Joulufriikit 2021

Oliko se teillä monenakin joulun aikana käytössä?
Muistaakseni niin pitkään kuin vanhin lapsista muutti pois.
Eli tarkemmin muisteltuna lähes kymmenen vuotta.
Ensin alkuun se herätti hiukan närkästystä, mutta viimeisinä vuosina jo vanhimmat lapset täyttivät sitä itse. Sen avulla kun sai aina tehdyksi pikku jäynää toisille.
ja tuosta kalenterin nimestä tuli sikäli suosittu, että koko huushollia kutsuttiin vielä viime vuosiin asti sillä nimellä. Sellaista hiukan vihohkoa huumoria meikäläisillä.
 
  • Tykkää
Reactions: Echo ja Biozell
Epätavallisen aurinkoinen marraskuu sen kuin jatkuu pääkaupungissa. Teen yleensä aamut etätöinä kotoa, jossa tykkään istua meren puoleisella puolella asuntoa aivan ikkunan vieressä. Kun näkee laivojen lipuvan ohi valoisassa säässä, ei ainakaan koe, että merimiehillä on ankeaa olla vain jatkuvasti merillä (etenkin kun nuo ruoppausalukset sahaavat samaa väylää edestakaisin). Olisihan se aivan erilaista totaalisessa harmaudessa ja sateessa.

Olen kyllä alkanut ajatella, että tämä valo on niin epätavallista marraskuussa, että olemmekohan kenties vain jäljessä aikataulusta, ja joulukuussa kohtaamme sitten sen perinteisen marraskuun. Kyllä vain ilmaston lämpeneminen juuri tältä osin harmittaa. Puhutaan, että lunta kyllä saatetaan joinain talvina saada - mutta hyvin harvoin enää jouluksi (täällä etelässä). Ja itsehän ainakin tarvitsisin sitä nimenomaan joulukuussa, enkä niinkään perinteisinä talviurheilukuukausina. Kun en oikein ole koskaan osannut hiihtää tehokkaasti tai "oikein" ja tuntuu, että aina sauvat osuu huonosti tai sukset lipsuu ja muut viiletää ohi 10-kertaisella nopeudella. Pitäisi varmaan ostaa nyt ne uudet skin-pohjaiset sukset talveksi.

Nyt olen ottanut jo joulunuotit esiin ja muutenkin aktivoitunut pianon kanssa. Viikonloppuna onkin sitten isänpäivävisiitti luvassa, ja eiköhän samalla piipahdeta mökilläkin kalassa.
 
Ihania fiilistelyjä olette kirjoitelleet. Olen vähän vetäytynyt taka-alalle, sillä meillä erotaan. Varsin rankkaa on ollut: kyllähän tämmöinen lusikoiden jakaminen käy ihan toisesta päivätyöstä. Joulukuuksi kuitenkin uuteen kotiin, en ole koskaan asunut noin keskustassa kuin tuleva asuntoni on.

Meillä on ollut kuulaita pakkaspäiviä ja aurinkokin on nopeasti käynyt toisinaan näyttäytymässä. Auringonlasku tosin näkyy jo ennen työpäivän päättymistä työhuoneen ikkunasta, mikä ei ihan niin mukava ole. Kuuden viikon päästä kuitenkin taas alkaa päivä pidentyä!

Kävin ihan muissa asioissa paikallisessa marketissa ja siellä jo joululaulut soivat ja joulutohina näytti olevan täysillä päällä. Vähän jopa hämmennyin siitä, lähinnä siis että näinkö lähellä todella jo joulua ollaan.
 
Rauhallinen isänpäiväviikonloppu takana. Täällä jo aamut olivat huurteisia, mikä tarjosi hieman vaalean maiseman aamuisin, Sitä oli tunnelmallista katsella aamupuuroa sekoitellessa, jouluradion happy holidaysin soidessa hiljaa taustalla. Myös itse isänpäivän kakkuaamiainen ja iltapäiväkahvit olivat tunnelmallisia kynttilänvalossa. Muistan jo ala-asteella tehdessämme isänpäiväkortteja, että halusin tehdä niihin aina joitain tonttuja (silloin oli monesti maassa jo lumikin), Jotenkin liitän tämän vahvasti joulunalusaikaan.

Kilsikalle isoja jaksamisia tuohon elämänvaiheeseen, se on aikamoinen show kokonaisuudessaan, mutta siitä pääsee lopulta niin paljon oppineena ja vahvistuneena jatkamaan elämää.
 
Ensi viikolla vietetään jo ensimmäistä adventtia, ihan uskomatonta! Mulla ei ole vielä hankittuna sitä euron joulukalenteriakaan, vaikka ajattelin tänä vuonna hemmotella itseäni ja hankkia tanskalaisen suklaalakritsikalenterin. No, jospa sitä vielä ehtisi!

Ajatukset siintävät jo hiljalleen uuden kodin sisustamisessa ja jouluistamisessa. Värikkäästä puutalosta siirtyminen valkoiseen kerrostaloon ei houkuttele ollenkaan, mutta nämä on näitä välivaiheita. Ja eiköhän kodista ajan kanssa tule ihan kelvollinen.

Täällä päin on ihmisillä jo paljon valosarjoja ulkona. Virallisia jouluvaloja eli tähtiä ja kynttelikköjä ei vielä ole näkynyt, mutta eiköhän nekin ensi viikon jälkeen ala ilmestyä ihmisten ikkunoihin. Olen hypistellyt lähes jokaisella kauppareissulla joulukortteja. Tapana on ollut kirjoitella ne itsenäisyyspäivän vastaanottoa katsellessa, tästä ajattelin pitää kiinni tänäkin vuonna. Toivottavasti paikallinen kaverinikin pääsisi seuraksi kirjoittelemaan niitä, näin tehtiin joskus opiskeluvuosina, kun hän asui viereisessä talossa ja vietimme paljon aikaa yhdessä.
 
  • Tykkää
Reactions: Lullaby_
Ensi viikolla vietetään jo ensimmäistä adventtia, ihan uskomatonta! Mulla ei ole vielä hankittuna sitä euron joulukalenteriakaan, vaikka ajattelin tänä vuonna hemmotella itseäni ja hankkia tanskalaisen suklaalakritsikalenterin. No, jospa sitä vielä ehtisi!

Ajatukset siintävät jo hiljalleen uuden kodin sisustamisessa ja jouluistamisessa. Värikkäästä puutalosta siirtyminen valkoiseen kerrostaloon ei houkuttele ollenkaan, mutta nämä on näitä välivaiheita. Ja eiköhän kodista ajan kanssa tule ihan kelvollinen.

Täällä päin on ihmisillä jo paljon valosarjoja ulkona. Virallisia jouluvaloja eli tähtiä ja kynttelikköjä ei vielä ole näkynyt, mutta eiköhän nekin ensi viikon jälkeen ala ilmestyä ihmisten ikkunoihin. Olen hypistellyt lähes jokaisella kauppareissulla joulukortteja. Tapana on ollut kirjoitella ne itsenäisyyspäivän vastaanottoa katsellessa, tästä ajattelin pitää kiinni tänäkin vuonna. Toivottavasti paikallinen kaverinikin pääsisi seuraksi kirjoittelemaan niitä, näin tehtiin joskus opiskeluvuosina, kun hän asui viereisessä talossa ja vietimme paljon aikaa yhdessä.
Englantia puhuvat sanoisivat, että home is where your heart is. Hankalaa se muutto toki on, mutta mielestäni jokaisesta asunnosta saa kodikkaan ja varsinkin jouluvalot tuovat tunnelmaa.

Meiltä on kovasti kyselty, että minne mennään aattona, tapanina ja muina päivinä, mutta eipä oikein tiedetä. Jos otettaisiin rauhassa oltaisiin vain kotosalla tänä vuonna.
 
Kilsikalle voimia!

Mua harmittaa kun viikonloppuna olisi ollut täydellinen joulukorttimaisema: sininen hetki auringon laskettua, petroolinsiniset & huurteiset pellot ja kuu.
No, katsotaan, millaisia kortteja tulee tänä jouluna. Olis ihana askarrella, mutta ehkei ole aikaa.
 
Voimia kilsikka!

Täällä odotellaan lunta. Jospa sunnuntaina. Tänään oli kyllä ihana sää, auringonpaiste ja nollakeli. Mutta kyllä vaan lunta odotan.

Kohta hipsin jo sänkyyn jouluvalojen tunnelmaan lukemaan. Viime yön täysikuu ja vauva pitivät aika tehokkaasti hereillä. Villiksi on nämä perjantai-illat mennyt. :D

Rentoa viikonloppua kaikille. ❤
 
Muksut kirjoitti Joulupukille.

Teinillä 12 kohdan lista, toiveissa mm.minijääkaappi omaan huoneeseen ja 50" tv-näyttö. :eek: Sanoin että mitä enemmän lojuu huoneessaan, niin sitä vähemmän sinne tulee laitteita.

Ylikiltti kuopus taas kirjoitti vain 1 toiveen. Mietti että ei kai vaan äiti ja isi joudu maksamaan liikaa lahjoista.

Miten nuo voi olla saman kasvatuksen tuloksia? :unsure:
 
Viimeksi muokattu:
Kilsikalle voimia!

Mua harmittaa kun viikonloppuna olisi ollut täydellinen joulukorttimaisema: sininen hetki auringon laskettua, petroolinsiniset & huurteiset pellot ja kuu.
No, katsotaan, millaisia kortteja tulee tänä jouluna. Olis ihana askarrella, mutta ehkei ole aikaa.
Joulukorttien lähettely on kyllä jotain mitä en itse ymmärrä. Sitten kyörätään ketkä lähetti kortin viime vuonna ja ketkä ei. Sitten jätetään ne ilman korttia, jotka ei lähettänyt edellisenä vuonna. Ja sitten niiltä tuleekin kuitenkin kortti tänä vuonna...
 
  • Haha
Reactions: Echo
Joulukorttien lähettely on kyllä jotain mitä en itse ymmärrä. Sitten kyörätään ketkä lähetti kortin viime vuonna ja ketkä ei. Sitten jätetään ne ilman korttia, jotka ei lähettänyt edellisenä vuonna. Ja sitten niiltä tuleekin kuitenkin kortti tänä vuonna...
Me lähetetään niille joille lähetetään. Joka joulu meiltä lähtee n.70 korttia, koska joukossa on perinteisiä eläkeläisiä ja vanhuksia jotka arvostaa kortteja. Ja yhteistyökumppaneita.

Ja jos joltain ei tule korttia niin ei se harmita. On silti kiva ilahduttaa itsetehdyllä kortilla.
 
Taivuin ulkolyhdyissä lediin, vaikken ole ledien ystävä. Ostin 2 isoa led-kynttilää ajastimella, ja ai että ne on kätevät!
Kun napsauttaa ajastimen päälle niin palavat 6 h, menevät pois päältä ja syttyvät uudelleen 18 h kuluttua eli seuraavana iltana samaan aikaan. Liekki lepattaa nätisti.

Ei haittaa vaikka tuulee, ei haittaa vaikka ovat välillä pikkusen vinossa niissä pihakanerva-asetelmissa, kunhan lyhty on sateensuojana.
Ja parasta:ei tartte muistaa nukkumaanmennessä, että palaakohan se aito kynttilä vielä ulkolyhdyssä.
 
Tänään kävin siivoamassa uuden asunnon muuttokuntoon. Ihana ystävä tarjoutui avuksi ja päivä menikin mukavasti yhdessä jynssäten ja jutellen. Saatiin verhot ja valosarjatkin laitettua paikoilleen, heti tuli parempi tunne uudesta kodista. Vielä eilen se näytti todella ankealta luukulta nyt jo ihan kelvolliselta.

Täältä lähtee vuosittain 20-30 korttia ihan vain muistamisen ilosta. Toisinaan innostun tekemään kortit itse, mutta en jaksa syyllistyä ostetuista korteistakaan. Itse en odota saavani kortteja vastineeksi ja aina sanonkin, jos joku meinaa alkaa syyllistyä lähettämättä jättämisestä, ettei todellakaan tarvitse. Saadut kortit teippaan oviaukkoon, niitä on siitä mukava katsella ohi kulkiessa.

Ilma pakastui iltaa kohden ja nyt taitaa olla jo lähes viisi pakkasastetta. En meinannut saada auton ovia auki, kun olivat mokomat jäätyneet varsin tiukasti kiinni. Ilmeisesti talven pitäisi tulla taas ensi viikolla. Ainakin keskiviikolle Foreca näyttää aikamoisia kertymiä kerralla! Toivotaan parasta ja saadaan maa valkoiseksi.
 
kilsikalle edelleen tsemppiä uuteen arkeen, kuulostaa mukavalta että oot saanut jo uutta kotia sisustettua omaksi. :)

Täällä tuli tälle päivälle ensilumi. Eihän tuota nyt paljoa ole ja varmaan sulaa pois lähipäivinä kun on vesisateita luvattu, mutta piristipä hetkeksi ja päästiin tyttöjen kanssa ulos nauttimaan lumesta. Vihdoin laitoin hieman enemmän ulkovaloja ja sisällekin aloin virittelemään kynttelikköjä ym. Aivan kaikkea en nyt kerralla saa tänne laitettua kun aikaa ei oikein ole ylimääräistä, tänään ainoa vapaapäiväkin tällä viikolla.. Mutta kai hiljaakin hyvä tulee. Kerkee sitten samalla vähän silloin tällöin siivoilemaan ja sitten lisäämään jotain uutta koristetta. :D Vähän kuin the joulukalenterissa. :D

Viikonloppuna oli jo joulumarkkinat ja tulevana viikonloppunahan se sitten olis jo eka adventti! Sunnuntaina ajattelin että mentäis paikallisen joulukujan avajaisia taas ihmettelemään. Siinä sitä joulufiilistä sitten tulee. Paras olis kun olis silloijn vähän lunta ja pakkasta, vois juoda sitten glögit kun päästään sisälle.

Mäkin lähetän muutamia joulukortteja, ihan siitä nostalgisesta fiiliksestä että niin on kiva tehdä. Vajaa parikymmentä on varmaan viime vuosina lähtenyt, oon karsinut aika paljon pois sellaisia esim. sukulaisia joille ennen lähettelin, mutta en oo nyt edes nähnyt vuosiin niin tuntuu tyhmältä lähettää sitten joulukorttiakaan. :D Läheskään samaa määrää en oo koskaan saanut takaisin, oon harmikseni huomannut ettei korttien lähettäminen enää taida olla oikein trendikästä.. Tai ainakaan mun lähipiirin kesken. :D
 
Juu täysin sama kokemus korttien lähettämisestä - en yleensä itse saa yhtäkään, vaikka joskus jaksan lähetellä ahkerastikin niitä. Toki syynä varmaan on ollut se, että osoitteeni muuttuu keskimäärin kaksi kertaa vuodessa, eikä kellään ihan oikeasti ikinä ole osoitettani :D Mutta tykkäänkin lähinnä valikoida niitä (tartun yleensä näihin 10kpl eurolla -tarjouksiin). Se mikä eniten tuossa ihmetyttää, on joulumerkkien kallistuminen. Tiedostan kyllä taloudellisen ahdingon, jossa tuo Posti on jo pitkään ollut, mutta tämä tuntuu täysin oudolta tavalta kerätä lisää rahaa. Keskittyy kuitenkin pienituloisiin eläkeläisiin ja muihin perustallaajiin, joilla joulukortit on vain mukavana tapana.
Nyt on taas oikein lumikateuden kulta-aika käsillä :'D On sinänsä nurinkurista, että arvokkaimmat asuinalueet ja kalleimmat asuinmuodot ovat aina meren rannalla, mutta toisaalta siellä se sää on sitten aina ehkä epämiellyttävin mahdollinen - tuulee kovempaa ja lumi on usein ihan vaan vettä. Nytkin on Pohjois-Helsingissä lunta (vähän tosin vaan), mutta tässä rantaviivan tuntumassa ei yhtään :D
En ole eläissäni viettänyt yhtään lumetonta joulua, mikä monia Helsingin kollegoitani ja kavereitani ihmetyttää. Mutta olen aina onnistunut pääsemään tuonne vanhemmilleni, jotka eivät edes asu niin pohjoisessa, mutta kuitenkin sen verran itäisessä sisämaassa, että säätyyppi on aina ihan omansa, ja valkoinen joulu tulee aina.
Karmeaa ajatella, että joskus vain oman perheen ollessa koolla (siis että olisi oma muksu) vietettäisiin itse joulu täällä lumettomuudessa, kerrostaloasunnossa. Asunto on sinänsä hyvä, sauna ja oma iso parveke, mikä ei aina kerrostalokämpissä ole selviö, mutta silti - kun katsoo aattona ikkunasta ulos Joulupukin studion ja Lumiukon pyöriessä taustalla ja näkee vain sulaa maata, en varmana hyväksy sitä kovin helpolla. Olen siis hemmoteltu joulun osalta, aivan varmasti.

Nyt tänne paukattiin uudet etätyö- ja maskirajoitukset. Pelkään niin paljon, että joulumarkkinat perutaan. Asun ihan niiden vieressä, ja olen joka päivä katsellut kojujen pystyttämistä ja lähes laskenut päiviä niiden alkuun. Samana päivänä on kaupungin ihana joulunavaustapahtuma, joka oli minulle aina vuoden kohokohta kun asuin täällä ennen Saksaan muuttoa. Viime vuosi oli ensimmäinen joulu takaisin muuttaneena, ja tietenkin kaikki oli peruttu - olisi niin surullista jos nyt olisi samoin.

Kinkun tilaamiseen liittyen - ainakin vanhempani tilaavat sen aina k-kaupan lihatiskiltä. Luulenpa, ettei ole halvin vaihtoehto (niin kuin k-kaupat harvoin ovat..) mutta ainakin toimii moitteettomasti joka vuosi.
 
Mä olen lähettänyt eläessäni yhden joulukortin ja se oli eräälle daamille Brasiliaan. No hän kiitti kortista kovasti, mutta sitten hän kylläkin kertoi, ettei vietä joulua. No en minä tiennyt ettei budhalaiset vietä joulua...

Eli summa summarum. Soittelen mieluummin hyvän joulun toivotukset. Niin ja kinkun tilaan aina yhden tutun kautta, koska hänellä on lihaliike.
 
  • Haha
Reactions: Echo
Kiitos kovasti tsempeistä kaikille. 💓

Tänne saatiin talvi yhdessä yössä. Tänään lunta on tullut vielä lisää ja sitä alkaa olla reilusti yli parikymmentä senttiä. Todella kaunista, kun koko horisontti on puhtaan valkoinen.

Ensimmäiset adventtitähdet ja kyntteliköt on bongattu ihmisten ikkunoissa. Tunnelmallista kävellä ja katsella ihmisten erilaisia valoja ja seurailla miten ne tässä vähitellen lisääntyvät.

Viikonloppuna on tiedossa muuto ja varmaankin kaikenlaisen puuttuvan ostamista sopivasti alennuksista. Kauppoihin ei kiinnostaisi ollenkaan mennä, siellä saattaa olla muutama muukin.... Seuraavan kerran kirjoittelen uudesta kodista ensimmäisen adventtikynttilän tuikkeessa!
 
Tuolla joskus taannoin lupailin avata tänne aikanaan "joulukalenterin", eli piti kirjoittaa joka viikko pikku tarina. Toisinsanoen kopioida tänne, sillä ne on jo kyllä valmiiksi kirjoitettuina.
Mutta ah ja voi surkeutta suurta. Tänne on joku keksinyt laittaa tuon tuhannen merkin rajan ja lyhinkin jutuistani on yhdeksän tuhannen merkin pituinen.
Ei voi mitään, toisaalta, eipähän kenenkään tarvitse närkästyä jaaritteluistani.
Eivät ne mitään kirjallisuudenhistorian helmiä olisi olleet, mutta ehkäpä joku olisi niitten myötä pässyt lähemmäksi lapsuutensa ja nuoruutensakin jouluja ja niiden tunnelmia.
 

Yhteistyössä