19v tyttö opiskelee yliopistossa ja muutti omaan asuntoon, vanhemmat maksavat joka kk 200e-mitä mieltä tästä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mun vanhemmat antoi myös tuon 200? kun opiskelin, ja tuli todella tarpeeseen.

En nyt ymmärä mitä erityistä ajattelemista tuossa on? Minusta vanhempien KUULUU antaa, jos heillä itsellään vain on varaa. Sehän on kuitenkin hieno asia että jälkikasvu kouluttautuu.

hieno homma. mä sain äidiltä silloin 50mk joka viikko "viikkorahaa" kun asuin toisessa kaupungissa opiskelemassa. silloin sillä pärjäsi sen viikon ja nyt ei 10e riitä kun ostamassa vähän täydennystä jääkaappiin..

Mun mielestä oikein hyvä juttu! Ite kärsin, kun en saanut vanhemmiltani opiskeluaikana mitään apua, vaikka heillä olisi varaa ollutkin. Jouduin ottamaan opintolainaa ja sitä katkerana makselin takaisin. Pikkusisko kyllä sai kaiken minkä halusi...

Noh,pikkusiskoni muutti vuosi sitten syksyllä toiselle paikkakunnalle koulun perässä ja ollaan porukoiden kanssa sanottu että jos on tiukkaa,niin mielummin pyytää rahaa reilusti meiltä kuin että ottaa pikavippejä tai lainaa kavereilta. Ja sisko on sen luontoinen että tiedän kyllä ettei ne rahat biletykseen mene. Käydessäni täytän aina pakastimen :)

ole siodokissa siihen mitä alle 20veen vanhemmat tienaa? Mulla tienasi sen verran etten saanut mitään vuosina 18-20vee ja vanhemmat olivat ihan lain edessä velvollisia tukemaan mun opintoja (tosin tästä olen saanut kuulla koko elämäni). Eli täysin oikein! Vanhemmilla on jopa ihan juridinen velvollisuus tukea alle 20veen opintoja ja mielestäni myös moraalinen sen jälkeen. Näin meillä ainakin tullaan menemään!

Ihmettelen, miksi se eräs 19v välivuotta pitävän tytön äiti sai täällä hirveät lynkkaukset siitä, miten tyttö ei ikinä itsenäisty ja opi rahan arvoa kun vanhemmat maksavat kaiken.

Miten tämä mainitsemani tyttö sitten mielestänne oppii itsenäisen taloudenpidon ja rahan arvon, jos saa kaiken vanhemmiltaan valmiina? Suurin osa opiskelijoistahan käy töissä, jotta olisi varaa vuokraan ja laskuihin, harva saa joka kk raha-apua vanhemmiltaan. Eikö ko. tyttö olisi yhtä hyvin voinut jäädä kotiin asumaan, kun eihän se ole itsenäistymistä, että asuu omassa kämpässä mutta vanhemmat kuitenkin maksavat kaiken???

Onhan se hyvä, kun vanhemmat pystyvät tollaisella järkevällä summalla auttamaan. Täysin ilman apua jättäminen (jos olisi varaa) tai täysin elättäminen ovat molemmat vähän huonoja ääripäitä. Opiskelijana olisi hyvä, että kävisi vähän töissä oppimassa työelämän sääntöjä. Itse olen juotunut olemaan töissä liikaakin, koska vanhemmillani ei ollut varaa avustaa. Liian paljon töitä johtaa helposti opiskeluajan pidentymiseen huomattavasti.

Eli vanhempien avustus ruokarahan muodossa on mielestäni ihan fiksua, mutta kaiken luksuksenkin maksaminen vuodesta toiseen on taas typerää.