2011 kevään ja kesän lapsettomuushoidoista plussanneet

Huh hei, täällä on touhuttu koko päivä, ja virtaa riittäisi. Maalasin listoja, ja tänään saapui uusi ruokailuryhmä joka sitten veikin niin paljon tilaa olohuoneesta, että nyt tartteekin kirjahyllystä päästä eroon, ja tilalle vain taso :LOL: Halvaksi tulee... meidän keittiö kun on sen mallinen ettei sinne ruokailuryhmää mahdu vaikka iso keittiö onkin, mutta sellanen putkimainen. Onneksi on huominen päivä vielä vapaa, vaikka käväsenkin töissä henkilökunta palaverissa, ehtii sitten vielä touhuamaan.

DQ:llä & Molliksella vauvakutsut tulossa, mahtavaa! Mä niin toivoisin, että joku järkkäis mulle, tai sitten pitää alkaa itte väsäämään... olis kyllä ihanaa pitää sellaset!

Ugh! Mä taidan vielä mennä siivoamaan, ja sitten iltapisuille koiruuksien kanssa.

Hyvät yöt :heart:
 
mollis Ittekin tykkään käydä kulmakonditoriassa. Pullat on ihania!! =)

DQ Mulla tuli ekasta 9kg ja viimeiset 7vkoa pysyi paino samassa. Monillahan saattaa turvotuksen vuoksi nousta paljonkin. Saa nähä ollaanko yhtäaikaa laitoksella. :)

millis ja vertti 32+3
 
Hei kaikki mammaset!

Millis, sullakin alkoi sitten sairausloma. Koita ottaa levon kannalta, sen verran kun tytön kanssa puuhasteluilta pystyt! Ihanilta kuulosti kotitekoiset korvapuustit! Hyvä muuten kun muistutat ettei pieniä vaatteita kannata ostaa liikaa, mä kun täällä arvon että paljonko niitä tarvitsen lisää.

Nannigalla virtaa riittää! Tuota menoa on koko koti sisustettu pian uusiksi!
;) Onnea myös 20+ -viikkojen saavuttamisesta! Samoin Ruskalle onnea tasakympeistä!

DQ, ihana kuulla että olet nyt paremmilla fiiliksillä! Kiva myös kun pomosi osaa joustaa nämä loppupäivät. Ja yllätykselliset babyshowerit tulossa! =)

Mollis, hyvä että sokerirasitus on takana! Mulla oli sama olo, ettei se niin kamalaa ollutkaan mitä olis voinut luulla. Mahtavilta kuulostaa herkut sun vauvajuhlissa!

AdAstra, hurjalla kirppiksellä olet käynyt! Tosin, mä kävin myös toissaviikonloppuna katsomassa kahta lastenkirppistä ja en vaan löytänyt mitään. Mulla on kai jonkinlainen pöly- tms. yliherkkyys niin tulee huono olo monessa kirppispaikassa ja sitten en jaksa motivoitua kaivamaan vaatekasoja kovin paljoa. Näissä joissa kävin, oli vaatteet enimmäkseen nyppyyntyneitä ja kun niitä oli miljoona ihmistä penkonut, niin vielä sellaisessa kurtussa, että ei innostaneet ostamaan.

Engeli, oi äitiyspakkaukset! Mä niin odotan että saisin sen joskus... Pitää taas katsoa Kelan sivuilta mikä on tilanne. Meidän palkanlaskentaan kun soitin vajaat pari vkoa sitten niin eivät olleet saaneet papereita vielä tehtyä ja laitettua eteenpäin.

Isla, lepoa vaan kovasti sinne sinulle ja vauvalle! Tuo on niin totta että ei itse tiedä mikä on normaalia ja mikä ei ja välillä tuntuu ettei hoitohenkilökuntakaan tiedä. Luulen että meidän neuvolantäti sanois ihan kaikkeen "johtuu kohdun kasvusta" jos siltä kysyy.

Plastex, tsemppiä selän kanssa! Nuo hermosäryt voi olla tosi kurjia. Mulla oli pitkään ison onnettomuuden jälkeen hermosärkyä jaloissa, sellaisia sähköiskuja joita tuli nimenomaan levossa kun yritti käydä nukkumaan. Kiva että olet masun kanssa kuitenkin selvinnyt ilman särkyjä ja vaivoja!

Hopelle jaksamista supistusten kanssa! Onneksi ei ollut streptokokkia, hyvä että tutkivat kaiken mahdollisen. Tsemppiä myös rakenneultran odotteluun, se oli ainakin meillä sellainen tärkeä etappi.

On: Työterveyslääkäri soitti ja jatkoi saikkua vielä 2pv to-pe, kun on samanlaista jomotusta ja supistelua ollut edelleen. Ensi viikko meillä on syyslomaa, pitää katsella mihin suuntaan tämä olo muuttuu. Taidan huomenna neuvolassa pyytää että saisin ajan neuvolalääkärille ensi viikolla joka tapauksessa kun sillehän tämä asia varsinaisesti kuuluisi eikä työterveyteen. Mulla olis syysloman jälkeen vielä 3vkoa töitä ja siihen olis kaikkien kannalta kiva saada ratkaisu että menenkö enää ollenkaan töihin vai jatketaanko tätä yhä viikko kerrallaan. Olis vaan töissäkin helpompi niiden suunnitella miten toimivat jos tietäis että en ole enää tulossa.

Ollaan oltu nyt 2 krt perhevalmennuksessa. Eka kerta jäi meillä väliin, ei päästy töiden takia. Nämä 2 krt on kyllä olleet sellaisia ettei olla saatu sieltä irti mitään, ehkä oma vika kun olen lukenut vauvakirjoja niin ei siellä tullut mitään uutta asiaa. Oli kiva tietysti nähdä muita esikoista odottavia perheitä, mutta ei siellä ollut mahdollisuutta sellaiseen keskusteluun kuin olisi toivonut, powerpoint-luennointia lähes kokonaan. Paljon on varmasti vetäjistä kiinni minkälaista on. Seuraava käynti on synnytyssairaalaan tutustuminen, se on meillä n. 4vkon päästä; se on varmasti hyödyllinen käynti. Ja sitten kun vauvat on syntyneet, on vielä 2 tapaamista leikkipuistoissa, mikä voi olla ihan kiva juttu myös.

Tsemppiä kaikille!

Neela ja Pikku-O, tasan 30+0 :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: -ruska-
nanniga, hyvin se rakenne menee :heart: Tulehan sitten kertomaan meille ihanat kuulumiset pian!!

ON: Sokerirasitus-tulokset vallan hyvät. Ihmettelen suuresti, mutta hyvä näin. Eilisessä lääkärintarkastuksessa (neuvolan keskiraskauden tarkastus) kohdunsuu hyvin kiinteä ja hyvin ylhäällä sekä kiinni. Supistelut eivät siis ole tehneet tehtäväänsä. Neuvolalääkäri kehoitti elämään normaalia elämää ja nauttimaan odotuksesta, "lähde vaikka sukuloimaan, äläkä jää kotiin makoilemaan". Lähete pelkopolille myös taskussa. Asiat siis hyvinkin reilassa.

Nyt en ehdi enempää kommentoimaan, koska pitää lähteä tapaamiseen psykiatrisen sairaanhoitajan kanssa.

Ihanaa päivää odottajat :heart:

Mollis ja Keke 26+2
 
Huomenta!
Odottelen tässä lääkärin soittoa, inhottavaa, kun ei sanota tarkkaa soittoaikaa, vaan joutuu koko päivän päivystämään puhelinta enkä viitsi minnekään lähteä, kun ei huvita omia asioita kovaan ääneen huudella esim. kassajonossa... Odotan siis tietoa, että meenkö ens viikolla taas osastolle vai en. Pystyisi sitten ilmoittamaan töihinkin.
nannigalta toivon hyviä rakennekuulumisia!
neelalle onnea kolmenkympin poksumisesta. Kirppareista: mua ärsyttää se, että monet laittavat kirppareilla pienet vauvojen vaatteet alahyllylle koriin pengottaviksi, ei tällä masulla siellä paljon jaksa kyyristellä. Meillä mies on mun kirppari-innostusta vastaan (ei haluais, et meille kannetaan vanhoja vaatteita) ja ehken minäkään enää niitä kauheasti jaksa kierrellä. Kaikkea on jo yllin kyllin.
mollikselle ja dq:lle hyviä vauvajuhlia! Meillä on lauantaina kuopuksen synttärikemut (kyllä, meillä vietetään koirien synttäreitä) ja menen tänään tilaamaan kakun.
Meilläkin alkoi perhevalmennus. Masennuin, kun mulla oli ekana laskettu aika, mutta pienin maha. Äitini sanoi eilen, että mahani on kuin prinsessa Victorialle, joka kai ainakin virallisesti on paljon jäljessä viikoissa... Lisäksi taisin olla vanhin tuleva äiti ryhmässä. Oltiin ruotsinkielisessä ryhmässä, kun mä puhun ruotsia, mies kyllä ymmärtää kaiken, mutta on kankeampi puhumaan ja huomasin, että hänellä oli vähän vaikeuksia keksiä jutun juurta parikymppisen lippispää-kaverin kanssa. Ensi viikolla on sitten aiheena synnytys.

Adastra ja viuh-viuh 31+0 *poks*
 
Rakenneulrassa kaikki pikkuisella hyvin :heart: Painoakin oli 400g. Vilaus pippelistäkin oletettavasti nähtiin, joten poikalupaus siis :heart: Seuraava ultra rv 28 eli joulukuussa. Seurataan tarkemmin sitten kun pistelen tuota klexanea, ja taustalla itselläni nuo syöpähoidot. Mahtavaa!!! Mä oon niin häpi :heart:
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: -ruska-
Pikaiset terveiset paniikin keskeltä! Täällä on ollut niin hirmusti tapahtumaa ja juttua ettei nyt ehdi kommentoimaan, mutta saikku häämöttää joten sitten sitä tulee varmaan asuttua täällä :)

Paniikin siis aiheuttaa seuraavanlaiset asiat: 2 viikkoa kestäneet inhat lisääntyvät supparit (pari viikkoa sitten paikat oli jo pehmenneet), valkuainen virtsassa (toivottavasti olis pissitulehdus eikä raskausmyrkytysoire), pikkuhiljaa ylöspäin kohoava verenpaine ja viikkoihin nähden liian iso vauva :( Parin tunnin kuluttua on lääkäri, saa nähdä alkaako meikäläisen saikku ja sitä myöden mammis huomisesta alkaen... Tosin ensi viikon lomailen lasten kanssa joka tapauksessa. Inhottava kylkikaaren kipukin on vain pahentunut ja estää istualtaan olemisen lähes kokonaan. Että nautippa tässä sitten raskaudesta... :LOL: Sokerirasituksessa kävin muuten myös maanantaina, nekin tulokset tulevat tänään. Ei se ollut se litku yhtään niin pahaa kuin kuvittelin, tosin se oli niin jääkylmää ettei se maistunut kyllä miltään.

No mutta ihanaakin on <3 Äitiyspakkauksen pitäisi tulla ensi viikolla. Tiimiläiseni muistivat vauvaa jo vaatteilla (töissä puhutaan tiimin vauvasta), ensimmäiset pienet vaipat, tuttipullo ja tutit odottavat kaapissa jne... Mutta, palailen sitten joko valittamaan lisää tai hehkuttamaa kaiken kunnossa oloa iltapäivällä... Pitäkää peukkuja!!
 
LA..................nimimerkki..........monesko lapsi......ikä........SS

29.11.2011.......isla79....................esikoinen..............31.......SaKS
08.12.2011.......Dancing Queen.........esikoinen..............35......NKL
10.12.2011.......Millis-81..................toinen................30........NKL
22.12.2011.......AdAstra.................esikoinen..............31.......TYKS
23.12.2011.......mapunen................toinen..................40...........
25.12.2011.......Plastex..................esikoinen..............33.......SeKS
26.12.2011.......Tarantella-83...........esikoinen..............28......KSKS
28.12.2011.......Neela Naranja..........esikoinen..............32.......KOS
28.12.2011.......Tevu.....................toinen..................37.............
05.01.2012.......Hanskis..................esikoinen..............31............
19.01.2012.......toivorikas-72............esikoinen..............39......NKL
22.01.2012.......syystoive................kolmas.................30............
23.01.2012.......Uttinen...................kolmas.................36.......PHKS
24.01.2012.......mollamaija-82...........esikoinen..............29......KHKS
25.01.2012.......engeli.....................esikoiset.............36.......TAYS
26.01.2012.......Emja......................esikoinen.............26.......TAYS
05.02.2012.......Seinäkukkanen.........esikoinen.............40++..........
07.02.2012.......cava......................esikoinen.............30+........
13.02.2012.......Hoppis-73................esikoiset.............38..........
03.03.2012......-ruska-....................esikoinen.............22...RAS/OYS
06.03.2012.......nanniga..................esikoinen...............28......TYKS
10.03.2012.......H.o.p.e...................esikoinen..............31.......KHKS
20.03.2012.......TMO......................esikoinen...............36..........
30.4.2012.........bluebaby................esikoinen...............27.......OYS
30.4.2012.........lilie........................esikoinen..............34......TAYS
 
nanniga Hienoa,kun kaikki hyvin ja onnittelut poikalupauksesta :heart:

Neela N Oon tämän viikon onneksi pystynyt hiukan huilii,kun äiti on ollut täällä lomailee. On auttanut monissa puuhissa ja leikkinyt tytön kanssa. Ensi viikolla tyttö meneekin kolmena päivänä hoitoon. On hoidossa siihen saakka,kun tää vauva syntyy.

Uttinen Tuuhan sitten kertoo miten meni.

Vauvalla on nyt alkanut hikkakausi. Muutenkin myllertää kokoajan masussa. Välillä tekee tosi kipeää,kun heiluu ja pyörii sikana. Tunkee pyllyään milloin mistäkin.
 
Nanninga on kyllä ihailtavan aktiivinen! Hienoa, että virtaa riittää, kunhan et ihan liikaa rehki :) Jotain pesänrakennusviettiä tähän raskauteen selkeästi liittyy, kun itselläkin on sellainen halu laitella ja siivoilla paikkoja kuntoon. Ehkä se liittyy siihenkin, että tulevaisuudessa (ja oikeastaan jo nyt) tulee vietettyä entistä enemmän aikaa kotona, niin on kiva, että täällä viihtyy. Tosi mahtavaa, että rakenneultra meni hyvin ja tervetuloa poikakerhoon :heart: :)

Millis – meillä on tosiaan lasketut ajat aika lähekkäin ja NKL edessä molemmilla :D Taisit mainita, että oletat raskauden menevän yliajalle; mä taas kuvittelen, että vauva tulisi etuajassa. Voi olla vaarallinen kuvitelma, kun sitten on joulun alla ihan kypsänä, jos mitään ei ole tapahtunut, mutta perheessäni on kaikki lapset syntyneet viimeistään laskettuna aikana ja usea parisen viikkoa ennen. Joten vähän tuota olettaisin omallekin kohdalle. Me ollaan menossa marraskuussa NKL:n tutustumiskäynnille, mutta jos olet ekankin lapsen siellä saanut, niin tuskin on sinulla tarvetta, vai? Meillä on muuten myös tosi paljon hikkaa tuolla masussa! Varmaan neljä viisi kertaa päivässä tuntuu sellainen tasainen nykiminen :D

Neela – toivottavasti saat selvyyden noihin sairaslomiin ja pysyt sitten suunnittelemaan elämää sen mukaan! Onnea myös sulle kolmenkympin rikkoutumisesta – kyllä me monet ollaan jo tooosi pitkällä!! Se on vähän sääli, kun niin monen perhevalmennuskokemukset on melko mitäänsanomattomia (meillä siis myös). Siihen kuitenkin käytetään yhteisiä rahoja ja olis tosi hyvä foorumi käytettäväksi, mutta ehkä se on vaan niin, ettei joka terkalta luonnistu tuollainen työmuoto ihan tuosta vaan.

Mollis – mahtavaa, että kaikki kunnossa, sokerit ja muut! Onko sulla vielä kovasti kipuja ja supistuksia? Hyvähän se on tosiaan kun tietää, ettei ne sitten kuitenkaan ole mitään haittaa tehneet, niin niiden kanssa on varmasti helpompi elääkin.

AdAstra – kivoja koirasynttäreitä :) Saako päivänsankari ihan itse myös kakkua? :p Äläpä sitä mahan kokoa sure! Helpompi vaan olla, kun ei ole niin kovin suuri ja eiköhän se loppua kohden vielä ehdi vähän kasvaa. Ne on niin tosi yksilöllisiä juttuja ja rakenteesta kiinni. Mulla on yksi ystävä, joka on joutunut kaikista kolmesta lapsestaan juoksemaan ihan seurannassa asti, kun vatsa on niin pieni ja ihan terveitä ja normaalikokoisia lapsia on syntynyt. Hän on vielä itsekin tosi siro, mutta niin vaan se vauva joillakin uppoaa jonnekin kropan uumeniin eikä juuri näy ulospäin.

Voi Team Uttista, kun on monenlaista vaivaa :( Tulepa kertomaan, mitä lääkäri sanoi. Supistuksia on siis täälläkin ja aika monella meistä. Sekin on kyllä hassun yksilöllinen juttu, kun joillakin ekat supistukset tulee vasta sitten kun ollaan tositoimissa ja itsellänikin alkoi ajoittaisina jo ennen 20. viikkoa...

Olen nyt siis tämän viikon ollut enimmäkseen kotona – tosin toissapäivänä ja eilen muutaman tunnin ihan toimistolla asti. Aivot alkaa vähitellen tyhjentymään työasioista, mutta ihan ei vielä voi hellittää, kun kuitenkin täytyy joitakin asioita hoidella ensi viikon loppuun asti. Supistusten osalta huomaan kyllä selvästi, miten edellisten päivien tekemiset ja menemiset vaikuttaa eli kyllä rasitus niitä aiheuttaa. Muuten voin kyllä hyvin edelleen. Eilen tuntui muutaman kerran vähän kipeämmin vauvan liikkeet tai potkut, että ehkä siihenkin saa vielä tutustua. Toistaiseksi on ollut vaan sellaista kivaa eli vaikka meno olisi aika reipastakin, niin ei varsinaisesti ole sattunut. Seitsemisen viikkoa kun on jäljellä, niin kai olo tässä voi vielä tulla entistä raskaammaksi :kieh: Vielä kyllä vaan olen koko ajan niin onnellinen tästä raskaudesta, etten halua ja osaa oikein mistään valittaa... ja aikas helpolla olen kyllä päässytkin!

Nyt pitäisi lähteä käymään labrassa, kun terkka halusi supistelujen takia ottaa hiiva- ja jonkun muun kokeen. En kyllä usko, että siellä mitään on, kun näitä supisteluja on ollut jo niin pitkään ja alhaalla oleva vauvan pääkin voi kai niitä vielä aiheuttaa.

Kivaa viikonloppua kaikille masun kasvattajille!

DQ 33+1
 
DQ Me ei olla tulossa enää tutustumiskäynnille. Ekasta käynnistäkään ei oo vielä kahta vuottakaan niin hyvässä muistissa on kaikki asiat ja paikat. :)

Mulla on viimeinen työhomma marraskuun eka päivä. Oon lupautunut käydä opastaa mun äippälomatuuraajaa parissa laskutushommassa. Helpompi paikan päällä opastaa,kun puhelimessa. OOn nyt vielä muutenkin puhelinapuna 2.11 saakka,kunnes äippäloma alkaa virallisesti. Aika vähän on onneksi puhelin soinut. :)
 
Huh, uskallan vähän huokaista helpotuksesta! Sokerirasitus ok, pissassa ei tulehdusta eikä onneksi myöskään valkuaista. Paikat oli pehmeät, vähän auki, muttei kuitenkaan vaarallisen paljon. Verenpaine taas vähän nousussa. Tosin olen sitä mieltä, että se on noussut tästä jännityksestä.
Saikulle olisin päässyt loppuajaksi, mutta sanoin että teen etänä hommia vielä muutaman viikon (en tipu kelan rahalle) Kontrollikäynti reilun 2 viikon kuluttua ja sillon katsotaan homma uusiksi.
Vauveli on tosiaan reilun viikon edellä kasvussa mutta ei tämä setä sitä pitänyt pahana ja sanoi että parin viikon päästä homma voi olla taas toisin päin. Lääkäri "ärsytti" kohtua hiplaamalla ja kutittelemalla ja samantien hirmu supistukset päälle. Sanoi että on supistusherkkä kohtu mutta supparit ei tosiaan välttämättä tee mitään alapäähän. Käski levätä ja hidastaa tahtia supistusten mukaan. Nyt ehkä uskaltaa taas hetken hengähtää...

Mutta nyt pakolliset hommat pois alta ja lomille lomps... :) Mukavaa viikonloppua kaikille!
 
Team Uttinen, ihana juttu että ei ole raskausmyrkytystä eikä muutenkaan mitään vaarallista! Nyt vaan rauhallisesti siellä niin pysyt kunnossa!

Mollis, kiva että asiat hyvin sokerissa ja paikat kiinni!

Nannigalle onnea pikkupoikasesta! :flower:

AdAstra, oho, mitenhän sinne valmennukseen onkin sattunut niin paljon nuoria! :confused: Meilläkin taisi olla yksi mies sellainen "lippistyyppi", mutta muuten kaikki vaikutti suunnilleen samanikäisiltä tai vanhemmilta. Tuo masunkasvu taitaa olla todellakin yksilöllistä. Mun kaverin kaveri on suunnilleen samoissa viikoissa mun kanssa ja kuulemma ei näy yhtään että olis raskaana.

Millis, täälläkin hikkailua! Alkoi tuossa viikko sitten, aiemmin en ollut ainakaan tuntenut, mutta nyt on melkein joka päivä.

DQ, kiva että sulla vointi on suhteellisen hyvä! Ja pian pääset aloittamaan kunnolla äippälomailun!

Mulla alkoi nyt sitten loma ihan kokonaan eli saikkua äitiysloman alkuun asti. Oltiin eilen neuvolassa ja sieltä ei saanut neuvolalääkärille ensi viikolle aikaa, mutta eilen oli yksi aika joten menin silloin. Oli tosi mukava lääkäri ja vaikutti hyvin asiansa osaavalta ja sanoi että ei kannata olettaa menevänsä töihin enää. Parin viikon päästä menen uudestaan tsekattavaksi.

Tää helpottaa nyt mua tosi paljon kun ei tarvitse miettiä miten asiat töissä hoituu. Epävarmuus siitä palaanko sotki nimittäin hiukan asioita, kun eivät voineet varmaksi suunnitella miten tietyt jutut siellä hoidetaan.

Ikävä juttu taas on meidän neuvolan terkkari. Mun on varmaan pakko pyytää että saan vaihtaa sen, vaikka toisaalta harmittaa kun en haluais olla "hankala" asiakas enkä tuottaa pahaa mieltä, kun parhaansa hän varmasti tekee...

Eilen kun hän tutki vauvan asentoa, se sattui tosi paljon, paineli vaikka kuinka ja sanoi että vauvan pää on tosi alhaalla, oikein poikkeuksellisen alhaalla viikkoihin nähden. Sitten kun hän mittasi kohdunkorkeutta (ja aina kun mittaa!), niin sekin sattui kun sitä mittaa aseteltiin ja paineltiin häpyluuhun vaikka kuinka kauan eikä se meinannut osata päättää kuinka korkealle kohtu tulee, oikeesti menee aina monta minuuttia kun se vääntää ja painelee sen mitan kanssa. Luulisin varmasti että tämä on normaalia, mutta kun muutama lääkäri ja toinen neuvolan terkka on tehneet samat jutut niin ei satu yhtään ja mitan ottaminen kestää ehkä 5 sekuntia. Ja vielä mikä kummallisempaa, niin lääkäri iltapäivällä sanoi että ei vauvan pää ole mitenkään alhaalla vaan aika ylhäällä! Ja siis todella pehmeästi tutki eikä tuntunut missään kun aamulla terkalla olin irvistellyt siinä pedillä kun se niin paineli... Mulla on ollut jo pidempään tunne että en voi luottaa siihen omaan neuvolan terkkaan kun se on niin epävarma kaikesta. Ehkä se on aloittelija mutta pitäis koulutuksen kuitenkin antaa perusvalmiudet. Ihmeteltiin miehen kanssa myös sitä kun se aina sanoo että vauva varmaan nukkuu, kun kuunnellaan sykkeitä. Ne on olleet aina n. 140-145. Senhän pitäisi olla ihan tavallinen (rajat kai 120-160), joten miksi se puhuu vauvan nukkumisesta? Aluksi ajattelin että meidän pienen syke on jossain alarajalla kun se sanoo noin. Se ei ole myöskään mihinkään asiaan osannut ottaa kantaa mitä olen kysynyt.

Huh, sori tilitys. :ashamed: Tää varmasti johtuu minusta enemmän kuin siitä hoitajasta, mutta mä vaan tarvitsisin sellaisen turvallisen ja selkeän ammatti-ihmisen.

Neela ja Pikku-O 30+2
 
Helou ladies.

Meikä liittyy myös sairauslomalaisiin. Kerralla sitten loppuun saakka eli sairausloma päättyy 19.12. kun äitiysloma alkaa 20.12. Hämmentynyt olo. Mitä sitä nyt sitten päivisin tehdään...? Kaikki oli kuitenkin oikein hyvin mun omia liitoskipujani, vatsakipujani, supistuksia ja unettomia öitä (nekin ovat tulleet kipujen vuoksi kuvioihin eikä työstressi varmaan sitä helpota) lukuunottamatta. Vauvat olivat eläväisiä ja niin ihania :heart: Poika painaa tasan 1000g ja tyttö painaa tasan 1000g. Lääkärin mukaan epäselvyyttä ei sukupuolista ole. Me saamme nyt kaiken, kun aiemmin emme saaneet mitään. Aika iso palkinto ja korvaus siitä vuosien surusta. Kaikki oli muutenkin hyvin. Niin hyvin, että seuraava tsekkaus on vasta neljän viikon päästä. Kivut eivät vaikuta onneksi vauvoihin ja nyt varmaan unettomuus ja uupumuskin helpottaa eikä sekään enää uhkaa tehdä pahojaan. Meidän valtakunnassa siis kaikki hyvin ja onnellinen ilme on jäänyt naamariksi ;) Vaunutkin uskallettiin hankkia ja kaukalot autoon. Ja nyt ostin ensimmäiset sukupuolisidonnaiset vaatteet; vaaleanpunaisia ja sinisiä sukkia ja sukkahousuja.

Hyvää viikonloppua naiset ja pidetään huolta itsestämme.

engeli ja Mortti ja Vertti 26+2 (kutsumanimet ovat tulleet jäädäkseen, Verttihän on ihan kiva tytön nimi....)
 
Hyvää perjantai-iltaa kanssaodottajille! Lupailin kirjoitella jo viikko sitten, mutta niin vaan aika vierähti taas ihan itsestään. Onneksi täällä on muita aktiivisia.

Hienoa, että engelin ja Team Uttisen huolet ovat hälvenneet ja pienillä näyttää olevan asiat kunnossa. Myös nanningalla oli rakenneultra onneksi positiivinen kokemus. Yritän itsekin olla hermoilematta, mutta näköjään aivan turhatkin asiat mietityttävät. Kun vauva tsekattiin pari viikkoa sitten, se vastasi juuri viikkoja. Esikoinen oli jo tässä vaiheessa selvästi isompi ja vaikka ensin tuntui helpottavalta ajatus, että tämä olisi vähän pienempi, aloin jo pian murehtia, että jos pienellä onkin jotain häikkää... Kyllä sitä pitää olla hölmö.

Millis, täällä myös on hikka tullut kuvioihin.

AdAstra taisi miettiä jo sairaalakassin pakkaamista. Mulla on sama tilanne kuin milliksellä eli esikoinen syntyi vasta lasketun ajan jälkeen. Olen vähän suunnitellut, että alkaisin laitella vauvan sänykyä ja vaatteita valmiusasemiin ehkä marras-joulukuun vaihteessa ja sairaalakassin voisi pakata samoihin aikoihin.

Palaanpa vielä vähän kestovaippoihin. DQ, kyllähän niillä äitiyspakkauksen kestoillakin voi päästä alkuun. Kannattaa vain pestä useamman kerran ennen käyttöä, että alkavat imeä kunnolla (siis jos ovat luonnonmateriaaleja, en tunne tarkemmin tämän vuoden äp-kestoja). Ehkä helpoin tapa perehtyä kestoiluun tarkemmin olisi lainata vaippoja kestovaippalainaamosta, niitä löytyy kaikista isommista kaupungeista. Ja Mollis, meidän esikoisella on ollut tosi hyvä iho koko ajan, en osaa sanoa, johtuuko se nyt kestoilusta vai mistä, mutta ei niistä ainakaan haittaa ole ollut.:)

Oikein hyviä vointeja toivottelen taas kaikille. Iso osa porukasta tuntuu olevan sairauslomalla, nyt on sitten aikaa hoitaa itseään ja hyötyyhän siitä vauvakin. Kyllä niitä töitä ehtii tekemään sitten myöhemminkin.

Terveisin mapunen 31+0
 
Viimeksi muokattu:
Heippa kaikille :wave:

Täällä on kotiuduttu Helsingistä ystävien luolta. Oli kyllä ihana viikonloppu, oltiin vain, ja nautittiin hyvästä ruuasta, toistemme seurasta, ja koirillakin riitti puuhaa. Meillä kaksi koiraa, ja ystävillä kaksi =) Tänään oltiin MLL:n kirppiksellä ja mukaan kyllä tarttui sellanen säkillinen vaatetta, että ei kaikkia varmaan ehditä käyttämään :whistle: Myöskin löytyi imetystyyny, ja äitiysvaatteita.

Ystäväiseni oli ostanut mulle myös sellaisen ihan Bola-korun, ja pikkuinenkin sai lahjan :heart: Ovat myös lapsemme kummeja, asiasta ollaan jo keskusteltu :heart:
Perjantaina muuten tunsin ekat kunnon potkut. Meinas töissä mehu mennä väärään kurkkuun kun pikkunen potkas, ja nyt onkin jo joka päivä tuntunut potkuja :)

Aika moni tosiaan jo sairaslomalla, ja moni taitaakin jatkaa suoraan äitiyslomaan, vointeja kaikille tasapuolisesti :heart:

Ootteko muuten miettineet kuinka kauan olette kotona lapsen kanssa? Ite haluaisin olla mahd. kauan, mutta ehkä se 1 1/2 vuotta taitaa olla sellanen konkreettinen tavoite... katsoopi nyt.

Rakenneultrassa oltiin edelleen se 4 päivää edellä, mutta laskettuaikaa ei kuitenkaan muutettu. Oonkin miettinyt tasaantuuko se, vai miten tässä kun hoidoissa kuitenkin on se tarkka hedelmöityspäivä tiedossa niin onko ihan mahdollista tuollainen neljän päivän edelläolo?
Nanniga & J 20+5 (Tirriäinen saapi olla nyt vauva J)
 
nanniga Mulla oli esikoinen silloin 3-4 päivää isompi koko raskausajan. Eivät muuttaneet missään kohtaa laskettua. Nyt tämä kakkonen on ollut samaten 4 päivää isompi,mutta eivät lähteneet muuttamaan. Ultran mukaan laskettu olisi 6.12. Pyysin jopa kysyy ylilääkäriltä mielipidettä,mutta kuulemma jos lapsi saatu alulle hoidoilla niin laskettuun aikaan ei pahemmin puututa.

Kotona oon varmaan tammikuuhun 2013 saakka eli poju on sitten 1v ja jotain kuukaisia. Esikoinen meni hoitoon n.vuoden vanhana ja ei oo ollut ongelmia. Enemmän ehkä muilla ihmisillä.

M & V 33+1
 
Tuli vielä mieleen, että te jotka olette saaneet poikalupauksen ultrassa niin oletteko jo ostaneet ns. poikienvaatteita? Tänään tosiaan kirppikseltä ostin aika paljon sinisiä/vihreitä, poikamaisia vaatteita, ja nyt aloinkin miettii, että mitä jos onkin sittenkin tyttö... jos lääkäri katsoikin väärin? Miltä se giguli siellä ultrassa näytti?
 
Neelalle hyvää "odotuslomaa" ja otahan nainen iisisti :heart: Toivotaan että supistelut antaisivat rauhan ;) Mitäs kummaa se terkka oikein meinaa? Onkohan se jotenkin epävarma kohdun mitoista kun niin täytyy kopeloida ja painella? Mäkin vähän viimeviikolla ihmettelin kun 19+1 terkka sai sf:ksi 22 ja nyt siis viimeviikolla (26+1) neuvolalääkäri sai saman 22. Totesi kyllä itse että mittaajasta riippuu. Mitä helvetin järkeä siinäkin on että monta ihmistä sitä mittailee? Kuitenkin pojan arveltiin nyt olevan jo reilun kilon mötkäle...eli 300-400g eroa edelliseen mittaukseen. Mitä järkeä siis tuossakaan touhussa, täh? Nyt vaan sitten muistat että teet just niinkuin haluat ja pyydät terkan vaihtoa tms. jos siltä tuntuu. Sä olet hyvän tädin ansainnut!!

engeli, tervetuloa kerhoon :heart: Toivottavasti kaikki hyvin. Ja nappulatkin jo kumpainenkin kilosia pikkuihmisiä!? Wau :p Sulla on pakko alkaa jo tuntumaankin jossain kohdun paino ja nappuloiden vääntäminen!! Mulla meinaan oli nyt oikeestaan eka yö kun oli T-U-S-K-A-A kääntyminen ja pissillä ravasin kahdesti. Onnellinen ilme jäänyt naamariksi =), hyvin sanottu muru :heart:

mapunen :wave:

nanniga, mä meinaan alustavasti olla v. 2013. On niin pirun vaikeata miettiä mitä se tarkoittaa että on VAUVA ja oma lapsi, rakas pikkuihminen, joten en osaa ajatella mitkä sitten vuoden päästä on fiilikset. Eli raaskiiko laittaa hoitoon vai...Riippuu vähän taloudellisesta tilanteestakin se, että miten hoitovapaat yms. Sitten meillä on onneksi se takaportti, että äitini haaveilee siitä että saisi jäädä 2014 hoitamaan Keijoa, vaikka osapäiväisesti niin että Keke olis esimerkiksi puoli päivää perhepäivähoidossa tai tarhassa...Ja voi olla että miehenikin haluaisi jäädä kotiin...On niin vaikea miettiä "niin pitkälle", hommataan vauva ensin kohdusta kotiin ;) Potkuista: eikö olekin jännää että sitten kun sen ekan kerran tuntee, niitä tulee jatkuvasti. Siis että kun pikkuinen kerran sen tekee, ihan kuin ymmärtäisi että "no niin, näinhän se homma toimii"! :D Meillä oli muistaakseni viikoista 16 johonkin viikolle 20 Keijo edellä +6pv. Mikään lääkäri tai terkka ei ihmetellyt siinä vaiheessa vaikka siitä kovasti itse kyselin eikä päiviä siirrelty. Poikalupauksesta: mulle on jokainen ultraaja ja oma lääkäri jo rv16 ja rakenneultrastakin saakka sanonut että jos on todettu poika, on hyvin suurella todennäköisesti sitä rotua syntyessäänkin. Poika on kuulemma aina varmempi. Kiveksiä ei näy tytöllä ;) Kyllä mä ainakin vauvajuhlatkin järjestin siniselle teemalle :D

ON: Nyt saan rauhoittua odotukseen! Ennen jouluhässäkkää...Tein vauvakutsuja kolme päivää!! Nyt on juhlat juhlittu ja enää on herkkuja kaapit pullollaan. Hyvä syy juoda pari kertaa päivässä kahvit ja nauttia täytekakkua ja mokkapaloja :p
Kutsut menivät ihanasti. Mä en kyllä oikein osannut nauttia kun oon sellainen ressaaja ja kaiken piti olla täydellistä. Naiset olivat ihmeissään. Pari, jolla on pientä lasta, sanoivat että meidän pojat (mies, koira ja Keke) voivat olla ylpeitä tällaisesta mammelista :heart: No, ehkä mä vedin vähän överiksi. Siis että olis voinut vähän pienemmälläkin perspektiivillä vetää...No, tehty mikä tehty. Mulle oltiin tilattu kotiin kasvohoito. Illan päätteeksi möllöttelin olkkarissa baden badenissa ja kosmetologi syvähoiti kasvoni luonnon tököteillä. Ihanaa. Keijo sai ihania lahjoja: Benettonin vihreän Sulo Vilen toppatakin, kokoa 56 ja villaiset pehmoiset housut, nutun, pipon, myssyn ja peiton. Rintarepun ja untuvamakuupussin. Pari pehmoa, pari kirjaa ja vaatteita. Erityishilpeyttä aiheutti yhdestä lahjasta löytynyt Paavo Pesusieni-penaali! Se oli yhdeltä "luononlapselta, huumori naiselta". Äiti sai bolakorun (voi kuulemma asentaa myös vaunuun!) ja intialaisen päähieronnan. Kivaa oli, mutta täytyy sanoa että olin kyllä ihan puhki...Mulla oli viime viikolla kahtena päivänä muita vieraita, perjantai meni leipoessa ja ostoksilla ja la 12h humpsahti kemujen kanssa.

Supistelut ja muutkin kiputilat ovat mielestäni laantuneet. Kohtu ei enää ole kokoaikaa niin arka. Hyvä hyvä. Eilen käytiin suht pitkällä metsälenkillä yhdessä ryteikössä. Katseltiin joulukuusta "sillä silmällä"...:whistle: Ihanaa, tänä jouluna saan leipoa joulukuuseen Keijollekin oman sydänpiparin, jossa lukee Keijo :heart:

Synnytys. Niin. Sehän siis lähestyy. Huoh. Ehkä aloitan pelkopolilla käynnin jälkeen vasta stressaamisen. Huoh.

Oikein ihanaa viikkoa kaikille :heart: Meillä on huomenna se 4D. Arvatkaa pysynkö pöksyissäni? ;)

Mollamaija ja Keijo 26+6
 
Viimeksi muokattu:
Hyvää alkavaa viikkoa!
Onpas tänne tullut taas tekstiä!
Molliksella tainnut olla onnistuneet kekkerit, meilläkin oli karvakorvat tyytyväisiä tarjoiluun ja lahjoihin :)
nanniga meillä on Viuh-viuh ollut koko ajan 4 päivää jäljessä koossa eli kyllä se koko vaihtelee vaikka tarkka hedelmöityspäivä tiedetäänkin.
mapunen hyvä, että meilä on kestovaippa-asiantuntija palstalla, itse olen kovin innostunut, mutta vähän paha sanoa vielä mitään, kun en ole yhtään päässyt tositoimiin. Vauvanukelle vähän harjoittelin vaipan laittoa ja voi voi nukke-parkaa, oikea vauva ois varmaan huutanut jo täyttä kurkkua. Mieskin sanoi, että opeta hänelle vasta sitten, kun olet itse löytänyt ensin sopivan tekniikan :)
engeli oi kun ihanaa, tyttö ja poika, olette kyllä tosi onnekkaita, kun saatte molemmat yhdellä kertaa. Vaikka niinhän me kaikki ollaan, kyllä näitä vauvoja on odotettu.
neelalla ollut inhottava terkkari. Ei mulla ainakaan mittojen ottaminen ole sattunut. Hyvää saikkua muuten!

ON: neuvolassa käyty aamulla. Painokin oli noussut 200 grammaa! No, se tekee vain 40 grammaa viikossa, mutta ylöspäin kumminkin. SF-mitta notkahti käyrällä alaspäin ja sitä terkka ja harjoitteli molemmat yrittivät mittaamalla saada suuremmaksi, mutta kun ei ole kasvanut, niin ei ole kasvanut :( Huomenna menen osastolle aloittamaan insuliinit ja ehkä lääkäri sitten ultraa ja katsoo, että onko vauva kasvanut kumminkin.
 
Team Uttinen – hyvä, että tilanne ok supisteluista huolimatta. Mulla on kans niitä kyllä ihan todella paljon! Tänään on ollut ”pitkä” ja ”raskas” päivä, aamulla koiran kans ehkä 10min ulkona, töihin vajaa kymmeneks ja perhevalmennuksen jälkeen kotiin puoli kuuden aikaan. Seurauksena tässä sohvallakin istuessa supistelut jatkuu 5-10min välein... :whistle: Jos ois kivuliaita, niin näitähän sais alkaa kellotella synnytykseen lähtöä varten ;) On vähän meno väkisin rauhoittunut ihan mummotouhuksi muutaman viikonkin takaiseen nähden, enää ei menis reilun 12h työpäivät...

Neelalle onnittelut lomasta!! Mä vielä tämän viikon teen töitä (pääosin etänä) ja toivottavasti saisin myös huoneeni siivottua, että saisin sitten jättää hommat muiden huoleksi ja aloittaa tosissaan äitiysloman. Toivottavasti terkan vaihto onnistuu, jos et ole tyytyväinen! Täytyy sanoa, että muakin kyllä sattui kohtuullisesti kun terkka kokeili vatsaa ja etenkin päätä tuolta ihan vatsan alaosasta. Ajattelin, että se kuuluu asiaan : / Ja olen kyllä muuten ollut terkkaan ihan tyytyväinen, vaikka hän onkin tosi nuori, mutta vaikuttaa silti ihan osaavalta ja vakuuttavalta. Mulle siis terkka sanoi myös, että vauvan pää on kovasti alhaalla ja ei ole ihan tyypillistä näillä viikoilla, mutta eipä siitä kai mitään varsinaista voi päätellä – ehkä lähinnä lisäsyy ottaa rauhassa. Ymmärrän kyllä hyvin, että kaipaat vähän toisenlaista tukea neuvolasta!

Engelille myös mahdollisimman ”mukavaa” sairaslomaa. Ihana juttu, että kaikista kivuista ja vaivoista huolimatta tunnelma on teillä onnellinen ja onhan siihen syytäkin :heart:

Nanninga – meillä vauva oli rakenneultrassa eri mittojen mukaan 7-10 päivää edellä koossa. Laskettua aikaa ei meilläkään muutettu, eikä sitä tosiaan ymmärtääkseni näillä keinoalkuisilla oikein tehdä, kun kerran hedelmöitysaika on suhteellisen tarkkaan tiedossa ;) Tuon johdosta käytiin siis sitten vielä joskus 28-29 viikon tienoilla ultrassa kasvukontrollissa ja edelleen vauva oli viikkojaan isompi, muttei niin paljon että olisi määrätty lisäseurantaa. Kai se on vaan ihan yksilöllistä vaihtelua eli koko voi heittää kohtuullisesti suuntaan tai toiseen. Ovathan ne vauvat syntyessään ja lapset kasvaessaankin eri kokoisia :) Ja me ollaan ainakin osteltu vaatteita ihan tuon oletetun sukupuolen mukaan, eli pojalle. Kovasti sukupuolittuneita tuntuvat vaatteet olevan jo ihan heti vauvasta lähtien. Meillä on kaksi eri ultraajaa ollut samaa mieltä sukupuolesta ja jälkimmäinen antoi kuvankin kriittisestä kohdasta (en kyllä ihan itse sitä hahmota), joten tuo taitaa olla suht varma tieto.

Kotona olon suhteen en ole tehnyt ihmeempiä suunnitelmia. Kysyjille olen sanonut sitä, että kun asiasta ei ole aiempaa kokemusta, niin on kovasti vaikea sanoa, miten sitä viihtyy ja kai se vähän riippuu lapsen luonteesta ja muustakin. No, ehkä sen verran voi sanoa, että tuskin nyt useampaa vuotta tulee kotona oltua tai olisin ainakin siitä tosi yllättynyt. Ja tähän vaikuttaa mahdollisesti sekin, että mun mieheni voi hyvin olla halukas jäämään joksikin aikaa myös kotiin. Jotenkin olettaisin, että vuosi tai puolitoista olisi se aika, kun töihin paluu tulee ajankohtaiseksi, mutta saapa sitten nähdä!

Mollis – sulla on ollut oikein kunnon urakka noissa vauvajuhlissa, mutta kiva, että oli onnistuneet! Ihanalle kuulostaa nuo kaikki lahjat ja kasvoihoito ja muut! Mulla tosiaan oli myös juhlat nyt lauantaina ja ne meni kyllä tosi helpolla, koska ystäväni oli ne organisoinut ja jakanut tarjoiluvastuut nyyttäriperiaateella. Mä siis lähinnä avasin oven ja otin vieraita & lahjoja vastaan :D Vieraiden piti täyttää laput, joissa veikattiin syntymäaikaa ja vauvan piirteitä jne. Yksi ystäväni veikkasi synnytystä jo 30.10. eli ensi viikonlopuksi :O Kun vielä illalla supisteli kovasti, niin meinasi iskeä stressi, että jos oikeesti vauva päättää kohta tulla, niin en ole vielä henkisesti valmistautunut ja asioitakin on vielä kovasti hoitamatta. Upeeta, että sun olo on parempaan päin ja supistelut rauhoittuneet! Mä en voi oikein pitkistä kävelylenkeistä haaveilla, kun välillä varttikin on jo melkein mahdoton juttu. Mitenkäs tämän päivän 4D-ultra meni??

AdAstra – toivottavasti ultra on antanut hyviä uutisia ja vauva on sopivasti kasvanut!

Meillä oli tänään viimeinen perhevalmennuskerta ennen synnytystä ja jäljellä on sitten vielä tutustumiskäynti synnytysosastolla muutaman viikon päästä. Eka kerta oli vähän turha, toiseen ei päästy, mutta tämänpäiväinen oli ihan hyvä. Aiheena oli synnytys ja kyllä ne asiat oli itselleni ainakin aika tuttuja, mutta mukava oli saada vielä varmuuden vuoksi käydä asiaa läpi ja ehkä miehelle oli enemmän uutta. Ensin käytiin asiaa keskustellen läpi ja sitten katsottiin video. Se ei ollut kyllä ollenkaan pelottavaa, kun videolla kaikki meni niin hyvin ja vaivattomasti. Jos sellainen synnytys on itselläkin edessä, niin ei huolta :) Jotenkin sitä vaan tiedostaa, että välillä kaikki ei mene ihan niin leppoisasti, mutta ei itselläni onneksi mitään suurempia pelkoja ole vielä tullut synnytystä kohtaan.

DQ 33+5 (meinaan mennä jo viikoissa sekaisin, laskin nyt ekaa kertaa näitä lasketusta ajasta taaksepäin :p, loppu siis tosissaan häämöttää...)
 
nanniga Oon ostanut poikavaatteita,koska oli niin selvä vehje ettei voinut erehtyy. Ainakaan NKL:lla eivät kerro sukupuolta jos kätilö ei oo 90% varma kumpiko se on. Esikoinen oli tyttölupaus ja sellaisena pysyi. :) Silloinkin ostin vaaleanpunaista. :)

M&V 33+3
 
Jes, mä olen niin tyytyväinen! Meillä on uusi terkka! =) Soitin eilen neuvolaan ja juttelin sellaisen hoitajan kanssa jolla ollaan kerran käyty oman tädin kesäloman aikana ja kysyin saataisiinko tulla hänelle. Hän kun oli todella mukava, selkeä ja varmaotteinen, tykättiin miehen kanssa molemmat. Tämä järjestyi tosi hienosti ja helposti ja tää täti sanoikin että sillä on paljon merkitystä mikä on oma olo odotuksen aikana, ymmärsi siis hyvin tilanteen. On tosi rauhallinen mieli nyt tämän suhteen. Varmaan terkan merkitys vielä lisääntyy sitten kun vauva on syntynyt, siinäkin mielessä on ihanaa että tämä asia on hoidossa, niin voi sitten luottaa että pieni on varmoissa käsissä. :heart:

Molliksella ja DQ:lla on ollut vauvajuhlat! Kuulostaa mukaville! Tulisin mielellään rääppiäisiin! ;)

Toivottavasti AdAstran Viuh-Viuh on kasvanut normaalisti ja kaikki oli hyvin ultrassa!

Engelille onnittelut tytöstä ja pojasta! Ihana juttu!

Vaipoista: Mä olen ajatellut ainakin aloittaa kertakäyttövaipoilla. Kun tulee niin paljon kaikkea uutta elämään niin siinä asiassa pääsen sitten helpommalla. Tietenkin kestoilu olis ideaalitilanne; mun äiti on itseasiassa käyttänyt mulla kestovaippoja kun olin pieni, siihen aikaan se oli aika harvinaista. Yritän siis tätä kautta rauhoittaa ekologista omaatuntoani... :whistle:

Kotonaolemisesta: Olen ajatellut että olisin kotona ainakin elokuuhun 2014 asti eli Pikku-O olis silloin reilu 2,5v. Mutta etukäteenhän sitä ei voi tietää miten asiat menee.

Hyvää vointia kaikille IhaNaisille! :wave:

Neela ja mellastava Pikku-O, hetken päästä 31+0
 

Yhteistyössä