11/08 masunkasvattajien murut *kesäkuussa*

Riisistä vielä. Mie käytin nuutille jossain vaiheessa ihan tavallista pitkäjyväistä riisiä, se ei menny soseeks muitten ainesten seassa. Mutta varmaan tosiaanki joku pehmeempi riisi menis, esim. basmati- tai jasmiiniriisi. Kannattaa kokeilla! Ovat tosi hyvän makuisiakin - ainaki miun suuhun! :)

Tänään oli oikee ahkerointipäivä... Aloteltiin siivousprojektia heti aamusta, vaihettiin lakanat myös. Kaks koneellista tuli pyykkiä sen tiimoilta. Sit oli tiskiä ja pölyjen pyyhintää. Mie lähin poikien kans ulkoilemaan ja isi jäi siivoomaan. Sit kotiin, ruoka, pojat unille ja tein illaks salaatin ja kuorrutin omenakakun. Pesin vessan, postin säärikarvat voiteella, pakkailin vähän varavaatetta koriin ja valkkasin huomiselle juhlavaatteet. Niin ja raivasin muksujen leikit poipois.

Päikkäreiden jälkeen lähettiin suunnilleen suoraan sängystä miehen siskon mökillä käymään. Syötiin hyvin ja serkukset (4kpl) saivat leikkiä ulkona ja sisällä. Tultiin puol kasin aikaan kotiin. Vähän raivailin, laitoin iltapalat pöytään, syötin pojat. Isi silitti juhlavaatteet ja teki leevin pesut. Me käytiin nuutin kans suihkussa. HUH! Pitkä päivä, nyt pojat nukkuu. Huomenna mennään miun serkun maisterikahveille - heti aamusta matkaan! Eli kohta sit pitää unille joutua!!

HYVÄÄ JUHANNUSTA KAIKILLE!! :)
 
Anzkuli: oon minä täällä koneella :D Kohta kyllä täytyis mennä nukkumaan..
Aamulla meinaan heti herättyä tehdä leipätaikinan kohoamaan. Uunista kun saan pois, lähdetään anoppilaan...

Kovasti pähkäilen ottaisinko vielä kultalonkeron, tooosi vaikea valinta.. hmm... =)
 
Mites valitsit, Luminka?!? ;)

Täällä pitkästä aikaa paistaa aurinko. Vietetään viimeistä lomapäivää, huomenna mies palaa taas töihin ja meillä alkaa arki! Plääh! Mutta rentouttava loma oli, ainaki välillä (HIH!), nyt sitä taas jaksaa tätä perussettiä pyörittää! Onneks on kuitenki kesä! Tänään ois vielä ohjelmassa ruokakauppaa ja illalla tehdään herkkuiltapalaa kunhan pojat saadaan nukkumaan! Kalorit paukkuu... huomenna alkaa sit parempi elämä ;).
 
Anzkuli: no en sitten saanut aikaiseksi lähteä varastosta asti sitä lonkkua hakemaan :D
Alkoi väsyttämäänkin niin paljon joten parempi oli mennä vaan nukkumaan...

Sain aamulla tehtyä leivät jopa, vähän huononlainen yö oli takana :/ Mut kiva oli käydä pitkästä aikaa anoppilassa, appiukkoa käytiin moikkamassa töissä.
Pienin nukkui mennen tullen, ja perilläkin parin tunnin unet! Kotona oltiin jossain kolmen jälkeen enkä sitten laittanut enää päikkäreille. Ois ehkä kannattanut, aika kiukus neidin veti. Mutta laitoin jo puol kasilta yöunille joten helpottaa tässä vaiheessa kun jo nukkuu :D
Esikoinen meni ihan äsken nukkumaan, väsy sekin oli jo!
Ja mies myös nukkuu, lähtee yövuoroon joten parempi hetki nukahtaa kun ei yöllä tosiaan saatu nukkua kunnolla.

Eli mä oon siis IHAN YKSIN =) Ihanaa, lepoa korville ja mielelle...
Pitänee kohta lähteä iltapalaa tekee loppuun saakka. Kahden vaalean leivän väliin laitoin juustoa, kinkkua, tomaattia sekä lihamaustetta. Tuon hässäkän paistan vohveliraudan välissä ja namskis :p

Huomenna pitää vielä kelalle miehen viimeisin palkkalaskelma. Saavat laskea sitten tuleeko meille minkä verran kotihoidontukeen sitä hoitolisää.. Kyllä se muutamakin kymppi jo mieltä lämmittää =)

Voi hitto, isompi itkee tuolla...
 
heippa, ja terveiset saaristosta!!!! =)
Oli aivan upee juhannus..niin kaunis paikka, ilmatkin oli paremmat kuin ois ollut täällä kotona. Herkuteltiin joka päivä ihan mielettömillä pöperöillä; pippuripihviä, maalaisranskalaisia ja uunikasviksia aattona...juhannuspäivänä halstrattua lohta, saaristolaissalaattia, uusiapottuja, silliä...namnam.. :p :p

nyt vaan on sitten ihan turvonnut ja paksu olo! Varmaan 3kiloo tullut pyhien aikana! Tekis mieli vetää joku puhdistuskuuri ens viikoks! ideoita kuinka toteuttaa? ;)

isompi jätkä oli ihan kotonaan meren ääressä! Kalassa joka päivä 3-4kertaa ja parhaimmillaan 2tuntia putkeen veneellä, ja saaliiksi hän sai 15-20ahventa!! oli pikkasen retee kun sai sitten herkutella ite onkimiaan ja grillaamiaan kaloja.
Pienempikin viihtyi, ei itkenyt kuin varmaan kerran 3päivän aikana! :eek: sekin oli kun pää kopahti lattiaan. Nukahti heti kun vei aina sänkyyn, vaikka nukkui parisängyssä, jossa nukkui kaikki päikkäritkin, normaalin 30minsan sijaan aina 1-1½tuntia!! :eek: Väsyttääkö meri-"ilmasto" erilailla? heh!

Mutta siis kaikinpuolin ihan juhannus. :heart: Tosin kyllä on kiva olla kotonakin. Esikoinen jäi sitten vielä mummolaan yöksi.
 
Meillä isännällä loppui nyt loma ja arki alkoi meidän perheessä. Ootin jo ihan pahinta, mutta ihan kivasti on alkanu. Pojat nukkui koko yön heräämättä, kuuteen saakka molemmat. Itekki älyttiin mennä ajoissa eilen nukkumaan niin oltiin kaikki hyvällä mielellä aamulla. Nuutti oli vähän itkuinen ennen ulkoilua, isiä kuulemma oli ikävä. Ulkoiltiin ja nyt pojat nukkuu.

Eilen illalla vielä herkuteltiin: tehtiin täytettyjä patonkeja kun pojat meni nukkumaan. NAM! Mie uskaltauduin vaa'alle tänään. HUH! Oikeesti: kolme kiloo kolmeen viikkoon!!!!!!! Eli turvotuskuuri alkoi täälläki. Mie turvaudun simppeliin: paljon vettä ja paljon liikuntaa niin saa nesteet kiertoon ja aineenvaihdunnan aktivoitua taas. Eli lenkille ois illalla tarkotus mennä! Nyt kun on hyvää säätäkin! :)
 
Hei!
Juhannus oli mukava, minäki kävin lauantaina viihteellä pitkästä aikaa =) serkkutyttö oli Helsingistä kylässä ja toi piristystä meikäläisen arkeen. No pienessä kakkusessa tuli sitten mässäiltyä kaikenlaista ja nyt on ihan turvonnut olo, onneksi ilma on lämmin niin voi vähän käydä vaunulenkillä ollin kanssa ja sulatella herkkuja =) Eipä tässä muuta :wave:
 
huh hellettä! B)
pakko tulla välillä sisälle, muuten saa auringonpistoksen..

"kiva kuulla" että muillakin kesäturvotusta! :D Joo, aloin kanssa päivän juomalla, juomalla ja juomalla! Sekä katon nyt tän viikon jos pystys oleen mahd. vähällä mässäämisellä (leipä ja karkit lähinnä..)

tehtiin vaunuilla aika pitkä lenkki heti aamupäivällä ja kävin alessa; toista sataa sinne hurahti. Mutta hyvin alennuksin, niin kassikaupalla sain vaatetta, ITSELLE :D Nansosta ostin aivan ihanan sadetakin, pari toppia ja seppälästä sitten lisää. Nyt ei ookkaan ens viikon "palkkapäivään" kuin muutama kymppi tilillä. Mutta eipä tässä kai mitään menoja ookkaan. Ollamöllötellään kodin ja rantsun väliä. Eväät mukana, niin ei mee niihinkään rahaa.

kai mä lähen keittään uusia pottuja, kun mies tulee kohta kotiin. :p ja silliä.... :p :p
 
Äh, aika kökkö iltapäivä ollut... Miehen kanssa tuli kinaa heti sen herättyä.. Tais olla minusta itestä johtuvaa ja se sitten alko mököttää mulle.
Lähdin käymään alennusmyynneissä yksin ja jätin tytöt kotiin. Pienin oli mennyt nukkumaan huutojen kanssa, ja kun tulin kotiin oli 10 min. ollut hereillä eli siis kaamee huuto vaan kävi :headwall:

Mua alko tosissaan ahdistaa, itkun kanssa syötin itkevän vauvan :'( Sain itteni vähän kasattua kokoon, grillattiin ja syötiin. Otin yhden lonkeron ja nyt vasta alkaa helpottaa ;)
En tosiaan ole varmaan kertaakaan ottanut noiden nähden, ei se yks niin paha oo.. Paitsi että mulla nykyään nousee jo tuo yksikin jo päähän...

Huoh, sain pienimmän nukkumaan, aivan kauheen kiukkuna oli taas! Pitää kattoo ens yö miten menee, jos itkee vieläkin niin pitänee käyttää lääkärissä ettei vaan ois korvissa mitään...

Niin, ja alennusmyynneistä löysin itselleni pari toppia ja t-paidan, isommalle kaks vetskarihupparia ja pienimmälle colleget talveksi =) Mutta pitää käydä vielä myöhemmin, tää oli vasta alkua :D Kannattaa nyt kyllä ostaa syksylle vaatetta noille, turhaan sitten maksan täyttä hintaa vieläkin vähemmistä rahoistani ;)

Oon tässä nyt miettinyt, pitäisiköhän lähteä vähän tuulettumaan viikonloppuna? Vois olla pienen rentoutumisen tarpeessa..
 
Moiks!

Juu, hiljaista on ollut.. Siispä kannan korteni kekoon välillä minäkin:)

Luminkalle :hug: Ei oo helppoo sulla tuossa elämäntilanteessa ja varmasti tuulettuminen olisi paikallaan.

Onneks juhannus paskoine keleineen on ohi ja edessä ihana arki helteineen:) Meillä tosin pikkumies sairastui eilen ekaan kunnon räkätautiin, sitten heräilikin pariin kertaan yöllä itkemään kun ei saanut nenän kautta hengitettyä. Nyt illalla laitoin sipulikääreen kaulaan, katsotaan onko tehoa. Muuten voinut ihan kohtuu hyvin, hieman ruokahalu ollut huonompi. Toivottavasti ei menisi korviin! Keijulle myös jaksuja kitinöiden kanssa, toivottavasti ei olisi korvatulehdusta.

Enpä nyt jaksa muuta kirjoitella, uni alkaa painaa silmää huonosti nukutun viime yön jäljiltä..
 
Heippasta taasen.

Juhannukset "juhlittu", selvänä. Käytii siskon miehen kotitalolla grillaa ja saunoo ja nukkuu mentiin jo kympiltä. Kiva juhannus oli kyl silti =)

Tässä Onskista taasen kuvaa, äitin ilopilleri <3



Meillä on alettu harjottelee konttausta ja sellaset 3-4 askelta pääsee eteen päin kun oikeen yrittää =) Tuppaa vaan noi hermot olee aika lyhyet, keneltä lie periny.. ei äitiltä ainakaa :LOL:

Luminka: Olisi varmasti syytä ottaa pieni irtiotto arkeen, helpottaa kummasti =)
 
Huomenet!

Neiti sitten päätti herätä jo kello 4, kukkui mun kainalossa tosin ja nukahti. Oskari sitten heräsi 5.20, mutta onneksi sain uudelleen nukkumaan. Lpulta Wilma nousi seitsemältä ja Osku puoli tuntia myöhemmin. Onkohan se tuo valo mikä kukuttaa keskellä yötä???

Tänään puoli 10 jälkeen pitää lähteä viemään isoja poikia uimakouluun. Eilen oli ilmottautuminen, ja mentiin jo tuntia aikaisemmin jonottelemaan. Onneksi mentiin, lopulta jono tuli niin pitkäksi että kaikki halukkaat eivät päässeet mukaan. Me oltiin kolmansina paikalla. Mutta kiva juttu että pojat pääs sinne. Innoissaan odottavat kello kymmentä!

Mikähän lie flunssa-aalto liikkeellä, kovasti nuhaneniä tuntuu olevan. Me ollaan säästytty (koputtaa puuta... ) mutta mies on ollut kovassa räkätaudissa. Ja kaikenlisäksi tänä aamuna toisella poski ihan turvoksissa, luuli eilen menevänsä tavalliseen hammaslääkäriin mutta aika olikin hammaskirurgille joka porasi posken auki ja poisti mätää (nivelpsorin takia niveliin kertyy ylimääräistä)!!!

Kysäisempäs että onko moni käyttänyt pikkuisiaan jo saunassa? Me mennään tässäkin asiassa vähän vasten ohjeita, koska meillä kaikki on käyneet lauteilla nököttämässä siinä 4-6 kk iässä. Ei tietty niin että löylyä silloin heitettäsiin, mutta lämmöstä nauttineet. Nämä kaksi taisivat käydä just joskus 4 kk iässä. Nyt tykkäävät kovasti jos pääsevät lämpöön tai suihkuun, sitä vettä on sitten kiva läpsyttää sinne tänne...

No juu, tarvii mennä vaihtaan vaatetta ja muutenkin valmistautuun uimakouluun... Mukavaa tiistaita!

HM
 
Me käytii saunassa ekaa kertaa pikasesti koittaa siinä 1-2kk iässä, ihan alalauteilla miedossa lämmössä tosiaan se n. puolisen minuuttia. Sit vauvauinnissa (3kk) jo istuttii iha 5-10 minuuttiakin, riippuen lämpötilasta tietty.
 
Pikaisesti kuulumisia....

Jussit juhlittu joo. Rauhallista oli, mä kun menin torstaina pesistreeneissä rikkomaan jalkani, kuului vaan paukahdus, pohje on revähtänyt. Ukko oli rehunteossa perjantain yömyöhään asti ja lauantain päivän. Lauantai-iltana sit käytiin paikallisessa, kun satuttiin lapsenvahti saamaan lyhyellä varotusajalla.

MEILLÄ KONTATAAN :) Laura päätti piristää äipän juhannusta ja aattoaamuna konttasi eka kerran lelujensa perään. Nyt sitten mennäänkin jo aika vauhdilla, ei tahdo äippä kipeän koiven kanssa pysyä perässä.

HM: Me ollaan käyty saunassa lämmittelemässä, mut vaan vauvauinnin jälkeen. Kotona ei olla vielä käyty ku joskus kylvyn jälkeen kuivattu saunan puolella.

Tuosta riisistä on pakko sanoa: Mä tein soseet puuroriisistä, se menee tarpeeksi pehmeäksi ja saa soseutettua.

Nyt kahville, sit mietitään mitä tänään tekis, ukko lähti puimurikurssille veljensä kanssa ja me ollaan vaihteeks kotona. Ajattelin et jos uima-altaan kasausohjeen kaivais tuolta paketista esiin. ostettiin sellanen halkasijaltaan 366cm ja 76 cm syvä allas sukelteluun...

-JennyA ja Laura huomenna 8kk-
 
Moi!
Juhannus meni oikein kivasti saaristossa meilläkin, huonosta aattokelistä riippumatta. Lauantaina syötiin mansikkakakkua esikoisen synttäreiden kunniaks mökillä ja sunnuntaina syötiin sitte valkosuklaadaimkakkua kotona (nam!), kun mun isä ja ex-appiukko avokkeineen tuli juhlii tytön synttäreitä.

Mulle tais tulla joku auringonpistos siinä lauantaina, meinaan illalla olin ihan tööt, menin nukkuu ja aamulla kun heräsin olin vielä väsyneempi, vaikka nukuin ihan hyvin. Kaikki lihaksetkin oli kipeet, vaikken tehnyt mitään rankkaa mökillä. (Paitsi kiipesin puuhun kun yritin esikoiselle näyttää miten se onnistuu, mut reväytin jalkani ja jäin jumiin puuhun.. :whistle: ) Otin päikkärit ja edelleen herättyä oli ihan hirvee olo. Illalla oli jo aivan kuumeinen olo, olin ihan jäässä vaikka päällä oli vaatetta ja vilttiä, mutta kuumetta ei silti ollut. Simahdinkin sitten ennen esikoista yöunille. Eilen aamullakin vielä oli vähän omituinen olo, mut se korjaantui päikkäreillä.

Nyt sitten koitan josko tänään jaksaisi lähteä ulkoilemaan. Tai oikeastaan jos ehtisi. En tiä miten on taas niin paljon hommia ettei ehdi edes ulos.

Hmm, mainitsinkohan jo aiemmin, että meiltä löytyi viime keskiviikkona jauhokaapista sellasia pieniä tummia ötököitä. Aloin tutkia tarkemmin, niin niitä oli tosiaan koko kaappi täynnä ja vielä ylemmästäkin kaapista löytyi. Riisihäröjä ovat nimeltään. Kaikki jauhot, riisit, puurohiutaleet yms piti heittää menemään. Sit myrkytettin kaapit. Otti kyl niin paljon päähän ku oltiin just ostettu hirveesti kaikkee erilaista jauhoo ja hiutaletta kaappiin :( HAettiin sit kaupasta hirveesti purkkia ja purnukkaa et tästä lähtien pistetään kaikki niihin. Täytyy vielä pariin kertaan myrkyttää kaapit ennenku sinne voi laittaa takaisin mitään. Tosi ällöttävää. Niitä voi tulla melkeen mistä vaan, jauhojen mukana, rusinoiden mukana, näkkileipäpaketista ja ihan mistä vaan ja ne kuulemma kulkee ilmanvaihtokanavien läpi asunnoista toiseen... et jos ei ne ny häviäkään ni täytyy varmaan koko kerrostalo myrkyttää, jos tulevatki jostain toisesta asunnosta... Yök!

Lumi juttelee nykyään paljon, "väyväy" ja "abba abba" on lempparihokemia :) Mut nyt hän hermostui, palaillaan!
 
Dara: meillä oli pari vuotta sitten noita samoja ötököitä ja kauheesti kaikkee piti heittää roskiin!! Kyllä tosiaan harmitti! Mie tyhjensin sillon sit ylä- ja alakaapit missä oli ruoka-aineita ja astiakaapin ja myrkytettiin molemmat. Sit ostettiin jauhoille ja hiutaleille muoviset kannelliset säilytysrasiat niin ei ainaka sit niin helposti levii ötökät jos niitä vaikka joskus sattuu tulemaanki. Mutta oli aika ällö juttu!

Meillä leevi juttelee täittäittäi, tättätäätätätätäää, äittäitttäittäi ja tämmösiä yhdistelmiä. Sit kun on nälkä/väsy niin sit tulee mamammamammamamaaaaaa (eli vissiin "mamma, maitoaaa". :D

Tänään ollaan taas peruspäivää vietetty, ulkoiltu ja silleen. Isäntä menee illaks rc-radalle ja meille pitäs tulla nuutin serkku leikkimään nuutin kaveriks (ettei mammalla levii pää kun koko päivän saan nauttia noitten pienten seurasta ;) ). Aattelin tehä lettuja pojille - ite pitää koittaa olla tiukkana syömisien kans. :)

Eilen kävin puolen tunnin lenkillä, vajaan puolet ehkä hölkkäsin. Sit kotona tein vielä puol tuntia lihaskuntoa ja venyttelin. Yhen raparperi-kookosmuffinssin söin tuossa (ovat muuten sairaaaaan hyviä!!), loput laitoin kiltisti pakastimeen vierasvaraksi!
 
Ihania kesäsiä terveisiä!!!

Ollaan nautittu kovasti auringosta, Mayalla uus kesämekko ja hattu päällä ja oltiin tänään piknikillä.

Mayalla on tapana nostaa jalat vaunuissa siihen eteen käsinojalle, on niin hauskan näkönen kun oikein rentona makoilee (istuu aika makuulleen) jalat ylhäällä. Saa kaupungilla katseet kääntymään :)

Saunomisesta Maya on käynyt pari kertaa saunassa alalauteella mutta ei olla kunnolla saunonettu, ei kai sitä vielä noin nuorena voi kunnolla saunoa??

Mulla on kysymys menkoista... Miten teillä muilla on tulleet menkat synnytyksen jälkeen? Mä kun täysimetin 6kk niin mulle tuli ekat menkat vasta tasan 6kk synnytyksestä (päivälleen!)... mutta nyt ei oo enää kuulunut. Alkoi jo pelottamaan, ettei kai ole toista tulossa jo :eek: mutta sit luin että noi voi olla aika epäsäännölliset alkuun. Inhottaa kuitenkin kun en yhtään tiedä milloin saattaa alkaa, nyt ois viikon myöhässä siitä kun ois pitänyt alkaa. Mulla alkaa kyllä olla vähäsen (huom. Vähän!) vauvakuumettakin, joten ei haittais vaikka tuliskin toinen jo!!


Ok nyt pitää mennä kun meillä on vieraita ja ne puhuu tossa ja mä en pysy mukana keskustelussa...

:wave: heippa mammat, nauttikaa auringosta!! :flower:
 
manna, mulla tuli ekat kuukautiset muistaakseni 3 tai 4 kk synnytyksen jälkeen ja kierrosta ei kyllä ollut puhettakaan. Mä vuosin kun seula, sit oli viikko väliä kunnes taas alkoi. Eli ihan sekaisin kroppa. Nyt vasta rupee olemaan normi kiertoa. Eli kannattaa kyllä varautua siihen että välit ja vuotoajat heittelee rutkasti!

Uimakoulussa oltu, Kelassa käyty hakemassa kotihoidon tukea ja pienet nyt päikyillä. Nyt syömään näkkileipää! :p

HM
 
iru
Moikka :wave:

Me ollaan käytetty Ilmaria saunassa ehkä reilun 6 kk:n iässä.. siis ihan alalauteilla mun sylissä eikä mitään löylyä oo heitetty. Suihkussaki on käyny mut taitaa vähän pelätä sitä..

Meillä on isukki ja poika flunssassa. Kauheeta toi yskä ja räkä valuu :( on yskiny varmaan kolme päivää ja tänään ei oo ruoka maistunu.. mietin et soitanko aamulla neuvolaan? Ku entä jos onki jotain vakavempaa? Tai siis ku en tiiä yhtään et miten pitää toimia tällaisessa tilanteessa? Että kauanko pitää olla flunssa et pitää mennä lääkäriin? HJÄLPÄ MIG!!!

Meillä poika nousi tukea vasten itse seisomaan eilen ensimmäistä kertaa :heart: pääsee pikkutermiitti siis tästäedes vielä enempi tuhoileen heti ku silmä välttää.. noh, pitänee vähän siirrellä tavaroita turvaan. Toki kiellänki mut hän on niin pippuri että suuttuu kun kielletään, alkaa parkumaan oikeenki loukkantuneena :LOL: :LOL: :LOL: että näin meillä. :headwall:

Mut vastailkaapa mitä ootte mieltä tohon flunssaan et vienkö lääkäriin tai neuvolaan vai mitä???

Aurinkoista päivää B)
 

Yhteistyössä