Tammikuiset 2026

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Bosslady
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Juu. Nyt mennään viikolla 18 ja tosiaan juuri siksi nyt etsitään edullisesti käytettyä (kun vielä on aikaa).
Vaunuista. Ne on niin hankalat kun kaikkilla on yleensä se ehdoton suosikki.
Meillä ei ole suunnitelmissa kuin tämä yksi lapsi. Maalla myös asutaan joten helppous (autosta vaunuihin ja vaunuista autoon on iso bonus) myöskään tässä ihan lähellä ei ole muuta kun metsää ja hiekkatietä. kätevää olisi myös jos pystyisi vaunuilemaan koirien kanssa.
Mä olin jotenkin kuvitellut että se unipesä on ihan must esim vaunuissa. toisaalta onneksi kehtaan myöntää etten tiedä mitään.
Mitäs sisustetta pinnikseen?
Ilmeisesti mahdollisimman vähän tukehtumisvaaraa aiheuttavaa. Onko kaikki reunapehmusteet aivan turhia/vaarallisia?
No nuilla spekseillä saattaisin katsella just vaikka Emmaljungia tai Oran vaunuja. 😊 Toki en tiedä, onko vielä erikseen just tehty ns maastovaunuja. 😊 Ainoo lisä mitä oon omiin Emmaljungiin kaivannut on ne isot etupyörät. Nekin saisi kyllä ostettua jälkeenpäin. Talvisin tahtoo lumi pakkaantua renkaisiin ja jumittua kun on edessä pienet ja takana isot. Me siis ostettiin vaunut kans se lenkkeily- ja maasto-ominaisuudet edellä. Ystävä kehui omia Ora Unto -vaunuja, että toimii talvella hyvin kun kaikki neljä rengasta on samaa kokoa ja eturenkaat ei oo kääntyvät. 😊 Ja eräs maalla ja sorateiden ympärillä asuva ystäväni kehui Thulen (juoksu?)vaunuja. Niissä on kolme isoa rengasta ja hyvä jousitus niin sopii kuulemma hyvin niihin olosuhteisiin ja pääsee kulkemaan. 😊

Itse en kaivannut unipesää vaunuihin. Sinne kun laittaa esim vauvan toppahaalarissa ja vielä toppa- tai vanupussin, viltin yms lisuketta niin tulee aika lämmin ja tiivis kokonaisuus. 😊

Pinnikseen en aluksi kaivannut reunapehmusteita, vasta sitten kun vauva alkoi oikeesti kääntyilemään ja liikkumaan sängyssä. Silloin raajat alko menemään pinnojen väliin ja vauva paukutteli raajoja kovaäänisesti sängyn reunoihin. 😄 Siinä vaiheessa kun vauva oppii liikkumaan ja kääntyilemään niin tukehtumisriskikin pienenee tosi paljon. Ja yks ehdoton mitä tarvii on kosteussuojat. Ja niitä muutamat. Saa vaikka vaunukoppaan ja pinnikseenkin pesuvaralla. 😊 Helpottaa huomattavasti eritevahinkojen siivoamista. 😊 Esikoisen kans meillä oli sellainen ensisänkykin, mutta lopulta osottautui aika turhaksi kun pian päädyttiin perhepetiin. Tällä kertaa en hanki sitä ainakaan etukäteen. 😊 Laitan vaikka äp laatikon pinnikseen jos tuntuu, että pinnis on liian iso.

Viimeksi muokattu:
Eilen käyty rakenneultrassa 19+3.
paino arvio 290g ja kaikki oli niin kuin pitää hieman mietin onko tuo paino ok.
Ihana kuulla, että kaikki oli siellä hyvin! Jos ultraaja ei erikseen ottanut kantaa painoon, eiköhän tuo ole ihan normaali. Liberon raskausviikkoseurannassa vauvan arvioitu paino on 350 g viikolla 20, mutta esim. American Pregnancy Associationin versiossa samalla viikolla painoarvio on 260 g, eli vaihtelua näköjään löytyy. Painoarviot yleensäkin menevät vähän metsään, sillä tulos riippuu aika paljon mittaajasta.

Onnittelut @AMR puolivälistä ja harmi kuulla, että kivut eivät ole helpottaneet. Toivottavasti saikulla nyt parempi olla?

@Minimilli täälläkin pyrin käytettynä hankkimaan useita tavaroita, jotenkin vähän inhottaa hommata niin paljon tavaraa koti täyteen, mutta helpottanut tuskaa ostaa käytettyjä tuotteita. Nykyään oon melko anti kuluttaja vaikka aikaisemmin olin ihan yli-kuluttaja 😅 Meillä just hommattuna vaunut, ystävien kehujen perusteella valkkasin cybexin e-priamit, toivottavasti oma vauva rauhoittuu sen heilunnassa. Pinnasänky hommattuna myös ja oikeastaan ehkä vaatteitakin jo riittävästi. Nyt viimeisimpänä hankintana tuo leikkimatto lelukaarilla, sen tosin halusin hygieniasyistä uutena. Vaatteetkin oon ostanut nyt uutena kun alesta löytyi kaikkea kivaa ja kirppiksiltä en oikein löytänyt sopivaa/siistiä.

Täällä 18+3 ja viimeisen viikon ajan ollut jo ihan raskausmaha. Äitiyshousuja turvotuksen vuoksi käyttänyt jo useamman viikon. Ruokahalu palannut ja paino palannut lähtöpainoon. Ollut jotenkin ihanan tasainen hyvä, onnellinen fiilis. RakenneUÄ ahdistuskin vähän laantunut, siihen kaksi viikkoa vielä. Liikkeitä tunsin ensimmäistä kertaa tänään ihan ”mahassa”, aikaisemmat pari vk tuntenut kun pitänyt kättä mahan päällä.

Hurjan nopeasti kesä hurahtanut ja tammikuu lähestyy!

@Ovum93 mä oon myös aika vahvasti "antikuluttaja" ja pyrin hankkimaan vauvantarvikkeita käytettynä. Periaatteeni on, että vauva pärjää aika vähällä loppujen lopuksi ja kasvaa ulos monista asioista nopeasti.

Mä suosittelen vauvanvaatesettejä käytettynä tori.fi:stä. Niitä usein myydään kätevästi koon mukaan. On poikien settejä, tyttöjen settejä ja unisex-settejä. Vaatteet ovat olleet hyvässä kunnossa ja edullisia, ja on ollut kiva valikoima erilaisia brändejä, jotka monesti sointuvat yhteen, kun joku muu on miettinyt sen kokonaisuuden valmiiksi!

Mulla on jo pidempään ollut selkeä raskausmaha. Ensi viikolla on isompi tapahtuma töissä, missä näen suurella joukolla työkavereita ensimmäistä kertaa sitten raskauden alun, niin vähän jännittää, millaisia keskusteluja tulee vastaan. Muistan ekasta raskaudestani, että heti kun maha alkoi kasvaa, kaikki kahvihuonekeskustelut liittyivät sen jälkeen mun raskauden vaiheeseen (Miten olet voinut?), tulevaan perhe-elämään (muistan, kun omat lapseni syntyivät....), synnytykseen (kaikenmaailman synnytyskertomukset, erityisesti vaikeat synnytyskokemukset 🙈), tuleeko tyttö vai poika, onko ollut oireita, miten pitkällä raskaus on, onko ensimmäinen lapsi tulossa, jne. Ja sehän on varmasti monelle ihan mukavaa ja mieluista, että saa sellaista huomiota.

Mun tapauksessa pitää aina punnita sanoja aika tarkkaan, kun pitää miettiä, tietääkö tämä ihminen ennestään, että mun eka lapsi kuoli, ja haluanko nyt järkyttää häntä sillä informaatiolla. Minulle ei ole vaikeaa puhua esikoisestani, mutta kieltämättä ei aina riittäisi voimat siihen, että pitäisi lohduttaa sitä toista osapuolta hänen järkytyksessään. Toisaalta olen myös kohdannut ilmiömäisen empaattisia ihmisiä, jotka pystyvät vastaanottamaan surullisen tarinan ja käymään siitä tasapainoista ja läsnäolevaa keskustelua. Onneksi monet lähimmät työkaverit jo tietävät esikoisestamme, joten toivon mukaan tuo päivä menee ilman suurempia kriisejä. Mut kyl mä suren aika paljon sitä menetettyä huolettomuutta, mitä mulla oli ekassa raskaudessa 😞

• Tykkää
Reactions: Ovum93
Tänään oli rakenneultra, jossa kaikki oli hyvin. ❤️ Ihan tosi huojentava tieto ja iso kivi vierähti sydämeltä. ❤️ Lisäksi selvisi, että meille syntyy pikkuveli! Se on kyllä jännää. 🤭 Vähän poikaa itse aavistelinkin, mutta salainen pieni tyttötoive mulla kuitenkin oli. Mutta tämä menee juuri niinkuin pitääkin ja ihanaa saada perheeseen poikalapsi. ❤️

Nyt sairauslomalla ollessa oon paremmin pärjäillyt kipujen kanssa. Mutta kipuja kuitenkin on ja olo aina vaikeutuu iltaa kohden tai kun rasittaa itseä. Mutta eilen oli mukavaa kun pääsin uimaan uimahalliin ja vedessä liikkuminen tuntui tosi hyvältä ja helpolta. 😊 Ehkä tänään on ollut vähän vetreämpi olokin. 😊

• Rakkaus
Reactions: Käpyseni
Hienoa kuulla, että kaikki oli ultrassa hyvin @AMR! Mulla on ru ensi viikolla, niin nyt vähän alkaa jo jännittää.

Vaikka olin ennakkoon vähän huolissani tästä viikosta, lopulta kaikki töissä meni hyvin, eikä tullut vastaan vaikeita tilanteita raskausmahan kanssa. Huomaan tosin, että oon vähän stressiherkempi ja väsyn helpommin töissä, mutta toistaiseksi kuitenkin sellainen olo, että pärjään. Kipuja ei onneksi ole ollut, paitsi välillä alaselkä ja lantionpohja vähän valittaa, jos on kantanut pitkään vaikka painavaa reppua. Tuota uintia voisi lisätä omiinkin rutiineihin!

• Rakkaus
Reactions: AMR
Kiitos vaatesetti ideasta @Käpyseni ! Ei yhtään inspiroi yksittäisiä ainakaan ostaa netistä. Onneksi sulla meni töissä viikko hyvin 😊

ja ihanaa että @AMR rakenne kunnossa ja sukupuolikin nähtiin. Mulla vielä viikko odottelua rakenteisiin.

Vatsa nyt viikon ollut ihan selkeä tietyissä vaatteissa. Ei mikään iso mutta kuitenkin. Olen muuten hoikka niin esim. Kaveri ketä näin pitkästä aikaa tajusi heti tavatessa että olen raskaana. Liikkeitä tuntenut ihan mahassa saakka nyt viikon verran, on jännän tuntuista. Etenkin illalla ja yöllä hereillä ollessa neiti vetää aika rumbaa 🥰

Ja valitus vielä loppuun: on muuten todella hankala löytää äitiysvaatteita mistään livenä!! Suurin osa h&m liikkeistä lopettanut niiden myynnin kivijalkaliikkeissään, samoin Lindex ja varmasti monet muut. Netistä toki saisi, mutta housuja en halua netistä tilata. Nyt mennyt melko rumilla housuilla, vaan mitä kaupasta sattunut löytymään tai juoksupöksyillä jotka vielä venyvät. On tämä raskaus raskasta 🙈

Heips! Meillä nyt menossa 19+5 ja muljahteluja tuntuu,muttei näy tai tunnu mitään päällepäin. Tällä viikolla uutena tunteena on tullut hieman häpyluun yläpuolella oikealla "sähköisku" tuntemuksia. Ensi viikolla rakenneultra ja jännittää ja toisaalta myös pelottaa. Toivottavasti kaikki on hyvin ja jos kaikki on hyvin niin tehdään julkiseksi tämä tieto.

20+4 menossa, en ole jaksanut laitella kuulumisia sen kummemmin kun tämä on nyt sitä samaa mitä muutoinkin.

Oma paino on pikkasen lähtenyt nousemaan, mikä on hyvä. Viime punnituksessa oli laskenut, mut ei ihme. Heti raskauden alussa alkanut pahoinvointi vaivaa edelleen ja olen yrittänyt päästä pois Bonjestan käytöstä. Oksentelu on toistaiseksi palannut heti jos jätän illan väliin. Aiheuttaa armotonta väsymystä ja täyskiellon autolla ajamiseen.

Rakenneultra syyskuun alussa. En ole huolissani enkä jännitä mitään. Sen verran huonovointinen ollut, tietää että pienellä kaikki ok. Liikkeet tuntunut myös about pari viikkoa.

Puolivälissä ollaan ja eiku etiäpäin vain. Mitään ei olla hankittu kun kaikki hyvässä tallessa esikoisen jälkeen.

Täällä myös tänään oltiin rakenneultrassa! Kaikki rakenteet olivat kohdillaan, ja lääkäri arveli, että suurella todennäköisyydellä saadaan normaali loppuraskaus. Ehdin ennen ultraa käydä läpi kaikki kauhuskenariot, niin tämä tuntuu kyllä suurelta virstanpylväältä, että kaikki on hyvin! Pitää myös kehua lääkärin hyvin asiantuntevaa tapaa selostaa kaikki rakenteet ultratessa ja hän tuntui olevan aidosti innoissaan, kun vauvalla oli kaikki hyvin! Tämä käynti siis vahvisti omaa uskoa siihen, että tämä vauva saadaan kotiin asti 🥰

• Rakkaus
Reactions: Ovum93 ja AMR
Täällä neuvolapäivä takana. Vihdoin oma terkka on palannut töihin ja sain pvk+ferritiini -lähetteen ihan hänen omasta aloitteesta. Tosi hyvä juttu. 😊

Nyt oli painokin lähtenyt nousemaan ja on kyllä sellainen jotenkin tosi raskas olokin. Ehkä kuuluu raskauteen. 😂 Sormenpäästä otettavan pikatestin mukaan hb oli vielä laskenut, ja oli nyt 110 vaikka oon syönyt kuukauden rautaa. Olo onkin kyllä väliin ollut _todella_ uupunut. 😮‍💨

Tällä viikolla olis tarkoitus myös palailla töihin kokeilemaan, miten kroppa kestää. Viime viikon lopulla alkoi tuntua, että pahimmat liitoskivut antautui ainakin toistaiseksi. Toki olen elellyt aika rauhaksiin ja töissä tulee ihan erilaista rasitusta. Mutta mennään kokeilemaan. 😊

Nyt viikkoja 23+1 ja varmaan kuukauden päähän vois suunnitella toista sokerirasitusta. 😫 Se vähän ahdistaa.

Pieniä hankintoja olen nyt vauvalle tehnyt. Pitäis kyllä innostua käymään läpi mitä on esikoisen jäljiltä jäänyt niin tietäis, mitä oikeasti tarvitsee ennenkuin ostelen kaapit täyteen. 😄

Muuten olo on aika ok. Vauva myllää minkä kerkeää. Tuntuu olevan melko liikkuvainen kaveri. ❤️😊

• Rakkaus
Reactions: Käpyseni ja Ovum93
Täällä neuvolapäivä takana. Vihdoin oma terkka on palannut töihin ja sain pvk+ferritiini -lähetteen ihan hänen omasta aloitteesta. Tosi hyvä juttu. 😊

Nyt oli painokin lähtenyt nousemaan ja on kyllä sellainen jotenkin tosi raskas olokin. Ehkä kuuluu raskauteen. 😂 Sormenpäästä otettavan pikatestin mukaan hb oli vielä laskenut, ja oli nyt 110 vaikka oon syönyt kuukauden rautaa. Olo onkin kyllä väliin ollut _todella_ uupunut. 😮‍💨

Tällä viikolla olis tarkoitus myös palailla töihin kokeilemaan, miten kroppa kestää. Viime viikon lopulla alkoi tuntua, että pahimmat liitoskivut antautui ainakin toistaiseksi. Toki olen elellyt aika rauhaksiin ja töissä tulee ihan erilaista rasitusta. Mutta mennään kokeilemaan. 😊

Nyt viikkoja 23+1 ja varmaan kuukauden päähän vois suunnitella toista sokerirasitusta. 😫 Se vähän ahdistaa.

Pieniä hankintoja olen nyt vauvalle tehnyt. Pitäis kyllä innostua käymään läpi mitä on esikoisen jäljiltä jäänyt niin tietäis, mitä oikeasti tarvitsee ennenkuin ostelen kaapit täyteen. 😄

Muuten olo on aika ok. Vauva myllää minkä kerkeää. Tuntuu olevan melko liikkuvainen kaveri. ❤😊

Mukava lukea näitä kuulumisia!

Mulle th on suositellut sellaista SiderAL Forte rautavalmistetta, jos tavalliset tabletit eivät imeydy kunnolla. Viime raskaudessa sain hb:n nousuun, kun söin 200 mg rauta+c-vitamiini -tabletteja joka toinen ilta ennen nukkumaanmenoa. Monissa ruoissa on asioita, jotka estävät raudan imeytymisen, joten mulla rauta tuntui imeytyvän ainoastaan tuolleen yön yli.

Mun vauva myös heräilee tasaisin väliajoin liikuskelemaan. Oon laulellut hänelle lastenlauluja, ja tuntuu monesti jatkavan liikkeitä pidempään silloin, kun laulan 🥰

Tsemppiä töihin @AMR! Hyvä, että liitoskivut ovat levossa vähentyneet. Toivottavasti kuormitus töissä olisi nyt siedettävämpää.

• Tykkää
  • Rakkaus
Reactions: AMR ja Ovum93
Haluaisin myös toivottaa paljon jaksamista kaikille tämän palstan hiljaisille lukijoille, jotka ovat ehkä saaneet huonoja uutisia rakenneultrasta tai joilla on muuten vaikea raskaus meneillään tai päättynyt keskenmenoon 💔❤️‍🩹 🫂

Mukava lukea näitä kuulumisia!

Mulle th on suositellut sellaista SiderAL Forte rautavalmistetta, jos tavalliset tabletit eivät imeydy kunnolla. Viime raskaudessa sain hb:n nousuun, kun söin 200 mg rauta+c-vitamiini -tabletteja joka toinen ilta ennen nukkumaanmenoa. Monissa ruoissa on asioita, jotka estävät raudan imeytymisen, joten mulla rauta tuntui imeytyvän ainoastaan tuolleen yön yli.

Mun vauva myös heräilee tasaisin väliajoin liikuskelemaan. Oon laulellut hänelle lastenlauluja, ja tuntuu monesti jatkavan liikkeitä pidempään silloin, kun laulan

Tsemppiä töihin @AMR! Hyvä, että liitoskivut ovat levossa vähentyneet. Toivottavasti kuormitus töissä olisi nyt siedettävämpää.

ihana laulu tarina 🥰 mustakin tuntuu että kun mahaa silittelee niin tyttö liikkuu enemmän/pidempään. On ihanaa tuntea tuo uuden elämän ihme päivä päivältä selkeämmin. Hänen möyrinnät tuovat aina hymyn kasvoille ja kokonaisvaltaista onnellisuutta ja rauhaa. Tuntuu, ettei työmurheetkaan kuormita enää samalla tavalla.

Mulla ollut useamman kerran sideral käytössä, on erinomainen, mutta ikävän kallis jos joutuu pidempään/useamman syömään/vrk. Hyvän vinkin sain kollegalta YA apteekin liposomaalisesta raudasta, siinä sama idea kuin sideralissa, että on ns kapselin ympäröimä eikä siten ärsytä vatsaa ja imeytyy paremmin. Syönyt nyt itse sitä raskausajan, saa nähdä miten on Hb pitänyt. Ainakaan ei ole ollut poikkkeavaa väsymystä ekan trimesterin jälkeen 🤞

Toivottavasti @AMR sun työkokeilu sujuu hyvin 😊

• Rakkaus
Reactions: AMR ja Käpyseni
Rakenneultra tehty ja kaikki on niin hyvin kun vaan olla voi. Pieni on tosi aktiivinen ja liikkeet tuntuu vahvasti ja näkyykin jo hieman päällepäin.
Ja 99% todennäköisyydellä tyttö 🥰 olin pyöritellyt pojan nimiä kun olin aika varma että lihapulla on poika😁

Otetaanko kuulumiskierros tällä kanavalla? Joko on raskaustodistukset hyppysissä ja äitiyspakkaukset tilattu?

Meillä on neuvola ensi viikolla. En oo vieläkään päättänyt, otetaanko toinen äitiyspakkaus vai ei. Töihin sen sijaan aion ilmoittaa vanhempainvapaat heti, kun saan Kelan todistuksen.

Alaselkä on vähän rasittunut sellaisina päivinä, kun on pitänyt olla paljon pystyssä, niin otin käyttöön raskausajan tukivyön, mikä on kyllä auttanut selkävaivoihin! Ja raskausajan jumppavideot Youtubesta auttaa myös 👌🏻

Myös harjoitussupistuksia on alkanut tulla joka ilta tän viikon aikana. Eilen niitä tuli sen verran usein, että piti hetkeksi käydä makuulle. Oli ollut taas aktiivinen päivä, mikä selkeästi stimuloi niitä.

Mulle kuuluu ihan ok. Oon ollut melko kipeänä ja uupunut, ja mieli on ollut melko herkillä ja olo tosi kuormittunut. Vaikeaa liikkua ja meidän tahtotaapero haastaa mua ihan koko ajan ja joka asiasta. Se on kyllä todella rasittavaa. 😅

Oon nyt töissä tehnyt puolikasta työaikaa, eli päivät on melko lyhyitä, 3-4h. Toisaalta ollut ihan kiva niin pääsee vähän täältä kotoa neljän seinän sisältä pois vähän aikuisten ihmisten kanssa jutteleen. 😄

Synnytys on pikkuhiljaa alkanut pyöriä enemmän ja vähemmän mielessä. Ensimmäisen kohdalla se ei mennyt ihan toivotulla tavalla niin nyt jännittää, että miten käy. Pitäisi varmaan jotenkin valmistautua henkisesti paremmin tähän asiaan… Toivon kovasti korjaavaa kokemusta. 😊

Me lopulta päätettiin, ettei oteta nyt syntyvälle vauvalle äitiyspakkausta. Sinänsä mun tekis mieli kovasti se ottaa, mutta yksinkertaisesti ei tarvita. Meillä on käytännössä kaikki tallella esikoisen pakkauksesta ja vaatteitakin löytyy sinne n. 68 kokoon saakka. 😄 Kävin lävitse esikoisen vaatteita ja iski oikein ahdistus kun on tullut haalittua ja säilöttyä niin paljon… Hirvee homma myydä. 🫣 Joten ei enää yhtään sellaista tavaraa tänne, jota ei varmasti tarvita. 😂

Mullakin tulee harjoitussupistuksia ihan päivittäin. Muutenkin masua kivistelee ja kiristää ja se elää ihan omaa elämäänsä. 😅 Eilen tuli jo koiran pissatuslenkillä sellainen olo, että pääsenköhän kotiin asti kun selkää ja lonkkia särki niin paljon ja mahaakin alkoi kiristää ja repiä. Noh kyllä sitä kotiin vielä pääsi.

Kahden viikon päästä alkaisi viimeinen kolmannes… yhtäkkiä tää aika hujahtaa hirveetä vauhtia sen tuskaisen hitaan alun jälkeen. Toisaalta kyllä ihanaa ja odotan vauvan syntymää innolla. 🥰

Mulle kuuluu ihan ok. Oon ollut melko kipeänä ja uupunut, ja mieli on ollut melko herkillä ja olo tosi kuormittunut. Vaikeaa liikkua ja meidän tahtotaapero haastaa mua ihan koko ajan ja joka asiasta. Se on kyllä todella rasittavaa.

Oon nyt töissä tehnyt puolikasta työaikaa, eli päivät on melko lyhyitä, 3-4h. Toisaalta ollut ihan kiva niin pääsee vähän täältä kotoa neljän seinän sisältä pois vähän aikuisten ihmisten kanssa jutteleen.

Synnytys on pikkuhiljaa alkanut pyöriä enemmän ja vähemmän mielessä. Ensimmäisen kohdalla se ei mennyt ihan toivotulla tavalla niin nyt jännittää, että miten käy. Pitäisi varmaan jotenkin valmistautua henkisesti paremmin tähän asiaan… Toivon kovasti korjaavaa kokemusta.

Me lopulta päätettiin, ettei oteta nyt syntyvälle vauvalle äitiyspakkausta. Sinänsä mun tekis mieli kovasti se ottaa, mutta yksinkertaisesti ei tarvita. Meillä on käytännössä kaikki tallella esikoisen pakkauksesta ja vaatteitakin löytyy sinne n. 68 kokoon saakka. Kävin lävitse esikoisen vaatteita ja iski oikein ahdistus kun on tullut haalittua ja säilöttyä niin paljon… Hirvee homma myydä. 🫣 Joten ei enää yhtään sellaista tavaraa tänne, jota ei varmasti tarvita.

Mullakin tulee harjoitussupistuksia ihan päivittäin. Muutenkin masua kivistelee ja kiristää ja se elää ihan omaa elämäänsä. Eilen tuli jo koiran pissatuslenkillä sellainen olo, että pääsenköhän kotiin asti kun selkää ja lonkkia särki niin paljon ja mahaakin alkoi kiristää ja repiä. Noh kyllä sitä kotiin vielä pääsi.

Kahden viikon päästä alkaisi viimeinen kolmannes… yhtäkkiä tää aika hujahtaa hirveetä vauhtia sen tuskaisen hitaan alun jälkeen. Toisaalta kyllä ihanaa ja odotan vauvan syntymää innolla.
Tsemppiä @AMR oloon! Hyvä, et oot saanut lyhennettyä työaikaa niin, et töistä kuitenkin saa jotain iloa.

Oon alkanut käyttämään raskausajan tukivyötä alaselkäkipuihin, ja se on auttanut niinä päivinä, kun olen paljon jaloillani ja menossa. Töissä jaksaminen on tällä hetkellä ihan hyvällä tasolla. On ollut kiinnostavia työtehtäviä, missä saan käyttää vahvuuksiani, ja siitä on saanut iloa ja energiaa.

Oletteko muut harkinneet jotain synnytysvalmennusta? Itse kävin edellisessä raskaudessa hypnosynnytyksen verkkokurssin mun siskon suosituksesta, ja tykkään kyllä hypnosynnytyksen periaatteista ja menetelmistä tosi paljon! Edellinen oli todella lempeä synnytys, josta olen hyvin kiitollinen 🙏🏻 Hypnosynnytyksen perusidea on siis rentouttaa kehoa niin, että se pystyy toimimaan luonnollisesti siinä synnytystilanteessa. Siinä huomioidaan myös hyvin synnytyspelot ja opetetaan eri menetelmiä oman kehon ja mielen hallintaan. Mutta silti voi hyvin käyttää eri kivulievityksiä tai mennä synnyttämään sektiolla, eli tosi joustava menetelmä erilaisiin tilanteisiin. Ajattelin ottaa tähänkin raskauteen jonkin vastaavan verkkokurssin, että tulis treenattua niitä hengitys- ja rentoutusharjoitteita etukäteen.

Tänään kävin neuvolassa ja vauva pyöri siellä dopplerin alla tosi aktiivisesti 😂 Ei meinattu saada sykettä mitattua. Muutenkin tunnen paljon liikkeitä, eli meneillään aika rauhallinen keskiraskauden aika.

Yhteistyössä