11/08 masunkasvattajien murut *syyskuussa*

jaa-a, ei tullutkaan siskolle lähdöstä ja juhlimisesta mitään kun poika illalla oli ihan räkäinen ja kitisi kaikesta.tänään vielä räkäisyys jatkuu mutta meininki on ollut ihan eri, on syönyt kahteen otteeseen tänään jo tosi hyvin, yhteensä purkillisen ruokaa! (se on paljon meillä... ) aamupuuroo ei oo monenakaan aamuna tällä viikolla syönyt mutta en jaksa kohta enää kauhistua siitäkään.syö mitä syö ja kun syö, kunhan jaksaa peuhuta. maitoa tietty on sit mennyt jonkin verran enemmän.

aikaisemmin en huolinut käytettyjä kenkiä just sen jalan muokkautumisen vuoksi,mutta nyt taitaa olla asenteenmuutos edessä,ihan kauhistutti sokosenkin kenkien hinnat! ja ei tuolle pojalle meinanneet mitkään kengät mennä jalkaan!!!emmä tajua miten saan tuohon pikku pullajalkaan mitään talvisaappaita... :| ja se pitäis kans itekkin muistaa ettei pidä vaan niitä yksiä kenkiä pojalla ettei jalka muokkaudu kengän mukaan vaan toisinpäin.

kaupasta hain yhden siiderin,hurraa,hurja ilta tiedossa! :LOL: petivaatteet vaihdettu, Vilho syötetty, kohta suihkuun, sit syömään ja sit siideri auki namnam :p
 
Moikka taas! Mun piti tänään lähtee juhliin, mut empä taida, kun joukkoliikenne ei toimi täällä nyt oikeen ja ainakin tunti suuntaansa menis matkoihin. Voi vitjat. Lisäks tyttö oksensi just tohon latialle, mut johtuu varmaan siitä, että mies roikotti sitä jaloista pää alas päin. Toivottavasti ei oo mikään mahaflunssa.

Kengistä: Mä taas oon kuullut, että ensikengissä tärkein on, että lapsi tykkää kävellä niillä. Mull on ne parit käytetyt himassa, mut mietin kyllä, että onko käytetty kenkä oikeen hyvä. Mutta jos miettii miten nopsaan lapset kasvaa niin tuskin on montaa kertaa käytetyt. Oikeen hienot Elephantin poikien kengät on meillä, tuntuu van vähän painavilta... Kuunkulta muuten vinkkinä, Deichmannin ensikengät on kuulemma tosi hyvät lapsille, oon useemmalta taholta kuullu. Jos noi ei sovi, mitä mulla on niin meen sieltä hakeen. Mut tääl on viellä niin lämmintä, että tänäänki oltiin paljain jaloin ulkona ja tosiaan ku ei tuo viellä kävele, niin ostan vasta sitte kengät kun "pakko on". Näkee millaset ilmtkin on, kun sillä on sitte eroa, että ostaako ens viikolla vai joulukuussa.

Helmille hauskaa iltaa!

Kuunkulta ostin välikusihaalarin kesäalesta Suomesta tai no mun äiti sen maksoi :D Mut Jako-o:lta saa Reiman kledjuja, ovat vaan kalliita... Niin piti viellä sanoo, et mähän dorka maksoin KÄYTETYSTÄ haalarista 30 euroo, mut kun OVH ois yli 140 niin musta on ihan OK. Onko se teiän haalari vedenpitävä ja mistä ostit? Kun tääl on varmaan talvell aika vesikelit. Munkin trttis viellä ostaa 80/86 haalari alkutalveks ainakin.
 
Hei! :wave:

Uskallanko hypätä ketjuun mukaan? Itsellä Emilia-tytär syntynyt 14.11.08. =)
Nooniella taitaa olla sama ongelma kuin meillä, tytöllä on niin pullukat jalat etten saa mitään kenkää sopimaan ja uskokaa pois, kokeiltu on! :snotty:
10kk neuvolassa mitat olivat: 77cm ja 15,3 kg! :whistle: Emppu on nyt kyllä laihtunut kun oppi viime viikolla ryömimään! Ja meillä siis ei kontata, nousta seisomaan tai kävellä. :ashamed: Istumaan noustaan kyllä. Paljon tulee sanoja: äiti, isi, mummu, pappa, hauva, kisu, kuti kuti, soppa = ruoka, uni. Että en sitten tiedä, miten tuo menee. Oppiiko puhumaan ennenkuin kävelemään? :eek: Isänsä on oppinut kävelemään vasta 1v3kk ja sen jälkeen konttaamaan, periytyvää? :D

Mutta anteeksi tuppautumiseni! :ashamed: :xmas:
 
En nyt tahtoisi olla pilkunviilaaja, mut vähäkö repesin Maotao, välikusihaalari :LOL: :LOL: Sattuu niitä virheitä jokaiselle, mut tuo oli aikas hyvä :D

Meillä on ollut vauhdikas päivä. Tehtiin aamupäivällä miehelle synttärikakku pari pv etukäteen. Viikolla jäis melkein mun syötäväks..
Käytiin kylässäkin, ja nyt on tytöt untenmailla. Olivat molemmat väsyjä.
Tässä dippaillaan kurkkuja, porkkanoita ja sipsejä (jälkimmäisiä koitan kovasti vältellä...). Joku elokuva vissiin kohta alkaa näkymään kunhan saa laitteen kuntoon.

Tervetuloa mukaan misskitty! Tottakai mukaan mahtuu! =) Lisään sut huomenna etusivulle. Jos en muista niin huikkaa :wave:
 
Tulinpahan tänne lauantai-illan kuluksi taas keskustelemaan kengistä. Mua ihan nolottaa et meidän pojalla ei edes ole sopivia kenkiä. :ashamed: Tollanen pullajalka niinkuin noonie kuvailit on siis meilläkin. Äitini sanoi et se on normaalia lapsella et ne on pullukat jalat, mut noi on ihan kuin ois sämpylät jalkoina, en ole vielä kellään lapsella nähny tollassia. Ja viimeks kun käytiin kenkäkaupassa sovittamassa niin ei mitkään kengät menny jalkaan, täti vaan nolona pyöritteli päätä ettei meidän kaupasta löydy. Sitten vielä kun kadulla tuli perhe vastaan jossa oli vähä vanhempi tyttö, joka oli juuri oppinut kävelemään ja oli niin ylpee uusista kengistä ja osoitteli meidän sukkasillaan olevaa pullukka jalkaa rattaissa ja se äiti sanoi tytölle "joo pojalla ei ole kenkiä"

Helmi On mulla yhet sellasseet käytetyt kovat kiiltonahkaset juhlakengät tuolla kokoa 21 , et ne ei ole silleen muokkaantuneet kun on niin kovat ja on selvästi vaan vähän käytetyt, Ois ihan hyvät mut harmi kun eihän nekään mahdu kyllä tuohon jalkaan mitenkään. Ne kaikki muut tennarit ja pehmeemmät kengät mitä on tarjottu on ollu niin kauheen kuluneen näkösiä ja niin muokkaantuneet jo et pohjassa jo jalan kuva et en oo niitä huolinu. Oikeesti ihan kauheessa kunnossa et huomas et on ollu kovassa käytössä :) Siis en ois sellassii ees kehdannu kellekään tarjoo, niin huonoja oli et huh!
Musta tuntuu et monet kaverit antaa vaan mulle niitä kaikkia että saavat rojut pois nurkistaan, ei siis silleen etten arvostaisi lahjoja ja anteliaisuutta..mut liika on liikaa kun niitä kenkäpusseja tuputetaan ni oon ny opetellu sanomaan EI KIITOS.
Kyllä tavaroiden kierrätyksessäkin on joku päätepiste. Enkä mä halua olla se. Tuntuu et itelläkin on jokapaikka täynnä jotain roinaa ja ullakko loppuu kesken.

Mulla oli itelläni vauvani paha kampurajalka ja äitini sai sen jumppaamalla pois. Sitten myöhemmin oli ongelmana lättäjalka ja käytiin fysioterapiassa ja jouduin käyttämään pohjallisia. Nyt mulla on ihan normaalit jalat. Toivottavasti ei pojalle tule ongelmia noista jaloista kun se on niin korkee se jalkapöytä.

Maotao, joo just noita elephantteja aateltiin lähteä metsästämään Deichmannista, kun niissä on myös kokoja leveyssuunnassa. Jos ne vaikka sopis
Tai siis eihän se leveys ole meillä ongelmana vaan se jalan korkeus niinku niitä kenkiä ei saa edes mitenkään jalkaan.

No joo en kyllä ota noista kengistä mitään pakkomiellettä...siis eihän niitä vielä oikeestaan edes tarvii kun ei vielä itse kävele, mut jos kohtapuolin lähtee kävelemään niin ois kyllä hyvä olla talvella jotkut kengät. Onneks on ollu vielä nyt syyskuussakin niin lämmintä et on saanu mennä paljain varpain ja sehän on parasta jalalle. Onhan tässä vielä onneks aikaa löytää ne kengät ja jalkakin voi keretä viel kasvamaan.

Maotao, No ei todellakaan paha hinta käytetystä jos uutena on noin kallis haalari. Ai siel Jako-ol on reimoja. Täytyy sielt kattoo sitää valikausihaalarii, ellei sit sitä ennen käydä Suomessa :)
Mä ostin Ernstings familystä sen haalarin, ei taida olla vedenpitävä. Sellanen tavallinen toppahaalari, sellanen kovapintanen on et ehkä vähän pitää mut ei mitään teflonpinnotetta.
Voi ei kuulostaa ihan ku selittäisin jostain paistinpannusta :LOL:

Hauskaa iltaa typyille! Mä oon varmaa ainut joka roikkuu tääl :snotty:

muoks* Tervetuloo misskitty! :wave: Ai sielkin on yks pullukkajalka :D
 
Et oo Kuunkulta ainut joka roikkuu täällä :LOL: Mä just tässä MYYN vanhoja kamppeita E-bayn ostaa-myy palstalla, kun haluun roinat pois nurkista. Meil on huonosti säilytystilaa ja kellari haisee homeelle. Ei oikeen nappaile säilyttää mitään tekstiilijuttuja siellä.

Mitä Luminka, eikö teillä ole ollenkaan kusihaalaria??? Kyllä sellainen on hyvä olemassa. Ei vaan, mun koneessa on jäykkä A-näppäin, tulee joskus hauskoja kommentteja.

Kuunkulta: Jos tuut tänne päin taas joskus niin voitas käydä sellasessa ihanassa lastenkenkien erikoisliikkeessä. Siellä tätsä varmaan osais neuvoo ja tilata sopivat kengät.
Ja ne ei muuten ollu Elephantit, vaan sellaset keveet halppiskengät, joita kehuttiin. Mut Elephantilta varmaan löytyy tietty enempi vaihtoehtoja "erikoissämpyläjalkaankin".

Misskitty tervetuloa! Meidän tyttö on myös vähän tukeva ja usein ihmiset näkee asiakseen huomauttaa siitä. Taas eilen kun tyttö oli keinuhevosessa yhden keijukaismaisen pikkutytön vastapainona, ja keinuhevosen "meidän pää" tietenki töksähti aina kovasti, kun meidän tyttö oli niin painava. No toisen tytön äiti näki asiakseen oikeen taas ihmetellä tytön painoa ja kun on niin paksut posketkin... Samalla meidän tyttö alkoi myös huutaa oikeen kovaa riemusta aina kun hevonen oikeen töksähti. Sanoin vaan sille muijalle, että joo, painava on ja yhtä äänekäs kuin painavakin - ja että musta ne on oikeestaan ihan hyviä ominaisuuksia tytölle. Se on vaan niin jännä että lapsen painosta saa huomautella miten vaan. Esim. varmaan ois sekin muija loukkaantunu, jos oisin ihmetelly vaikka että miks hänen tyttärensä on kalju :LOL: No joo...

Liikkumisesta viellä: Mun suosikkivauvakirja on Remo H. Largon "Babyjahre" (Vauvan vuosi?) ja siellä just kerrotaan myös tuosta, että kaikki lapset ei tosiaan konttaa. Mulla on myös kaveripiirissä yks tällanen 12 kk vanha tyttö, joka nyt on alkanu vetää itseään istualtaan maata pitkin. Joten kukin taaplaa tyylillään, vai mitä?
 
Iltaa! Mies vuokrasi niin luokattoman huonon leffan (Agentti 86), että päätin tulla surffailemaan sen sijaan. Poika nukahti melkein laakista, kun oli nukkunut vain 30 min + 15 min päiväunia.

Misskitty, tervetuloa porukkaan!! Teilläpä puhutaan jo mahtavan paljon! Toisethan kehittyy ensin verbaalisesti ja sitten vasta alkaa liikkua enemmän, ja vissiin tytöillä etenkin tuo on ihan normaalia. Meillä Otso vaan hokee "mammammam" ja "baabaabaa", ei mitään järkevää tuu suusta.

Tänään Otso seisoi ekan kerran monta sekuntia ilman tukea! Meni taputtelemaan uunin luukkua, kun se oli kuumana ja vissiin sen verran poltti sormia, että piti päästää kädet irti :LOL: Seisoi sitten pitkään ihan itse, kädet ilmassa! Siis kyllä me ihan katsotaan tuon lapsen perään, mutta kun kymmenennen kerran rynni taputtelemaan uunin luukkua, niin ajattelin että antaa nyt kokeilla (kun ei se lasi ihan tulikuumaksi mene).

Kengistä on ollut puhetta. Meillä on kävelykengät merkkiä IMAC ja sopivat hyvin jalkaan (koko 20). Vaikka kyllä niistä pitää löysyttää nauhat ihan löysälle että saa jalan pujotettua sisään. Tänään laitoin jalkaan villasukat ja ajattelin niiden kanssa kokeilla kirpparilta ostamiani koon 22 kävelykenkiä. Nyt taisi selvitä syy, miksi kengät oli ihan käyttämättömät... Ne on niin matalalestiset, ettei jalka mene kenkään lainkaan! Napero-merkkiset.

Maotao, toivottavasti välikusihaalari ei nimenä ole enne... Tulee mieleen noista kirjoitusvirheistä se mun (ei edes kirjoitusvirhe, vaan joku ajatusvirhe), kun puhuin, että "mun miehen vaimo" sitä ja tätä... :headwall: Siitähän taidettiin kans riemu repiä :LOL: Toivottavasti TUO ei ole enne!
 
Maotao, Joo kuulostaa hyvälle tuo erikoisliike! Jos ei tuosta seuraavasta lähikaupungista mis on Deichmann löydy sämpyläkenkiä ni me tullaan sinne kiusaan sitä kaupan tätiä. ;)

Mä otan varmaan siinä seuraavalla lastenlääkärin tutkimuksessa puheeksi tuon sämpyläjalan et mitä sille voi tehdä ja normalisoituuko se joskus. Ihan oikeesti mua huolettaa toi jalka, ku en oo kellään muulla lapsella nähny.
Nyt lokakuun puolivälissä ois se seuraava käynti. Ja kohtahan tulee ne rokotuksetkin taas.

Joo mäkin tunnen yhden 2 v- pojan, joka ei ollenkaan kontannut lähti suoraan kävelemään ja sen jälkeen vasta konttasi ja just tolleen vetää itseään maata pitkin.
Huomasin että meillä tekee kanssa nyt sitä kun leikkii autolla niin menee silleen istuallaan ja jalalla työntää eteenpäin ja päristelee. Hassun näköistä.
Ja sitten leikkii että on ite auto : konttaa hurjaa päätä ja kurvailee ja kauhee pärinä vaan kuuluu :LOL: Ihan autofani on kyllä. Ja moottoripyöristä tykkää kans! Pelkää vaan sitä kypärää kun isällä on se päässä.
Nyt on niin innoissaan kun se uusi turvaistuin on nyt kasvot menosuuntaan, niin näkee paljon enemmän. Tykkää niin ajella autolla. Miehet!
On meillä leluna sellainen pieni vauvanukkekin( halus sen välttämättä kaupasta eikä hellittäny otettaan ni oli pakko kassalla maksaa) Sitä vauvaa osaa paijata ja antaa pusunkin ja välillä viskoo sitä. Nalleja pusitaan kanssa. On kova poika halimaan ja pusimaan. Kenestä tykkää niin näyttää sen :)
 
tervetuloa mukaan misskitty! :wave:
onpas tosiaan puhelias tyttö jo teillä!
meillä tulee sitä perinteistä äittätäittää ja sit kaikkee pärinää nyt, äittäkin on muuttunut välillä äiträksi ;) se isi ( tai ihhi) ja äite/äitä/äiti ja tutti- sanat jotenkin on havaittavissa,muuten ihan hölinää. kova puhumaan kyllä muttei mitään "järkevää" vielä. tai mistä sitä tietää miten järkeviä juttuja jätkällä on mut en vaan ite tajua. tästä oli yhden kallion kinginkin kanssa keskustelua (eli joku vanha densu pysäytti juttelemaan yks päivä, oli ihan antoisa keskustelu! :D )!

oikeesti mullakin tuskanhiki valuu kaupassa kun tolle pitää kenkiä etsiä...yhdet kengät nyt on, semmoset violetit tarralenkkarit (bisgaard-merkkiset kai) ja niissäkin on tekemistä että saa pojan jalkaan vaik on kokoo 22. mieluummin laittaisin vaan villasukkia jalkaan mut ei tuolla leikkipuistossa oikein niillä pärjää kun heti on hiekassa yms.

huomenna ehkä mennään käymään espoon puolella jossain lastenvaatekaupassa mikä on auki ainoastaan sunnuntaina 2 tuntia (on nettikauppa), jos sieltä löytyis vaikka vähän huokeemmalla pojalle haalarit syksyyn ja talveen.
vähän kammoksuttaa kun huutonetissä ja muualla ihmiset pyytää ihan hirveitä hintoja jo käytetyistäkin vaatteista...

eipä muakaan oikein kauheesti haittaa nyt enää ettei lähdetty kyläilemään, ois matkoihin menny tunti poikineen ja kotiuduttu kummiskin vasta joskus ysin maissa. nyt sain rauhassa juoda sen siiderin ja katella telkkaa (mikä sohvaperuna joo-o..). se on tää kolmenkympin rajan ylitys kun tämmösen kotihiiren olon mussa aiheutti kait.

nyt nukkuun! :wave:
 
tervetuloa misskitty =)

Tuo on kyl minusta ärsyttävää että pienen lapsen painosta huomautellaan. Monet lapset on "pullukoita" ja se tasaantuu jos tasaantuakseen. Turhaa siinä on kehuskella oman lapsensa hoikkuudella. Ompahan nämä "pullukat" lapset ainaki syöneet masun täyteen ja ruokahalu on hyvä, sitä myöten energiatasokin =)

Kengistä olen ostanu kirpparilta paljon, jossa siis viikoittain käyn. Onnin kokoisten en usko kovin olevan muokkautuneita vielä, koska niillä ei oo niin paljoo kävelty että ois kerinny muokkautuu, ainaki näin uskoisin. Isompienkaa lasten jalat ei oo menny pilalle käytettyjen kenkien vuoksi =) Onni on kyl saanu uutena monet kengät, on nii levee ja pullero jalka et vaikee löytää sopivaa. Nyt ostettii reiman lenkkarit, kokoa 21 ja neki vähä vaikee saaha jalkaa mut näyttää kuitenki hyvin istuvilta.

Meillä onni nyt kävelee ihan koko ajan, ympäri kämppää :heart: Eilen tuli ikää täyteen 10kk =)
Äitin iso mies :heart: Tiistaina ois 10kk neukku, normisti ois vasta 1v mut sai mennä jos haluu 10kk iässäki
 
huomenet

tervetuloa misskitty =)

Oltiin siis kaupungilla eilen typyjen kanssa ihan vaan limppari linjalla ku ens viikonloppuna ois sit kaverin kanssa 50w pippalot =) mukavaa oli, saipahan taas nauraa =)(ja juoruta)

nyt ois aikomus lähtee mökille katsoo oisko sieniä, joten palaillaan paremmalla aikaa :wave:
 
Huomenta! Mähän oon ruvennu aktiiviseks kirjottelijaks taas. Tyttö viihtyy paremmin omissa oloissaan kai? Äsken kurkkasin niin oli yhden ison huonekasvin mullat tonkinu pihalle. Kai tässä tosiaan pitää lähtee hiekkalaatikolle pian ;) Tääl ei muuten pahemmin oo hiekkalaatikkoja, van koko puiston pohja on aina pehmeetä hiekkaa - tuli vaan mieleen ;)

Maikki: Jos nimi on enne niin mulle kuiteski mielummin sitte välikusihaalari kuin miehen vaimo :D Älkääkä soimatko enää mun tekstiäni, vaan muistakaa, että lukihäirä parantaa voidan! B)

Sanoja: Meillä tulee erilaisia eläinääniä, mama (valitettavasti äitiä käyttää vähemmän), papa, jaaa (saksaks joo), Ball (pallo), danke ja "kiis" (kiitos), sitten on joitain yksittäisiä jotka on sanonu vaan kerran, en tiedä sitten onko vahinko. Oon ihan pettyny, kun tulee saksaa eikä suomee.
 
ehtisinpä kirjoittaa enemmän... Ehdin just lukemaan tekstit ja nyt Maya jo ääntelee että menisin hakemaan sängystä pois. Nukkui ruhtinaalliset 20 min...!

Kenkiä ei meilläkään oo vielä. Maya tosin istuu vaunuissa aina niin että on peitto päällä, joten ei pääse vastaantulijat kommentoimaan kengätöntä tyttöstä!! Kirpparilta löysin tosi hyvät kumisaappaat kokoa 19 muka, mutta ne on kyllä puolet isommat kuin mayan yhdet juhlakengät jotka on kans kokoa 19.
Kuunkulta, jos yhtään lohduttaa niin mun siskonpojalla joka on nyt 2v oli kans just sellaiset sämpyläjalat. Eivät myöskään löytäneet sopivia kenkiä. Muistan vaan, miten sisko valitteli että oli kiertänyt KAIKKI kaupat ettimässä pojalle sandaaleja toissa kesänä, ja ei ollut yhdetkään menneet sen jalkaan. Lopulta ainoat jotka mahtui oli crocsit. Nyt se on jotenkin tasoittunut niin että sille mahtuu tavalliset kengätkin, vaikka kengän koko kyllä sitten on ihan hehtaari suuri, käyttää samaa kokoa kuin 6 v isosiskonsa!!

Maya on myöskin tosi pullukka. Kaikki meidän tuttavapiirin lapset on sellaisia laihoja lapsia, että Mayan reidet ja sääret on esim kaks kertaa paksummat kuin muilla samanikäisillä tytöillä. Mua ei kyllä haittaa, musta on söpöä kun tyttö on pyöreä :) (tosin esim zaran housut ei mahdu sille ollenkaan päälle...) Muutenhan maya on pieni, siis lyhyt. Pituuskäyrällä menee keskitason alla, painokäyrällä keskitason yläpuolella...

pitää mennä hakemaan toinen sängystä nyt!!

tuun myöhemmin uudestaan!
 
Meillä taas vastaavasti esikoinen sai kuulla siinä vuoden iässä että "ompas pieni tyttö"! Ja mä sitte sain aina "selitellä" et on se ihan normaalin kokoinen, kasvaa kyllä mut omaan tahtiin... Ei tuokaan kivaa ollut :( Katotaan vaan niin ihmettelevät tän toisenkin kohdalla. On nimittäin samanpituinen kuin siskonsakin tässä iässä.

Mä en ole vielä edes miettinyt kenkiä, kun ei vielä ole ajankohtaista meille.

Tein tänään hyviä leipäsiä heti aamusta. Aamupala syötiin siis vasta 10 aikaan =)
Ois tarkoitus käväistä kirppiksellä kattoo oisko mitään uutta tullut.

Jaahas, tuolla pienin änkää keittiön lattialle äitille pyllynpesu-urakkaa..
 
Moi taas! Kiva olla kipeenä kun saan luvan kanssa lorvia taas täällä :) Ei jaksa nyt tehdä mitään muuta.

manna, Voi toi sun siskos juttu kuulostaa ihan samalta kuin meillä. Sämpyläjalkoja on muitakin. Toivottavasti kanssa tasaantuis toi jalka myöhemmin, tulee varmaan kanssa sitten samanlainen jättijalka. Onneks crocsit on muotii!:LOL:

Sanse, Kuulostaa niin kivalle toi teidän kävely :)

Joo ei tuo lapsen koon kommentoiminen niin kivaa ole. Meil on poika menny koko ajan siinä keskikäyrällä, mut jaloissa on vauvaläskiä ja kädetkin on pullukat, mun mielestä se on ihan söpöä ja normaalia vauvalla ja ihan hyvä vaan et on vararavintoa kun lähtee kävelemään. Meillä kaveripiirissä on 2 poikaa, toinen nyt 2v ja toinen 3 v.
Tän 2-vuotiaan vanhemmat on molemmat pieniä ja hoikkia ja poika oli jo vauvana tosi isokokoinen ja saivat aina kuulla ihmetteleviä kommentteja. Oli aina ikäisiään paljon isompi ja nyt se on alkanut jo tasaantumaan. Sen 3-vuotiaan pojan vanhemmat on molemmat isoja ja rotevia ja poika oli vauvana jo tosi pieni ja siro ja saivat siitä aina kuulla kommenttia. Nyt siis se 2-vuotias on puolet isompi kuin tämä 3-vuotias ja meidän poika on ollu siinä välillä. Paitsi nyt meidän poju meni hänenkin yli ja ovat nyt ihan samankokoisia ja painoisia 3-vuotias ja 10 kk. Nää vanhemmat on tosi paljon kärsiny siitä että poika on niin pienikokoinen, ja kun aina saivat kuulla niitä kommentteja. Kaikki oli lastenlääkärien mielestä tähän asti ok. että kasvaa vaan omaa tahtiaan. Mut nyt huomattiin ettei olekaan. Poika ei syö paljon mitään, ei puhu. Lääkärien mielestä se on jotain geneettistä ja että on 10 kk jäljessä kehityksessä. :(

Sanoista, Meillä tulee "Kakka"(lempisana nyt),Mapa, Papa, äiti, auto, namnam, puh(puhelin), Appu( lamppu), Peppi( kissa), Ei ja Nein tai Nee( saksan ei) ja vettä ja yöllä huutaa "äiti namnam" kun haluaa maitoa. Sit on alkanu puhuu vauvakieltä mikä kuulostaa ihan suomen ja saksan sekotukselta jotain:"tässsdasstsiiih" osottelee kädellä kaikkea ja haluu tietää niitten nimen. Sit se on niin huvittavan kuulosta, kun matkii puhetta. Jos ei ymmärrä jotain mitä hänelle sanoo suomeks ni toistaa: "bläbläbläblä" ja jos saksaks ni "öshöshösh". Mut ymmärtää jo hirmupaljon sanoja :tietää esim. mikä on potta( vaiks ei oo viel sanonu sitä. Ku kysyy :Missä potta on? ni menee näyttämään. Samaten saksan kielellä, ymmärtää kans.
Mut jännä Maotao et teil tulee saksa vahvempana kuin suomi, meil taas toisinpäin.
Mut näähän voi muuttuu vielä.
Miten teil Manna on,puhutteko 2 kieltä vai yhtä vai useampaa?
Nää on jänniä nää kielijutut. Meiän tuttavaperheessä on niin että nainen on ruotsalais-argentiinalainen ja mies saksalainen ja sit puhuuvat vielä englantiakin keskenään et siinä on jo 4 eri kieltä, mut pääkielenä pitävät englannin vaiks se ei olekakaan kummankaan äidinkieli.
Aikamoinen sekamelska :D
 
täällä taas. Maya meni nyt sitten toisille päikkäreille. Jospa olis tällä kertaa pidemmät!
kuunkulta: mä puhun suomea, mieheni englantia Mayalle. Toisillemme puhumme englantia, joitain fraaseja suomeakin nyt kun hän sitä opiskelee, ja joskus kolmattakin kieltä jota molemmat puhumme (toimii salakielenä kun sitä ei moni muu ymmärrä). Sitten kielisekasoppaan lisää vielä se että mun omassa perheessäni puhutaan myös Italiaa, ja mun siskoni puhuu lapsilleen italiaa ja hänen miehensä niille suomea. Itse puhuin kans ennen siskonlapsille vain italiaa, mutta nyt kun puhun mayalle suomea ja miehelle englantia menee aika hulluks aina kun ollaan mummolassa tai siskon luona, ne vielä asuu ihan naapurissa ja nähdään päivittäin... en kyllä usko että maya sitä kieltä oppii, mutta sekoittaa ehkä entisestään...

Maya ei tosin vielä puhu montaa sanaa tai ei muuta kuin heihei (ei aina kun pyydetään, mutta silloin kun itseä huvittaa, samalla kun vilkuttaa jollekin joka on lähdössä), Da (dad, sanoo sen selvästi isäänsä tarkoittaen) ja äiti on vähän niin ja näin, on kerran osoittanut mua ja sanonut äiti, ja pari kertaa huutanut sen herättyään, mutta sen jälkeen ei oo enää sitä sanonut, joten en tiedä oliko se sitten kuitenkaan ihan oikea sana vai ei. Ymmärtää se kyllä kumpaakin kieltä vähäsen, huomattiin just yks päivä että aina jos sanon: Hyvä Maya, se alkaa taputtamaan. Kokeiltiin sit englanniks samaa, ja taputti silloinkin!

Mutta tuntuu kyllä että kuunkulta teidän poika on tosi edellä kielellisesti vai onko muitakin jotka puhuu yhtä paljon??

me ollaan lähdössä reissuun tiistaina, mennään pikavisiitille italiaan jossa yksi parhaista ystävistäni menee naimisiin. Jännittää miten menee kun häät on illalla ja en usko että Maya nukkuu hyvin vieraassa paikassa, ennen niitä häitä siis, saattaa sitten olla toooooosi väsynyt illalla juhlissa...

pitää mennä taas joku yrittää soittaa mulle skypessä!

PS unohtui sanoa TERVETULOA miskitty! Ainahan tänne mahtuu!!!
 
meillä ei puhuta vielä mitään =) tai siis sitä samaa; mammamammaaa ja pappappappaaa

äh, pää on nyt niin raskas että en jaksa kirjottaa :LOL: taidan mennä pienemmän viereen nukkumaan, palaan illemmalla.

ps. ihanan paljon juttua tullut!!! ja tervetuloa miskitty!!! :flower:
 
Heippa ja tervetuloa minunkin puolestani Misskitty :flower:

Meilläkään ei puhuta mitään sanoja, mutta tota omaa mölinää neiti pitää kyllä kokoajan hereillä ollessaan... ja jos ei pidä, niin siitä tietää sen olevan "pahanteossa".

Kenkiä ei vielä ole, kun ei oikeestaan ole tarvetta. Ajattelin ostaa sitten vasta talvikengät, siihen asti sitkutellaan tossuilla ja villasukilla. Prismassa kokeilin jotain ensiaskelkenkiä, eikä mennyt meilläkään mokomat jalkaan. Meen varmaan sit kenkäkauppaan ostamaan ne ekat kengät, niin löytyy hyvät ja varmasti oikeen kokoset.

Kirppareita tulee käytettyä todella vähän :ashamed: . Mä en vaan jotenkin löydä sieltä ikinä mitään... paitsi niitä ylihinnoiteltuja rikkinäisiä ja tahraisia lumppuja, joiden hinnalla tosiaan saa kaupasta uusiakin. Mutta mulla onkin varmaan harjaantumaton silmä, kun niin vähän käyn. Meillä on kyllä tossa lähellä sellanen lastentarvikekirppis ja anopin naapurissa on samanmoinen ja niissä oon jokusen kerran vieraillut.

Perjantaina oli 10kk neuvola ja likalla oli tullut painoa vaan 90g :eek: . Pituutta oli tullut 4cm kahdessa kuukaudessa eli hyvin alkaa paino tasaantua, heti kun tyttö lähti liikkeelle :).

Päiväunista piti vielä kommentoida... meillä nukutaan vielä kahdet, just vasta 2-3 viikkoa sitten jäi kolmannet unet pois :whistle: . Nää kahdet unet kyllä sopii mulle hyvin, yhdet unet ajoittuis just ikävästi esikoisen eskarista hakemisen aikaan eli toivottavasti näillä mentäis vielä hyvän aikaa!

Meillä muuten edelleen herätään hyvissä ajoin kuudelta aamuisin, joskus aikasemminkin :headwall: . Millähän ton sais nukkumaan edes seiskaan :snotty:
 
meil ei kans tuu sanoja, äiti joskus ja si si, (isi) on tullu mut muuten sitä tätätätätätätäää vauvauvauvauvaa jne.

Oon nyt pitäny Onnilla vähä kenkii sisäl et oppii niilläki kävelee, hyvi se loppujen lopuks niil alko kävelee, ensi meni kenkii vaa räplätes aika =D ulkonaki käveli sit hiekalla kengät jalas tosi hyvin. Uskomatonta miten se mennä touhottaa kävellen koko aja, on hokassu et se on kivaa. Äitin vaavi ei oo enää vaavi :( :heart:
 
nonni, nyt on ostettuna sit välikausi- ja talvihaalarit!
meni kyllä ihan hirvittävästi rahaa... :ashamed: yritän kiristää mummoja osallistumaan vielä kustannuksiin :kieh: siis ihan hirveetä...huoh.no, eipä tarvi enää etsiä mistään noitakaan ja ehkä ne saa vielä myytyä sit käytön jälkeen edes muutamalla kympillä.

ostettiin tuolta sisukas.net:istä paikan päältä (on auki sunnuntaisin pari tuntia) ticket to heavenin musta baby baggie haalari, kokoo 80, ja on tosi reilu vielä! mut 74 ois ollut niin hullua ostaa.menee ainakin sit pitempään.http://www.sisukas.net/component/page,shop.product_details/flypage,shop.flypage/product_id,19147/category_id,18/manufacturer_id,45/option,com_virtuemart/Itemid,54/ .mulla oli joku fiksaatio tähän haalariin,yritin hirveesti katsella muitakin merkkejä mut ainakin mun silmään esim. legon musta haalari tuntu paljon hepposammalle, reimaa harkittiin pitkään mut sit kummiski toi vei voiton.

sit välikaudeks ver de terren harmaa haalari (12months kokoo) joka oli tosi hyvän kokoinen nyt, jäi vähän kasvunvaraakin kevääksi.
oisin halunnut kyllä jonkun värikkäämmän vk-haalarin mut sit pipoilla ja muilla pitää tehä nyt sitä värikkyyttä. http://www.sisukas.net/component/page,shop.product_details/flypage,shop.flypage/product_id,7734/category_id,18/manufacturer_id,47/option,com_virtuemart/Itemid,54/ tämmönen
tähänkin tilalle harkitsin aluks ticketin jotain 2-osaista joka ois kai ollut pikkasen halvempikin ja ehkä vedenpitävämpi, mut ehkä sit ens syksynä kun varmaan peuhuaa tuolla ulkonakin enemmän.

sit vielä thinsulate-lapaset, ihan kivan oloiset http://www.sisukas.net/component/page,shop.product_details/flypage,shop.flypage/product_id,19470/category_id,15/manufacturer_id,58/option,com_virtuemart/Itemid,54/.

nyt vielä talvikengät ja kumpparit kun jostain löytys...

ja, Vilho söi ekan kerran lähes samaa ruokaa, jauhelihakeittoa,kuin me! tosin suola ja enemmät mausteet puuttui, mut alas meni! ja tänään päivällä söi ihan hyvällä ruokahalulla mun tekemää bataatti-salviakanasörsseliä! wuuhuu, sihtikurkku alkaa väistyä pojasta! =)

nyt telkkaa tuijottamaan ja leikkimään vielä hetki pojan kanssa ennenkuin nukahtaa.
 
Iltaa! Aivan mahtava sää oli illalla, käytiin Otson kanssa kantoliinailemassa ja ihastelemassa luontoa (kuten koiria, ankkoja ja pihlajanmarjoja).

Tänään oltiin myös leikkipuistossa. Päällä iskän vanhat kurahousut, toimivat hyvin hiekkalaatikolla, ja luistivat ihan ok liukumäessäkin :)



noonie, stylet haalarit! Näyttävät varmasti ihanilta kirkkaan pipon kanssa!
 

Yhteistyössä