11/08 masunkasvattajien murut *kesäkuussa*

Iltaa!

Mies lähti myöhäis-golfaamaan ja poika nukahti taas laakista puoli yhdeksän. Olikin tosi väsynyt.

Pojalla alkaa olla melkoisesti tahdonvoimaa ja oikeaa voimaakin, kun jotain saa päähänsä. Mies kylvetti ennen iltapuuroja ja sitten kun puuron jälkeen vein potalle ja vanna oli vielä kylppärin lattialla, niin poika melkein väkisin syöksyi ja heittäytyi sitä kohti. Ja kauhea ölinä ja käsien harominen, "tahdon takaisin kylpyyn!!". :LOL: Ei auttanut muu kuin viedä potta eteiseen niin ettei sitä vannaa näkynyt.

Olin pitkästä aikaa kantoliinan kanssa tänään kaupungilla ja poika viihtyi parisen tuntia kyydissä lonkkasidonnassa, kunnes tuli nälkä ja piti kiiruhtaa kotiin. Otti siinä päiväunetkin, sipaisin vain pään liinan suojaan ettei retkahtanut. Olin melkein unohtanut, miten kätevä kapistus liina on!

Katselin nyt iltani kuluksi huutiksesta käytettynä rengasliinaa, joka olisi vielä nopsampi käyttää esim. kun kantaa poikaa alakerrasta kotiin kolmanteen kerrokseen (kun ei ole hissiä ja rattaat pitää jättää alakertaan). Olen usein kantanut pojan "palomiesotteella" käsikynkässä ja se on pojan mielestä hauskaa, mutta meinaa käsivoimat ehtyä tuon 10-kiloisen kanssa etenkin jos on vielä kauppakasseja. Onko kenelläkään kokemuksia rengasliinasta?

Mä en oo vielä ajatellut antaa tavallista maitoa. Mutta ymmärrän teitä, joilla esim. keitellään puuroja myös vanhemmille sisaruksille ym., on varmasti helpompaa jos voi laittaa kaikille samaa. Pianhan se oppaissa mainittu "ensimmäisen ikävuoden loppu" alkaakin lähestyä!! Mausteita oon käyttänyt vauvan ruuissa basilikaa, persiljaa, tilliä, pippuria ja timjamia.

Oon varmaan päivitellyt tätä aiemminkin, mutta meidän pojalla taitaa puuttua "suodatin" kurkusta, kun hän nielee isoja paloja (mm. maissinjyviä, pikkusormenpään kokoisia kesäkurpitsapaloja) pureksimatta. Tulevat sitten kakan mukana alkuperäisessä muodossaan... Ja tosiaan toissapäivänä pisteli kokonaisia mansikoita suuhun ja mussutti, no problem! Oppaissa sanotaan, että nyt voisi alkaa jättää ruokiin karkeampia paloja pureksittaviksi, mutta meillä ne tosiaan hulahtaa sellaisenaan kurkusta alas |O Siis ei sentään kokonaiset mansikat, niitä poika pureksi! :LOL:
 
Täh... pureksittavaksi :kieh: milläs pureksit kun ei hampaan hammasta näy eikä kuulu!!! Onko vielä muita hampittomia lapsia? Jotenkin kuitenkin esim. omenasta saa purtua palasia raukka ikenillä... :LOL:

Tänään oltiin lääkärillä ja tytöllä pyllyssä sieni! Voi vitjat. Onko jollakulla kokemusta, onko helpolla lähtenyt? Ilmenee siis ihan vaippa-alueen punaisina läikkinä.


No eipä tässä muuta... eipäs kun piti viellä mannalta (ja muilta ketkä on täysimettäny kuutisen kuukautta) kysellä, että "missä vaiheessa" kiinteitä olete nyt menossa? Meillä syödään tällä hetkellä kasvislounas (ison annospurkin verran + pari lusikallista riisijauhetta siihen) ja iltapuuro hedelmäsoseella höystettynä. Viikko sitten alotettiin vasta aamupuuro siihen, myös hedelmällä hystetty. Viljoja paljon, ku ei oo viellä lihaa... tai ku mä en ilkee antaa kun en itte syö lihaa :ashamed:
 
Huomenta!

Nahkavekkarit pärähtelivät taas kuuden huitteilla, huoh... Nyt tyytyväisinä tuossa juttelevat toisilleen. Tosin taitaa kumpikin tuoksahtaa, eli pesupuuhiin pian.

Maotao, täällä on 50% vauvoista hampaattomia. Oskulla on jo 6 hammasta, mutta Wilma ei ole ensimmäistäkään kehittänyt. Muistaisin että isommille pojille tuli hampaat vasta joskus 10 kk iässä. Eli en jaksa siis olla huolissani, eiköhän ne kaikille ole jossain kohtaa tulleet.

Sitten niitä edistysaskeleita: Oskari nousi konttausasentoon!!!! Otin aamulla viereen laulelemaan ja avot! peffa ja kädet nousivat näppärästi samaan aikaan! Yöllä jo naureskelin kun nukkui niin että pää oli tyynyssä ja takapuoli ylhäällä. :D Wilma edelleen vaan nylkyttää...

Taas tulee kuuma päivä. Pojilla on kymmeneltä uimakoulu ja sen jälkeen lähdetään kyläilemään. Eli siis jotain tekemistä päivälle. Eilen illalla lähdettiin autolla käymään marketissa ja mä kokeilin eka kerran ajaa tuolla automaattivaihteisella. Ei se nyt niiiiin vaikeeta ollut, ehkä sitä uskaltaa yksinkin joskus lähteä johonkin. Käytiin Kodin ykkösessä ja ostin kaksi pyykkikoppaa ja leiville rottinkikorin. Muutakin olisi ollut, mutta maltoin mieleni. Uusia verhoja himoitsen!

Nyt nenä huutaa hoosiannaa, tarvii mennä pyllypesulle. Maotao, yritä antaa neidin peffalle paljon ilmakylpyjä, se rauhottaa ihoa. Saitko jotain lääkettä? Daktarin- voide voisi auttaa...

HM ja murut, jo 8½ kk!
 
leipää meilläkin tykätää syyä, tuli vaan mielee et eikö seki tehtä tavalliseen maitoon vai tehäänkö leivät veteen? :D

Mahtaisko voida antaa kanaa, on se kai vähä marinoitu. Noita koipireisii tjs ja riisiä? Ois meillä ruokana tänää.
 
huomenta

Tänään ois esikoisvapaata, hän menee mummon kanssa retkelle valkeisenlammelle ja ottavat eväät mukaan =)
Ajsttelin jos mentäis ilman esikoista kauppaan ja vaiks jonnekkin syöpöttelemään. Huomenna ois sit tarkoitus mennä hoploppiin ja amarilloon esikoisen kanssa.
Nytpä suihkuun ja esikoista viemään mummolle =)
 
Huomenet!

Eilen oltiin vielä illalla seittemän jälkeen puoltoistatuntia pihalla naapurin kanssa koirinemme ja lapsinemme. Molempien miehet ylitöissä. Meiän isäntä tuli kotiin 22.30. No, Lumi nukahti sitten tossa iltaulkoilussa tietysti enkä millään saanut kotona nukkumaan. Tunnin verran nukutin ja toinen huusi rääkyi, mutten kanssa periaatteesta halunnut nostaa enää syliin iltamaidon jälkeen. Menin viereen laulelemaan tuutulauluja mutta Lumi vaan virkistyi siitä ja alkoi laulaa mukana ja veti leukoja siinä pinnasängyn reunalla. Täytyisi tosiaan laskea sitä sänkyä alas, melkein jo nousee siitä seisomaan.

Mä olin ihan rikkipoikki kun yritin toista nukuttaa, itkinkin sitten esikoiselle kun harmitti niin kun olin luvannut hänelle imuroida parvekkeen kun hän tahtoi nukkua siellä makuupussissa. Esikoinen ihanasti lohdutteli että ei mun tarvi itkee, hän voi imuroida sen :D :heart: JA nukahti Lumikin sitten lopulta ja minä nautin yhden oluen. :p

Tavallista maitoa en ajatellut ennen vuoden ikää antaa. Ellei sitten imetys jostain syystä häiriinny. Mutta imettää ajatelin vuoden ikäseen ja sit siirtyä tavalliseen maitoon. Esikoinen sai tavallista maitoa 10kk alkaen, vaikka imetin häntäkin vuoden verran, tosin lopussa enää iltamaito tuli tissistä. Mutta siis tarkoitus olisi, ettei korvikkeita tarvitsisi ostaa. Jugurtit ym hapanmaitotuotteet varmaan sitten 10kk iässä otetaan kuvioihin. En oo pahemmin vielä miettinyt asiaa. Jäätelöjä ei meillä maistella piitkään aikaan. Oon ilkeä äiti ja pidän lapseni mahdollisimman pitkään erossa herkuista. On niin helppoa niin kauan kun ne ei tiedä herkuista mitään :D Ite mässäilen vieressä silti :whistle:

Saunomista Lumi ei oo vielä päässyt kokeilemaan. Jos meillä ois oma sauna, varmaan olisikin jo päässyt. Mutta ei itekään käydä tuolla taloyhtiön saunassa usein ja nyt oon meinannut, että sitten kun tää osaa istua ilman tukea ammeessa ni voitais mennä kokeilee silleen et Lumi istuis ammeessa saunan lattialla.

Kauppaan pitäis suunnistaa seuraavaksi, aurinkoista päivää mammat!
 
Päivääskudaa! Täällä sataa, tylsää on! Millasia kesälomasuunnitelmia ihmisillä? Me lähdetään lauantaina anoppilaan viikoks, mies on kylläkin töissä siellä. Itte pakkaan kasan kirjoja mukaan, anoppi + muu suku saa olla tytön kanssa. Sitten lähden viellä Suomeen viikoks ja sitten alkaakin meillä hurjat muuttovalmistelut! Elokuun ekana on muutto =)

HM: Ilmakylpyä annettiin reseptiks juu ja sitten viellä candio-hermal-rasvaa. Jotenkin van äklöttää sana SIENI. Kestovaipat lähti kiireen vilkkaan pesuun 90 asteeseen...
 
hellettä paossa hetki sisällä....huh, on kuuma!! pikkumies nukkunut jo kohta 2tuntia sohvalla, kuuma taitaa uuvuttaa.

Lomasuunnitelmia (miehen kesäloma alkaa huomenna) on pihanlaittoa; terassin/grillipation tekoa. Puuhamaa-korkeesaari-suomenlinna (3päivän reissu) jossain välissä. Mies lähtee taas jäämeren ääreen viikoks kalaan, kuten oli viimevuonnakii. Sitten poriin tehdään 1yön reissu. Siinäpä ne. Ja pari kertaa ois tarkotus miehen kanssa kaksistaan tuuleentuakin. Näin ois siis suunniteltu. =)

maotao, ainakii hiivatulehdukset kaiketi tavallisia tyttövauvoilla? Tuttavapiirissä on ollut muutamalla. Onhan se sieni sanana ällötys....mutta kaiketi harmiton, vaan kiusallinen vaiva. Toivottavasti lähtee paraneen pian!!

tavallista maitoo varmaan joskin vuoden vanhana. Jugurttia ja viiliä siitä n.10kuisesta. Ja normiruokaa saa jo periaatteessa nyt, samoista raaka-aineista koitan kokata, tosin teen yleensä erillisessä kattilassa/uunivuokassa, kun suolaa en tietty laita enkä vahvoja mausteita.
 
leivästä vielä: mä oon koittanut tehdä kaiken leivän itse, paitsi nyt kuumalla ja paitsi ruisleivän, niin siinä ei oo maitoo..en muutenkaan mielelläni anna pojalle kaupan noita viipaleleipiä ym. kun niitä E-aineita on enemmän kuin itse jauhoa...tai siltä tuntuu. :whistle: Kummipoika 7vee alkoi juuri saamaan allergiaoireita pillimehuista, ja oma päätelmäni on että juurikin ne kaikenmaailman lisä...säilöntä..ja väriaineet pitäs ruveta jättään mahdollisimman minimiin etenkin lasten sapuskoissa ym.
(saattaa jo mennä saarnan puolelle, ei ole kuitenkaan tarkoitus kuin kertoo mitä aattelen) :D

mä en antais myöskään marinoitua lihaa, siinä on suolaa niin hirveesti! Itseasiassa tää on toinen asia mikä pännii ruokakauppojen valikoimissa; on tosi vaikee löytää kunnon lihaa; puhdasta, tuoretta!, marinoimatonta! toki isoissa kaupoissa on mutta ei pienemmissä tai esim. lidlissä missä me käydään. Kaikki lilluu siinä pippuri-verimarinaadissa ja kaikki maistuu samalle.

(ja jatkan näköjään samaa paasausmaista linjaani)

 
Päiviä!

Kirjoittelenpas taas minäkin...
Hellettä toisaan piisaa, mutta ei pitäisi valittaa kun on lämmin. Vili vaan ei tunnu näin kuumasta välittävän, on raukka ihan hikinen koko ajan, ja ei juuri nuku päiväunia. Syö sentään kunnolla.

Meilläkin tuli maanantaina 7 kk täyteen. Mulla on vaan kauhea alemmuuskompleksi, kun tuntuu että kaikkien muiden vauvat täällä on jo niin kehittyneitä. Meillä ei vielä ryömitä, kontata, istua ilman tukea, saati seistä. Hampaitakaan ei vielä ole siunaantunut yhtäkään :'( Tosin alaien on ollut TODELLA turvoksissa ja poju kiukkuinen nyt viikon verran. Eli kaipa niitä sieltä putkahtaa. Lattialla pidän Viliä paljon, mutta napansa ympäri pyörii, ja käsillä vähän koittaa kiskoa eteenpäin. Ja jaloilla potkiskelee ja nytkyttää. Mutta eipä kai sitä vielä olekaan kiire liikkeelle lähdön kanssa...

Ruuan suhteen poju on oikea suursyömäri! Kaikki menee mitä tarjotaan, ja suht sioja määriäkin kerralla. Missä vaiheessa olette alkaneet antamaan kahta liharuokaa päivässä? Meillä syödään vielä vaan yksi liharuoka, ja mietinkin voisiko pikkuhiljaa alkaa lisäämään toisen, jos se vaikuttaisi yösyömiseen. Jonkin aikaa oli jo kokonaan syömättä yöt, mutta nykyään herää taas siinä 5-6 aikaan ja haluaa maitoa. Onneksi jatkaa vielä unia tuonne puoli ysiin-ysiin asti. Saapahan itsekin nukkua =)

Saunassa ei olla vielä käyty, vaikka oma sauna onkin. Jotenkin se on vaan jäänyt. Eikä sen puoleen suihkussakaan, kylvyssä vain. Kai sitä pitäisi koittaa noita saunaa ja suihkuakin jo, eihän tuo enää mikään pikkuvauva ole...

Tavallista maitoa ajattelin myös antaa vasta siinä vuoden kieppeillä, en oikein uskalla aiemmin, ettei tulisi mitään. kun tähänkin saakka on ilman mitään allergioita ja herkkyyksiä pärjätty. Ajateltiin miehen kanssa myös, että koitetaan mahdollisimman pitkään olla antamatta jäätelöä sun muita herkkuja. Sinänsä pitäisi olla helppoa, kun ei ole vanhempia sisaruksiakaan näyttämässä mallia. Mun mielipiteeni on, ettei vuoden ikäisen vielä tarvii herkkuja syödä. Meillä meinaan naapurin vuoden ja kahden kuukauden ikäiselle tytölle annetaan jätskiä, keksejä, pillimehuja yms. melkein päivittäin... tämä siis vaan mun mielipiteeni,jokainenhan tekee tyylillään =)

Mistäs vielä olette jutelleet...kesälomasuunnitelmia meillä ei sen kummempia ole, miehellä alkaa loma vasta heinäkuun loppupuolella. Menee nyt kesästä suurin osa hääjärjestelyihin, me mennään naimisiin 8.8 :heart: Kummasti alkaa bridezilla nostamaan päätään mussakin...

Kai sitä vois mennä taas tuonne ulos takapihalle hääräämään, mittari näyttää auringossa 40,2 astetta, eli kyllä tarkenee :eek:

Mainanna
 
kahta liharuokaa Onnilla on menny päivässä siitä 5kk alkaen varmaa muuten ei pie nälkää.
Onni on kyl aika syöppö..

aamulla puuro, lounaaksi iso purkki sosetta, välipalaks hedelmäsosetta purkki, päivälliseks pien purkki sosetta, iltapuuro ja noissa väleissä myös maitoa.
Nyt helteillä syö vähemmän kyl
 
Mainanna, älä välitä, täällä on toinen lattiamakkara joka ei vielä istu, konttaa, omista hampaita tms. Meidän Wilma nimittäin. Mutta eiköhän nuo omaan aikaansa kehity. Oskari on sitten keksinyt toden teolla tuon konttausasennon, peba nousee koko ajan! Että kyllä se teidänkin jäppinen tarvittavat asiat oppii omaan tahtiinsa! :D Mutta kieltämättä malttamattomana niitä edistysaskelia odottaa vaikka tietää että ne tulee kun tulee. Ja mun varsinkin pitäs tietää kun on kuitenkin kaksi ennestään. Mutta silti.... :kieh:

Nyt lattialle leikkimään!

HM
 
Mainanna: Ei meilläkään tehdä mitään noista! Silti porukassa jos on saman ikäsiä vauvoja niin tuntuu, että tyttö on "hyvin kehittynyt" ikäsekseen. Ja välillä riippu myös vähän kertojasta ne vauvan taidot :LOL:

Me lähdetiin tuossa iltapäivällä kaverin luo käymään ja valittelin sielläkin noita puuttuvia hampaita. Tyttö sitten naureskeli siinä, ja kaveri kysäsi, että "Mikäs valkonen se tuolla vilkkuu?" ja tosiaan se eka hammas on putkahtanu nyt vuorokauden aikana :LOL: Että kyllä kannatti taas täällä valittaa.

Ei hitsit, en tajunnu, että se sieni on hiivatulehdus! Ei oo itellä koskaan ollu. Täällä sanotaan "Pilz" niin aattelin, että sienipä siellä. Hiivatulehdus ei kuulosta niin pahalta...

 
Iltaa!

Tahtoo nyt heti tulla sinne Suomen helteisiin! Tääl on ollu niin kurjat ilmat.
En malttais yhtään oottaa...parin viikon päästä lähdetään Suomeen kesälomille.
Ja ihanaa päästä piiiiitkästä aikaa saunaan!!!Kiva et tääl olikin jo keskusteltu saunasta, oisin samaa kysynytkin. Kai sitä voi sitten huoletta jo poikaa totutella saunaankin kun siihen kerran on sitten mahdollisuus.
Omaa saunaa meillä ei vielä ole...vielä! Mies lupas jo aikoja sitten rakentaa oikee puilla lämmitettävän. Emmä pysty olee ilman saunaa.
Suihkuun en ole vielä poikaa vieny, vaikka kannattais varmaan jo totuttaa ettei sitten pelkää sitä.

tavallista maitoo, joskus sitten vuoden vanhana. Ellei poika oo samanlainen ku mä pienenä et en huolinu maitoa ollenkaan kiinteitten siirtymisen jälkeen. En ole ikinä juonu tavallista maitoa.
oon kyl antanu noita vauvanhedelmäjogurtti soseita. Tykkää niistä.

Nyt poika pääsee vähän liikkumaan omalla tyylillään..en tie onko se ryömimistä vai mitä. Jalkaa koukistaa ja käsillä työntelee. Pääsee kääntyilemään akselinsa ympäri ja taakkepäin mut etiäpäin ei ole vielä hoksannu.

Millassilla leluilla teidän vauvat leikkii? Poika ei tykkää enää leikkii niillä pehmosilla vauvaleluilla, laitoin ne kaikki jo pois mitkä kuulu siihen leikkimattoon. Pitää olla kaikkee kovaa materiaalia mitä voi paukuttaa. Tykkää autoista, kun niitä pyöriä voi räplätä. Meil on sellanen muovinen lava-auto, paloauto ja puinen tavallinen auto. Ja palloista tykkää kans!Mä haluisin ite pojalle vaan kaikkii puisii leluja, mut sit tota muovikrääsää kertyy kun saa lahjaks samoin kun noita pehmolöllyköitä.

Mä oon sitten ÄMMÄ( äiti+mama), sanoi ensin äiti ja mama ja sitten kekkas ton :LOL:
PAPA sanoo ja PEPPI(meitin kissa)ja MÖMMÖ(=mummo) ja sitten toistelee ättäättäättä täh täh täh. Se on niin huvittavan kuulosta kun välillä kuiskailee ihan hiljaa noita sanoja tai karjasee kovaa.

maotao, onnee hampaasta ja hus sienelle! Ällöjä noi sienet, mul tulee aina se silsasienimainos vai mikä jalkasieni se ny olikaan sellanen monsteri mieleen. Hiivasieni on kyllä kurja vaiva, mut lähtee sillä sienisalvalla ja hyvä et laitoit kestikset jo kuumaan pesuun. Se hiivasienikin tuppaa kuulemma uusiutumaan, kun niitä itiöitä<- kamala sana leviää pyyhkeisiin jne.

Ootteko antanu jo kokkareisempaa ruokaa?
Siis niinku et ois jo pureksittavaa. Mä kokeilin jotain hedelmäsosetta mis oli isompia paloja. Mut kauheen kakomisen kanssa. Ei siis yhtään noin helposti kuin maikki teidän pojalla.
No täytyy vaan kokeilla uudestaan täytyyhän se pureminenkin oppia.
 
Mainanna: Onnea jo etukäteen naimisiinmenosta :heart: Se oli aika ihanaa aikaa järjestelyineen, mutta myös osaltaan aika rankkaa ja puuduttavaa.. Meillä esikoinen oli 3kk vanha kun naimisiin mentiin, joten aika paljon vaikutti minun osallistumisiin ym..
Ja meillä tuo pienin on jo päälle 8kk, eikä siis ryömi! Pyörii siis navan ympäri, ja vasta pari päivää kääntyillyt selältä mahalleen!! :eek:
Lattialla istuu jos on takana, keikahtelee vielä aika lahjakkaasti.

Leluista...

Meillä ei oikein ikinä tykännyt kumpikaan mistään pehmeistä helistimistä ym. Jollain aikaa esikoista kiinnosti vaan niissä olevat laput :LOL:
Pienin kattelee vähän kaikkee, rojua kun meillä alkaa olemaan kiitettävästi :D Tykkää kovista muovisista jutuista, kuten siskonsa leikkiruoista =)

Herkkuja en ole vauvalle antanut ollenkaan. Oon myös sitä mieltä että kyllä ne ennättää vielä! Ja helpommalla selviää kun ei vielä tiedä mitä ne on :) Esikoinen sai ekan kerran syödä herkkuja vähän enemmän omilla 1v. synttäreillä ja masuhan niistä kipeeks meni :( Ärsytti joskus olla selittelemässä et miks se ei saa paljoo herkkuja... Mutta nyt kyllä tietää mikä on hyvää, jätskit syötiin tänään =) Karkkia ei olla annettu kuin satunnaisesti, kahvilla saa jotain jos meillä on vieraita/käydään jossain.

Me otettiin toinen liharuoka pienen tauon jälkeen taas takaisin. Ei mennyt maitoa läheskään tarpeeks, eikä tuntunut niin usein jaksavan syödä joten sillä jätettiin. Nyt taas kehissä lihaa enemmän...

Mä jätän vauvan ruokiin jo kökköjä, ei tuokaan niitä sen kummemmin pureksi! Nielee vaan :D

Marinoiduista lihoista,

Meillä mies ei nykyään muuta lihaa haluaisi grillata kuin possun kyljyksiä jotka marinoi itse :) Ja kyllä ne ovat paljon parempia kuin valmiit, hyvin osaa laittaa mausteita ja suolaa vaikka minä yleensä keittiön hoidankin! =)
Vauva saa maustamattomia lihoja ainoastaan.. Tulikin mieleen että pitäisi huomenna keittää lihat pakkaseen ennen kuin päiväys menee!

Kesälomasuunnitelmia..
Hmm.. Ei miehellä ole kesälomaa :( Katkaisivat vuoden vaihteessa sopimuksen (törkeetä ) ja paloi kesälomat :kieh: On sillä jopa viikko lomaa tuossa lokakuussa :D Ei sitten kovin kaukana päästä käymään. Minä tosin teen tyttöjen reissun tuonne Keski-Suomeen, ilman lapsia :D
 
vähän repeilin täällä kuunkullan silsapuheille!! :LOL: sanana perin ällöjä...

leluista....tuo tykkää kanssa renkaista!!! (pojat) Taaperokärryn renkaat kiinnostaa ja fp:n lelupuhelimen pyörät ja kaikki narut mitä leluissa on! Niitä kiskoo ja mälvää suussaan ja sitten paiskoo kauheesti tavaroita. Usein käy niinkin että kun uppoutuu tutkiin esim. lelupuhelintaan selällään (kaiken tarkan tutkimisen tekee aina selällään), käy "kops!" kun puhelin pamahtaa ottikkoon! Mutta vielä kelpaa pehmeetkin helistimet ym. kun ne maistuu niin kauheen hyviltä.
Nyt on alkanut kiinnostaan kirjat kirjahyllystä ja tänään ulkona viltillä tunkin kitusiinsa ½sivua perhelehtee ja oikeen mässytti sitä suussaan. Sitten kaamee kakominen kun jäi kurkkuun jumiin. Ja ruohoo tietty repii ja tunkee suuhun ja oksentaa hetken perästä kuin kissat.
jaaha, ja mitenkähän tää liitty kaikki leluihin, vähän taas juttu lähti ryöpsähtään. :)
 

Yhteistyössä