11/08 masunkasvattajien murut *tammikuussa*

Päivää taloon!

Onnea jennyA:lle! Saanen udella oliko suunniteltu etukäteen yhdessä kihlajaispäivä vai tuliko yllätyksenä?

Me käytiin tänää parin tunnin vaunulenkillä, ihanaa kun tännekin on tullu talvi! Matilda nukkui neljän tunnin päiväunet, söi ja nyt jatkaa viellä unia sohvalla isän kanssa. Onko ihan normaalia, että parikuinen nukkuu noin paljon?

Sitten kysymys teille jotka käytätte Cuplatonia: Käytättekö jatkuvasti vai kuurina? Meille sanottiin ettei sais käyttää jatkuvasti (käytämme siis vastaavaa saksalaisa tuotetta) vaan pitäis löytää ilmavaivojen syy ja poistaa se. No syy on mun nähdäksense, että likka hotkii ruokansa, mutta ei se taida kakskuinen mua uskoa, jos sanon että "Ei saa hotkia...!"

Keiju puhui vauvajumpasta. Olisko jossain netissä sen ohjeita?

HEIPPA!
Mä kiinnostuin myös keijun mainitsemasta vauvajumpasta? Minkä mukaan teet liikkeet?

Cuplatonista....kyllä me ainakin ollaan käytetty esikoisella ja tälläkin useempi kuukausi putkeen. En tiiä sitten kuinka sais..

MAOTAO: meillä nukkuu eelis kanssa päivällä ensin 3-4tuntia (varsinaisiksi päikkäreiksi kutsun) ja lisäksi 1-2 unet kestoltaan ½-1½tuntia illan mittaan. Yöt tosin onkin sitten mitä sattuu. Välillä nukkuu ja välillä kukkuu :whistle:
Tää poika on kyllä aikasmoinen silti nukkuun, enemmän nukkuu kuin veljensä, tai ainakin siltä tuntuu.

Oltiin sitten päivällä 3tuntia jäällä, pilkittiin ja grillattiin makkarat. Ihana ilma. Eelis nukkui koko ajan, oli vaan pienoinen haaste saada matkarattaat jäälle :D Kun lunta oli kivasti.
Nyt oltiin vaunulenkillä ja makuunista hain lauantainameja :ashamed: Pakko herkutella. Ja nyt ootellaan että sauna lämpiää...
Mukava päivä ollut!

helmi

Maotao:meillä on Ollin kanssa maanantaina neuvola,ei mitään tietoa pojun mitoista tällä hetkellä.Merkkailen sitten ku ollaan käyty niin voidaan vertailla lapsukaisten kokoja =)
Tuosta Cuplatonista sen verran että meillä on käytössä ja annetaan aina ku tuntuu että tarvii,siis ei koko ajan.Meillä on auttanut masukipuihin..mä söin vasta kotipitsan kotzonen,ai ku oli hyvää :p (ja kilot on ja pysyy)..JennyA:lle Onnittelut! :flower:

maotao: Oli yllätys :D Onhan asiasta kyllä puhuttu ja jotenkin osasin odottaakin.

Nyt täytyy alkaa katella huomiseks kakun täytteitä, miehellä on synttärit :)

Olisko jollain ideoita, millaisen täytteen vois tehdä tuorejuustosta? Kun sitä sattuis olemaan jääkaapissa. Marjoja ja flora vanillaa löytyis kans...

-JennyA-

Voi että tätä tautia, hermo menee :kieh: Nenä ihan tukossa eikä meinaa niistämällä mitään lähtee.. Äänikin ihan paineessa!

Meillä meni yö ok, kerran vauva söi. Tai no kahdesti jos kahdeksan syöttö lasketaan kun jäätiin vielä sen jälkeen nukkumaan =) Esikoinen onneksi nukkui heräämättä, alkaa hänelläkin olla nenä tukkoinen ja yskii... :(

Minäkin haluisin jo ulos, parempi parannella ainakin tää päivä vielä. Ei tuolla oo edes pakkasta, tuulee kovasti! En sit viitti vielä viedä vauvaa ulos nukkumaan kun ei terve vielä ole.

G: Aiotko tehdä itse vauvalle soseet vai ostatko valmiina?

Kauheeta ajatella et kohtahan soseet alkavat olemaan ajankohtaisia :eek: Vastahan nää syntyivät!
Mut joo, esikoiselle tein kaikki ruoat itse, ainoastaan hedelmäsoseita kaupasta ostin. Paitsi lähempänä vuoden ikää tuli ruokapurkkeja ostettua, jos en ennättänyt tekemään tai piti muuten vaan saada nopeasti ruokaa.
Musta oli kivaa tehdä itse, pakkaseen jääpalamuotteihin vaan ja siitä rasioihin! Sit keittelin paljon marjakiisseleitä, tyttö tykkäs kovasti niistä =)

huomenta!
Jo toinen hyvä yö takana :D klo.23 mentiin vauvan kanssa nukkumaan, 5.30 heräsi tissille ja siitä 9.30 saakka nukuttiin! Mies lähti pilkille ja esikoinen pääsee taas mummolaan yökylään, parin tunnin päästä sitä tullaan hakeen ja menevät stiigaileen ja luisteleen.
Mulla on leivät kohoomassa, leivon nyt että saa poika viemisinään tuoreen leivän :p

Mä meinaan sitten siivoilla, pyykätä ja mennä taas päivittäiselle PIIIIIITKÄLLE lenkille vaunuilla, soittelin yhden ystävän seuraksi. Ja vois illalla käydä vauvan ja miehen kanssa ravintolassa syömässä. Tai sitten jos hakis jotain hyvää kotiin, kanasalaatti paikallisessa kebabbilassa on todella herkullinen.

Luminka kyseli soseista...joo, kaameelta tuntuu että se alkaa olla ajankohtaista! MIhin tää aika oikeen menee??? Mä oon nyt vatsantoimintaa parantaan antanut luumua lusikallisen ja on yhtä hymyä ja maiskuttaa kun saa sen lusikallisen :D Mutta koitan pärjätä tissillä niin pitkään kun tuo hyvin sillä kasvaa! Tai nukkuu hyvin, jos nyt yleensäkään nukkuu aina hyvin. Mutta ihan samanlailla kuin esikoisesta, meinaan itse tehdä! Tykkäsin myös tehdä soseita ja kun meillä muutenkin kokataan kaikki ruoka itse, niin siinä samassa sitä niitäkin väsää..Halpaa ja suht iisiä! Pakastin myös jääpalamuotteihin.
Reissuja varten myöhemmin kanssa valmiita ja hedelmäsoseet oli kaupan!

Nyt tuo esikoinen vaatii äitiä! :heart:

helmi

Huomen ja päivä kaikille.

Kauheasti juttua tullut taas, pariin päivään en ole ehtinyt koneelle oikeen kunnolla. Täällä aina välillä kärvistellään Oskarin masukramppien kanssa, sillä aina välillä tulee sellasia kiljuntakohtauksia jotka ajattelen että johtuu masusta. Muutakaan en oikeen keksi... Äskön tässä sylissä kitisi tovin ja meni jatkamaan uniaan. Olen muuten viime päivinä huomannut että pikkuväki nukkuu päikkärinsä tosi hyvin meidän sängyllä ä-pakkauksen makuupussissa. :LOL: Tai yleensä toinen nukkuu sängyssä ja toinen meidän sängyssä. Tällä kertaa Oskari makuupusseilee, tosin nyt röhkii siihen malliin että saattaa vaikka herätä. Pian ollaan lähdössä mummolaan kylään, minä ja lapset. Mies jää kotiin kun kaikki ei autoon mahdu. :D

Luminka gallupoi soseista, luulen että teen osan ja osan ostan valmiina, ehkä noin 50/50. Marjasoseet ostan, mutta perunat ym voi ite tehä pakkaseen. Isoille pojille aikanaan kanssa tein, Artturi söi hyvin mutta Kasperi inhosi mun soseita... :ashamed: Se poika on purkkiruokapoika. Saa nähdä miten näiden pienten kanssa käy.

Näin viime yönä unta että olin taas raskaana ja kaksoset tulossa! Oikeesti, kuvitelkaa nyt jos niin kävis... meillä ois 6 lasta. Ehkä johtuu siitä että ennen nukkumaanmenoa luin vanhaa vauva-lehteä ja siinä oli paljon kaksos-juttuja. Voi kamala, toivottavasti uni ei ole enne....

PErjantaina olin vauvojen kanssa mammatapaamisessa ja tietty eksyin aleenusmyynneillekin... ostin Oskarille housut ja Wilmalle mekon, yhteensä 9.90 e. Ei paha.

Jaa, nyt pikkiriikkiset heräilee, tarvii siis mennä. Mukavaa sunnuntaita kaikille!

HM ja minit

Hari Mao:Mä näin vasta aika samanlaisen unen,miehen kanssa mentiin synnärille hakemaan meidän kaksostyttöjä,sanoin miehelle myös että toivottavasti ei ollut enne :/ tänään siivouspäivä,käskin miehen lähteä Ollin kanssa vaikka mummulaan,niin saan rauhassa siivota :)

aah, mikä ihana hiljaisuus. :saint:
Esikoisen kanssa oltiin pihalla hetki rakentamassa lumilinnaa ja sitten pappa poimi sen kyytiinsä. VAUVELI nukkuu ulkona, sain siivottua ja nyt herkuttelen tuoreella leivällä ja kahvilla. :p
Voisiko enää paremmin ollakaan.... :LOL:

joskus näinkin.

Niin ja nyt sitten huutonettiin katsoon onko tullut huutoja omista kohteista. Ja tekeen löytöjä. oNKO muut koukussa huutonettiin???? Ja onko jotain tiettyä mitä etsitte vai vaan seikkailette?
Mä oon nyt hurahtanut täysin ticket to heaveniin, PO.P on uusin etsintöjen kohde, ja sitten ej sikke lej...lasten vaatteista. Hinnat tuppaa vaan huutiksessakin kohoovan hiukan turhan korkeiksi, huomaa itselläkin miten sokeutuu hinnoista, tulee vaan kaamee vimma voittaa huuto!! :LOL:
Lisäksi katselen tällä hetkellä itselle juhlamekkoo, kun kk:n päästä on kaverin häät. Ja aina tulee myös selailtua antiikkia, tarvisin keittiöön talonpoikais pöydän, pojille talonpoikaisen vaatekaapin, eteiseen peilin...
Niin ja vielä wanha arabia kiinnostaa ja mattojakin katselen olkkariin ja keittiöön.. :LOL: eli vähän kaikke kivaa ja kaunista!

nyt siis käytetyn tavaran maailmaan uppoutuu tää mamma.... :wave:

helmi: mä olin jossain vaiheessa huutiksen uhri. Nyt ei ole tullut pitkään aikaan käytyä. Aika paljon on tullut myytyä vaatteita sitä kautta, sekä itsellekin jotain löytänyt! Äitiysvaatteet menneet hyvin kaupaksi! Vauvojen vaatteita en niinkään ole saanut menemään...
Vaunuja myös aikoinaan kattelin, mut tulin siihen tulokseen että tulee liian kalliiksi kun joutuis postikulut vielä maksamaan..

Huutis fani olen minäkin,mutta lastenvaatteita sieltä oikeastaan eniten katon kyllä,että siihen se menee.Mä olen saannut kyllä myytyy ihan jees lastenvaatteita pois,hinnat siellä kyllä tuppaa nouseen,sitä ei voi kieltää.

Soseet ostan kaupasta,en ehdi alkaa tekeen sellasia enään tähän päälle,ikävä kyllä.
Suolaseen soseeseen lisään kyllä itse perunan,joten koko purkki ei mene kerralla sitten ...

Me oltiin ulkoilemassa ja vaavi nukkuu edelleen siltä reissulta.
Nyt odotellaan ruuan valmistumista ja kahvia vois vaikka juua ajankulukseen hih ;)

Eilen en tainnu käydäkkä täällä ... jos nyt oikein muistan. Olikin hulinapäivä.

Aamulla kävin ruokakaupalla, isi ja nuutti siivosivat sillä välin ja leevi nukkui parvekkeella. Iltapäivällä sit laittelin ruokaa ja salaatteja. Illalla pidettiin miun serkulle ylläri-vauvailtamat. Meitä oli kaikkiaan 4 serkusta, yhen serkun vaimo ja kolme meidän tätiä. Voi mahoton sitä meteliä...kaikki ollaan jokseenkin äänekkäitä ja kovia nauramaan. :D Vaan kyllä oli hauskaa. Kerättiin yhessä rahaa ja melkein 100euron eestä hankittiin kaikenlaista vauvatavaraa. Pakattiin kaikki sit vauvan ammeeseen ja siihen lahjanarut ympärille. He saavat siis kaksoset, joten kaikkea varmaan tarviivat kaksinverroin! Annoin hälle myös taas leeviltä pieneks jääneitä vaatteita taas mukaan.

Tänään ulkoilin poikien kans aamulla ja päivällä isännän kans vähän siivoiltiin kaappeja ja vaatehuonetta. Nyt on isillä ihan oma romukomero, johon miun ei tarvii vahingossaka kattoa eli saa pitää romunsa ihan niin sotkussa kuin vaan haluaa. :) Illalla kävi miun porukat syömässä - semmonen kiitosateria laitettiin kun auttelivat niin paljon ristiäisten kans.

Meidän piti nyt antaa leeville se tutti. Ihan mahottomasti luputteli kättään viime yönä ja ihan selkeesti nyt peukkua imee. Eli unitutti otettiin käyttöön. Ei tuo kyllä kovinka hyvin suussa pysyny, mutta harjotus tekee mestarin! :) Ei onneks muuten ime sormiaan kuin väsyneenä. Pirteänä ollessa ei mee sormet suuhun. Tänään leevi tais nähdä kätensä ensimmäisen kerran. Ihan pysähtyi kaikki potkimiset ja tosi tarkasti katteli omaa nyrkkiään. :)

Soseet tein nuutille ite ja aion tehä leeville kans. Hedelmä- ja marjasoseet ostan valmiina, kun tulis niin kalliiks tehä - paitsi tietysti jos tykkää ite kerätä marjoja. Ekat annokset mieki teen jääpalamuotteihin ja sit isompia satseja pakastan pilttipurkeissa. Niitä onki tuolla iso kasa oottamassa. Nuutille tein sit isompana liha-kasvis-pasta-ym. sekasoseita ja pakastin isoihin purkkeihin. Ottaahan se vähän aikaa aina, mutta kyllä siinä säästää pitkän sentin. Nyt jo itseasiassa ostin porkkanapussin että tekisin ekan satsin jo pakkaseen. Vaikka tavoite ois kyllä täysimettää sinne 6 kk saakka, mutta eipä nää jutut aina mee suunnitelmien mukaan. Ja nyt kun leevi tällä hetkellä nukkuu niin hyvin, niin aattelin käyttää tän oman energisyydenki hyödyks kun ne unetki voi hällä muuttua ihan millon vaan - niinkun esikoisen kans kävi.

huutis Mie en jaksa enää kauheesti selailla huutista. Sit jos jotain tarviin niin sit yritän ettiä. Liivinsuojia huusin viimeks kun niitä tarvitsin. Oon myyny paljon kaikkee ja koko ajan on kohteita auki, niin kauan kun on kaikki joutava myyty. :) Varmaan reilun pari vuotta oon myyny sitä kautta ja hyvin on menny kaupaks. Erityisesti miehen cd-levyjä saatiin tosi nopeesti kaupaks ja mammavaatteita ja lasten kirjoja on menny kivasti.

Mutta nyt meen unille, pojat nukkuu jo! :heart:

Anzkuli ja Leevi 2kk 4pv

voi jumaliste, nyt ärsyttää!!! olin huutanut sellasta setti itelle, missä 2 upeeta juhlamekkoo, kengät, laukku ym. No, huudon piti umpeutua vasta viikon päästä, niin olikin kohde suljettu! Juu ja saahan kai niin tehdä, mutta ei vaan tunnu kivalta. Kai joku on luvannut ohi muiden jonkun suuren summan, ja se on riittänyt. :/ Vittu! Ois ollut vaan niin mun makuun nuo mekot. Nyt sitten kangaskaupoille ja äitee kyseleen ompeluapuun.

Oltiin sitten tänään meksikolaisessa syömässä, yhden kaveripariskunnan kanssa. Ja sitten vuokrattiin leffa ja ollaan vaan löhöilty. Nyt vauvelia laitan unille, tuntuu kitisevän taas aika paljon. Onkohan sillä veikkaa ikävä. :D

Viikonlopun reissu meni hyvin, sain opiskeluhommat tehtyä ja sitten oltiin maalla. Otso nukkui kaikki automatkat (2-3 tuntia kerrallaan).

Maotao: Meidänkin Otso nukkuu mun mielestä tosi paljon edelleen, vaikka ikää tulee reilun viikon päästä 3 kk. Kuitenkin hereillä ollessa on sitten virkeä, nauraa, heiluu ja katselee uteliaana, joten en ole ottanut mitään paineita. Isänsäkin on kova torkkumaan ;)

Huomenna mennään tutkimusklinikalle ottamaan rokotteet, jotka liittyy siihen rokotetutkimukseen. Tulee siis tutkimusrokote (meningokokki B ) tai verrokkirokote (meningokokki C) sekä DTaP-HBV-IPV-Hib ja PCV. Noi HBV (B-hepatiitti) ja PCV (pneumokokki) on siis ylimääräisiä tavalliseen rokotusohjelmaan nähden. Aikamoinen cocktail, saa nähdä nyt sitten minkälaisia oireita saa kirjata seurantapäiväkirjaan...

Huomenta!

Nyt sitten isot pojat menivät tarhaan joululoman jälkeen, onpas täällä hiljaista... Oskari tuhisee tuolla meidän sängyssä, taitaa heräillä hiljalleen, Wilma näkee vauvanunta omassa sängyssään. :heart: :heart:

Yö meni hyvin, eilen pienet eivät oikeen nukkuneet pitkiä päikkäreitä iltapäivästä kun oltiin mummolassa (paljon kaikkea mielenkiintoista...) ja nukkumaan sitten vellin jälkeen menivät tuossa 22 aikaan. Vähän jälkeen puoli 6 aamulla Oskari heräili hieman nälkäisenä, Wilman herättelin perään syömään. Että ihan mukavasti mennyt! Vielä kun ite osaisi mennä ajoissa nukkumaan, taisi kello olla jo yli puolenyön kun pään tyynyyn laitoin.

Tänään ajattelin että voisi mennä katsastamaan MLL:n vauvakerhoa. Jos nyt jaksaa lähteä, se on hiinä ja hiinä. Voisihan tuo olla ihan kiva, mutta se on tuolla keskustassa niin autolla kyllä menen, ei jaksa nyt bussimatkailua.

Jospa sitä menisi heräilemään kahvikupin ääreen...

HM

rokotteista vaan pikaisesti kysymään kun huomasin Maikki79n maininneen niistä...
Eli, mitä rokotteita sit kuuluu suomessa tavalliseen ilmaiseen rokotusohjelmaan?
Meillä oli viime viikolla ekat rokotukset ja niihin kuului nyt mm toi rotavirus ja hepB ilmaiseksi. Rotaviruksen ehditään saamaan vielä toiseen kertaan ennen suomeen tuloa, mutta mietin vaan että joudunko sit maksamaan tosta B-hepatiitistä kun sitä ei ehditä ottamaan toista kertaa ennen lähtöä?
Maikki79: Mayalle nousi kuume rokotusten jälkeen, en tiedä sit olisiko johtunut just siitä hepatiitti rokotteesta. Muistaakseni tosin sai just tasan noi samat rokotteet kuin mitä teillä on kokeilussa, täällä ne kuuluu normaaliin rokotusohjelmaan just noin, eli pari ylimääräistä suomeen verrattuna ja annetaan ekaa kertaa kahden kuun iässä.

väsynyt huomen..Leevillä meni yö ährätessä, eikä oikein itekkään saanut kunnolla sit nukutta jotan odottelen että pääsis jatkamaan unia. Kakan Leevi teki heti ku heräs ja tulikin ihan kunnon satsi joten se se varmaan kaihersi siellä yöllä.

meen leikittää Leeviä ja sit uinumaan.

manna-: rokotusohjelma suomessa:

3 kk: DTap-IPV-Hib (kurkkumätä, jäykkäkouristus, hinkuyskä, polio, Haemophilus influenzae tyyppi b)
5 kk: sama
12 kk: sama
14-18kk: MPR I (tuhkarokko, sikotauti, vihurirokko)
4v: DTap-IPV (kurkkumätä, jäykkäkouristus, hinkuyskä, polio)
6v: MPR II
14-15v: dtap (kurkkumätä, jäykkäkouristus, hinkuyskä )

influenssarokote 6-35-kuisille vuosittain
rotarokote 2009 syyskuusta alkaen kuuluu yleiseen rokotusohjelmaan

huomenta.
3. yö putkeen hyvä :) Tiedä sitten kuinka kauan tätä jatkuu, mutta nautin nyt! 22 laitoin siis vauvan nukkuun, tuntia myöhemmin menin itse. KUUDELTA söi tissiä ja kymmeneen nukuttiin vielä!!! Itseasiassa tarvii alkaa herään ite aikasemmin, kun nyt ei sitten päästä ennen puoltapäivää liikenteeseen, kun tarvii ite käydä suihkussa ja meikata ym. Ja tuo vaatii huomioo..kohta siis asioille, ruokakauppaan ja kirpparille!

Muuten kiitos siitä luumusose-vinkistä, oon antanut nyt joka päivä lusikallisen, joskus parikin, ja kolme päivää aloituksesta kakka tullut joka päivä! Jatkamme siis sillä!

Nyt laittautumaan! heippa!

oon käsittäny nii et ohi huutojen ei sais myydä?

Meil nukutaa hienosti yöt, viime yönäki 20.15-04.00 ja 4.25-7.30 :) ja maidon voimalla iltasin. Vaikka vellei aloteltiiki maistelee ni pääosin aamulla ja päivällä sitä oon antanu ku viel nukutaa öisi noin hyvin pelkän maidon voimalla.

Yhteistyössä