2011 kevään ja kesän lapsettomuushoidoista plussanneet

Hoppis, voi kurja tuon lääkärin kanssa! Hyvä että neuvolan täti oli ajan tasalla.

Seinäkukkanen, onnea 12-viikon rajapyykin ylittämisestä! :) Kurjaa kun on noin monta herkkua joita et voi syödä, mansikatkin! Toivottavasti pahoinvointi menee ohi pian!

Millis, vau olet jo yli puolenvälin! :) Mulla on myös matala verenpaine, pitää nyt vaan rauhallisesti nousta ylös, ettei päässä pimene lopullisesti. ;)

Mapunen, kiva kun tulit laitumilta kirjoittamaan kuulumisia. Tottakai tissikeskusteluun pitää ottaa osaa! ;)

Engeli, kiva kun sait noin paljon vauvanvaatteita! Ja ihana myös kuulla miten rauhallisesti ja luottavaisesti osaat ottaa asiat! :) Täällä kun välillä jännittää niin kovin onko kaikki sittenkään niinkuin pitää...

Nanniga, hurjalta kuulostaa nuo yövuorot. Jos et jaksa, niin käy ihmeessä lääkärissä. Tsemppiä sinne!

Hope, onnea ekaan ultraan! Se on niin ihanaa nähdä se pikkuinen katkarapu köllimässä pikkuyksiössään ekan kerran. :heart:

Ai niin, ne tissit: Mulla oli alusta asti turvotusta, mutta entisillä liiveillä olen pärjännyt tähän asti. Pian taidan kuitenkin päästä ostoksille. C-kuppi on tosin nyt, että agrimarket-tasoiseen suoritukseen en pysty venymään... :D

On: Me oltiin eilen neuvolassa ja siellä oli kaikki hyvin, mun verenpaine vaan matala (arvoja en kyllä muista yhtään). Pikkutyttösen syke oli 140. :heart: Neuvolan täti "antoi luvan" mennä reissussa myös kylpylään. Ollaan siis perjantaina lähdössä Budapestiin ja haluaisin kovasti mennä niihin kuuluisiin kaupunkikylpylöihin. Keväällä satuin näkemään aamu-tv:ssä pätkän sieltä ja se oli jotenkin niin sympaattisen näköistä kun kaupunkilaiset kävivät arkiaamuina uiskentelemassa ulkoaltaissa ja yksi pappaporukka kokoontui päivittäin kylpylään pelaamaan shakkia; niillä oli muovinen shakkilauta altaan reunalla.

Tsemppiä kaikille! :wave:

Neela 18+0
 
Engeli, säpä pääset ihanasti jo ens kuun lopussa rakenneultraan! Mulle varattiin aika vasta 13.9., no ehkä sitä jaksaa odottaa kun on pakko päästä tässä vkolla 16 ultraan kuitenkin :) Ja vaatteitakin olet jo saanut? Ihanaa!!

seinäkukkanen, "mukava" kuulla että muitakin listeriahysterikkoja on täällä palstalla. Me oltiin eilen Tallinnassa ja sain vahingossa (tarjoilija ei kysynyt kypsyysastetta) pihvin mediumina, maistoin kulmasta ja en uskaltanut syödä. Naurakaa vaan jos naurattaa tämä hysteriointi, mutta voin kertoa, etten laivan bufeestakaan löytänyt oikein mitään kunnon syötävää. Kaikki kalat ja soosit jäi syömättä, en uskaltanut syödä edes vadelmakakkua kun välissä oli jotain kermamössöä ja suklaamousse oli maitoon tehty. Kaikki jätskitkin jäi sekä Tallinnassa että laivalla syömättä. Mä en vaan pysty. Pelottaa niin!!!

Moi Millikselle :wave:

mapunen, oireettomuus on kyllä totta vie tosi hurjaa. Nykyään vain kerranpari päivässä tulee pahan olon aalto, ja aina syömättömyyden tai syömisen vuoksi. Kyse salettiin verensokerien keikahduksista. Mä en osaa kertakaikkiaan pitää aina jotain mässytettävää veskassa! Just äsken havahduin Maikkarin Koukussa raskauteen-dokumentin aikana että hitto mähän odotan myös vauvaa...Ei tunnu oikein missään...muussa kuin haperoituneessa kaalissa!! :cool:

Voi persii Hoppis! Borrelioosi? Paljon voimia kärvistelyyn!! :heart:

ON: kamala kesäflunssa. Yritin hakea apteekista nenää avaavaa lääkettä, mutta eihän raskautetuille ole mitään...Ostin sitten litran keittosuolaliuosta ja nenäkannun. Ei auta kuin kärvistellä...Ei kiva! Kävimme tänään piipahtamassa vaunuliikkeessä. Me valitsimme vaunut Keijolle. Yllätyksekseni huomattiin että Emmaljungan ihana Charleston-väri olikin valkoisilta osiltaan keinonahkaa, eli valittiin Emmaljungan City Crossit City kopalla, lämpöpussilla, Delux jalkapeitteellä, Sport hoitolaukulla ja Minimizer istuinpehmusteella. Kaikki siis Charlestonina ja lämpöpussi Coffeen värisenä. That's it. Tulis jo Keijo maailmaan...:p

Nyt olen viimeiset kolmisen päivää alkanut elää suht km-pelkovapaata aikaa. Kovasti potkuja odotellessa...Jospa sitä taas vetäytyisi nokka tukossa kuuntelemaan oman vauvan sykettä...Kerroinko muuten että perjantai-aamuna ensimmäisen kerran alkoi itkettää kun kuuntelin sykettä. Tajusin Keijon olemassa olon...

Iltagalluppi: Joko olette itkeä tihrustaneet outouksista? Mä olen pari herkistymistä kokenut: yks pappa meinas ajaa mun auton kylkeen liikenneympyrässä ja se selvästi säikähti kun mä raivohärkänä soitin torvea heti kun näin että se on tulossa eteen. Se pappara veti paniikkijarrutuksen ja morotti nolona. Mulla tuli kyyneleet silmiin ja teki mieli ajaa sen perään ja pyytää anteeksi. Toisekseen meillä oli niin mukava reissu eilen Tallinnaan vauvakauppoineen kaikkineen, että tihrustin salaa itkua autossa kun palasimme kotiin. Ja niin, tänään myös meinasin alkaa itkeä kun mies aluksi ehdotti syys-ja kevätkeleille sopivia tummia vaunurumiluksia.

Kivuista: oletteko havainneet outoja alavatsa/nivuskipuja? Mulla tuli eilen 10min pistokipu-kohtaus oikeaan nivuseen tai ihan tuohon alavatsaan. Perhanan pelottavaa. Epäilen että Keken istukka sijaisee oikeassa sivussa ja olin ihan varma että istukka on repeämässä seinämästä irti...hölmöä?


Mollamaija ja Keijo 14+2 (hurrrjaa!!)

muoks: muistatteko että neuvolan oppaassa luki jotain light-limuista? Hitonperkele kun mä join juhannuksena yli litran kylläkin kolmen päivän aikana greippi lightia ja kolme kertaa kun ollaan haettu hamppari-ateriat raskauden aikana, olen ottanut kola lightia tai pepsi maxia!! Tajusin vasta muutama päivä sitten asian, kun raskautettu ystäväni näin kertoi. Hitonvidu sekin pelottaa. Voiko Keijolta puuttua esim nenä? Mitä jos sillä on syöpä? Voi vidu.

Neelalle hyvää matkaa!! Tytön syke 140? Oukei...voikohan niistä sykkeistä sitten kuitenkaan päätellä...? Meidän Kekellä on kokoajan siinä 155+...(?)
 
Viimeksi muokattu:
engeli meillä kanssa anoppi on sitä mieltä, että vaunut ostetaan vasta synnytyksen jälkeen. Ei vissiin tajua, että joissain malleissa voi olla jopa 3 kk toimitusaika. Anoppi on lisäksi luvannut sponssata vaunut (tai no tuskin koko hintaa kuitenkaan), kun osti miehen veljen vauvallekin, mutta onneksi asuu toisella puolen Suomea, niin tuskin ollaan yhdessä vaunuostoksille lähtemässäkään.

Hoppis voi että! Mua pisti kanssa punkki keväällä (tai en oo varma, aamulla heräsin rinkula pohkeessa) ja multa otettiin heti ne borrelia-vasta-ainekokeet. Onneksi oli sitten väärä hälytys, mutta lääkäri sanoi, että raskaana olevalle ne lääkitykset on tosi rankkoja. Tsemppiä!

Neelalle ihanaa reissua, nauttikaa! Meidän vauvalla syke oli 150, ensi viikolla toivottavasti selviää, kumpaa sorttia Viuh-viuh on. Ostin vaaleansinisen toppapussin, kun halvalla sain, eli sais luvan olla poika. No, koko on 56, että aika pian se jää pieneksi kuitenkin.

Mollis et ole listeria-pelkoinesi yksin. Miehen mukaan mua vaivaa hysteria ja kysyinkin lapsettomuuslääkäriltämme, että onko listeria-pelot liioiteltuja nykyisen hygieniatason aikana, niin täti vastasi, että kyllä niitä ikävä kyllä silti tapahtuu. Todennäköisyys on pieni, mutta olemassaoleva.

Itkemisestä eilen itkin, kun meillä ei ollut jääkaapissa ruokaa. Paino on pudonnut kuukaudessa 5 kiloa ja nyt elimistö on ilmeisesti päättänyt hankkia kaiken menettämänsä takaisin, mulla on hevosennälkä! Oltiin eilen kavereiden luona grillaamassa ja söin jokseenkin paljon, onneksi ei tullut sokerimittaria mukaan.

Ihanan kuuloiset vaunut olette Mollis hankkineet! Mikset halunnut keinonahkaa? Mä oon ajatellut, että se ois kätevämpi pitää puhtaana.

Ai niin, vielä tisseistä. Käytiin eilen ostoskeskuksessa ja yritin etsiä uusia liivejä. Mies naureskeli katselemilleni "kahden pään uimalakeille", mutta kyllä hymy hyytyi, kun tajusi, että pieniähän ne mulle ovat. Ei kai auta kuin mennä johonkin erikoisliikkeeseen ja maksaa itsensä kipeeksi.

ON: Tänään lähdetään anoppilaan pariksi päiväksi, eka pidempi reissu uudella autolla.

AdAstra ja Viuh-viuh 19+0 *poks*
 
Voi hoppis, kyllä sua nyt koitellaan, tsemppiä kovasti ja uskotaan että antibitiootit auttavat! ja toivottavasti tosiaan ultraavat tänään. hopelle myös onnea ekaan ultraan! neelalle mukavaa lillumismatkaa :wave: ! mollis: mä olen yrittänyt hirveesti olla panikoimatta listeriasta tai muista, maalaisjärjellä ollaan menty. mulla on onneks sellanen maku että useimmat "vaaralliset" eivät muutenkaan maistu.... millikselle :wave:, kiva kun kävit kirjoittelemassa! adastra: on toikin vitsaus sinänsä kun ei liivejä löydy... sit kun ostaa niin jääks ne kuitenkin pieneks kohta??? on tää naisen elämä välillä vaikeeta.... onko muuten kellään muulla nännit kasvaneet? siis mulla ei ole nännipihat mitenkään laajenneet mutta itse nännit on kuin jotkut sormenpäät. aivan järkyttävät kokoiset! on ne aina olleet isohkot mut nyt mennään jo ihan eri sfääreihin. ei tuu ainakaan vauvalle vaikeuksia löytää tissiä, sano. kaikille muillekin hyvää oloa omiin vaiheisiinne, ei nyt pääse katsomaan edelliselle sivulle mitä siellä oli kirjoitettu :p.

ON: väliutrassa käyty. kaikki hyvin, öttis vastasi kooltaan nyt 15+1. näkyi mageesti selkäranka ja reisiluu ja aivot ja nenäluu ja kädet ja sormet ja vaikka mitä. ja mikä tärkeintä, pippeli! bruno sanoi olevansa melko varma että poitsu siellä köllöttelee! mies oli ihan onnessaan. istukka on etuseinämässä joten bruno sanoi että voi olla että liikeet tuntuvat vasta vkolla 20. samoin kohtu oli vielä lantiossa sisällä johtuen taaksepäin kallistuneesta kohdusta, sanoi että mahakin alkaa näkymään myöhemmin kuin "normi" kohtuisilla. en tiedä sitten mikä mun masussa nyt saa sen pömpälle, onko se sit se järkky ummetus :LOL: ?? tai sit kohtu on työntänyt sisäelimiä pois tieltään, jotka on sit työntäneet mun läskejä ylöspäin.... who knows.

enää yks aamu ja sit lomalle lompsis!

toivis ja öttis 15+0 poks!
 
Huh, ultrassa molemmilla nykeröillä kaikki hyvin. Ultralaite ei ollut kovin edistynyt, mutta sydämmensykkeet ja likkeitä näkyi selvästi. Molemmat pienoiset olivat 51,6mm (nyt 11+2) ja vastasivat viikkoa 12+0. Mutta kuten sanoin, ultralaite ei ollut kovin edistynyt. Lääkäri vannoi, ettei iholla oleva borrelioosi vaikuta sikiöihin, joten niillä ei ole mitän vaaraa. Samoin antibiootti, jota nyt syön on täysin vaaraton sikiöille. Pahempi tilanne olisi läkityksen kanssa ollut se, että borrelioosi olisi päässyt vereen, jolloin antibiootit olisivat olleet paljon tujummat ja annettu suonensisäisesti. Eli kaikki hyvin, kylläpä helpotti! :) Meillä np-ultra on viikolla 13+2 eli 10.8. Kaksi viikkoa jaksaa kai nyt taas ilman ultraa :D

Toivis, olen niin kateellinen lomastasi. Voi kun itsekin vielä voisi ottaa muutaman viikon. Minulla on kyllä yhteensä 5 viikkoa jäljellä, mutta olen tarkoituksella säästellyt vähän jo parilta vuodelta, koska Ruotsissa ei äitiysloman aikana kerry täysiä lomia. Ajattelin, että voisimme miehen kanssa sitten olla ainakin yhden koko kesän kotona samaan aikaan vauvan tultua, mutta nyt se on osittain tarpeetonta, koska ainakin täällä molemmat vanhemmat saavat olla kotona kaksosten kanssa samaan aikaan. Yksi noista viidestä viikosta täytyy käyttää kyllä nyt syksyllä. Miten väliultra meni? Eikö sinulla tänään se ollut?

TMO, minä en kanssa ymmärrä, miten tämä raskausaika voi mennä näin hitaasti. On sellainen olo, että tässä ollaan oltu raskaana jo vuosi 3kk:n sijasta! Te muut, jotka olette pidemmällä: alkaako aika kulua nopeammin jossain vaiheessa?

Dancing Queen, ihanaa, poika! Onko täällä muuten joku, joka ei sukupuolta halua tietää? Me ollaan siitä vähän juteltu, eikä olla varmoja halutaanko tietää etukäteen? Me emme halua ostaa sinistä ja vaaleanpunaista vaatetta kuitenkaan vaan käyttää mielummin värejä, jotka käyvät sekä tytölle ja pojalle. Tiedän kyllä, ettei se aina ole niin helppoa, kun valikoimat ovat mitä ovat. Engeli, mekin salaa toivotaan tyttöä ja poikaa, mutta kunhan ovat terveitä... Minulla ei ole mitään vainua sukupuoleen liittyen - ei mitään käsitystä kumpia nykeröt voisivat olla :O

Neela, hienoa, että kaikki oli hyvin väliultrassa. Voiko matalalle verenpaineelle tehdä jotain? Me olimme Budapestissä 3 vuotta sitten ja käytiin myös kylpylässä. Ihana kaupunki!!!!

Mollis, ole aivan huoleti juomiesi light-juomien suhteen. Olet niitä käyttänyt hyvin kohtuullisesti. Tiedän raskaanaolevia naisia, jotka juovat light-juomia lähes päivittäin ja vauvat ovat olleet ihan terveitä. Itse en käyttäisi säännöllisesti, mutta silloin tällöin on ihan ok. Olen jostain kuullut myös, että parempia ne light-juomat on kuin tavalliset limut. En ole asiantuntija tässä asiassa millään tavalla, mutta siitä olen varma, ettet ole mitenkäänvahingoittanut Keijoa/Kerttua :D. Listerian osalta minä noudatan sääntöjä: ei pehmeitä (ranskalaisia) juustoja - fetaa ja mozzarellaa, sulatejuustoja ja Mustaa Pekkaa olen syönyt, kun on tehty pastöroidusta maidosta, ei kylmäsavustettua tai graavattua lohta (tai muutakaan vakuumipakattua ruokaa). Tosin vakuumipakattuja maissintähkiä ostimme grillaukseen ja grillasimme ne tosi hyvin - toivottavasti tuo ei ollut vaarallista, mutta ainakaan siitä ei mitään tullut. :ashamed:En syö myöskään ilmakuivattuja kinkkuja, salamia tms. vaikka olen lukenut, että jos ne laittaa pakastimeen 3 päiväksi ennen syömistä, ne on ok. Maksaa ei tule muutenkaan syötyä ja kaloista yritän valita meressä kasvanutta. Olikohan nuo säännöt nyt tuossa vai unohdinko jotain? Hedelmät, marjat ja kasvikset koitamme pestä hyvin. Ai niin, ja kaikki lihat tietysti well-done. Onhan se listeriariski aina olemassa, mutta kun meidän ensimmäisen keskeytyneen raskauden kohdalla asiaa tutkin, niin oliko se nyt niin että 2010 syntyi 60 000 vauvaa ja 5 odottavalla äidillä oli todettu listeria eli aika harvinaista se on, että listerian saa. Ja olisiko nyt ollut niin, että ainakin 4:llä 5:stä listeria oli tullut tyhjiöpakatusta lohesta.

Hyvää anoppilareissua, AdAstra :wave:
 
LA..................nimimerkki..........monesko lapsi......ikä........SS

29.11.2011.......isla79....................esikoinen..............31.......SaKS
08.12.2011.......Dancing Queen.........esikoinen..............35......NKL
10.12.2011.......Millis-81..................toinen................30........NKL
22.12.2011.......AdAstra.................esikoinen..............31.......TYKS
23.12.2011.......mapunen................toinen..................40...........
25.12.2011.......Plastex..................esikoinen..............33.......SeKS
26.12.2011.......Tarantella-83...........esikoinen..............28......KSKS
28.12.2011.......Neela Naranja..........esikoinen..............31.......KOS
28.12.2011.......Tevu.....................toinen..................37.............
05.01.2012.......Hanskis..................esikoinen..............31............
19.01.2012.......toivorikas-72............esikoinen..............39......NKL
22.01.2012.......syystoive................kolmas.................30............
23.01.2012.......Uttinen...................kolmas.................36.......PHKS
24.01.2012.......mollamaija-82...........esikoinen..............29......KHKS
25.01.2012.......engeli.....................esikoiset.............36.......TAYS
05.02.2012.......Seinäkukkanen.........esikoinen.............40++..........
07.02.2012.......cava......................esikoinen.............30+........
13.02.2012.......Hoppis-73................esikoiset.............38..........
03.03.2012.......kn071....................esikoinen...............22...RAS/OYS
06.03.2012.......nanniga..................esikoinen...............28......TYKS
10.03.2012.......H.o.p.e...................esikoinen..............31.......KHKS
20.03.2012.......TMO......................esikoinen..............36..........
 
Hoppis73 Hienoa kuulla että kaikki on nykeröillä hyvin :)
Toivorikkaalleonnea pojasta, mahtavia uutisia sielläkin suunnalla siis :)
MollisYmmärrän tuon hysteriasi, itsekkin mietin aina syödessäni, että voiko varmasti laittaa suuhun,ja tuli noista light-juomista mieleen, että olen itsekkin tainut tässä muutaman lasin epähuomiossa juoda, nyt täytyykin olla tarkempi.:D

(.) Itselläni on tänään alkanut vaivaamaan pelko ettei kaikki olisikaan hyvin :( En tiedä mistä moinen olo kumpuaa, mutta nyt aletaan lähentyä päivää jolloin sain km viimeksi. Tuntuu välillä että oireetkin olisi jotenkin kadonneet... monta kertaa päivässä saa olla tissejä kyttäämässä (alusta asti siis ollut pitkät päällä), nyt saa olla sitten tarkistelemassa tilannettaa... hullua?!? Tiistaihin asti pitäisi taas kärvistellä kun on se eka neuvola... en sitten tiedä tutkitaanko siellä sen enempää? Jotain neuvolan-täti puhelimessa puhui varhaisultrasta ja joistain muista vaihtoehdoista, mutta ne meni yli hilseen...

Ehkä tämä olo menee ohi, ja toivottavasti ei enteile mitään pahaa :(
Mites teillä muilla, onko pelkotiloja?

Väsynyt kyllä olen ollut. Viime yö töissä meni ihan hyvin... nukahdin kyllä heti sohvanmutkaan kun iltavuoro lähti, olin sairaan väsynyt ja työnteko tuntui ihan puulta. Toista yötä mennään, ja nyt vähän virkeempi. Hereillä tänään olen ollut ehkä yhteensä kolme tuntia ;D
Ehkä tässä täytyy yrittää töitäkin tehdä :)
 
Nanniga, nuo pelot varmaan kumpuavat vaan siitä km:stä ja se on enemmän kuin luonnollista. Minulla myös hävisi periaatteessa kaikki pienetkin oireet (muut paitsi ne hampaidenpesuvaikeudet) noin viikolla 9 eli olo tuntuu hyvin "ei raskaalta". Toivottavasti kaikki on hyvin ja saat siitä ultrassa varmistuksen pian. Kyllä minulla ainakin on pelkotiloja koko ajan. Toivottavasti helpottaa, kun 12+0 saavutetaan.
 
Viimeksi muokattu:
Mollis. Jos jotkut on ilman nenää, niin mun lapsoset. Keijo on aivan huippukunnossa. Mä olen meinaan näiden ruoka-aineidenkin suhteen aika rauhallinen, välillä vähän huolimatonkin. Saatan huomata jotain syötyäni, että tää ei kyllä tainnut olla suositeltavien ruoka-aineiden listalla. Mut mä en osaa siitä ressata. Kohtuus kaikessa. Paitsi alkoholissa ja muissa päihteissä ja tupakassa. Niissä on nollalinja. Tosin noista kolmesta ainoastaan alkoholia käytin ennen raskautta... Särkylääkkeitäkin olen joutunut syömään migreeniin enkä usko niidenkään haittaavan nappuloiden kehitystä. Kun ottaa Panadolia ja vain vähän. Sitä paitsi viime päivinä on tullut syötyä rasvaa, suolaa ja sokeriakin ihan liikaa. Mutta kun paha olo väistyi ja alkoi mieliteot, niin tuntui mahtavalta voida nauttia pizzasta vanhaan tuttuun tapaan. Mulla ei onneksi lähtöpainoa ole liikoja, joten hetkellinen repsahdus tuskin ketään haittaa. Kohta on kuitenkin alettava tarkemmin seuraamaan suupalojaan, jottei ihan jättiläiseksi kasvata itseään ja vauvoja ja saisi terveenä olla raskauden loppuajan. Mutta tsemppiä sulle Mollis omien pelkojesi kanssa. Jokainen meistä on omanlaisensa ja tuskin meistä kukaan täysin peloton pystyy olemaan. Aina vähän jotain pientä takaraivossa kolkuttelee...

Hoppis. Mä en rehellisesti sanottuna edes tiedä, että millä viikoilla se laskettu aika on oletettu. 38 vai 40..? Ei hajuakaan.... Mutta siis 4.5. tehtiin punktio ja siitä tasan kaksi viikkoa ennen aloitettiin laskeminen. Mulla ei ole nyt kalenteria esillä, mutta säkin pystyt ne arvioidut viikot tuosta laskemaan. Taidan mäkin laskea sitten, kun kalenterin käsiini nappaan.

Toivis ja pippelikaveri :heart: Mulla on vaisto, että mullakin on kaksi pippelikaveria. Sykkeet on ultrassa 160 korvilla molemmilla, joten eikös ne sitten vaikuta senkin puolesta pojilta... Jokohan 30.8. ultrassa saisi vähän selvyyttä. Mä meinaan kyllä kysyä ja kytätä tarkkana, jos vaikka selviäisi itselle ihan kysymättäkin.
 
Tulin lukemaan kuulumisia, mutta nyt on sen verran kiire, että palaan paremalla ajalla kirjoittelemaan enemmän. Mukavaa kun jaksatte kirjoitella näin aktiivisesti! Nannigalle täytyy pikaisesti kommentoida, että pelkotilat ovat niin tuttuja... Jos pelot ennakoisivat keskenmenoa, meille olisi käynyt huonosti jo ajat sitten. Arvaapa vaan, kuinka monta kertaa ehdin jo heittää kirveen kaivoon, kun nekin vähäiset raskausoireet (eli rintojen arkuus) hävisivät välillä kokonaan. Mulla ainakin oli välillä kokonaan oireettomia päiviä, mutta ainakin nt-ultran perusteella vatsa-asukas on kasvanut oikein hyvin. Tässä vaiheessa oireita ei olekaan sitten enää oikein muuta kuin tämä vatsa - painoa ei edelleenkään ole tullut yhtään, mutta niin vaan tuossa navan alla nököttää kumpu, josta ei voi enää erehtyä.

Onneksi Hoppiksen pienillä on kaikki hyvin! Borrelioosiuutisesi säikäytti minutkin pahanpäiväisesti, mutta hyvä että sait lääkityksen ja varmistuksen siitä, että lääkkeistä tai ajoissa havaitusta borrelioosista ei ole haittaa sikiöille. Hui, kaikenlaista sitä pitääkin eteen tulla...! Minäkin ajattelin, että lakkaan murehtimasta, kun 13. rv alkaa, mutta ei sitä näköjään osaa tällä taustalla olla ihan kokonaan murehtimattakaan. Mulla tosin vuodot (jotka siis eivät ole loppuneet kokonaan, vaikka vuodottomia päiviä välillä onkin) vaikuttavat asiaan.

Neelalle mukavaa matkaa!

Nyt täytyy rientää... :wave:
 
AdAstra, siis niissä Emmaljungan Charleston-värisissä vaunuissa on kaikki valkoiset osat keinonahkaa ja just sen takia ne valittiinkin :) Vähänkö hirnuin taas täällä soffalla noille sun "kahden pään uimalakeille"..ihanaa...! :p

Hoppis, ihania ultrakuulumisia!! Tök tök :) Kiitos myös ruokakommenteistasi!! ;)

Toivis, pippeli!!?? Go Bruno Go! Aika Bruno on kyllä! Onnea :heart: Ja nänneistä: oujeah, sormen päät on täälläkin. Pitää kyllä viimeistään talvella pitää hyvin topattuja liivejä ja paksua paitaa ettei mossen valot törrötä paitojen läpi. Noloa! Ja siihen mossen valotolppiin vielä lisättynä järkyttävän kokoiset nännipihat...että on nainen eroottinen olento nykyään! :D

nanniga, tuttuja turiset! Pelkotiloja on täälläkin aika-ajoin. Itselleni taivaallinen pelastus ultria odotellessa on tuo doppleri. Kun ei mistään voi tietää että muuten tyyppi tuolla on. Niin oireetonta tämä elo välillä on...Tänään olen yrittänyt moneen otteeseen kuulostella hentoja potjuja, mutta kai ne on olleet vaan ilmakuplia jotka aamulla nauttimani kakkalääke Levolac suolistossani aiheuttaa :ashamed:

engeli, kiitos sanoistasi! Sovitaanko että kaikilla kolmella on nenut ihan oikeilla paikoillaan :heart: Ja mitä mitä? Viittaavatko 160-sykkeet poikaan Olen kuullut että tytöllä olisi 150-160 ja pojalla 130+! Tänään vertailtiin kaverin kanssa ultrakuvia ja niiden veijarilla oli näillä viikoilla kunnon holmes kuvissa...Ja ei meidän Kekenkään vekotin mielestäni pieneltä näyttänyt. Laitan joku päivä teille kuvaa jos joku osaisi katsoa... :) Sukupuoli, vaunut ja tapetit on sitä konkretiaa ainakin mulle tällä hetkellä. Engeli-pieni, olet niin rauhaisan tuntuinen että voin kuvitella että liikutkin paikasta toiseen, veijarit siinä sydämesi alla, sillätavalla hitaasti ja vähän kuin hidastetussa filmissä :saint: Onko näin? Ja sit meikäläinen vastakohtana, hirmukiimaemakko jolla on alla lähes skeittilauta...:cool:

Cava :wave:

Mollis ja Keke 14+2, kohta 3
 
Mollis, anteeksi, ei ollut tosiaan tarkoitus mitenkään "neuvoa" ruokien suhteen. Tuli vähän tyhmä kirjoitus, kunhan kirjoittelin :x.

Minulla on borrelioosi-ihottuma jo melkein kokonaan kadonnut antibiooteilla, joten se juttu näyttää hyvältä. Kamala pelko iski eilen np-ultran suhteen. Meillä ei ole muutenkaan suurempia intoja tehdä lapsivesitutkimuksia tai antaa ottaa istukkanäytettä, mutta luin että kaksosten kohdalla keskenmenoriskit noissa tutkimuksissa tuplaantuu eli niitä ei lainkaan suositeltaisi. Nyt alkoi pelottaa, että jos np-ultra antaa korkeat riskit niin sitten ollaan tosi huolissaan eikä edes uskalleta tutkia enempää. Me näymme aina onnistuvan putoamaan tuonne riskiryhmiin : /

Cava, ymmärrän hyvin, että ne vuodot pelottavat. Minulla ne loppuivat pari viikkoa sitten. Olen varma, että ne sinullakin pian hellittävät. Ja varmaankin, jos ne eivät mitenkään muuta muotoaan, ei ole syytä huoleen. Toivottavasti pääset pian niistä eroon. :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Emmää näistä sykkeistä tiedä enää mitään. Riippuu, mistä asiasta lukee. Mutta viimeisimpänä luin, kun perheeseen syntyneillä tytöillä oli matalammat sykkeet, kun perheen pojilla. Ja sitä ennen joku kertoi heillä olleen toisinpäin. Eli meille sykkeistä päätellen tulee joko tyttöjä tai sitten poikia... :D

Mä oon just se hidastettu filmi :LOL: Ihan vaan ku oon niin laiska liikkumaankin. Oon jo harkinnut (aika pitkällä siis jo ollaan, kun harkinnan asteelle päästään), että josko vaikka lähtis pyöräilee tai uimahalliin uimaan sitten kun se elokuussa aukeaa. Mutta ku mun nippailee vatsaa koko ajan, niin ei taho millää uskaltaa revitellä. Edes kävely ei tunnu yhtään hyvältä idealta. Ehkä mä sitten kuitenkin uskaltaudun parin viikon päästä uimaan.

nannigalle ja muillekin epäilijöille paljon uskon kipinöitä. Kaikki on hyvin ja matkamme jatkuu tulevillekin raskausviikoille. Mulla jo vähän mieleen hiipii ne hetket, kun aletaan vuoron perään synnytellä ja itketään onnen kyyneleitä toistemme ihmeistä. Miettikääpä elämässänne sama aika taaksepäin, kun on aikaa arvioituun synnytyshetkeen. Eipä meillä ihan niin kamalan pitkä matka enää onneemme ole. 9 kuukauden matka vuosien hoitorumbassa on pikkuhetki. Samalla tsemppaan itseäni tässä odottelussa... ;)
 
Engeli,Mollis & CavaKiitos tsmpeistä, koitan vain jaksaa uskoa että kaikki olisi kunnossa. Tänään kyllä itkin kotona yksikseni kun ajattelin jos kaikki menee niinkuin viimeksikin, eli kesken :( Tiistaina kun on neuvola niin kai ne ultraa jos oikein vaatimalla vaatii, vai kuuluuko jo ensikäyntiin ultraus?

Mollis Täytyy paljastaa tyhmyyteni, mutta en tiedä mitenpäin kuvaa tulisi katsoa... :whistle: Mutta sen, miten itse tulkitsin kuvaa, veikkaisin poikaa....

Tuttuja turiset Engelinoista vuosien hoidoista, on ollut kyllä tuskien taival ravata hoitoja läpi.
Miten muuten teillä muilla, kuinka kauan hoidoissa kävitte (kaippa ne jossain tuolla lukee, mutta kysynpä uudestaan), ja monesko hoito tuotti plussan? Me hoidoissa alettiin käymään 2009 elokuussa. Inseminaatioita tehtiin varmaan 6 ellei 7... halusivat Tyksissä tehdä niitä useamman ennen kuin siirryttiin IVF:ään kun inseminaatiosta saatiin yksi raskaus joka sitten päätyi siihen keskenmenoon 8+3 (piti päivät tarkistaa kun en enää oikein muistanut/halunnut muistaa). Tänään muuten oikeiden laskujen mukaan on 8+3. Että näin.

Viimeinen yövuoro menossa. Huh, sitten saakin levätä viisi päivää :)

Nanniga & Tirriäinen 7+5 (8+3)
 
nanniga Esikoisesta tehtiin ensin 4 inseminaatiota ja sitten 1. IVF:n 1. PAS onnisti. Nyt tästä toisesta onnisti heti ensimmäinen pas mitä kokeiltiin. Pakkaseen jäi vielä 6 huurunenää. :)

Mulla oli eka tyttö ja sen sykkeet oli 140-155. Itte en välttämättä noihin sykkeisiin niin luottaisi.

Gallup Paljonko on tullut painoa nyt raskausaikana? Mulla on nyt sen 3kg. Eniten on noussut nyt just rv 17 alkaen niinku se nouseekin.

Meillä on vaunut hyvässä kunnossa tytön jäljiltä. Samoinkun rattaat niin ei tartte ostaa uusia. Meillä on Emmaljungat. Nyt ollaan vaan pohdittu ostetaanko sisarusrattaat vai ei. Ikäeroa tulee n.1v11kk

Se olisi rv 21 :heart:
 
Toivikselle onnittelut ultrakuulumisista! Tulee mieleen se yksi Sinkkuelämää-sarjan jakso, jossa hihkuttiin raskaanaolevalle, että kasvatat vatsassasi pientä pippeliä... :p

Onko Molliksen flunssa hellittänyt? Ja voi, vaunutkin olette jo hankkineet, ihanaa! Oliko vaunumallin valinta hankalaa vai oliko teillä jotain tiettyjä kriteereitä/toivomuksia, joiden perusteella päädyitte juuri tuohon City Crossiin? Keken kuvan salaisuus ei auennut mulle, paitsi että hieno reisiluu (?) siinä näkyy komeasti. =) Kirjassa Näin kehityn kohdussa (kirjastossa on tullut käytyä täälläkin!) ultraproffa Stuart Campbell selittää näin: "Kahdeksannen raskausviikon jälkeen ulkoiset sukupuolielimet ilmaantuvat molemmilla sukupuolilla ulkoneman muodossa... Jos sukupuolielimet "törröttävät", kyseessä on poika; jos ne osoittavat alaspäin, vauva on tyttö." Auttoiko? ;)

Vaunuista vielä... Ihanko oikeasti toimitusajat voivat olla jopa useita kuukausia?! Täytyykin säikäyttää mies tänään ja alkaa kysellä, pitäisiköhän meidänkin mennä vaunukauppaan ihmettelemään vaihtoehtoja. Vaunumaailma on mulle täysin vieras ja jotenkin kynnys alkaa miettiä vaunuja tuntuu yhä vieläkin liian korkealta, vaikka varovaisesti olenkin vaunumalleja netistä vilkuillut, kun olette niistä täällä keskustelleet. Mutta että oikeasti menisi johonkin liikkeeseen, jossa niitä myydään... minä?!? :confused:

Syömisistä: olen yrittänyt olla tositosi varovainen ja välttää listeria- ja toksoriskiä mahdollisimman tarkkaan. Mulla otettiin neuvolassa toksotesti ja vaikka olin ihan varma, että olen sen lapsena sairastanut, niin mitä vielä. Ihan alkuraskaudessa säikähdin kunnolla, kun maistoin ravintolassa pitkän miettimisen jälkeen tilaamaani pastaa: kastikkeessa maistui aivan selvästi sinihomejuusto, eikä kyse taatusti ollut kotimaisesta aurajuustosta. Onneksi kastike oli niin kuumaa, että vahinkoa tuskin pääsi tapahtumaan, mutta säikäyttihän se silti. Nyt tulossa olisi yhdet juhlat, joissa on varmaan tarjolla perinteinen pitopalvelun noutopöytä. Toivottavasti ei tarvitse tyytyä pelkästään keitettyihin perunoihin, lihapulliin ja leipään... :LOL:

engeli, rauhallisuutesi on paitsi ihailtavaa, myös jollain käsittämättömällä tavalla tarttuvaa. :) Sykkeistä en osaa sanoa mitään... tyttöjä tai poikia, niinpä... :p

Hoppis, mekään emme ole vielä päättäneet, halutaanko tietää vauvan sukupuoli etukäteen. Tavallaan kyllä, mutta sitten taas toisaalta... Saattaa olla, että rakenneultraan (johon on vielä valovuosi matkaa!) mennessä uteliaisuus vie voiton, mutta katsotaan nyt. Itselläni on kyllä ollut alusta asti vahva olo siitä, kumpi tuolla vatsassa pyörii. Tosin en taida uskaltaa luottaa vaistooni, kun kavereidenkin vauvojen sukupuolen olen arvannut järjestään väärin!

nanniga :hug:. Jos teillä neuvolassa on ultra, uskoisin, että ultraavat kyllä, kun kerrot taustastasi ja peloistasi. Meillä ei neuvolassa ole ultralaitetta lainkaan, joten en osaa sanoa, ultrataanko neuvolassa yleensä ensikäynnillä.

Millis kyseli painonnoususta. Missä vaiheessa painon pitäisi alkaa nousta? Varmasti se on kovin yksilöllistä, mutta välillä tulee mieleen, että pitäisikö tässä jo huolestua, kun painoa ei ole tullut yhtään lisää (oikeastaan päinvastoin)? Syön kyllä mielestäni riittävästi ja usein, mutta ylimääräiset herkut ovat jääneet lähes kokonaan pois, kun ne eivät jostain syystä maistu. Lähtöpainossakaan ei ole yhtään ylimääräistä, joten se ei selitä tätä.

Milloin te pitemmälle ehtineet olette tunteneet ekoja liikkeitä? Vielä tässä saa toki niitä tovin jos toisenkin odotella. Tuntuu vaan että tämä vaihe on jonkinlainen välivaihe: oireita ei oikeastaan ole, liikkeitä ei vielä tunnu ja rakenneultraan on aikaa pieni ikuisuus.

Leppoisaa viikonloppua kaikille!

Cava ja pikku-B 12+4 (Mollista tasan 2 piiiiiitkää viikkoa perässä ja kyllä, aika matelee!)
 
Kirjoitin tänne äsken pitkät pätkät, mutta kaikki hävis, toivottavasti muistan nyt kaiken uudelleen!
Toivikselle onnea poikalupauksesta!
Molliksen kuvasta en osaa tulkita mitään.
Vaunuista toimitusajat vaihtelee ja kai pahimmillaan voivat olla kuukausia, jos esim. haluaa juuri jonkun tietyn värin, näin meille sanottiin yhdessä liikkeessä. Tänään käytiin toisessa liikkeessä ja ihastuin tällä kertaa Ora Saagoihin. Olivat kevyet työntää, vaikka isot renkaat. Väriyhdistelmänkin saa itse valita ja tekevät tehtaalla sen mukaan.
Pelkoja on edelleen ja tuskin ne ainakaan synnytyksessä vähenee.
Liikkeitä tunsin ekan kerran viikolla 15, mutta mulla on istukka takaseinässä.
Yrittää ehdittiin vuodesta 2007 alkaen, 4 inssiä ja toisesta icsistä tärppäs tämä raskaus.
ON: anoppilassa käyty ja kummityttöä (2kk) nähty samalla. Mieskin hoiti häntä ja oli kuulemma "ihan kivaa". Miten teillä muilla miehet odottaa? Meillä mies on tähän asti lähinnä puhellut, että mitä puuhastelee sitten isomman lapsen kanssa eikä ole vauva-ajasta maininnut mitään. Itse taas en oikein osaa pidemmälle ajatellakaan.
 
nanniga, meillä tätä ensimmäistä "tehtiin" kaksi vuotta eli 2. IVF:n tuoresiirto tärppäsi. Ensimmäisen hoidon toka PAS tuotti kemiallisen ja muista 6 pakkassiirrosta yksikään ei näyttänyt kiinnittymisen merkkejä. Pakkasessa 6 pakkasukkoa =)

Cava, halusin valkoiset vaunut niin eipä oikein ollut markkinoilla mielestämme Emmaljungia parempia ;) Kiitos Keken kuvan kommenteista. Sen verran mäkin ymmärrän että meidän lapsella tulee olemaan ainakin reisi. Ja kiitos, flunssa alkaa väistyä. Nenäkannu ja suolaliuos, rok rok! Käykääpäs naiset apteekista heti ekoihin nenäoireisiin ja tukkoisuuteen hankkimassa sellainen, niin ei tarvitse kärsiä!! Tsemppiä!! Liikkeitä odotellessa, tosiaan :)

AdAstra: miehen odotuksesta:, meillä mies on jotenkin äkkiseltään ajatelleen "taustalla". Välillä jopa tuntuu että eipä odottaminen häntä juurikaan liikuta. Sitten joku päivä yllätänkin hänet googlailemasta jotain rintareppuja tai vauvauintisivuja ;) Eilen mietimme tulevaa vauvan huonetta. Oikein hämmästyin kuinka selvät sävelet hänellä oli huoneesta, jonka haluaa omalle lapselleen. Minun vanhemmillenikin stressasi että "nainen tekee vauvan huonetta itselleen, minä ilmeisesti lapselle". No, mulla nyt oli sellainen sisustuslehtien vaalea nalleunelma...Alkuviikosta totesi mulle kun hehkutin että puoleen väliin on käytännössä enää reilu kuukausi, että odottaa enemmän kyllä sitä toimitusta kuin virstanpylväitä...

Vaunuista, korjattakoon että olemme siis käyneet valitsemassa vaunut, emme vielä ostaneet sillä syyskuun alussa julkaistaan virallisesti Emmaljungien uusi mallisto. Taidamme kuitenkin käydä ennen syyskuuta tekemässä tilauksen, sillä ehkäpä sitten emme jää uusien tilauksien jalkoihin niin pahasti?!

Onko muilla, pienemmillä tai rehevämmillä odottajilla jo masua? Mulla on ihan selkeästi läskilöllyrästä tullut alaosasta kiinteä ja tuntuu että makkara on siirtynyt lähemmäs tissejä?!?

Vitamiineista: mitäs vitskuja ja muita syötte? Mulla menee tällä hetkellä ääntä kohti 1kpl Multitabseja ja 2kpl 500mg kalkkia/pv.

ON: kasva Keijo terveeksi ja vahvaksi vauvaksi! Välillä on koviakin alamasuvihlaisuja mutta ei mitään muuta uutta...Tää mässääminen pitää kyllä maanantain töihin paluun myötä lopettaa. Kohta on pian sokerit kaakossa eikä tää mamma mahdu torpasta ulos! Lisäks mulla ei varmaan vuoden vaihteen jälkeen ole enää järin terveitä hampaitakaan suussa...

Tilasin muuten rv17 ultran :) (rakenne on vasta rv22, blaah...!)


Mollamaija ja Keijo 14+4
 
Viimeksi muokattu:
Liikkeet Ne riippuu aikalailla siitä missä kohtaa istukka on. Mulla on etuseinämässä niin liikkeet tuntuu vähän myöhemmin. Ekasta raskaudesta tunsin n.rv18 sellaista kutittelua ja siitä ne voimistui. Tästä toisesta oon tuntenut liikkeet jo rv 15 lähtien ja nyt on jo joka tunti ihan selkeitä potkuja ja heilumista. =)

Vaunuista Me saatiin vaunut silloin samantien mukaan. Ostettiin edellisen vuoden mallistoa jotka oli elo/syyskuussa reilussa alessa. Tulikin silloin kallis reissu,kun samalla reissulla joutui autokin vaihtoon. :)

Cava Eihän se paino kaikilla nouse. Mullakaan ei ekasta alkanut nousta kun vasta puolen välin jälkeen ei maistunut just herkut ja makeat. Silloin tuli kokonaisuudessaan 9kg.
 
Mollis kuulun niihin rehevimpiin odottajiin, mulla on jonkinverran ylipainoa (tosin olen malliltani sellainen, että traani on kertynyt takamukseen ja reisiin, ei niinkään mahaan) ja eipä voi oikeastaan vielä sanoa mahan näkyvän. Riippuu varmaan tosi paljon vartalon mallista, siskoni esim. on muuten hoikka, mutta vatsa pömpöttää aina sen näköisenä, että ois vähintään kuudennella kuukaudella. Toisaalta oon miettinyt, että hyvä vaan, ettei masu ole vielä kasvanut, sillä silloin se olisi loppuvaiheessa varmaankin jo valtava! Paino on siis vielä laskusuunnassa.
Syön multivitaa (raskaus ja imetys) 1/päivä.

ON: pesin eilen meidän toista koiraa ja olin melko pitkään kyyristyneenä. Siitä kun itseni suoristin, niin iski valtava mahakipu. Mies meinasi jo ambulanssin tilata ja itsekin olin sitä mieltä, että ulos se tulee. No ei tullut, tosin kyyristyä ei kestä edes sen vertaa, että pyykkejä korista nostaa kuivumaan. Ei hyvää lupaa loppuraskauden ja töihinmenon kannalta :(
Niin ja yöllä näin unta synnyttämästäni tyttövauvasta! Jännäksi menee...
 
AdAstra, voih ikävän kuuloisia vihlaisuja olet kyykistelylläsi saanut aikaan! Itse olen huomannut, että aamuisin pissaamisen jälkeen kun rakko on ollut todella täynnä, se ärsyttää rakkoa sen verran että 15min virtsaamisen jälkeen kohdun alue tuntuu ärtyneeltä ja aralta. Lisäksi alavatsan "tielläolon" huomasin kunnolla saunan lauteilla. En mahdu enää masukkani kanssa kippuraan ylälauteille istumaan :O

Hyvät odottajaystäväni, olen tänään useampaan otteeseen pysähtynyt kuuntelemaan Keijon liikkeitä. Olen ihan varma että ikuisena mahaoireilijana nämä perhosen siipien kosketuksen kaltaiset tuntemukset ovat kyllä olleet Keijon terveisiä äidille :heart:

Huomenna loppuu loma ja koittaa arki. Nyt tuntuu jotenkin erilaiselta töihin paluu verrattuna muihin kesiin. Nyt töitä olisi...ööö...vaan 4kk :D

Hiljaa sydämesi lyö sydämeni alla
tuikahdellen, lailla tähtien taivahalla
kosketan sinua, hiljaisesti mielen avajan
kuinka kaipaan ja näkemistäsi odotan
tunnen liikkeesi, rytmisointujen aaltoina
kasvosi häilyvät kaivattuna haaveena
jännittäen,tapaamme ensikerran
elämääni sinua odotan, vielä hetken verran
syliisi saan sinut sitten sulkea
yhtämatkaa kanssasi vierekkäin kulkea
kuulla ensiäänet, nähdä ensiaskeleet
kokea suurta onnea, tuntea äidin murheet
rakas lapseni, odotan vihdoin kun kohtaan sinut
tunnistatko ääneni, kosketukseni, tunnistatko äitisi, minut.


(runoilija iksu69)

Mollis ja Keijo 14+5
 

Yhteistyössä