11/08 masunkasvattajien murut *tammikuussa*

manna: Rokotteet on juuri noin miten Anzkuli listasi. Rokotusohjelma ja luettelo riskiryhmien maksuttomista lisärokotteista (joihin hepatiitti-B Suomessa kuuluu) löytyy myös THL:n (entinen KTL) sivuilta:
http://www.ktl.fi/portal/suomi/terveyden_ammattilaisille/rokottaminen/rokotusohjelma/

Nyt on Otsolle annettu kolmeen kohtaan rokotukset, kovasti itki, mutta ei ainakaan heti tullut mitään punotusta tms. Ja rauhoittuikin sitten aika nopeasti. Sinänsä kiva, että nyt rokotukset tulee eri paikassa kuin tavalliset neuvolakäynnit, niin ei tule ikävää assosiaatiota neuvolan tädistä :)

Soseiden teosta... Ei musta niihin mitenkään erikoisen paljon aikaa mene. Musta enemmän aikaa menee tavan ruoan tekoon kun sitä pitää tehä joka päivä! Soseita teen pakkaseen tosiaan valmiiksi ja sieltä nopea ottaa sulamaan.
Kuorii vaan kasvikset ja kiehuttelee, soseuttaa ja jääpalamuoteissa pakkaseen, that's it =)

Meillä oli varsin ihan yö :( Yhden aikaan päästiin ukon kanssa nukkuu. Vauva alkoi itkemään joskus 23 jälkeen johon esikoinen heräs. Ei isompi sit rauhoittunut helposti ja oli reppana ihan sekaisin, luuli että on jo aamu ja oli tulossa pois sängystä :( Sit kun saatiin homma hiljenemään, nukuttiin aamuyöhön saakka seuraavaan herätykseen =)

Kohta tulee mun äiti käymään, kiva kun näkee ihmisiä pitkästä aikaa! Ei oo kukaan tullut käymään kun ollaan kipeinä oltu, eikä vastaavasti olla ite käyty missään samasta syystä!

no nyt on asioilta palattu, huh! Aikas monessa paikassa piti juosta, ja retuuttaa kaukaloa mukana. Poika ei oo tosin moksiskaan :D Kävin nyt hakee esikoiselle sen ihanan ticketin pipon ja kuinkas ollakaan oli -30prossaa, että mikä säästö! ;) ja tuolle pienemmällekin mukaan tarttui yksi reiman kevätpipo, ei vaan voinut vastustaa...ja muutama muukin vaate. Nyt lupaan ja vannon laittaa kukkaronnyörit kiinni! Kun ei tuo raha kuitenkaan puussa kasva!

Kyllä mulla riittää aika, pakko riittää, soseiden tekemiseen ym., niin kauan kun mulla on monta kertaa päivässä aikaa avata tää konekin. =) Ihan ittekseen ne kasviksen siellä sitten kiehuu ja sillä välin taas voi vaikka netteillä :LOL:
Ja mä tykkää tosi paljon laittaa ruokaa, niin ompahan sitä puuhaa sitten enempi.

nyt syömään jotain, kun huomaa ettei taas tänään oo oikeen ehtinyt syömään, tulee muuten illasta ikävä, kun poitsu ärjyy niukkaa ja ravintoköyhää maitoa! =)

Mulla ei aikaa ole vaan niihin soseiden tekoon,tuttipullojen pesu on nopee,en tiedä kyllä mun täytyy sanoo että pakastettu mössö ei ole kyllä hyvää,oon joskus tehnyt tuota,silloin oli 1 lapsi ja nyt 3 kolme ja eläinmäärä iso niin ei helkkari,liikaa hommaa,lasten kanssa olemiseen laitan vaikka mielummin sen ajan,täytyy näin aatella kyllä... ei sovi millää mun aikatauluun vaikka mikä ois....

hih, kyllä meillä ainakin tytölle kelpasi pakastetut soseet, silloin ei purkkieväät kelvanneet ollenkaan ;)
Ja silleen ajattelen että kun ei me itekään valmisruokia syödä pahemmin niin en sit halua vauvallekaan valmiita tarjota. Ja tulee muutenkin halvemmaks kuin purkit.
Helpompi omista soseista siirtyä aikanaan karkeampaan ruokaan kun ei ole tottunut ihan hienoon rakenteeseen. Näin ainakin luulisin kun kaverini tarjosi pelkkää purkkia ja pojasta tuli kunnon sihtikurkku. Meil ei ollut mitään ongelmaa kun aloin tarjoamaan karkeampaa ruokaa =)

Mut tässäkin asiassa jokaisella omat mielipiteensä ja syynsä miksi tekee näin tai noin ja miksi ei tee tuolleen ja silleen :D

Muoks. pitää vielä lisätä että parempi vaan muksuille maistua mun soseet kun kerran kokki ammatiltani olen :LOL: Jos kerran asiakkaille kelpaa niin pitää se lapsillekin :whistle: :D

Eiköhän tuota aikaa liikene siihen mikä itse kullekin on tärkeää... Ja jokaisella on oma tärkeysjärjestys asioille, saa ja pitää ollakin, itse kyllä meinaan tehdä soseet lapselleni lukuunottamatta hedelmäsoseita =) Muutenkin lähinnä huvittaa se kun niin usein vedotaan ajan puutteeseen millä minkäkin tekemisen kohdalla. Kuitenkin kyse on lähes aina halusta..Esim. liikunnan puutteen niin moni selittää ajan puutteella..Itse himoliikkujana revin sen ajan vaikka yöunestani! :D

hansu: Tuo on kyllä totta, tuo ajanpuutteella selittely :D Mulla se selittää sen miks ei tuu käytyä lenkillä niin usein :whistle: Paitsi pitää taputtaa ittee nyt olalle, sain tänään aikaa järjestettyä että käytiin kaikki ulkona =) Jes hyvä minä :saint:

Meillä likat on syönnyt " karkeampaakin " ruokaa sitten kun on tullut sen aika.

Ajasta noin muuten niin,mulla on koti aina siistinä ja joutuukin pitäämään kun lemmikeitä on sen verran,pyykkäämistä ja lasten kanssa oloa,parisuhteelle oloa,lemmikeille aikaa,yhdessä ihan perheen kanssa oloa ja vielä se ihan omakin aika.... joissain päivissä on ne kaupunkireissut yms jutut,kyllä siinä aina on tekemisensä että saa hommat hoitumaan.
Mä en revi vaikka omasta yöunestani,koska on se sairaus niin se tarvii sen yöunen aina mahdollisimman hyvin,ikävä kyllä...Niin ja vielä väännän ulkoilun jokaiseen päivään.. treenailla mun ei tarvi onneksi,koska tulin hyvin omiin mittoihin ilman hienvääntöä ;)

Nyt kun on tää kyselyikä meneillään...

Miten kauan aiot olla kotona?

Mulla tilanne että on siis vakipaikka mutten haluis mennä sinne enää takas :( Ainakin tän vuoden loppuun pidän hoitovapaata, todennäköisesti vielä 2010 puolellakin!
Tietenkin olettaen että miehellä töitä. Sit jos ei ole, käy rahatilanne niin tiukille et pakko lähtee duuniin.
Unelmatilanne ois että kun nuorin ois sellaiset 2v molemmin puolin, lähtisin töihin! Mutta siis ihan johonkin muuhun, ei edes keittiöalakaan enää kiinnosta. Mut kouluunkaan en kyllä haluu, huonot opintotuet sekä ei kiinnosta istua koulunpenkillä enää :( Oppisopimus ois mahdollinen juttu mut jääpi nähtäväksi sitten!

Moi! 2kk neuvolassa käyty Ollin kanssa ,paino oli 5146g(3215g) ja pituus 59.3 cm (49.5)
hyvin oli poitsu kasvanu =) muutenkin tyytyväinen vauva meillä..
Anzuli ja Maotao:Mitkä oli teidän vauvojen mitat nyt tällä hetkellä?
äityliini ja Olli 2kk

heips,
isoveikkakin nyt sitten kotiutui mummulasta =) Ruoanlaittoa on tässä ollut iltapäivässä ja lenkillä kävin vauvan kanssa pikkukakkosen aikaan..vaikkakin vettä sataa, mutta pakko oli päästä ulos!

Kotona olosta....mulla ihan samanlaiset suunnitelmat kuin luminkalla! Myös vakipaikka, mutta ei kiinnosta sinne enää mennä isommin. Tarkoitus olla kanssa ens alkuun tää vuosi kotona, ja mahdollisesti siihen kun tuo pikkuinen olisi 2-3vee. Tarvittaessa otan hoitolapsen...lapsia...jotta sais lykättyä töihin menoa. Lainat nyt kuitenkin maksettava, ja itellekin pitää jokunen kymppi jäädä omiin juttuihin. Mutta tiukillehan se menee sitten elokuun jälkeen. :/
Mä en haluis enää vuorotyöhön. Ja oon miettinyt jopa kokonaan jos alkais hoitaa lapsia kotona. Kun esikoinen menee kouluun silloin kun tää on 3v. Ja ne aamut ja iltapäivät pienen koululaisen kanssa....jaa, mutta empä taas jaksa alkaa vaivaan päätäni, kun siihen vielä kuitenkin muutama vuosi aikaa.
Oispa vaan niin ettei aina tarvis miettii mihin on varaa, vaan vois tehdä niin kuin haluaa. Plääh..

Pojalla oli mitat tänään 63,5 cm ja 6950 g, eli ihan kohta menee seiska rikki!

Lapsi reppana tuossa aiemmin ulisi ja ynisi tunnin sylissä ja pää tuntui vähän kuumalta, alkoi vissiin rokotuksen sivuvaikutukset iskeä. Varsinaista kuumetta ei kuitenkaan ainakaan vielä noussut. Annoin yhden supon (lääkäri sanoi että voi antaa vaikkei vielä ole 3 kk) ja sitten vähitelleen rauhoittui. Selvästi näki, että olo oli kurja :( Kuitenkaan mitään kovaa punotusta tai turvotusta ei rokotuskohtiin tullut.

Soseita en ole vielä yhtään ajatellut, odotan että neuvolassa ensin jutellaan asiasta ja alan sitten orientoitua siihen puoleen :) Varmaan teen itse silloin kun jaksan ja sitten ostan jos tarvis tulee. Meillä ei ainakaan ole ihan kauheasti pakastintilaa.

Helmi, mulla on sama juttu että pitää aina erikseen muistaa syödä "kunnolla", jotta tulis tarpeeksi tuota maitoa.

Meillä poika menee todennäköisesti hoitoon heti syksyllä. Mies on tosin vähän miettinyt hoitovapaalle jäämistä muutamaksi kuukaudeksi, mutta vielä ei olla mitään lyöty lukkoon. Itse palaan työhön joka tapauksessa, kun on sellainen projekti jossa on oltava syksyllä paikalla. Mulla ei kuitenkaan ole varsinaisia työaikoja, kun olen "omassa työssäni työllistyvä", joten voin suunnitella aikataulut niin että pikkuisen ei tarvitse olla heti alkuun mahdottoman pitkiä päiviä hoidossa.

Maikki & Otso viikon päästä 3 kk

tuossa siis vilho muutama päivä sitten. vähän nuo leveelahkeiset 70-luvun haalarit on hankalia kun lahkeet kiipee aina ylös...
tänne ei mitään arjesta poikkeavaa, syödään paljon,nukutaan vähän ja välillä huudetaan ja jokelletaan ;)
harmi kun sitä fisher pricen 1-2-3 rainforest-puuhamattoo ei oo viekään kaupoista löytynyt, viikin prisma, stokka, keskustan lelukaaupoistakaan tunnu löytyvän.no,ehkäpä tilaan sen sittenkin netistä
mut nyt syömään! :wave:

noonie, huippusödet pöksyt teidän ukkelilla!!! =) =)

me tuossa juotiin äsken miehen kanssa teetä KEITTIÖSSÄ ja tuli ihana fiilis...ihan kuin joskus silloin aikana ennen lapsia, kun joka ilta haudutettiin kunnon teetä ja tehtiin leivät ja istuttiin vastakkain...huom! ei teeveetä töllöttäen. Tosin piti meille pienempi mies seuraa, mutta se ei haitannut mun fiilistelyä. Pitäs koittaa nähdä vissiin enemmän vaivaa parisuhteenkin eteen, kun vaan aina jaksais. :heart:

ainiin, oli muuten ihan sairaan herkulliset leivätkin, kaivoin kaapin uumenista OBH nordican pöytämalligrillin...paahtoleipiä, cremebonjouria, keittokinkkua, tomaattia, juustoa...grillaus ja leikkasin vielä kolmioiksi. :p :p

Niin ja voitin illan kruunuksi vielä esikoiselle kahdet legon caprit (juu, tiedän kesään on vielä matkaa, mutta uskokaa pois, kohta me kärvistellään helteessä...)
Mutta kakkamaisempi juttu on että se ticketin megamagee pipo on poitsulle liian pieni!! Nyt sitten joko myyn sen ja saan omani lähestulkoon takas. Tai laitan jemmaan oottaan kun tää ukkeli on jotain 2-3vee...ja huomaan että se ei ookkaan enää niin hieno. Hö, mä mietin...

helmi

Soseista: En ole suunnitellu viellä mittää! En edes tiedä mitä täällä suositellaan (Kuunkulta...?) ... luultavasti jotain ihan päinvastasta kuin Suomessa :LOL: Mut kysymys: Miten vanhana vauvan pitäis viimeistään saada jotain muuta maidon ohella, eli miten vanhaksi vois huoletta täysimettää, jos vaan suinkin kykenee ja jaksaa?

Äityliini: Meillä ei pitkään aikaan oo ollu tarkastuksia, mutta itse punnittuna tyttö oli 6,6 kg ja vaatteista päätellen pituus yli 62 mut alle 68 cm ;)

Töihin ois kauhee hinku jo nyt. En viihdy hirveen hyvin kotona, vaan tarvin vähän enemmän ihmisiä ympärille. Vaikka vauva on tosi ihana ja sen hoitelu on kivaa ja onhan kotonakin kovasti hommaa, niin mulla on sellanen hölmö olo kokoajan, että jotain on tekemättä. Vaan ehkä tästä viellä rytmi löytyy. Suunnitelmissa ois olla kotona loppuvuoteen ja sitten pitää kattoo jos löytyis hyvä hoitopaikka. Se voi olla täällä vähän vaikeaa.

Jep, puolivuotiaaksi on suositus täysimetyksestä nykyään...

Soseista... meinaan itse tehdä suurimmaksi osaksi, hedelmä- ja marjasoseet kyllä ostan kaupasta. Toki kaupan soseita käytetään sitten reissussa, ovat käteviä kun säilyvät lämpimässä. Mä tykkään senkin takia tehdä soseet itse, kun vauva saa sitten "tuhdimpaa" pöperöä, meillä kun nämä lapset on näköjään tulleet tähän suursyömärien sukuun jo pienestä pitäen :ashamed: . Ne purkkipöperöt on mun mielestä vähän pliisuja, pari perunanpalaa jossain kastikkeessa :snotty: . Mutta kuten sanottu, niitäkin käytetään tarpeen mukaan.

Töihin meinasin palata tammikuussa 2011... Esikoinen aloittaa koulun 2010, joten sen syksyn ainakin haluan olla kotona katsomassa miten se alkaa sujumaan. Mullakin on vakityöpaikka, jonne kyllä sitten palailenkin tosi mielelläni. Nyt jo välillä tulee ikävä ihania työkavereita, eikä se duunikaan ole paskimmasta päästä :whistle: .

Meillä on tytöllä torstaina lääkärineuvola ja sunnuntaina vietetään ristiäisiä, joten kiirusta pitää tällä viikolla. Mulla on vähän sellanen paha tapa jättää kaikki viime tippaan ja nytkin on vielä lähes kaikki ristiäisjutut hoitamatta, joten pitäis varmaan alkaa hommiin :whistle:

-HC-

Töihin paluun suhteen mulla on vähän samanlaiset fiilikset kuin Luminkalla ja Helmillä, eli vakipaikka on mutta ei yhtään huvittaisi palata duuniin:/ Mulla myös vuorotyö jota en voi enää ajatellakaan, samassa firmassa olisi kyllä mahdollisuus paiskia päivätöitäkin mutta sana "työ" ei kuulosta yhtään houkuttelevalta... Vuoden loppuun meinaan kotona olla ja sen jälkeen katsotaan tilanne uudelleen. Lainat on maksettava ja ei hirveesti jaksais kituuttakaan vuodesta toiseen. Tosin vielä ne ehtii fiilikset muuttua, tässä kun kotona pyörii niin alkaa kaipaamaan aikuiskontakteja enemmän - luullakseni:)

Täytyy tästä alkaa hakeutuun unten maille, pikkumies nukkunut n. tunnin verran
:heart: Meillä kuitenkin syödään yöllä se kaksi kertaa, joten herätys edessä ekan kerran viim. kolmelta! Öitä mammat!

huomenta

Yö meni loistavasti vaikka ajattelin eilisen kiukku päivästä että ei mee yökään hyvin mutta Leevi nukahti klo:19 ja heräs ekan kerran syömään 02.10 ja sit kuudelta mutta kuudelta annoin vaan tutin ja edelleen nukkuu. Ei heränny vaikka isoveli vietiin ja Leeville puin päälle ja riisuin hänet.
Eilen tein päiväkotiin uuden sopimuksen Juusolle ensikuun alusta hän on siellä 12pv mutta puoli päiväisenä, juusolta jäi päiväunet pois ja päikyssä ne ois nukuttava niin menee illat ihan plörinäksi ku ei tahdo saada häntä sit nukkumaan vaikka ei sielläkään nuku kuin 30min.Ajattelin että nyt kevät mennään näin ja kesän on sit kotona, katsotaan sit syksyllä miten tehdään, meneekö hoitoon ollenkaan vai meneekö molemmat hoitoon ja minä töihin.

Töihin paluusta ei ole vielä mitään tietoa, vakipaikkaa ei ole ja haluaisin ehkä tehdä jotain muuta kun mitä tähän asti olen tehnyt.Katoo nyt mitä sitä keksii ja milloin lähtee töihin.

Soseista ajattelin tehdä itse mutta katsotaan miten ne Leeville sit maistuu, Juusolle ei maistunut ollenkaan söi vaan purkkeja mutta jospa Leevi suostuis sit niitä syömään. Hedelmä-ja marjasoseet ajattelin ostaa ja joskus varmaan purkkejakin mutta lähinnä jos itse yrittäisi tehdä tulisi iso säästö kun itse tekis. Kunhan siirrytään liharuokiin ja karkeampaan joskus sit 7-8kk niin silloin ottaisin mielelläni ohjeita vastaan.

Taidan painua aamiaisella ja sohvalle hetkeksi pitkälleen.

keiju

Yhteistyössä