K/B-komposti

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Siis ei mun mielestä olisi välttämättä kuulunut, aina välillä itsekin vastaan muiden välisiin keskusteluihin ja vasta jälkikäteen tulee mieleen että olisi ollut parempi laittaa selvennys että olin eri ihminen. Ja mä luen kanssa palstaa usein kiireessä ja/tai häiriötekijöiden kera (sori mies, lapset ja koirat ) jotka kehtaa häiritä mun palstailua, siinä herkästi menee jotain tähdellistäkin ohi, saati sitten sanamuotoja.

Mun mielestä olisi hirveän kiva, jos me kaikki palstailijat voisimme suhtautua toisiimme vähän vähemmän kärkkäästi. Aika usein jos kaikki osapuolet pysyy neutraalina ja puhuu asioista nätisti, selviää että ei se toinenkaan osapuoli ollut tahallaan ilkeilemässä, vaan taustalla oli joku väärinkäsitys.

Jos sä olet Aito (en siis oleta mitään, mutta tiedän miten hän tähän vastaisi), ja koet että sua on kohdeltu ilkeästi, ja se on sun mielessäsi joka kerta kun palstailet ja et kerta kaikkiaan kykene uskomaan että se vastapuoli saattaa olla ihan kiva ihminen, niin muistuttaisin sua siitä että meillä on ollut täällä ja muilla palstoilla ihan mukavia ja hedelmällisiä keskusteluja silloin, kun sä olet avautunut niistä syistä minkä takia reagoit asioihin niinkuin teet, ja vastapuoli on nimenomaan yrittänyt ymmärtää sua, teilaamatta sun mielipiteitä heti. Toisaalta sä (edelleen, jos olet A, mutta jos et niin tämä kuitenkin pitää pitkälti paikkansa ihan kaikenlaisissa vuorovaikutustilanteissa) olet ollut aika kärkäs ja negatiivinen keskustelija aika pitkään sen jälkeen kun loukkaannuit siitä, miten sua kohdeltiin, ja moni on kokenut sen tosi raskaaksi seurattavaksi ja tää on kuitenkin ollut varmaan alunperin kaikille sellainen hyvän mielen yhteisö, jonne on tultu vähän karkuun arkea ja vaikeuksia omassa elämässä, ja tämä jännite on tavallaan "myrkyttänyt" sen yhteishengen. Ainakin osalla meistä muistakin on ollut rankka elämä ja kaikki ei ehkä pysty käsittelemään neutraalisti konfliktitilanteita, eli reagoivat sitten voimakkaasti ihan kuten sinäkin. Ja toisaalta kukaan ei halua kuulla nälviviä ja loukkaavia juttuja ihmisestä, jota fanittaa. Ihan samalla tavalla kuin sua loukkaa Bojanin dissaaminen, me Kärtsäfanitkaan ei haluta palstalla, jonne olemme tulleet pääasiassa sen takia koska tykkäämme Kärtsästä, lukea häntä dissaavia tai vähätteleviä kommentteja.

Eli olisi kiva jos me kaikki pystyttäisiin tekemään parhaansa ollakseen vähän suvaitsevaisempia ja mukavampia toisillemme. Ja jos joku juttu sattuu tuntumaan pahalta, niin puhua siitä loukkaantumatta heti verisesti. Väärinkäsityksiä tapahtuu aina.
Olin (olen) Aito ja kai mä kaipaan jotain, mitä en itse tiedä sanoa sen tarkemmin mitä se edes on, kun töykeilen. Monesti oon ihan hyvällä tuulella palstalla ( siis useammin kuin huonolla!) ja menee ihan ilman kähinää, mutta siihen ei tarvitse kuin jonkun vanhan riidanhaastajan tulla paikalle niin saattaa lähteä sokka irti saman tien ja silti valiten senkin. Ei siis niin että myöhemmin kaduttaisi, vaikka pöhköähän se on suurimman osan aikaa (kun riidellään, siis). Siinä ei auta niin mikään, ei ainakaan minkä mä tiedän. Sellainen provosoi minut, kun joku antaa ymmärtää ettei hyväksy. En siis vaadi ja odota hyväksyntää, mutta ois kiva jos sitä ei tuotaisi esiin. Jos et hyväksy, niin se on sinun ongelmasi, miksi osa kokee oikeudekseen sellaisella ikään kuin poliisina pomottaa muita?
Mutta en pysty suhtautumaan siihen sen ei-hyväksyjän ongelmana, koska isoin osa ihmisistä menee aina tuomitsevien puolelle.
 
vierailija
Trollit trollaa kaikella sellaisella, mihin ihmiset tarttuvat ja reagoivat. Musta tuntuu joskus siltä, että todella monet ei tunnista niitä oikeita trollitehtaan trolleja, koska he ovat niin ovelia. Eivät he heitä mitään Aku Hirviniemi läppää tms.
Mä tas en usko, että keitään ulkopuolisia kiinnostaa trollailla meidän ketjuissa (aihe).
 
vierailija
vierailija
On siellä ollut useammankin kerran niinkuin tänäänkin, ihan pihallahan ne tuntuu olevan osasta asioita.
Ei kai se ihmekkään ole kun viestejä poistuu ja osa ei jaksa seurata sitä enää koko aikaa. Ja vanhoja juttuja unohtuu. Itsekkin skippailen nykyään niin paljon että useampikin uusi juttu on mennyt ohi. En tosin viitsi niitä enää kyselläkään.
 
vierailija
Minä taas pidän näitä A huutelijoita trolleina, oon aina ihmetellyt sitä miksi pitää jotain kirjoittajaa etsiä tai kutsua paikalle. Uskon kuitenkin, että valtaosaa keskustelijoista kiinnostaa itse aihe, eivätkä toiset kirjoittajat.
On siellä ollut kyllä myös valitusta miten nimimerkilliset on ajettu pois ja myös nämä kommentit saavat runsaasti yläpeukkuja. Eli ilmeisesti ainakin osaa jotenkin kiinnostaa myös ne itse kirjoittajat.
 
vierailija
Mun mielestä on keskustelua tyrehdyttävää tulla ei-hyväksymään muiden kommentteja, mutta näitähän ihmisiä onkin täällä roppakaupalla, jotka poliiseina määrittelevät hyväksyttävät asiat ketjussa, shipissä, maailmassa ja ilmeisesti universumissakin. Oon kokenut niin paljon hyväksymättömyyttä (äidiltäni), että mun on vaikea puolustaa itseäni rauhallisesti ja tavallisesti. Hyväksymättömyys, mä periaatteessa ymmärrän sen*), mutta mun mielestä sen tuominen esiin on satutustarkoituksessa tehtyä. Ne haluavat satuttaa.

*) kaikkea ei voi eikä tarvitse hyväksyä, mutta eri asia on miksi se pitää tuoda esiin tai ilmoittaa edes kohteelle? Hyväksymätön voi hyvinkin itse olla se tilanteen ahdasmielinen ja tuomitseva, eikä ole ollenkaan sanottua, että hänen väärin ymmärtämänsä ihminen jaksaa tai siinä kohtaa haluaa käydä hänen kanssaan läpi hyväksymättömän ajattelun avartumiseen vaadittavia seikkoja. Kun ei vain jaksa. Tai ei aina edes osaa, tai ei pysty…
 
vierailija
Olin (olen) Aito ja kai mä kaipaan jotain, mitä en itse tiedä sanoa sen tarkemmin mitä se edes on, kun töykeilen. Monesti oon ihan hyvällä tuulella palstalla ( siis useammin kuin huonolla!) ja menee ihan ilman kähinää, mutta siihen ei tarvitse kuin jonkun vanhan riidanhaastajan tulla paikalle niin saattaa lähteä sokka irti saman tien ja silti valiten senkin. Ei siis niin että myöhemmin kaduttaisi, vaikka pöhköähän se on suurimman osan aikaa (kun riidellään, siis). Siinä ei auta niin mikään, ei ainakaan minkä mä tiedän. Sellainen provosoi minut, kun joku antaa ymmärtää ettei hyväksy. En siis vaadi ja odota hyväksyntää, mutta ois kiva jos sitä ei tuotaisi esiin. Jos et hyväksy, niin se on sinun ongelmasi, miksi osa kokee oikeudekseen sellaisella ikään kuin poliisina pomottaa muita?
Mutta en pysty suhtautumaan siihen sen ei-hyväksyjän ongelmana, koska isoin osa ihmisistä menee aina tuomitsevien puolelle.
Mä tiedän aivan tasan tarkkaan mitä tarkoitat. Olen itse aika samanlainen.

Sivusin tätä vähän aiemmin, jos luit eilisiä (oliko se eilen, en ole ihan varma 😁) juttuja, niin kirjoitin viestejä nimimerkillä vihreä karva (ja siis just sen takia, kun joku luuli jonkun muun kirjoittamaa viestiä minun kirjoittamakseni). Mutta siitä tulee vaan mulle itselle paha olo loppupeleissä eikä se sitä vastapuolta kiinnosta tippaakaan. Jotkut pystyy ilkeilemään ja puhumaan pahaa muista ihan rajattomasti kärsimättä siitä itse ollenkaan, ja mäkin luulin olevani sellainen, mutta kyllä se muhun vaikuttaa ja paljonkin. Oon tehnyt hirveästi työtä tän asian parissa viime aikoina koska oon sen velkaa itselleni.

Mua on auttanut se (ja tämä on muuten paljon helpompaa keskustelpalstalla kuin livenä, mutta "oikeassa elämässä" kynnys puhua ilkeästi muille on onneksi vähän korkeampi), että ennenkuin vastaan pahasti jollekin, otan pienen paussin ja jäsentelen mielessäni sen tilanteen, ja yritän katsoa sitä asiaa sen toisen näkökulmasta. Ja mietin myös sen, että ehkä sillä toisella on sillä hetkellä paha olo, niinkuin mullakin usein. Jos en siitä huolimatta ymmärrä mistä kenkä puristaa, niin seuraava askel riippuu omasta olotilastani sillä hetkellä. Jos mulla on huono päivä, tai jotain parempaa tekemistä, niin annan olla. Lähden tilanteesta (tai palstalta) pois. En mä ole kenellekään mitään velkaa. Muutoin yritän puhua sille vastapuolelle mahdollisimman neutraalisti ja suuttumatta, tai siis ainakin näyttämättä suuttumustani parhaani mukaan, ja samalla yritän selittää häntä loukkaamatta omaa näkökulmaani. Aika monesti asia selviää sillä. K*sipäitä on kuitenkin maailma täynnä, ja jos vastapuoli sattuu lukeutumaan heihin, palaan tuohon "pahan olon" ratkaisuun eli jätän heidät kiukkuamaan itsekseen.

Ei tämä multa aina onnistu, mutta koen kyllä että mun elämä on nykyään paljon helpompaa kun en käytä niin paljon energiaa aivan tyhjänpäiväiseen väittelyyn ja stressaamiseen. Koska se ydinsyy mun käytökseen on tietysti se, että mä olen herkkä ihminen ja annan muiden mielipiteen minusta vaikuttaa ihan liikaa omaan olooni. Luultavasti sen takia, että mullakaan ei ole ollut ihan helppo ja ruusuinen lapsuus ja nuoruus, ja en ole saanut riittävästi tukea ja pyyteetöntä rakkautta vanhemmilta silloin kun olisin sitä eniten tarvinnut.

Hitto kun tää kuulostaa ihan joltain "paremman" ihmisen saarnalta siitä, miten kaikkien pitäisi käyttäytyä. Mut oikeasti mä en sitä aja ollenkaan takaa. Toisaalta haluaisin itsekkäästi jotenkin palauttaa ketjuihin sen kivan ilmapiirin mikä meillä joskus oli, mutta myös siksi että samaistun suhun Aito (ja siis, olen Käärijäfani joka on oikeasti ottanut itseensä joskus aika tavalla sun kirjoituksista), ja haluaisin että sullakin olisi joskus hyvä olla ja voisit tuntea itsesi hyväksytyksi.

T. Vihreä karva
 
vierailija
Ei kai se ihmekkään ole kun viestejä poistuu ja osa ei jaksa seurata sitä enää koko aikaa. Ja vanhoja juttuja unohtuu. Itsekkin skippailen nykyään niin paljon että useampikin uusi juttu on mennyt ohi. En tosin viitsi niitä enää kyselläkään.
Tämä. Jos ihmisellä voi unohtua olevansa menossa keikalle tänään niin kai sekin nyt voi unohtua, että myös Nt:llä oltiin Turussa. Enkä ole todellakaan kys kirjoittaja, mutta kommenttina siihen, että keitään fandomiin alun perin tulemattomia kiinnostaisi trollailla ketjussa.
 
vierailija
Mä tiedän aivan tasan tarkkaan mitä tarkoitat. Olen itse aika samanlainen.

Sivusin tätä vähän aiemmin, jos luit eilisiä (oliko se eilen, en ole ihan varma ) juttuja, niin kirjoitin viestejä nimimerkillä vihreä karva (ja siis just sen takia, kun joku luuli jonkun muun kirjoittamaa viestiä minun kirjoittamakseni). Mutta siitä tulee vaan mulle itselle paha olo loppupeleissä eikä se sitä vastapuolta kiinnosta tippaakaan. Jotkut pystyy ilkeilemään ja puhumaan pahaa muista ihan rajattomasti kärsimättä siitä itse ollenkaan, ja mäkin luulin olevani sellainen, mutta kyllä se muhun vaikuttaa ja paljonkin. Oon tehnyt hirveästi työtä tän asian parissa viime aikoina koska oon sen velkaa itselleni.

Mua on auttanut se (ja tämä on muuten paljon helpompaa keskustelpalstalla kuin livenä, mutta "oikeassa elämässä" kynnys puhua ilkeästi muille on onneksi vähän korkeampi), että ennenkuin vastaan pahasti jollekin, otan pienen paussin ja jäsentelen mielessäni sen tilanteen, ja yritän katsoa sitä asiaa sen toisen näkökulmasta. Ja mietin myös sen, että ehkä sillä toisella on sillä hetkellä paha olo, niinkuin mullakin usein. Jos en siitä huolimatta ymmärrä mistä kenkä puristaa, niin seuraava askel riippuu omasta olotilastani sillä hetkellä. Jos mulla on huono päivä, tai jotain parempaa tekemistä, niin annan olla. Lähden tilanteesta (tai palstalta) pois. En mä ole kenellekään mitään velkaa. Muutoin yritän puhua sille vastapuolelle mahdollisimman neutraalisti ja suuttumatta, tai siis ainakin näyttämättä suuttumustani parhaani mukaan, ja samalla yritän selittää häntä loukkaamatta omaa näkökulmaani. Aika monesti asia selviää sillä. K*sipäitä on kuitenkin maailma täynnä, ja jos vastapuoli sattuu lukeutumaan heihin, palaan tuohon "pahan olon" ratkaisuun eli jätän heidät kiukkuamaan itsekseen.

Ei tämä multa aina onnistu, mutta koen kyllä että mun elämä on nykyään paljon helpompaa kun en käytä niin paljon energiaa aivan tyhjänpäiväiseen väittelyyn ja stressaamiseen. Koska se ydinsyy mun käytökseen on tietysti se, että mä olen herkkä ihminen ja annan muiden mielipiteen minusta vaikuttaa ihan liikaa omaan olooni. Luultavasti sen takia, että mullakaan ei ole ollut ihan helppo ja ruusuinen lapsuus ja nuoruus, ja en ole saanut riittävästi tukea ja pyyteetöntä rakkautta vanhemmilta silloin kun olisin sitä eniten tarvinnut.

Hitto kun tää kuulostaa ihan joltain "paremman" ihmisen saarnalta siitä, miten kaikkien pitäisi käyttäytyä. Mut oikeasti mä en sitä aja ollenkaan takaa. Toisaalta haluaisin itsekkäästi jotenkin palauttaa ketjuihin sen kivan ilmapiirin mikä meillä joskus oli, mutta myös siksi että samaistun suhun Aito (ja siis, olen Käärijäfani joka on oikeasti ottanut itseensä joskus aika tavalla sun kirjoituksista), ja haluaisin että sullakin olisi joskus hyvä olla ja voisit tuntea itsesi hyväksytyksi.

T. Vihreä karva
Joo ei, en ota sun tekstiä (hyvää pohdintaa) todellakaan ”paremman ihmisen” saarnana, saarnaa pois. Mä huomaan jotenkin että en ”saa” noista keinoista itse irti mitään, mä luulisin, että oon aikoinaan nuorena yrittänyt kaikkia tuollaisia keinoja, pitänyt niitä normaaleina, eli siis ettei huudeta, vihata ja raivota, mutta kaikki on tuhottu (en oikein tiedä miten, varmaan estämällä ja huutamalla päälle) sen toimesta, joka ne otti vastaan. No äitini siis.
Aito
 

Yhteistyössä