Osaisikohan sitä kirjoittaa lyhyesti näin viikonlopun kynnyksellä... Tänne tulee tekstiä sitä tahtia, että jos & kun tulee väliä kirjoittamiseen, niin on liikaa kommentoitavaa kerralla
Mollis kyselit vatsan kasvusta. Tällä viikolla olin neuvolassa ja SF-mitaksi saatiin 30cm, joka on aika tarkkaan siellä yläkäyrällä. Toivottavasti vauva ei nyt ihan kamalan suureksi kasva... Sekä minä että mieheni ollaan synnytty etuajassa ja alle kolmekiloisina, joten itellä on jotenkin ollut se oletus, että meidänkin vauva olis kohtuullisen pieni. Iso vauva vähän hirvittää, vaikka ei kai se synnytyksen sujuminen ihan siitä ole kiinni. Ja olen ymmärtänyt, että vähän isompi vauva voi olla synnyttyään helpompi ja tyytyväisempi, kun ei ole niin usein nälkäinen ja on ehtinyt vähän enemmän vielä kehittyä vatsassa... Eli puolensa ja puolensa varmaan molemmissa. Tosi ihanaa, että keskustelu tuntui hyvälle ja rauhoitti mieltä :hug: Nuo työkuviot on eri ihmisillä niin erilaisia, että voin hyvin kuvitella, hoitajan ihmetelleen, jos avauduit työstressistä ja määristä
Itsekin välillä arastelen puhua asiasta, kun itse on tottunut ajoittain tekemään aika paljon töitä ja ei sitten halua toisia (esim. omaa äitiä) huolestuttaa. Varmasti hyvä (ja ainoa oikea) ratkaisu olla nyt reilusti saikulla! Ihanan kuuloisia pikkuleipiä!!
Äitiyspakkauksen saaneita on jo useampia
Yleensä ottaen olin siihen kyllä tyytyväinen ja kovasti siellä on tavaraa, vaatteitakin vaikka kuinka. Kiva saada sieltä pari kestovaippaakin, kun vähän on ollut ajatusta niitä käyttää ainakin osittain. Asiaan pitäis kyllä perehtyä ja eihän noilla kahdella tietysti pääse alkua pidemmälle, mutta ehkä tässä vielä ehtii...
Nanninga äitiyslomaa varten tarvitset neuvolasta todistuksen, jonka saa muistaakseni viikon 22 tultua täyteen. Eli työnantajasi saa kyllä siihen asti odottaa
Mulla on syke usein jossain 100:n tienoilla (normaalistikin aika korkea eli ehkä välillä 75-80). Raskaushan kai nostaa helpommin sykettä, mutta onhan tuo 111 aika korkea kai leposykkeeksi (?). Kyselepä neuvolasta, jos tuntuu vaivaavan! Ihan selkeä ja nätti maha sulla on, älä huoli
Engeli se riippukehto on tosiaan kyllä aikas ihana ja siinä reunalla odottelee jo kutomani peittokin :heart: Toivottavasti on vielä toimivakin, ainakin tuleva isi on kovasti vakuuttunut, että se on paras vaihtoehto ekoiksi kuukausiksi
Tuosta kohtukuolemasta vielä, että tosiaan voisi kuvitella, että meillä vaikeamman kautta äidiksi tulevilla on pelot enemmän herkässä ja jotenkin se menetys tuntuisi ihan hirveän musertavalta. Varmaan ihan kenelle tahansa lapsen menettäminen on maailman järkyttävin asia, mutta kai se siihen voi vaikuttaa, ettei voi edes ajatella niin, että voisi välttämättä vielä vauvan saada. Kun koko raskaaksi tuleminen on jo kohtuullinen ihme ja pitkän tien takana. Enkä siis halua vähätellä mitenkään helposti raskautuvien menetyksiä! Mutta yritetään luottaa siihen, että asiat on korkeammassa kädessä ja saadaan vauvat elävinä syliin asti...
Virtsarakkoa ei täällä monotella, mutta nyt viikon ajan on kyllä päällä puskettu
Vauva viihtyy siis pää alaspäin ja välillä tuntuu aika selkeästi kun puskee ja tuntuu, että saa vessaan juosta, mutta sitten jo helpottaakin.
AdAstra kiva kun sinäkin olet innostunut kutomaan
Mä tosiaan tein sellaisen neulotun peiton, sitten puseron ja nyt aloitin vielä pipoa puserosta jääneillä langoilla. Se on kyllä kivaa hommaa ja jotenkin niin suloista omalle lapselle tehdä tuollaisia.
Mollikselle myös neulomisintoa!
Neela koskas sulla oli tuo äippäpolin ultra? Pidetään vielä kovasti peukkuja, että istukka tajuaa väistyä ja saat hyvillä mielin odotella syntymää. Meillä vauva on siis pää alaspäin, mutta välillä tuntuu puskevan peppua joko sivumpaan tai keskemmälle. Venyttää kivasti vatsanahkaa eri kohdasta
Tässä vaiheessa voisi kai vielä kääntyäkin, mutta on varmaan todennäköisempää, että pysyy tuossa lähtöasennossa loppuun saakka. Potkut ja liikkeet muutenkin tuntuu kohdun yläosissa, välillä ehkä jotain pienempää (kädet) alempana.
Plastex ilmeisesti ientulehdus tulee tosi helposti raskaana ollessa, hormonaaliset muutokset kai muuttaa jotenkin suun bakteerikantaa. Kävin tässä noin kuukausi sitten hammaslääkärillä ja hän sitten putsaili hampaita urakalla. Pitäisi kai vaan yrittää hoitaa vielä tavallistakin tunnollisemmin.
Ruska onnitteluja liikkeistä, ihanaa! Teilläkin siis Emmaljungat
Taitaa olla täällä lähes kaikilla, mä kuulun totaalisesti vähemmistöön omien vaunujeni kanssa
mulle ei ole tullut ainakaan vielä arpia. Varmaan tossa on geeneillä osansa eli toisille tulee helpommin, mutta ei todennäköisesti ole ainakaan haitaksi, että olen heti plussatestistä lähtien öljynnyt (lähes) joka aamu Weledan raskausajan hoitoöljyllä vatsaani. Kolmas pullo jo menossa
Toivon, että se pitäisi ihoa kimmoisana ja ehkä vatsanahka myös palautuisikin nopeammin (??). No saapa nähdä, mutta kaikkea voi yrittää
Team Uttinen tosi hyvä, kun olet saanut järjesteltyä työasioita toimivaan malliin! Se kyllä kummasti helpottaa, kun voi tehdä hommia kotoa käsin vähän mukavammassa asennossa & vaatteissa & tahdissa. Mä olen jossain nettikeskustelussa törmännyt tuohon välilihan treenauslaitteeseen, mutta en ihan ole perehtynyt, että miten sen toimii :O Itse ajattelin ostaa Weledan välilihaöljyä (heh, kuulostaapa hullulle), jolla voi kai yrittää vetreyttää paikkoja reilun kuukauden ennen synnytystä. Saa nähdä ylettyykö vielä siinä vaiheessa kurkottelemaan kriittisiin paikkohin
Milliksellä on kyllä hurjan alhainen hemoglobiini : / Itselläni ihme kyllä pysynyt 120 yläpuolella, vaikken syö juuri lihaa enkä ole rautakuuriakaan aloittanut (olisivat suositelleet joka toinen päivä). Mulla reagoi vatsa herkästi lisärautaan ja kun on kuitenkin tuo arvo ihan kohtuullinen, niin en ole jaksanut lähteä testailemaan, että mikä sopisi. Toivottavasti saat hemoglobiinin kohoamaan!
En siis osannut kirjoittaa lyhyesti, ja loppuun vielä vähän omia kuulumisia. Neuvolassa kaikki hyvin, paitsi virtsanäytteessä proteiinia, joten pitäisi vielä näyte labraan virtsiksen varalta. Oon vaan nyt kahtena aamuna unohtanut koko jutun :O Näyttää siis menevän maanantaille. Välissä vauva oli vähän hiljaisempi, mutta nyt viime päivät liikkunut kyllä ahkerasti, mikä on ihanaa, koska heti puolen päivän hiljaiselonkin jälkeen iskee pieni huoli. Vointi on kyllä edelleen hyvä, paitsi että välillä tuntuu jo muutaman kymmenen metrin kävely vatsassa. Kummasti tossa on eroja saman päivänkin sisällä eli välillä voi kävellä lähes normaalisti ja välillä supistaa heti niin, ettei paremmasta väliä. Onneksi työ ei ole fyysistä, niin näillä näkymin ehkä selviän ilman saikkua. Enää kolme viikkoa töitä!!! JEE!!!!
Ollaan vähän alettu miettiä tulevan vauvanhuoneen sisustamista, mutta ei ole vielä tarkkaa suunnitelmaa. Sille ei alkuun ole tarvetta, kun sänky tulee meidän huoneeseen ja hoitotaso on kylppärissä, mutta voisi tietty olla järkevää laittaa kuntoon jo tässä kohtaa. Täytyy vähän pohtia ja tällä hetkellä huoneessa on enimmäkseen miehen sekalaisia kamoja, joten hänen pitäisi ne jonnekin tunkea
Eiköhän tämä tarina nyt riitä, viikonlopun viettoon siis
!
DQ 31+1