18 v täyttäneen, vanhemman luona asuvan toimeentulotuki

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miten menee?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Jos tällä 18vuotiaalla ei ole kesällä tuloja niin olisko hän oikeuttettu työttymyyskorvaukseen?

Kokoaikainen opiskelija EI voi saada työttömyyskorvausta kesällä. Opintolainan nosto-oikeus on heinäkuun (vai kesäkuun) loppuun saakka eli jos lainaa ei ole nostettu myöskään toimeentulotukea ei saa!

Alkuperäinen kirjoittaja Sibrina:
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Jos tällä 18vuotiaalla ei ole kesällä tuloja niin olisko hän oikeuttettu työttymyyskorvaukseen?

Jos ei ammattia, niin käsittääkseni on se 5 kk:n karenssi, kun on alta 25v.Korjatkaa toki jos olen väärässä.

näinkin. mutta tuo kesäaika on eriasia...

Piti ihan käydä Kelan sivuilla tarkistamassa ja joo, eipä tuo kuopus ole oikeutettu edes opintolainaan. "Jos olet lukiolainen, voit saada lainatakauksen vain, jos saat opintorahaa."

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Piti ihan käydä Kelan sivuilla tarkistamassa ja joo, eipä tuo kuopus ole oikeutettu edes opintolainaan. "Jos olet lukiolainen, voit saada lainatakauksen vain, jos saat opintorahaa."

Kannattaisi ottaa selvää onko hänellä mahdollisuus tuohon toimeentulotukeen. Ihan soittaa sosiaalitoimistoon ja kysyä miten tilanteessa jolloin ei ole oikeutettu opintorahaan tai lainaan.

Alkuperäinen kirjoittaja -:
Kannattaisi ottaa selvää onko hänellä mahdollisuus tuohon toimeentulotukeen. Ihan soittaa sosiaalitoimistoon ja kysyä miten tilanteessa jolloin ei ole oikeutettu opintorahaan tai lainaan.
Mä vähän luulen, että sossu on vieläkin tiukempi rahojensa suhteen kuin Kela. Eli jos Kela katsoo, että mulla on varaa maksaa ton 18 veen opiskelu ja eläminen, niin sossu tuskin on Kelan kanssa eri mieltä asiasta.

Alkuperäinen kirjoittaja miten menee?:
Osaatteko sanoa, kun lapsi täyttää 18 v ja asuu vielä kotona, onko hänellä oikeus toimeentulotukeen kun ei kesätöitä ole onnistunut saamaan? Lasketaanko siihen sen vanhemman tulot, jonka luona asuu?

18 v täyttänyt vanhempiensa luona asuva saa lain mukaan toimeentulotukea 304 euroa. Siihen ei vaikuta vanhempien tulot. Jos ko 18 v on opiskelija, hänen tuloikseen lasketaan opintoetuudet, siis myös laina, vaikkei sitä ole nostettukaan.
Tt- tuen saanti ei edelllytä vanhempien sosiaalitoimiasiakkuutta.
Ei kannata häpeillä ko tuen hakemista, sillä se on osa suomalaista sosiaaliturvaa.

Asun vanhempien luona joiden tulot ovat luokkaa sitä että saan opintotukea n. 20e/kk, pakollisten menojen (terveys) vuoksi heillä ei kuitenkaan ole varaa minulle rahaa antaa. Jos otan opintolainan ja maksan siitä vanhemmille osan vuokrasta ja ruoasta, voin siis hakea myös toimeentulotukea vaikkeivat vanhempani sossuluukulle kelpaakkaan? Tai jos muutan omaan yksiöön, saanko siellä tuon opintolainan lisäksi toimeentulotuen perusosan vai vieläkö silti vanhempieni elatuskyvyttömyys söisi minulta mahdollisuuden tukeenkaan?

Elikkä tää on kyllä ihme juttu kun joka ikisessä paikassa lukee eri juttuja näistä tuista. Olen siis 18v opiskelija, molempien vanhempien kanssa asuva nuori, ja vanhemmat käyvät molemmat töissä ja tulot ovat aikalailla normaalit eli ruokaa tietysti saa ja aikalailla kaiken mitä elämiseen tarvii mutta myös "omiin" menoihin tarvisi saada jtn, opintotukea tulee se 25ekk ja koita nyt sillä sitten pärjätä, kun tarvisi harrastuksiin saada rahaa ja muuhunkin. Tiedän että pitäisi mennä kysymään suoraan sosiaalitoimistosta mutta ajattelin nyt kummiskin vielä täällä varmistaa asian. Kun monessa paikassa lukeek kyllä, että 18v molempien vanhempien kanssa asuva on oikeutettu saamaan toimeentulotukea sen 304e/kk.. Ja mikä järki siinä on jos sitä opintotukea saa 25ekk niin siihen vaikuttaa myös opintolaina jota en ikinä ole ottanut ja enkä tule ottamaan, eihän sen nyt pitäisi toimeentulotukeen liittyä yhtään mitenkään ? Jos siis joku samassa tilanteessa oleva on saanut sitä toimeentulotukea, kertokaa ihmeessä mitä siihen hakemukseen oikein kannattaa kirjoittaa jotta sitä saisi

Meikäläisellä täysin sama tilanne, mutta vanhemmista vain toinen töissä, toinen opiskelee myös. Vastausta kaivataan jo em. kyssäriin. Aina parempi jos joku samassa tilanteessa ollut osaisi antaa asiallisen vastauksen kokemuspohjalta.

Siis oikeasti onko Suomen valtio näin vääristynyt?

Eli kotona asuva esim. lukiossa opiskeleva nuori (18 v.) ei saa opintorahaa, koska vanhemmat tienaa liikaa. Koska ei saa opintorahaa, niin ei voi saada laina takausta.
Mutta koska vanhemmat tienaa "liikaa" niin voi kuitenkin saada sossusta yli 300 €/kk. Mut tokihan se tarvii nuorison baari elämä kustantaa, juu...

Kuitenkaan sellainen, joka kituuttaa pienillä opintotuilla ja joutuu pakon edessä ottamaan jopa sen lainan, ei kuitenkaan soskusta mitään saa.

Elikkä tää on kyllä ihme juttu kun joka ikisessä paikassa lukee eri juttuja näistä tuista. Olen siis 18v opiskelija, molempien vanhempien kanssa asuva nuori, ja vanhemmat käyvät molemmat töissä ja tulot ovat aikalailla normaalit eli ruokaa tietysti saa ja aikalailla kaiken mitä elämiseen tarvii mutta myös "omiin" menoihin tarvisi saada jtn, opintotukea tulee se 25ekk ja koita nyt sillä sitten pärjätä, kun tarvisi harrastuksiin saada rahaa ja muuhunkin. Tiedän että pitäisi mennä kysymään suoraan sosiaalitoimistosta mutta ajattelin nyt kummiskin vielä täällä varmistaa asian. Kun monessa paikassa lukeek kyllä, että 18v molempien vanhempien kanssa asuva on oikeutettu saamaan toimeentulotukea sen 304e/kk.. Ja mikä järki siinä on jos sitä opintotukea saa 25ekk niin siihen vaikuttaa myös opintolaina jota en ikinä ole ottanut ja enkä tule ottamaan, eihän sen nyt pitäisi toimeentulotukeen liittyä yhtään mitenkään ? Jos siis joku samassa tilanteessa oleva on saanut sitä toimeentulotukea, kertokaa ihmeessä mitä siihen hakemukseen oikein kannattaa kirjoittaa jotta sitä saisi

Tottakai ne pakottaa lainan ottamaan, eihän muuten kukaan ottaisi lainaa, hakisivat vaan sossusta ilmaista rahaa.

Asun vanhempien luona joiden tulot ovat luokkaa sitä että saan opintotukea n. 20e/kk, pakollisten menojen (terveys) vuoksi heillä ei kuitenkaan ole varaa minulle rahaa antaa. Jos otan opintolainan ja maksan siitä vanhemmille osan vuokrasta ja ruoasta, voin siis hakea myös toimeentulotukea vaikkeivat vanhempani sossuluukulle kelpaakkaan? Tai jos muutan omaan yksiöön, saanko siellä tuon opintolainan lisäksi toimeentulotuen perusosan vai vieläkö silti vanhempieni elatuskyvyttömyys söisi minulta mahdollisuuden tukeenkaan?

Itse en saanut 18-vuotiaana vanhempien luona asuessani mitään opintotukea koska vanhempien tulot liian suuret (asuin yh-isäni kanssa). Muutin vuokrayksiöön ja johan alkoi tuet virtaamaan, sossu maksoi huonekalut, takuuvuokran, toimeentulotukea ja lisäksi sain Kelalta opintoetuudet.

Voi vittu mitä porukkaa, 'mitä teen ku tarttis rahaa, maksaa harrastuksia ja sillee, saanko sossust jotai?' Normaalia olisi etsiä töitä kun tarvitsee rahaa, mutta ei, nää pullamössöt menee sossun luukulle pummaamaan...!! Kertoohan sekin jo pummiasenteesta että yli 18-vuotiaana asuu vanhempien luona ja elelee heidän/sossun rahoilla!

[QUOTE="neiti";22874497]Muistakaa, että II-asteen ja III-asteen opiskelija on eri asemassa! Korkeakouluopiskelijan tukiin ei vanhempien tulot vaikuta.[/QUOTE]
Mikä on III-asteen opiskelija?

Voi vittu mitä porukkaa, 'mitä teen ku tarttis rahaa, maksaa harrastuksia ja sillee, saanko sossust jotai?' Normaalia olisi etsiä töitä kun tarvitsee rahaa, mutta ei, nää pullamössöt menee sossun luukulle pummaamaan...!! Kertoohan sekin jo pummiasenteesta että yli 18-vuotiaana asuu vanhempien luona ja elelee heidän/sossun rahoilla!

Ja on ihan perushyvin toimeentulevat vanhemmat, ja ajatellaan että minähän en opintolainaa ota, sossu saa maksaa. Ja joidenkin tosi pienituloisten on pakko ottaa opintolaina.

[QUOTE="vieras";22874649]Siis oikeasti onko Suomen valtio näin vääristynyt?

Eli kotona asuva esim. lukiossa opiskeleva nuori (18 v.) ei saa opintorahaa, koska vanhemmat tienaa liikaa. Koska ei saa opintorahaa, niin ei voi saada laina takausta.
Mutta koska vanhemmat tienaa "liikaa" niin voi kuitenkin saada sossusta yli 300 €/kk. Mut tokihan se tarvii nuorison baari elämä kustantaa, juu...

Kuitenkaan sellainen, joka kituuttaa pienillä opintotuilla ja joutuu pakon edessä ottamaan jopa sen lainan, ei kuitenkaan soskusta mitään saa.[/QUOTE]
Tämä oli niin mielenkiintoinen asia, että soitinpa kaupungin sosiaalineuvontaan. Mulla siis kotona 19 v lukiolainen, joka ei saa mun tulojeni vuoksi opintotukea. Ja koska ei saa opintotukea, ei saa myöskään opintolainaa. Vastaus sosiaalineuvonnasta oli, että toimeentulotuki on viimesijaisin tukimuoto ja sitä myönnetään sellaisille, jotka eivät omalla työllään, muiden huolenpidolla tai muulla tavalla pysty huolehtimaan elatuksestaan. Koska kuopus on lukiolainen, mä olen - vaikka hän onkin jo täysi-ikäinen - exän kanssa edelleen elatusvelvollinen häneen nähden. Ts kuopuksen kohdalla täyttyy tuo aiempi "muiden huolenpidolla" eli kuopus ei ole oikeutettu toimeentulotukeen.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22874729:
Tämä oli niin mielenkiintoinen asia, että soitinpa kaupungin sosiaalineuvontaan. Mulla siis kotona 19 v lukiolainen, joka ei saa mun tulojeni vuoksi opintotukea. Ja koska ei saa opintotukea, ei saa myöskään opintolainaa. Vastaus sosiaalineuvonnasta oli, että toimeentulotuki on viimesijaisin tukimuoto ja sitä myönnetään sellaisille, jotka eivät omalla työllään, muiden huolenpidolla tai muulla tavalla pysty huolehtimaan elatuksestaan. Koska kuopus on lukiolainen, mä olen - vaikka hän onkin jo täysi-ikäinen - exän kanssa edelleen elatusvelvollinen häneen nähden. Ts kuopuksen kohdalla täyttyy tuo aiempi "muiden huolenpidolla" eli kuopus ei ole oikeutettu toimeentulotukeen.

Tätä mä en juuri ymmärrä, kun jos nuori asuu kotona niin eikös se ole suoraan muiden huolenpidolla? Muutenhan nuorella pitäis olla oma vuokrasopimus omasta vuokra osuudestaan (vanhempien vuokraamaan asuntoon ei asumislisää yms. saa), kuitit ruoka ostoksistaan, sähköistä yms. että voitaisiin todeta hänen asuvan kotona muttei olisi kenenkään huolenpidolla?

Mun mielestä tää on niin väärin, että jotkut saa kotiin vaikkei oikeasti edes tarvitse ja sellaiset jotka yrittää tulla toimeen oikeasti omillaan, niin niillä ei ole mitään mahdollisuutta.

Itse muutin aikoinani pois kotoa 16 vuotiaaana (vanhemmat alkoholisteja ja äiti sai raivareita, jonka seurauksena talvipakkasessa värjöttelin ilman kenkiä pihalla harva se ilta) toiselle paikkakunnalle, koskaan en mitään soskusta saanut vaikka kävin anomassa, kai minun olisi lastenkotiin pitänyt mennä kun kotona en voinut asua. Äitini tuloja kyseltiin tuolloin soskun luukulla. No onneksi sain viikonloppu ja ilta töitä, tästä on jo aikaa yli 10 vuotta, mutta toivon että soskun tilanne ja tapa tarkistella asioita ja todellisia tilanteita olisi muuttunut vuosien aikana...

[QUOTE="vieras";22874840]Tätä mä en juuri ymmärrä, kun jos nuori asuu kotona niin eikös se ole suoraan muiden huolenpidolla? Muutenhan nuorella pitäis olla oma vuokrasopimus omasta vuokra osuudestaan (vanhempien vuokraamaan asuntoon ei asumislisää yms. saa), kuitit ruoka ostoksistaan, sähköistä yms. että voitaisiin todeta hänen asuvan kotona muttei olisi kenenkään huolenpidolla?

Mun mielestä tää on niin väärin, että jotkut saa kotiin vaikkei oikeasti edes tarvitse ja sellaiset jotka yrittää tulla toimeen oikeasti omillaan, niin niillä ei ole mitään mahdollisuutta.
[/QUOTE]
Sitä en älynnyt kysyä, olisiko tämä kuntakohtaista. Mutta ainakaan täällä meillä ei siis kotona asuva lukiolainen ole oikeutettu toimeentulotukeen, jos vanhempien tulot on liian suuret. Ja niin mä olin arvellutkin asian olevan, halusin vain vielä varmistaa sen. Olisihan se aika hurjaakin, jos kaupungin jokainen 18 v saisi joko Kelasta tai sossusta joka kuukausi sen - mitä sen nyt oli - 300 €.

No jo on kyllä sossussa ihme toimintaa jos kotona majailevalle, 18-vuotiaalle, ei-mitään tekevälle maksetaan toimeentulotukea!! Siis mihin se sitä muka tarvii jos kaikki sen ruoka ja asuminen maksetaan sen puolesta eikä sen ittensä tartte mitään mistään maksaa? Tässä huushollissa nimittäin yksi lusmu (miehen poika) sellaista aikoo hakea, kun pitää rahoittaa ryyppääminen ja tupakointi! Minusta se vaan on niin epäreilua, että jos tuommoinen kloppi, joka ei oikeasti ELÄMISEEN sitä rahaa tarvii, saa sossusta 300 euroa kuussa... ja sitten taas sitä toimeentulotukea oikeasti elämiseensä ei sitä saa jonkun ihme pykälän mukaan ja pihalle omasta kämpästään joutuu! Minulle kävi nuoruudessani näin, jäin yllättäen työttömäksi, en saanut kuukausiin ansiosidonnaista enkä rahaa mistään. Palkkani ennen työttömyyttä oli hyvin pieni (käteen 900-100e kuussa) eikä siitä säästöön jäänyt, enkä tietenkään ymmärtänyt yrittääkään säästää. Sossun äijä laski, että "Pitäs olla sulla käytettävissä vielä useita satoja euroja, ei tipu toimeentulotukee!". Ja sitten tuollaiset pennut, jotka eivät töidenteosta perusta, pummivat sossusta rahaa juhlimiseen. Kyllä ottaa pattiin. Ittehän passittaisin tuon klopin jo omilleen pärjäämään, mutta enpä voi kun ei ole mun lapseni. Ihan tosissaan toivon, ettei paikkakunnan sossu myönnä tukea. Menkööt töihin tai opiskelemaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Erään 18-v:n äitipuoli;22889179:
No jo on kyllä sossussa ihme toimintaa jos kotona majailevalle, 18-vuotiaalle, ei-mitään tekevälle maksetaan toimeentulotukea!! Siis mihin se sitä muka tarvii jos kaikki sen ruoka ja asuminen maksetaan sen puolesta eikä sen ittensä tartte mitään mistään maksaa? Tässä huushollissa nimittäin yksi lusmu (miehen poika) sellaista aikoo hakea, kun pitää rahoittaa ryyppääminen ja tupakointi! Minusta se vaan on niin epäreilua, että jos tuommoinen kloppi, joka ei oikeasti ELÄMISEEN sitä rahaa tarvii, saa sossusta 300 euroa kuussa... ja sitten taas sitä toimeentulotukea oikeasti elämiseensä ei sitä saa jonkun ihme pykälän mukaan ja pihalle omasta kämpästään joutuu! Minulle kävi nuoruudessani näin, jäin yllättäen työttömäksi, en saanut kuukausiin ansiosidonnaista enkä rahaa mistään. Palkkani ennen työttömyyttä oli hyvin pieni (käteen 900-100e kuussa) eikä siitä säästöön jäänyt, enkä tietenkään ymmärtänyt yrittääkään säästää. Sossun äijä laski, että "Pitäs olla sulla käytettävissä vielä useita satoja euroja, ei tipu toimeentulotukee!". Ja sitten tuollaiset pennut, jotka eivät töidenteosta perusta, pummivat sossusta rahaa juhlimiseen. Kyllä ottaa pattiin. Ittehän passittaisin tuon klopin jo omilleen pärjäämään, mutta enpä voi kun ei ole mun lapseni. Ihan tosissaan toivon, ettei paikkakunnan sossu myönnä tukea. Menkööt töihin tai opiskelemaan.

Korjaan, siis "ja sitten taas sitä toimeentulotukea oikeasti elämiseensä TARVITSEVA ei sitä saa.." ja käteen siis sain 900-1000e.

Yhteistyössä