19v tyttö opiskelee yliopistossa ja muutti omaan asuntoon, vanhemmat maksavat joka kk 200e-mitä mieltä tästä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minä tunnen tytön, joka ostaa kuukauden ruuat alle 100 eurolla, asuu siis myös yksin eikä huoli vanhemmiltaan raha-apua.
Tuskin munkaan likalla satasta enempää ruokaan menee. Mutta laskuihin ja koulumatkoihin menee.

Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Alkuperäinen kirjoittaja Cassy:
Alkuperäinen kirjoittaja joku:
Mutta eikö 200e ole melko paljon laskuihin ja ruokaan? Kyllähän vähemmällä rahallakin pärjää.

200? kuussa on mielestäsi paljon ruokaan? Millä planeetalla elät?

Minä tunnen tytön, joka ostaa kuukauden ruuat alle 100 eurolla, asuu siis myös yksin eikä huoli vanhemmiltaan raha-apua.

Tässä voisi olla meille muutamallekin perheenäidille opettelemista.

No ei toi nyt yksinäiseltä ole saavutus eikä mikään...

Minä nostin opintolainaa opiskelujen ajan, mutta vanhemmat maksoi sen pois kun valmistuin... Valmistujaislahjana :) Jos olisi jäänyt opinnot kesken olisin jäänyt lainani kanssa yksin. Rohkaisi tämäkin opiskelemaan :)

Riippuu vähän siitä, asuuko nuori omassa kämpässä itsenäistymisen takia, eihän se ole itsenäistymistä, ettei tarvitse käydä töissä vaan vanhemmat maksavat ruuan ja muut laskut. Ainoa ero kotona asumisen kanssa on se, että kotityöt joutuu kaikki tekemään itse.

Mutta tässähän nuori opiskelee, eli se hieman rajoittaa työssäkäyntiä.

Suurin osa opiskelijoista käy kyllä töissä, esim. lomat, viikonloppuna tai iltaisin.

Riippuu varmaan miten raskasta opiskelu on. 19v jos vaikka muuttaa uudelle paikkakunnalle ja aloittaa opinnot jotka varsinkin alkuun tuntuvat haastavilta ei sen työpaikan löytyminen (ehkä ilman mitään koulutusta ja työkokemusta) ole välttämättä niin helppoa ja toisaalta opiskelukin voi kärsiä. Siksi kuulostaisi ihan kivalta jos vanhemmat voivat noin tukea lastaan että tämä pääsee opinnoissaan alkuun.

Jos sitten myöhemmin löytää sopivia töitä ja alkaa pärjäillä niilla niin voidaan toki tuota vanhempien maksamaa tukea pienentää tai jättää se kokonaan pois.

Eikö nykyaikana ole enää tavoiteltavaa, että kun muuttaa pois kotoa niin pärjää sitten omillaan? Kyllähän opiskelija pärjää ihan riittävän hyvin, jos ottaa opintolainaa ja käy töissä. Oppiihan ainakin rahankäytön ja arvon ja tulee itsenäiseksi aikuiseksi.

Mutta eikö 200e ole melko paljon laskuihin ja ruokaan? Kyllähän vähemmällä rahallakin pärjää.

No ei toi nyt yksinäiseltä ole saavutus eikä mikään...

En nyt tiedä. Meillä 4-henkisellä perheellä tupaa menemään ruokakauppaan yli 400?/kk vaikka lapset ovat vielä pieniä. Tosin en kyllä mikään talousihme sanokaan olevani mutta moni muukin tuntemani äiti päivittelee miten perheen ruokkiminen maksaa.

Väitän että kovin laadukasta ravintoa tuolla ei saa. Silläkin on merkitystä.

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Eikö nykyaikana ole enää tavoiteltavaa, että kun muuttaa pois kotoa niin pärjää sitten omillaan? Kyllähän opiskelija pärjää ihan riittävän hyvin, jos ottaa opintolainaa ja käy töissä. Oppiihan ainakin rahankäytön ja arvon ja tulee itsenäiseksi aikuiseksi.
En pidä mitenkään tavoiteltavana, että elämän pitäisi nuorelle olla mahdollisimman vaikeaa. Kyllä elämä niitä vaikeuksia niskaan kaataa, vaikkei niitä ehdoin tahdoin lapselleen aiheuttaisikaan. Vaikka mun likkani pääsääntöisesti pärjää niillä tuilla, mitä saa, eilen tuli hänellekin katastrofi. Kun tukia ei tullutkaan tämän kuun alussa vaan vasta lokakuussa. Totta mooses autan tytärtäni. Vai pitäisikö sanoa, että siinäpähän opit?

Kyllä saa, jos miettii tarkkaan, mitä ostaa.

No mutta kun tosiaankin, Kela ottaa huomioon alle 21-vuotiaiden vanhempien tulot laskiessaan asumistukia, että siinä mielessä pitäähän sitä lapsestaan huolehtia. Minäkin antaisin.

En jaksa lukea ketjua, mutta kun menin yliopistoon ja asuin ekassa yksiössäni, vuokra oli 3600 mk ja vanhemmat maksoi silloin vuokrastani noin 1000 mk / kk, koska asumis- ja opintotuki ei kattaneet edes koko vuokraa (joka oli suht edullinen!). Vuoden verran tukivat rahallisesti, kävin kyllä koko ajan töissäkin (mm. tarjoilijana). Ja vanhempani ovat kyllä aika "köyhiä", mutta siinä vaiheessa ei ollut enää lapsia elätettävänä, joten ehkä siksi liikeni tuo avustus.

alle 20v vuotiaan opintotukeen vaikuttaa myös vanhempien tulot - oletus on, että opiskelua tuetaan ja kyllähän sitä monessa tapauksessa tuetaan. Itse asuin kotona, joten vanhemmat tukivat minua (ruoka ja asuminen siivoamisen hinnalla).

Itse en antaisi rahaa esim seuraavaa viittä vuotta, mutta kyllä parina ensimmäisenä. Silloin on vielä vaikeata löytää töitä. Toki jos töitä olisi, niin apua ei tarvittaisia. Mikäli lapsi olisi ansainnut välivuotena paljon rahaa, toki niitä rahoja olisi hyvä käyttää elämiseen ja tuki voisi olla vaikka pienempi kuin 200e.

Niin...varsinkin, jos noudattaa vallalla olevia suosituksia. Esim niiden suositusten mukaan pitäisi juoda 6 dl maitoa päivässä. 6 dl * 31 = 18,6 litraa kuukaudessa. Kun laktoositon maito maksaa 1,95 euroa per litra, pelkän maidon osuudeksi tulee kuukaudessa yli 36 euroa.

Kyllä minä ainakin olin silloin nuorena hyvinkin ylpeä itsestäni ja tunsin itseni itsenäiseksi ja aikuiseksi, kun maksoin opiskelijana ollessani kaiken itse, tukien lisäksi sain rahaa käymällä töissä lomilla ja silloin tällöin viikonloppuna. :) Enkä ajatellut sitä rangaistuksena vaan minusta oli ihanaa olla itse vastuussa taloudestani ja siinä nousi itsetuntokin samalla. :)

Mutta maksaisitteko lapsellenne kuukausittain esim. 5 vuoden ajan mikäli opiskelut niin kauan kestää? Niin, ettei lapsen edes missään vaiheessa tarvitsisi tehdä töitä opiskelun ohella?

Silloin aikoinaan kun itse oli 18 v ja muutin pois kotoota. En saanut opintolainaa enkä tuke vanhempien tulojen takia. Sain harkinnanvaraista toimeentulotukea. Sossu laski joka kk että mun vanhemmat maksaa mulle 580 mk / kk. Se laskettiin mun tuloksi. Tosin empä noita rahoja koskaan nähny, enkä tarvinnutkaan. Kävin kahdessa paikassa töissä.

Mutta siis kyllä on hyvä jos vanhemmat voivat maksaa lapselleen kk rahaa. En pidä yhtään pahana. Pääasia että jokainen perheen lapsi saa samat edut.

Alkuperäinen kirjoittaja muistelen lakia:
ole siodokissa siihen mitä alle 20veen vanhemmat tienaa? Mulla tienasi sen verran etten saanut mitään vuosina 18-20vee ja vanhemmat olivat ihan lain edessä velvollisia tukemaan mun opintoja (tosin tästä olen saanut kuulla koko elämäni). Eli täysin oikein! Vanhemmilla on jopa ihan juridinen velvollisuus tukea alle 20veen opintoja ja mielestäni myös moraalinen sen jälkeen. Näin meillä ainakin tullaan menemään!

no siis tämä pätee vain, jos opiskelee toisen asteen koulussa - yliopistossa tai amk:ssa opiskeleva 19-vuotias saa ihan täydet tuet ja siihen ei vaikuta vanhempien tulot ollenkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ap vielä:
Mutta maksaisitteko lapsellenne kuukausittain esim. 5 vuoden ajan mikäli opiskelut niin kauan kestää? Niin, ettei lapsen edes missään vaiheessa tarvitsisi tehdä töitä opiskelun ohella?

Siis jos lapsi on 19v opiskeluiden alkaessa, on hän 24 niiden päättyessä. Tuolloin varmasti viimeisten opiskeluvuosien aikan työn löytyminen ja työn sekä opiskelun yhteen sovittaminen on helpompaa kuin juuri 19 kotoa vieraaseen kaupunkiin muuttaneella. Monella alalla nuori pystyy jo työskentelemään oman alan töissä hyvän aikaa ennen opintojen päättymistä ja näin saamaan paitsi noita lisätuloja myös työkokemusta.

Vastauksena: en maksaisi kokoaikaa. riippuu sitten nuoren tilanteesta kuinka pitkään maksaisin mutta alkuun kuitenkin.

Mä toivon että onnistun kasvattamaan lapset niin että pyrkivät pärjäämään omillaan. Meillä kolme lasta. Niin kauan kun minun ja mieheni tulot vaikuttavat lastemme tukiin, me paikkaamme osamme. Sen jälkeen ovat "omillaan".

Omasta maksukyvystä riippuisi varmaan osittaisn... Kesällä kyllä olettaisin hänen työskentelevän, ei nyt välttämättä ihan koko kesää mutta suurimmn osan... Opintolainaa neuvoisin luultavasti kuitenkin ottamaan ekan vuoden jälkeen. Katsottaisiin vähän tilanteen mukaan, jos hänellä vara elää ilman minun tukea, niin antaisin olla omillaan, mutta tukisin kyllä niin ettei joka ilta tai kaikkia viikonloppuja tarviis töissä opiskelun lisäksi olla.

Alkuperäinen kirjoittaja muistelen lakia:
ole siodokissa siihen mitä alle 20veen vanhemmat tienaa? Mulla tienasi sen verran etten saanut mitään vuosina 18-20vee ja vanhemmat olivat ihan lain edessä velvollisia tukemaan mun opintoja (tosin tästä olen saanut kuulla koko elämäni). Eli täysin oikein! Vanhemmilla on jopa ihan juridinen velvollisuus tukea alle 20veen opintoja ja mielestäni myös moraalinen sen jälkeen. Näin meillä ainakin tullaan menemään!

no näin siis jos opiskelee toisen asteen oppilaitoksessa. mutta jos 19-vuotias itsenäisesti asuva opiskelee yliopistossa tai amk:ssa saa hän täydet tuet eikä niihin vaikuta vanhempien tulot tippaakaan.

Riippuisi ihan tilanteesta. Mulla on vammainen opiskeleva tytär ja työpaikan saanti jostain Mäkkäristä tai vastaavasta ei tosiaankaan ole mahdollista. Kun likka ensi vuonna pyrkii jatkamaan opintojaan ammattikorkeakouluun, olen kyllä varautunut avustamaan tarpeen tullen niin pitkään kuin se opiskelujen kannalta on tarpeellista. Mutta mun tyttäreni ei pyydä multa rahaa huvituksiin. reilun vuoden asunut omillaan ja ihmeen hyvin pärjännyt, pystynyt jooa kuntoutustuestaan pistämään säästöönkin. Viime yönä sitten itkien soitti ja kertoi, että kuntoutustuki ei tulekaan vielä syyskuussa vaan vasta lokakuussa. Viime vuonna tuli syyskuun alussakin.

Vastavalmistunut ja ilman työkokemusta ei oikeasti ole mitenkään järkevä yhdistelmä... Eihän meillä ole niin tyhmiä nuoria aikuisia, vaikka vanhemmat töihin eivät pakotakkaan?

Alkuperäinen kirjoittaja Emiilia:
Silloin aikoinaan kun itse oli 18 v ja muutin pois kotoota. En saanut opintolainaa enkä tuke vanhempien tulojen takia. Sain harkinnanvaraista toimeentulotukea. Sossu laski joka kk että mun vanhemmat maksaa mulle 580 mk / kk. Se laskettiin mun tuloksi. Tosin empä noita rahoja koskaan nähny, enkä tarvinnutkaan. Kävin kahdessa paikassa töissä.

Mutta siis kyllä on hyvä jos vanhemmat voivat maksaa lapselleen kk rahaa. En pidä yhtään pahana. Pääasia että jokainen perheen lapsi saa samat edut.

Mä luulin että kaikilla on mahdollisuus opintolainaan, miten sitä ei voi joku saada?