"Pitääkö" vanhemman maksaa lapselle autokoulu/ajokortti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Päärynäinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Päärynäinen

Vieras
Meillä mies on sitä mieltä että ehdottomasti vanhemmat kustantavat lapselle autokoulun ja ajokortin, se "kuuluu asiaan" hänen mielestään. Minun mielestäni taas tuollaiset "luksusasiat" tulisi ehdottomasti ansaita itse vaikka kesätöitä tekemällä. Ja samalla oppii itsenäistymistä ja rahan arvoa. Jotenkin tuollaiset monen tuhannen euron lahjat saavat minut kauhistumaan. Ei noin isoja rahoja anneta "muuten vaan", ne pitää tienata.

Monet 17/18-vuotiaat autokoululaiset kuitenkin vielä asuvat vanhempien luona, niin heillä ei ole minkäänlaisia vuokra- ja ruokakuluja ja muita pakollisia menoja, niin pystyvät hyvin säästämään omista rahoistaan autokoulu varten. Mielummin laittaisin vanhempana saman summan säästöön ja auttaisin sitten parin vuoden kuluttua vaikka ensimmäisen vuokravakuuden kanssa, kun lapsi muuttaa kotoa ja alkaa rakentaa omaa kotia.

Tietenkin, jos perhe asuu jossain keskellä metsää, missä julkiset eivät kulje, niin voisin vähän joustaa ja avittaa autokouluasian suhteen, mutta kun asumme seudulla jolla julkiset kulkevat ja pyörällä pääsee, niin...

Tämä on vaan asia, josta emme miehen kanssa millään pääse yhteisymmärrykseen. Onneksi tässä on vielä monen monta vuotta aikaa vääntää asiasta :D Mutta mitäs mieltä muut ovat?

Sekä mulle että miehelle on autokoulu maksettu vanhempien puolelta ja samaa aiomme jatkaa tulevaisuudessa omien lastemme kanssa. Lapsille säästetään silti samalla koko ajan tileille rahaa, jotta heillä on vähän taustatukea ja pesämunaa, kun lähtevät opiskelemaan. Onhan 19 vuodessa aikaa säästää, pikkusummistakin kertyy paljon tuossa ajassa. Ei meilläkään ole varaa mihinkään kuukausisummaan, etenkään nyt, kun vain toinen käy työssä, mutta silloin tällöin vähäsen ja myös synttärilahjarahoista yms. menee sinne aina osa.

Kyllä se ihan kiva on jos vanhemmat pystyvät maksamaan. Minulle maksettiin, en olis muuten varmaan ikinä päässyt autokouluun, koska aika vähän oli tuloja lukiolaisena.

Itse kyllä toivon, että pystymme maksamaan lapsillemme autokoulut. Vaikka pk-seudulla asutaan ja täällä toimii tuo julkinenkin liikenne, niin on se ajokortti vaan hyödyllinen juttu.

Mun mielestä joo, jos vain pystyvät. Mäkin ja sisarukseni saatiin aikoinaan kortti vanhempien maksamana, tosin isä opetti meidät kaikki eikä käyty autokoulua. Aion myös omille lapsilleni kustantaa ajokortin tulevaisuudessa. Meille kaikille isä hommasi vielä autotkin, mutta siihen me emme taida mieheni kanssa kyetä.

Meillä ei tuu kaikki saamaan. 6 lasta joten joutuvat omilla rahoillaan maksamaan paljonkin. Vanhin saa tänä kesänä mopokortin ja nyt miehen kanssa mietitään että maksetaanko ollenkaan vai maksetaanko kokonaan. Kun muutaman vuoden päästä sit tilanne että yks on mopokorttia vailla ja toinen ajokorttia.
Ei siis olla vielä mitään päätetty miten tehdään. Kaikkea ei ole vara maksaa. Lapsi on kuitenkin kesällä töissä sen 5-6 viikkoa kohtuullisella tuntipalkalla.

Mutta se ollaan päätetty että jokainen saa saman verran. Ite olen edelleen katkera siitä että maksoin oman ajokorttini kokonaan. Vanhemmilta ei mitään tukea asiaan. Ja ajoin kortin vasta 19v. Kuitenkin muille (kolmelle) sisarukselle vanhemmat maksoivat ajokortin kun täyttivät sen 18v.

Maksetaan mieluusti lapsille ajokortit ja annetaan autoakin käyttöön sitten kun on sen aika. Voi olla ratkaiseva tekijä aikanaan voiko kulkea töihin, tehdä töitä... kummasti helpottaa elämää antaen vaihtoehtoja monella saralla kun on se kortti olemassa. Koen että tuo on osa sitä hyvää pohjaa lapsen tulevaisuudelle, mikä voidaan suoda. Nuorella tulee olemaan monia muitakin isoja kohteita joita varten säästää.

ei "pidä" mutta suurin osa tuntuu näin tekevän.. helposti itse korttinsa maksava lapsi joutuu siis huonoon asemaan kavereihinsa nähden. Toisaalta sitten kortti on ainakin toivottu (jos sen koskaan tuon takia vaivautuu hankkimaan - mä olisin teininä käyttänyt sen 2000e aika paljon mieluummin johonkin ihan muuhun!).

Sanon sen verran vielä, että autoa on turha varrota 18v-lahjaksi. Ainakaan kokonaan. Enkä aio maksaa järjestään sekä mopo-mopoauto-kevari-että-mitäliekortteja. Mopokortin voivat saada, kun korvessa asutaan, mutta turha hinkua joka vuosi jotain uutta korttia. Niitä saavat maksella itse.

Ei tarvitse, mutta kiva juttu jos maksetaan. Mulle maksettiin 18-vuotislahjaksi ja todella arvostan sitä. Ei minun kesätyöpalkoillakaan olisi sitä maksettu. Auto, polttoaine, vakuutukset, verot ja muut piti sitten ihan itse hankkia. Samalla tavalla aion omille lapsille menetellä jos vain pystyn.

Minusta kuuluu, jos vain vanhemmilla suinkin on varaa. Vähän on voi oman lapsen polkua pehmustaakin eikä laittaa lapsi aloittamaan täysin tyhjän päältä (pätee sekä ajokorttiin että vuokravakuuteen).

Mä olen itse korttini maksanut mutta lapsille varmaan maksetaan...tai saavat maksaa säästyneistä lapsilisistä jotka joka kuukausi tilille kolahtaa..saa nähä mikä tilanne silloin on :) aikaa kun on ensimmäisen ajokortin saamiseen viellä 10 vuotta

Minusta kuuluu, jos vain vanhemmilla suinkin on varaa. Vähän on voi oman lapsen polkua pehmustaakin eikä laittaa lapsi aloittamaan täysin tyhjän päältä (pätee sekä ajokorttiin että vuokravakuuteen).

Tässä olen samaa mieltä. Me ei olla kustannettu autokoulua mutta järjestettiin asunto, koneet ja laitteet...mitä sitten puuttuikin kun muutti yksin.

Mun mielestä autokoulua ei oikein voi verrata asuntoon...Ellei sit asu jossain ihan perähikiällä missä ei kulje ainuttakaan linja-autoa ja lähimpään kauppaankin on sen 20km...

Tottahan me autetaan asunnon ja tavaroitten kanssa, mut ajokortti ja auto on täällä missä me asutaan ns. ylimääräinen huvitus, ei niinkään välttämättömyys, joten en aio sitä lapsilleni maksaa..Tokihan pihatöitä jne. tekemällä voi ansaita rahaa siihen, mutta lahjaksi en sitä anna.

Ei ole pakko. Teidän kannattaa löytää siis jokin kompromissi tuohon asiaan kun molemmat olette aika eri linjoilla.

Juu, eiköhän joku kompromissi ehditä löytää, kun aikaa tosiaan on monia vuosia :)

Luulen että tässä heijastuu aika lailla meidän taustat. Minun perheelläni on aina ollut kohtalaisen niukasti rahaa. Ei siis sillä lailla että olisi ihan jokaista lanttia tarvinnut venyttää, mutta ylimääräistä rahaa ei kamalasti ollut, ja oli itsestäänselvää, että isoja summia ei "turhaan" kuluteta ja huvittelurahat ansaitaan itse. Siskokin vain vuoden nuorempi, niin että jos vanhemmat olisivat kustantaneet kortin minulle, niin olisi pitänyt siskollekin sitten seuraavana vuonna. Vähän turhan iso paukku pienituloisille. Tukea on kuitenkin tullut elämiseen aina sen verran kuin vanhemmilla oli varaa antaa. Mies taas paremmin toimeentulevasta perheestä, jossa lapsille on annettu isohkoja lahjoja, ja suuri ikäero ainoaan sisarukseen... niin ja miehen perhe asui keskellä metsää, mistä ei päässyt kulkemaan ilman autoa, edes niihin kesätöihin (mies ei muuten ole ikinä tehnyt kesätöitä). Niin ymmärrän kyllä miksi kortti on aikanaan miehelle maksettu, ja miksi hän pitää isompia lahjoja normina.

Itseä vaan jotenkin kauhistuttaa ajatus, että lapsi oppii siihen että kaikki elämässä vain putoaa eteen itsesään, eikä minkään edestä tarvitse ollenkaan tehdä töitä. Miehen rahankäytössä on hetkittäin tällaisia piirteitä, kun ei ole ikinä tarvinnut tehdä kovasti töitä ja venyttää penniä, ja sitä en haluaisi lapsille opettaa.

[QUOTE="a p";26598748]lapsi oppii siihen että kaikki elämässä vain putoaa eteen itsesään, eikä minkään edestä tarvitse ollenkaan tehdä töitä.[/QUOTE]

Ymmärrän ajatuksesi, mutta onhan noita tilanteita roppakaupalla, kun on mahdollisuus oppia, ettei kaikki lankea kuin Manulle illallinen.

Entä kompromissi, tuossa teidän tilanteessanne? Ei ole pakko maksaa koko korttia eikä toisaalta ole sitten pakko kieltäytyä auttamasta kokonaan. Lupaatte vaikka 25 tai 50 prosenttia kortin hinnasta ja nuori maksaa loput itse.

[QUOTE="a p";26598748]Juu, eiköhän joku kompromissi ehditä löytää, kun aikaa tosiaan on monia vuosia :)

Luulen että tässä heijastuu aika lailla meidän taustat. Minun perheelläni on aina ollut kohtalaisen niukasti rahaa. Ei siis sillä lailla että olisi ihan jokaista lanttia tarvinnut venyttää, mutta ylimääräistä rahaa ei kamalasti ollut, ja oli itsestäänselvää, että isoja summia ei "turhaan" kuluteta ja huvittelurahat ansaitaan itse. Siskokin vain vuoden nuorempi, niin että jos vanhemmat olisivat kustantaneet kortin minulle, niin olisi pitänyt siskollekin sitten seuraavana vuonna. Vähän turhan iso paukku pienituloisille. Tukea on kuitenkin tullut elämiseen aina sen verran kuin vanhemmilla oli varaa antaa. Mies taas paremmin toimeentulevasta perheestä, jossa lapsille on annettu isohkoja lahjoja, ja suuri ikäero ainoaan sisarukseen... niin ja miehen perhe asui keskellä metsää, mistä ei päässyt kulkemaan ilman autoa, edes niihin kesätöihin (mies ei muuten ole ikinä tehnyt kesätöitä). Niin ymmärrän kyllä miksi kortti on aikanaan miehelle maksettu, ja miksi hän pitää isompia lahjoja normina.

Itseä vaan jotenkin kauhistuttaa ajatus, että lapsi oppii siihen että kaikki elämässä vain putoaa eteen itsesään, eikä minkään edestä tarvitse ollenkaan tehdä töitä. Miehen rahankäytössä on hetkittäin tällaisia piirteitä, kun ei ole ikinä tarvinnut tehdä kovasti töitä ja venyttää penniä, ja sitä en haluaisi lapsille opettaa.[/QUOTE]

Kyllä meillä lapset osaavat itse tehdä töitä sen eteen, että saa jotain vaikka me avustammekin helposti ja avarasti. Tyttö on käynyt kesätöissä 15 vuotiaasta asti ja on ostanut polkupyörää, ruotsin matkoja yms. Ei se antaminen tee lapsesta vielä laiskaa mutta se tekee, että lasta ei ohjata myös itse tekemään osuuttaan.

mun mielestä kyllä. kallista tulee olemaan saada näille kortit mutta kai sitä pitää alkaa laittaa säästöön sen verran ajoissa. olkoon vaikka osa 18v synttärilahjaa.

[QUOTE="vieras";26598602]Meillä ei tuu kaikki saamaan. 6 lasta joten joutuvat omilla rahoillaan maksamaan paljonkin. Vanhin saa tänä kesänä mopokortin ja nyt miehen kanssa mietitään että maksetaanko ollenkaan vai maksetaanko kokonaan. Kun muutaman vuoden päästä sit tilanne että yks on mopokorttia vailla ja toinen ajokorttia.
Ei siis olla vielä mitään päätetty miten tehdään. Kaikkea ei ole vara maksaa. Lapsi on kuitenkin kesällä töissä sen 5-6 viikkoa kohtuullisella tuntipalkalla.

Mutta se ollaan päätetty että jokainen saa saman verran. Ite olen edelleen katkera siitä että maksoin oman ajokorttini kokonaan. Vanhemmilta ei mitään tukea asiaan. Ja ajoin kortin vasta 19v. Kuitenkin muille (kolmelle) sisarukselle vanhemmat maksoivat ajokortin kun täyttivät sen 18v.[/QUOTE]

Me avustettiin viime kesänä kummitytön mopokorttia parilla sadalla eurolla. Oli samalla rippilahja. Sitä en voi sitten taata, että viiden pikkusisaruksen kummit tekisivät samoin. Itse en ole kyllä eden miettinyt, miten tehdään omien lasten kohdalla. Sen olen kyllä jo miehelle julistanut, että jos eivät sitten liikennesääntöjä noudata, niin en ala niiden sakkoja maksella...

Kyllähän se nykyään "kuuluu", samoin kuin ostaa koulukirjat 2. asteen opiskelijoille.

Tähän se on mennyt. Eihän kaikki vanhemmat tietysti tuohon pysty, mutta silloin lätkitään helposti "huonomman perheen" leimaa.

Yhteistyössä