18 v täyttäneen, vanhemman luona asuvan toimeentulotuki

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miten menee?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

miten menee?

Vieras
Osaatteko sanoa, kun lapsi täyttää 18 v ja asuu vielä kotona, onko hänellä oikeus toimeentulotukeen kun ei kesätöitä ole onnistunut saamaan? Lasketaanko siihen sen vanhemman tulot, jonka luona asuu?

Mä olen saanut kotona asuvana täysikääsenä toimeentulotukea. On kylläkin pienempi kuin yksin asuvan, mutta edes jotakin. Kannattaa soittaa sossuun ja kysyä asiasta.

Periaatteessa on mahdollisuus hakea vanhemman luona asuvan perusosaa (on jotain reilut 300e). Mutta se sisältää myös ruokaosuuden ym. Sossu voi vähentää perusosaa sillä perusteella ettei maksa vanhemmilleen ruoasta tms. (siis jos ei maksa) ja kyllä se pikkusen on kyseenalaista laittaa 18v sossuun jos itsellä ei ole asiakkuutta... Saattaa ne sitäkin vähän kyseenalaistaa. Mutta jos itsellä on asiakkuus niin ilman muuta!

Minä en saanut ainakaan mitään, kun 18-vuotiaana hain. Muistaakseni siihen kariutui, että äidilläni liian isot tulot (reilu tonni kuukaudessa tilille) ja meitä oli siis kolmen hengen talous, yh-äiti ja kaksi lasta.

Alkuperäinen kirjoittaja -:
Alkuperäinen kirjoittaja -:
Meillä ainakin poika sai. Sai sen vanhempien luona asuvan täysi-ikäisen osuuden (n. 304e) ja lisäksi hänen menoikseen katsottiin 1/4 osa vuokrasta.

Ja siis vanhempien tuloja ei siellä ole kyselty.

Minä myös tiedän tälläisen tapauksen. Perustui siihen, että poika oli maksanut (todistettavasti) osansa asumiskuluista JO ENNEN kun haki toimeentulotukea. -Ei kyselty vanhempien tuloja!

Alkuperäinen kirjoittaja Turmaliini:
Minä en saanut ainakaan mitään, kun 18-vuotiaana hain. Muistaakseni siihen kariutui, että äidilläni liian isot tulot (reilu tonni kuukaudessa tilille) ja meitä oli siis kolmen hengen talous, yh-äiti ja kaksi lasta.

Mulla ei silloon kysytty isän tuloja ja ne oli sentään paljon enemmän kuin tuon reilun tonnin. Eikä siis vanhemmista kumpikaan ollut sossun asiakas.

Mulla oli tulot 0? ja maksettavana yli tuhannen markan sairaalalaskut. Ja taisi jotakin kalliita lääkkeitäkin olla. Mä toivoin saavani apua noihin laskuuhin ja olin todella yllättynyt kun sossussa kysyttiin, että onko mulla muuten rahaa. Sain sitten vielä rahaakin sieltä sen kotona asuvan perusosan.

Alkuperäinen kirjoittaja www:
Kyllä saa ja ihan lain mukaan on oikeus saadakin.

Tässä ne määrät.

http://www.ouka.fi/sote/sostuki/toimeentt_maara.htm
Oikeestiko? :o Perhana sentään...jannu ei saa mun tulojeni vuoksi opintotukea, mutta voisi saada toimeentulotukea?

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:

Tässä ne määrät.

Oikeestiko? :o Perhana sentään...jannu ei saa mun tulojeni vuoksi opintotukea, mutta voisi saada toimeentulotukea?

Kyllä vaan. Tosin hänen tuloikseen sitten lasketaan se opintotuki ja opintolaina.

Mutta jos niiden jälkeen jää vajetta niin on mahdollisuus saada.

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Alkuperäinen kirjoittaja Turmaliini:

Mulla ei silloon kysytty isän tuloja ja ne oli sentään paljon enemmän kuin tuon reilun tonnin. Eikä siis vanhemmista kumpikaan ollut sossun asiakas.

Mulla oli tulot 0? ja maksettavana yli tuhannen markan sairaalalaskut. Ja taisi jotakin kalliita lääkkeitäkin olla. Mä toivoin saavani apua noihin laskuuhin ja olin todella yllättynyt kun sossussa kysyttiin, että onko mulla muuten rahaa. Sain sitten vielä rahaakin sieltä sen kotona asuvan perusosan.

Noi laskut on ihan selkeet,niihin saa kyllä ja sillon kun myönnetään niihin niin po. on pakko laskea myös!

Ongelmallisisa on tilanteet kun just 18 täyttänyt karauttaa sossuun. Ei maksa kotiin mitään, ei mitään mistä pitäs vastata (paitsi puhelin) ja vanhemmat ei asiakkuudessa.

Tässä ne määrät.

Ei saa luultavasti toimeentulotukea, koska opintotukeen oikeutettuna hänen oletetaan nostavan opintolainaa ensisijaisesti. Tällä perusteella ainakaan itsekseen asuva opiskelija ei sossusta saa mitään, ennenkuin kaikki lainat on nostettu pois.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei saa luultavasti toimeentulotukea, koska opintotukeen oikeutettuna hänen oletetaan nostavan opintolainaa ensisijaisesti. Tällä perusteella ainakaan itsekseen asuva opiskelija ei sossusta saa mitään, ennenkuin kaikki lainat on nostettu pois.
Mutta kun se ei saa opintotukea eikä opintolainaa, koska mun tulot on Kelan mielestä liian suuret.

Mutta kun se ei saa opintotukea eikä opintolainaa, koska mun tulot on Kelan mielestä liian suuret.

Opintolainaan ei sun tulot vaikuta.

opiskelijan enisisjainen tulolähde on opintoetuudet, joihin kuuluu laina myös. Näin ollen kotona asuvan II asteen opiselija ei käytännössä saa sossusta mitään kun laina on jo sen 300 e

Alkuperäinen kirjoittaja ev:

Kyllä vaikuttaa 20v. asti jos vanhempien luona asuu.

Alkuperäinen kirjoittaja näin on:
Alkuperäinen kirjoittaja ev:

Kyllä vaikuttaa 20v. asti jos vanhempien luona asuu.

No ei vaikuta opintoLAINAAN.

Yhteistyössä