2. Plussanneet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kesäyrittäjät
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kesäyrittäjät

Vieras
Aloitanpa meille uuden ketjun, kun kerran edellisessä tuli sata viestiä täyteen...

Dora 28.12.2005 TYKS (26/26 esikoinen)
Eme 23.3.2006 KOS (25/30 esikoinen)
Athene 14.4.2006 KYS (28/29, esikoinen)
Tinnu 12.5.2006 OYS (25/27 esikoinen)
Kevätkukkanen (ex-f) 17.5. Lohjan sairaala tod.näk
Ava 1.6.2006 (26/27 esikoinen)

Tuossa myös tuo la-lista. Kaikkien nimet eivät taida vielä siinä olla?

Dora the virtahepo

Lisään itseni nyt tuohon listaan, vaikka en vielä tiedäkkään tarkaa laskettua aikaa, mutta laitan sen mikä netin raskauslaskuri antoi.

Nipsu 8.6.2006 (25/29, esikoinen)

Hei,
toivottavasti ette pahastu jos liittäydyn seuraanne. En oikeen löytänyt muutakaan paikkaa minne sovin=/.

Mulla olisi sama päivä kuin Nipsulla eli 8.6.2006 (soneraplazan laskuri poikkes muista sen verran että antoi vastaukseksi 6.6.06), mutta noi on vaa netin laskurien mukaan.
Ikää mulla on 25 ja mieheni on kohta 23.

Haamu sen kuin vahvistuu, pitäs varmaan soittaa lekuriin jos pääsis ens viikolla sinne testiin. Mahaa vihloo välil niin että jalat meenaa lähtee alta. Ainakin tuolla oireet(on) keskustelussa se näyttäs olevan hyvin tuttua.

kaunista päivää kaikille.

Juu, ei kun joukkoon vaan Haniliini :) Minulla myös oli ihan raskauden alussa alavatsakipuja. Jo ennen plussausta tuli mahdoton turvotus ja noin rv 6-7 oli vihlaisuja, jomotusta ja nipistelyä oikealla puolella mahaa. Sitten nuo oireet hävisivät kokonaan, mutta tällä viikolla on taas parina päivänä ollut pientä vihlontaa, jälleen oikealla puolella. Lienee joku kasvuspurtti kohdulla menossa parhaillaan...

Dora, onko sinulla selkä oireillut mahan kasvaessa? En pitäisi ihmeenä, vaikka minulle itselleni tulisi tässä myöhemmin selkäoireita. Jotenkin tuntuu, että en ole mikään vahvaselkäinen, vaikka tähän mennessä mitään vaivaa ei ole ollutkaan.

Kääks, sanokaa, millä saisin edes vähän nostatettua työmotivaatiota?!! En viitsisi tehdä niitäkään vähäisiä hommia, mitä tuossa olisi :/

jeee!!! 8 viikkoa täynnä :-)

Keksin yökötykseen jonkinlaisen ratkaisun. Eilen otin eka kertaa suolakeksipussin laukkuun ja napostelin niitä päivän mittaan töissä ja ei tullut pahaa oloa. Suola ei tietenkään ole hyvä mutta jos sitä muuten välttää ja napsii niitä suolanaksuja enemmälti vaan tän yökötysajan. Muutenkin on tässä pari päivää ruoka maistunut ja tuntuu että koko ajan voisi syödä. Nythän saa syödä sitten kahden edestä :-) :-) no ei oikeasti...

väsymyskin vaivaa jonkin verran mutta käsitin jostain että se pahin väsymys on vasta edessäpäin jos on tullakseen...

jänskättää vähän huominen neuvola mutta eiköhän se siitä.

Oletteko muut lukeneet paljon vauvalehtiä/kirjoja. Mitä pidätte eri lehdistä? Mun mielestä (näin 1 numeron perusteella) kaksplus on hyvä, vauva ok mutta 9 kk on jotenkin outo. Varsinkin se uusimman numeron imetysjuttu ... PIENTÄ asennetta pulloruokintaa vastaan.

pitää jatkaa töitä... mullakin motivaatio välillä kateissa vaikka yritän nyt olla extrareipas ettei kukaan huomaa väsymystä jne. ja arvaa

Nipsu 8.6.2006 (25/29, esikoinen)
Haniliini 8.6.2006 (25/23 esikoinen)
Katri 13.6. 2006 (28/27 esikoinen)

Lisäsin omat ja Haniliinin tiedot listaan. Pää ei ihan toimi täpöllä, joten korjatkaa jos meni väärin...

Mahassa omituinen turvokki tunne koko ajan ja työt ei todellakaan maistu! Mistähän tähän hommaan saisi motivaatiota??

En ole ehtinyt noihin vauvalehtiin juurikaan tutustua, mutta olishan niitä mukava lueskella. Kertokaa toki kokemuksianne eri julkaisuista.

Aurikoa päiväänne!

Athene - alaselkä on mennyt jumiin, mutta se ei onneksi vielä hirveästi vaivaa (paitsi jos makaa selällään - esim. ultrassa tutkimuspöydällä - niin ylös ei meinaa päästä).

Yllättävin juttu on ollut se, että kaikki raajat puutuu tosi helposti. Yöllä varsinkin joutuu pyörimään jatkuvasti, kun joku käsi tai jalka on ihan puuduksissa (onneksi käyn noin seitsemän kertaa yössä vessassa - tulee verryteltyä... :>). Päivisin saattaa sormenpäät puutua ihan yhtäkkiä, tosi mystistä!

Ekalla kolmanneksella oli minullakin vaikeuksia keskittyä mihinkään järkevään. Onneksi fokus palasi hetkeksi, nyt taas alkaa kaikki ajatukset kääntyä tulevaan vauvaan. Tosi kiva yrittää lukea tenttiin tai tehdä töitä... Luennoilla istuminen on harvinaisen hankalaa: jos ei pissitä, niin sitten kaveri aloittaa ihan älyttömän mylläämisen. Yritä siinä keskittyä tylsän luennoitsijan juttuihin, kun vauva on paljon jännittävämpi... :(

Mulla epäillään raskausdiabetestä, sokeriarvot olivat rasituksessa sen verran korkeat. Ensi viikolla pitäisi mennä TYKSiin päiväksi tutkittavaksi. Haikeat jäähyväiset olen heittänyt suklaalle! Yhyy... Vauva on myös kasvanut tosi nopeasti, joten diagnoosi lienee melko varma. Mua saa tsempata terveelliseen elämään... Onneksi verenpaine ja muutkin arvot ovat suorastaan mallikelpoisia.

Kummasti kuitenkin piristää se, että hyvä ystäväni pyysi minua ja miestä kuukauden vanhan poikansa kummeiksi! Mun eka kummilapsi, hiiiiiiiiiiii! Vähän mä hemmottelen sen pilalle...

Nyt pitää lähteä siivoamaan (koko aamupäivän olen sitä menestyksekkäästi lykännyt, nyt ei enää auta)!

Dora & Kertalaaki

Kah, täällä vedellään jo toista ketjua, mahtavaa!

Täällä on vähän parempi mieli kuin eilen, taitaa nää hormonitkin tehdä välillä tämän olon masentuneeksi/kiukkuiseksi ja sitä kautta vastoinkäymisetkin tuntuu vaikeammilta kestää...Eilen piti itkeä pillittää kotona pitkään ja hartaasti näitä työasioita, vaan kyllä se sit helpotti.:)

Viime yönä nukahdin taas jo yhdeksän aikaan, mutta poikkeuksellisesti heräsin jo puoli kuudelta! Mä en siis IKINÄ nouse niin aikasin, vaan nyt en enää saanu unta vaan nousin ylös tiskailemaan ja siivoilemaan. No, töiden jälkeen sitä kuitenkin on taas niin väsynyt ettei sitä mitään jaksakaan.

Kotia pääsyä odotellessa...

Tinnu & ronja 8+5

sehän on ihan tutkittu juttu että kahden edestä ei tarvi syödä raskaana ollessa kun energiantarve tällä hetkellä kai hikisesti jonkun hedelmän enemmän kuin normaalisti...

MUTTA miksi sitten pitää elimistön kiusata mua kaksinkertaisella ruokahalulla??? Tein äsken reilun kahden hengen satsin kastiketta ja oman ison annoksen syötyäni kävin vielä napsimassa pannusta paloja... jos mies ei olis tullut silloin kun tuli niin ois voinut jäädä ilman ruokaa raukka ... no ehkä tää sit jotenkin kompensoi niitä päiviä kun ei yökötykseltä saa niin paljon syötyä ... toivotaan näin ...

ja nyt palelee kun kaikki veri kiertää mahassa ... huh

no kohta iltapalalle :-)

Hei,
Dora: Olit ollut siinä alkuajan ultrassa. Onko siinä jotain riskejä? olen miettinyt pitäskö varaa aika semmoiseen parinviikon päähän jos kaikki menee hyvin.

Haniliini - varhaisultra tehdään sisäkautta, muttei siinä mitään riskejä ole (toiset on sitä mieltä, että ultraäänet voivat olla sikiölle haitaksi, mutta kovin vakavasti otettava ei riski taida olla, kun ihan verovaroilla niitä kustannetaan. :) Jokainen tietysti muodostaa oman mielipiteensä asiasta). Tutkimuksessa selviää sikiön sijainti (kohdunulkoinen paljastuisi), sikiöiden lukumäärä (tiedä vaikka tulisi kaksoset) ja tietysti se, ettei kyseessä ole tuulimunaraskaus (syke näkyy viimeistään rv 7). Keskenmenon riski on muuten melko pieni, jos syke on kerran löytynyt.

Hämmentävän aktiivinen
Dora 28+0

hei vaan!

kävin aamulla neuvolassa ja oli SUPER kiva täti ja se tiesi mun miehen ja sen vanhemmat. Ei oo niin vanha että ois ollu miehen äidillä neuvolatätinä mutta muuten tiesi ... pienen paikkakunnan etuja :-) kyseli kaikenlaista muttei kuulustellut ikävästi.

oli hauska kun se selitti perinpohjaisesti np-ultran tarkoituksen, ruokarajoitteet yms. niin kuuntelin kiltisti enkä viitsinyt heittäytyä teinimäiseksi ja sanoo että joo joo... luin nuo asiat jo aikaa sitten netistä.

Huomenna pitäis soitella siaraalaan ja varata ultra aika, jännää.

Neuvolalääkäri ois sitten 3.11. ja silloin kuulema kuunnellaan sydänäänet :-)
odotan innolla että pääsen kotiin lukemaan niitä lippusia ja lappusia.... ja tuputan miehellekin luettavaksi :-)

suositteli lisäämään vitamiineja (multitabs pecial 2 + vai mikä se nyt on) 1:stä kahteen niin varmasti saan kaikki aineet ja näin pimeän vuodenajan lähestyessä myös tarpeeksi d-vitamiinia. Hemoglobiini oli 139 eli hyvä ja verenpainekin hyvä.

nyt tuntuu paljon virallisemmalta tää raskaus :-)

nyt töihin

Kävin kurkkaan taas noita yrittäjiä tuolla ja siellä on tullut Nipsulla ja Valolla plussaa! Hedelmällistä väkeä meissä kesäyrittäjissä!:)

Sullapa oli aikasin tuo neuvola kevätkukkanen, mulla vasta ens viikolla enkä jaksais millään odottaa! Mullaki tuntu ainaki puhelimessa olevan tosi mukava täti, onnitteli heti puhelimessa ja menin hämilleni kun tuntu niin oudolta että joku siinä vaiheessa (rv 6) onnitteli.

Ostettiin eilen jo vaari- ja mummumukit, aateltiin kuitenki kertoa ens viikolla neuvolan jälkeen, kuulu niitä sydänääniä tahi ei. Saa nähdä miten reagoivat...luulen että ainakin äidille kertoessa tulee molemmille onnenkyyneleet valumaan ja vuolaasti! Mitenkäs teillä meni kertominen ja miten suhtautuivat?

Moi kaikille!

Mulla on ollut pari päivää tosi huono olo (maha turvonnut ja särkee, äklöttää ja närästää, väsyttää...). Tänäänkin pahoinvointi alkoi joskus kahentoista maissa, mutta iltapäivällä kävin joogassa ja vaikka siinä tehdessä oli välillä tosi paha olo, niin sieltä tultuani ei ole enää ollut! En tiedä, liittyykö asiaan, mutta veikkaan, että voi liittyäkin! Muutenkin suosittelen tuota joogaa, aloitin vasta tänä syksynä ja on ollut kyllä tosi mahtavaa, en olisi uskonut!

Mullakin on muuten neuvola jo ensi viikolla!
Edelleen pähkäilen, pitäisikö sittenkin mennä varhaisultraan, kun on se ulkomaanmatka tulossa. Viikkoja silloin 8+, jotenkin ois kiva tietää, mikä on tilanne, ettei tuu sitten mitään ikäviä yllätyksiä siellä ollessa. Vaikka en kyllä muuten erikoisemmin osaa pelätä keskenmenoa tai kohdunulkoista. No, tässä on vielä hetki aikaa pohtia.

Ihanaa, huomenna alkaa viikonloppu!

Ostin toissa päivänä sure stick:n testin. Yritän malttaa mieleni tuonne maanantai aamuun asti. Pelkään ettei testiin tule aiemmin haamuakaan=/. Nyt siis olis n. rv 5+1. Acon 10 testeihin alkoi vasta paripäivää sitten tulla vahvoja haamuja.

Missä vaiheessa olette varaneet ajan lekuriin?

Mahaa välil vihloo ovismaisesti, mutta voimakkaammin. Vieläkin semmosii menkkamaisia tuntemuksia. Päätettiin miehen kanssa että mennään siihen varhaisultraan jotta saa mielenrauhan muutaman asian suhteen..

Väsyttää todella paljon.. Pakko vain jaksaa olla töissä.

Kaunista päivää kaikille.

Mulla on edelleen aivan mieletön pelko keskenmenosta. Onko teillä muilla samanlaisia tuntemuksia? Tehdäänkö varhaisultra yskityisellä? Millä viikolla sen voi tehdä. Nyt menossa rv 5+1.
Vähentäisikö se ehkä tätä pelkoa?!

Hei Nipsu, sama pelko täälläkin. Haluun varmuuden että kaikki on niin kuin pitääkin, joten varaan ajan ensviikolla tapiolan gynekologi keskukseen siellä toi varhaisultra olis 104e siis hinta mikä jää itse maksettavaksi. Eli yksityisellä tehään. Varmaan viikosta 7-> kuulee sydän äänet. Tuolla helsitimen raskauskalenterissa on aika hyvin tietoa. Tekay:n sivuilla on kerrottu varhaisultrasta=).

varasin äsken ultra ajan 28.10. jännää... enää 3 viikoa... silloin 11+2, millä viikoilla teillä muilla on ultra? Neuvolalapussa luki että viikoilla 11-12, mutta täti sanoi että 11-14 voidaan tehdä mutta ne ottaa mieluummin siinä alkupäässä ... meillä luki jo siinä info lapussa että tehdään sisäkautta. Ei mitään hajua onko mies vai naislääkäri enkä muistanut kysyä kuka lääkärinä. No luulen kyllä että se on mies joka saa enemmän traumoja mieslääkärin tekemästä sisäkautta tehdystä ultrasta kuin minä... täytynee henkisesti valmentaa häntä... neuvolalääkäri ois sitten 3.11. ja neuvolatäti meinasi että sydänäänet voi kuulua silloin (12+1) vaikka sanoin että mulla taaksepäin kallistunut kohtu. On tää niin jännää... varmaan kerron töissä sitten jos ultrassa kaikki ok niin eivät ihmettele mun jatkuvaa lekurissa ramppaamista :-) elleivät sitten jo ole arvanneet kun hiippailen ulkona soittamassa ajanvarauspuheluita jne. :-)

mun työkaveri just jutteli jotain talvilomista ja ens kesän kesälomista (meidän täytyy aina sen kans sumplia että jompikumpi töissä) niin olin vaan että joo selvä ja ajattelin itsekseni että eipä ole varmaan sun kesälomillas mulle ens kesänä pätkääkään väliä :-)

Siis tarkoittaako tuo että ultran voi tehdä rv 11, siis oikeasti viikolla 9, jos laksetaan ne kaksi viikkoa pois jolloin ei tod. näköisesti ole ollut raskaana?!
Mulla on eka neuvolakäynti vasta tämän kuun lopussa, eli rv 8+1. En millään malttaisi elää tässä epätietoisuudessa siihen saakkaa, kolme pitkää viikkoa....

varasin ajan siis niskapoimu ultraan. Se on siis toinen niistä jotka jokainen kunta yleensä tarjoaa. Tietääkseni varhaisultraan voi mennä n. raskausviikosta 7 alkaen, silloin pitäisi näkyä syke. Itse en katsonut tarpeelliseksi varhaisultraa mutta monet toki tykkää mennä yksityiselle varhaisultraan. Aikaa varatessa osaavat varmasti sanoa milloin kannattaa mennä.

Juu Kevätkukkanen, olet ihan oikeassa, rv 7 syke näkyy jo. Voi näkyä jo edelliselläkin viikolla.

Nipsu usko pois vaan, ""oikeat"" raskausviikot lasketaan edellisistä kuukautisista! Laskettu aika voi ultran perusteella tarkentua, mutta kyllä ne kaksi ensimmäistä raskausviikkoa ovat hedelmöitystä edeltäneet. Sikiön ikä on eri asia kuin raskauden kesto vaikka se vähän hassulta saattaa alkuun tuntuakin.

Dora

Mul alko viimeks menkat 29.8. ja ovis oli tosiaan siin 15.9. paikkeilla. Tavallaan lähestyn viikkoo 6 jos lasken menkojen alun mukaan ja toisaalta olen vasta viikon 5 alussa jos lasken oviksen mukaan. Menkatkin heitteli eka pilleritön kierto oli 30 ja toka 26. Vaikee laskee, mutta eiköhän neuvolasta saa sitten tarkemman ajan tietoon.

Ilma näyttää niin kauniilta ja tässä sitä on 12h työvuoro meneillään, sama vkl=( en pääse yhtään nauttimaan ilmasta.

Nostetaanpas meitä, kun ollaan pudottu jo kolmannelle sivulle!

Kevätkukkanen kyseli tuolla jossain vaiheessa vauvalehdistä. Itse en ole tutustunut Kaks Plus-lehteen ollenkaan, mutta yhden Vauva-lehden sain neuvolasta ja yhden olen ostanut irtonumerona. Minusta ihan ok lehti. Samoin ostin Odotus-lehden ja se oli minusta oikein mielenkiintoinen, kun sisälsi luonnollisesti vain odotukseen liittyvää asiaa.

No, lyhyestä virsi kaunis. Lähden pihalle, kun on niin ihana ilma!

Täälläpä on ollu hiljaista, onko kaikki ollu ulkona nauttimassa lämpimästä syksystä??

Tänne ei ihmeempiä, tympäsee ja päätä särkee tää mun nykyinen työtilanne. Tj:n kanssa nyt juteltu ja yritetään kattoo mulla uutta työpistettä/tehtävää, koska välit on sellaset niinku ne nyt on ton mun kollegan kaa. Meiän tj oli kyl tosi ymmärtäväinen ja kaikki sympatiat oli mun puolella, sano olisivat hankkiutuneet ukosta jo aikapäiviä sit eroon jos irtisanomisperusteena kävis se, ettei kukaan voi miestä sietää.

Ylihuomenna vihdoin ja viimein neuvolaan!

Tinnu ja masukki rv 9+3

Heippa, päätin nyt uskaltautua tänne odottajien puolelle ensimmäistä kertaa vaikka aika hassulta tuntuukin. Tein plussatestin viime viikon to, ja nyt olisi kuukautisista laskettuna menossa rv 5+0. Tuntui kyllä ihan mahtavalta plussata enkä meinannut alkuun uskoa kyllä todeksi, viivakin oli testissä niin haalea että sitä ensin tuskin erotti.

Mitään kummempia oireita ei ole, rinnat ovat kumman normaalit vaikka välillä ne ovat vähän kipuilleet. Nyt on vatsa turvonnut vähän ja kaikenlaisia nippailuja ja vihlaisuja ollut jo n. viikon. Mutta ihana on olla raskaana!

Tuntuu muuten mukavalta kirjoitella tänne ihmisille, jotka ovat jo tuttuja tuolta Kesä-ja syysyrittäjistä! Tinnu, kiitos onnitteluista, kävin äsken tuolla Syysyrittäjien ketjua lukemassa!

Mitenkäs muuten, oletteko kärsineet pahoinvoinnista? Itsellä ei vielä ole ollut, mutta se kai alkaakin vasta kuudennella viikolla yleensä. Oletteko käyneet varhaisultrassa? Me harkitaan sitä miehen kanssa, mutta ihan varmoja ei vielä olla mennäänkö. Onko joku käynyt pääkaupunkiseudulla, paljon jäi maksettavaksi Kelan korvauksen jälkeen?

Niin ja onkohan ihan hölmöä varata eka neuvola-aika jo nyt? Tällä viikolla ajattelin ehkä soittaa. Paljon on kysymyksiä kun on ihan keltanokka näissä asioissa :)

Mukavaa viikkoa kaikille!