2011 kevään ja kesän lapsettomuushoidoista plussanneet

plastex, mä olen synnytyksen ja äitiyden suhteen aika cool. Neuvolassa kyselivät juuri perjantaina, että mitä ajatuksia synnytys herättää. Onko toiveita sen suhteen? Mä totesin, että mä en osaa asiaa ajatella enkä pelätä. Aion mennä synnyttämään ja katsoa mitä tuleman pitää, enkä aio lääkkeistä kieltäytyä. Mulla siis ei ole minkäänlaisia pelkoja synnytyksen tai sen äitiydenkään suhteen. En pelkää kipua tai avuttomuutta. Kovasti kiinnostaa saada itsestääns elville se, kuinka pystyy hallitsemaan tilannetta ja olemaan sinut kivun kanssa. Kaikki menee ihan hyvin, niin uskon.

Nappuloiden potkut tuntuu nyt oikein kunnolla ja näkyy mahan päällä. Valitettavasti ovat vain kovia potkimaan virtsarakkoon ja se on kovin epämiellyttävää. Mietin jo, että ottaisi varmuuden vuoksi Tenan käyttöön, koska potkun jälkeen ei meinaa ehtiä puristaa niin, että saa oltua pissattua ;) Tää on yhtä kropan nykimistä, kun pitää pidättämällä pidättää nopeasti heti, kun nappulat rakkoon osuu. Onks muilla vastaavaa probleemaa? Täällä liitoskivut helpottaa, mutta ei ne ihan poissa ole. Rappusia kun välttelee ja muutakin revittelyä, niin eiköhän taas muutama hetki päästä eteenpäin ilman sairauslomaa.

Nyt pizzaa...kiloja kun oli tullut niin vähän ;)
 
Plastex Synnytys kyllä jännittää, ja se, että meneekö kaikki hyvin... usein olen miettinyt, että miten arki vauvan kanssa sujuu. Miten osaan pientä hoitaa, vaikka uskon, että kyllä kaikki sitten hyvin menee. Jänniä mullistuksia tiedossa, ja kaippa niistä sitten selviää. Ekan kohdalla se vasrmasti aina on vähän hakemista, mutta kyllä me mammat pärjätään, eiköstä niin :heart:

Nimiasioista meillä on tytölle, sekä pojalle nimivaihtoehdot, ja aika selkeetkin sellaiset. Mies ne oikeastaan molemmat on ensin keksinyt, ja ovat olleet omaan makuunikin :)

Engeli Tsemppiä rakkoilun kanssa, ja tenaa vain pöksyihin, jos muu ei auta ;)

(.) Oltiin tänään MLL:n kirpputorilla, ja tällä kertaa tarttuikin muutamia löytöjä matkaan. Vielä olen hieman arka ostelemaan, vaikka mieli kovasti jo tekisikin tehdä kunnolla hankintoja :) Jospa sitten rakenneulrtan jälkeen oikein kunnolla :)
 
Niistä nimistä vielä... Neuvolasta annettiin sairaalan nettisivut, jonne piti omilla tunnuksilla täyttää esitietoja. Siellä kysyttiin mm. lasten nimet - ilmeisesti mahdollista hätäkastetta varten. Kyllä meillä nimet tiedossa on jo ja ollaan niistä yhtä mieltä, mutta ihan satavarma en ole, että ne nimet on juuri ne lopulliset... Mieli voi muuttua ;)
 
Viimeksi muokattu:
ihanan rauhaisella mielellä meidän engeli siellä nappuloitaan edelleen kasvattelee :heart: mulla ei potkut aiheuta Tena-tarvetta mutta tuntuvat kyllä ilkeältä, I know! Jostain oon lukenut että tiheään pissaamiset vähenevät ajanmyötä, mutta kyllä mulla on koko matkan varrella ollut tarve pari t-lusikkaa käydä lirauttelemassa tiheään tahtiin ja jos rakossa on yksikin lusikallinen liikaa, saa keskittyä aivastamiseen ettei hulahda :ashamed: Ai hyvät lantionpohjan lihakset? ;) Ja nimet valmiina? WAU! *kade*

Potkut tosiaan tuntuvat tosi voimakkaasti. Luulempa että ekan kerran tunsin illalla kun pikkumies käänsi itsensä joko ympäri 90 astetta tai sitten myllähti akselinsa ympäri. Tai, sitten se oli vahva harkkasupistus...Ehkä ennemmin kyllä veikkaan että johtui pojan pelmuamisesta...=)

ON: Mies herätti aamuvessatouhuillaan ja kolaamisellaan 5.10, ja ärsyynnyin niin kovasti ettei kauaa tarvinnut taas adrenaliiniä eritellä ja sydämensykettä nostattaa niin jo oli poika hereillä ja massussa elämää potkujen kera! Sitten iski laiskimusmaximus. Onks mitään palvelua jolla sais vaiks hotelliaamisen kotiinkuljetuksella? :whistle: Tänään on taas joogapäivä.

Vielä noihin äitiys-ja synnytysjuttuihin, että aika-ajoin oon ihan sinut synnytyksen kanssa ja just että "kaikki lääkkeet ja coktailit mulle kiitos" ja välillä sitten taas mietin että "sektio, kiitos". Äitiydestäkin välillä sellaisia fiiliksiä tietty että musta tulee tosi hyvä äiti :heart:

Mollis ja Keijo 22+6
 
Viimeksi muokattu:
En olekaan kirjoittanut vähään aikaan, koska oon kärsinyt hillittömästä pahoinvoinnista :(

Sellaista olisin kuitenkin kysynyt "kokeneemmilta", että ootteko (jos teillä on taustalla IVF/ICSI hoidot) käynyt veriseulassa np-ultran lisäksi? Jostain olen lukenut, että veriseula saattaisi antaa vääriä hälytyksiä hoidoilla aikaansaaduissa raskauksissa, mutta ei ne aikoinaan klinikalla maininnut tästä mitään (en tosin tajunnut kysyäkään). Neuvolan tätikään ei sanonut mitään vaan passitti vaan ens viikolla veriseulaan vaikka hän tiesi kyllä hyvin, että mulla on hoidot taustalla.
 
Lilie minä olin veriseulassa. Lääkäri sanoi kokeiden tuloksia tulkitessaan että IVF-hoitolaiset voivat saada kohonneita lukemia, mutta emme siitä sitten sen enempää jutelleet. Meillä oli downriski 1:7700, jota lääkäri piti normaalina. Olis kyllä pitänyt kysellä että miten hoidot vaikuttavat...Ei mua silti kyllä estänyt seulaan menot sitä että oli nuo hoidot alla...Kannattaisko soittaa vaikka hoitaneelle lääkärille asiasta tai neuvolaan jos vielä mietityttää?
 
Kyllä tässä kaksosraskaudessa on mukavia etujakin, kohta taas on ultra. Perjantaina meinaan taas on käynti TAYS:ssa ja nappulat ultrataan. Viimeksi jäi selvittämättä, että mikä on kenenkin jalka ja nyt ehkä saadaan sitten selvyys, että onko niissä kintuissakin kaikki kunnossa. Ja tästä ultraukset vaan tiivistyy. Aika kiva juttu, kun pääsee tsekkailee tasaisesti nappuloiden olot.
 
Lilie, toivottavasti pahoinvoinnit alkaa pikkuhiljaa helpottamaan! Mulla otettiin ihan normaalisti veriseula, en edes tiennyt että ivf-tausta voi jotenkin vaikuttaa. Ehkä sitten jos tulokset näyttäisi kohonnutta riskiä, asia otettaisiin esiin ja tarkempaan syyniin?

Engeli, tuo ultraaminen on kyllä kiva etu! Tutustuin yhteen kaksosia odottavaan jonka kanssa jutellessa tuli tuo sama esiin, hän sanoi että unohtaa välillä ettei kaikki raskaanaolevat ravaakaan sairaalassa samaa tahtia kuin hän. Mulla ei ole rakko-ongelmia potkujen suhteen, ehkä Pikku-O tähtäilee johonkin muualle.

Nanniga oli tehnyt kirppislöytöjä! Mekin tehtiin niin että aloitettiin hankinnat vasta rakenneultran jälkeen.

Mollis, toivottavasti menkkamaiset kärvistelyt on laantuneet. Tuo aamiaistilaus kuulostaa hyvältä! Mulle croissanteja ja tuorepuristettua appelsiinimehua! :p

Plastex, mulla ei ole tullut epävarmuutta tulevasta, ainakaan vielä. Synnytyksen suhteen luotan sairaalan henkilökuntaan ja olen ajatellut että se menee niinkuin menee, eikä sitä kauheasti voi etukäteen suunnitella. Mua on leikattu useampaan kertaan niin ehkä siksi uskon tämänkin järjestyvän ammatti-ihmisten tuella. Äitiyteen ja vauvanhoitoonkin suhtaudun luottavaisesti, saa tosin nähdä mikä mieli sitten on jos tulee vaikeuksia esim. vauva tosi itkuinen. Mutta onneksi neuvolasta voi pyytää apua. Luonnollisia ovat kyllä varmasti kaikenlaiset tunteet ja on hienoa että sinä tiedostat ne ja mietit niitä. Voi olla että noita ajatuksia tulee jokaisella jossain vaiheessa ja jossain muodossa.

Nimistä: Meillä on tytön nimi valmiina. Kerroin miehelle kesällä mistä nimistä itse tykkäisin ja se sanoi heti tämän yhden kuultuaan että se olisi hyvä. Toinen nimikin on mietittynä. Pojan nimeä ei olla nyt ajateltu kun on melko varmaa että tyttö on tulossa, mutta tosiaan sairaalaa varten pitää varmaan olla sekin.

On: Vakuutusyhtiöstä soitettiin että me ei välttämättä saada vauvavakuutusta. Se riippuu siitä siirtyykö istukka pois kohdunsuulta. Jos ei, niin se on ns. etinen istukka ja sitä pidetään riskinä. Tietenkin sitten googlasin asiaa ja selvisi että etisen istukan kanssa on esim. 15-kertainen riski istukan ennenaikaiseen irtoamiseen ja voi tulla verenvuotoa viimeisellä kolmanneksella, joka tietty aina pitää tsekata, voi tulla ennenaikainen synnytys. Joillakin on määrätty täyttä lepoa tai esim. kielletty nostamasta mitään maitopurkkia painavampaa. Ei kiva. :| Mutta en nyt ala liikaa murehtia ennenkuin tilanne on tarkistettu, ultra on ensi viikon to.

Huomenna on lääkärineuvola, ensimmäinen laatuaan.

Neela ja Pikku-O 26+5
 
Plastex – mä en ole kamalan huolissani synnytyksestä, vaikka välillä tietty hirvittää, että mitenköhän siitä selviää. Äitiydestäkään en kamalasti kanna murhetta, mutta se välillä mietityttää, että jos tulee parisuhteeseen vaikeammat ajat. Niin kun tuntuu käyvän monissa pikkulapsiperheissä, valitettavasti. Meidän suhde ei ole aina ollut sitä tasaisinta laatua (siis tunnetta on, hirmuisesti rakkautta ja välillä myös negatiivisempia tulisia tunteita ;) ) ja tämä odotusaika on ollut jotenkin NIIN ihanaa myös siinä mielessä, että miehen kanssa on mennyt todella hyvin ja rakkaus kukoistaa ihan mahtavasti. Se siis välillä pelottaa, että jos tuo jotenkin joutuu enemmän koetukselle. Onhan se varmaan itsestäkin kiinni ja itse ainakin tiedostan (ja olen lähipiirissä nähnyt), että usein jonkinlainen kriisi iskee, kun lapsi / lapset ovat kasvaneet pois siitä ihan totaalista ja jatkuvaa huolenpitoa vaativasta iästä eli ovat jotain parivuotiaita. Varmaan tämänkin asian etukäteen miettiminen auttaa ja pystyy sitten olemaan skarppina, jos tuntuu, että asiat eivät ole niin kuin pitäisi.

AdAstra – onko sulla olo parantunut vai vieläkö sairaslomalle on tarvetta? Voimia ja tsempiä!

Mollis – kurjaa, kun kivut vaan vaivaa :( Mutta potkut on tosiaan ihana asia, kun tuovat sellaisen turvallisen olon, vaikka sitten niihin joutuisikin joskus yöllä heräämään. Meillä on nimiasiat osittain vähän hakusessa. Tai siis miehellä on jo ihan varma näkemys siitä, mikä pojan nimeksi pitäisi tulla ja ehdotus on kai minullekin ihan ok. Täytyisi jossain kohdassa paneutua asiaan ja pitäähän sitä useampi kuin yksi nimi joka tapauksessa keksiä. Mitään paniikkia en ole tästä ottanut ja moni sanoo, että vauva pitää ensin nähdä, että tietää sopiiko nimi sitten hänelle. Että katellaan sitten loppuvuodesta ;)

Engeli – joo, tenaa kehiin, ettei tarvi stressata. Mulla tuo pidätysvaikeus on lähinnä välillä aivastellessa ja potkut tulee täälläkin enimmäkseen ylävatsaan. Vauva kun on pää alaspäin. Nyt ihan viime viikolla olen kyllä huomannut, että vessassa saa taas juosta useammin, varmaan alkaa sen verran kohtu painaa virstarakkoa.

Nanninga – koskas teillä oli rakenneultra? Kyllä ehdit sitten vielä shoppailla, älä huoli :D

Lilie – voimia pahoinvointiin! Se on kyllä tosi tylsää, jos kovasti voimakkaana vaivaa… Minä en tiedä tuosta veriseulasta, koska päätettiin jättää väliin.

Neela – pidetään peukkuja, että istukka olis siirtynyt, kuten useimmiten kai käy! Ilmeisesti ehdit sitten vielä saada vakuutusasian kuntoon, jos niin hyvin on tilanne?

Viikonloppuna tuntui kyllä kunnolla nuo viikon rasitukset, joista selvisin varmaan jonkun adrenaliinin voimin ihmeen hyvin. Lauantaina en poistunut kotoa jalallanikaan ja raskain suoritus oli keittiön puisen työtason öljyäminen. Sekin kyllä aiheutti heti supistuksia… Oli ihanaa olla rauhassa vaan ja jatkoin neulomishommia – nyt tulossa pienelle villapusero ja etu & takakappale jo valmiina. Lauantaina oli supistusten lisäksi muutamia ihmeellisiä pistoksia / vihlaisuja. Jotkut näkyy puhuvan ”sukkapuikkopistoksista” näissä keskusteluissa, oliskohan ollut sellaisia. No, kyllä noista selvitään, kun ei ole koko ajan riesana.

Olen aloittanut viikon nyt töitten suhteen rennommin ja tänään hain äitiyspakkauksenkin postista. Mies kielsi avaamasta ennen kuin tulee kotiin, joten sitä sitten odotellaan. Näin kyllä sisällön jo siskollani, joka saa myös pian vauvan, mutta kivahan se on tutkia vielä oman murunkin pakkausta :heart: Hehkutan tätä jatkuvasti, mutta on kyllä niin uskomattoman ihanaa saada olla tässä vaiheessa – ei paljon enää haittaa, vaikka tie on ollut kohtuullisen pitkä ja kivinen, vaikka välillä epätoivoinen olo iskikin hoitojen kestäessä.

DQ 29+4 (ihan uskomatonta, että kohta tulee 30vk täyteen!!)
 
Lillie Mullakin otettiin ihan normi veriseula, enkä myöskään tiennyt mistään riskeistä antaa vääriä hälytyksiä. Voimia pahoinvoinnin kanssa :hug:

Engeli Ihanaa, että pääset kurkistamaan vauvasia tasasin väliajoin. Onko se tosiaan niin, että ns. normaali raskauksissa on vain se np-ultra, ja rakenneultra... eikö siis muita?

Mollikselle tsemppiä kipuilujen kanssa, toivottavasti hellittää pian.

DQ Oooo, oot saanut jo äitiyspakkauksen, miltä näytti livenä? =) Mahtavaa, että olet jo noin pitkällä.

(.) Meillä rakenneultra vasta 20.10.... määää en jaksa oottaa. Neuvola on onneksi ennen sitä niin pääsee kuuntelee pikkusen menoa, ja meininkiä. Meillä on muuten edelleen käytössä tuo vessapaperirulla (töröksi kutsutaan), mies sanoo kyllä sillä kuulevansa, ja nyt vielä selvemmin. Sykkeet hänen mukaansa siinä 144-147 paikkeilla. Samoja lukemia neuvolasta saatu. Ehkä töröllä kuuntelu on mahdollista ;) Ehkäpä tosiaan noita hankintoja ehtii vielä tekemään, kärsimätön kun kuitenkin oon... Tosin, löysin MML:n kirppikseltä myös uudehkot äitiysfarkut, vain vitosella. Oon kyllä aika paljon ostanut, ja saanutkin lainaan, mutta silti tuntuu että vaatteet on aina vaan loppu.

:attn: Huomenna 17 viikkoa täynnä, ja alkaa viikko nro 18 :) Oujee :p
 
Viimeksi muokattu:
Heipat taas,
loppuviikko menee saikkarilla, maanantaina lääkäriin, jos näyttää siltä, etten töihin pysty. Vähän pakko ois kyllä pystyä, sen verran paljon on ens viikolle ohjelmaa.
Nyt on kaikki raskausvaivat rantautuneet tänne (verenpainetta lukuunottamatta), no se kai oli näin vimpalla kolmanneksella odotettavissa.
Meille on tulossa tervesydäminen tyttövauva, yksityislääkärillä oli sen verran paremmat "vehkeet", että nyt näkyi kaikki tosi hyvin. Mies kovasti toivoi poikaa, joten oli vähän pettynyt. Mutta tytön nimeä nyt mietitään.
Mollis me kyllä molemmat kuulutaan kirkkoon (tosin ehkä viimeistä vuotta), mutta ei se parisuhdevalmennus ollut lainkaan jeesustelua, vaikka kirkon tiloissa olikin. Siellä oli joku seksuaalikasvattaja puhumassa mm. riitelemisestä.
Neela ei mekään otettu vakuutusta, osittain hinnan, osittain sen takia, etten raskausdiabeetikkona ois sitä varmaan saanutkaan. Mutta ei lähdetty siis edes anomaan.

AdAstra ja Viuh-viuh 27+6 (jo 1,1 kg!)
 
Heippatirallaa =)

Kertokaapas te viisaammat, että mikähän oli mun öillinen kramppi mahassa? Siis samalla tavalla kramppas kuin suonenveto jalassa... vasemmalla puolella, navan vierestä. Normaalia, vaiko epänormaalia? :O

Adastralletsemppiä, ja onnea tyttölupauksesta :)
 
Addis, kuulostaa kokoajan vain paremmalta tuo parisuhdevalmennus...pitäisköhän alkaa guuglettaan oman kaupungin palveluja ;) Aika järkeviä aiheita varmasti. Varmaan joku järkevä nainen keksinyt sellaisen valmennuksen :D Ja saikkarilla säkin? Lepää beibe :heart: Ja onnea tyttölupauksesta!

nanniga, ööh...vai kramppi massussa? Jospa on niitä perus liitoskipuja ja kohdun kasvun vaikutuksia hermostoon...? Don't know...:ashamed: Toivottavasti oli ainut laatuaan!

ON: Toissapäivänä ottivat meidät taas tarkastukseen äitiyspolille. Tiistaina kuuntelin 12h kotona supistuksia, ilmeisesti niitä joitain harjoitussupistuksia joita tuli noin 4 min välein. Siihen lisäks menkkakivut niin oi voi kun on luksusta. Sama jatkuu edelleen. Synnytyslääkäri totesi sivulauseessa että ehkäpä minun työni on tältä vuodelta jo tehty, eli saikku taitaa jatkua vielä ensi viikon torstainkin jälkeen. Täytyy siis alkaa neuvottelemaan työnantajan kanssa sekä Kelan kanssa sairaspäivärahoista...blaah...No, onneks maksavat mulle palkkaa kun teen kerran töitä jaksamisen mukaan kotoa. On paljon vielä vauvahankintoja ja remonttia tekemättä joten rassua pitää olla...Mutta siis nää kivut ajavat hermoromahduksen partaalle. Tekivät toissapäivänä sairaalassa sellaista keinotekoista supistusärsytystä ja samalla ultrattiin että rakoileeko paikat, ei, kiinni pysyivät. Eli Keijolla yksiössään kaikki kunnossa. Kellotin supistusten ohessa että mitkä ovat liikkeitä ja mitkä ilmavaivoja ja mitkä supistuksia. 1/2h aikana Keijo potkaisi 35 kertaa. Supistukset ilmeisesti joko ärsyttivät, herättivät tai hieroivat poikaa...Nyt sitten kaksi päivää vuodelepoa, rauhoittavia tarvittaessa naamariin ja panadolia jopa 4 x 1000mg vuorokaudessa jos tarttee (en kyllä niin paljoa uskalla, vaan olen yrittänyt selvitä 3 x 500mg annoksella).

Hei mitäs ne sukkapuikkokivut tms. oikein on? Mulla on tällä viikolla navan seudulla tuntunut sellaisia pistoksen omaisia juttuja, siis ihan kuin neulalla tökkästäisiin..!

On tämä odotus kyllä niin ihanaa kaikesta huolimatta! Kun saisi tehdä ja touhuta vielä kaikkea ja olla kotona syyssäästä nauttien niin mikäs tässä. Vähän kyllä ressaa kun ei voi istutella kuistille perinteisiä syyskanervia ja kaaleja (ja niitä joulu/syysvaloja!). Ja sitten se haravointi. Pihaa kun ei onneks ole haravoitavana kuin vaivaiset 800m2. En todellakaan näillä kivuilla uskalla, ja ei millään raaskisi ulkopuolistakaan tilata haravointihommiin, eli minkäs teet? Pakotan äijän ostamaan jonkun puhaltimen...:whistle: Eilen sain vihdoin siitä Keijon vauvakutsukakusta tilausvahvistuksen. Tilasin sisälle vadelmakermaa:p Ainiin, poika painoi 23+0 jo 680g! Äidin iso pötkäle :heart:

Huoh, kai sitä on pakko unille takaisin painua. Nousin ylös jo 2.30, söin "aamupalan" ja tein miehelle kerrankin työmatkalle eväät mukaan; meetwurstiruisleipää ja maitoa pulloon :)

Mollamaija ja Keijo 23+2

ps olis kiva tietää minkä kokoisia massukoita muilla :) tässä kuva Keijon tallista Aijaa.com - Keijo rv 23 - 8778102.jpg och samma på ylhäältäpäin Aijaa.com - Keijo rv 23 - 8778103.jpg .
 
Viimeksi muokattu:
Hei vaan kaikille!

Kovasti oon teidän juttusia lueskellut, mutta aktiivisesti kirjotellu tuolla maaliskuisten pinossa :) Nimimerkki on muuten muuttunut, ennen oli kn071 ja nyt tää -ruska- :)

Täällä pinossa ihanaa ku te jotku ootte jo niin pitkällä!! Mutta minäpä yritän alkaa nyt aktiiviseksi tähänkin pinoon :)

ruska&mauri 17+6
 
mollis voimia jatkuviin kipuihin! Miltä tuntuu ajatus, että loppuvuoden olet kotona? Kysyn vaan siksi, että neuvolassa kysyttiin minultakin pidemmän sairausloman tarvetta ja kovin lupasin ensi viikolla töihin mennä. Jotenkin niin huono omatunto kotona makaamisesta. Mutta tänään menin sitten käymään kirjastossa ja kaupassa (autolla), niin muistutus tuli heti. Istuin sitten kaupan eteisessä "mummopenkillä" ja odottelin, että milloinka sitä sitten taas uskaltais lähteä kävelemään. Taitaa minun shoppailut olla ohi tältä vuodelta :), onneksi tuli kesällä tehtyä suurin osa hankinnoista ja onhan niitä nettikauppoja.
Mulla on kanssa ollut sellaisia sukkapuikkokipuja mutta alhaalla (lue siellä), ei niinkään vatsalla.
 
LA..................nimimerkki..........monesko lapsi......ikä........SS

29.11.2011.......isla79....................esikoinen..............31.......SaKS
08.12.2011.......Dancing Queen.........esikoinen..............35......NKL
10.12.2011.......Millis-81..................toinen................30........NKL
22.12.2011.......AdAstra.................esikoinen..............31.......TYKS
23.12.2011.......mapunen................toinen..................40...........
25.12.2011.......Plastex..................esikoinen..............33.......SeKS
26.12.2011.......Tarantella-83...........esikoinen..............28......KSKS
28.12.2011.......Neela Naranja..........esikoinen..............31.......KOS
28.12.2011.......Tevu.....................toinen..................37.............
05.01.2012.......Hanskis..................esikoinen..............31............
19.01.2012.......toivorikas-72............esikoinen..............39......NKL
22.01.2012.......syystoive................kolmas.................30............
23.01.2012.......Uttinen...................kolmas.................36.......PHKS
24.01.2012.......mollamaija-82...........esikoinen..............29......KHKS
25.01.2012.......engeli.....................esikoiset.............36.......TAYS
26.01.2012.......Emja......................esikoinen.............26.......TAYS
05.02.2012.......Seinäkukkanen.........esikoinen.............40++..........
07.02.2012.......cava......................esikoinen.............30+........
13.02.2012.......Hoppis-73................esikoiset.............38..........
03.03.2012......-ruska-....................esikoinen.............22...RAS/OYS
06.03.2012.......nanniga..................esikoinen...............28......TYKS
10.03.2012.......H.o.p.e...................esikoinen..............31.......KHKS
20.03.2012.......TMO......................esikoinen...............36..........
30.4.2012.........bluebaby................esikoinen...............27.......OYS
30.4.2012.........lilie........................esikoinen..............34......TAYS
 
  • Tykkää
Reactions: -ruska-
Addis, olen sairasloman ja työhönpaluun kanssa aivan totaalisen kahden tulen välissä...:ashamed: Toi on niin tuttu tunne että mieli pystyis, mut kroppa ja pelko pysäyttävät. Toisaalta sairaslomailu kuulostaa ihan ok:lta, sillä viikko viikolta elän tietty enemmän Keijolle ja se on ihan Nro1. Sitten tulee kehiin se "työ-minä"...joka on kaikkipystyvä...Tänäänkin olen ollut niin tuskainen noista menkkakivuista, etten voisi olla edes tällaisella mielentilalla työpaikalla. Johan mä suututtaisin kaikki! Ja sitten se, että jotain Keijolle tapahtuisi kun kykin työpaikalla...Huih!:O Vähän on myös sairaspäivärahojen osalta kinkkistä. Mun on vielä pakko tehdä työtä etänä ja olla takapiruna/neuvonantajana tietyissä asioissa, joten olen kytköksissä töihini. Kelasta sanoivat työnantajalleni että miten muka voin tehdä etätyötä kun olen työkyvytön. No hei haloo! Järki pitäis kelalaisillakin olla päässä, onhan se nyt ihan eri juttu tehdä jotain vaikka pihakivetyksiä kuin istua omassa huoneessa toimistolla ja matkat autossa...!!Argh...En tiä. Just kirjottelin meilillä neuvolatädin kanssa ja hän varasi mulle taas jo ens viikon torstaiksi uuden lääkäriajan. Jatkan sairaslomaa, otan taas sen pari viikkoa eli 20.10. saakka ja teen töitä kotoa miten jaksan...Mä en oo koskaan ollut työjutuissa mielestäni itsekäs. Olen elänyt firmalle 5v 125,5%:sti. Nyt elän Keijolle. Eipä tää makaaminen ja toimettomuuskaan mitään herkkua oo. Varsinkaan kun herää aamuyöstä niin päivä tuntuu aivan järjettömän pitkältä, ei uskalla siivoilla, ei voi lenkkeillä kunnolla, ei voi tuunata kotia, shoppailla...Blaah...

Mitäs sä Addis asiasta ajattelet?

Täytyypäs tästä kirjautua ihanan Kelan sivustolle ja kyttäillä missä vaiheessa äitiyspakkauksen käsittely etenee :p

Ootteko muutes jo siirtyneet äitiysalkkareihin? :confused: Tilasin netistä seitsemät iiiiisot ja kammottavat kalsarit ja hirnuin itsekseni niiden kauheutta. Pyysin ettei mieheni järkyttyisi pyykätessään. Hän naureskeli niille kammotuksille ja tunnusti että yrittää normaaliaikanakin olla järkyttymättä...No emmä oo mikään pikkulikka joka kulkee jossai naru-tanga-pitsi-hepenissä :LOL: Niiden pitää olla mukavat. Ja mähän olen naimisissa eikä ketään tartte enää hurmata..:vampire:

muoks: äippäpakkaus on Kelan mukaan statuksella "tilattu". Jihuu!!! Keijon oma paketti. MULLE?!?!?!? Hyvä mä!
 
Viimeksi muokattu:
Moi.
Täällä ollaan taas saikulla. Töissä kun joudun kävelemään paljon ja istumishetket koneella jäävät useimmiten muutaman minutin mittaisiksi kerrallaan, niin mahan sivuista alkaa kiristää todella paljon päivän ollessa puolessa. Työterveyslääkäri kirjoitti sitten kiltisti taas loppuviikon saikkua. Alkaa vaan oma pää hetkittäin hajota tähän sohvalla makailuun. Haluis niin kovasti mennä lenkille tai sisustaa Tuiskun huonetta, mutta eilen en pystyny edes kävelemään postilaatikolla (200 m) ilman että piti pysähtyä välillä.
Huoh. Helpottipa kun sai teille avautua tästä ärsytyksestä.

Mollis: Hyvä että äitiyspakkaus saapuu toivottavasti pian :) Äitiysalkkareita oon kanssa harkinnu, mutta vielä en oo tilannu. Ne on kyllä ihan järkyttävän näköisiä :LOL:

AdAstran seurakunnan valmennus kuulosti mielenkiintoiselta :) Me käytiin jo ekassa neuvolan perhevalmennuksessa jonka piti fysioterapeutti ja oli kyllä mielenkiintoista. Mieskin jaksoi yllättävän hyvin mukana.

Emja ja Tuisku 23+1 :heart:
 
Tervehdys pitkästä aikaa kaikki ihanaiset tulevat äipät! :) Usein oon käyny teidän juttuja lueskelemassa, mutta tää kirjoittelu on jäänyt kovin vähiin.. :ashamed:

Sairaslomasta on ollut useitakin pohdintoja.. noh, itellä tän syksyn työura jäi kovin lyhyeksi, olin töissä reilu kaks viikkoa ja sen jälkeen oon nyt sitten ollu saikella, ja oon koko tän loppuajan. Tuntui ekaks vähän hurjalta ja mä mietin lähinnä sitä, että miten pää kestää tän kotona lojumisen, mutta sitten taas fyysinen olo on ollu kyllä sitä luokkaa, että eipä olis ollu mitään asiaa töihin. Ja vaikka ite tosiaan oon kans opettaja eli työt nyt ei oo mitään superfyysisiä niin eipä sitä päivän aikana tosiaan voi mihinkään mennä makoilemaan tms. ja hankalaa se olis ollu esim. välituntivalvontoja hoitaa kun ei meinaa kävelemään päästä.. : / joten Mollis ja Addis ja muutkin asian kanssa painiskelevat, reilusti vaan lomaa jos yhtään siltä tuntuu, kyllä niitä töitä sit kerkiää taas tekemään. :D
Noita suppareitahan mulla on ollu jo viikolta 14 lähtien (kummasti niihinkin jotenkin tottuu.. ;)) mutta nyt viime viikkoina tää liikkuminen on muuttunu tooosi huonoksi. Shoppailemaan ei pysty enää ollenkaan, perhana. :D Mulla on koira ja sen kanssa tulee muutaman kerran päivässä vaaputtua pikkuista lenkkiä, onneks siinä viidensadan metrin matkalla on pari penkkiä niin pääsee huilaamaan välillä.. :rolleyes:
Mollis ihanannäköinen tuo sun tilaama kakku, ah ja varmasti superhyvää! onko sitä pakko tarjota vieraillekin..? ;) noista mamma-alkkareista, pitäis varmasti itekin hommata kun nyt on välillä ongelmia illalla kun ei muista, että laittoikohan sitä aamulla alkkareita ollenkaan jalkaan, johonkin ne on ainakin hävinny.. jostain vatsan alta ne sit saattaa löytyä..:p samoin rintsikat on tosi ongelmallisia, tuntuu, että vatsa alkaa nykyään jo tosta leuan alta.. :D
nukkumisesta on kans ollu juttua, itellä uni tulee välillä hyvin ja välillä ei ollenkaan.. vessassa tulee käytyä about neljä kertaa yössä ja sen jälkeen sit välillä tosiaan saa nukuttua ja välillä ei. Voimia kaikille unettomuuden kanssa kamppaileville!
Nimistä ajattelin kysellä, että musta tuntuu, että tää meidän työnimi Tapsa jää jotenkin päälle.. tai siis tuntuu, että miten sitä sitten ikinä pystyy vauvelia kutsumaan jollain muulla nimellä. Ja kun kuitenkaan toi Tapsa ei tosiaan olis meidän virallisilla listoilla.. saas nähdä joutuuko vielä muuttamaan mielensä. :D
ON: vatsa on kasvanut jo aikamoisiin mittoihin, sukkia ei meinaa saada jalkaan.. Tapsa on kovin aktiivinen kaveri, vaikkakin liikkeet on viime aikoina muuttuneet enemmän sellaiseksi möyrinnäksi potkujen sijaan. Hikka vaivaa tyyppiä myöskin usein. :D kaikennäköistä kummaa härpätintä on kans tullu hankittua, vielä kun tietäisi mitä ne kaikki on :D synnytys ei vielä kauheesti jännitä, ei sitä oikein osaa ajatella kun ei tiedä mitä on tulossa. Välillä mielen valtaa kyllä ihan järjetön kiitollisuus siitä, että tässä ollaan ja ainakin toistaiseksi kaikki on sujunut hyvin. :heart:

Ihania syyspäiviä kaikille!
Isla ja Tapsa 31+3
 
Juhuu. Ultrassa käyty ja valtakunnassa kaikki hyvin. Kohdunsuukin tutkittiin ja sekin lupailee hyvää. Kipuja on edelleen, mutta ne kuuluvat asiaan ja jos vaan jaksan töissä käydä, niin käydä saa. Ja ensi viikolla olisi taas vuorossa kuntoutusviikko ;) Viimeksi voin huonosti enkä saanut syötyä. Nyt en saa juurikaan kivuilta liikuttua, mutta syömiseen panostan ;) Seuraava lääkäri on 21.10. ja sitten kuulemma arvioidaan tarkasti jo sairausloman tarve. Mutta vielä sain terveen paperit ja saan jatkaa töissä kunnon mukaan. Se on mulle hyvä uutinen, kun en haluaisi jäädä vielä kotiin. Enkä titetenkään haluaisi, että raskaudessa olisi ongelmia niin, että pitäisi jäädä kotiin.

Nappulat olivat kasvaneet hurjasti, toinen 570 g ja toinen 610 g. Saatiin lopulta tutkittua jalatkin, ei ollut kampurajalkaa eikä muutakaan havaittavaa ongelmaa. Varpaista saatiin isille ultrakuva, kun isi oli sairastamassa kotona. Ja toisen nappulan jalkovälistäkin tuli hyvä kuva. Ei näkynyt pippeliä, niin kuin toisella näkyi viimeksi (ja hänhän nyt vuorostaan kainosteli eikä näyttänyt paikkojaan). Eli saattaisi olla tulossa kumpaakin sorttia ;)

Vatsa tai siis kohtu ja sen sisältö ;) vastaa lekurin mukaan kokoa, joka yksösillä odottaessa on viikolla 30. Välillä siltä tuntuukin, kun on niin hassun kömpelö olo.

Onnellinen olo.
 
Engeli – voi kuinka suloista, että teille olisi nyt sitten tulossa yksi kumpaakin sorttia! Ja sun vatsa on sitten varmaan samassa kokoluokassa mun kanssa, koska itsellä tuli eilen ne 30vk täyteen. Tosin vähän siellä yläkäyrällä tuon koon suhteen itse menen. Kiva, että voit olla töissä ja kaikki on kunnossa!

Isla – kiva kuulla pitkästä aikaa. Ihan hyvä asenne sinulla sairaslomailun suhteen; tosiaan aikansa kutakin ja kyllä niitä töitä on ehtinyt ja vielä ehtii tehdä! Mulla tekee myös tiukkaa käveleminen, jos yhtään pidempään pitää olla liikkeellä. Sukat saan vielä jalkaan, mutta nauhalliset kengät tekee tiukkaa, jos on jotain muuta kuin lökähousut jalassa. Ja vielä 10vk tämän vatsan pitäisi kasvaa :O

Emjalle tsempit sairaslomalle ja hyvä, että olet saanut sitä tarpeeseen. Kiva, että teillä oli hyvä neuvolan perhevalmennus. Meillä oli eka kerta reilu kuukausi sitten ja se oli kyllä aika turhan tuntuinen… : / Jopa sen verran, että otettiin yksi muu meno seuraavan kerran päälle, kun oli muuten vaikea saada sopimaan. Vähän tylsää, kun voisi olla potentiaalisesti hyväkin juttu, mutta meillä tosiaan se vetäjä oli jotenkin vähän turhan aneeminen.

Mollis – toivottavasti saat nuo Kela- ja sairaspäiväraha-asiat kuntoon. Eivät tosiaan taida olla ihan kärryillä siitä, että nykyään aika montaa työtä voi (ja joutuu…) tekemään kotoa käsin, vaikka kuinka olisi sairaslomalla, eikä asiat ole niin mustavalkoisia. Onko sinulla otettu labrakokeet nyt hiljattain tulehdusten varalta? Minut neuvolan terkka määräsi virstatietulehdus- ja hiivakokeisiin yhdessä kohdassa, kun valittelin supistuksia. Ne voivat kai aiheuttaa sellaisia, mutta mulla oli kyllä ihan puhtaat tulokset. Saat varmaan äitiyspakkauksen nopsaan, jos se näkyy jo tilattuna. Mä hain siis omani maanantaina ja olihan siellä jos jonkinmoista tavaraa! Tosi paljon vaatteita ja vähän muutakin. Aika iso osa vaatteista oli mun mielestä kivoja, muutama (jotkut tipunkeltaiset tai muuten kovasti hempeät…) taas ei ihan omaan makuun, mutta eiköhän niillekin voi tulla hätävarana käyttöä, jos se vaatteiden vaihtamistarve on sitä luokkaa kun ihmiset pelottelee. Kaunis maha sinulla!

AdAstra – huono omatunto pois pois!! Kun on saikun tarpeessa, niin silloin pitää olla kotona.

Ruska tervetuoa!

Nanninga – kramppi vatsassa kuulostaa vieraalta, en osaa kyllä arvailla mikä voisi olla… Mulla on ollut vaan jalassa suonenvetoja lämpimämpään aikaan, nyt ei onneksi taas hetkeen.

Me saatiin toissapäivänä tilaamamme riippukehto (Mawok-merkkinen) ja eilen vaunut. Nyt alkaa koti näyttää jo sille, että kyllä sinne joku pieni ihminen olisi tulossa. Vieläkin päivittäin käy mielessä pelko, että mitä jos vauva kuolee kohtuun, eikä ikinä häntä saadakaan luoksemme, mutta pääsääntöisesti olen aika luottavaisella mielellä. Ja nuo tavarat tosiaan alkavat kyllä konkretisoida asiaa melko lailla. Nyt ei enää puutu kuin pienempiä tavaroita (kylpyamme jne.) ja ehkä kantoreppu tai vastaava. Sekä imetysliivejä ja kaikkea siihen liittyvää, mutta eiköhän niitä tässä parin kuukauden aikana vielä hyvin ehdi ostella.

DQ 30+1
 
isla, harmillista että jouduit kokonaan saikulle mutta JES JES JES, mulle lisää kohtalotovereita! Vaappumislenkit (300m) tekevät todellakin tiukkaa, shoppailut yms. työn ja tuskan takana!! Eilen uhrauduin istuttamaan kuistille yhden hassun kaalin, callunan ja havupuun ja hain isoja käpyjä hautuumaalta (!) ruukkuun niin jo masu muistutti että "liikaa teit, lepoon p*rkele"!! No, grillin kautta nukkumaan ja nyt 05.00 heräsin supisteluihin/menkkakipuiluun :( Vetäsin aamulla jalkaani ekaa kertaa mamma/argi-market alkkarit, ja ne on niin ihanat päällä! Tulee kummun yli tissien alle saakka ja...ovat niiiiiii-iiiiii-iin törkeet erotiikantappajat että!!! Tissien kanssa sama juttu. Hullun kokoiset jo nekin ja maha tosiaan alkaa jo ...alahuulen alta...:LOL: Ja nimen kanssa ihan samaa oon aatellut: osaankohan nimittää Keijoa enää miksikään muuksi? :D Se on niin meidän oma Keke :heart:

engeli, ihanaa että valtakunnassa kaikki hyvin ja nappulat jatkavat kasvuhuristelujaan :heart: Tuo kuntoutus kuulostaa niin ihanalle. Varsinkin ruokailusessiot :p Ohhoh, jos nappuloidesi talli vastaa meikäläisen masukokoa viikolla 30, onnea vaan kömpimiseen ;) Aivan huippua jos teille tulis kumpaakin sukupuolta edustavat vauvat, eikö? Ihan unelmatilanne, eikö?

Danssari, miten kohtusi koko on kehittynyt? Meidän poika vetelee ja on kokoajan vedellyt ihan yläkäyrillä, jopa niiden yläpuolella tasaisesti ja mun kohdun koko oli 19+1 jo 22. Lekuri ei oo ollut huolissaan mutta mä olen!! Entä muilla? Onnea siirtymisestä uudelle kymmenelle :flower: Kohtahan tässä joutuu alkaa jännittämään puolestanne ;) Ja pääset sitten muutamien viikkojen päästä kertomaan meille ihanasta vauva-arjesta. Uih, läikähtipä sydän kun tajusin että odotuksen päätteeksi sehän on edessä!! Pissakoe otettiin viimeksi sairaalassa polikäynnin yhteydessä 3pv sitten ja verikokeen about...kk sitten. Oon just eilen itseasiassa mittaillut kuumetta kun sain päähäni että jos mulla on joku virtsarakon tai kohdun tulehdus. Kohtu kun on välillä ihan raapimisarka...Täytyy pyytää lähete labraan kun menen taas hakemaan uuden saikkulapun ensiviikon torstaina. Raha-anomukset ja muut selvitykset otan työnalle samalla, torstaina. Pitäis vähän neuvotella työnanatajan kanssa myös. Palkasta siis. Siis siitä että jos teen kotoa töitä, maksavat jokatapauksessa palkkaa ja sitten hakisin sairaslomaa samalla koodilla jatkuvasti niin työnantaja voi hakea korvausta Kelasta. En tiedä onnistuuko jotenkin mutta...eikai tässä auta kuin alkaa selvittelemään. Henkisesti tuntuu vaan kummasti raskaalta että olis jatkuvasti kytköksissä työhön sairasloman ajan ja silti sais vaan reilu 70% korvauksen...Joo en niin suostu. Tai sitten saikutan siihen saakka kun sijaiseni aloittaa varmaan nyt lokakuun puolen välin jälkeen ja vedän tällä tyylillä ja vaadin palkkaa ja sitten jään ihan kokonaan pois ja ...NAUTIN!! Eikös äippäpakkaus ollutkin tänävuonna ihan ok? Kattelin netistä sitä, ja onhan niitä todellakin kamalampiakin kokonaisuuksia ollut ihan lähivuosina! Mun suosikki oli pikavilkaisulla jostain ihmeellisestä syystä se venebody ja niihin yhdistettynä punaiset robinhoodit =) Sellainen kotivaate Keijolle :heart: Yhdistelemällä saa varmaan ihan kivoja kokonaisuuksia. Mä oon vähän kyllä mielenvikainen noiden vaatteiden kanssa...Mies ei salettiin osaa pukea Keijolle kivoja vaatteita. Näen jo kauhukuvia että se pukee poikaa joihinkin ripulisiin sukkahousuihin...No, ehkei nyt sentäs ;) Tilaamanne riippukehto kuulostaa aivan älyttömän ihanalta! Eikös olekin jännää, kuinka vauvan pienetkin omat tavarat siellätäällä alkavat muistuttaa pikkuihmisestä :heart: Meidän Keijolle on tulossa ensisängyksi äidin sängyn viereen rottinkinen korikehto, jossa isukki on viettänyt ensimmäiset viikkonsa. Siihen toki pitää vielä hakea patja ja ommella ehkä vähän pitsikoristetta ja pehmikettä...Katselin muuten lastentarvikeliikkeessä että ei ehkä kannata itse ommella pinnasängyn pehmustetta. Maksoi 35e ja kyllähän summa lähelle menee jos ostaa vanut, kankaat, nyörit ja langat! Toisaalta sitten sais minkälaisen haluaisi, mutta meillä on niin vahva ja hallitseva tapetti pinnasängyn takana, että siihen on yhdistettävä vaan perus valkoinen pinnurinpehmuste.

Hyh, nyt tuli heikko olo yön syömättömyyden jälkeen...satsumaa naamariin äkkii!

Tänään ajateltiin käydä hiipien pieni metsäretki koiran kanssa. Ihana syksyinen metsäretki, syksyn värejä ja elämänkaarensa jälkipuoliskolla töröttäviä sieniä tarumaisesti kallellaan. Kelinkin pitäisi olla mitä mainioin. Illalla jos jaksamista riittää, menemme pitkästä aikaa leffaan Pussikaljaelokuvaan (popcorneja saatava!) tai sitten saunan kautta möllöttämään sohvalle hyvässä seurassa kera cheddarjalapenojen :whistle: Terveellistä, I know!

Vauvakutsuille ajattelin vielä tilata netistä pieniä varvaspipari-muotteja. Ajattelin että teen jonkun vaalean piparitaikinan ja dippaan varvasosat tummassa suklaassa :p

Mies oli nähnyt omat unelmavaununsa jossain Helsingin metrossa ja silmät kiiluen kertoi niistä. Ne olivat ihan toista luokkaa kuin meille hankitut, mun unelmani Emmaljungat Charlestonina. Ne olivat Emmaljungalaiset, sama malli mutta mustat ja limen värisillä systeemeillä ja valkoisella rungolla. Olivat kuulemma miljoona kertaa hienommat kuin meidän vaunut. Plaah, totesin vaan että "aha, voit hankkia itsellesi sellaiset jos nuo minun unelmani eivät kelpaa". Jäiköhän harkitsemaan? :whistle:

Se ois siis niinkuin hyvää huomenta kauniit odottajat! Meille tulee niin rakastettuja vauvoja :heart:


Mollis ja virtsarakon monottaja-Keijo :heart: 23+4 (tsiisusristus kohta alkaa jo rv 25!)

Luoja miten onnekas olen...
 

Yhteistyössä