11/08 masunkasvattajien murut *syyskuussa*

Hei!!! Ja ekana onnee Sanselle!!! Multa oli menny tuo juttu aivan ohi... olin jotenki epähuomiossa jättäny lukematta just sen kohdan. Luulin et Sansee onniteltiin synttäreistä :LOL: Koskas on LA? Ihanaa, ihannaaTA :hug:

Voi täällä on niin paljon kaikkee kommentoitavaa, en tiedä mistä alottas. Sitte ku on töissä ni ehtii taas useemmin kommentoimaan :LOL:


Kengistä: Meillä on viellä käytössä sellaset (bio) nappanahkatossut, sisälle ja ulos on oma pari. Kun ei tyttö osaa viellä kunnoll kävellä, eikä ilman puolesta tartte. Oon käyny neuvomassa itteäni sellasessa lastenjalkineiden erikoisliikkeessä, missä on aivan ihania kenkiä mut sikakalliita. Heti kun tuo oppii kunnolla käveleen niin ostan sille kengät. Tossut menee 20-21 kokoa, kirppislöytökenkiä on odottamassa kaks paria kokoa 21, saas nähdä sopivatko sitten.

Kuunkulta: Munki suosikki oli tuo pliko-ratas, mut kun paljon halvemmalla sai nuo abc:t alennuksesta, joissa on ihan samat ominaisuudet, niin otin kuitenki ne. Täällä nurkalla on Mac larenit muodissa, kaikilla on ne... musta se jalkasysteemi on aika huono niissä.
 
Iltaa!

Käytiin aamupäivällä puistossa ja siellä oli 5 kpl alle 2-vuotiaita hiekkalaatikolla. Siinä oli vilskettä, yksi hakkasi Otsoa lapiolla päähän heti kun silmä vältti :LOL: Yermasoya, kyllä siellä leikkipuistossa vähän orpoa on, kun poika ei vielä osaa seistä ilman tukea. Säälittää katsoa, kun pikkuinen kyntää konttaamalla loputtoman hiekkakentän poikki, mutta tuntuu tyhmältä kantaakaan poika paikasta toiseen (menee vähän se oma-aloitteisen leikkimisen idea siinä...).

Kuunkulta, meillä on Inglesinan matkarattaat, on mun mielestä tosi saman oloiset kun peg peregot ja ollaan oltu tosi tyytyväisiä! Tosin nyt oon taas vaunutellut paljon yhdistelmillä, kun tykkään että näen pojan naaman =) Muutenkin nuo Emmaljungat rullaa niin pehmeästi suoralla tiellä. Sitten kauppareissuille (ja matkalle) otan mieluummin matkikset, kun kääntyvät ketterämmin.

Kävin tänään metsästämässä kirppareilta talvikenkiä, mutta ei niitä kyllä tahdo löytyä mistään. Kirpparin pitäjä sanoi, etteivät talvikengät meinaa ehtiä pöytään saakka, kun ne jo ostetaan pois. Löysin lastenvaatekirpparilta ihan käyttämättömät siniset nahkakengät kokoa 22, menevät toivottavasti keväällä. Nyt on käytössä koon 20 ensiaskelkengät, jotka on tosi hyvät (Keiju, Carlsonin alesta keväällä ostettu :wave: ) Meillä on sitten veljenpojan vanhat kokoa 22 tai 23 olevat Kuomat, mutta ne on varmaan ainakin alkutalvesta liian isot. Vähän sylettää nuo Goretex-kenkien hinnat, kun ne mahtuu kuitenkin vain muutaman kuukauden. Sitä mäkin oon miettinyt, että mistä sitä tietää, miltä kenkä lapsen jalassa tuntuu, kun toinen ei vielä osaa sanoa, vaikka jostain puristaisi :$

Haalareista, meillä on nyt (veljenpojan vanha) välikausihaalari kokoa 80 ja se on just sopiva. Toppahaalari ostettiin viime keväänä alesta kokoa 80 myöskin, uskon että se mahtuu talvella.

Perjantaina meen katsomaan työkaverin pientä vauvaa, muutaman viikon ikäinen vasta. Mitähän sitä keksisi viemiseksi...
 
Myöhäiset kirjoitukset vielä.
Lumilla oli 10kk neuvola tossa maanantaina ja hän on kyllä jotenkin kovin pieni kun vertaa teidän muiden lapsiin. Paino oli 8,5 kiloa, kahdessa kuukaudessa oli noussut vaan 500g! Mut ei se neuvolantäti ollut huolissaan, miinuksella menee silti paino. Pituus oli 73,5cm. Se oli pari senttiä noussut ja meni ihan käyrillä. Meillä siis 74 kokoinen välikausihaalari menee vielä mainiosti, hieman isoltakin vaikuttaa, Reiman haalari.

Huutonetistä huusin just talvikengät, kokoa 19, koska nykyiset lenkkaritkin on 19 ja ne on vielä kovin reilut. Mittasin jalkaa mitalla ja ei se mitta ollut kuin reilu 10 cm. Ja noi talvikengät on sisämitaltaan 13cm. Meilläkin on esikoisen vanhoja kenkiä mut koot alkaa 20 ylöspäin ja ne on liian isoja vielä.

Nyt pakko mennä nukkuu, kaks viimisintä yötä ollut ihan hirveitä. Lumi heräilee vähän väliä vaikka oon ottanut viereenkin tosi aikasin. Hän on vähän nuhaisen oloinen et josko sitä ois. Öitä!
 
Ja meni se viime yökin sitten ihan pepulleen. Kun lähdin nukkumaan tossa yhdentoista jälkeen, alkoikin huuto ennenku ite edes ehdin sänkyyn ja Lumi huusi kolmisen tuntia putkeen. Mä silittelin ja taputtelin ja laskin makuulle kun nousi seisomaan mut ei mitään. Sitten lopulta otin viereen mut eipä sekään auttanut.
Huuto vaan jatkui, kunnes annoin tissiä ja vähän helpotti. Kyllä se sittenkin vielä vähän väliä havahtui itkemään. En ymmärrä mikä on. Kolme yötä mennyt nyt noin. Ei se hereillä ollessaan juurikaan itke, et en usko et korvatulehduskaan on mut pitäskö kuitenkin käydä näyttää?

Oon niin kade sanselle, mut silti iloinen puolesta toki! Ihana kevätlapsi :heart:
 
Dara, jaksamista sulle! on ihan kamalaa, kun ei saa nukuttua ja sitten vielä, jos toinen parkuu, eikä mikään auta :( Meillä taas meni viime yö suhteellisen hyvin. Kerran tuo heräsi ja annoin sille pullollisen maitoa, mutta that´s it. Hyvin nukuttiin =) Mies haluais siirtää jo Leon omaan huoneeseen nukkumaan, mutta mä en vielä halua. Poika kun kumminkin heräilee vielä, niin on paljon kätevämpää pitää se lähellä. Miehen mielestä mä olen vaan niin kiinni tuossa pikku-ukossa :)

Hackmanin/iittalan tehtaanmyymälään tartteis kohta lähteä, siellä kaikki tuotteet -40%. Ihan hirveästi porukkaa jo käynyt siellä. Mä meen nyt sitten ihmettelemään, että onko siellä enää mitään jäljellä :D Isommat lähtee illalla sirkukseen mummon kanssa, joten rauhallinen ilta tulossa. Huomenna sitten töihin iltavuoroon. Kurjaa, mutta kyllä tuo monen satasen tili, joka tässä maanantaina taas pamahti tilille, saa vaan kummasti vauhtia näihin töppösiin :) Mies kyllä pärjää kotona ja maanantaista torstaihin hoitaa appivanhemmat lapsia ja meidän taloutta. Saas nähdä, miten mahdutaan saman katon alle ;)
 
Dara: meillä korvatulehdus mikä Leevillä on, ei oireillu muuten ku että yöllä kitisi ja huuti.Suosittelen käyttämään lääkärissä.

Maikki: Ostin Leeville kengät aikasemmin cittarista ja Leevi ei suostunut sit niillä olleskaan kävelemään, sit tajusin kattoa paremmin niin ne oli liian kapeat joten ilmeisesti ne puristi. :/ eiköhän ne lapsukaiset jotenkin ilmaise jos on jokukohta huonosti.
Talveksi ajattelin ihan kuomat ostaa, pitää tietty käydä ensin sovittelemassa miten ne asettuu jalkaan.
 
Dara: meillä on kans samanlaista välillä! Toissa yönä aloitti 00 itkut, nukahti lopulta vasta kolmelta |O Enkä minäkään usko et ois mitään korvatulehdusta, niin sikeästi nukkui aamulla puoli kymmeneen...
Tuolla ikenet pullottaa monestakii kohtaa (ehkä ), saattaapi sekin olla. Viime yö nimittäin meni hyvin, nukkui 20.15 - 8!
Ja meillä myös samaa kokoluokkaa sun tyttös kanssa, 10kk ikäisenä oli 69cm ja 8,3 kg :D Himpula täälläkin siis. Siskonsa oli ihan samalla tavalla, vieläkin kevyempi! On tuo nyt jo kasvanut vähän nopeammin...

keiju: oliko teillä välillä hyviä öitä, vai jatkuiko yöitkut kokoajan? Kun tuo meidän epeli saattaa välillä nukkua monta yötä hyvin, sit pari yötä huonosti...

helmi: Mä kuules repäisin ja pesin olkkarin ikkunat, välejä myöten! Nyt ei kyl sori vaan enää kykene :D
 
Hei vaan pitkästä aikaa,
täällä sitä mennään jo hoitoon rutiinisti aamuisin ja mamma töihin aamuisin.
Hienosti on mennyt, hoitaja on mukava ja ottaa pojan omat tarpeet huomioon tosi hienosti. Esim. syöttää kun on nälkä ja laittaa nukkumaan kun nukuttaa.
Ja minä olen töissä jo täydessä työntouhussa, ihan kuin ei olisi pois ollutkaan :whistle:

Täällä olen "kauhistellut" teidän vauveleiden tai siis tenavien kokoa. Meidän poika oli pari viikkoa sitten (10 kk neuvola) 8,4 kg ja 71 cm. Joten vielä menee 68 välikausihaalari. Huutonetistä ostettu 74 menee varmaan vasta keväällä. TYökavereilta sain pojan syntymän jälkeen 74 cm talvihaalarin (ei tosin vedenpitävät) ja se mennee talvella. pitää metsästää vielä joku vedenpitäväkin haalari hoitoa varten.
Ja kengät ovat vielä 19-20 kokoisia, meillähän jo kävellään myös ulkona, niin on ne kengät oltava jalassa. Ja huusin juuri huutonetistä yhdet talvikengät kokoa 20, eiköhän ne mene. Ja nehän saa aina myytyä uudelleen...

Öistä ollut puhetta, meillä oli kanssa toissayö aivan tuskainen. Tosin poika oli hoidossa nukkunut 3,5 tunnin päikkärit. Normisti nukkuu nykyään noin 2 tuntia koko päivän aikana. Joten siitä se kai johtui. Viime yö oli jo parmepi (ei uskalla hehkuttaa, sillä on yleensä huono vaikutus uniin :LOL: )

No niin, jos lähtisi lounaalle (kun tämän kirjoittaminen tapahtui työajalla :/ )

Mukavaa syyspäivää teille mammat!
 
Pikaiseen vaan:

Välikausehaalari meillä on Travallen 74, just sopivan väljän kokoinen. Lassien välikausipuku 0n 80 senttinen ja aivain tolkuttoman iso, se menee sit varmaan keväällä. Talveks meillä ois 74 "vauvahaalari" joka esikoisella meni reilu vuoden ikäiseks, mutta sovittaessa tuntui nyt melko sopivalta leeville eli ei varmasti talvella enää mee, eikä ainaka mahu mitään sinne väliin. Lassien 86 haalari on kaapissa, mutta se on aivan älyttömän iso vielä nyt, voi olla että se on koko talven liian iso. Eli pitää katella sit tarviiko ostaa 80 kokoinen haalari vielä.

Leevillä on nyt 21 kokoiset lenkkarit, ihan sopivat. Sit on 21 kumpparit, aivan älyttömän isot. Talveks ois tuolla oottamassa kahet 21 kokoiset lahjoituksena saadut kengät. Toiset niistä on isommat ja toiset pienemmät. Toivottavasti jommatkummat ois talvella sopivat. Eli otapa näistä sit selvä!!

Nuutti tuossa raukeena pötköttelee sohvalla... jospa se vaikka nukahtais!! :)
 
Kommenttia kans pikaiseen ku Lumi väsähti ja sain sänkyynsä.

Soitin sinne terveyskeskukseen, soittoaika alkoi klo 13 ja soitin pari minuuttia yli. Jonotin 4 minuttia ja kun pääsin läpi, oli kaikki tän päivän ajat jo mennyt! :headwall:
No, antoi sit jonkun ensiavun ajan klo 18 ettei tarvi toista yötä huutaa korvien takia jos siitä on kyse.

No eipä mulla muuta! :D
 
dara-81, meillä toista yötä menee pitkälti samoilla linjoilla.illalla alkaa huuto ja kitinä, ainoastaan maitoa saa alas. viime yönä vajaan tunnin välein jouduin rauhoittelemaan, pelkkä tutinlaitto ei riittänyt.jos vie tää yö menee samoilla linjoilla,soitan neuvolaan...alkaa oleen vähän voimat loppu. silti raahauduttiin muskariin aamulla ja istuskelemaan puiston kerhorakennukseen hetkeksi muiden äitien ja muksujen kanssa. nyt vilho nukkuu onneks ja mä harkitsen tekeväni samoin...vielä pitäis jaksaa illalla mennä 3 tunniks luennolle.

sit vie kysymys: onko teillä kenelläkään ollut noita ticket to heavenin haalareita? sellainen ois harkinnassa ja oon kuullut huhupuheita että olisivat kovin reippaan kokoisia? ei siis hajuakaan ostaisko 80 vai 86. vaatteissa menee kumpaakin. kummiski jos ostan ton 86:n ni hukkuu siihen tai sit 80sessa lahkeet loppuu puolisääreen (on pitkäjalkainen tää meidän pikku purumuru)

eih nyt päikkäreille,tuntuu ettei tuu koneellakaan istumisesta mitään
 
Moikka taas pitkästä aikaa!

Meilläkin oli viime viikolla 10 kk neuvola, pituus 74,7 ja paino 9,6. Hyvin kehittynyt, terve poika ja mikä parasta: molemmat kivekset oli nyt paikoillaan, ei siis tarvitse operoida:) Tämän vuoksi meillä tämä 10 kk käynti olikin, muuten ei olis ollut kuin vasta 1 v. seur käynti.

Meillä on hankittu 74 kokoa sekä välikausi- että talvihaalarit. Ovat Reiman joten hyvin mahtuvat ja ovat väljiäkin vielä. Syyskengät joilla tepastelee ulkona, on Pioni-merkkiset, (ostin Prismasta) kokoa 20. Talveksi ostin Eccon goretexit kirpparilta (kuin uudet!) kokoa 21. Nää on aika siron oloiset ulospäin ja tuntuvat sopivilta ensi talvea ajatellen. Toppatakin ajattelin vielä etsiä kauppa- ym. reissuja varten, kun löytäisi jostain makeen sellaisen...

Tänään aloitettiin musiikkiopiston muskari! Poitsu oli innoissaan, ainoa poika isossa tyttöporukassa :D Selvästi pojalla silmää naiskauneudelle; ihastui yhden tytön hiuksiin ja kävellä köpötteli sitten tytön luo silittämään tämän tukkaa :heart: Ja todellakin VAIN silitti, montaa kertaa.. Sitten taas keskityttiin laululeikkiin... Oli kyllä NIIN söpö!

Räkätautia on täälläkin sairastettu, koko porukan voimin lukuunottamatta isäntää. Pienin on ollut räkäinen kohta kaksi viikkoa, nyt vaikuttaa siltä että olisi ohi menossa. Yöt menneet vaihdellen heräämättä kertaakaan tai sitten muutamia kertoja itkeskellyt kun ollut niin tukossa. Nyt taas viime yö ilman katkoja. Daralle ja muille yökukkujien äideille voimia! Ei oo kivaa/helppoo kun vauvat valvottaa... Sitä kun on taas saanu välillä maistaa itsekin niin tietää miltä tuntuu!

Meillä on palloleikit ihan POP. Hulluna leikkii yksinkin pallolla, pyrittelee käsissä, heittelee, konttaa perässä ja nyt jopa POTKII kun osaa jo kävellä:) Ja illat leikitään takaajoleikkiä, kontataan kilpaa ja nauraa räkätetään.. Ihanaa kun nuo kehittyy ja oppii koko ajan kaikkia uusia juttuja :heart:

Jaahas, pyykkiä laittamaan.. :wave:
 
Luminka: valvomishomma alkoi Leevillä niin että välillä nukkui hyvin pari yötä sit heräili kolmen maissa huutaa ja huusi niin kauan että annoin maitoa sit ku se loppu niin hetkeks rauhittu ja sit heräiltiin 5-10min välein kiljumaan. Muita oireita siis ei ole, nenä ei vuoda, ei yski, ei kuumetta jne.
 
Moi piiiiitkästä aikaa! Ei oo tullu kirjoteltua moneen kuukauteen.. Netti ollu jonkun aikaa poissa käytöstä ja on niin kiirusta tytön kans :whistle: Vähän tietojen päivitystä, typsykkä' sai nimeksi Meri Tuuli mutta Meriksi kutsutaan.. Ikää on nyt 10kk 2viikkoa, ei kävellä vielä tai no tukea vasten muutamia askeleita eli kontataan vielä' vauhdilla.. Terveenä Meri on onneksi ollut, vain pari flunssaa.. Hampaiden tulo sen sijaan on ollu aivan jotain kamalaa, kuumetta ja unettomia öitä.. :| Neiti on muutenkin niin temperamenttinen pakkaus niin se vaan korostuu hampaiden tulon aikaan.. Yöllä on yleensä kerran heränny mutta nyt on taas herätty jopa kolmekin kertaa ja sekös alkaa jo näkymään äitin silmäpusseissa huoh...

Piti ihan alkaa kyseleen että mites muilla on lähtenyt lehmänmaidon antaminen..Onko ollu suurempia oireita? Entäs miten teillä muuten syödään esim hampaiden tulon aikaan, takkuileeko??

Terkuin Tanjuska
 
Meillä pitkästä aikaa kokonaiset yöunet takana. Pitkästä aikaa oli myös kertakäyttövaippa päällä. Eli taitaa loppua tähän mun yökestovaippakokeilut, kun sama kitinä pitkin yötä, oli kestovaipassa sitten coolmax-, kuivaliina- tai fleecesisusta, paljon tai vähän imuja, pul- tai villahousukuoret... Mies jo ehti kiristellä hampaita, että kauanko tää rouvan vaippakokeilu vielä kestää!

Tanjuska kyselit lehmänmaidon kokeilusta. Meillä ensin kokeilin antaa viiliä, mutta siitä tuli vatsakipu. Nyt ollaan juotettu korvikkeen seassa lehmänmaitoa, ensin 1/4, nyt noin puolet, eikä mitään oireita ole tullut. Tarkoitus on, että joisi kokonaan lehmänmaitoa ja söis maitotuotteita sitten kun menee hoitoon (kuukauden päästä). Otetaan pian uusintakokeiluun nuo viilit ja jugurtit.

Oon tehnyt nyt ruuat pojalle niin, että keitän kasviksia pieninä kuutioina, lisään sekaan riisiä/pastaa/perunakuutioita ja lihaa/kalaa. En oo siis soseuttanut enää lainkaan. Laitan kasviskuutioiden sekaan hieman maissitärkkelystä suurukseksi, niin ruokaan tulee sellainen "patamainen" koostumus. Hyvin on uponnut, tein juuri 15 purkkia eri kombinaatioilla pakkaseen.

Pojalla on ollut jo monta kuukautta 8 hammasta suussa, mutta edelleen nielee kokonaisena kaikki peukalonpäätä pienemmät palat (vähän vain silmät räpsyy). Oon yrittänyt tuolla kokkareisella ruokakoostumuksella aktivoida pureskelua, mutta ei oo oikein onnistunut.

Sarppa, kivaa kuulla, että hoidossa on lähtenyt noin hienosti käyntiin! Meillä siis tosiaan hoidon aloitus lykkääntyi 3 viikolla (meistä riippumattomista syistä), mutta ensi viikosta lähtien Otso alkaa totuttautua sinne vanhemman seurassa.

Nukkuuko kukaan muu lapsista enää kaksia päikkäreitä? Meillä välillä nukutaan vain yhdet, mutta usein vielä kahdet. Joko unet tulee klo 10-12 ja 15-17 välillä, tai sitten yhdet unet klo 13-16 välillä. Yhteensä nukkuu 1-3 tuntia päiväunia. Kai sitä pitäis pyrkiä pois tuosta aamupäivänukkumisesta, mutta kun se väsy iskee, niin se on sellainen luonnonvoima, ettei sille voi mitään...
 
Maikki, meillä nukutaan vain 1 päikkärit. Siirtyi heti hoidon alkajaisiksi 1 uniin. Aika hyvä niin. Mutta nyt on jouduttu rajoittamaan noita päikkäreitä, kun tahtoisi välillä nukkua yli 3 tuntia. Ja sitten yöt ovat tuskaa ja levotonta menoa.
Olemme todenneet, että kun nukkuu noin 2 tuntia niin jaksaa päivän olla niillä ja yöllä uniaika noin 20.30-7.00 (muutamia herätyksiä on).
Joskus käy kuitenkin niin, että päikkärit jää alle tuntiin, niin sitten tietysti on nukutettava toiset unet, muuten ilta on taistelua unta vastaan, mutta näitä on ollut viimeisen 3 viikon aikana vain 2 kertaa ja nekin viikonloppuisin kotona ollessa.
 

Yhteistyössä