Mä todella toivon että noi tehyläiset ei saa palkan korotuksia je menvät

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja esimies
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Kysyn tosissani? poikani käden ompeli lähihoitaja, tyttäreni siedätyhoidon toteuttaa amerikkalainen hoitaja (ei siihen suomalaista tarvita), synnytyksessä en nähnytkään kätilöä kuin oli niin monta salia hoidettavana, mummoni hoito on perushoitajan harteilla ja lääkäri minua palvelee ihan jos oikeasti lekuria tarvitsen.En edes muista koska itse sairaanhoitajaa olisin nähnyt. lähihoitaja se kaikki labrakokeenikin otti ja röntgenhoitajakin oli lähihoitaja koulutkseltaan. eikä palvelussa ole ollut valittamista.[/quote]

Missä, Suomessa vai? Vaikea uskoa, kun ei edes sairaanhoitajat ompele haavoja Suomessa. Liimata voivat, mutta ompelee???

Itse en antaisi kyllä lähihoitajan lapseeni kajota.
Oliko nimineulassa: Amerikkalainen hoitaja

Just joo...

no, suonen sisäinen lääke annetaan kanyylin kautta ja on aika selvää jopa minulle mihin kanyyli laitetaan, teoriassa sen myös osaisin pienellä harjoittelulla tehdä...
uusia asioita voi nääs oppia... niin varmasti myös lähi/peruhoitajat ja lääkärit.. :)
myöskin siteiden laitot ym onnistuisi varmasti.. lääkkeitä osaa kukatahansa annostella lääkärin ohjeiden mukaisesti, ellei pilleri purkin lapsilukko ole ylitsepääsemättömän vaikeaa... myös kuumeen ja verenpaineen mittaukset onnistuu..[/quote]

Sulla on tosi suppea kuva hoitajien työstä... Laittaisin tähän vihaisen naaman jos osaisin! Mur!

Alkuperäinen kirjoittaja sh opiskelija:
Minä olen myös saanut ilmoituksen puhelimitse jossa minä olen lupautunut töihin lakon astuessa voimaan. Ihan jees! Voi kun menisivät siis lakkoon, niin minä opiskelijana saisin vähän rahaa. Ja en ole ainut joka on tehnyt keikkaa siellä täällä ja nyt soitellaan valmiuteen. Parasta on se että opettajat kannustavat; saadaan olla työelämässä jos lakko tulee kun hoidetaan tentiti ja muut kirjalliset työt. Opettajat ymmärtävät tämän loistavana käytännön harjoitteluna.

kiva kun harjoittelette ilman ohjausta.... ja jos mokaa koko ura pilalla...

Alkuperäinen kirjoittaja kaamea-akka:
Alkuperäinen kirjoittaja SH-amk 99:
Ne joilla on sellainen harhaluulo, että sairaalat pärjäävät hyvin ilman sairaanhoitajia ovat joko tyhmiä, kateellisia tai tietämättömiä.
Monikaan lääkäri tai perushoitaja/lähihoitaja ei osaa esim.antaa suonensisäistä lääkehoitoa. Ja ei olisi kyllä potilailla kovinkaan turvalliset olot kun laitetaan opsikelijat/perushoitajat ym. vastuuseen asioista joita he eivät ole ennenkään hoitaneet. Sellaista perehdytystä ei pystytä antaamaan etta sairaanhoitajan hommat osaisi kuka vain.
Lääkärillä on oikeudet, mutta ei taitoa. Perushoitajilla/opiskelijoilla/lähihoitajlla ei ole oikeuksia eikä riittävää taitoa. Ja kuka heitä neuvoisi ja valvoisi, lääkärit?
Kyllä se vain niin on, että tässä maassa on pian terveydenhuolto kaaoksessa ja siitä saa syyttää kunnat itseään.
Kutsumuksella ei asuntolainoja ja elämistä tässä maassa makseta.

no, suonen sisäinen lääke annetaan kanyylin kautta ja on aika selvää jopa minulle mihin kanyyli laitetaan, teoriassa sen myös osaisin pienellä harjoittelulla tehdä...
uusia asioita voi nääs oppia... niin varmasti myös lähi/peruhoitajat ja lääkärit.. :)
myöskin siteiden laitot ym onnistuisi varmasti.. lääkkeitä osaa kukatahansa annostella lääkärin ohjeiden mukaisesti, ellei pilleri purkin lapsilukko ole ylitsepääsemättömän vaikeaa... myös kuumeen ja verenpaineen mittaukset onnistuu..

Vastaan tähän:

Kanyylin laittoon tarvitset ensinnäkin vähintään sairaanhoitajan tutkinnon eli 3,5 vuoden opinnot. Sitten toimipaikkakohtaisien koulutuksen joka HUS:ssa on nykyään kaksiosainen. Ja sitten tentti läpäistävä, sekä useita näyttökokeita. Eli ihan äkkiä et korvaa yhtäkään sairaanhoitajaa.

Ja sen lisäksi, voin vakuuttaa että lääkäristä ei sinulle ole neuvojaa sydän yöllä lääkkeiden laitossa...

Ne joilla on sellainen harhaluulo, että sairaalat pärjäävät hyvin ilman sairaanhoitajia ovat joko tyhmiä, kateellisia tai tietämättömiä.
Monikaan lääkäri tai perushoitaja/lähihoitaja ei osaa esim.antaa suonensisäistä lääkehoitoa. Ja ei olisi kyllä potilailla kovinkaan turvalliset olot kun laitetaan opsikelijat/perushoitajat ym. vastuuseen asioista joita he eivät ole ennenkään hoitaneet. Sellaista perehdytystä ei pystytä antaamaan etta sairaanhoitajan hommat osaisi kuka vain.
Lääkärillä on oikeudet, mutta ei taitoa. Perushoitajilla/opiskelijoilla/lähihoitajlla ei ole oikeuksia eikä riittävää taitoa. Ja kuka heitä neuvoisi ja valvoisi, lääkärit?
Kyllä se vain niin on, että tässä maassa on pian terveydenhuolto kaaoksessa ja siitä saa syyttää kunnat itseään.

myöskin siteiden laitot ym onnistuisi varmasti.. lääkkeitä osaa kukatahansa annostella lääkärin ohjeiden mukaisesti, ellei pilleri purkin lapsilukko ole ylitsepääsemättömän vaikeaa... myös kuumeen ja verenpaineen mittaukset onnistuu..

Vastaan tähän:

Kanyylin laittoon tarvitset ensinnäkin vähintään sairaanhoitajan tutkinnon eli 3,5 vuoden opinnot. Sitten toimipaikkakohtaisien koulutuksen joka HUS:ssa on nykyään kaksiosainen. Ja sitten tentti läpäistävä, sekä useita näyttökokeita. Eli ihan äkkiä et korvaa yhtäkään sairaanhoitajaa.

Ja sen lisäksi, voin vakuuttaa että lääkäristä ei sinulle ole neuvojaa sydän yöllä lääkkeiden laitossa...

siis voi hellanlettas, mun pointti oli että nuo taidot saataisiin opetettua niille töihin jääville ja töihin tuleville.. ihminen on oppivainen eläin... ja kyllä varmasti ainakin 20 vuoden kokemuksen omaava lähihoitaja kykenisi noista suoriutumaan pienllä koulutuksella..

en ole sitä mieltä että hoitajia ei muka tarvittaisi, olen sitä mieltä että jos irtisanoutumiset tapahtuu on kuitenkin porukkaa töissä jotka osaavat nuo hommat tehdä.. vaikeampaa tottakai olisi täyttää erikois sairaanhoidon paikat mutta mitä sitä ei ihminen tekisi jos on hätä...
ja siis lääkärihän määrää kuinka paljon lääkettä annetaan ja mitä lääkettä, eli aika hyvinhän siitä on jo apua :)

Alkuperäinen kirjoittaja Ruska:
Alkuperäinen kirjoittaja nytkypylly:
ahaaaa, nyt tää keskustelu meni siihen, että suomen valtiohan voisi säästää ihan mielettömän määrän rahaa, kun ei sairaanhoitajia tarvita ollenkaan :D

Jep. Ja taas todella huvittavaa... :D

ja te taas ette selkeästi ymmärrä lukemaanne, ilman hoitajia ei sairaalat toimi mutta hätä tilanteessa kyllä hommat tulisi hoidettua, vaikka sillä että ihmiset opettelevat uusia taitoja.. ja sitten niillä eväillä mentäis eteenpäin kunnes saatais ihan "oikea" hoitaja tilalle...

kunnille kauhea rasite ,jos tuollaisille palkoille pääsevät!jostain sitten on pois..Lapsi aloittelee päiväkodissa ,joka on uusi.Avoimena ollut noin 4kk.Mutta siellä ei ole keinuja,hiekkalaatikkoa ,ei mitään muuta kun hiekkaa pihassa.kun ei ole ilmeisesti kunnalla rahaa.kyllä nämä lapset saavat sitten odotella vielä kauemmin noita pihalelujaan..hoitajat kertoivat kyselleensä useaan otteeseen ,koska lapsille saataisiin pihalelut. :( ja kuulin juuri miten kehitysvammaisille tarkoitetusta laitoksesta otettu yökkö pois..eli ovat ilman hoitajaa yöt.mutta suosin palkankorotusta,mutta joku järki pitäisi olla.ja nykyajan uudet sairaanhoitajat luulevat ,että työnkuvaan kuuluu vain lääkitseminen,ettei perushoitoa ollenkaan ,tai sänkyjen petaamista ym.ollaan ikäänkuin ylempänä ,kun lähi/perushoitaja.vaikkakin kokenut .pitkän uran tehnyt perushoitaja päihittää mennen tullen nuoren sairaanhoitajan.

tulipas sekava sepustus.. :(

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:

Sulla on tosi suppea kuva hoitajien työstä... Laittaisin tähän vihaisen naaman jos osaisin! Mur![/quote]

no enpä jaksanut luetella tähän kaikkia hoitajan työn kuvia... osa varmasti on sellaisia että kukatahansa niistä selviäisi, osa taas sellaisia että perus/lähihoitaja siitä selviäisi, osa taas sellaisia josta opiskelia selviäisi jos tilanteessa on kokenut lähihoitaja mukana, osa taas sellaisia että pitäisi opetella tekemään ne hommat..
asiat ei ole mustavalkoisia, on olemassa eri harmaan sävyjä..

Eipä ole lehdessä ollut niiden kommentteja, jotka eivät aio tai halua erota.Minä en itse aio kirjoitella mitään eroanomuksia, enkä niitä ymmärrä vaikka sairaanhoitaja olen.Olen sitten vaikka luuseri, mutta vakipaikkani aion pitää!

Alkuperäinen kirjoittaja Ruska:
ahaaaa, nyt tää keskustelu meni siihen, että suomen valtiohan voisi säästää ihan mielettömän määrän rahaa, kun ei sairaanhoitajia tarvita ollenkaan :D

Jep. Ja taas todella huvittavaa... :D

ja te taas ette selkeästi ymmärrä lukemaanne, ilman hoitajia ei sairaalat toimi mutta hätä tilanteessa kyllä hommat tulisi hoidettua, vaikka sillä että ihmiset opettelevat uusia taitoja.. ja sitten niillä eväillä mentäis eteenpäin kunnes saatais ihan "oikea" hoitaja tilalle...

Tuli vaan mieleen, että kun hoitajilla on nytkin kaudea kiire työssään koko ajan, niin millä ajalla noita uusia taitoja opetellaan..? Vähän asian vierestä, mutta kuitenkin...

Olette siis sitä mieltä että sairaanhoitajia ei sairaaloissa tarvita? Luuletteko että lääkärit tekevät yhtään enempää kuin tähänkään asti? Lääkärit eivät todellakaan osallistu normaaleihin haavnhoitoihin, aamupesuihin, lääkkeiden annosteluihin. He ilmoittavat uudet määräykset ja sairaanhoitaja kirjaa ja toteuttaa myös nuo määräykset.

Jos sairaanhoitajat todellakin irtisanoutuvat niin kyllä lähihoitajille tulee kiire hoitaa osastolla olevat potilaat... Ja suon teille sen viiden kympin korotuksen kyllä ilomielin!!

Alkuperäinen kirjoittaja Ihanko oikeasti????:
Olette siis sitä mieltä että sairaanhoitajia ei sairaaloissa tarvita? Luuletteko että lääkärit tekevät yhtään enempää kuin tähänkään asti? Lääkärit eivät todellakaan osallistu normaaleihin haavnhoitoihin, aamupesuihin, lääkkeiden annosteluihin. He ilmoittavat uudet määräykset ja sairaanhoitaja kirjaa ja toteuttaa myös nuo määräykset.

Jos sairaanhoitajat todellakin irtisanoutuvat niin kyllä lähihoitajille tulee kiire hoitaa osastolla olevat potilaat... Ja suon teille sen viiden kympin korotuksen kyllä ilomielin!!

Edelleenkään kukaan ei ole kirjoittanut niin, pese silmäsi!

En haluaisi itse joutua sairaalahoitoon tällä hetkellä kun hetkellisesti pulaa on, mutta ihan oikein! Tekevät TODELLA ARVOKASTA JA VASTUULLISTA työtä (lääkäreillä huom. on jo ihan tarpeeksi palkkaa, tarkoitan erityisesti sairaanhoitajien palkan korotuksia) mutta palkka ei ole sen mukainen.

Alkuperäinen kirjoittaja esimies:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja esimies:
ihan vapaasti lakkoon! Eikö ne ymmärrä kuinka monen kunnan käy jos joutuvat tollaset palkkasummat maksamaan monille sh;lle.Ikävästi käy ja juuri potilaiden. Mua ei hirvitä yhtään joukkoirtisanominen, ei edes asiakkiden puolesta. itse olen sairaalassa töissä, en tehyläisenä ja meille on jo puhuttu että kun ja jos irtisanominen on edessä se tarkoittaa sitä että kaikki olemassa olevat työntekijät siirrettään hoitohommiin ja näin voi lain puittesissa tehdä 8vkon ajan. ja sijaiset (joita on paljon-köyhiä opiskelijoita jotka mielellään ottaa lakon ajan sh palkat omaan talouteen) töihin. rekrytointi opiskelijoita ja sijaisia kohtaan on jo aloitettu ns. varotoimena ja kaikki ovat innolla odottamassa pääsevänsä palkkapussin ääreen.joten ei huolta-menkää vaan lakkoon, siitä on monta hyötyä,hyvät kandit ja muut opiskelijat saa käytännön harjoittelua, moni peruahoitaja yms pääsee kokielemaan toisenlaista ammattinimmeen työtä jne.

Ai missäs päin suomea noin paljon ylimäärästä hoitohenkilökuntaa? sitä kun on taistelemalla koitettu jostakin repiä tännekin, mutta kun ei ole niin ei ole!
KARMEE PULA työntekijöistä. Että kiitos ohjatkaa tänne.

Etelä-suomessa riittää oppilaitoiksia jossa paljon meillä käviä sijaisia ja hyviä opiskelijoita. Jo helsinki-espoo-vantaa alueella toista kymmentä oppilaitosta. Tulijoita olisi käytännön harjoitteluihinkin enemmän kuin ottaa voidaan.

Kurkkaas sinä "esimies" huvikses mol:n avoimet työpaikkasivut...aikas monta sairaanhoitajan vapaata paikkaa esim. HUS:ssa.

Alkuperäinen kirjoittaja Nipsukka:
Eipä ole lehdessä ollut niiden kommentteja, jotka eivät aio tai halua erota.Minä en itse aio kirjoitella mitään eroanomuksia, enkä niitä ymmärrä vaikka sairaanhoitaja olen.Olen sitten vaikka luuseri, mutta vakipaikkani aion pitää!

Näin ajattelen myös minä!!! Eli olen ollut alalla yli 10 vuotta ja nyt vasta vajaan vuoden vakituisessa työssä. Enkä todellakaan aio irtisanoa itseäni!!! Vaikka kuinka olisin luuseri/rikkuri, niin sitten olen! Olen itse jo aivan väsynyt ja kiukkuinen koko lakkohommasta. Olisin ollut tyytyväinen siihen n. 200 euron korotukseen... ja muuten, mä EN ole sh.

Vastaan tähän:

siis voi hellanlettas, mun pointti oli että nuo taidot saataisiin opetettua niille töihin jääville ja töihin tuleville.. ihminen on oppivainen eläin... ja kyllä varmasti ainakin 20 vuoden kokemuksen omaava lähihoitaja kykenisi noista suoriutumaan pienllä koulutuksella..

en ole sitä mieltä että hoitajia ei muka tarvittaisi, olen sitä mieltä että jos irtisanoutumiset tapahtuu on kuitenkin porukkaa töissä jotka osaavat nuo hommat tehdä.. vaikeampaa tottakai olisi täyttää erikois sairaanhoidon paikat mutta mitä sitä ei ihminen tekisi jos on hätä...
ja siis lääkärihän määrää kuinka paljon lääkettä annetaan ja mitä lääkettä, eli aika hyvinhän siitä on jo apua :)

En usko, että noita temppuja niin vain oppisitte, muutenhan koko koulutus on turha. Ei muuta kuin hommiin vain, niin voidaan lukea lehdistä muutakin kuin vain insuliini juttuja.
Entäpä jos vaikka potilas saa anafylaktisen shokin, osaatko hoitaa? Siis nopeasti ja rutiinilla siihen asti että saat sen lääkärin paikalle (joka pesee ja syöttää potilaita silläaikaa) ja potilas pysyy hengissä???
Entäpä osaatko noin vain suitsait tarkkailla potilaan vitaalitoimintoja, siis muutakin kuin lämpö ja verenpaine?
Joo, lääkäri määrää lääkkeet, mutta miten tiputat esim. cv-katetriin ravintoliuosta, antibiootteja sekä verta? Vai saako sinne niitä laittaa, tiedätkö? Ei muuten tiedä lääkärikään, ainakaan kovin moni...tätä tarkoitin. Käytännön tieto ja teoria pitää osata yhdistää ettei tapa potilaita ja tätä et ihan hetkessä, et edes kuukaudessa opi. Ja lähihoitajn koulutuksella et saa edes tuota tehdä.

Mä en käsitä hoitajia ketkä ajattelevat noin! Tehän hyödytte itse siitä jos tehy saa palkkavaatimukset läpi! Senkun vaihdatte tehyyn kun palkat on sovittu. Ja epäpätevinä ei oikeesti opiskelijat saa kaikkea tehdä. Mut en ymmärrä miks hoitajat sotii omiaan vastaan. Jos kaikki hoitajat menisivät lakkoon, olis valtion pakko suostua. Ja valtio joutuu antamaan kunnille lisää rahaa palkankorotusten tullessa, se on niitten velvoite.

Ja btw, ei se oo pelkkiä saikkareita koskeva se lakko/irtisanominen ja mahdollinen korotus. Kyllä se koske tehyn jäseninä olevia lähihoitajia ja muitakin liittoon kuuluvia. Superilta idioottimaista suostua pieneen korotukseen, oisvat liittoutuneet tehyn kanssa, ni rahaa vois tulla niillekkin. Nyt menee tyhmästi jos tehy onnistuu: samasta hommasta saa eri palkan liitosta riippuen.

potilaat saisi kerrankin aidosti innostuneesti työtä tekeviä ihmisiä ympärilleen.

Alkuperäinen kirjoittaja joo:
sh:t vaatii AIVAN liikaa palkkaa, mistä ne rahat revitään?

Sieltä mistä ne revittiin kansanedustajien, ahtaajien, paperityöläisten ja lääkäreiden palkankorotuksiin! Hoitajatko ei saisi vaatia lisää palkkaa?? Kutsumuksellako näitä hommia pitäis ikuisesti tehdä?
Suututtaa niin paljon tällanen hoitajien mustamaalaaminen |O Hoitajat eivät ole vastuussa siitä, että määrärahoja jaetaan epätasa-arvoisesti (leikataan pois kunnilta ja terveydenhuollosta) !!!

Eihän se mene niin, että ammattiliiton mukaan tulee korotukset, höpö höpö. Ensinnäkään liittoon ei ole edes pakko kuulua ja toiseksi ammattiliitto ei kuulu pätkääkään esim. työnantajalle. Tietyssä paikassa maksetaan tietyn tessin mukaiset palkat työn mukaan. Minä tulevana hoitajana saan tessin mukaisen palkan, vaikka kuuluisin nykyiseen liittooni, metallalliin.
Ja toisekseen, nuo korotusvaatimukset on ihan suosta. Mistäkähän Tehy luulee, että tuollaiset korotukset revitään. Ainakin täällä Kainuussa tilanne on toivoton. Puskaradio kertoo, että yksityisellä puolella ei pienillä firmoilla ole korotusten toteutuessa muuta vaihtoehtoa kuin irtisanoa muutama hoitsu. Näillä rahoilla sitten korotukset voidaan hoitaa. Eli suo siellä vetelä täällä. Mitä hiivattia korotukset hyödyttää, jos työ tehdään pienemmällä porukalla ja kuormittavuus lisääntyy entisestään. Ja tällä kuuluisalla Maakunta-kuntayhtymällä ei ole varaa korotuksiin, alijäämää syntyy jo ennestäänkin.
Mun henkkoht. mielipide on, että ammattiliitot on hoitaneet asiat huonosti. Palkkaeroja olis pitäny neuvotella pikkuhiljaa vuosi vuodelta kiinni. Ei tuommoinen kertakorotus ole mahdollinen mitenkään.

Yhteistyössä