Hakutulokset

1. K

Vauva 8kk ja ero taitaa tulla :(

Nämä vuodet kun lapset ovat ihan pieniä on todettu olevan ihmisen elämässä kaikkein epätyydyttävintä aikaa. Jos jaksaa niistä läpi niin sitten se ei mene kuin ylöspäin. Toivon että jaksatte, nuo koliikit ja hankaluudet vetäisivät kenen tahansa pinnan kireälle. Toivottavasti sinä löydät aikaa...
  2. K

Apuja unikouluun

Nukkumisajoista, tiedän kanssa tuon kohdan Pantleyn kirjasta että aikaisempi olisi hyvä, ja poika tosiaan nukkuu aamulla aika pitkään jos joskus "vahingossa" nukahtaa aikaisemmin kuin 10ltä. Nyt on nukahtanut 9ltä pari yötä ja nukkuu kuitenkin yhdeksään! Toivottavasti rytmi pysyy ja saamme...
  3. K

Eroahdistus ja nukkumaanmeno

Yhdyn edelliseen eli jos lapsella on eroahdistusta niin kannattaa varmaan pitää lähellä, ehkä nukutettaessakin. Minä nukutan pojan viereen ja on nukkunut enimmäkseen vieressä sängyssä (liukui siihen yöimetysten takia) ja tämä on ollut helppo systeemi, eikä pojan ole koskaan tarvinnut itkeä . Jos...
  4. K

Apuja unikouluun

Luin jostain että jos lasta imettää yöllä niin äiti tarvitsee itse noin kaksi tuntia ylimääräistä unta. Meillä poika menee n. 10 aikaan nukkumaan ja nukkuu 8-9 asti (ollaan vähän yritetty aikaistaa muttei ole onnistunut...) Nukun itse melkein saman ajan ja pojan ollessa päikkäreillä lepään...
  5. K

Lapsen nukuttaminen iltaisin kestää aivan liian kauan, mikä avuksi?

Minusta on todella ihmeellistä että neuvoloista vielä suositellaan nukuttamista itkettämällä, mutta eivät kai ne systeemit heti muutu. Siellähän on töissä ihmisiä jotka ovat voineet kouluttautua 20-30 v sitten. Esitteissä joita siellä annetaan kyllä sanotaan ihan niinkuin asia on että pientä...
  6. K

Apuja unikouluun

Jos lapsi rauhoittuu kun otatte hänet viereenne niin eikö hän sitten voisi nukkua siinä? Sitähän lapsi yrittää itkullaan viestittää ilmeisesti, että hän kaipaa läheisyyttä tunteakseen itsensä turvalliseksi. Mielestäni 9-kuinen on vielä aika pieni olemaan koko yöt yksin.
  7. K

Aina syliin

Vauva on vielä tosi kehittymätön ensimmäiset puoli vuotta ja luonnollinen tila vauvalle olisi olla lähellä vanhempiaan. On kulttuureita joissa vauvoja kannetaan melkein koko ajan (liinassa) ensimmäiset puoli vuotta, se luo heille turvallisuudentunnetta. Kannattaa noudattaa vauvan viestejä ja...
  8. K

Vauvan nukuttaminen kestää aivan liian kauan, mikä avuksi?

Tuo lause perustuu kaikennäköiseen mitä olen aiheesta lukenut, m.m. Liisa Keltikangas-Järvisen kirjaan Aggressiivinen lapsi. Ote sieltä: "Kokonaan harhaanjohtavia ovat sensijaan ohjeet, joissa kehoitetaan antaa vauvan joskus huutaa, erityisesti, jos hänet on juuri syötetty ja vaihdettu...
  9. K

Onko muita jotka EI TODELLAKAAN itketä vauvaansa missään tilanteessa..? Ja kannattavat muitakin kiintymysvanhemmuuden oppeja :)

Ei haittaa saivartelut..Ei minustakaan imetys sinänsä ole mikään hyvän äitiyden mittari, jos imetys ei onnistu niin minkä sille mahtaa. Itselleni imetys on tärkeä juttu. Aioin lopettaa vuoden iässä kun luulin vain että niin kuuluu tehdä, sitten luin että luonnollisempaa on imettää pari...
  10. K

Vauvan nukuttaminen kestää aivan liian kauan, mikä avuksi?

Vaikuttaa siltä että vauvasi kuitenkin reagoi tuohon imettämisen lopettamiseen ja nukutustyylin vaihtoon. Ehkä hän ei ole vielä valmis näihin muutoksiin vaan kaipaa läheisyyttäsi tunteakseen itsensä turvalliseksi. Ehdottaisin että tekisit sen mikä tuntuu helpoimmalta ja mihin lapsi helpoiten...
  11. K

Onko muita jotka EI TODELLAKAAN itketä vauvaansa missään tilanteessa..? Ja kannattavat muitakin kiintymysvanhemmuuden oppeja :)

Lentoemo, juu tiedän nämä täysimetyksen kriteerit, ja monet ovat sitä mieltä että ovat vähän liian turhan tiukkia. Esim lapsi joka on saanut synnytysosastolla pari kertaa korviketta ja sen jälkeen 6 kuukautta pelkkää äidinmaitoa rinnasta ei näiden kriteerien mukaan ole ollut täysimetyksessä...
  12. K

Kirjoitin että imetin 6kk mutta siis täysimetin 6kk, ja imetustä jatkan edelleen, poika on 1v4kk ja haluaisin mielellään jatkaa imetystä 2-3 vuotiaaksi.
  13. K

Lapsen nukuttaminen iltaisin kestää aivan liian kauan, mikä avuksi?

Vaikuttaa siltä että lapsi reagoi kuitenkin siihen että lopetit yösyötöt eikä halua nukahtaa yksin omaan sänkyyn. Ehkä hän ei ole vielä tällaiseen valmis vaan tarvitsee läheisyyttäsi tunteakseen olonsa turvalliseksi. Mielestäni olisi hyvä seurata lasta ja tehdä sillai kun on helpointa, eli ehkä...
  14. K

Minä en noudattanut mitään erityistä tyyliä lapsen kanssa mutta kun pojan ollessa vähän yli vuoden etsin netistä tietoa nukuttamisesta törmäsin kiintymysvanhemmuuden periaatteisiin ja huomasin että meillä oli automaattisesti noudatettu niitä. Tai siis synnytyksessä kyllä käytettiin...
  15. K

Miten olette lopettaneet yösyötöt, vai onko vauva itse lopettanut?

labebe, oon kanssasi samaa mieltä. Luonnollisinta olisi nukkua lapsi vieressä, 6-7 kuisen vauvan siirtäminen omaan sänkyyn ja omaan huoneeseen on mielestäni aika omituista. Luin että kulttuureissa jossa nukutaan lapsen vieressä (melkein kaikkialla paitsi länsimaissa) uniongelmat ovat liki...
  16. K

Ammatti galluppi..

Rakennustyöntekijä
  17. K

Miten olette lopettaneet yösyötöt, vai onko vauva itse lopettanut?

Minulla on poika 1v 4kk ja heräilee edelleen syömään 3-4 kertaa yössä, imetän vielä. Joskus vanhempia "painostetaan" lopettamaan yöimetys mutta kyllä sitä voi jatkaa jos vain itseä ei häiritse. Poika nukkuu vieressä niin se on aika helppoa. Jos haluaa eroon yösyötöistä niin huudattaa ei...
  18. K

Mahdoton 2-vuotias

Luulen että ainoa tapa saada lapsi kunnioittamaan muita on kohdella häntä itse kunnioittavasti, lapsi oppii esimerkeistä. Joskus minua ihan järkyttää miten epäkunnioittavasti jotkut vanhemmat puhuvat lapsilleen, määräilevät ja pompottelevat. Olin ennen päiväkodissa töissä ja pahiten käyttäytyvät...
  19. K

1v10kk ja nukkumaanmenovaikeudet. Mielipiteitä kaipaan!

Luulen että jos poika itkee ja haluaa teidän viereenne hän kaipaa turvaa ja läheisyyttä ja yksin sänkyyn jättäminen vain tekee turvattomammaksi. Luin jostain että jos lapset saavat läheisyyttä silloin kun he sitä tarvitsevat he nimenomaan eivät myöhemmin ole niin takertuvaisa. Kuuntele vain omaa...
  20. K

Minkä ikäiselle unikoulua ?

En usko että sängyssä huudattamisessa on koskaan mieltä eikä hyötyä. Jos lapsi ei halua nukkua huutamatta omassa sängyssä ei luultavasti ole vielä siihen valmis vaan tarvitsee läheisyyttä ja turvaa. "Luonnollisinta" eli miten useassa kulttuurissa tehdään, vaan ei täällä länsimaisessa, on että...

Yhteistyössä