19v tyttö opiskelee yliopistossa ja muutti omaan asuntoon, vanhemmat maksavat joka kk 200e-mitä mieltä tästä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kun vanhempien tulot kerran vaikuttavat alle 20v opiskelijan etuuksiin niin vähintään sen erotuksen verran pitäisi jokaisen vanhemman olla valmis maksamaan tukea. Sitten kun opiskelija saa täydet tuet voidaan miettiä uudestaan, tosin tuolloinkin arvostan vanhempia jotka tukevat lasta. Parempi opettaa että pärjätään omilla ja perheen rahoilla kuin että mennään heti sossuun hakemaan tukea tai otetaan lainaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Cassy:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kyllä saa, jos miettii tarkkaan, mitä ostaa.

No laita joku esimerkki edes yhden päivän ruuista.

Siis ei voi olla totta, että sun mielestä EI SAA? Puuroa aamupalaksi, kunnon ruokaa (tekee isommat satsit kerralla), kurkkua, tomaattia, porkkanaa ja maitoa ja jogurttia ja puuroa iltapalaksi... Eiköhän tolla yks opiskelija elele ihan hyvin ja AIVAN varmasti riittää 3 euroa per päivä.

Alkuperäinen kirjoittaja Emiilia:
Silloin aikoinaan kun itse oli 18 v ja muutin pois kotoota. En saanut opintolainaa enkä tuke vanhempien tulojen takia. Sain harkinnanvaraista toimeentulotukea. Sossu laski joka kk että mun vanhemmat maksaa mulle 580 mk / kk. Se laskettiin mun tuloksi. Tosin empä noita rahoja koskaan nähny, enkä tarvinnutkaan. Kävin kahdessa paikassa töissä.

Mutta siis kyllä on hyvä jos vanhemmat voivat maksaa lapselleen kk rahaa. En pidä yhtään pahana. Pääasia että jokainen perheen lapsi saa samat edut.

Mä luulin että kaikilla on mahdollisuus opintolainaan, miten sitä ei voi joku saada?

Tiedän muutaman ketkä eivät ole saaneet ja heillä syynä se että luottotiedot ovat menneet jo aiemmin.

Jos vanhempien suurten tulojen takia alle 20-vuotias ei saisi esim. opintolainaa tai asumislisää ja mitä niitä muita onkaan, mihin alle 20-vuotiaiden nuorten vanhempien tulot vaikuttavat, silloin ilman muuta maksaisin, koska minun "vikanihan" se olisi, ettei saa tukea yhteiskunnalta.
Muutenkin varmasti avittaisin vähän, mutta vain niin vähän, ettei ole tunne nuorella, että kaikki tulee ilmaiseksi ja "mamma betalar", vaan että oppivat itse tienaamaan ja säätelemään kulutustaan.

Niin sitä on itse kunkin pitänyt oppia tekemään.

Alkuperäinen kirjoittaja muistelen lakia:
ole siodokissa siihen mitä alle 20veen vanhemmat tienaa? Mulla tienasi sen verran etten saanut mitään vuosina 18-20vee ja vanhemmat olivat ihan lain edessä velvollisia tukemaan mun opintoja (tosin tästä olen saanut kuulla koko elämäni). Eli täysin oikein! Vanhemmilla on jopa ihan juridinen velvollisuus tukea alle 20veen opintoja ja mielestäni myös moraalinen sen jälkeen. Näin meillä ainakin tullaan menemään!

no näin siis jos opiskelee toisen asteen oppilaitoksessa. mutta jos 19-vuotias itsenäisesti asuva opiskelee yliopistossa tai amk:ssa saa hän täydet tuet eikä niihin vaikuta vanhempien tulot tippaakaan.
Mä ainakin sain jotain pienempää tukea alle 20 v. Kutsuttiin sitä "lasten opintotueksi". Vanhemmat oli lain mukaan elatusvelvollisia. Asuin itsenäisesti ja opiskelin yliopistossa. Tosin tämä oli 90-luvulla eli nykypäivän tilanteesta en tiedä. Ja kyllä mun vanhemmat antoi jonkun summan/kk, koska muuten ei olisi tullut opiskelusta mitään.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Alkuperäinen kirjoittaja Emiilia:
Silloin aikoinaan kun itse oli 18 v ja muutin pois kotoota. En saanut opintolainaa enkä tuke vanhempien tulojen takia. Sain harkinnanvaraista toimeentulotukea. Sossu laski joka kk että mun vanhemmat maksaa mulle 580 mk / kk. Se laskettiin mun tuloksi. Tosin empä noita rahoja koskaan nähny, enkä tarvinnutkaan. Kävin kahdessa paikassa töissä.

Mutta siis kyllä on hyvä jos vanhemmat voivat maksaa lapselleen kk rahaa. En pidä yhtään pahana. Pääasia että jokainen perheen lapsi saa samat edut.

Mä luulin että kaikilla on mahdollisuus opintolainaan, miten sitä ei voi joku saada?

Tiedän muutaman ketkä eivät ole saaneet ja heillä syynä se että luottotiedot ovat menneet jo aiemmin.

Luottotiedot ihan ok mulla.
;)

Ongelma oli siinä että opiskelin neljättä vuotta lukiossa. Siihen ei saanut opintolainaa.

Alkuperäinen kirjoittaja joku:
Mutta eikö 200e ole melko paljon laskuihin ja ruokaan? Kyllähän vähemmällä rahallakin pärjää.

minulla jäi vuokran jälkeen näistä kelantuista 5e käteen.sillä olisi pitänyt sitten ostaa ruuat,koulukirjat,maksaa laskut,ja oishan se tietty ollu kiva sillon tällön käydä esim.ulkona kamujen kaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ei paljo naurattanut:
minulla jäi vuokran jälkeen näistä kelantuista 5e käteen.sillä olisi pitänyt sitten ostaa ruuat,koulukirjat,maksaa laskut,ja oishan se tietty ollu kiva sillon tällön käydä esim.ulkona kamujen kaa.
Viidellä eurolla pääsisi näillä kulmilla yhtenä päivänä kuukaudessa kouluun

:D

Alkuperäinen kirjoittaja muistelen lakia:
ole siodokissa siihen mitä alle 20veen vanhemmat tienaa? Mulla tienasi sen verran etten saanut mitään vuosina 18-20vee ja vanhemmat olivat ihan lain edessä velvollisia tukemaan mun opintoja (tosin tästä olen saanut kuulla koko elämäni). Eli täysin oikein! Vanhemmilla on jopa ihan juridinen velvollisuus tukea alle 20veen opintoja ja mielestäni myös moraalinen sen jälkeen. Näin meillä ainakin tullaan menemään!

Hyvä pointti! Näinhän se menee.

Mutta eikö 200e ole melko paljon laskuihin ja ruokaan? Kyllähän vähemmällä rahallakin pärjää.

Mutta siksihän opiskelijat käyvät töissä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap vielä:
Mutta maksaisitteko lapsellenne kuukausittain esim. 5 vuoden ajan mikäli opiskelut niin kauan kestää? Niin, ettei lapsen edes missään vaiheessa tarvitsisi tehdä töitä opiskelun ohella?
Tuskin minäkään koko aikaa maksaisin. Meillä ainakin tietty määrä työkuukausia kuului opintoihin eli ilman niitä ei olisi edes valmistunut. Aika monessa paikassa varmaan sama käytäntö.

Toisaalta jos mulla on ylimääräistä rahaa niin aijon omia lapsia avustaa esim. opiskeluissa, mahdollisesti asunnon hankinnassa jne. Ei mun kaikkea niille tarvi ostaa, mutta tietyissä elämän vaiheissa voin auttaa. Uskon että oppivat rahan arvon vaikka elämä vähän helpompaa olisikin...

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Viidellä eurolla pääsisi näillä kulmilla yhtenä päivänä kuukaudessa kouluun

onneks oli lyhyt koulumatka,niin se meni kävellen.
sain mä sentään tolla vitosella kissalle yhden hiekkapussin..tsilleen..

Riippuu täysin siitä mitä lapsi sillä rahalla tekee. Käyttääkö koko rahan ryyppäämiseen vai käyttääkö työnteolta säästyneen ajan tehokkaaseen opiskeluun. Minulta ei liikenisi rahaa dokaamiseen, jokainen ryypätköön omilla rahoillaan, mutta opiskeluun kylläkin vaikka kuinka paljon.

Mutta siksihän opiskelijat käyvät töissä.

kävin kahta koulua yhtäaikaa.ei jäänyt kuule hirveästi aikaa töiden tekoon

on mun ihanat vanhemmat mua auttaneet, kun opiskelin. Nykyisin kolmekymppinen perheenäiti ja hyvin osaan rahojani käyttää. Käyn töissä, asun omistusasunnossa ja laitan joka kuukausi rahaa säästöön. Helppo oli ruveta elämää rakentamaan, kun ei ollu kamalaa opintolainaa pohjilla. Kiitos isä ja äiti:)

Ajattelen, että hyvä kun auttavat.

Jos varaa ja halua auttaa on, miks pitäs ehdoin tahdoin pakottaa nuori ihminen ottamaan lainaa...?

Ei se kovin hauskaa ole, kun kelan raha ei riitä kun vuokraan. Sit käyt töissä, niin sitä palkansaantiakin rajotetaan niin ettet voi juuri mitään tienata, tai tuet peritään takaisin.
Nykyään suunnilleen pakotetaan ottamaan opintolainaa.

Ja kyllä mäkin osaa rahaa käsitellä enkä ole mikään uusavuton ja olen jopa pihi, vaikka olen aika lailla saanut vanhemmiltani taloudellista apua eikä lainaa ole penniäkään taloista ja autoista huolimatta. Ei se sitä tarkoita, että jos vanhemmat auttaa lastaan niin lapsesta tulee ahne materialisti joka ei osaa kun tuhlata.....

kohtuullinen summa tukea nuorta. jäin miettimään vielä tuotakin, että entäpä jos ko. nuorella on esim. keliakia tai laktoosi-intoleranssi, silloin hän niin joutuu laittamaan ruokaan enemmän rahaa kuin "normaalia" ruokaa syövä . Gluteenittomat/ laktoosittomat tuotteet on kalliimpia kuin tavalliset... tämä pohdinta siis tietämättä sen tarkemmin ko. opiskelijan tilannetta (kun joku sanoi tuntevansa opiskelijan joka ostaa ruokansa 100?/kk)

Niin no. Itse muutin kotoa pois kun olin 15. Kotona vanhemmat sano että jos muutan niin niiltä ei penniäkään tule mun elämiseen eikä ole tullut tähän päivään mennessä. Tietty en saanu mitään tukia kun vanhempien tulot meni rajojen yli. Sen takia on nuorille iltatöitä, viikonloppu töitä jne. nimimerkillä iltatöissä jokaisen koulupäivän jälkeen.
Ei kyl tarvinnu ottaa opintolainaa eikä muutakaan että sen puolesta ihan jees juttukin ja oppi arvostaan töitä ja rahaa.
Samalla sai shoppailurahaa ja jäi vähän säästöönkin.
Tosin opiskeluja verotti kauhia väsymys ja piti pilkkiä aina ekat tunnit :D :flower:

Alkuperäinen kirjoittaja mimmi:
Tuostahan joutuu maksamaan lahjaveroa....
Ei kai. Lahjaveron joutuu maksamaan jos saa yli 4000 euron arvoisen lahjan tai samalta henkilöltä 3v sisällä yli 4000 euroa. Ennen raja oli 3400 euroa, mutta muuttui tämän vuoden alussa summa.

Eli jos vanhemmat antaa 200 euroa/kk tekee se 3v (jos siis sen kokoajan edes maksavat ) 7200 euroa, jonka voi jakaa kahdella (isän ja äidin osuudet ) eli jääpi alle 4000 euroa.