♥ Esikoisesta haaveilijat ♥

Pikaisesti päivitän kuulumiset. Oon kyllä lueskellut kaikkien viestit mutta en ehdi nyt niihin vastailemaan. Harmit kaikille uusiin kiertoon joutuneille ja tsempit tuleviin kiertoihin! Piinailijoille jänniä hetkiä!

Mutta siis, omanapainen päivitys. Kävin yksityisellä gynekologilla, joka on täällä meidän kaupungissa kyllä alansa paras. Pyörittää myös sairaalan lapsettomuuspoliklinikkaa (toki muidenkin gynekologien kanssa, mutta on kuitenkin se paras näissä asioissa). Oli oikein miellyttävä käynti. Ensin juteltiin yritys-, kiertohistoriaa ym. Sitten olikin gynen tutkimus. En ole koskaan ollut sisätutkimusten jännittäjä, mutta tämä lääkäri (mies) oli todella hellä ja hienotunteinen siinä. Osa etenkin naislääkäreistä on vähän kovakouraisia tutkiessaan. No mutta asiaan. Vasen munasarja oli täysin normaali ja kaikki kunnossa. Kohtu normaali. Ainoa poikkeava juttu oli oikea munasarja... siinä oli 6cm kasvain +toinen pienempi lisänä. Kyseessä joko toiminnallinen hyvänlaatuinen kysta, tai sitten endometriooma. Lääkärin mukaan tämä voi selittää hormonaaliset häiriöt (luteaalivaiheen lyhyys), ovuloimattomuuttakin. Sotkee siellä hormonitoimintaa. Vasemmassa munasarjassa ei näkynyt nyt johtofolliakaan, joten tässä kierrossa ei ovista sitten varmaan tule... näin on varmaan aiemminkin ollut. :( harmillista.

Mutta siis. Hyvä että tämmöinen juttu löytyi ja asia on hoidossa. Lääkäri laittoi lähetteen sairaalaan, jossa leikkaus tehdään. Jonoja ei kuulema paljoa ole, ehkä syys-lokakuussa leikkaus. Vatsaontelon tähystyksessä munasarjan pinnalta poistetaan tuo kysta. Pyritään säästämään munasarja, mutta jos se ei onnistu niin pärjään kuulema yhdelläkin, kun se niin hyvännäköinen oli. Tuon leikkauksen jälkeen meillä jatkuu yrityspuuhat sitten lapsettomuuspolilla, eli sinne saadaan kans lähete kunhan tuo ensin oteaan pois päiväjärjestyksestä. Ainiin. Tuon leikkauksen yhteydessä tehdään samalla munatorvien aukiolotutkimus, jossa siis röörit myös huuhdellaan.

Joskus noi kystat katoaa itsestään, joten pyytävät vielä sairaalan polille käymään ennen leikkausta asian varmistamiseksi. Jos tulisin raskaaksi nyt kuitenkin, niin kystasta ei olisi haittaa.

Tämmösiä tänne... oli hyvä että menin gynelle ja sain vastauksia mielen päälä olleisiin asioihin ja nyt ainakin asiat lähti eteenpäin rullailemaan.
Zempit sinne! Oot kyllä aika rauhallisin mielin vaikka kuulit että sulla on kysya. Itte varmaan itkisin viikon putkeen et " mä kuolen". mut älä ota musta mallia! Mutta hyvä että tilanne on hallinnassa.

Mulla alko kuukutiset 3 päivää sen jälkeen kun tertolut kuuri loppu ( 10pv kuuri). Nyt lusitaan kuukautisia sitten. Katotaa kauan kestää nää ja sit uuteen kiertoon! Mitenhän se menee se seuraava kuuri? Pitääköhän mun alottaa se jonain tiettynä kiertopäivänä uudelleen tähän perään..?
 
No ei tässä nyt hötkyily/murehiminen auta. Noita kystia niin monella naisella on ja se mitenkään pahanlaatuiselta näyttänyt niin turha stressata. Monestihan noi itsestään lähtee pois. Jos ei olis raskaustoivetta ja jo yli vuoden yritystä niin ei tuota varmaan edes leikattaisi, vaan kontrolloitais et lähteekö häviimään itsestään. Ja sitten taas tuo itse vatsaontelon tähystysleikkaus on aika simppeli juttu. Toki leikkauksissa aina omat riskinsä ja tossa riskinä menettää se munasarja, mutta toivotaan että olis taitava gyne leikkaamassa ja saatais säästettyä tuo oikeakin munasarja. Ja lohduttaa se että tuo vasen ihan normaali ja homma onnistuu kyllä yhdelläkin.

Etkö saanut M|RA ohjeistusta miten noita teroja syödään ku ne määrättiin sinulle? Mun mielestä ne aloitetaan aina kierron puolivälissä??, olipa ovista tai ei. Kun ei ne ovulaatioon sinällään vaikuta, ainoastaan siihen et kierto tasaantuisi. Mutta en ihan varma ole kun en ole koskaan syönyt teroja lisääntymistarkoituksessa. Joskus kun mulla oli teininä pitkä kierto niin oli terot et saatiin menkat alkamaan. Sitten jatkoin e-pillereillä.
 
M|ra mä oon potilaille ohjannu joskus että kp 15-24 tietyn ajan kuurina, tyyliin 3 kierron ajan mutta sillon lääkäri oli määrännyt sen menevän niin. Suna soittaisin vaikka gyn. polille (jos sieltä ne saitkaan, en enää muista) huomenna ja siellä hoitaja selvittäis asian :) Hyvä että menkkapillerit teki tehtävänsä! :D

Paputoive, hyvä että oli asiantunteva lääkäri, se on turhauttavaa kun kaikki ei tiedä mistä puhuu mutta yrittää silti esittää tietävänsä..... Toivottavasti kystan poisto aikaansaa normaalin hormonitoiminnan ja sitä kautta saatte sen kaivatun nyytin :)
 
Moi! Täällä yksi uusi haaveilija liittyy joukkoon :) Mulla on vauvakuume ollu vuoden verran, keväällä sain poikaystävänkin lupaamaan että kesän jälkeen jätetään ehkäisy pois.
Viikko sitten ilmotin, että syön tämän levyn loppuun ja jos tuntuu ettet oo vielä valmis yrittämään niin osta kumeja. Nyt on pillerit popsittu, menkat kärvistelty ja jännityksellä odotan mitä mies meinaa. Mies kokee, että vauva rajottaisi hirveesti meidän elämää, mm. reissaamista ja extremeharrastuksia..

Mun mielestä nyt ois just hyvä hetki vauvalle: mä oon 27, mies 34. Ollaan molemmat vakituisissa duuneissa ja elämäntilanne muutenkin vakaa. Mä oon syöny e-pillereitä viimeset 9 vuotta putkeen (tai no oli mulla yks 7kk breikki ku oltiin poikaystävän kanssa eri puolilla maailmaa), joten jännä nähä kuinka nopeesti tärppää - jos tärppää.

Pitäkää peukkuja!
 
  • Tykkää
Reactions: Sandelinos
@Sandelinos, onneks sovittiin jo gynen kans et jatketaan lapsettomuuspolilla leikkauksen jälkeen, niin pysyn seurannassa ja pystytään tutkimaan sit hormonitoimintaa verikokeilla, nähdään ultralla tilannetta ja saadaan tutkittua myös miehen simpat. Ja sit aletaan myös miettiä meille sopivaa tukimuotoa vauvan hankintaan. :)

Kerroin samalla omille vanhemmille, sisaruksilleni ja veljen vaimolle et ollaan yritetty vauvaa yli vuosi ja nyt tämmöistä löytyi ja edessä leikkaus. Olisihan voinut sanoa vaan että kävin gynellä ja tulossa leikkaus vaan kystan takia (meillä kun jaetaan ja tiedetään toinen toisiemme vaivat, on hyvin läheiset välit. Asutaan myös samassa kaupungissa ja nähdään usein, joten tulisivat tietämään että olen leikkauksessa). Mutta halusin siis juuri siitä syystä kertoa että mikä tilanne kokonaisuudessaan kun ollaan hyvinkin läheisiä. Isä sanoikin jo odottaneensa lisää lapsenlapsia ja äitikin oli innoissaan.

Olen muutenkin avoimesti puhunut aika useidenkin ihmisten kanssa tästä yrityksestä ja siitä etenkin kun aika on alkanut kulumaan tärpin suhteen. Olen vakaasti sitä mieltä että kannattaa puhua avoimesti näistä asioista. Vaikka kyseessä on henkilökohtainen ja intiimi asia, niin lapsettomuuden ja näiden asioiden kanssa painimisen ei pitäisi olla missään nimessä tabu. Jotenkin sitä vaan huomaa sitten että ympärillä on muitakin kenellä on samanlaisia ongelmia ollut ja usein lohduttaa kuulla että he on lopulta vauvan saaneet pitkän yrityksen jälkeen. Olen jutellut myös yhden perhetutun kanssa, jolla yritys ja hoidot eivät koskaan tuottaneet tulosta, mutta ne adoptoivat ihanan lapsen maailmalta ja ovat nyt onnellisia vanhempia. Toki ymmärrän myös sen etteivät kaikki halua puhua ja se on tietysti jokaisen oma valinta. :)
 
Kiitos danissa1! :):)

Sandelinos, mulla on myös ollut kipeitä oviksia. Kivut muistutti välillä ihan menkkakipuja tai oli ainakin samaa luokkaa, juuri toisella puolella mahaa aina. Vähän ihmettelinkin sillon alkuun, että mitä ne on, kun kipu oli niin kovaa, kunnes sitten hoksasin.

Paputoive, harmi, kun tuollainen löydös tehtiin, vaikka toisaalta hyvä juttu, kun nyt löytyi jotakin syytä mikä voisi selittää sen, ettei ole tärpännyt. Vaikka leikkaus ei olekaan kiva asia niin kuten itsekin totesit, asia on nyt hyvin hoidossa. Hyvä myös ettei ole pitkää jonoa leikkaukseen. (y):) Onko sulla muuten ollut mitään kipuja sen kasvaimen vuoksi?
 
Viime kierrossahan mulla oli kipuja oikealla ja luulinkin et ovis on tapahtunut oikealta puolelta, mutta ehkä se oli tää kysta joka siellä kipuili? En tiedä..? En oo kirjaillu tarkasti mihinkään ylös et mikä kierto milläkin puolella tuntemuksia on, joten ihan varma en aiemmista kierroista ole. Lueskelin omista tiedoista noita aiempia viestejä. Ainakin jossain kuussa (huhtikuu?) on kyllä vasemmallakin tuntunut oviskivuiksi tulkittavia kipuja, joten ehkä se normaali tervekin munasarja on toiminut. Toivotaan ainakin. :D Ei voi tietää kun ei oo sitä röntgenkatsetta et mitä tuolla kropassa oikein tapahtuu!
 
M|RA: uuuu... Omia suosikkeja ehdottomasti Shameless, Breaking bad, Marco polo... Muita hyviä Orange is the new black, Gotham, Narcos, Lilyhammer, Dexter, Supernatural, Hannibal, Spartacus, Ensisilmäyksellä, American horror story... Hmm.. oon vissiin kattonut liikaa kun rupesin selaa mitä kaikkee kivaa löytyy..

The 100 menossa tällä hetkellä itellä. Mut noita kolmea ensimmäistä suosittelen suuresti :D Minkä tyylisistä sarjoista tykkäät?
 
Viimeksi muokattu:
Paputoive: Hyvä että selvisi mikä on jarruttanut raskaaksi tuloa ja saat siihen apua. Omalla äidilläni taitaa olla kanssa joku kysta munasarjassa, joka on ihan seurannassa ja vaivaa joskus enemmän ja joskus vähemmän (aiheuttaa joskus selkäkipuja). Kaikin puolin tsemppiä kaikkeen tulevaan (y)

Sandelinos: minulle kans tulis mieleen että olisko oviskipuja ollut. Itsellä eei kyllä ole kokemusta minkäänlaisista oviskivuista. Jännää aikaa tuo eka kierto ehkäisyn lopetuksen jälkeen kun saa tutustua kropan toimintaan. Itsellä meni kaikki arvaukset ihan huti ekassa kierrossa kun kierto olikin viikkoa pitempi kuin pillereiden kanssa oli tottunut. Toki olisihan se ihanaa jos sinulla tärppäisi heti alkuun, sille peukkuja :love:.

Lulube, tervetuloa :)

Danissa1: Käyhhän kertomassa mitä kuuluu. Kuuluiko kuukautisia?

Itselle ei kuulu yhtikäs mitään.. Melkein pari viikkoa vielä ovikseen ja arki rullaa. Vitamiinit napsin päivittäin mutta muuten rennosti menee. Yrityksen alussa kun aloin välttelee alkoholia yms ja valmistauduin raskauteen, niin nyt en ole enään jaksanut miettiä moista ja saatan iltaisin sen sidukan ottaa jos haluan. Huomenna pääseekin ihan kunnolla juhlimaan ystävän synttäreitäkin. Jotenkin olen siirtynyt sellaiseen "nauti vielä kun voit" moodiin :X3:
 
@Jennipä , oon tyytyväinen ja onnellinen jos se ovis oli, tietääpähän sen tapahtuvan :) Pelko vaan persiissä kun sattui siis aivan kamalasti, jos oikealla puolella olis tuommoinen kipu ollut niin oisin lähteny päivystykseen että nyt on umpparia tai jotain. Ei se nytkään kaukana ollut ja jos se ovis oli niin onhan se hupaisa ajatus että oisin ovulaation takia mennyt päivystykseen ja joku meidän osaston lääkäreistä ois tullut mua tutkimaan :D

Kova mulla yleensä on kipukynnys kun yli 20 vuotta migreenistä kärsinyt, ja völillä luullut kuolevani migreenikipuun kun rajuja sairaalaan vieviä kohtauksia taustalla. Mutta sillon se kipu on aina ollu täällä yläpäässä ni voihan se olla että alapään kipujen suhteen oon herkempi :D
 
Moikka! Tulisin mukaan haaveilemaan :) olemme 21-vuotiaat esikoista yrittävät. Omaa nyyttiä vailla ollaan. 6 vuotta tullut jo seurusteltua ja ensi vuonna (tilannetta seuraten) häät tulossa. Hormonikierukka poistettu n. Pari kuukautta sitten ja tällä hetkellä meneillään kp16. Jännittäviä aikoja!
 
M|RA: uuuu... Omia suosikkeja ehdottomasti Shameless, Breaking bad, Marco polo... Muita hyviä Orange is the new black, Gotham, Narcos, Lilyhammer, Dexter, Supernatural, Hannibal, Spartacus, Ensisilmäyksellä, American horror story... Hmm.. oon vissiin kattonut liikaa kun rupesin selaa mitä kaikkee kivaa löytyy..

The 100 menossa tällä hetkellä itellä. Mut noita kolmea ensimmäistä suosittelen suuresti :D Minkä tyylisistä sarjoista tykkäät?
Oitb on katottu.
Marco polo oli ihan paska, katoin 2 ekaa jaksoa.
Love oli hyvä.
Skin -liekeissä katoin loppuun siitä mihin se suomessa jäi. Se tokavika kausi oli hyvä mut se vika ihan täyttä shittii.
Shamless joo hyvä mut oon nänhny ne ekat kaudet.
Aloin kattoo jotain tömmöst sarjaa ku misfits. Se selostus oli kyl et varmaan ihan huono! Mut aattelin et katon ekan vaikka kuulostiki IHAN PASKALTA. Mut tää onki ihan sika hyvä! Oon jo kakkos kaudella. Kohta jo takas helsingissä. Tässähän tää aika meniki.
 
Oitb on katottu.
Marco polo oli ihan paska.
Love oli hyvä.
Skin -liekeissä katoin loppuun siitä mihin se suomessa jäi. Se tokavika kausi oli hyvä mut se vika ihan täyttä shittii.
Shamless joo hyvä mut oon nänhny ne ekat kaudet.
Aloin kattoo jotain tömmöst sarjaa ku misfits. Se selostus oli kyl et varmaan ihan huono! Mut aattelin et katon ekan vaikka kuulostiki IHAN PASKALTA. Mut tää onki ihan sika hyvä! Oon jo kakkos kaudella. Kohta jo takas helsingissä. Tässähän tää aika meniki.
 
Kuinka hölmöä voi ollakkaan se että kaivan eilisen r-testin esiin ja tiirailen sitä ja huomaan et se viivanpaikka on tullut selvemmin esiin... no maanantaina täytyy hakee uusia testejä.. en oo ikinä saanu noin selkeetä viivanpaikkaa pc:llä.. mutta ei siinä väriä ollu...tänään ois ehkä dop12... lämmöt pysyy ylhäällä eilen oli jopa 36.8 mut sitten laski vähän siihen 36.6.. outoa sanon minä vois nyt pliis alkaa ne menkat jos en oikeesti oo raskaana... en vaan tajua miks elimistö ylläpitää keltarauhasta jos en oo raskaana.. no näistä asioista ei ota aina selvää... anteeks tää omanapaisuus :ROFLMAO:
 
lisätään vielä et ne kolme muuta pc:tä joita oon tehny on ollu ihan vitivalkosia ilman viivanpaikkoja...tosin oon testaillutkin liian ajoissa... uskon tai luulen et ovis tuli teroista huolimatta..18pvä ja alotin terot 12pvä...googletin asiaa et onko muille tullu ovista vaikka terot aloitettu ja löysin muutamia joille niin käyny...
 
Kuinka hölmöä voi ollakkaan se että kaivan eilisen r-testin esiin ja tiirailen sitä ja huomaan et se viivanpaikka on tullut selvemmin esiin... no maanantaina täytyy hakee uusia testejä.. en oo ikinä saanu noin selkeetä viivanpaikkaa pc:llä.. mutta ei siinä väriä ollu...tänään ois ehkä dop12... lämmöt pysyy ylhäällä eilen oli jopa 36.8 mut sitten laski vähän siihen 36.6.. outoa sanon minä vois nyt pliis alkaa ne menkat jos en oikeesti oo raskaana... en vaan tajua miks elimistö ylläpitää keltarauhasta jos en oo raskaana.. no näistä asioista ei ota aina selvää... anteeks tää omanapaisuus :ROFLMAO:
Kumpa olisit raskaana!
 
Kinder_kitty: peukut pystyyn et olis tärpännyt <3

ON: lasketaanko 1 kp eilisestä vai tästäpäivästä?! Eilen alko vasta illalla n.19 aikaan menkat kunnolla. Mut onneks alko, nyt pääsee taas uuteen yritykseen. Niin utopiselta se tärppi edelleen tuntuis et ei mulla odotuksia ole sen kummemmin, mutta päätin tilata sit clearblue dual hormone ovistestejä ja oon nyt päättäny et pakko mun on tietää millon se ovis on ja onko sitä. Sillä on kuitenkin niin suuri merkitys raskautumisessa. Edellisessä kierrossa en sitä saanut ja ei ihme et kierto venyi viikolla yli. Mielummin tietää et se tärppi ei tullu tästä syystä.
Toivon niin sydämestäni et saisin hymynaaman täss uudessa kierrossa ja voisin kaiken tehdä parhaani mukaan, sit vaan sais odotella onko onni vihdoin potkassu vai ei. Jokatapauksessa alan kohta miettimään sitä gynelle ajanvarausta ja perustutkimuksia, ku alkaa jotenki ärsyttää tää sama yritysrumba negatesteineen kuukaudesta toiseen. Tekis hyvää vähän jutella ammattilaiselle ja saada tukea.

Eli mulla siis danissa1 29v, mies 30v, Yk5, Ya 4/2016
 
Paputoive: äsken vasta luin noi edellisen sivun viestit, paljon oli tullu uusia asioita. Voi että onneksi syy lapsettomuuteen selvisi. Vaikka tietty se toisen munasarjan mahdollinen menettäminen varmasti kirpasee jollakitavalla, mutta toisaalta yhdelläkin munasarjalla ja terveellä vielä onneksi saa lapsia. En tiiä pystyykö leikkauksen yhteydessä ottaa munasoluja jopa talteen varuiksi. Itse olen kans sitä mieltä et enempi vaivais turha yrittäminen, kun et käy gynellä ja saa selvyyden asioille. Helpompi lähtee työstään asiaa ja päästä eteenpäin. Joku kaunis pv se vaavi on viel teidänkin sylissä, ihanaa kun saatte apua ja pääsette asiassa eteenpäin syksyllä. Toivon niin suuresti onnea tässä asiassa teille <3 ei noi helppoja asioita henkisesti ole ja varsinki jutella ihmisten kans jotka on tulleet heti raskaaksi. Siinä ollaan niin eri kokemusmaailmoissa et on se kivempi kuulla kokemuksia pitkään lasta yrittävien onnellisista onnistumisista <3
 
Mää kyllä putoon korkeelta ja kovaa jos en oo raskaana...heräsin yöllä/aaamyöllä siihen kun hirvee palelu ja sitä ennen oli hirveen kuuma...sit tuli taas kuuma... ihan samanlaista mitä oli sillon kun olin raskaana..ihan perseestä jos vaan pelkät hormonit saa vaan tän aikaseks...

paputoive aikamoista! mutta hyvä kun sait asioihin selvyyttä.
 
Kinder_kitty: Olisipa upeeta jos olisit raskaana! Kovasti plussatuulia sinne.

Danissa1: kp 1 on vissiin tänään, koska menkat alkoi klo 18 jälkeen illalla. Mietin kanssa että on kai mahdollista että olisit ovuloinut myöhemmin, kun kerta kiertokin venähti?
 
Ehkäpä sä Kinder_kitty olet raskaana jos oireet on samantyylisiä ku edellisessä ;)

Jennipä: mua vähän ihmetyttää, ku viimeks oli maaliskuun kierto kans 5vk tasan. Et näitä tulee tietyin väliajoin. En niin selkeitä limojakaan saanu tässä kierrossa, ku normi 29-31pvn kierroissa mulla on selkeet syklit ja se ovislimapäivät kierron puolivälissä. Et ne tunnistaa tarkemmi sillon. Mut veikkaan ettei sitä ollu mut onhan kaikki aina mahdollista. Tähän kiertoon nyt vaan hemmetisti onnea <3
 
Ehkäpä sä Kinder_kitty olet raskaana jos oireet on samantyylisiä ku edellisessä ;)

Jennipä: mua vähän ihmetyttää, ku viimeks oli maaliskuun kierto kans 5vk tasan. Et näitä tulee tietyin väliajoin. En niin selkeitä limojakaan saanu tässä kierrossa, ku normi 29-31pvn kierroissa mulla on selkeet syklit ja se ovislimapäivät kierron puolivälissä. Et ne tunnistaa tarkemmi sillon. Mut veikkaan ettei sitä ollu mut onhan kaikki aina mahdollista. Tähän kiertoon nyt vaan hemmetisti onnea <3
Toivottavasti! No sen näkee sitten mitä se testi näyttää kun uitan sen sitten varmaan tiistaina aamusta kun huomenna testin hakuun.. jotenki kyttään kahta kauheemmin kaikkea kun oon ollu kerran raskaana.. mä en just nyt mitään muuta toivoiskaan kun raskautta.. jotenki vauvakuume räjähti vielä kovemmin tuon raskauden jälkeen...
 
Niin, tiedät ainaki että tuut raskaaksi. Eli voit hyvin olla. Mää oon halunnu lasta monta vuotta eikä vieläkää valoa näy tunnelinpäässä. Sen takia koitan mahd.vähän enää miettiä/suunnitella asiaa ku ei tähän kulkuun oikeen voi vaikuttaa. Onneks mulla on sen verran säästöjä et laitan ne rahat vaikka jo aikaisemmin hoitoihin ja keinohedelmöitys jos ei ala tän vuoden puolella tärppäämään. En jaksa ens maaliskuulle ehkä odottaa eli sitä vuotta. Liian pitkä aika.
 

Yhteistyössä