**2010 loppu- ja 2011 alkuvuonna lapsettomuushoidoista plussanneet**

Sateista päivää täältäkin!

Meilläkin vauvan käytettynä saadut Emaljungat on musta harmaat ja mulle se sopii todella hyvin. Niihin varmasti sitten voi yhdistää värikkäämpää vilttiä yms. Helpompana mustat koen kuin värilliset. Kukin tyylillään :) Mun unelma vaunut olisi Brion happyt tummanharmaana.

Onneksi kaikkien vuotelut ja supistelut on vielä olleet vaarattomia! Ei kyllä varmasti kukaan kaipaile lisäjännitystä raskauteen!

Täällä alkoi viime viikolla kesälomat ja oli kyllä aikakin jäädä töistä pois. Lepposasti on lomat edenneet. Viikon verran on kyllä supistellut tosi paljon ja arvonkin koko ajan mikä on normaalia ja mihin pitäisi reagoida. Vielä supistukset on ihan muutamaa lukuun ottamatta olleet kivuttomia, mutta tosi napakoita ja pitkä kestoisia. Huomasin myös yhtälön supistusten ja esimaidon tulon välillä, eli nyt kun supistelee päivittäin, rinnat valuu todella paljon. Aamuisin selkä jomottelee, mutta se onneksi loppuu viimeistään koirien aamulenkkiin. Jotenkin varovainen olo noiden supistusten kanssa ja en olekkaan viitsinyt kauheasti rehkiä vaikka kotona olisi vielä kaikkea tekemättä. Mieheni huomautti, että voisin kyllä hänen mielestään pakata sairaalakassin valmiiksi, jotta lähdön hetkellä ei siitä sitten tartte stressata! Hui kamala miten todelliselta sekin tuntuu.

Vauva on jo todella ison tuntuinen mahassa ja liikkuukin suht ahkeraan. Kauheasti huolta aiheuttaa jokainen kuulostelemani rauhallisempi hetki. Toivotttavasti muutkin pelkojen lomasta ehtii vähän iloita kuinka pitkälle kukin on päässyt!

Apsu, onko sulla milloin katsottu kohdunsuun tilannetta? Mulla itselläni viime raskaudessa alkoi esimaitoa tulla vasta rv38 -> kun kyseessä oli oikeat synnytyssupisukset. Nytkin supistelee päivittäin, mutta kivuttomia ovat. Napakoita kuitenkin. Kävin itse viime viikolla varmuuden vuoksi neuvolalääkärillä, kun en sen enempää osaa lepäillä ellei varsinaista syytä ole.
Toki on henkilökohtaista kaikki nämä jutut, enkä halua säikytellä =) Mietin vaan jos sulla on pidempi aika viime tarkastuksesta, niin mene ihmeessä näytille.

Sitä olenkin miettinyt pitäisikö käydä lääkärillä näytillä. Pitää huomenna soitella neuvolaan. Onko teillä muillakin soittoaika neuvolaan vain tunti päivittäin? Miten olette toimineet, jos on ollut jotain kiireellisempää?

Kiitos pimpam kommenteistasi, tämä ensimmäinen raskaus on jotenkin kaikin puolin iso kysymysmerkki! Esimaitoa minulla on tullut jo sieltä rv20 lähtien ja välillä enemmän ja välillä vähemmän. Supistukset selkeästi vaan lisää sen tuloa.

Apsu, se voi tosiaan olla ettei sulla maidontulo liity supistuksiin sillä tavoin. Soita neuvolaan kuitenkin, eipä siitä tarkastuksesta ainakaan haittaa ole. Itse koen oloni paljon varmemmaksi, kun on tarkastettu eikä sitten tarvii turlhia murehtia.

Meilläkin on just tunnin soittoaika päivittäin. Terkka antaa kuitenkin ensimmäiset ajat aina 8.15, että aamulla voi myös soittaa.

Uivelo, hyvä valinta =) Jos vaan uskallatte niin tilatkaa saksasta. Säästö on suuri ja saa edullisesti lisävarusteita jos tuntee tarvetta niille. Kidsroomin kanssa mulla on sujunut ongelmitta. Pingpongin toimitus oli todella hidas, mutta tuotteet oli mitä piti ja muilta osin oltiin tyytyväisiä.

Moikka pitkästä aikaa kaikille!

Vaunuista: Meille on tilattu saksasta teutonia funit beigenä. Meidän piti saada pienet yhdistelmät kun talossa on tosi pieni hissi. Tykästyttiin miehen kanssa molemmat tuohon malliin muutenkin ja kun keskustassa asutaan, niin uskon että on oikein hyvät meidän käyttöön. Väri oli tosi vaikea päättää, en halunnut mustia, enkä harmaita, joten päädyttiin suht neutraaliin beigeen. Tai no, mä päädyin, mies ei ihan hirveästi siitä tykännyt. :) Mut sellaiset siis on tulossa ja toimitus ois kesäkuun lopussa. Säästettiin useempi satanen kun tilattiin saksasta, samasta paikasta on tulossa myös turvakaukalo ja muuta oheistuotetta.

Apsu: Meillä on myös tunnin soittoaika neuvolaan, oon kyllä soittanu muulloinkin ja terkka vastaa tilaisuuden tullen. Jos oikein kiire ois, enkä terkkaa sais kiinni, niin soittaisin varmaan suoraan sairaalaan.

Mulla on vielä perjantaihin asti töitä ja sit alkaa kesäloma ja siihen perään äippäloma. Vihdoinkin! Mulla kanssa seisomatyö ja vaikka töissä on kunnon tukisukat jalassa, niin illalla on jalat tosi turvonneet ja kipeät. Yöllä kun herää vessaan niin jalkapohjiin sattuu. Mulla johtuu osittain kyllä tosta turvotuksesta, mulla on kaikki nivelet kipeinä kun nestettä kertyy. Huomenna on neuvola niin täytyy taas mainita asiasta. Pelottaa että on joku raskausmyrkytys kehittymässä kun niin turvottaa..

Onko teillä ollut liitoskipuja? Mä huomaan etenkin öisin kun käännän kylkeä, että häpyluuhun sattuu, ihan kun oisin kolauttanu sen johonkin. Joskus tuntuu kävellessäkin, ei onneksi vielä pahasti.

Mulla muuten myös vielä ajoittain tulee sellaisia huolenhetkiä jos ei vauva oo vähään aikaa liikkunu. Sitten helpottaa heti kun tuntee liikkeet. Joskus pelkään myös sitä, ettei vauva oiskaan terve. Mites te muut, mietittekö koskaan sellaista?

On se huikeeta miten lähellä H-hetki alkaa olla! Ootteko muuten menossa neuvolan perhevalmennukseen tai synnytysvalmennukseen?

Kävin terveykeskuksessa kattomassa kohdunkaulan/suun tilannetta ja ei supistukset ole lyhentäneet kohdun kaulaa, kohdun suu on täysin kiinni ja kohdun kaula on vielä kiinteä. Lääkäri sanoi, että pitää kyllä kuulostella itse tuntemuksia, koska tilanne voi muuttua nopeastikin. Onneksi olen jo lomalla, muuten olisin joutunutkin sairaslomalle. Neuvolahoitaja oli ihanan ymmärtäväinen supistusten aiheuttamasta huolesta, eikä yhtään vähätellyt tuntemuksiani. Minulla oli edellisessä osoitteessa todella tympeä hoitaja, josta en pitänyt lainkaan.

Minä en hugsy ole osannut pelätä lapsen mahdollisia sairauksia. Ainoa konkreettinen pelko mitä koen on kohtukuolemanpelko. Kyllä pelot synnytyksestä ja vauvan mahdollisista sairauksista käy mielessä, mutta en vain osaa niitä jostain syystä pelätä. Vauvan liikkumattomuudesta ehdin murehtia päivittäin vaikka paljon tuntuu vauva liikkuvankin.

Liitoskipuja mulla on alapäässä taas pienentauon jälkeen. Kävellessä tuntuu alapää ihan hellältä.

Joku mainitsi suonenvedoista. Mulla on tosi kovia suonenvetoja ollut pitkään ja vihdoin sain niihin avun kun vaihdoin veden juomisen vissyyn jossa on natriumia. Litra päivässä ja enään ei tartte öisin nousta pomppimaan jalalle. Minulla ei magnesiumi auttanut eikä villasukatkaan.

Hei pitkästä aikaa.
On ollut melkoista hässäkkää tämä kevät etten ole ehtinyt edes teidän kuulumisia paljon katsomaan. Raskaus onneksi edennyt normaalisti ja vointi ihan hyvä. Vauva liikkuu tosi aktiivisesti, mahassa muljahtelee tuon tuostakin ja välillä tuntuu että pikkuinen yrittää navan kautta ulos (ihan sattuu kun se siltä kohdalta painaa jalalla). OIkein hyvältä tuntui myös lukea että melkein kaikilla on tilanne vauvan kanssa hyvä, mutta suretti Elli joka menetti yhden kolmosistaan.

Ihan mieletöntä kun täällä pisimmälle edenneet jo pohtii synnytystä! Kieltämättä se on itselläkin käynyt välillä mielessä, ja tosi ristiriitaiset fiilikset on sen suhteen millaista kivunlievitystä sitä toivoisi, tai ylipäänsä mikä nyt olisi se "ideaali" synnytys. Toisaalla vouhkataan että kaikki puudutukset vaan hidastaa ja vaikeuttaa koko prosessia, ja sitten taas kaikissa telkkariohjelmien ja lehtijuttujen synnytyksissä tuntuu että ne ovat tyytyväisimpiä jotka ovat sen epiduraalin ottaneet. Eikä paljon kukaan oikein tunnu selvinneen ilman lääketieteellisiä kommervenkkejä. Eli en tajua yhtään mitä pitäisi toivoa. Ehkä ei pitäisi lukea enää yhtäkään synnytyskertomusta ja mennä sinne vaan katsomaan mitä tapahtuu omalla kohdalla...?

Ja sairaalakassistakin jo puhe! Apua apua, kohtahan tässä tosiaan ollaan jo niin pitkällä. MItähän siihen oikein pitäisi pakata.

Apsu, meillä voi jättää neuvolantädille vastaajaan viestin jos ei ehdi soittaa soittotunnilla, ja hän palaa sitten heti kun ehtii. Ongelmaksi on muodostunut se että tuntuu että neuvolatäti on tuon tuostakin useamman päivän putkeen poissa (koulutuksessa, lomilla, sairaana), ja hänen viestissään ilmoitetaan että palaa ensi viikolla. Eli mä olen sitten mielestäni kiireellisissä tilanteissa soittanut oman synnytyssairaalan päivystykseen (mun neuvolakortissa on sinne numero), ja aina olen sieltä saanut jotain apua tai neuvoja.

Onko joku saanut jo sen uuden äitiyspakkauksen? En ole vielä laittanut tilausta sisään, siinä uudessa näyttäisi olevan niin kivan poikamaisia vaatteita että mieluummin ottaisin sen. Meille on siis poikaa lupailtu! Muutenkaan ei olla vielä tehty mitään hankintoja, ehkä tässä pitäisi kohtapuoleen ruveta aktivoitumaan...kauankohan vaunutilauksissa kestää jos haluaa jonkun tietyn värin? Mulla olisi mielessä Teutonioiden tai Hartanien hankinta, kaverit on niitä suositelleet. Sitä olen mietiskellyt että jos tilaisi suoraan Saksasta, kuinkahan kätevää se loppujen lopuksi on (lähinnä takuukorjausten suhteen mietityttää). Onko teillä kellään tietoa? Ja mikä nettikauppa saksassa olisi se luotettavin? Mistä te Hugsy tilasitte?

Onko teillä pidemmälle ehtineillä kaikilla ollut jo (harjoitus)supistuksia? Kun mulla ei ole tuntunut yhtään mitään! Eikä todellakana mitään esimaitoja tihku. Jostain luin että "normaalissa" raskaudessa niitä olisi pitänyt olla jo monta viikkoa. vai voiko olla että ovat jääneet multa huomaamatta?

te jotka tokso-tartuntaa mietitte, minä sain sellaista tietoa että nimenomaan alkuraskaudessa se ei tartu niin helposti sikiöön (olikohan jotain 10-15% todennäköisyydellä), mutta loppuraskaudesta jos sen saa niin tarttuu lapseen peräti 70% todennäköisyydellä.

Silja 28+2

SiljaTii: Me tilattiin vaunut MyPram:sta. Oon lukenu siitä paljon hyvää ja ainakin sieltä on nopeesti vastattu sähköposteihin, sekä tiedotettu tilauksen etenemisestä. Toimitusaika on vaunuissa noin 8 viikkoa ja yli 300 euron ostoihin ei tuu postikuluja.

Mullakaan ei oo esimaitoa tullu, vaikka terkka siitä varoitteli jo aikoja sitten. Supistuksia mulla on ollu joitakin, nyt ei kyllä pitkään aikaan.

Mulle tuli vielä viime vuoden äitiyspakkaus. Oisin ehkä halunnu sen uuden, mutta oon ihan tyytyväinen tohonkin.

MyPramin omilla sivuilla ainakin lukee, että Teutonioissa on kolmen vuoden takuu. Jos jotain hajoaa, pitää olla heihin yhteydessä ja he joko lähettävät varaosan, tai jos kyseessä on isompi vika, niin noutavat kotoa maksutta huoltoon. Huono puoli on tietysti se, että vaunujen takaisin saaminen kestää pidempään kun jo matkoihin menee aikaa ja sen ajan joutuu sitten olemaan ilman vaunuja tai hommaamaan varavaunut.

Hei taas!
Täällä on palailtu lomareissusta ja heti innolla tietenkin tänne lukemaan kuulumisia. Jokaista en nyt millään muista henkilökohtaisesti, mutta hyviä ultrakuulumisiahan täällä näkyisi olevan. Hienoa! Sulhoa oli myös lupailtu tähän tyttökatraaseen. Vuodot kun nyt pysyvät edelleen kaikilla kurissa niin hyvä.
Perhevalmennukseen/synnytysvalmennukseen aion osalistua. Oletan, että neuvolassa kerrotaan asiasta ja milloin siihen on aika osalistua. En ole yhtään perillä, että mitä kaikkea ne sisältävät ja montako eri kertaa siellä käydään...
Hugsy kertoi huolenhetkistä ja ajatuksista onko vauva varmasti terve. Olen vain yrittänyt työntää senkaltaiset ajatukset syrjään, koska nyt ei asialle voi tehdä mitään. Turhaa murehtimista etukäteen, sanoo järki. Tunne ja ajatukset taas haahuilevat aivan eri reittejä sen järjen kanssa, eivätkä anna järjen voittaa. Siis kyllä, olen ehtinyt miettimään moneen kertaan jo, että onkohan vauvat terveitä. Voi olla niin montaa sairautta joka voi kohdata. Sitäkin olen miettinyt, että miten jaksaa kohdata mahdolliset vaikeudet.
*Ottaa ja siirtää ajatukset terveysongelmista jälleen taka-alalle*

Kreikan reissu sujui hyvin. Uskalsin syödä ihan hyvin ravintoloissa. Turisti aluetta joissa käy paljon ihmisiä jokapäivä syömässä, niin uskoisin, että ruuan säilytys keittiössä jää lyhytaikaiseksi. Monissa annoksissa oli tomaatin ja kurkun paloja lisukkeena. Söin niitä hyvällä halulla kun vaikuttivat pestyiltä. Salaatinlehtiä jätin syömättä, kun jotenkin tuntui, että niihin jää helpommin jotain multarippusia koloihin. Mansikoita ja hedelmäsalaatteja ahmin innolla ja ämpäreittäin puristettua appelsiinimehua. Vuoden vitamiinit parissa viikossa... Mitään majoneesipitoista salaattia en syönyt, mutta eipä sitä juuri ollut tarjollakaan. Tsazikia söin moneen otteeseen, sehän on jogurttia, mutta loppureissusta sen maku alkoi tympiä. Parhaiten oikeastaan toimi pasta ja pizza, koska muuten, ah, niin ihanan Kreikkalaisen ruokakulttuurin mausteet eivät oikein tuntuneet hyviltä tähän olotilaan. Souvlakien syöminen ei ole aikaisemmin ollut näin väkinäistä. Pastaa ja pizzaa oli tarjolla joka nurkalla ja ne ainakin oli kuumennettuja ruokia koko paketti. Vatsanväänteiltä säästyttiin onnellisesti.
Lomalla sitä kai otti niin rennosti, että kaikki oireetkin tuntui katoavan. Ja taas se meidän kaikkien hyvin tuntema huoli nosti päätään. Onneksi muutamana iltana oli hieman huono olo, etten ihan seinille alkanut hyppiä oireettomuuteni kanssa. Tänään töissä alkoi taas heti tuntua kaikki tutut oireet, esim. kunnon nipistelyt tuolla mahanseudulla. Selkä väsyi ja vähän heikottikin. Raskausoireita vai vastareaktio työnteolle? ;)

Huomenissa poksuu 16 viikkoa. Aika huiman paljon jo, kun vasta odottelin 12 viikkoa täyttyväksi kuin kuuta nousevaa. Kesällä varmasti aika kuluu muutenkin nopeasti ja juhannuksena saa juhlistaa puoliväliä.

Onnea Shenda ja Mizze ultrakuulumisista! Tämäpä on tosiaan tyttövaltainen ketju! :)

Kiitos hugsylle vaunuinfosta taas. Täytyypä kysäistä miten takuukorjaus toimii täältä ostetuissa (hyvässä lykyssähän ne pitää roudata kauppaan ja lähetetään sieltä samaan paikkaan korjattavaksi mihin itsekin joutusi lähettämään, eli ei välttämättä sen helpompaa (paitsi jos saa varavaunut tilalle).

Uivelo, toivottavasti kelajutut onnistuu! Jänniä nuo sun supistukset, ehkä munkin pitää oikein kädellä alkaa koklaamaan masua silloin kun siellä jotain outoa tuntuu (kaikenlaisia tuntemuksia kyllä on mutta ei mielstäni mitään kovettumista/supistamista ole ollut).

Viimeksi muokattu:
Onnea tyttölupauksista shenda ja mizze!
Itse siirryn nyt uuteen ketjuun, kun siellä on lasketut ajat lähempänä omaa, niin en oo joulukuussa sitten täällä ihan yksin. Oikein hyvää jatkoa kaikille ja onnea odotukseen!

kaz

La.........................Nimimerkki......Ikä......Monesko lapsi

7.7....................... Viu..............................1. tyttölupaus
18.7..................... Apsu..................28......1. tyttölupaus
18.7..................... Hugsy..........................1.
18.7..................... pimpam10....................2. poikalupaus
4.8....................... kukka73.......................1.
8.8....................... uivelo..........................1. tyttölupaus
9.8....................... Pieni Tähtönen...31.......5. tyttölupaus
9.8....................... Danita..........................1.
15.8..................... SiljaTii.........................1.
15.8..................... SJL..............................2.
16.8..................... Krisse-72......................2.
17.8..................... Mammy........................3. tyttölupaus
31.8..................... Mansikkainen79.............4. tyttölupaus
3.9....................... pirpana74...........36.......1. tyttölupaus
22.9..................... Kaz....................25.......1. tyttöarvaus
4.10..................... Sydänjää......................1.
7.10..................... Smirg.................31......1. poikalupaus
9.10..................... Frangipani..........36.......1. poikalupaus
11.10................... Mizze77........................1. tyttölupaus
19.10................... Susu75...............36.......1.
26.10................... Shenda81...........29.......2. tyttölupaus
11.11................... Katjuska-79...................1. (kaksoset)
12.11................... Jenna-76.......................1. (kaksoset)
18.11................... Lala-77..........................1.
26.11................... Pinvi.............................. (kaksoset)
2.12..................... Elli82.............................1.(kaksoset)
10.12................... Millis1981.......................2.
23.12................... AdAstra.............31.........1.
25.12................... Plastex..............33.........1.
27.12................... Tarantella83...................1.
28.12................... Neela Naranja....31.........1.
9.1...................... Hanskis..............31.........1.
........................... virvatulia........................
........................... Zoe74...........................

Viimeksi muokattu:
Tervehdys kaikille taas pitkästä aikaa! Täällähän on ollut jos jonkinmoista tapahtumaa ja uusia on mahtava pino. Aika lailla hyvältähän kaikilla näyttää tilanne, hienoa! Olen ollut laiskamato käymään täällä palstalla, mutta ryhdistäydyn ja hiukkasen päivitän täältäkin suunnasta.

Töissä oli aika rutistusta loppuvaiheessa, mutta nyt on kesäloma alkanut ja äippälomaa odotellaan. Pesänrakennusvietti on pahimmillaan ;) Pitäisi vähän remppailla ja tapetoida, järkkäillä vaatteita ja muuta tavaraa. Pikkuhiljaa vauvan tarvikkeitakin on tupsahdellut tänne. Vaunujen kanssa tuskailtiin liikkeissä, mutta sitten ”pyytämättä ja yllätyksenä” ilmaantui tarjolle ystävän vanhat Emmaljungat, jotka sopii meille kuin nenä päähän. Tai ainakin yhtä hyvin kuin näillä tietotaidoilla mikä tahansa muukin versio ;) Ja vaatteitakin on jo melkoisesti vaikken ole mitään itse ostanutkaan. Äitiyspakkaus saatiin edellisellä viikolla, uutta versiota oli jos joku sitä vielä mietiskeli. Söpöjä juttuja sieltä löytyy!

Alkuraskaudessa haaveili siitä että saisi vaan olla ja nautiskella raskaana olemisesta. Viime aikoina näyttää että se on onnistunut oikein hyvin! Pari yksittäistä yötä olen tehnyt liikelaskentaa (paljon aiemmilla viikoilla kun mitään liikelaskentaa pitäisi edes tehdä) ja tökkinyt mahaa ja häirinnyt pikkuötökän rauhallisia unia. Mutta yleisesti ottaen on tosi rauhallista ja mukavaa! Kaveri liikuskelee paljon, iskäkin saa potkutusta mukavasti osakseen ja näkyy välillä upeita aaltoja mahan läpi :) Liitoskipuja on välillä aika tavalla, suonenvedot herättelee ajoittain ja supisteluakin on aika lailla päivittäin. Muttei mitään mistä osaisi olla juuri nyt oikeasti huolissaan. Jee!

Synnytys käy välillä vähän mielessä, kyllähän se jännittää. Mitään kummempaa suunnitelmaa tai toivelistaa en osaa kyllä tehdä, toivon vaan kovasti että osuu sellainen kätilö jonka kanssa on helppo sitä siinä matkan varrella sitten suunnitella.

Neuvolaseurannassa kaikki ok, painoa tulee mammalle vähän liikaa, mutta maha kasvaa normaalilla käyrällä. Herkut maittaa...

Tosi omanapaista, mutta rutistus teille kaikille, voikaa paksusti ja nauttikaa kesästä! :flower:

Kukka 30+5

Heipparallaa ja terkut tokasta rakenneultrasta!

Oltiin siis toistamiseen tutkittavana, kun pikkuherra :)heart:) ei ekalla kerralla sallinut, että sydäntä tiiraillaan turhan paljoa. Kaikki kuitenkin kohdallaan, ja todella vahva veikkaus myös pojasta - siellä oli kulkuset ja vetkutin - kaikki oikeilla paikoillaan ;) Istukka oli kohdun kasvun myötä siirtynyt kauemmaksi, joten sitäkään ei enää jatkossa tarvi erikseen tutkailla. Painoarvio 450g ja muutoin koko vastasi viikkoja 21+4, kun tässä mennään 21+2.

Olo on iltapäivisin sellainen, että mielellään ottaisin lisää tilaa tuonne nahan alle. Kaveri potkuttelee useimmiten viistosti vasemmalle navan alle, joskus melko kipeästi virtsarakon tietämille. Vaihtoi paikkaa kesken ultran ja potkiskeli toisellekin puolelle ruudulta katsoen, mutta niitä ei äiti kyllä tuntenut ollenkaan. Nauratti tosin välillä, kun samanaikaisesti näki ruudulla ja tunsi vatsassa rivakan liikkeen.

Huomenna on taas neuvola, laittaakohan se mut nyt sitten jo sokerirasitukseen, kun on tuo ikätekijä riskinä...Ihan sama, nyt vaan nautiskellaan =)

Halaus täältä teille kaikille, ihanaa että aurinko vihdoin paistaa ja on lämmintä!

F 21+2 (eikä vieläkään työnimeä vauvalle...?)

Nyt kyllä pitää rikkoa tämä hiljaisuus!
Kaikilla ilmeisesti sujuu hyvin? Ei ole muutamaan päivään edes ultrakuulumisia tullut...
Tyttölupauksia ainakin Shenda ja Mizze ovat saaneet. Tyttöjä täällä on kovasti tuloillaan. On siellä sentään Frangipanilla poikalupaus. Minä toivon, että saisin molemmat, kun kerta kaksoset on tuloillaan. Minusta tuntuu vahvasti, että ainakin toinen on poika. Meidän listaa kun silmäilee, niin tilastollisesti listan häntäpää onkin sitten poikia täinnä
Uivelolle onnea 3/4 etapista. Vähiin alkaa käymään, vaikka luulisin, että loppua kohden ajankulu mahtaa tuntua hidastuvan.
Kukalle hyvää lomaa. Ei työt hidasta pesänrakennusviettiä.
Minä elän melko oireetonta aikaa, vihlaisee toisinaan ja yöllä kääntyessä saattaa tuntua repäisy. Töissä raskaammat hommat aiheuttavat tuntemuksia alavatsaan.
Voi kun joku vielä kertoisi mikä sitten on liian raskasta työtä. Olen tottunut paiskimaan ruumiillista työtä ja ns. miestenhommia ja olen suht voimakas. Teen toki kevyempiä työtehtäviä, mutta nekin ovat sellaisia, että moni tottumaton väsähtäisi tunnissa. Tähän asti olen yrittänyt tehdä mikä hyvälle tuntuu, mutta pelkään, että kaksosten kasvaessa sekin voi olla liikaa.

Jenna 17+0. Juhannusta ja puoliväliä odotellessa.

Onpas meillä tyttölupaus painoitteinen ketju. Täälläkin siis ultraaja veikkasi tytöksi, ihan täysin en uskalla luottaa, mutta sukulaiset on kyllä ostelleet mekkoja.

Ihania ultrakuulumisia teillä! Tämä loppuraskaus on niin pitkä, kun ei virallisia ultria ole enään ollenkaan.

Ihanaa Jenna, että reissu meni hyvin! Taisit olla sinä, joka kyseli bikineihin uskaltautumista aiemmin. Paistattelitko masun kanssa? Itse kyllä laittaisin mielelläni bikinit mahan kanssa, mutta ei vain ole ilmeisesti olemassa rinnoilleni sopivia bikineitä tai edes uikkaria. Tätini kyllä varoitteli mahalle auringon ottamisesta, kun sitten aikanaan vauvan synnyttyä kauniisti ruskettunut vauva maha menee ihan mustaksi rusinaksi :)

Oletteko jo pidemmällä olevat suunnitelleet tai ostelleet imetysliivejä? Pohdin kovasti minkä kokoiset sitä ostaisi, kun kuppikoko on noussut nyt jo kolmella. Löysin onneksi suomessa toimivan nettikaupan, josta saa isojakin kokoja! Sairaalakassia pakkailessa, siis mietin, että kaikissa listoissa ainakin suositellaan imetysliivien mukaan ottamisesta sairaalaan. Tarviikohan niitä?

Omassa navassa on hieman tukalaa. Unenlaatu on huonontunut taas olemattomiin ja nilkat on järkyttävän turvoksissa! Vauva onneksi möyrii menemään. Painoa on tullut kyllä jo hieman liikaa ja se kyllä ahdistaa!! Sokerit silti ihan ok. Kävimme risteilemässä ruotsissa ja oli hieman painostava reissu, kun päivä kaupungilla aiheutti taas todella paljon supistuksia! Saa nähdä pysyykö vauva mahassa laskettuun aikaan asti! Voihan se olla, että nämä ovat ihan vain harjoitussupistuksia, muutaman viikon päästä lääkäri taas tarkistaa tilanteen. Maanantaina on enään 6 viikkoa laskettuun aikaan!

Aurinkoista päivää kaikille!

Apsu kiitos vinkistä, mutta se tuli liian myöhään. Mulle on sitten tulossa musta rusina marraskuussa :LOL:. Otin aurinkoa biksut päällä eikä se maha nyt vielä kovin pullottanut. Marraskuuhun mennessä rusketus on haalistunut jo ihan luonnostaan. Ehkä se rusinaksi muuttuminen on todennäköisempää, jos ottaa aurinkoa oikein isoon venyneeseen pallomahaan loppuvaiheessa.

Voidaan nyt sitten kaikki rusketella napojamme ja sitten syksyllä katsella kenellä on mustin rusina :) Ja tosiaan parhaiten mahasta saa rusinan mitä isompana sille aurinkoa paistattelee.

Neuvolassa oli tänään muuten kaikki mainiosti, mutta meidän vauva on kääntynyt perätilaan. Eli nyt pitäisi vauvalle kaksiviikkoa jutella, että ymmärtäisi kääntyä oikein päin ennen lääkärineuvolaa! Vauva yritti kaikkensa piileskellä doblerilta ja ei suostunut heräilemään ollenkaan, mutta neuvolahoitaja sanoi, että kaikki kuulostaa silti tosi hyvältä.

Imetysliivejä on jäänyt kuopukselta parit mutta osta kyllä uusiakin. Imetyspaitoja ostin vasta ja ostan ehdottomasti vielä muutaman lisää. Sairaalaan otin imetysliivit kuopukselta mukaan ja oli kyllä hyvä että otinkin ja otan nytkin.

Innolla odottelen äitiyspakkausta, että pääsen pesemään jo vauvan vaatteet.. tosin pesen ne vasta rv 34---> ja samalla alan miettimään mitäs pakkailis jälleen synntyskassiin :heart:

Kauhean nopeaa mennyt tämä raskaus :O nyt on jo kesäkuu ja pian synnytyksen aika :D

rv 30+6 :heart:

Heippatirallaa kaikille pitkästä aikaa. Vauhdilla mennään eteenpäin. Jennakin jo noin pitkällä menossa ja alkupään porukan synnytysajat lähestyvät! Mahtavaa! :)

Täällä ollaan vaivaisia... pirkules vieköön. Astman pahenemisvaihe iski pari viikkoa sitten ja jouduin syömään suun kauttakin kortisonikuurin+ suihkeet lisäksi. Onneksi viikon kuuri riitti ja tilanne korjautui. Tyhmyyksissäni katselin veilä netistä mitä kaikkea vauvalle voi tulla hapenpuutteesta jne.... ja pari unetonta yötä vietin huolehtien. Onneksi vauva liikkuu hyvin ja kasvaa ja vahvistuu. Se vähentää huolta.
Toisena probleemana on jatkuva supistelu. Ajoittaista masun kovettyumista on ollut jo viikolta 17 mutta nyt parin viime viikon ajan jo pienempikin rasitus saa mahan kovaksi ja kipeitäkin supistuksia on ollut jonkun kerran. Aamusta olo on ihan ok mutta iltapäivästä ja illalla varsinkin masu kovettuu jo muutaman kymmenen metrin kävelystä. Portaita noustessa toisen kerroksen kohdalla pitää levähtää vaikka kuinka rauhallisesti kävelee.
Tänään lääkärineuvolassa oli kuitenkin kaikki onneksi kunnossa. Ei ollut merkkejä infektioista eivätkä paikat olleet pehmenneet. Saikulle jouduin kuitenkin juhannukseen asti ja käskettiin ottamaan rauhallisesti ja liikkumaan supistuksien sallimissa rajoissa. Jussilta alkaakin sitten kesäloma ja sitten suoraan äippäloma. Jotenka täällä ollaan ihan ällistyneitä! Töihin siis vasta joskus vuoden, pari päästä. Häh!? :)

Tyttöjä tuntuu pinossa olevan luvattu. Tännekin on ilmestynyt jo usempi kassillinen vaaleanpunaisia vaatteita. Pitänee sitten palauttaa jos lupaus osoittautuukin vääräksi hälyytykseksi. ;) Vaunut ja tekstiilit aion laittaa kuitenkinn molemmille sukupuolille sopiviksi kaiken varalta.

Huh mitä hellettä luvattu. Monella aika tukalat oltavat jo? Itselläkin väsyttää ja masu tuntuu raskaalta. Hirvittää miten voipunut sitä on vaikka kuukauden päästä kun nyt jo piiputtaa. Näin vanhana oottaminen ei oo helppoa. Ja välillä ahdistaa kun oon urheileva hyväkuntoinen ihminen ja nyt ihan rampa. :/ Nooh, ei passaa valittaa nämä viimeiset kuukaudet menee vaikka makoillessa, kunhan lopputuloksen saisi vain terveen nyytin syliin! Ihan sama kaikelle muulle!!

Jaksuja kaikille! :heart:

Pirpana ja masumöyrijä rv 27+2

Ensimmäiset jo miettii sairaalakassin sisältöä. Vau! Mahtaa teillä tuntua tukalalta näillä helteillä olla viimeisillään. Oikeastaan tämä 2. kolmannes on varmaankin helpointa aikaa raskaudessa näin kesäkuumilla.
Mulla on samankaltaisia masunkovettumisoireita kuin Pirpanallakin, tosin huomattavasti lievempänä, mutta remonttihommat jatkuu normaalisti huolimatta. Äsken neuvolassa hoitajan kanssa asiasta juttelin ja kysyin missä menee raja, että nyt on liian rankkaa olotilaan nähden. En saanut oikein mitään vastausta, kyllä sen kuulemma tietää kun ei enään jaksa. Hmpfh!
Paino oli lähtenyt nousuun, reilu pari kiloa tullut lisää. Surutta olen kyllä syönyt kaikkea mahdollista herkkua :D Rautatabletteja pitää ruveta popsimaan, muuten kaikki oli ok. Sydämien sykkeet olivat 133 ja 139. Kovasti siellä kuului myös liikehdintää olevan. Pieniä hentosia hipaisuja olen tuntenutkin jo useampaan otteeseen ja alan olla yhä vakuuttuneempi, että ne ovat THE Vauvanliikkeitä eikä mitään ilmavaivoja. Eiköhän ne siitä vahvistu.
Meillä ei ole mitään työnimiä vauvoille : / pitäis keksiä jotain kun puolivälikin jo melko pian...

Jenna, niin onnellisena sydänten kuulemisesta :heart::heart: 17+5

Yhteistyössä