Hugsy, me asutaan vanhassa kerrostalossa jossa ei hissiä lainkaan, eli vaunut jäävät pyörävarastoon ja vauva kannetaan kopassa kotiin. Onneksi ei ole monia kerroksia kavuttavana.
Mä olen miettinyt Hartan-vaunuja, niistä olen kuullut paljon kehuja ja on mun mielestä kivoja kuoseja. Haluan mahdollisimman isopyöräiset vaunut, kun meidän nurkilla ei paljon talvikunnossapitoa näköjään ole, ja haluan päästä myös metsäpoluilla ja hiekkarannoilla eteenpäin. Se fun on kyllä kiva malli, yhdellä kaverilla on ja ovat olleet tyytyväisiä. Ne etupyörät on vähän pienet mutta ihan riittävät jos kulkee kunnon teillä. En tiedä onko sisämitat eri malleilla ja merkeillä suunnilleen samat, mutta jotenkin se fun näyttää jo hieman ahtaalta sille 9kk lapselle talvivaatteissa, vaikka lapsi on keskivertokokoinen. Mut ehkä ne kaikki rattaat on about samaa mitoitusta...
Kuulostaa ihan riittävältä jos teillä on makuuhuoneessa tilaa sängylle ja kylppärissä hoitopöydälle. Kyselin monilapsisilta perheiltä vinkkejä, ja kuulemma kätevin vaihtoehto olisi sellainen että sekä hoitotaso että kaikki vauvan vaatteet+tarvikkeet kylppäriin, jos vaan mitenkään mahtuu. Muuten pitää aina vaatteita vaihdettaessa roudata niitä tai vauvaa edes takaisin. Kun eihän sitä vauvaa voi jättää hoitopöydälle yksikseen köllöttämään sillä välin kun hakee puhtaita vaatteita. Täten ei myöskään vauvan pyykkejä tarvitse kuljetella pitkin asuntoa. Me ajateltiin että tehdään pyykki/siivouskomerosta (joka on kylppärissä) vauvan kaappi, ja siivouskamat saa muuttaa toisaalle, ja meidän pyykeille hankitaan nätti kori makuuhuoneeseen (kun siellähän me vanhemmat puetaan ja riisutaan). Hoitotaso tulisi pesukoneen päällä olevan työtason päälle (vaikka se ei ole kuin 60cm syvä, mutta se on nyt riitettävä). Meillä makuuhuoneet on aika kaukana kylppäristä, jos olisi ihan vieressä niin voisi ehkä harkita viedä vauvaa aina erikseen puettavaksi toisaalle.
Vadelmaunelma, voi harmi että sulla tullut noin pahoja vastoinkäymisiä raskauden kanssa. Voin vain kuvitella miten turhauttavaa loputon makailu onkaan, ei mullakaan hermo kestäisi. Se otti jo koville kun monta viikkoa makasin kaiket illat pahoinvoivana sohvalla enkä mitään jaksanut tehdä työpäivän jälkeen, olin ihan mega tylsistynyt jo siitäkin. Ja sulla vielä koko ajan pelko läsnä siitä mitä seuraavana hetkenä tapahtuukaan. Onneksi sun vauvat ovat nyt toistaiseksi pysynyneet kiltisti kohdussa, 27 viikkoa on jo paljon. Kovasti tsemppiä ja kärsivällisyyttä lähetän sulle, ja voimia kasvuun pikkuisille.
Tähtönen, mä olen ottanut beroccaa, kalsiumia ja d-vitamiinia. Neuvolassa ei ohjeistettu mitään muuta "pakolliseksi" kuin d-vitsku, 10 mg. En tiiä pitäiskö hankkia niitä raskausvitamiinejakin, ehkä sitten kun berocat loppuu...
Pimpam, me saatiin neuvolasta semmoinen kirjanen jossa on viikoittain ne vau.fi-selostukset, ja enemmänkin kerrotaan vauvan ja äidin tilanteesta. Eikö sitä jaetakaan kaikissa neuvoloissa? Me luetaan sieltä joka viikko miehen kanssa tulevan viikon "tapahtumat", siitä on tullut semmoinen hauska sunnuntai-aamun rituaali.
Danita, mä olen kertonut esimiehelle. Muut ei tiedä, ja ovat niin kohteliaita että en tiedä uskaltavatko kysyä vaikka huomaisivatkin mahan kasvavan...no, varmaan joku ennen pitkää jotain töksäyttää.
Mulle ei varmaan ainakaan heti hankita sijaista, meillä pystyy aika joustavasti toisissa toimipisteissä ihmiset tuuraamaan.
Olen miettinyt tuota dopplerin hankintaa, toisaalta tekisi mieli mutta toisaalta pelottaa jos en löydäkään sydänääniä, kuinka stressaavaa tästä raskaudesta sitten tulisikaan. Eikä mulla riitä kärsivällisyys puolta tuntia niitä etsiskellä, olisin ihan paniikissa varmaan jo muutaman minuutin päästä. Onko teillä siis monilla sellainen ja kauanko on kestänyt sydänäänien löytäminen?
Muuten mikä se sf mitta oikein on? Meillä on kyllä neuvolakäyntejä tosi hintsusti, ensikäynti oli rv9 ja seuraava vasta rv22! Ajattelin kyllä soittaa sinne ja kysellä mikä mun hemoglobiini yms oli, kun olen niin kammottavan väsynyt koko ajan. Meillä on siis rakenneultrakin ennen tokaa neuvolakäyntiä (rv19).
Mahtuuko teille vielä normivaatteet? Mulle menee vielä kaikki, paitsi sellaiset hyvin istuvat suorat työhousut joissa on korkeampi vyötärö, niissä ei mahdu nappi kiinni. Useimmat on onneksi lantiomallia. Mut alkaa olla kyllä masulla vähän ahdasta. Toisaalta kokeilin mammafarkkuja ja ne on aivan liian isot vielä. En tiedä mitä siihen "välikauteen" keksisi... Mun maha näyttää siltä kuin olisin ihan tavallisesti lihonut, ei siis mitään pientä sievää tiukkaa kumpua, vaan maha on paisunut myös ylävatsan kohdalta. Turvotusta se siis vaan kaikki lienee. Ja NESTETTÄ, mulla on ihan koko ajan jano, ja juon varmaan 5 litraa päivässä (enkä syö mitään suolaista). En tiedä onko sekään normaalia??!?