Pitääkö erota OAJ:stä jos ei halua lakkoon

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pussy Riot
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Sitten kuuluu erota.
Ei mikään liitto pakota mihinkään, itse näin haluat tehdä kuulumalla liittoon ja äänestämällä liiton hallitukseen tietyt henkilöt.

Itse en kannata lakkoa ja tänään minulle selvisi ettei tarvitse osallistua kun olen virkasuhteessa. Ilmeisesti lakot eivät koske viranhaltioita.

Itsekin olin siinä uskossa tässä pari päivää, ettei viranhaltijoiden tarvitsisi osallistua. Nyt kuitenkin tänään viiden uutisissa olikin, että viranhaltijatkin osallistuisivat. (Tosin käsitin myös, että paikallisyhdistyksen kanta vaikuttaa, ketkä osallistuu.)

Miksi ihmeessä kuulutte liittoon kun ette allekirjoita heidän tavoitteitaan???
Rusinat pullasta kermavaahdolla jne vai?

Sellaista liittoa, puoluetta jne ei ole olemassakaan, joka täsmällisesti olisi samaa mieltä kanssani. Liityin Oaj:hin, koska se nyt oli opettajalle lähinnä tyrkyllä oleva, mutta jos jossain kohtaa elämää / uraa havaitsee, että tavoitteet eivät kohtaa, niin sitten täytynee erota. Erotaanhan sitä avioliitoistakin, jos nyt pieni rinnastus sallitaan.

Perjantain lakko ei ole normaali työtaistelu, vaan poliittinen lakko, jollaiset virkamiehiltä on kielletty. OAJ on kyllä luvannut hoitaa sakot jäsentensä puolesta, mutta ei ammattijärjestöjen valta nyt niin suurta ole, että ne voisivat pakottaa jäsenensä rikokseen.

Eli:
- opettaja ei osallistu lakkoon, tekee normaalisti töitä => ei seurauksia, muutama vasemmistoaktiivi luultavasti kuittailee
-opettaja osallistuu lakoon, ei tee töitä => laiton lakko, jonka rahalliset seuraukset OAJ hoitaa

Väite, että olisi pakko lakkoilla voidakseen pysyä liitossa, ei siis päde.

Nyt kun luin tuon jutun vielä uudestaan vähän rauhoituttuani, totean, ettei tosiaan taida olla tarpeellista erota heti maanantaina. Mutta kun Oaj nähtävästi on valmis käyttämään rahaa laittomaan lakkoon osallistumiseen, harkitsen silti hyvin vakavasti eroamista, joskin ehkä vähemmän hysteerisellä aikataululla.

vai hoituuko homma jotenkin kevyemmin? Eettisesti olen sitä mieltä, että ammattiyhdistys ei voi pakottaa minua lakkoon etenkään sellaisen asian puolesta, jota en allekirjoita.

Mikä sinua ja muita inisijöitä vaivaa, kun kerrankin mämmärien liitto järjestää lakkoa!!!! Olisi pitänyt jäjrestää jo ajat ajat sitten, ja monta monta kertaa, niin älkää nyt itkekö.

Mikä sinua ja muita inisijöitä vaivaa, kun kerrankin mämmärien liitto järjestää lakkoa!!!! Olisi pitänyt jäjrestää jo ajat ajat sitten, ja monta monta kertaa, niin älkää nyt itkekö.

Minusta opettajien työehdot ovat varsin kohtuulliset nyt. Harvat hallituksen kaavailemista säästöistä koskevat opettajia millään tavalla, ja ateistina olisin valmis vaikka tekemään helatorstaista ja loppiaisesta aivan normaaleja arkipäiviä. Kristinusko on täysin vanhentunut reliikki sekin.

Lisäksi olen sikäli kapitalisti, että vaikka olisihan se kiva maksaa kaikille miljoonapalkkaa, niin jostain se raha on otettava, ja raha nyt ei ole varsinkaan viime aikoina kasvanut puissa.

Minusta opettajien työehdot ovat varsin kohtuulliset nyt. Harvat hallituksen kaavailemista säästöistä koskevat opettajia millään tavalla, ja ateistina olisin valmis vaikka tekemään helatorstaista ja loppiaisesta aivan normaaleja arkipäiviä. Kristinusko on täysin vanhentunut reliikki sekin.

Lisäksi olen sikäli kapitalisti, että vaikka olisihan se kiva maksaa kaikille miljoonapalkkaa, niin jostain se raha on otettava, ja raha nyt ei ole varsinkaan viime aikoina kasvanut puissa.

Koeta olla edes solidaarinen meitä samaan liittoon kuuluvia lastentarhanopettajia kohtaan. Meillä on 15 vuotta työskenneltyämme ollut 38 päivää lomaoikeutta, mutta sekin ollaan viemässä. Voisit vähän eläytyä samalla alalla työskentelevien elämään. Palkka on surkea verrattuna teihin jne.

Aivan. On paljon sellaisia henkilöitä, joita nämä hallituksen kaavailemat pakkokeinoin läpi vietävät "uudistukset" eivät koske. Onko se oikeudenmukaista?! Varsinkin kun toitotetaan, että koko Suomi osallistuu säästötalkoisiin.
Nämä kaikki säästötoimenpiteet voivat kohdistua pahimmassa tapauksessa yhteen talouteen, jossa on rahat jo valmiiksi tiukilla ennestään niin kysyn vaan, että onko se oikeudenmukaista? Ja näitä talouksia on Suomessa paljon.

Tottakai liitot lakkoilee koska hallitus tulee määräämään niitä asioita jotka työntekijöidenliitto on neuvotellut ja sopinut työnantajapuolen kanssa. Jos tälläinen hyväksytään niin ei mene kauaa kun tulee eteen sellainenkin määräys joka sua koskettaa. Tietystii tarvitaan leikkauksia mutta ei tällä tavalla.

Tietystii tarvitaan leikkauksia mutta ei tällä tavalla.
Millä tavalla sitten! Laita nyt tälle palstalle lista toimenpiteistä, joilla saadaan vastaava vaikutus työn hintaan. Oppositiopoliitikot eivät tunnu saavan sitä aikaiseksi, ehdottelevat vain selvitysmiehiä/naisia eli lisää vetkuttelua.

• Tykkää
Reactions: Echo ja Pussy Riot
Sellaista liittoa, puoluetta jne ei ole olemassakaan, joka täsmällisesti olisi samaa mieltä kanssani. Liityin Oaj:hin, koska se nyt oli opettajalle lähinnä tyrkyllä oleva, mutta jos jossain kohtaa elämää / uraa havaitsee, että tavoitteet eivät kohtaa, niin sitten täytynee erota. Erotaanhan sitä avioliitoistakin, jos nyt pieni rinnastus sallitaan.

Mitkä OAJ:n tavoitteet eivät sinua miellytä?

Eiköhän nyt jokaiselle ajattelevalle ihmiselle ole selvää, että tuo aloittaja mikään opettaja ole vaan on kuntatyönantajan kätyri, joka koettaa tällä tavalla kylvää epäsopua työntekijöiden keskuuteen.

Ja mitä tulee "lakkoon", niin eihän sinne Helsinkiin nyt kaikki lähde muutenkaan. Kouluun jäävät ketkä jäävät, ellei koulua nyt sitten panna kiinni kokonaan.

Eiköhän nyt jokaiselle ajattelevalle ihmiselle ole selvää, että tuo aloittaja mikään opettaja ole vaan on kuntatyönantajan kätyri, joka koettaa tällä tavalla kylvää epäsopua työntekijöiden keskuuteen.

Ja mitä tulee "lakkoon", niin eihän sinne Helsinkiin nyt kaikki lähde muutenkaan. Kouluun jäävät ketkä jäävät, ellei koulua nyt sitten panna kiinni kokonaan.
En mäkään välittäisi lakkoilla vaikka kuulunkin yhteen liittoon. Mun mielestä se yhteiskuntasopimus olisi pitänyt ay-väen vaan hyväksyä, ja kun ei sitä tapahtunut, pakotetaan talkoisiin.

Lama-aikana ei lakkoilla. Joka lakkoilee niin sahaa omaa ja muiden oksaa.

Suomen ongelmien syy on jotain viennin heikkenemisen, Eu:n, globalisaation ja mamutuksen välillä eli syihin pitäisi puuttua, mutta koska ei puututa, niin on pakko leikata.

Esim.meidän kunnassa on jouduttu menemään tiukkaan talouskuriin, ja sitä kautta on saatu talous plussan puolelle.

En kuulu oaj:hin enkä ole opettaja, mutta perjantain seisaukset suututtaa. Sopimisen aika oli ja meni. Nyt tehdään töitä niin kuin hallitus sanoo.

Toistaiseksi oma liitto ei ole toimenpiteisiin ryhtynyt, mutta ero on edessä jos ryhtyy.

• Tykkää
Reactions: Echo
Itse olen täysin valmis luopumaan 38 vuosilomapäivästä. Ei ole työni niin raskasta, ettei sitä jaksaisi vähemmilläkin lomapäivillä. Sairaanhoitajille ja muille raskasta kolmivuorotyötätekeville sen soisin hyvillä mielin.

Yhteistyössä