2011 kevään ja kesän lapsettomuushoidoista plussanneet

Tervetuloa TMo!
Ja nannigalle onnittelut sykkeestä, on se vaan niin ihana hetki, itse ei ainakaan voinut silloin käsittää, että sisälläni pumppaa nyt myös jonkun toisen sydän!
Cava hyvä, että vuodot ohi, ne kyllä säikäyttää. Saman olen huomannut kävelemisestä, että kävelen ja seison eri tavalla, peppu ikäänkuin pidemmällä. Saa nähdä miten sitä vaaputaan talvella :)
Uttiselle ihanaa Italian lomaa, voi kun pääsis itsekin. Se on mun sydämen kotimaa...
Mollikselle voimia unettomuuteen, itsekin olen unettomia öitä viettänyt, mutten onneksi kovin montaa peräkkäin. Ultralaite muuten maksaa ebayssa noin 900 dollaria, mies ois halunnut tilata, mut kielsin. Ja meikäläinen joutuu siirtymään jo f-kuppiin, imetysliivit täytyykin sitten vissiin hakea Agri-marketista, jos sama tahti jatkuu.
Endoa multa ei löytynyt vaikka laparoskopiassa etsittiin.
Neelalle hyvää kaupunkilomaa! Me mennään ensi viikolla vain anoppilaan...
ON: maanantaina kanssa neuvola tulossa, nyt ei luulis siellä mitään ihmeellistä olevan, kun tällä viikolla jo periaatteessa kaikki samat jutut tutkittiin sairaalassa.

Muoks: ai niin, Mollikselle piti vielä dieetistä kertoa sen verran, että sokeria ja rasvaa tulee välttää ja leivistä valita ruista sekä pastasta ja riisistä tummaa versiota. Omalla kohdalla muutokset olleet niinkin pieniä kuin, että olen siirtynyt maustetusta jugurtista maustamattomaan, jättänyt tuoremehut kokonaan pois ja vähentänyt herkuttelun minimiin. Ja tärkeintä olisi säännöllinen syöminen niin etttei piikkejä muodostuisi kumpaankaan suuntaan, sokeri ei saa siis myöskään laskea liiaksi. Se mulle on kaikkein vaikeinta, helpolla menisi 5-6 tuntia syömättä, kun kolmen tunnin välein pitäisi syödä.
 
Viimeksi muokattu:
Huomenta. Varasinpa sitten neuvolan. Ekä käynti on 2.8 :) Hieman mua kyllä huolestuttaa eilinen, kun varhaisultrassa ei nyt ihan vastannut viikkoja... harmittaa myös ettei ollut omia lääkäreitä paikalla, niin olisivat ehkä osanneet selittää enempi. Vaikka lääkäri sanoi ettei syytä huoleen, ja koko voi vielä tarkentua, mutta silti...

Kuitenkin yksi km takana 12/2009 inseminaation jälkeen. Silloinkin kun menin varhaisultraan oli pienempi,mutta tais olla reilun viikon ja silloin varoiteltiin jo km:sta... uudestaan sitten antoivat viikon päähän ajan ja silloin löytyi kyllä syke. Meinasivat että hedelmöitys olisikin tapahtunut luonnollisesti. Km siitä sitten kuitenkin melkein heti seurasi...
Silloin kyllä oli fiilis jotenkin erinlainen, että aavistin ettei kaikki pääty hyvin, nyt on olo jotenkin varmempi. Liekö sitten vain itsensä suojelua....
Kaippa mun täytyy tää stressaaminen lopettaa ja luottaa vain että kaikki menee hyvin. Onneksi on se eka neuvolakin aika pian niin on sitten vähän viisaampi taas :)

Töihin tässä täytyy alkaa valmistautumaan :)

Nanniga & Tirriäinen???
 
Ymmärrän nanniga hyvin, että ultrassa saatu mitta jäi vaivaamaan mieltäsi, mutta yritä kuitenkin olla hermostumatta liikaa. :hug: Helpommin tietysti sanottu kuin tehty, mutta noilla viikoilla alkion pääperämitta on niin pieni, että vähäisetkin mittavirheet tekevät isoja heittoja päiviin. Sitä paitsi sekin vaikuttaa, jos alkio on kiinnittynyt vähän myöhemmin. Tirriäisellä on varmasti kaikki hyvin! :)

TMO, oikein paljon onnea plussasta ja pikkuiselle tarrasukkia! Tervetuloa mukaan pinoon!

Kannatan Neela ideaasi ultrauskausikortista! :D

Tästä sain päivän parhaat naurut, kiitos AdAstra ;):
imetysliivit täytyykin sitten vissiin hakea Agri-marketista, jos sama tahti jatkuu.
 
...mäkin hirnuin täällä tuota AdAstran kommenttia :LOL:

nanniga, huh piinaavaa! Eiköhän siellä kaikki ole kunnossa pikkuisella :heart:

ON: päivittäiset pahan olon aallot tulleet kehiin. Syömisen jälkeen ja syömättömyyden vuoksi paha olo/kuvotus yllättää. Hassua sillä en ole pahoinvoinnista kummemmin kärsinyt. Ehkä se on sitten niitä verensokerin piikkejä...!?

Keijo Keijonen, hold on!

Mollis ja Keijo 13+4 (vasta!!!!)
 
Nanniga me naureskeltiin miehen kanssa nt-ultrassa kun lääkäri otti mitan ja kysyi sitten, että eikös teidän laskettu aika oo 22.11. No mies vastasi sitten, että eikun 29.11. Lääkäri totesi että jahas ja siirsi ultrasysteemiä millin eteenpäin ja kappas lasketuksi ajaksi tuli 29.päivä. Eli noi mitat voi tosiaan olla NIIN pienestä kiinni ja heittää viikonkin ihan kevyesti. Joten uskon, että teillä pienellä on siellä kaikki hyvin ja mitat vielä tarkentuu sitten myöhemmin. :heart:

Tervetuloa TMO ja onnittelut plussasta!

Uttikselle ihanaa reissua, pitäkäähän hauskaa ja rentoutukaa! :)

Samoin Neela jos olette reissuun lähdössä! Mä ottaisin kans mielelläni yhden tommosen ultrakausikortin.. :D laskin tossa, että oon käyny kuus ylimääräistä kertaa lääkärissä tai ultrassa.. :rolleyes: noh, noiden supistusten takia on pitänytkin.. :) jokos tunnet liikkeitä?

AdAstra meidän täytyy tehdä joku kimppatilaus Agri-markettiin..täällä kans kuppikoko dd tai f.. mihin asti noita kokoja on? m? t? :D jos löydät jostain oikeaa kokoa ja suht edullisesti niin vinkkaa ihmeessä!

Mollis oletko huomannu, että hajuaisti olis parempi ku ennen? mulla pahoinvointi liittyi tossa vaiheessa aika paljon hajuaistiin ts kaikki vähänkin epämiellyttävät hajut (no okei, melkein kaikki hajut) sai aikaan kuvotusta. Keijolle terveisiä! :)

Cava onneksi vuodot on ohi ja kaikki kunnossa, onpa ärsyttävää kun tollai säikyttelee : / hyviä vointeja sinne! :)

ON: liikkeitä tuntuu aina vaan enemmän ja enemmän ja nyt kun Tapsa on tietyssä asennossa niin potkut näkyy jo selvästi ulospäinkin. :heart: perjantaina käytiin polilla noitten supistusten takia ja kaikki oli ok. Tapsa haukotteli muutaman kerran varsin makeasti..:D kohdunkaulaa oli vielä hyvin jäljellä ja muutenkin tosiaan kaikki näytti hyvältä. Hemoglobiini on vaan laskenut entisestään vaikka rautaa syönin (oli 84) ja ens viikolla tarvis mennä ottaa tarkemmat verikokeet.

Mukavaa sunnuntaipäivää kaikille!
Isla ja Tapsa 21+5
 
Agri-Market! Ihana AdAstra! :D

Nannigalle toivon rauhallista ja positiivista mieltä, vaikka tiedän että on niiiin paljon helpompi sanoa kuin toteuttaa. Kyllä kaikki on hyvin! :)

Olin jo lähes unohtanut pahoinvoinnin... Toivottavasti Mollis pärjäilet! Mulla tulee huono olo ainoastaan jos syön liikaa. Ja nykyään se "liikaa" tulee todella paljon aiempaa nopeammin. Paistettiin lettuja pari päivää sitten ja voi sitä herkuttelun jälkeistä oloa...

On: Meillä siirtyi neuvola tiistaille. Se hoitaja jonka luo mennään, soitti ja sanoi että meidän ns. vakihoitaja (joka ollaan nähty siis tasan yhden kerran) oli varannut meille vain puolen tunnin ajan ja tämä hoitaja tarjosi tunnin aikaa seuraavalta päivältä. Jotenkin tuli tuosta hoitajasta tosi mukava vaikutelma jo puhelimessa. Luulen että se joka ollaan tavattu on ehkä vasta aloittanut työssään, oli sen verran epävarman oloinen ja minä ainakin kaipaisin sellaista varmaotteista ja tsemppaavaa hoitajaa kun on itse ensikertalainen. Mennään siis ti-aamuna ja tullaan toivottavasti viisastuneina takaisin! :)

Neela 17+4
 
Ehdit Isla kirjoittaa välissä! Ihanaa että tunnet liikkeitä! :) Sitä täälläkin odotellessa. Olen yrittänyt kuulostella kaikenlaisia hipaisuja ja kuplan poksahduksia mutta en ole osannut erottaa mikä voisi olla vauvan aikaansaamaa ja mikä jotain muuta.

Milloin muuten Isla ja AdAstra aiotte ilmoittaa rehtorille raskaudesta vai oletteko kertoneet jo? Minä suunnittelin jos laittaisin reksille tekstarin pari viikkoa ennen koulunalkua niin saisi sulatella sitä rauhassa... Vähän myös mietityttää mikä on oppilaiden vanhempien reaktio kun ope ja masu vastaanottavat ekaluokan... Sullahan oli AdAstra myös ykköset tulossa?
 
Isla tilataan vaan, ei näitä kahden kilon jauhosäkkejä muuten jaksa olkapäissä roikottaa :) Pitäiskö vaihtaa alaa imettäjäksi, sellainen vanha hyvän ajan ammatti on joskus ollut :) Paitsi että mun tuurilla imetys ei sitten jostain syystä onnistukaan. Hyvä, että Tapsalla kaikki ok.
Neela on mulle kanssa ykköset tulossa, vähän jänskättää, kun olen menossa uuteen paikkaan. Sain siis vihdoinkin viran kahdeksan vuoden pätkätöiden jälkeen ja olen siitä tosi onnellinen tietysti, mutta aika lailla kohtalon ivaa, että vauva ja virka tärppäsi nyt samaan aikaan kun molempia on vuosikausia varrottu. En ole siis vielä reksille kertonut, mutta pakko se on heti elokuussa tehdä, kun oon ajatellut jäädä pitkän työmatkan vuoksi varhennetulle äippälomalle heti syysloman jatkoksi. Onneksi mun luokkaa opettaa myös tokaluokan ope ja yks tuntiope, kun mulla menee tunteja muualle, niin ei oppilaille ihan kauheaa muutosta tule, mutta onhan se silti kurjaa, kun ope vaihtuu just kun on oppinut tuntemaan. Kyllä tää asia on mielessä pyörinyt, vaikka oon koittanut olla ajattelematta liikaa vielä työasioita.
 
Isla, kiitos. Keijo lähettää terkut Tapsalle :heart: Mun pahanolon aallot liittyy selkeesti verensokerin pomppauksiin. Hajuaisti on parantunut mielettömästi. Osittain johtuu myös siitä että olen aikaisemmin tupakoinut :ashamed: Ihanaa että tunnet liikkeitä jo!!!
 
Tervetuloa TMO! Nannigalle rauhallista mieltä, vaikka tiedän kyllä että helpommin sanottu kuin tehty. Olipa täällä paljon tekstiä, oltiin taas pitkä viikonloppu mökillä enkä silloin yleensä jaksa/ehdi käydä koneella.... paljon ihania kuulumisia :heart:. Mollikselle tsemiä pahoinvointiin, mulla on helpottanut tosi paljon, enää joskus illalla tulee huono olo ja joskus kun syö liikaa. Olen kyllä ottanut pahoinvointilääkettäkin ja se auttaa kyllä. Mulla on kanssa annokset pienentyneet, taidan olla nyt n. -4 kg plussatestistä. Ei huono ollenkaan kun ylipainoa oli ainakin se 10 kg. Mulla on silti maha pullahtanut! Johtuu varmaan siitä että mulla oli aika pömppis läskiä jo ennestään. Ennen pystyin vetämään vatsaa sisään mutta enään ei onnistu. Kohtu on siellä alla kasvanut ja työntää mun läskejä eteenpäin. Alkaa olla tosi vaikea peittää vatsaa. Öttiksen sydänäänet kuuluvat vahvana aina n. 146-148 lyöntiä / min. Oliko se poikasyke?? Samoin muita ääniä, ovat varmaan niitä potkuja mitä mollis sanoi. Ihanaa. Meillä on nyt torstaina väliultra Brunolla, katotaan mitä siellä näkyy sitten. Enää tää viikko töitä ja sitten 4 viikkoa lomaa! jes jes jes.

ja vielä piti kommentoida tuota Adastran Agrimarkettia, vähänkö repesin! Mulla on vasta c-kuppi mutta kasvutahti on kova.....

terv. toivis ja öttis 14+4
 
Viimeksi muokattu:
TMO
Kiitos kaikille onnitteluista :) Itse vieläkin melko epäuskoinen kuitenkin, kun ei ole muuta "todistetta" kuin yksi positiivinen testi :) Varhaisultra ensi maanantaina, siihen asti pitänee vielä toppuutella itseään.. vaan pistää se hetkittäin jo hymyilyttämään :)
Mukava lueskella muiden onnistumisista, ultrista ja sydämen sykkeistä :) :heart: Tuntuu uskomattomalta, että itsekin mahdollisesti maanantaina liityn sykkeen nähneiden joukkoon :O uskomatonta tosiaan! Vaikka pelottaa kovin, on jotenkin levollinen mieli... KU:ssa oli silloin tiputtelua, mutta ei juurikaan "oikeita" raskausoireita. Nyt ei ole mitään merkkejä vuodosta ollut, joten jospa alkio tällä kertaa löytyy oikeasta paikasta.. *sormet ristissä kyynärpäitä myöten* Oireet olleet vielä kuitenkin vähäisiä..ainoastaan rinnat valaa uskoa raskaudesta :) Kovasti ovat kipeät ja näyttävätkin erilaisilta, sillain "turpeilta" ;)
Pahoittelut, etten vielä ole oikein kartalla siitä, mitä ketjussa kenellekin kuuluu ja mitä on taustalla. Yritän päästä ajan kanssa kärryille :)

5+6 laskujeni mukaan, hui kun menee hitaasti tämä aika!:O

Muoks: Juu, myös pahoinvointi on laskettavissa nyt oireisiin..ensimmäinen visiitti pöntölle polvillaan suoritettu..:x *Phuuh..*
 
Viimeksi muokattu:
Heippa kaikille! Täälläkin ollaan viimein palattu lomilta! PLÄÄH, töissä taas, mutta onneksi nyt ei tarvitse koko vuotta odottaa ennen seuraavaa vapaata :D. Viikko minulla vielä jäljellä syksylle. Ajateltiin ehkä lentää New Yorkiin viikoksi syys-lokakuussa ostamaan vauvakamaa halvemmalla (kai kaksosten kanssa saa lentää vielä viikon 20-24 paikkeilla?). Luin, että osa teistä on jo ostellut vauvatavaroita... minusta tuntuu, etten itse uskalla vielä pitkään aikaan.

Postimies, olen tosi pahoillani keskeytyneestä keskenmenosta :'(. Minulla oli sama tilanne 1/2 vuotta sitten, ekassa ultrassa havaittiin sekin. Otin sen tosi raskaasti, mutta se ei kuulemma satu samalle henkillölle yleensä kahta kertaa. Toivottavasti olet pian odottajien forumissa taas! Fiia69, samoin sinulle pahoittelut, toivottavasti pian onnistuu uudelleen ja nyt loppuu asti.

Ihanaa, että teillä muilla on kaikki hyvin. Tosi kivaa lukea liikkeiden tuntemisesta ja sykkeistä ja rintojen ja mahan kasvusta (minulla ei ole kuppikoko vielä muuttunut minnekään, mutta jo viikolla 8 näytin hyvin raskaalta. Nyt on vähän vatsa laskenut, mutta vaihtelee hiukan päivittäin - farkut menee vielä hyvin jalkaan)

Täällä mietin kovasti, että mahdankohan vielä olla raskaana. Viime ultrasta on 4 viikkoa, nyt meillä mennään minun laskujeni mukaan 10+6 eli 11 täyttä viikkoa *poks* huomenna. Tänään neuvola ja torstaina lääkäri - toivottavasti joku tarkastaa ultralla, että vauvat ovat vielä elossa. (eniten pelottaa ehkä se "katoava kaksonen -ilmiö" eli jos toinen on vaan hävinnyt) Ruskeat tiputteluvuodot ovat loppuneet jo kaksi viikkoa sitten, mitään oireita ei ole, paitsi huono olo tulee, jos nälkä pääsee yllättämään + hampaiden pesu on oikeaa piina oksennusreaktioiden saattelemana. Onko muilla hampaidenpesu tällaista? Olen vakavissani miettinyt dopplerin ostoa, ainakin jos näitä ultria on näin harvoin. Ei kestä hermot epätietoisuutta! :headwall:

Anteeksi, että näin vähän kommentoin teidän kuulumisianne. En ole vielä ehtinyt lukea kaikkea kunnolla läpi. Olemme olleet suureksi osaksi ilman nettiä, muutaman kerran olen pikaisesti päässyt katsomaan kuulumisianne! (ja tälle sivustollehan olen aina nettiin päästessäni ensimmäiseksi kurkistellut)

Ja vielä... sydämelliset tervetulotoivotukset kaikille uusille odottajakamuille! Seinäkukkanen, olen tosi iloinen puolestasi!!

Hoppis ja kaksi nykeröä (10+6)
 
Viimeksi muokattu:
Kuulumisia - olin juuri rakenneultrassa ja siellä oli kaikki hyvin. Huh helpotusta ja ihanaa!! =) Ultraaja oli tosi mukava ja selitti hyvin mitä kuvissa näkyy. Saatiin mukaan kokovartalokuva, kasvokuva, jalkapohjan kuva jne. Tosi kurjaa kyllä teillä, joiden ultraajat on olleet toista maata : / Sellainen tieto saatiin, että poika olisi tulossa :xmas: Alun vainu osui siis oikeaan. Mitat olivat viikkoja suurempia (ero 6 tai 10 päivää mitasta riippuen), mutta ultraaja ei pitänyt tuota mitenkään kovin ihmeellisenä. Sanoi, että usein jostain syystä keinoalkuiset lapset ovat vähän taulukkoja suurempia :confused: Kuulemma näyttää kuitenkin tulokset lääkärille, jos tämä haluaisi ottaa vielä kontrollin.

Hoppis tervetuloa lomilta takaisin ja kiva, että vuodot ovat loppuneet! Eikös kaksosten odottajilla ole yleensä enemmän pahoinvointia, joten varmaan tuo on ihan "hyvä" merkki. Itse en siitä kärsinyt ollenkaan, joten hampaiden pesukin on onnistunut yökkäilemättä... Vauvatarvikeostokset NYC:issä kuulostaa aivan IHANALLE. Se on ihan suosikkikaupunkejani, joten mikä tahansa syy matkustaa sinne on hyvä ;) Finnair vaatii 28. raskausviikon jälkeen lääkärintodistuksen, että raskaus on edennyt ok, mutta senkin jälkeen saa lentää vielä 36./38. viikolle matkan pituudesta riippuen. Eli tuo ei ainakaan tee estettä!

TMO - "onnea" oireista, siitä se lähtee =) Itsellä myös KU takana, joten ymmärrän niin hyvin nuo pelot, mutta uskotaan siihen, ettei se onnettomuus satu teille toista kertaa!

Toivis - meillä oli tänään ultrassa syke juuri tuolla 148 tienoilla ja tosiaan poika kyseessä, mutta en ole yhtään perehtynyt tähän aihepiiriin :) Ihanaa kun sulla on lomaa noin kivasti vielä edessä! Itse olen nyt palannut töihin vähän rikkoinasten lomaviikkojen jälkeen ja vielä muutaman päivän pätkä elokuussa tiedossa. Kaikkia lomia en siis ehdi pitää, joten jäävät pidettäväksi (tai rahastettaviksi) varmaan sitten äitiysloman jatkoksi.

AdAstran Agri-Marketille nauroin minäkin :D Itse en vielä pääse teidän kimppaan.. Olen iloinnut A-kupista kasvaneista rinnoistani ja voi kun jäisivät tällaisiksi ;) Turha toivo taitaa olla... Itse huomasin kasvua lähinnä alussa ja nyt ovat mielestäni pysyneet aika samassa koossa.

Neelalle hyvää neuvolaa ja toivottavasti täti on mukava! Mä olen myös huomannut tuon, että vatsa täyttyy entistä nopeammin. Välillä kun on jotain ihania herkkuja, niin silmät vielä söisi, mutta järki sanoo, että on lopetettava tai muuten tulee ahdistavan pinkeä olo.

Isla - hui kamala tuota hemoglobiinia! Toivottavasti saat sen nousuun! Ihme kyllä omani on pysynyt ainakin toistaiseksi ylhäällä, vaikken esim. lihaa syö käytännössä juuri lainkaan. Ihanaa, kun tunnet liikkeitä! Minä myös jonkin verran, varsinkin iltaisin ja aamuisin makuulla. Ultraaja sanoi tänään, että istukka on etuseinässä, joten sehän vähän vaimentaa liikkeiden tuntemista.

Mollikselle voimia pahoinvointien kanssa ja Nanningalle tsempit piinaaviin alkuviikkoihin! Peukut pystyssä. Kaikille muillekin terkkuja ja aurinkoista mieltä. En uskalla selata taaksepäin, ettei kirjoitukset katoa ;) Täällä jatkuu työpäivä iloisissa merkeissä kun ultra meni niin hyvin ja täytyy alkaa totutella ajatukseen, että ehkä minusta on tulossa pienen pojan äiti??!! :heart:

DQ 20+4
 
pahoinvoiville tsemppejä, kyllä se jossain vaiheessa loppuu!
Ja Hoppis tervetuloa takaisin!
Dancing Queenille onnittelut poikalupauksesta, itsellänikin on sellainen olo on, että poika olisi tulossa, ensi viikolla rakenneultrassa toivottavasti selviää.
ON: En tiedä halutaanko tissikeskustelua jatkaa, mutta kerron silti.:D Eilen siis alkoi maidontulo ja suurin kuumotus+ turvotus hävisi. Neuvolassa tänään asiasta puhuin ja täti sanoi, että joillain se voi alkaa näinkin varhain. Kävin sitten ostamassa liivinsuojuksia (5kk ennen laskettua aikaa!!!), kun ois aika noloa, jos huomais kulkevansa kaupungilla paidanrinnukset märkinä. Joskus kuulemma seksi voi laukaista maidontulon, mutta meikäläinen vain katseli netistä Myllymuksujen kankaita ja mietti, että mitä kaikkea ihanaa niistäkin voisi ommella :) Neuvolassa siis kaikki ok, höyryveturi puksutti (se Viuh-viuh -ääni onkin vissiin napanuoran syke) ja seuraavan kerran mennään vasta kuukauden päästä, jolloin saan jo Kelan paperit!
 
Toivis, kuullostaa poikasykkeeltä. Mä olen alkanut kallistumaan siihen että meidän Keijo onkin Kerttu :p Sykkeet ovat edelleen n. 160...

Ensimmäinen hankinta on vauvalle nyt tehty! Ihana valkoinen keinuhevoslammas :D Siis sellainen keinuhevonen, mutta lammas-puolinen ja pitkä valkoinen karva. Aivan ihana!

TMO, tsemppiä. Me "taidamme kaikki niin tietää" mitä piinaa koet!!! Jos olet jo Arabialaisenkin kanssa pitänyt palaveria, eiköhän siellä vauvanalku itsestään ilmoittele =)

Hoppis, kiva kuulla sinusta pitkästä aikaa!

DQ, POIKA? Aivan ihunaa!! Sinulle syntyy poika... ;)

AdAstra, mullakin on iltaisin nännien keskellä sellaiset valkoiset köntit, jotka joutuu joka ilta raaputtamaan pois :p Haetaan yhdessä ne suur-rintsikat Agrimarketista ja K-Marketista löytyis varmaan aika isoja Tenoja...? :cool:

Sitten lopuksi taas kertomusta "niistä ei niin kivoista hoitajista...": Epäilen että minulla on nielutulehdus tai jokin hengitystieinfektio. Ei kuumetta. Allergian vuoksi on nuhaa, eli en tiedä onko oikeaa flunssaa. Kävin terveyskeskuksemme hoitajalla hakemassa lähetettä nieluviljelyyn. Ennen hoitajan vastaanotolle menoa, sain taas päähäni että hengitystieinfektio ja flunssaoireet voisivat johtua listeriasta eli esim siitä kohtalokkaasta vaniljakastikkeesta. Hoitaja oli todella tyly. Kysyi olenko puhunut peloistani neuvolassa. Olen joo, vastasin. Hän vain totesi että noniin, elät vaan nyt elämääsi eteenpäin. Tulistuin hänelle, että mähän just sanoin että pelkään että olen jo saanut tartunnan. Tylysti sanoi, että "ei kuule pelkän pelon perustella mitään lähetteitä verikokeisiin saa!". Seuraavaksi mun kamelinhermot katkesivat ja kysyin suoraan "miksi olet minulle niin ilkeä?". Väitti ettei ole ilkeä vaan tiukka. Sanoin edelleen että hän kohtelee minua ilkeästi. Meni ilmeisesti itseensä ja alkoi tutkia korviani ja nieluani. Luki ilmeisesti listeriasta koneeltaan, hiljentyi, sanoi että menee konsultoimaan lääkäriä. Oli yli 5 min poissa ja palasi. Laittoi listeriaveritestiin ja oli lempeä. Tulokset vasta 2vkon kuluttua. Sitten saa lopullisen mielenrauhan. Mutta siis näin taas! Pitäisköhän muuttaa toiselle paikkakunnalle, jos kaikki v-päät asuvat kanssani samassa kylässä?

-Mollis ja Keijo 13+6 (huomenna poks poks!)-
 
Kurjaa Mollis, että tuollainen hoitaja! Hyvä että pidit puolesi ja sait testin!

AdAstra, sulla on kyllä aktiiviset tissit! Ja osaavat varautua ajoissa! ;)

DQ, onnea poikalupauksesta! :kiss: Ja ihanaa että kaikki oli hyvin.

Hoppis, tervetuloa lomalta takaisin arkeen! Kiva kuulla että tiputtelut ovat loppuneet ja toivottavasti saat pian varmistuksen että masussa on kaikki kunnossa! Sitä varmistusta ja rohkaisua aina välillä tarvitsee.

TMO, tsemppiä raskausoireiden kanssa! Vaikka uskonkin että hyvin pärjäät, niin suurella ilolla itse ainakin otin ne vastaan kun raskaus tuntui jotenkin "varmemmalta" sitten. Toivottavasti selviät kohtuullisilla oireilla kuitenkiin ettei koko aikaa tarvitse olla pönttöä halaamassa...

Toivis, mahtavaa että sulla lomat vielä edessä! Ja pääset vielä katsomaan Öttistäkin ennen vapaille lähtöä! :)

On: Huomista neuvolaa odotellessa... Erityisesti odotan sykkeen kuuntelua kun ei olla sitä kuultu kuin kerran, meidän "väliultrassa".

Neela 17+5
 
Ihana lukea teidän kaikkien ultrakuulumisia. Itse täällä vielä ensimmäistä ultraa kovasti odottelen, aika olisi ensi maanantaina - jänskää. Välillä pelottaa ihan sikana että onko siellä pikkuinen kunnossa, mutta toisaalta mulla on niin kova pahoinvointi, ei aamu- vaan koko-päivä-pahoinvointi, että se tuntuu suht rauhottavalta merkiltä, vaikka ei mikään takuu kuitenkaan ole... Olipas sekavaa ;) Mutta tuntuu että näinä päivinä ei oikein meinaa järkevää lausetta ulos saada, hih.

Hope ja vielä nimetön pikkuinen 7+3
 
Kiitos naiset tsempeistä, eiköhän tämä tästä. Tunne on kova,että kaikki olisi hyvin, ja tiistaina sitten viimeistään näkee taas missä mennään kun on ensimäinen neuvola. Jännääää :heart:

Mollamaija82Olipas tyly hoitaja, mutta onneksi sait laitettua luun kurkkuun. Itse olisin varmaan vain mennyt mykäksi : /

On niin paljon tekstiä, että ehkä kirjoittelen sitten paremmalla ajalla, kun tässä töissä nyt nyin.

Pikainen (.) Eilen illalla kun töistä pääsin, kaaduin suoraan sänkyyn... ihan loppu. Nyt aamuvuorossa, ja ei tahtois jaksaa vaan nukkuminen veis kyllä voiton. Kauhulla ajattelen huomenna alkavia yövuoroja. 3x15 tuntisiä työpäiviä putkeen... me saadaan kyllä täällä töissä nukkua 00-06 välisen ajan, mutta mietin jo jos hakis saikkea kun ei vaan tahtois jaksaa, ja alaselkäkin tahtoo reistailla. Oon vaan niin tunnollinen etten kehtais mennä sairaslomaa ruikuttaa, ja mahtaiskohan edes saada?

Ehkä menen nyt hetkeksi töitä jatkamaan ennen seuraavaa lepohetkeä :D
 
Niin toivon, että teidän uusienkin ensimmäiset ultrat menee hyvin. Se tunne on upea, kun syke näkyy ja alkaa tajuta, että se sykkii minun sisälläni. Minun, joka on tästä sykkeestä taistellut vuosia. Vihdoinkin se liekki lepattaa. Siinä hetkessä on jotain elämää suurempaa.

Mä kävin tyhjentämässä kaverini varastot. Kotiin tuli neljä pahvilaatikollista vaatteita. Joita nyt sitten pengon ja ihastelen ja ihmettelen. Vaatteita oli kumpaakin sorttia, työlle ja pojalle. Nyt kun se suurin toive on toteutunut, niin tässähän uskaltaa jo toivoa niitä juttuja, jotka ennen tuntuivat ihan älyttömän turhilta. Jos vaikka saisi tytön ja pojan, kun niille olisi vaatteitakin... Vaan yhtä onnellinen olisin kyllä kahdesta tytöstä tai kahdesta pojastakin. Niin että kuitenkin sitten on ihan sama, kaikki käy.

En osaa juuri nyt pelätä mitään pahaa, aion vaan nauttia. Päivät etenee ja raskaus pysyy. Rakenneultra on 30.8. ja sen jälkeen mua ei pidättele enää mikään. Ei vanhojen ihmisten taikauskot (joita on saanut kuulla ihan kiitettävästi) eikä omat alkutaipaleen pelot. Sitten mä alan rakentaa äitiyttäni. Ja varmaan hankin vaunut ennen vauvojen syntymää vaikka kuinka mummot pelottelee, että se tietää pahaa. Miten ne ajatteli ne vaunut hankkia...? Kantaa kahta vauvaa talvipakkasessa kainalossa ympäri kauppoja...? Ei jotenkin kuulosta järkevältä.

Niin ja ne tissit. Mulla oli alkuvauhti hyvä, vanhoilla liiveillä mennään edelleen, mutta uudetkin vähän isommat voisi jo hankkia. Mutta sitten, totaalinen kasvupysähdys. Ja kun kerrankin voisi saada B-kuppia isomman varustuksen niin tahtoisin ne jo mielellään vaikka heti... Ei ne siinä kauaa kuitenkaan ilona (siis miehen ilona) ole.

Tsemppiä naiset. Seuraan teitä kaikkia tiiviisti.
 
Tervehdys taas kaikki. Olen ollut tosi laiska kirjoittelemaan kun lomailen täällä maalla ja aika jotenkin vaan valuu käsistä, käyn kyllä innokkaasti lueskelemassa säännöllisesti teidän kirjoituksia. Viime torstaina minulla oli np-ultra ja kaikki vaikutti olevan hyvin, vauva kovasti liikuskeli ja niskapoimu oli ainakin kätilön mukaan ihan sopiva. Saa nähdä sitten kun seulan tulos tulee postissa.

Nyt on menossa viikko12+2 ja jotenkin tuo maaginen 12 viikkoa ehkä vähän rauhoitti mieltä. En kyllä oikein vieläkään uskalla sanoa, että olisin oikeasti raskaana. Liityn kyllä tähän Agrimarket tilaukseen, taidan olla siellä E-F kuppikoossa jo. Jos joku on löytänyt hyvän merkin pehmeistä, mukavista laskuvarjon kokoisista rintsikoista, olisi mukava tietää. Tuntuu, että nuo kaarituetkin painaa inhottavasti. Maidon tuloa en kyllä ole itse vielä havainnut, mutta tuo on AdAstra varmaan hyvä merkki tulevan imetyksen kannalta.

Pahoinvointi jatkuu jonkinlaisena edelleen, huonoin olo on iltaisin. En voi juoda mitään kuumaa tai lämmintä, syödä mitään etikkaista, ketsuppia, mansikoita, tomaattia ja jostain syystä kaikki salaatit on yököttänyt alusta asti. Nyt luulen, että kuvioon on tullut myös närästys, joten en tiedä uskallanko syödä enää paprikaa tai kurkkuakaan. Vähän köyhäksi käy tämä ruokavalio.

MollaMaija hienoa, että pääsit listeria kokeeseen ja toivottavasti kaikki on hyvin. Minullakin on jonkinasteinen listeria hysteria kun tulin syöneeksi ravintolassa vuohenjuustoa joitain viikkoja sitten enkä siitä siis tiedä oliko se pastöroitua vai ei. Samoin söin kerran ravintolassa pihvin, joka sattuikin olemaan lähes raaka, hölmöyksissäni en tajunnut/kehdannut lähettää sitä takaisin. Kävin itse toksoplasmoosi kokeessa kun minulla kaksi kissaa, jotka koko kesän ovat ulkoilleet vapaasti ja eläneet lähes omavaraisesti myyrillä yms.

Hoppis sinulle myös kovasti onnea kaksosista ja voimia pahoinvointiin. Se on kyllä tosi väsyttävää.

Kovasti onnea kaikille uusille odottajille! Ja hyviä vointeja kaikille.
 
mua ihan nolottaa,kun en oo kirjoitellut aikoihin. Ekassa raskaudessa olin yksi aktiivisimmista kirjoittajista silloisessa ketjussa. Nyt ei vaan saa aikaiseksi. :ashamed:

Liikkeitä oon tuntenut jo kauan vaikkakin istukka on etuseinämässä. Maha kasvaa ihan erilailla kun ekasta. Mitään oireita ei oo juurikaan tullut,,muuta kun et verenpaine laskee liian alas samoinkun veriarvot.

Mulla synnytyssairaala NKL vaikkakin asutaan Tuusulassa. :)

Painoa on tullut tähän asti se 3kg eli samaa kaavaa menee kun ekakin.

millis ja vertti 20+3
 
Heipä hei! Mekin on oltu kesälaitumilla eikä koneen ääreen ole päässyt kovin usein. Kiva kuitenkin aina lukea teidän kuulumisia, vaikka itse ei ehtisikään kirjoittaa. Nytkin tulin pikaisesti käymään, mutta ainakin aktiiviseen tissikeskusteluun on pakko osallistua. =) Ei nimittäin voi rintojen kasvuun ja arkuuteenkaan luottaa raskausoireena. Edellisessä raskaudessa rintojen turpoaminen oli ensimmäinen ja selvin raskausoire ja isompiin liiveihin piti siirtyä jo aikaisessa vaiheessa, niin kuin monet täällä ovat kertoneet. No tällä kertaa ei sitten tissiosastolla tapahtunut alussa yhtään mitään ja olin jo melko varma, että kaikki ei voi olla kunnossa vauvalla. Onneksi pelko osoittautui turhaksi ja rinnatkin ovat pikkuhiljaa alkaneet kasvaa, mutta ei sellaisella rytinällä kuin viimeksi. Tällä viikolla sovittelin jo isompia liivejä eikä ne enää tuntuneet väljiltä. Oon muuten myös sen raskauspahoinvoinnin sukuvikateorian kannattaja, josta aiemmin joku kertoi. Äiti ei ole pahemmin kärsinyt pahoinvoinneista enkä itsekään ole oksennellut kuin muutamia kertoja.

Onpas engeli sun tutuilla ihmeellisiä uskomuksia. Kaikkihan ostaa vaunut etukäteen eikä siitä seuraa sen kummempaa harmia. Ei vanha kansa ole aina oikeassa...

Mukavaa kesän jatkoa kaikille!

mapunen ja baby 18+4
 
No, johan nyt taas on huolta. Minulla on sitten borrrelioosi! Huomasin punkin (jota tosin en tajunnut punkiksi) kuukausi sitten. Olin jo heti alkuun huolissani. Kun olimme matkalla, pureman ympärille alkoi tulla ihottumaa. Soitimme Ruotsiin lääkärineuvontaan, jossa sanoivat, ettei mitään huolta - lääkäriin sitten jos nousee kuume, tulee pahoinvointia, päänsärkyä tai äärimmästä väsymystä. Ei ole borrelioosi, jos näitä oireita ei tule. Voimme huoletta odottaa, kunnes palaamme takaisin Ruotsiin! Ei riskiä sikiöille. Kun käväisimme Ruotsissa 6 päivää myöhemmin (eli 1,5 viikkoa sitten), kävin lääkärillä, joka sanoi, ettei tuo ole borrelioosi, jokin allerginen reaktio vain. Ei tarvita edes mitään voidetta. Ei riskiä sikiöille! Itse olin edelleen huolissani, koska ihottuma vaan laajeni, välillä sitä ei selvästi näkynyt, välillä se tuli taas takaisin. Maanantaina näytin ihottumaa neuvolassa, kun sanoin meidän olevan siitä hyvin huolissamme. Neuvolantäti sanoi samantien, että "sinullahan on borrelioosi". Hienoa, sitten vaan uudelleen terveyskeskukseen, jossa sama lääkäri otti minut vastaan. Hän sanoi, että NYT se näyttää borrelioosilta. (Vesiselvä borrelioosi se oli jo edelliselläkin käyntikerralla) Sain antibiootit, kuulemma ei vaaraa sikiöille, ei tarvitse seurata tai jälkitarkastaa. (Tällä hetkellä 4 viikkoa puremasta) Nyt kyllä hankin itselleni jonkin yksityisen lääkäriaseman. Olen niin raivoissani, että sairaanhoito voi olla tällaista!!!! Nyt tietenkin lisähuolia raskauteen. Olen tosi paljon googlannut netissä borrelioosista ja raskaudesta suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi... siellä sanotaan, että borrelioosi voi periaatteessa siirtyä sikiöön istukan läpi, muttei siitä ole tietoa kuinka usein näin tapahtuisi. Tosi pieni riski on, muttei ainakaan pitäisi tapahtua mitään vakavaa. Olematon riski, jos on saanut oikeanlaista antibioottihoitoa. Jos hoidetaan ihottumavaiheessa niin bakteeri ei ole vielä siirtynyt muualle elimistöön vaan on iholla ja paikallinen. 99% varmuudella katoaa kokonaan antibioottihoidon avulla, jos sen saa tässä alkuvaiheessa. Luojan kiitos neuvolalle! Eli näin meillä!

Huomenna lääkäri - neuvolantäti kehoitti meitä pyytämään ultraa. (Sanoin, että emmehän edes tiedä onko tuolla sisälläni mitään elämää, kun viimeinen ultra on ollut yli 4 viikkoa sitten). Meille on aika tilattuna niskapoimu-ultraan ja se on ensi tai seuraavalla viikolla.

Ihanaa, Mapunen, että kirjoitit ettei sinullakaan ole rinnoissa tapahtunut aikaisin mitään kasvua. Täällä tilanne aivan ennallaan. Toivottavasti ne jossain vaiheessa alkaa kasvaa. :D

Hienoa, että teilla kaikilla on asiat hyvin ja että uskallatte katsoa eteenpäin ja valmistella. Itse en ole vielä läheskään siellä vaan pelkään, että jotain pahaa tapahtuu. Ehkä sitten, kun vatsa ja rinnat alkaa kasvaa ja liikkeet tuntua. :ashamed:

Hoppis ja kaksi nykeröa (11+1)
 
Viimeksi muokattu:
Voi hurja sua Hoppis. Kaikenlaista ylimääräistä jännitystä sitä meille annetaankin. Ihan tässä normaalissakin odotuksessa olisi tarpeeksi omia pelkoja. Uskotaan ja toivotaan, että kaikki kääntyy lopulta hyväksi ja me molemmat saadaan molemmat nykeröt.
 
hoppis Voi kurjuus. Tsemppii eteenpäin.

DQ Meillä myöskin viikkoja/päiviä sikiön koon mukaan enemmän. Kätilö kävi kysyy erikseen toisen mielipidettä,mutta kuulemma näissä IVF/PAS raskauksissa laskettua ei lähdetä kauhean helposti muuttaa. Yritin meinaan itte jo silloi np-ultrassa,että olisivat laittaneet siihen 6.12,mutta ei. Esikoisen kohdalla oli sama homma ja tyttö päätti vielä sitten syntya rv 41+5..

Mulla on nyt verenpaineen kanssa ongelmia. Laskee liian alas. Tällä hetkellä 105/72 ja hemo vaan 103. Sen nyt osasin arvatakin,mutta vaikuttaa tällä hetkellä näköjään tuohon verenpaineeseenkin.
 

Yhteistyössä