• Palvelimen ylläpitotöiden johdosta Kaksplussan keskustelut ovat pois käytöstä aamulla 8.10. n. klo 6.00-7.00. Pahoittelemme tästä mahdollisesti aiheutuvaa haittaa.

    Kaksplus-toimitus

The ketju

Status
Viestiketju on suljettu.
:)
Mikäli haluat houkutella paarmoja luoksesi, pukeudu mustaan ja hengittele voimakkaasti sisään ja ulos.
Paarmat näkevät sinut paremmin ja haistavat sinut hengityskaasujen aistimiselimellään.
Pjaiskot:cautious:..

..ei etes tartte noin vaikee olla. Riittää että vaan oot paikalla. Ihan sama missä vermeissä ja väreissä, ihan se ja sama miten hengität tai oot hengittämättä.

Usko pois, kokemusta on(y)
 
  • Tykkää
Reactions: Boobabe
Yinksu
No en mää sit lähe jos se näkyy. En mä koskaan mee rattiin jos oon ottanu. Mut tosian vaan puoli tölkkiä ja sellanen pieni tölkki. Eihän mun pakko kyl oo mennä.
 
No en mää sit lähe jos se näkyy. En mä koskaan mee rattiin jos oon ottanu. Mut tosian vaan puoli tölkkiä ja sellanen pieni tölkki. Eihän mun pakko kyl oo mennä.
se näkyminen on niin paljon ihmisestä kiinni että moni ei uskokkaan, ammattilainen vetää vaikka 4 tuoppia eikä mittari liiku minnekkään ja toiselle voi riittää se puolikas tölkkikin.
 
Boobabe
iltaa. mitäs ketju suosittelee pahalle haisevaan pesukoneeseen.

http://www.ess.fi/uutiset/kotimaa/2008/07/14/haiseva-pesukone-ja-kuusi-ratkaisua

Haiseva pesukone ja kuusi ratkaisua



Lukijalla on kolmevuotias päältätäytettävä pyykkikone, joka on muuten mukava, mutta se haisee.

Lukija antaa koneen kuivua hyvin ja laittaa sen pesujen väliajoiksi kiinni. Kun koneen avaa, tulee "tavattoman paha haju". Mistä tämä mahtaa johtua, Työtehoseuran tutkija Tarja Marjomaa?

- Ensinnäkin kansi olisi hyvä pitää auki. Se estää hajun muodostumista - ja tiivisteet ehtivät kuivua kunnolla.

- Jos pyykkiä pesee aina alhaisissa lämpötiloissa, 30-40 asteessa, kone voi alkaa haista. Välillä olisi hyvä pestä pyykkiä 60 asteessa, Tarja Marjomaa suosittelee.

- Ensiavuksi suosittelen pyörittämään konetta kerran kuussa mahdollisimman kuumassa, 90-95 asteessa. Koneeseen voi pistää pyyhkeitä ja liinavaatteita, jotka kestävät näin kuuman.

- Lisäksi apteekista kannattaa ostaa sitruunahappojauhetta, laittaa sitä pesuainelokeroon sata grammaa ja pestä kone tyhjänä niin kuumalla kuin lähtee. Tämän jälkeen sama toistetaan, mutta käyttäen tavallista pyykinpesujauhetta. Happo-emäs-käsittely irrottaa sakkaa.

Lukija sanoo pesevänsä pyykkiä välillä myös 90 asteessa, eli koneen haju ei voi johtua ainakaan hygienian puutteesta.

- Sitten haju voi johtua myös koneeseen jääneestä "piilovedestä". Kone ei koskaan tule ihan tyhjäksi vedestä, vaan pumpussa on aina vettä. Myös kauluskumin käänteisiin voi jäädä vettä, ja sinne voi kehittyä homettakin.

-Myös pesuainelokeroon voi kertyä vettä. Lokero on hyvä pestä säännöllisesti vaikka pulloharjalla.

- Onko nukkasihti täynnä? Sinne jäänyt nöyhtä on aina kosteaa, ja voi haista.

Tutkija Marjomaa kertoo, että haju voi olla koneen ominaishajukin. Varsinkin uusien koneiden kumit saattavat haista pahalle.

Ellei tainnuttava haju lähde näilläkään keinoilla?

- Käyttääkö hän zeoliittipitoista pesuainetta? Se voi kerääntyä koneen pohjalle ja pumppuun. Minulla oli päältätäytettävä pesukone, johon zeoliitti kerääntyi purukumimaiseksi massaksi. Se todella haisi! Kone voi mennä jopa rikki zeoliitin takia.

- Suosittelen käyttämään säännöllisesti fosfaattipitoista pesuainetta - siitä ei jää koneeseen jäämiä. Fosfaatti rehevöittää vesistöjä, mutta sitä voi käyttää taajama-alueilla, sillä jätevedenpuhdistamot pystyvät ottamaan yli 90 prosenttia fosfaatista talteen. Haja-asutusalueilla, kuten mökillä, ei pidä käyttää fosfaattipitoisia pesuaineita.

Mistä tietää, onko pesuaineessa zeoliittia vai fosfaattia?

- Se lukee pesuainepakkauksen tuoteselosteessa, että niin monta prosenttia zeoliittia tai fosfaattia tai fosfonaattia. Nestemäisissä pesuaineissa ei yleensä ole fosfaattia.

Summa summarum, mitä arvelet lukijan hajuongelman perimmäiseksi syyksi?

- Olisin nyt taipuvainen uskomaan, että se on pesuaineongelma.



Tiina Ellilä


Zeoliitti näkyy vaatteessa "pölynä"

Zeoliitti on savimaista ainetta, jota käytetään pyykinpesuaineessa vedenpehmentimenä.

Särmikkäät zeoliittikiteet eivät huuhtoudu kokonaan pyykistä pois. Kiteet näkyvät tummissa vaatteissa "pölynä". Ratkaisu: käytä säännöllisesti fosfaattipitoista pesuainetta.

Kuivausrumpu irrottaa zeoliitin vaatteen pinnalta.

Jos on oikein herkkäihoinen, zeoliitti voi aiheuttaa iholla mekaanista ärsytystä ja hengitystieoireita.
 
ei lähiapteekkiin ikinä kerkee kun menee kolmelta kiinni. isolle kirkolle sen takia viitti mennä. lyön jarrucleaneria pesuainelokeroon ja 90 asteen ohjelman. joko tulee räjähdys tai hajuton kone.
..jaaa selityksien isomummo iski :cautious:..kuitenkin parraat autolla joka paiva ja varsin myos ohittelet apteekit ja kaupatkin joten...

:D

Ei muuta kuin hajutonta rajahdysta kohti siella sitten vaan(y)
 
Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä