"Pitääkö" vanhemman maksaa lapselle autokoulu/ajokortti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Päärynäinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä lapsilla on tilit, joihin esim. tätini laittaa säännöllisesti rahaa ja muutkin säännöllisen epäsäännöllisesti, joten sitten kun on autokoulun aika, niin olisi tarkoitus, että lapset käyttäisivät noita rahoja ajokorttiin.

[QUOTE="vieras";26598602]
Mutta se ollaan päätetty että jokainen saa saman verran. Ite olen edelleen katkera siitä että maksoin oman ajokorttini kokonaan. Vanhemmilta ei mitään tukea asiaan. Ja ajoin kortin vasta 19v. Kuitenkin muille (kolmelle) sisarukselle vanhemmat maksoivat ajokortin kun täyttivät sen 18v.[/QUOTE]

Tästä olen samaa mieltä, että lapsia on kohdeltava tasa-arvoisesti. Meillä on myös neljä lasta. Vanhin kustansi ajokorttinsa itse, joten myös hänen sisaruksensa joutuvat kustantamaan ajokorttinsa itse. Mieluummin autan opiskeluun ja oman elämän perustamiseen liittyvissä asioissa eli mielestäni ajokortti ei kuulu vanhempien velvollisuuksiin hommata.

Ei ehkä tarvitse, mutta jos vanhemmilla suinkin on varaa niin kyllä se minun mielestä olisi mukavasti tehty...

Tietty jos lapsi on hirveän holtiton rahankäyttäjä tai velliperse joka ei ole tehnyt päivääkään rehellistä työtä, niin ehkä olisi syytä pistää maksamaan ainakin osa (että oppisi sitä ettei raha kasva puussa), mutta jos esim. 15-kesäisestä käynyt töissä ja säästänyt rahaa tulevaisuutta varten, niin antaisin kyllä pitää säästönsä omaa kämppää yms. varten ja kustantaisin ajokortin jos vain suinkin pystyisin.

No kun me olemme valinneet sellaisen luksuselämän tavan, että asumme maalla kaukana palveluista niin ajokortti on yksi tähän elämäntapaan kuuluvista itsestäänselvyyksistä. Niinpä myös aiomme kustantaa jokaiselle nejälle lapselle ajokortin ja sitä ennen traktori- ja mopokortin, jotta pääsevät liikkumaan ja olemaan apuna.

Kyllä kuuluu, jos siihen vain on varaa. Harvalle 17-18-vuotiaalle on vielä ehtinyt niin paljon säästöjä kertyä, että olisi kannattavaa käyttää rahat autokouluun.

Ei ole pakko, jos ei halua. Kumpikaan lapsistani ei halunnut ajokorttia, vaikka olisimmekin ne maksaneet. Asutaan pk-seudulla, joten auto ei ole välttämättömyys.

En ajattele, että kaikki pitäisi ansaita. Varsinkaan, jos kyse on omista lapsistani. Euroakaan en täältä mukaani saa, joten miksen joskus ilahduttaisi lapsiani vähän tavallista arvokkaammallakin lahjalla? Annanhan mä joskus rahaa tuikituntemattomillekin.

• Tykkää
Reactions: chrissy
[QUOTE="vieras";27181572]Kyllä kuuluu, jos siihen vain on varaa. Harvalle 17-18-vuotiaalle on vielä ehtinyt niin paljon säästöjä kertyä, että olisi kannattavaa käyttää rahat autokouluun.[/QUOTE]

meillä ainkan tytär edes halunnut korttia, vaikka olikin sääsätnyt kesätyörahojaan, ja me oltai loput maksettu siitä.
Poika o sääsätnyt myös kesätyörahansa ja haluaa kortin, joten me maksamme loput. Kortin saa rovaniemellä halvimmillaan noi 900e, joten ei siitä nyt hirveästi jää maksettavaa meillekään. Luulenpa etä poja kummitäti kyllä haluaa vähän auttaa rahallisesti tässä asiassa

Ei pidä, mutta jos on varaa, on hienoa, että maksetaan. Kaikki nuoret eivät halua autokouluun, eikä sinne pakko ole mennäkään. Mutta maksaisin vielä kotona asuvan, opiskelevan nuoren kortin. En sitten välttämättä (tai melko todennäköisesti) enää 25-vuotiaan kolmen lapsen äidin korttia, kun olis se kortti sittenkin kiva, kun asuvat korvessa ja äijä (se just 25-vuotias jannu) vie mazdan aina aamulla. Ei vaan silloin 18-vuotiaana kiinnostanut, kun autoilu oli niin epäekologista, neiti silloin tahtoi mennä mieluummin ekosti Ibizalle....

Ei.Ei ole missään "lakia" määrätty,että pitäis..Mun muksut saa kukin hommata korttinsa itse,mamma betala inte!
Tosin näillä on lasten säästövakuutus,jonne on kertynyt kiva summa kullekkin,sen rahan kun saavat-toivottavasti osaavat käyttää oikein...eikä hulluttelis ympäri lääniä ...

Ei ole todellakaan pakko. Minulle ja siskolle vanhemmat maksoivat autokoulun ylioppilaslahjaksi mikä minusta oli oikein kivasti tehty, myöhemmin sitä autokoulua olisi ollut hankala käydä ja kesätöitä en hakemisesta huolimatta silloin saanut niin että olisin voinut itse maksaa (ja vanhemmat muutenkin halusivat että panostan pääsykoepänttäämiseen, mikä sitten maksoikin vaivan).

Minusta ei pidä. Mulle tosin maksettiin mutten sitä edes pyytänyt. Vanhemmat halusivat lapsilleen antaa kortit siinä kun tultiin ajoikään.Itte en tiedä vielä miten toimin pojan kohdalla. Jahka se ensin joskus tulevaisuudessa on sen ikänen.

Toihan riippuu osaksi siitä miten paljon sitä autoa tarvitsee. Paikasta josta on vaikka 25 km lähimpään kauppaan tai ajanviettopaikkaan on vähän kohtuutonta vaatia nuorta keräämään suuri summa rahaa ennen itsenäistymistä.

18-vuotiaasta voi vielä tuntua ettei ajokortti ole välttämätön, mutta myöhemmin siitä voi jäädä monikin työpaikka kiinni. Kyllä olen yh-äitinä yhdessä lasten kanssa säästänyt heille autokoulurahat, näen kortin välttämättömyytenä nykyajan työelämässä. Omaan kotiin saivat kyllä hienosti itse takuuvuokrat kasaan. Eivät edes kyselleet apuja vaikka nyt olisi jo ollut varaa auttaakin. Hinku pois kotoa ja itsenäistymään on sen verran kova ;) Ostelin kyllä heille kaikenlaista tarpeellista lahjaksi uuteen kotiin.

Ei kuulu. Mutta me maksetaan. Mulle on maksettu autokoulu kun asuttiin maalla jossa ei oltu kuultukkaan " julkinen kulkuväline" teinit ajeli traktoreilla jne.

Miehelle on maksettu kortti. Mä en olis saanu korttia varmaan ikinä maksettua itse. Siellä maalla kun toimi kaikki suhteilla mm. kesätyöpaikat ja kun me ei oltu asuttu siellä vasta kuin muutama vuosi, niin ei ollu kerinny noita suhteita muodostaa.

No likka on vasta tokalla et ehtii tässä hyvinki opettaa sitä vastuullista rahan käyttöä. Nytkin on säästänyt jo likimain puoli vuotta rahaa etelään kun lauantaina lähetään.

Se et maksetaan kortti ei tee mun mielestä lapsesta holtitonta rahan käyttäjää, se ei tarkoita et kaikki tulee eteen kuin manulle illallinen, vaan se miten sitä lasta on opetettu ne vuodet ENNEN SITÄ KORTTIA.

Empä voisi enempätä olla samaa mieltä sun kanssa!
Mitä tohon teidän eriävään milipiteeseen nyt sitten....Mies on perheen pää, mutta nainen on se joka päätä kääntää ;)

Yhteistyössä