11/08 masunkasvattajien murut *kesäkuussa*

Aivan mielettömän ihania kesäpäiviä! B) Näitähän mä laitoin tilaukseen tos jokin aika sitten; saas nähdä kauanko nää sit kestää.. Mut nautitaan nyt! :D

Tyttö kääntyilee ja peruuttelee väkkäränä, mut konttailun/ ryömimisen salat on hältä edelleen tiedostamatta. Seisoskelee tukea vasten, muttei itse vielä osaa nousta seisomaan. Istuu melko hyvin, mutta ei kyllä uskalla vielä jättää itekseen vaan täytyy olla valppaana vieressä.

Saunaan anoppi kiikutti tytön eka kerran jo joulun aikaan eli hän oli silloin n. 1,5 kk vanha. Sen jälkeen aina silloin tällöin on käynyt alalauteilla hetken aikaa lämmittelemässä, mutta ei siis missään vaiheessa ole kovissa löylyissä ollut!

Elinkautisista.. Menkat alkoi n. 4 kk synnytyksestä ja eka kierto oli vähän normia lyhkäsempi, sit seuraava oli normia pitempi (silloin minäkin pikkasen jo jännäsin, et joko osu ja uppos ;) ) ja sen jälkeen näyttäs tasottuneen kierto aika vakioks.

Iru, en kyllä osaa lähteä neuvomaan sua tuossa flunssa-asiassa! Mutta eipä kai se haittaa tee, jos aamulla kilautat neuvolaan ja kysyt neuvoa; sitä vartenhan ne siellä on! =)

On tainnut lämpö tehdä tehtävänsä tyttöön.. On vedellyt sikeitä leikkimatolla kohta tunnin! :eek: Tuosta tulikin mieleen, että onks kukaan uskaltanut laittaa tommosen leikki/puuhamaton, jossa on erilaisia "lisävarusteita" (mm. töötti, rapisevia jutskia, helistimiä, soivia juttuja yms) pesukoneeseen??? Näyttäis olevan ohjeen mukaan pesunkestävä, mutta hiukan epäilyttää, että kuinka käy "lisävarusteiden"!? :xmas: Alkaa tossa matossa nimittäin olemaan jo kaikenlaista mähnää ja tahraa pukluista yms.

Aurinkoista pvän/vkon jatkoa! :wave:
 
Korjaan sen verta sitä mun kirjotusta Onnin saunomisesta et missään nimessä ei oo kovissa löylyissä ollu vaan miedoissa. Vettä on silleen pien ripaus kiukaalle laitettu että Onni on nähny mut ei heitetty kunnolla löylyy =) Vauvauinnissaki sauna oli miedosti lämmin eikä siellä löylyjä heitelty =)
 
Leeviä ei oo vielä saunotettu, nuutti oli aikanaan muistaakseni n. puolivuotinen kun ala-lauteella ilma löylyjä istuttiin sylikkäin.

iru: soita neuvolaan, osaavat sieltä varmasti neuvoa mitä kannattaa tehdä! Ja jos ei muuta niin saat ainaki mielenrauhan itse! Ei tarvii ehkä sit niin huolissaan olla!
 
kiitos vastauksista, ei sit tarvii varmaan ihan heti ainakaan alkaa huolestumaan.

iru, mä soittaisin kans neuvolaan, en kyllä uskois että kolmen päivän jälkeen ihan vielä veisin lääkäriin, mutta neuvolaan soittaisin, osaavat sieltä sit neuvoa paremmin.
Meidän Maya on muuten samanlainen, alkaa huutamaan ja valittamaan tooooosi kovaan ääneen jos ei saa jotain haluamaansa, eli kun esim. ehdin ottamaan pois jonkun vaarallisen esineen just ennen kuin Maya ehtii saamaan sen käsiinsä, ihan selkeästi suuttuu...
 
Kannattaa aina näköjään valittaa... Tänään kun tultiin lenkiltä, vauva jäi vielä tuplarattaisiin nukkumaan. Heräs siinä jonkin ajan päästä ja jäi köllöttelee rattaisiin. Menin käymään sisällä ja jonkin ajan päästä vilkaisin ikkunasta ja niin oli neiti lähtenyt iskän sylissä etupihalle :D Oli kuulemma alkanut vähän kitisemään ja oli LOPPUNUT kun syliin pääsi (yleensähän huuto van yltyy kun mies syliin ottaa) .
TUNNIN olivat ulkona, tytöt isin kanssa, eikä äitiä kaivattu :D Johan on maailma sekaisin täällä :LOL: Siivosin sitten ja kävin saunassakin ihan kaikessa rauhassa. Sitten itku pienimmältä pääsi kun minut näki ja pääsi syliin..

Tää kyllä kannustaa miestä hoitamaan vauvaa nyt enemmän.
Kun kerran noin hyvin jo meni =)

Ja tämähän tarkoittaa sitä, että tää mamma lähtee lauantaina ihan oikeeseen aikaan viihteelle! Tähän saakka olen odottanut että vauva menee yöunille ja sit lähden. Nyt jää molemmat tytöt kotiin, ja iskä saa ekan kerran tehdä kaikki iltahommat likoille ja laittaa nukkumaan. Minä sillä aikaa sitten saan rauhassa sidukkaa nautiskella :p

Yermasoya:
Olen minä pessyt koneessa kaikenlaisia leluja, rapisevia ja vaikka mitä ääniä pitäviä =) Ja ehjinä ovat koneesta tulleet..
 
Meillä ei ole vielä pienin varsinaisesti saunassa käynyt. Mutta on monesti laitettu sauna päälle ja sit mennyt kylpyyn lämpimään saunaan.. Jotenkin ei tän toisen kanssa enää tule tehtyä "erikoisuuksia" kuten esikoisen =)
Ehkä tän kohdalla ei ole sellaista uutuudenviehätystä :LOL:

Mies lähti juuri duuniin, mulla pieni tekemisen puute kun ei tässä koneella mitään oo eikä telkustakaan mitään tuu... Ei kehtaa enää kolistella kun saatiin esikoinenkin vihdoin asettuu nukkumaan...
 
Moi,

Kirjoitin aiemmin pitkät pätkät, mutta ne meni bittiavaruuteen... Lyhyet kommentit siis vain (tai katsotaan nyt miten pitkäksi venähtää :saint: )

Saunassa poika on käynyt pari minuuttia alalauteilla noin 7 kk:sta asti.

Mä ihan kateellisena luen, miten lapsukaiset jo nousee seisomaan, istuu, konttaa, ottaa pinsettiotetta ja puhuu sanoja. Meillä ei vielä mitään näistä, eikä edes tavuja sano (paitsi jotain "äbyy" ). Hampaita sentään on siunaantunut 6 kpl :D :D

Mua on alkanut ärsyttää, kun pojalla on edelleen toisen silmän kyynelkanava tukossa (on ollut syntymästä saakka). Muuten se ei haittaisi (kun ei ole tulehtunut, valuu vain kirkasta tai vähän valkoista nestettä ), mutta kun ihmiset jaksaa päivitellä ja surkutella sitä aina ensimmäisenä ja viimeisenä kommenttina meidän lapsesta. Yritän jaksaa selittää, että kyynelkanava on tukossa ja sitä ei sondeerata vielä, koska nukuttaminen on pienelle vauvalle riski. Mutta ärsyttää kun ihmiset ei tunnu mitään muuta näkevän kuin sen rähmivän silmän. Onko kenelläkään muulla vastaavia kokemuksia? Heinäkuun neuvolalääkärissä aion kysyä kuinka pian kyynelkanavan avausoperaatio voitaisi tehdä, ihan sen takia etten jaksa enää kuunnella ventovieraiden päivittelyitä kassajonossa.

Luminka, hienoa edistystä tytön kanssa!

yermasoya, mä oon pessyt puuhamaton pari kertaa koneessa. Siinä tuli oma pesupussi mukana ja hyvin on peseytynyt. Meillä matossa on kiinni niitä rapisevia ja "töötti".

Menkoista, mulla tuli tammikuussa ekat niukat menkat ja sitten seuraavat oli vasta pari viikkoa sitten. Nuo jälkimmäiset kesti 1,5 viikkoa, eli suhteellisen sekaisin vielä homma.

Jeps, nyt unten maille!
 
heippa!!!
auringosta on tänään nautittu: aamupala nautittiin rannalla ja siellä vierähti sitten 2tuntia..sitten oli 8kk neuvola; n.10kiloo ja n.74cm (ei hajuukaan tarkoista mitoista)...hyvin kasvaa ja kehittyy, kuulemma. =)

saunassa on ollut kuten monella muullakin; alalauteilla ja pienissä pikkiriikkisissä löylyissä n.2-3kuisesta saakka...meillä rintamamiestalon kellarissa sauna, joten siellä kun peseytyy muutenkin paremmin aina saunanyhteydessä, niin sauna kuulunut jotenkin luonnollisesti kuvioihin. Ihan vastasyntyneenä kylvetin täällä keittiössä.

menkat on tullut jo heti 2kk synnytyksestä...blääh...ei auta meikäläisellä imetyskään, ne vaan puski päälle. Neuvolassakin totesi vaan mun elimistön olevan "hedelmällinen" :LOL:

leikkimaton, osineen pesin pariinkin kertaan, ja juuri vielä ennenkuin laitoin myyntiin. Ei mennyt miksikään!
 
iru
Kiitos kaikille vastanneille =) niin mää teen että aamulla pirautan neuvolaan ja kysyn et mitä pitäis tehdä. Meillä siis soittoaika aamuisin kello 8-9.

Menkoista on ollu juttua.. mulla alko 6,5 kk synnytyksestä. Imetin 5 kk. Kierron pituudesta ei oo hajuukaan kun vasta yhdet on tullu.. vaikka ei haittais vaikkei seuraavia tuliskaan ku tahdottais kovasti sisarus Ilmarille :heart: mut en liikoja odottele, ku ei ihan ekalla yrittämällä ensimmäinenkään tullu niin jotenki en usko seuraavankaan tulevan.

Leikkimaton oon pessy aika monestikki koneessa, siinä oli mukana pesupussi. Ei oo yhtään haalistunu eikä mitää, joten koneeseen vaan jos lukee et saa pestä koneessa. :D
 
myöhäisiltaa kaikille!

leikkimattoa oon huuhdellut suihkulla kun siinä on semmoinen tyhmän leveä paneeli mitä ei saa irti ja en saa mahtumaan koneeseen. muuten kaikkia muita pehmoleluja oon kyllä pessyt pesukoneessa oli mikä ratina-helistin-tms tahansa ja vaikka ois vaan ollut joku tyyliin "pyyhi pinta kostealla"-käsky.ja hyvin on pärjänneet,ainakin vielä ;)
tietty jos lelun sisällä on pahvia tms niin sit varmaan taitais hieman vesipesusta kärsiä

saunassa Vilho on käynyt alalauteilla muutaman sekunnin pari kertaa vauvauinnin päätteeksi, eikä oo kauheasti tykännyt kuumasta ainakaan vielä.

menkat alko mulla jo joskus heti helmikuussa kun se imetys oli vähän niin ja näin ja loppuikin sit heti uuden vuoden tienoilla. helmikuussa otin kierukan jonka jälkeen on tiputellut melki koko ajan,kerran oli yli viikon kestävät menkat (ehkä ) ja sen jälkeen ei oo mitään kuulunut ja onneks tiputtelukin on nyt lakannut. kävin maanantaina tarkistuksessa ja kaikki näytti olevan kunnossa, eli jatkan kierukan kans sit siihen asti kunnes aletaan koittaa sisarusta tuolle B)

huomenna lähtö loppuviikoks mummoloihin visiiteille ja sit keikalle (morrissey) tampereelle :)

maikki79 ei täälläkään poika vielä konttaa, tai edes ryömi eteenpäin! välillä iltaisin saattaa pöngetä itsensä konttausasentoon mut kupsahtaa aika äkkiä kyljelleen siittä. pyörii ja hyörii ja peruuttelee ja tykkää seistä pikku hetkiä tukea vasten, siinä se :heart:

kova on tosin puhelemaan äiddäiddäi täittäittäi ja muunnelmia noista ja välillä pieniä ärrän ja ässänkin suhahduksia ja pärähdyksiä saattaa kuulua.ja pärinää niin että kuola lentää :heart: nyt on myös tullut semmosta hassua öh ja äh ääntelyä millä yrittää ilmeisesti kertoa jotain todella tärkeetä meille.

ja se oma tahto ja temperamentti on astunut esiin pojassa oikein kunnolla... kun jotain joudun kieltämään tai ottamaan käsistä pois esim paperia tai näppistä niin ihan hirvee protestihuuto ja itku |O

mut nyt nukkuun, toivotaan rauhallista yötä että jaksan pitkän automatkan anopin kanssa :saint:
 
menkat: alko ehkä 2-3 kk synnytyksestä

Ahdas kyynelkavana: Onnilla oli se tooosi pahana mut sit se loppu ku seinää ku aloin tehä sitä "pumppausta". Oletko maikki koittanu sitä? nenänvartta pitkin ylöspäin silmäkulmaan pumppausliikettä.

Lelut:
Olen pessy ihan pesukoneessa, pehmohelistimet jne

******************************

Ja sitten GALLUB

Koska aijotte alkaa antaa lapsille tavallista maitoa?
Entäs samaa kotiruokaa kun itse syötte eli vähän maustettua?

Itse noilla isommilla aloitin tavallisen maidon antamisen n.10kk iässä, mietin tässä että miten Onnin kohdalla tekisi.

******************************

Meillä on ollu taas rikkinäisiä öitä, just ku tottusin taas hyviin öihi :S
Lisäksi lämmenneet kelit on tuonu ruokalakon takasin sekä hyyyyyyyyvin kärtsän pojan :(
Onni on myös niin mammanpoika tissiposki et ei malttas leikkiä ku sylii vaa pitäs päästä. Onhan se ihanaa mut on se vähä rasittavaakin kun pitäs koko aja sylitellä :S
 
maya nukkuu tässä sylissä mutta yritän kirjoittaa lyhyesti...

tavallista maitoa ja ruokaa aion ruveta antamaan vuoden ikäisenä, niin on ainakin ohjeistettu ja ajattelin sen mukaan mennä.

Maya on kans sellainen äidin lellikki, että ei enää meinaa mennä nukkumaan isän kanssa, tooosi ärsyttävää kun yölläkin kun herää alkaa aina huutamaan jos isä menee tuudittelemaan, mutta minä jos menen hiljenee hetkessä. Pitäis varmaan vaan jaksaa pari yötä kuunnella huutoa, että tottuis, mutta väsyneenä on lopulta tuntunut helpommalta nousta ja päästä pian takas nukkumaan, kuin kuunnella huutoa pitkään kun ei siinä voi kuitenkaan nukkua!

ahtaaseen kyynelkanavaan Australiassa suosittelivat äidin maitoa, ja se toimi ainakin meillä. Oli aivan ihme kun tiputti pari pisaraa maitoa pari kertaa päivässä ja vuotaminen loppui siihen. Siellä suositeltiin maitoa vähän kaikkeen, ihottumakin parani sillä.


Nyt toi heräs jo :kieh: (vein just omaan sänkyn tässä välissä ja siellähän toinen heräs heti!!) täytyy siis mennä...
 
Huomentapäivää!

Siis mulla on mennyt unirytmi ihan mahdottomaksi. Joka päivä puen ja laittaudun päivään vasta klo 11:30. Tai siis herään pojan kanssa seiskan maissa ja imetän, mutta sitten poika nukahtaa uudestaan. Sitten poika herää ehkä ysin maissa, teen pesut ja annan puuron ja olen hereillä kunnes poika menee aamupäiväpäikkäreille klo 10 jälkeen ja sitten torkun kunnes poika herää "kunnolla" klo 11:30. Kuitenkin menen sitten illalla nukkumaan klo 23-24 maissa, eli tosi paljon tulee yöunta. Ihan hävettää jäädä aina pojan kanssa sänkyyn kun mies lähtee töihin. No, elokuussa tulee marssijärjestykseen muutos, kun menen töihin :/

Kiitos vinkeistä ahtaaseen/tukkeutuneeseen kyynelkanavaan! Olis tosi hyvä jos sitä sondeerausta ei tarvitsisi lainkaan tehdä. Olin unohtanut, että neuvolassakin neuvottiin tuota "pumppausta" silmäkulmalle. Tein sitä ihan alussa mutta kun siitä ei tuntunut olevan apua, unohdin puuhan. Aion kokeillan nyt uudelleen. Myös äidinmaitoa voisi kai kokeilla, vaikka hieman oudoksuttaa äkestään... Mutta jos pesisi rinnan kunnolla ja suoraa siitä tiputtaisi tai puhtaan lusikan kautta, niin puhdastahan sen pitäisi olla.

Meillä poika ei ikinä ole oikein erityisen hyvin viihtynyt sylissä. Pikkuvauvanakin rauhoittui paremmin itsekseen sängyllä ja nykyään viihtyy pitkiä aikoja lattialla ryömien ja tavaroita tutkien. Otan aina välillä syliin ja hellittelen tai luen jotain loruja, mutta usein alkaa siitä rimpuilla pois aika nopeasti. Sen sijaan ilmaan nostelu ja muu heijaaminen on pojan mielestä ihanaa.

Jaahas, nyt kuulostaa siltä että poika on saanut muovipussilaatikon auki ja repii sen sisältöä keittiön lattialle, moikka!
 
Tavallista maitoa: meinaan sit reilu kymmenkuisena alottaa hapanmaitotuotteilla maistella ja sit pikkuhiljaa ensin esim. ruuan seassa. Juomaks sit vasta vuoden iässä. Samaan ruokaan nuutin kans siirryttiin 11-kuisena vähitellen. Suolattomana edelleen ja vähän katoin että mitä oli tarjolla että pystyykö syömään. Että ei mitään pippuripihviä heti tarjottu! :D Mutta keitot, laatikot ja kastikkeethan menee ihan kivasti pienellekki! Samalla linjalla mennään nyttenkin!

Eilen oli kyllä semmonen kiukkuilta:
- ekakski se nuutin serkku ei tullukka leikkimään. Myö ooteltiin ja ooteltiin ja puol seiskan aikaan sit laitoin viestiä että lähetään kauppaan poikien kans kun eivät näytä tulevan. Rouva sieltä soitti että olivat unohtanu... Onneks en kerenny nuutille sanoa mitään, ois ollu iso pettymys.
- sit näin yhtä naapuria ja kyseli että onko meidän pihan "pihapoliisi" käyny valittamassa meidän ulkoilusta, kun meillä on aina leikkikavereita tuossa meidän pihassa leikkimässä. (No ei oo käyny valittamassa) Oli kuulemma sille toiselle naapurille purppassu että kun on ulkopuolisia niin paljon ja eivät laita pressua hiekkiksen päälle (pressu on yhtä reikää ) ja yks pomppukiikkuki meni rikki (kohta 20 vuotta nököttäny tuossa ulkona niin voihan se olla hieman lahokin). Pitäköön ukko pihansa, myö jaksetaan kyllä kävellä tuonne puistoonki leikkimään. Mutta kyllä korpes!!!!!
- kävin poikien kans kaupassa ja nuutin kans taas oli yhtä hulinata - ja hyvä kun kävinki: isännän piti tulla kotiin 20 aikaan että kerkeen sit vielä käydä kaupassa, mutta tuliki 20.25 eli enpä ois kauppaan enää kerennykkä. Ois vaan pitäny antaa isännän olla ilman kahvia ja maitoa niin ois (ehkä ) jotain oppinu - tai sit luultavasti ei...

Tänään on onneks ollu mukavampi tunnelma, pojatki tosi hyvällä tuulella olleet!
 
Maikki: Meillä ei kans alkuun sillä pumppauksella ollu tehoo. Mut sit meni muutama kk ja koitin uudelleen niin kanava aukes ja rähmiminen loppu, tiiä sit oliko vaan sattuman kauppaa mut jokin sen kuitenki aukas =)

Ihanat ilmat ollu! Onni ei kyl tykkää :D
 
Merkkiä täältä mökkimaisemasta keski-suomesta! On se hienoa, kun täältäkin pääsee nettiin. Appi-ukko hommasi tällaisen miniläppärin ja toisinaan se skulaakin hyvin :)
Aivan ihanat ilmat on olleet näinä parina päivänä. Vesikin on jo parikymmen asteista! Vähän vaan välillä miehen sukulaiset käy ärsyttämään. Ensi viikonloppuna mennään sitten käväseen mun vanhempien mökillä. Lomaillaan aina heinäkuun alkupuolelle saakka. Sitten on taas mukava mennä kotiin rehottavan pihanurmen keskelle :)
Saunottu on joka päivä. Meillä pieninkin on saunonut aina. Tosin aluksi vaan sitterissä saunan lattialla, mutta nyt jo vadissa istuskelee keskilauteella. Välillä vaan heitetään vettä päälle =)
Mutta nautitaan helteistä ja uidaan paljon B)
 
neiti sylissä, mutta muutaman sanan kirjuutan.

Maidosta, mä olen jo nyt laittanut puuron sekaan tipan tavallista maitoa, ja masut tuntuu kestävän sen verran hyvin että eilen maistettiin jopa jugurttia! hyvin maistui ja kakka kulkee normisti kummallakin. en nyt tietty joka päivä tule antamaan, mutta toi puuromaito on meille jäänyt käyttöön. mä oon aina tehnyt asiat oman mielen mukaan... :D

tänään meidän pojat oli aamulehdessä, niitten uimakoulusta oli juttu. vähänkö nyt ovat poikaa,,,

nyt tarvii mennä, huuto on kova.

hm
 
jospa nyt kerkeis hetken kirjoittaa ennen kun kaveri tulee hakemaan mut kaupungille ;)

Oltiin siis suomussalmi/ämmänsaari allueella miehen mummon luona kyläilemässä, siinä kylällä on sellainen kylpylä-hotelli jossa yövyttiin kun ei sinne mummolle oikein ois mahtunu. Käytiin kylpylässä jne. Tullessa ajettiin sotkamon kautta ja pääsin taa svaatteita ostaa ittelleni ja muksille =) siellä on ihan hyviä kauppoja ja aina kunnon alet.Esim.itselleni ostin onlyn farkut 20? lähtö 70?.
Mies on nyt siis lomalla niin ei kotona paljon olla, lähinnä mökillä ja muualla menossa niin ei oikein koneelle pääse ja kun pääsee niin kerkii vaan lukemaan kun niin paljon olette aina rustailleet, mikä onkin hyvä homma =)

Saunassa Leevi on käynyt vauvasta asti aina on alimmalla lauteella nyt on jo keskilauteelle otettu pesuvatiin istuskelee,silloin kun Leevi on saunassa niin löylyä ei heitellä.

Maitotuotteita ajattelin rueta kokeilemaan heti kun ruis ja ohra on saatu kokeiltua.Aloittelen viilillä ja rahkalla, siitä sit pikku hiljaa lisäämällä.

Nytpä se kaveri tulikin hakemaan joten :wave:
 
Varmaa tossa parin vko:n sisällä koitan ehkä noita meitin maitoi ja jugurttia tms. ei tässä kiirus ole viel mut alkaaha tuo jäbä olee nii isoki. Kaikkee muuta on oikeestaa syöty, viljat sun muut. Annoin vähä jädee Onnille tänää ja suu napsu, ihan vähän vaan annoin :)
maistellaan usein kaikkee sormenpään verran.

Rusinoita olen Onnille parina päivänä antanu, pistäny sitä pienemmäks ensin. En kyllä ole hokassu kysellä et onko ne rusinat iha ok tän ikäselle. Mut ei Onnille mittää siitä tullu kyl.
 
Olihan päivä.. :/

Aamusta lähtien tyttö kitisi joka välissä eikä meinannu olla mihinkään tyytyväinen. Ei myöskään nukkunut aamutorkkuja eikä päikkäritkään oikein maistuneet. Ruoka kyllä maistui ihan normaalisti! :)

No iltapäivällä tais löytyä syy kiukutteluun; alkoi nimittäin oksennella ihan lahjakkaasti! Oksensi kaiken kaikkiaan 6 kertaa. Myöhemmin illalla sitten vähitellen alkoi tissimaito pysyä sisällä ja vähän annoin sosettakin. Kasvissose ei käynyt kaupaksi; suorastaan puistatteli ja irvisteli sille, mutta mustikkasose kelpas. Ennen nukkumaan menoa käytettiin kylvyssäkin, kun tyttö meinas vähän tuoksahdella oksulle.. No, keskiviikko on muutenkin ollut kylpypvä.
Elikkä meidän likalla tuntuu olevan taipumusta oksenteluun; tää oli toka kerta jo. Flunssat ja nuhat yms. on jäänyt kokematta.. äkkiä *koputtaa puuta*.. Tiiä sitten mistä se noita pöpöjä keräilee.. :x

Maitotuotteista.. Kai sitä täytyis vielä muutama kk malttaa ennenkuin kovin alkaa niitä maistelemaan. Vaikkakin toisaalta ihmetyttää, että mikä on maailmassa muutamassa kymmenessä vuodessa muuttunut, kun silloin vauvoille annettiin ihan lehmänmaitoa heti kun tissimaito oli loppunut.. Kysäsin vasiten viime kerralla neuvolassa asiasta ja se "luotettava tiedonlähde" :LOL: vaan selitteli jotain ympäri pyöreetä, että joo vauvan elimistölle se on liian rankka tuote ja ravintosuositukset on niiltä ajoilta muuttunut radikaalisti yms. yms.
Jäätelöä mekin on pikkiriikkisen annettu tytön maistella ja kyllä näyttäis maistuvan! :p Mä itse oon oikea jäätelön suurkuluttaja, valitettavasti..

Mies kävi tänään ostamassa matkasängyn ja pöytään kiinnitettävän syöttötuolin. Perjantaina ois tarkotus lähteä keski-suomeen vlopuks anoppilaan.

Tänään muuten aamupvällä tyttö nousi pariin kertaan konttausasentoon, joten eiköhän sekin etenemiskeino lähiaikoina rupee löytymään!
 
Hei vaan kaikille,
selasin taas vain muutaman sivullisen juttuja, joten en kaikkea tiedä, mitä on juteltu. Mutta tässä vähän meidän kuulumisia...

Miedän ukkeli on siis konttaillut jo reilut kuukauden, ja noussut saman verran seisomaan. Tukea vasten on kävelty askeleita jo myös joitakin viikkoja. Kova on miehenalku puhumaan, mutta ei mitään järkevää. Samanlaista jokellusta kun teillä muillakin, äitäitäitäi, vauvauvau. Ja kova tuo on murisemaan, eli hän murisee ollessaan tyytyväinen oloonsa. Ja kun vastataan hänen juttuun murinalla, niin johan innostutaan :LOL:
Ja viime päivät poju on pärissyt ihan mielettömästi, sylkeä tulee oikein urakalla ja lentämällä pihalle!

Hampaita meillä on vasta 2 alhaalla ja ylhäällä näkyy muutama orastava alku.

Ruokaa olen jo antanut samaa kuin meilläkin, toki usein jätän mausteita vähemmälle. Ja poika tykkää mielettömästi syödä omin sormin, vaikkakin pihtiota vielä on usein hakusessa. Joskus tulee kyllä hienosti. Maito on edelleen vastiketta, ja olenkin myös ajatellut siirtyä pikkuhiljaa tavalliseen. Jos sekoittelisi jo keskenään tavan maitoa ja vastiketta niin tottuisi pikkuhiljaa. Ja puuroihin käyttäisi tavallista. Meillä meinaan poika on vallan mahdoton jäätelön syöjä. Oikein kiljuu kun näkee jäätelöä. Eihän sitä voi antaa kuin hitusen kerralla, mutta kuitenkin...
Meillä ei ole onneksi ollut mitään ongelmia minkään ruoan kanssa. Joten kaikkea on kokeiltu. Ja nyt jo ruoka on melkoisen karkeaa. En edes haarukalla muussaa, vaan teen pieniä kuutioita esim. perunasta ja vihanneksista. Ja lihaa leikkelen pieniksi suikaleiksi.
Juhannuksena poika innostui syömään leipää, eikä muuta olisi halunnut, jos näki leivän pöydässä. :p

Niin ja onhan tuo maistellut jo kermaakin...


Saunastakin olette puhelleet, meillä aloitettiin noin 6 kk iässä kerran viikossa vähintään saunominen. Ja nyt poika jo istuskelee ylälauteilla mielellään lämmössä. Ja suihku on varsin hauska tapaus.

Perjantaina ajattelimme lähteä veneellämme merelle pariksi päiväksi pojan kanssa. Meillä on sellainen pieni 1-hyttinen venho merellä. Saa nähdä miten siellä selvitään, kun poika on kova liikkumaan ja vene kovin pieni. Pitää etsiä sellainen retkisatama, jossa poika voi olla rannalla ja konttailla siellä.

No niin, josko tästä painuisi pehkuihin, kun poikakin on jo tunnin nukkunut ja mies konsertissa keskustassa. Se on öitä mammat nyt :wave:
 

Yhteistyössä