta, painoa tullut 1,1kg tähän mennessä.
Ja mitäs vielä..
Lunta täällä tullut todella reilusti ja tälläkin hetkellä pyryttää. Lahjat kaikki hankkimatta mutta sentään joulukortit alkaa olla askarreltu valmiiksi=).

Parasta vointia kaikille:heart:.
Sone, mikäs sulla vointi? Ihanan masukuvan olit laittanut:heart:

Niin ja mullahan on ultra ensi viikolla=).

unikettu ja tyttö 19+5:heart:
 
Unikettu Kiva kuulla siustakin, kerkesin jo huolestuu melkeen kun on ollu tääl niin hiljasta! Ootpas saanu painon pysmymään hyvin kurissa! :) Miulle on tullu 7kg noin, ja yli kuukauden oon ollu herkuttomalla linjalla kokonaan, jouluna teen poikkeuksen kyllä :) Tukivyö on miullakin mutta ei ole ollut apua hirveesti, sillointällöin käytän sitä. Viimiset pari kuukautta on kyllä ollut hyvä vointi, nyt vajaan viikon ollu jotenkin uupunut olo ja vähän ahdistunut, vissiin taas kilpirauhasarvot pielessä, tai sit mie oon tulossa kipeeks. Vähän on kyl sellanen orastava mahapöpö olo :/ Tahtoo sen hyvä olon takas!!! |O

Mut muuten on mukavaa ;)

Joulu odotellessa! Jos sitä tammikuussa alkais laitella vauvalle sänkyä ja hoitopöytää tonne makkarin nurkkaan, ja vaatteiden lajittelun ja pesemisen vois alottaa! Maha on pikkasenn taas kasvanut mutta ei ole kovin iso, vielä saa piiloon isojen paitojen alle jos haluaa ;) Ensiviikon ma neuvoal ja ke ultra, jännittää onko vauva kasvanut hyvin, ainakin potkut on voimakkaita, tai muljuamiset oikeestaan :) Pää alaspäin on ollu nyt viikon verran tää Paavo, ja toivottavasti tajuu pysyykkin jatkossa! Paljon mukavampi kun ei potki rakkoon päin! :heart:


sone ja paavo 27+3
 
Sone, Paavo:heart:?
Meillä oli tosiaan vajaa kuukausi sitten vatsatauti joka kävi läpi koko perheen, isovanhemmat ja ystävät, ja nyt meillä on taas! On tosiaan ollut vatsavaivaa muksulla ja nyt kun eilen nuorimmainen valitti samalla tapaa ja oksensi sitten niin eiköhän molemmat tapaukset ole vatsatautia, että sitä odotellessa. On tullut kyllä valvottua lukuisia öitä tässä viime aikoina.

Meillä on koululaisella ihan mahdoton uhma/kapina! 2 viikkoa ollaan nyt taisteltu koulusta, läksyistä, käytöksestä ja ihan kaikesta. Onhan se ihan normaalia mutta kyllä alkaa kypsyttää todenteolla tuo uhmaaminen. Mitähänse tulee olemaan teini-ikäisen tytön kanssa:O.

Painoa on tosiaan tullut hillitysti enkä ole edes ehtinyt hirveästi viime aikoihin liikkua. Mutta nythän se vasta alkaa tuo painon kerääminen, silti ihan kiva lähteä siihen vaiheeseen kun ei ole tullut paljoa alkupuolella=).

Ihanaa kun pääset kohta laittelemaan paavolle paikkoja valmiiksi:heart:
 
No joo paavoks mies risti tän vauvan kun oli näkevinään rakenneultrassa pippelin:D mut en mie vaan nähny mitään sellasta! Vähän tekis mieli ensviikolla kysyy mut ehkä mie maltan mieleni :)

Tota koululaisen kapinaa taitaa olla liikkeelä, mie luulen että on loman tarve, siis ihan väsymys! Meillä tyttö on aamuisin tosi väsynyt ja kiukkuinen, ei millään jaksaisi nousta ylös.. Joten joululomaa ootellessa!

(.) on joku mahapöpö, ei kyl lennä viel mut kuplii ja turvottaa ja kuumeinen olo. Toivon että menis tälleen lievnäohi kun on koulutuspäivät viel huomen ja pe, ja tosi kallis koulutus mikä ollaan etukäteen maksetty, niib en ihan vähällä oo pois...
 
Viimeksi muokattu:
Meille syntyi pieni tyttö viime torstaina 13.12. rv 39+4. Mitat olivat 3305 g ja 49 cm. Synnytys oli nopea ja helppo, ja päästiin kotiin jo perjantaina. Vauva on rauhallinen eli nukkuu ja syö eli kaikki hyvin. Nyt sitten totuttelen manageeraamaan kahta liikkuvaa osaa, esikoinen huutanut enemmän kuin vauva näinä päivänä.

UndU & tytsy 4 vrk
 
  • Tykkää
Reactions: panzkus
Undu :heart: Onnea Onnea! Hienoo ettei menny yliajalle, loppuaika on niin kärvistelyä muutenkin! Voimia esikoisen kanssa toivottelen ja lohduttelen että parissa viikossa se tilanne jo helpottaa ja tasoittuu :) Se jännitys varmasti purkaantuu lapsellakin kun on pitkään puhuttu että vauva tulee, ja toki se on vaiketa aluksi kun huomio pitää jakaa, mutta se tosiaan menee nopeesti ohi :heart:
 

Yhteistyössä