Voi kamalaa! Ampumavälikohtaus Vantaalla Viertolan koululla Poliisi on edelleen paikalla selvittämässä tapahtunutta.

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
Niin, tämä lainaus YLEn nettisivulta kertoo paljon:
"Iltakooste
Jäivätkö päivän uutiset lukematta? Epäiltyä ampujaa koulukiusattiin ja neljä muuta tärkeää juttua."


Eiköhän ole aika paljon varmempaa että ampuja on ampuja ilman epäilyä, mutta koulukiusaamisesta on ampujan poliisille kertoma oma tuntemus. Lisäksi YLEn uutisointi antaa syyllistävän vaikutelman, että juuri ammutut olisivat olleet kiusaajia. Entä jos tuo kiusaaminen olikin edellisen koulun tapahtumia?

Kiusaamisväite ei ole eikä saakaan olla mikään "vapaudut vankilasta"-kortti.
Allekirjoitan tämän.

Kovin monelta jää huomaamatta miten kiusaamisen perusteluksi riittää aina jonkun henkilökohtainen kokemus, joka ei kuitenkaan ole absoluuttinen totuus.
Se ei toki poista sitä, etteikö joku koe olevansa kiusattu, mutta kiusaajan leimaa ei pidä heppoisin perustein lyödä muihin.

Tässä tapauksessa kaksi lasta on kriittisessä tilassa sairaalassa ja yksi kuollut. Ehkä vähintä mitä yhteiskunta voi tehdä, on olla leimaamatta näitä lapsia yhtään miksikään. Voin ainoastaan kuvitella vanhempien, lähipiirin ja ystävien kokeman surun ja tuskan määrän.
 
  • Tykkää
Reactions: Palstapesu
Siihen vielä lisäksi syyllisyys siitä, että kuollut ja loukkaantuneet lapset ovat mahdollisesti itse myötävaikuttaneet siihen, että tulivat ammutuksi.
Minusta 12 vuotias vasta harjoittelee sosiaalisia taitoja. Se tuntuu olevan aikuisillekken vaikeaa. Se on minullekkin vaikeaa. Toisinaan on äärimmäisen vaikea peittää sitä, ettei pidä jostakusta työtoverista tai olla näpäyttämättä jotain tökeröä, kun tulee hyvä paikka. Meissä kaikissa asuu pieni kiusaaja. Toiset ymmärtävät sen olemassaolon ja toiset eivät.
On varmasti siten, että suurin osa ammutuista on myötävaikuttanut siihen, että tulevat ammutuiksi (siis ihan kaikki ammutuksi tulleet ihmiset, ei nämä lapset tässä keississä), mutta ehkä 12 vuotiaan kohdalla asia ei näin ole.

Tässä tarinassa on varmasti monta tapahtumaketjua mennyt mönkään, jotta lopputulos oli tämä. Lähinnä ehkä ampujan vanhemmat ovat niitä, joiden pitäisi miettiä, miten ovat myötävaikuttaneet tällaisen tilanteen kehiyttymiseen.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä se on absoluuttinen totuus kiusatulle itselleen. Turha vängätä vastaan.
Aivan.
Eli jos minulla on jokin kokemus jostakin, niin se on absoluuttinen totuus, koska minusta tuntuu sille?

Viis siitä, että opettaja kehotti minua solmimaan kengännauhat, jotten kompastu niihin, koska minun kokemukseni oli, että minua haluttiin nöyryyttää muiden edessä ja haukuttiin kömpelöksí.

Juuri tätä ihmiskunta tarvitsee lisää.
 
  • Rakkaus
Reactions: Johnny Appleseed
vierailija
On varmasti siten, että suurin osa ammutuista on myötävaikuttanut siihen, että tulevat ammutuiksi, mutta ehkä 12 vuotiaan kohdalla asia ei näin ole.
Todennäköisesti nimenomaan on näin. MTV3 sivuilla kerrotaan että todistajan mukaan ampuja oli huutanut kiusaamisesta samalla kun hän ampui.

Näyttää ilmiselvältä kostolta.

tämän unohtaa lähes jokainen muu täällä, hän ampui ne kolme ja sen jälkeen poistui paikalta vaikka olisi ollut mahdollisuus jatka ampumista Auvisen malliin esim.
 
Luultavasti kyllä
oon tainnu olla väärässä kun on täällä mesonnnut asekaapeista, ei ole tullut ajateltua että käsiase mahtuu tosiaan piironginlaatikkoon

itellä on vaan hupilahtauspyssyjä niin asekaappi on tuntunut ainoalta oikealta vaihtoehdolta

yksittäistä kivääriäkin on luvallista säilyttää vaikka komerossa jos laittaa lukkopultin lukolliseen piironginlaatikkoon
 
Todennäköisesti nimenomaan on näin. MTV3 sivuilla kerrotaan että todistajan mukaan ampuja oli huutanut kiusaamisesta samalla kun hän ampui.

Näyttää ilmiselvältä kostolta.

tämän unohtaa lähes jokainen muu täällä, hän ampui ne kolme ja sen jälkeen poistui paikalta vaikka olisi ollut mahdollisuus jatka ampumista Auvisen malliin esim.
Tarkoitukseni oli tuolla kommentilla ilmaista, että varmaan iso osa kaikista maailman ammutuksi tulleista on jotenkin itse vaikuttaneet tilanteen kehittymiseen tuohon pisteeseen.

On selvää, että jonkinlaisesta kostosta oli tässä tapauksessa kyse. Sen haluan kuitenkin selventää, että mitään oikeutusta en tälle kostolle näe. Enkä myöskään tässä kohtaa lähtisi syyttelemään uhreja yhtään mistään, vaikka tekijän kokemus olisi mikä.
 
vierailija
Aivan.
Eli jos minulla on jokin kokemus jostakin, niin se on absoluuttinen totuus, koska minusta tuntuu sille?

Viis siitä, että opettaja kehotti minua solmimaan kengännauhat, jotten kompastu niihin, koska minun kokemukseni oli, että minua haluttiin nöyryyttää muiden edessä ja haukuttiin kömpelöksí.

Juuri tätä ihmiskunta tarvitsee lisää.
Hyvää päivää kirvesvartta, loistavaa uhriutumista erittäin vakavasta koulukiusaamisesta kengännauhoihin 😂

Nuorena et tajunnut open tarkoittavan parastasi, etkä siis edelleenkään.
 
vierailija
vasta harjoittelee sosiaalisia taitoja. Se tuntuu olevan aikuisillekken vaikeaa. Se on minullekkin vaikeaa. Toisinaan on äärimmäisen vaikea peittää sitä, ettei pidä jostakusta työtoverista tai olla näpäyttämättä jotain tökeröä, kun tulee hyvä paikka. Meissä kaikissa asuu pieni kiusaaja.
Puhu vain omasta puolestasi. No on tässä ketjussa pari muutakin.
 
vierailija
Sellainen opettaja, peruS..


"Haapavesi-lehden päätoimittaja Anne Mattila oli asioinut työpäivän jälkeen paikallisessa ruokakaupassa. Kaupassa ollut Repo oli syyttäjän mukaan alkanut sättiä Mattilaa erilaisilla nimityksillä ja lopulta sylkäissyt Mattilaa kohti.

– On käytetty halventavia nimityksiä yhdistettynä sylkemiseen. Lisäksi kauppaliikkeessä asioimassa ollut ulkopuolinen henkilö on kuullut nämä nimittelyt, aluesyyttäjä Ville Rutanen perustelee syytettä Keskipohjanmaalle.


Repo on Haapaveden kunnanvaltuuston jäsen sekä kaupunginhallituksen toinen varapuheenjohtaja.

Repo on ammatiltaan opettaja. Haapaveden kaupunki purki luokanopettajana toimineen Revon työsuhteen asiattomien sosiaalisen median kirjoitusten vuoksi elokuussa 2021."

 

Yhteistyössä