**2010 loppu- ja 2011 alkuvuonna lapsettomuushoidoista plussanneet**

Hei :wave:
Nyt on varattu ensimmäinen ultra 29.3. jolloin olis 7+4. Oletteko te heti ilmoittaneet paikkakuntanne neuvolaan raskaudestanne? Minä en ole viellä sinne ilmoitellut mitään ja tuo ensimmäinen ultrakin tehdään LKS:ssä. Sittenhän viimeistään nähdään mitä masussa oikeastaan tapahtuu (vai tapahtuuko mitään..). Jännittää hirmuisesti,että ovatko molemmat alkioit kiinnittyneet =) Mahaa juilii melkein jatkuvasti ja yöllä poltteli alaselkää ja oli juuri sellainen olo,että "tässäkö tämä nyt oli??"

Katjuska+ vimpula ja vampula 4+6
 
Viimeksi muokattu:
kaz, onnea ihanista ultrakuulumisista! :) Helpottaa kovasti, kun pääsee turvallisimmille viikoille ja saa sen nt-ultran onnellisesti läpi vietyä... Nyt voit ottaa rennomin!

Katjuska, mulla alkoi raskaus kaksosraskautena. Toinen alkio lopetti kehityksen rv 9 mutta toinen pikkuinen on onneksi kaikin puolin normaalisti kasvanut. Mitään vuotoja ei toisesta tullut onneksi, kuulemma kuivuu siellä ja tulee pois sitten synnytyksen yhteydessä.
Alkuraskauden ultrassa 7+4 olivat molemmat alkiot samankokoisia ja sykkeet näkyivät.
Mulla alkoi raskausoireet aika aikaisin, lievä pahoinvointi jo melkein heti testin jälkeen ja alaselkäkivut myös. Selkää juili aika kovastikin varsinkin 5+ viikolla ja mietin onkohan kaikki hyvin.
Itse en toivonut kaksosraskautta sen riskien vuoksi ja oli tavallaan helpotus kun toinen ei jaksanutkaan kehittyä. Pelotti miten selviän kahden kanssa ja ennen kaikkea keskenmenon ja ennenaikaisen syntymän riskit. Mutta toisaalta 60% kaksosraskauksista menee hyvin joten siinä mielessä uskaltaa varmasti toivoakin kaksosia. Tulisihan siinä se sisarus samalla iskulla. ;)
Sen riskinhän sitä aina ottaa kun antaa kaksi siirtää...

Täällä käyty neuvolassa kuuntelemassa terhakkaat sydänäänet. :heart:
Siskontytötkin olivat mukana ihmettelemässä pikkuisen serkun sydämen tykyttelyä!
Flunssa alkaa helpottaa ja pahoinvointiakaan ei juuri enää ole. Toivottavasti paremmat päivät ovat edessäpäin.
Jaksamisia kaikille! :)

Pirpana ja "Onni" rv 14+5
 
Hei kaikille :wave:
Tulen vilkuilemaan jo tähän pinoon, jos pian uskaltaisi liittyä mukaan... Täällä onkin joitakin tuttuja tuolta 2011-hoidot pinosta. Katjuskan kanssa mennään ihan samoissa, molemmilla oli vielä kahden alkion siirto. Alkuraskaudenultraa en ole vielä varannut, mutta odotan kovasti sinne pääsyä, että näkisi konkreettisesti onko siellä mitään elämää.
Uusille tuttavuuksille esittäydyn Jennaksi, meillä takana nyt 3 ICSI:tä. Tämä viimeinen hoito tehtiin viikolla 7, joten alkumetreillä vasta ollaan. Toisesta hoidosta plussasin, mutta sitten tuli varhainen KM.
Mitä se paljon puhuttu aamupahoinvointi on? Mulla on tälläviikolla kuvottanut vähän vasta iltaisin. Olen kyllä tyytyväinen, että menee näin päin, saa sitten illat pötkötellä kotona rauhassa.

Jenna
 
Hei kaikki! Tervetuloa Susu, Katjuska ja Jenna ja onnea matkaan! Peukkuja ekaa ultraa varten. Minullakin oli kahden alkion siirto, mutta ultrassa näkyi vain yksi kaveri. Vaikka toki kaksosraskauteen tietää liittyvän omat ongelmansa niin kyllä myönnän hiukan pettyneeni kun toinen ei ollut kyytiin tarttunut. Mutta ei enää sureta, ihan ihanaa on elämä :)

Ensi viikolle odottelen rakenneultraa. Levollisemmalla mielellä kuin np-ultraa aiemmin. Pikku liikkeet ovat tuntuneet viimeisen viikon aikana päivittäin joten oma fiilis on varsin rauhallinen ja mukava nähdä taas pientä.

Kukka 19+1
 
Kiitos vastauksista. Taidan minäkin sitten odotella ensimmäiseen ultraan ja katsoa mitä siellä näkyy. Harmi vaan, ettei mies pääse ultraan matkaan ja pelkäänkin, että mitäs sitten, jos siellä ei elämää olekkaan?? Joudun yksin ajaan pois sieltä ja matkaa on toistasataa kilometriä :( Oireet ovat kuitenkin viellä pysyneet samoina kokoajan ja luotankin,että kyllä siellä jotain tapahtuu =)
Meillä on ystävä piirissä kahdet kaksoset ja siksi en pelkääkkään,vaikka kummatkin olisi tarrannut kiinni. Molemmilla ystävillä meni raskausaika hyvin ja vauvat syntyi ihan normaaliin aikaan =) Tokihan siinä piilee aina se suurempi riski, mutta...... Katsotaan ja odotetaan.

Katjuska+ vimpula ja vampula 5+1
 





La........................Nimimerkki...............Monesko lapsi
18.7......................Apsu...........................1.
18.7......................Hugsy.........................1.
18.7......................pimpam10....................2.
4.8........................kukka73......................1.
8.8........................uivelo.........................1.
9.8.......................Pieni Tähtönen...............5.
9.8........................Danita.........................1.
15.8......................SiljaTii.........................1.
15.8......................SJL..............................2.
16.8......................Krisse-72......................2.
17.8......................Mammy........................3.
31.8......................Mansikkainen79..............4.
3.9........................pirpana74.....................1.
22.9.......................Kaz............................1.
7.10......................Smirg...........................1.
19.10.....................Susu75.........................1.
11.11....................Katjuska-79...................1. (kaksoset)
............................Jenna...........................1.
 
Heikko olo iskee aina toisinaan, enemmän tai vähemmän säännöllisesti. Tänään on kyllä tuo ruokapuoli maittanut. Puoleltapäivin popsin spaghettia ja jauhelihakastiketta. Kuuden aikoihin rupesi jo hiukomaan ja hain Kotipizzan sunnuntain kunniaksi. Ei siinä vielä mitään, mutta senpäälle vedin vielä jogurttia purkillisen kun teki mieli makeaa :O. Olen kyllä ollut aina hyvä syömään, mutta oli toi jogurtti jo liiottelua :ashamed:. Nyt on varmaan öklö olo jo pelkästään tosta ruuan määrästä. Vähän on sellanenkin olo, että vois vaikka tulla kipeäksi. Kaikenlaisia oloja...
Toi ison mahankuva pistää silmään tossa meidän listassa. Tosi kiva kuva ja siinä on kiva tunnelma, mutta huomasin rullailevani sen ohitse jokakerta melko nopsasti. Ei oikein osaa vielä kuvitella itseään tulevaisuudessa valtavan vatsan kanssa :ashamed:. No, eiköhän siihenkin ajatukseen totu ja menköön kaikki nyt hyvin, minulla ja teillä kaikilla muillakin, että siihen vaiheeseen vielä päästään. Eihän minulla ole vielä mikään kiire miettiä mahan kokoa, vauva on vasta viiva tikussa :) (ja kuvottavaa oloa)
 
Maanantaita! Ihanaa kun on tullut lisää odottajia! Uusille sen verran, mä olin niin hätäinen, ett varasin neuvolan jo ennen varhaisultraa.. :D No, se on käyty siis ja seuraavaa odotellessa. Täällä on pää ihan sekaisin.. Mä en tiedä, ett pitääkö mun huolestuu massukivuista vai ei. Päivittäin vihlomista keskellä mahaa, tuolta alakerrasta napaan.. Eilen autossa istuessa oli tosi paljon kipuja, nyt ei yhtään. Tänään sitten ollut oikea voittoista polttelua, joka siis kestää hetken ja menee ohi. Nää on ihan pienii kipuja, mutta mä reagoin herkästi (oon kipuherkkä). Kertokaa te jo kokeneet, oonko mä jo liian vauhko???? No, toisaalta viime viikolla olin ihan varma, ett tää on mennyt kesken, kun mulla ei kahteen päivään ollut mitään oireita.. :D Vähänkö olin onnellinen, kun tuli paha olo.. :D Ja mä vetistelen toooooosi paljon, mulla on silmät märät vähän välii!!!! Töissäkin... Aika inhottavaa! Mutta kai normaalii. Tänään koitin soittaa hammastarkastukseen ajan (niin sekään ei enään kuulu raskauden aikana seurattaviin asioihin, ainakaan ekassa raskaudessa, miksi se neuvolan täti ees antoi numeron???) ja se tyyppi siellä sanoi, ett aika on noin puolen vuoden kuluttua!!! Olin ihan itkun partaalla, ett ihanko oikeesti, vaikka oon raskaana ja hampaan pinta heikkenee ja mulla on alkavii reikii yli kymmenen.. Luennoi mulle sitten hampaiden pesusta!!! Perhana!!! Mulle tartte luennoida!!!!!! :D Että sellasta ne hormoonit teettää...
 
Smirg, täällä myös välillä tuntemuksia masussa. Heti jos rasittaa itseä liikaan alkaa mahaa "painaa" tai kivistää tai vihloo. Levolla menee ohi. Samoin Uivelon tapaan kylkeä nopeasti kääntäessä tai viimeviikkoisen flunssan kourissa yskiessä vihloi välillä kipeästi.
Normaalisti ihmiset eivät varmaan edes huolestu tuntemuksista mutta meidän lapsettomien osana on kai hätääntyä joka risauksesta ja pelätä jonkin menevän pieleen...

Kaikenlaista vaivaa kipujen lisäksi täälläkin on. Pahoinvointi on helpottanut mutta ajoittain oksentelen vieläkin. Uutena vaivana on tullut päänsärky, onko/onko ollut kellään muulla?
Viime viikolla laitoin päivittäisen päänsäryn flunssan piikkiin mutta nyt eilen iltapäivällä alkoi jomottaa takaraivoa ja päälakea sekä ja vihloi oikein kunnolla silmien takanakin, lähes migreeni-tyyppiseltä tuntui se kipu. Voiko olla jotain hormonisärkyä??

Vanhuus ei tuu yksin... ei vissiin oo sama homma olla raskaana 36- vuotiaan ku parikymmpisenä. ;)

Nooh, ei passaa valittaa, odotellaan ja toivotaan että vaivat ei ainakaan lisäänny. :)

Pirpana + Onni rv 15+2
 
Smirg: Mulla koittaa välillä myös epäusko, että olenkohan edes raskaana. Sitten taas tulee huono olo ja pelastaa tilanteen. Usko palautuu ja voi kuinka hyvältä tuntuukaan taas se kuvotus:D No joo, olen onnellinen, että olen selvinnyt ainakin toistaiseksi näin vähällä. Ei se huono olo taatusti tunnu enään mieltä piristävältä jos sitä jatkuu 24/7 ja pitää halata porsliini-istuinta.
Vihlonnasta mun neljä lasta pyöräyttänyt ystäväni kertoi, että sen on normaalia kun kohtu alkaa venyä ja paukkua kasvun myötä.
Mitään ultra- tai neuvola aikoja en ole vieläkään varannut. (Ihmettelen itseäni kuinka olen malttanut olla varaamatta) Varhaisraskauden ultraan ajattelin yksityiselle mennä ja sen jälkeen voisi soitella neuvolaan. Milloin mahtaa yleensä olla ensimmäinen neuvolakäynti?
Kivaa kun täällä on muita jotka on jo päässeet odotuspuuhissa pidemmälle. On mukava lukea ultrista ja siitä missävaiheessa vauva alkaa liikkua tai tapahtuu jotain muuta.
Aurinkoisia kevätpäiviä kaikille!
Jenna + Toivo & Tyyne rv 5+5

Muoks. Vielä en tiedä ovatko molemmat kyydissä...
 
Viimeksi muokattu:
Tänään kävin neuvolassa taas kuulemassa ihanat sydänäänet <3 Vaikka liikkeet tuntuvatkin nyt päivittäin, on tuo sydänäänien kuunteleminenkin aina yhtä ihanaa :) Pikkuinen ei meinannut millään malttaa pysyä paikallaan sen vertaa että sydänäänet olisi saatu laskettua, rauhottui onneksi lopuksi niin että sekin onnistui. Hemoglobiinikin oli noussut ja oli nyt 110.

Oliko teillä Apsu ja Pimpam minkälaiset sf-mitat? Minulla on nyt kaksi kertaa mitattu ja yläkäyrällä mennään, tai ehkä aavistus sen yläpuolellakin. Tänään (22+2) mitta oli 22cm. Viikko sitten vaavi vastasi kuitenkin viikkoja rakenneultrassa ja lapsivettäkin oli normaali määrä. Mistäköhän tuo suuri mitta johtuu?

Hugsy ja Bebe rv 22+2
 
Mullakin oli neuvola tiistaina. Kaikki muuten oli hyvin paitsi painosta tuli pientä huomauttelua. Hemppa mulla on vieläkin hyvä eli 131. Pikkasen sydän sykki hirmu kyytiä. On sitä hellyyttävää kuunnella vaikka meidän vauva kyllä ilmoittaa itssestään monta kertaa päivässä potkimalla suoraan virtsarakkoon :) . Aamuisin ei voi kun hymyillä kun ekat potkut tuntuvat, ihan kuin pikkuinen toivottaisi hyvää huomenta!

Tuo sf-mitta jäi vielä ottamatta, kun hoitaja oli sitä mieltä että ekan kerran sen mittaa lääkäri. Eli vielä kuukauden verran joudun sitäkin odottelemaan.

Itse varasin neuvolan ennen varhaisultraa aikanaan, koska ajattelin, että pääsee paremmin vaikuttamaan mihin aikaan päivästä sinne menee. Mua kyllä se harmittaa, ettei meidän neuvolahoitaja ole musta vakuuttava ja muutenkin semmonen haahuilijan oloinen.

Mahatuntemuksia on ollut ihan alun menkkakivuista nyt kaiken maailman vihlomisiin ja pistelyihin. Kyllähän se ihan ymmärrettävää on, että kohdun kasvu tuntuu.

Tajusin viikolla, etten ole oikeasti vielä yhtään jännittänyt synnytystä tai lapsen kanssa pärjäämistä, kun keskityn vain jännittämään raskauden kulkua! Missäköhän vaiheessa ajatukset siirtyy synnytyksen jälkeiseen elämään?

Mites teidän muiden vireystila? Olen ollut koko raskauden aivan puolikuollut ja voisin nukkua päivät pitkät. Nyt olen vain heräillyt aamuöisin ja ei meinaa millään saada enään unta. Ihmiset sanoo että elimistö valmistautuu tuleviin yöheräilyihin.

Tsemppiä kaikille!
 
Apsu, minkä verran sulla siis paino on noussut? Mulla tähän mennessä noin 4-5kg (vaihtelee aika paljon punnituksesta toiseen, sahaa ylös ja alas, varmaan aineenvaihdunnan ja syömisten mukaan). Toisaalta, en ihan tarkkaan tiedä lähtötilannettakaan, en ollut käynyt vaa-alla aikoihin... Mitenkäs muiden painotilanne?

Minä myös heräilen aamuyöstä, viimeistään puoli kuuden maissa, ja sitä on jatkunut jo rv 8 lähtien. Välillä kyllä ärsyttää kun sitten olen iltapäivisin ihan väsyneenä töissä. Viikonloppuisin yritän ohjelmoida aina iltapäivään päiväunet joten joten kuten on pysynyt univelat hallinnassa. En kuitenkaan osaa iltaisin vielä ysiltä mennä nukkumaan kun silloin on juuri päivän parhaat hetken miehen kanssa, eikä niin aikaisin nukutakaan. Mut muutoin olen kyllä selvästi virkeämpi kuin alkuraskaudesta, jaksan ihan normaalisti harrastaa yms. Neuvolatäti sanoi että useilla laskee hemoglobiini noin rv20 tienoilla, ja silloin siis saattaa iskeä uudelleen kova väsymys. Mulla on seuraava käynti rv22 eli silloin mitataan.

Pirpana, mullakin alkoi päänsäryt (monta kertaa viikossa), noin rv12, eli samoihin aikoihin kun pahoinvointi alkoi helpottaa. Samanlaista hormonaalista särkyä kuten oli menkkojen aikaan silloin kun söin e-pillereitä. Mainitsin siitä lääkärillekin ja käski vaan ottamaan panadolia, ja eipä niihin tosiaan mikään muu auttanutkaan. Pariin viikkoon ei ole onneksi enää ollut, mutta tilalle tullut vähän ikävät menkkamaiset kivistykset alavatsalla, ne tietty saa pelkäämään keskenmenoa mutta niitä on ollut nyt yli viikon joten alan jo vähän tottua... Voiskohan ne olla kohdun kasvuun liittyviä? Niitä oli alkuraskaudesta, mutta katosivat kokonaan noin rv7-8, ja nyt yhtäkkiä palasivat. Ihan sellainen olo kuin olisi menkat alkamassa any time, ne saattavat jatkua yhtäjaksoisesti lähes koko päivän. Yöllä ei onneksi ole ollut. Niitä kovia nopeasti ohimeneviä repäisykipuja/nivuskipuja/vihlontaa mullakin on ollut oikeastaan koko raskauden ajan, aivastaessa, nauraessa, nopeissa liikkeissä. Niistä en ole ollut yhtään huolissani kun ne niin selkeästi kuuluvat raskauteen.

Munkin on ollut tosi vaikea kuvitella itseäni suuren masun kanssa. Nyt se alkaa etenkin iltaisin olla jo niin näkyvä että ei pysty enää peittelemään (ainakaan tutuilta). Alussa vatsan kasvu tuntui jotenkin nololta, mutta nyt olen tottunut, eikä tee enää pahaa katsella sitä kotona kokovartalopeilistä. Itse asiassa tykkään siitä. :) Mut en voisi kuvitella laittavani siitä kuvia nettiin. ;) Ainakaan vielä. Mun maha on kyl vähän hassun muotoinen, se on alusta asti kasvanut yhtä paljon ylhäältä alas saakka, siis alkaa melkein tuosta tissien alta. Luulin että niin olisi vasta loppuraskaudesta. Se on ollut just samanlainen kuin pikkulapsilla, semmoinen tasaisen pyöreä. Vyötärön kohta on kuitenkin koko ajan erottunut, eli jos vatsaa katsoo sivulta, siinä on keskellä pieni kuoppa. Mutta nyt viime päivinä kasvu on ollut selvästi tuolla alamahalla, eli vartalo alkaa näyttää enemmän raskaana olevalta kuin nelivuotiaalta.

Tilasin netistä ihanat mammahousut työkäyttöön, siis suorat housut, mut tosi joustavaa kangasta. Tänään ekaa kertaa yllä, ja nämähän on mukavammat kuin verkkarit! Jee. Mulla menee vielä osa vanhoista farkuista jalkaan (suoria housuja en oo saanut kiinni enää moneen viikkoon) mut tuntuu että ne koko ajan valuvat vatsan alle ja niitä saa olla nostelemassa, vaikka siinä on tiukka masutuubi päällä. Joten ehkäpä tässä olisi aika siirtyä myös jo mammafarkkuihin kohtapuoliin.

Meillä on rakenneultra ensi viikolla, vähän jännittää. En ole vielä tuntenut mitään lapsen liikkeitä, en tosin ihmettele että mitään ei tunnu kun suuren osan päivää on nämä "menkkakivut" päällimmäisenä tuntemuksena.

Jenna, neuvolakäyntien määrä ja ajankohdat näyttää vaihtelevan aika paljon paikkakunnittain. Esim pk-seudulla ne on eri lailla eri kunnissa. Yleensä kuitenkin eka käynti on rv7-9, jotta sieltä saadaan varattua nt-ultraan aika rv11-13. Esim kaverini neuvolassa (espoossa) oli niin kiirettä että eka aika oli vasta rv15, ja kävi nt-ultrassa siis ennen sitä.

Smirg, harmi tuo hammaslääkäritilanne! Meillä on onnekkaasti työterveyshuollon piikkiin hammashoito, ja varasinkin sinne ajan ensi viikolle kun kaikkialla sitä suositellaan...

Kiva kun on tullut uusia mukaan, onnittelut teille kaikille kauan odotetuista plussista!

t. Silja 18+3
 
Heippa!

Aika menee ihan hurjaa vauhtia, kevät aurinko antaa niin hurjasti energiaa. Me ollaan reissattu siellä täällä, suunniteltu remonttia ja nautittu todella näistä auringon täyteisistä päivistä =) Tainnut vihdoin viikkojen ja taas viikkojen väsymyksen jälkeinen energinen keskiraskaus saapua tänne.

Päänsäryistä kärsiville jaksuja :hug: Mulla särki päätä åäivittäin sen 3kk täyttymisen jälkeen, nyt vasta alkaa hiukan hellittää. En tosin tiedä johtuuko mulla kireistä lihaksista niskassa vai raskaudesta. Todella inhottavaa joka tapauksessa.

Minäkin kävin tällä viikolla neuvolla, itseasiassa oltiin miehen kanssa yhdessä. Keskusteltiin voimavaroistamme vanhempina ja sen sellasesta, oli mukava käynti. Hugsy, mullakkin sf-mitta huiteli yläkäyrän päällä, 23cm (rv22+1) -jouduin kontrolliin parin viikon päästä ja jos jatkaa kasvuaan siellä, niin sitten äitipolille ylimääräiseen ultraan. Vatsa itsessään on minusta todella sopusuhtainen, tällä hetkellä ja tässä koossa jotenkin kauniskin :heart: Mä tykkään ja oon kovin ylpeäkin, että saan tätä kasvatella.



Itse en osaa olla huolissani, mutta hyvähän se on että kunnolla tutkitaan. Mullakin vauva vastas päivälleen viikkoja rakenneultrassa ja vettä oli just sopivasti.

Painoa on tullut 6kg, hiukka enemmän kuin esikoisesta.. Viimeksi kaikki 12kg oli poissa jälkitarkastukseen mennessä, joten en ota stressiä nytkään.

Raskauden aikana odottajan tulisi päästä 3 kertaa lääkärille, kaikissa kunnissa. Meillä se on ihan 3 lääkärikäyntiä. Jossain nuo pari ultraa tekee lääkäri ja yhden kerran käydään muuten lääkärin vastaanotolla. Tästä on siis selvä ohjeistus, jota kaikkien kuntien tulisi noudattaa.

Meillä on 4D-ultra 3 viikon päästä. Ihana päästä katsomaan vauvaa ja siellähän saa sitten käsitystä kasvonpiirteistä ja sen sellasesta.

Apsullehan oli prinsessa tulossa ja meille poika :heart: Hugsy, kysyittekö te sukupuolta? Oliko joku muu jo käynyt rakenneultrassa?
 
Viimeksi muokattu:
SiljaTii Painosta sen verran, että ensimmäisen ja tämän viimoisen neuvola käynnin välillä on tullut 5,2 kg, mutta ongelmana oli siis huikea 790g/viikko vauhti nyt viimeisinä viikkoina. Minulla on suuri raskausdiabetes riski niin siksikin varotteli hoitaja.

Täälläkin vieläkin päänsäryt vaivaa joskis apljon laimeampina kuin silloin aikaisemmassa vaiheessa. Se on kyllä keljua kun koko ajan särkee ja mikään ei tunnu auttavan!

Millaiset koko arviot saitte rakenneultrasta hugsy ja pimpam10. Meidän neiti(?) oli nimittäin alta viikon verran oletettua pienempi, mutta siitä ei kuulemma kannattanut olla millänsäkkään. Miksiköhän minulta ei tuota sf-mittaa ole vielä otettu?? Oletteko käyneet jo lääkärineuvolassa?
 
Puolivälin merkkipaalu, hip hei! Rakenneultra oli ja kaikki oli hyvin. Mies piti päänsä sukupuolen utelun suhteen, joten jännäillään sitä sitten loppuun saakka. Enää ei sitten siis vissiin ultraa enää ole odotettavissa, jos ei mitään erityistä ilmaannu.

Painon nousua en osaa arvioida kun meillä on oma puntari rikki ja ens viikkoon menee neuvola. Pelkään pahoin että vauhdilla on tullut, ainakin kaikki herkut maistuu kiihtyvällä tahdilla... Maha ainakin on pullahtanut niin että piti shopauttaa mammafarkut. Näillä on mukavaa lököillä.

SF-mitasta, mulla ei ole vielä mitattu. Se on kai hyvinkin usein vähän yläkäyrän yli jos oikein aikaisin mitataan ja tasoittuu sitten myöhemmin. Muutenkin sitä ei voi oikein toisen mittoihin verrata kun vähän vaikuttaa kuitenkin se mahdollinen vararengas ja se miten korkealla se kohtu siellä lantiossa majailee.

Voikaahan paksusti!

Kukka 20+0
 
Apsu, rakenneultrassa (rv20+0) vauvan kaikki mitat oli tasan rv20. Painoarvio näistä 350g, josta kone antoi myös sen rv20. Nyt kun oon netistä katsellut, niin se onkin vähän reilu painoarvio tuolle viikolle.
Tuolla 4D-ultrassa saadaan painoarvio uudestaan. Esikoisesta se oli melko hyvin paikkaansa pitävä.

Sf-mitta ei tosiaan taida olla vertailukelkoinen. Mulla tosiaan on kapea lantio, jospa kohtu sen vuoksi onkin ylhäällä.
 
Heippa!

Plussasin kolmannesta ICSI:istä tammikuussa. Oon tosi laiska keskustelupalstailija, joten mua on ehkä turha ottaa listoille, mutta olisin halunnut kuulla teidän kokemuksianne. Etenkin jos täällä on sellaisia, jotka ovat aiemminkin plussanneet hoidoista ja saaneet keskenmenon. Vaikka joka tapauksessa se odottaminen ja pelot taitavat olla aika erilaiset kuin normiodottajilla.

Niin, eli miten olette pärjäilleet pelkojen kanssa? Oletteko käyneet useammin ultrissa? Missä vaiheessa pelot ovat hellittäneet? Mä menen jo viikolla 11+2 ja monta ultraa, jossa kaikki on ollut ihan hyvin, on jo takana. Mutta silti sitä pelkää pahinta, välillä enemmän, välillä vähemmän. Vaikka rv 12 tulee täyteen ihan pian ja kaiken pitäisi alkaa olla niin varmaa, kuin nyt ylipäätään koskaan voi raskaudesta varma olla. Ja olen reilusti pidemmällä kuin koskaan aiemmin. Tuntuu tosi pahalta, kun tästä ei nyt voi täysillä nauttia, kun pelko tuntuu varjostavan odotusta. Ei kai tämä koko aika mene pelätessä? On niin kiittämätön olokin välillä, vaikka onhan sitä tottakai kiitollinen. Ja on tämä pelko ihan erilaista, kuin kokonaan lapsettomaksi jäämisen pelko - toivoa on kuitenkin ihan järjettömän paljon nyt.

Neuvolaan saan mennä milloin vain ylimääräiseen ultraan, mutta niistäkään ei tunnut olevan loppujen lopuksi apua. Ultrauspäivänä ja ehkä jonkun päivän sen jälkeen, on luottavaisempi olo, mutta sitten se katoaa. Toisaalta ultria myös jännittää ja pelkää monta päivää etukäteen.

Tuntuu, että eniten olisi apua, jos pääsisi oikeasti puhumaan jonkun kanssa näistä ja jos joku pystyisi minulle vakuuttelemaan, että ei tässä mitään hätää enää ole.

Ja onnea kaikille plussista :) Kiitos jos jaksatte vastailla.
 
Ihanaa, paljon uusia kuulumisia tänään. Minä painuin ensimmäisenä Googlettamaan mikä on sf-mitta. oli aivan uusi termi...
Sydänjää Ilmeisesti olet joskus kokenut KM:n. Minulla oli tokassa hoidossa varhainen KM ja kyllä se nytkin alkuun pelotti plussan jälkeen. Nyt rv on jo siinämallissa, että viimeksi koetun KM:n päivä on jo ohitettu tässä raskaudessa. Sen rv-päivän yli pääseminen oli itselle tärkeä taitekohta. Pystyi tavallaan huokaisemaan, että on jo pidemmällä kuin viimeksi. Alkumetreillä tässä vielä ollaan, mutta minun mieltäni on rauhoittanut eniten tämä ajoittainen pahoinvointi. Se luo turvallisuuden tunnetta, että kaikki on ok. Ultraan en ole vielä mennyt ja minulla KM:n pelko väistyy joka päivä yhä enemmän. Ehkä sinun olisi hyvä jutella pelostasi esim. psykologin kanssa.
 
SiljaTii: Mulle on tullu ekan neuvolakäynnin jälkeen (joka oli siis rv 7+jotain), tasan 6 kiloa. Viimeisen kuukauden aikana oli tullut reilu 700g viikossa, josta terkka sanoi että monella on tässä kohtaa sellainen "pyrähdys", eikä se haittaa, kunhan ei jatkossa nouse samaa tahtia. Kieltämättä tässä on kyllä tullut herkuteltua melkein päivittäin pullalla tai suklaalla. Mulla tulee ja menee noi himot, alkuraskaudessa oli päärynä, sitten oli sitrushedelmät, sitten Tupla-suklaa, nyt porkkana. :D

Pimpam: Mulle ei terkka mitään kontrollikäyntiä antanu, kun viikkoa aiemmin oli ollut rakenneultra jossa kaikki oli ok. Sanoi vaan että seuraavalla kerralla katsotaan sitten miltä näyttää, eli viiden viikon päästä. Sanoko se sulle, mistä se suuri sf-mitta voi johtua jos vauva on sen kokoinen kun pitää ja lapsivettäkin on normaali määrä?

Me ei rakenneultrassa kysytty sukupuolta. Kätilö kysyi että halutaanko tietää, mutta oltiin jo aiemmin päätetty että odotetaan sitä tietoa kunnes vauva syntyy. Eikä mulla ole olojakaan oikeen kumpaakaan suuntaan. Tekee kyllä ostosten tekemisestä vaikeampaa kun aika vähän on sellaisia sukupuolineutraaleja värejä vauvanvaatteissa, ainakin täällä päin. Me harkittiin myös sitä 4D-ultraa, mutta koska ei haluta tietää sukupuolta niin jätetään väliin. Tuntuu siltä että siinä saa jo niin selvän kuvan, että jos vauva on sopivassa asennossa, niin se sukupuolikin paljastuu väkisin.

Apsu: Meille ei annettu ollenkaan painoarviota, enkä tajunnut kysyä. Mitoista kysyin että oliko kaikki ok, ja kätilö sanoi että mitat vastaa rv 21+2 (silloin oli tasan 21). Kysyin nyt eilen neuvolassa että oliko sinne koneelle laitettu painoarviota, mutta ei ollut. Neuvolalääkärillä oon käynyt kerran, seuraava on sitten viiden viikon päästä. Multa on myös kaks kertaa otettu sf-mitta, molemmilla kerroilla terkka otti sen.

Kukka: Onnea ultrakuulumisista! Mulla muuten saattaakin vaikuttaa sitten tuo ihan pieni vararengas, sekä myös kapea lantio tuohon sf-mittaan. Täytyy ens kerralla neuvolassa kysyä tarkemmin.

Tervetuloa Sydänjää!! Mä voin ainakin nostaa molemmat kädet pystyyn ja ilmoittautua pelokkaaksi odottajaksi :wave:

Taustasta sen verran, että 1 ivf tehtiin vuosi sitten, siitä vain yksi alkio, josta raskaus kuitenkin alkoi. Kaikki meni muuten hyvin, mutta sikiöllä todettiin kromosomihäiriö ja raskaus keskeytettiin.
Nyt sitten 2 ivf tehtiin syksyllä, taas vaan yksi alkio, mutta raskaus alkoi taas ja nyt porskutetaan viikolla 22+3 =) Ja voin sanoa että alkuraskaus oli ihan kamalaa aikaa! Pelkäisin koko ajan että vauvassa on taas vikaa tai jotain menee pieleen. Välillä oli tosi luottavainen olo, toisina päivinä olin ihan epätoivoinen järjettömän peloissani.

Mä pelkäsin nimenomaan ultria, koska ekassa raskaudessa just nt-ultrassa todettiin että kaikki ei ole hyvin. Aina kun ultrassa oli käyty ja kaikki oli hyvin, oli olokin hyvä ja luottavainen, mutta se kesti noin viikon. sen jälkeen pelko palasi. Yhden ylimääräisen kerran kävin kuuntelemassa sydänäänet neuvolassa. En osaa oikein mitään neuvoa antaa, mikä oloa helpottaisi. Mulla pahin pelko alkoi hellittämään kun liikkeet alkoi tuntua, ei tarvinnut miettiä että ollaanko siellä hengissä vai ei. Ja nyt kun rakenneultra on takana, musta tuntuu että mun pelko on asettunut sellaiselle normaalille tasolle.

Mutta esim. viime yönä näin unta että vauva ei ollut liikkunut pitkään aikaan ja sillä ei ollut kaikki hyvin. Ja kun aamulla kerroin siitä miehelle, hän sanoi, että oli myös nähnyt sellaista unta että vauvalla ei ollut asiat hyvin. Arvaa säikähdinkö! Mietin että onko se joku enneuni, kun molemmat nähdään samanlaista unta saman yönä. Iski ihan järjetön pelko ja odotin koko päivän että tuntisin selviä, vahvoja liikkeitä jotka kertoisi että kaikki on ok. Ja neuvola oli vasta eilen! Tulihan niin potkujakin sitten päivällä ja olo taas helpottui.

En osaa oikein muuta sanoa, kuin että kaikki on varmasti hyvin, ja sulla alkaa nuo viikotkin olla jo sen verran pitkällä että riskit alkaa pienentyä. Muistat vaan, että tänne palstalle voit aina tulla purkamaan fiiliksiä, niin mäkin oon tehny. Täältä löytyy aina joku, joka lohduttaa ja jaksaa vakuuttaa että kaikki on ok (niin että kiitos vaan tytöt :) ).

T. Hugsy ja Bebe :heart:

Ps. Söpö maha Pimpamilla!
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos vastauksista ja lisääkin kuullaan mielellään. Olen paljon miettinyt, että onko tämä pelon määrä normaalia. Lapsettomuusaikoina kävinkin juttelemassa asioista, mutta lopetin plussattuani. Pitäisi ehkä käydä vielä jonkun kerran uudelleen. Mulle pitäisi tänään tulla doppleri ja siitä on kans tosi kovat odotukset, että jos vois kotona kuunnella sydänääniä vaikka joka ilta :) Tietenkin jos sillä ei saa niitä ääniä kuulumaan, niin... hmm.
 
Kukka, onnea hyvistä ultrakuulumisista :heart:

Hugsy, terkka oli sitä mieltä, että tässä kohtaa sf-mittaa voidaa vaan seurailla. Rv 30 jälkeen saattaa olla tarpeellista käydä ylimääräisessä ultrassa. Mistä se saattais johtua.. Isomman kokoinen vauva, reilummin lapsivettä, äidin rakenne ja toki se vararengaskin vyötörällä. Se käyrä saattaa tasaantua viikkojen edetessä.

4D-ultrassa kyllä näkee niin selvästi, että itsekkin erottaa sukupuolen. Meillä lääkäri viimeksi sanoi, että voi vältellä "sitä" aluetta jos emme halua nähdä. Me kyllä haluttiin. Muuten kyllä suosittelen.

Sydänjää, voimia kovasti pelkojen kanssa :hug: Minulla ei ole taustalla ikäviä kokemuksia liittyen raskauteen, toki tuo raskaaksi tuleminen otti hiukan koville. Ekassa raskaudessa mä en pelännyt yhtään mitään. Heti hoidon alkaessa mä olin varma, että nyt ne toiveet täytetään.
Tällä toisella kertaa juoksi ultrissa alkuun parin viikon välein. Mulla ei ollut MITÄÄN oireita ja murehdin koko ajan , ettei pienellä ole kaikki kunnossa. Np-ultraan nuo ajatukset hiukan rauhoittuivat ja liikkeitä kun aloin tuntemaan niin oonkin ollut paljon rauhallisempi.

Ehdottomasti suosittelen, että menet juttelemaan jonkun kanssa jos sinusta vähääkään siltä tuntuu. Parempi yrittää hoitaa ne möröt pois mielensopukoista ennen vauvan tuloa. Minä oon nyt aika läheltä seurannut lapsettomuudesta kärsineen, koko raskauden pelon kanssa eläneen äidin takertumista lapseensa. Ja mitä kaikkea hysteriaa hän onkaan lapsen kanssa kehittänyt. Hän saa nyt apua, mutta tuo on sellainen tilanne, ettei läheisetkään oikein uskalla/pysty puuttumaan jos menee tilanne pahaksi.
 

Yhteistyössä