Mä todella toivon että noi tehyläiset ei saa palkan korotuksia je menvät

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja esimies
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja sss:
kiva kun harjoittelette ilman ohjausta.... ja jos mokaa koko ura pilalla...
Tähän pakko kommentoida, että niin tehtiin silloinkin, kun oli viimeksi huutava pula hoitajista. Mäkin olen opiskelijana valvonut aika monta yötä Hyksissä thorax- sekä pehmytosakirurgisilla osastoilla työparinani ainoastaan vastavalmistunut perushoitaja. Ihan kaikkea jouduin öisin tekemään, olinhan vuoron vastaava sairaanhoitaja. Jopa antamaan lääkkeitä iv:sti. Silloin vaan elettiin aikaa, jolloin hoitajia ei kertakaikkiaan ollut saatavilla ja opiskelijakin oli parempi kuin ei ketään. Näin jälkikäteen, parikymmentä vuotta myöhemmin, sitä voikin jo miettiä, miten ihmeessä sitä silloin uskalsikin. Mutta niin uskalsivat muutkin. Sitten tulikin lama ja koko hoitajapula katosi taivaan tuuliin.

Alkuperäinen kirjoittaja Kiin:
Alkuperäinen kirjoittaja joo:
sh:t vaatii AIVAN liikaa palkkaa, mistä ne rahat revitään?

Sieltä mistä ne revittiin kansanedustajien, ahtaajien, paperityöläisten ja lääkäreiden palkankorotuksiin! Hoitajatko ei saisi vaatia lisää palkkaa?? Kutsumuksellako näitä hommia pitäis ikuisesti tehdä?
Suututtaa niin paljon tällanen hoitajien mustamaalaaminen |O Hoitajat eivät ole vastuussa siitä, että määrärahoja jaetaan epätasa-arvoisesti (leikataan pois kunnilta ja terveydenhuollosta) !!!

Hölmö, luuletko että firmat antaisivat voitoistaan hoitsuille rahat palkankorotuksiin? Ne ovat liikeyrityksiä, eivät hyväntekeväisyyslaitoksia. Älä ole naiivi.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Sieltä mistä ne revittiin kansanedustajien, ahtaajien, paperityöläisten ja lääkäreiden palkankorotuksiin! Hoitajatko ei saisi vaatia lisää palkkaa?? Kutsumuksellako näitä hommia pitäis ikuisesti tehdä?
Suututtaa niin paljon tällanen hoitajien mustamaalaaminen |O Hoitajat eivät ole vastuussa siitä, että määrärahoja jaetaan epätasa-arvoisesti (leikataan pois kunnilta ja terveydenhuollosta) !!!

Hölmö, luuletko että firmat antaisivat voitoistaan hoitsuille rahat palkankorotuksiin? Ne ovat liikeyrityksiä, eivät hyväntekeväisyyslaitoksia. Älä ole naiivi.

Ei tässä kukaan ole liikeyrityksistä puhunutkaan. Taidat itse olla varsinainen hölmö... Kuka maksaa lääkäreiden ja kansanedustajien palkat????

Ei tässä kukaan ole liikeyrityksistä puhunutkaan. Taidat itse olla varsinainen hölmö... Kuka maksaa lääkäreiden ja kansanedustajien palkat????
Lääkäreiden suhteen olet oikeassa, sama palkanmaksaja kuin hoitajillakin eli kunnat. Mutta kansanedustajien palkat maksaa valtio, ei kunnat.

Sulla hölmöllä jäi paperityöntekijät huomioimatta. Vai ei muka liikeyrityksen työntekijöitä? Kerropa mitäs ne sitten on?

Alkuperäinen kirjoittaja SH-amk 99:
Alkuperäinen kirjoittaja kaamea-akka:
Ne joilla on sellainen harhaluulo, että sairaalat pärjäävät hyvin ilman sairaanhoitajia ovat joko tyhmiä, kateellisia tai tietämättömiä.
Monikaan lääkäri tai perushoitaja/lähihoitaja ei osaa esim.antaa suonensisäistä lääkehoitoa. Ja ei olisi kyllä potilailla kovinkaan turvalliset olot kun laitetaan opsikelijat/perushoitajat ym. vastuuseen asioista joita he eivät ole ennenkään hoitaneet. Sellaista perehdytystä ei pystytä antaamaan etta sairaanhoitajan hommat osaisi kuka vain.
Lääkärillä on oikeudet, mutta ei taitoa. Perushoitajilla/opiskelijoilla/lähihoitajlla ei ole oikeuksia eikä riittävää taitoa. Ja kuka heitä neuvoisi ja valvoisi, lääkärit?
Kyllä se vain niin on, että tässä maassa on pian terveydenhuolto kaaoksessa ja siitä saa syyttää kunnat itseään.
Kutsumuksella ei asuntolainoja ja elämistä tässä maassa makseta.

no, suonen sisäinen lääke annetaan kanyylin kautta ja on aika selvää jopa minulle mihin kanyyli laitetaan, teoriassa sen myös osaisin pienellä harjoittelulla tehdä...
uusia asioita voi nääs oppia... niin varmasti myös lähi/peruhoitajat ja lääkärit.. :)
myöskin siteiden laitot ym onnistuisi varmasti.. lääkkeitä osaa kukatahansa annostella lääkärin ohjeiden mukaisesti, ellei pilleri purkin lapsilukko ole ylitsepääsemättömän vaikeaa... myös kuumeen ja verenpaineen mittaukset onnistuu..

Vastaan tähän:

Kanyylin laittoon tarvitset ensinnäkin vähintään sairaanhoitajan tutkinnon eli 3,5 vuoden opinnot. Sitten toimipaikkakohtaisien koulutuksen joka HUS:ssa on nykyään kaksiosainen. Ja sitten tentti läpäistävä, sekä useita näyttökokeita. Eli ihan äkkiä et korvaa yhtäkään sairaanhoitajaa.

Ja sen lisäksi, voin vakuuttaa että lääkäristä ei sinulle ole neuvojaa sydän yöllä lääkkeiden laitossa...

siis voi hellanlettas, mun pointti oli että nuo taidot saataisiin opetettua niille töihin jääville ja töihin tuleville.. ihminen on oppivainen eläin... ja kyllä varmasti ainakin 20 vuoden kokemuksen omaava lähihoitaja kykenisi noista suoriutumaan pienllä koulutuksella..

en ole sitä mieltä että hoitajia ei muka tarvittaisi, olen sitä mieltä että jos irtisanoutumiset tapahtuu on kuitenkin porukkaa töissä jotka osaavat nuo hommat tehdä.. vaikeampaa tottakai olisi täyttää erikois sairaanhoidon paikat mutta mitä sitä ei ihminen tekisi jos on hätä...
ja siis lääkärihän määrää kuinka paljon lääkettä annetaan ja mitä lääkettä, eli aika hyvinhän siitä on jo apua :)

En usko, että noita temppuja niin vain oppisitte, muutenhan koko koulutus on turha. Ei muuta kuin hommiin vain, niin voidaan lukea lehdistä muutakin kuin vain insuliini juttuja.
Entäpä jos vaikka potilas saa anafylaktisen shokin, osaatko hoitaa? Siis nopeasti ja rutiinilla siihen asti että saat sen lääkärin paikalle (joka pesee ja syöttää potilaita silläaikaa) ja potilas pysyy hengissä???
Entäpä osaatko noin vain suitsait tarkkailla potilaan vitaalitoimintoja, siis muutakin kuin lämpö ja verenpaine?
Joo, lääkäri määrää lääkkeet, mutta miten tiputat esim. cv-katetriin ravintoliuosta, antibiootteja sekä verta? Vai saako sinne niitä laittaa, tiedätkö? Ei muuten tiedä lääkärikään, ainakaan kovin moni...tätä tarkoitin. Käytännön tieto ja teoria pitää osata yhdistää ettei tapa potilaita ja tätä et ihan hetkessä, et edes kuukaudessa opi. Ja lähihoitajn koulutuksella et saa edes tuota tehdä.

no, oonhan sen verta katsonut teho-osastoa ja muita sairaala sarjoja jotta yks shokki hoidetaan :D *vitsi vitsi*
hei mun ei onneksi tarvitse näitä asioita osata, voisin ne tarpeen tullen opetella ja ei varmasti menisi 3,5 vuotta siihen että pystyisin hetkellisesti hoitamaan joitain noista asioista.. mutta nyt siis aikuisten oikeasti, ei kaikki sh irtisano itseään joten niitä sh-voidaan siirtää niille osastoille jossa tarvetta on ja ne pesut ja haavan putsaukset voi hoitaa lähihoitaja.. lääkäreitä on varmasti sen verran että niitä voidaan käyttää apuna, siis valmistuvia jotka jo saavat tehdä päivystyksiä esim. on valmistuvia hoitajia jotka varmasti pystyvät hoitamaan potilaita, on alaa vaihtaneita jotka halutessaan voisivat mennä apuun.. nopeaa uudelleen koulutusta yksinkertaisimpiin hommiin lähihoitajille.. ongelmiin löytyy ratkaisu kun ihan pakko on...
ja siis niinkuin olen aikaisemmin sanonut niin korotus toki hoitajille kuuluu mutta ei kerralla niin paljoa kun vaaditaan.. ja ihan hyvä kysymys on miksi ei ole tehy ajanut tätä asiaa 10 vuoden aikana niin että olisi joka neuvottelu kerralla tullut pikkuisen parempi korotus...

ja siis vastaus kysymykseen:

Entäpä osaatko noin vain suitsait tarkkailla potilaan vitaalitoimintoja, siis muutakin kuin lämpö ja verenpaine?
Joo, lääkäri määrää lääkkeet, mutta miten tiputat esim. cv-katetriin ravintoliuosta, antibiootteja sekä verta? Vai saako sinne niitä laittaa, tiedätkö?

no, en usko että kovin häävisti osaisin valvoa vitaalitoimintoja ellei joku selvittäisi ensin että miten ne laitteet toimii ja mikä tarkoittaa mitäkin.. tosin enpä osaa ilman opastusta paperikonettakaan käyttää :D

toiseen osaan kysymystä ravintoliuoksesta, antibiootista ja verestä, eikös ne kaikki ole kivasti siinä telineessä roikkumassa ja siitä letkulla kanyyliin joka yleensä on tossa kädessä, taikka mistä se hyvä suoni satutaan löytämään.. voi pistää useamman letkun siihen samaan kanyyliin tai tökkiä useamman kanyylin jotta saadaan tarvittavat aineet sisään..
henk. koht. kokemusta tästä on... parhaimmillaan kolme kanyyliä kädessä ja kaikkiin meni tavaraa :D

Otanpas osaa minäkin tähän väittelyyn. Tehyä on jo vuosikymmenet JOHDETTU huonosti, näin väitettiin useammassa lehdessä ja radiossa vähän aikaa sitten. Nyt tämänhetkinen johto yrittää ottaa kiinni sitten tosissaan niitä neuvotteluissa menetettyjä vuosia. Paras ratkaisu kaikkia vituttavaan tilanteeseen (työn stressaavuus ja kiire) olisi ollut hyväksyä tarjottu korotus SILLÄ EHDOIN, että olisivat saaneet jonkinlaisen vakuuden myös hoitajien lisäämisestä. Nythän ei tapella muuta kuin palkan korotuksesta. Ei se raha tee työstä yhtään sen mielekkäämpää, jos ihmisiä on vuorossa aina yhtä vähän. Suurempi epäkohta kai tuo nyt Suomessa on???

Alkuperäinen kirjoittaja Kylähullu:
Otanpas osaa minäkin tähän väittelyyn. Tehyä on jo vuosikymmenet JOHDETTU huonosti, näin väitettiin useammassa lehdessä ja radiossa vähän aikaa sitten. Nyt tämänhetkinen johto yrittää ottaa kiinni sitten tosissaan niitä neuvotteluissa menetettyjä vuosia. Paras ratkaisu kaikkia vituttavaan tilanteeseen (työn stressaavuus ja kiire) olisi ollut hyväksyä tarjottu korotus SILLÄ EHDOIN, että olisivat saaneet jonkinlaisen vakuuden myös hoitajien lisäämisestä. Nythän ei tapella muuta kuin palkan korotuksesta. Ei se raha tee työstä yhtään sen mielekkäämpää, jos ihmisiä on vuorossa aina yhtä vähän. Suurempi epäkohta kai tuo nyt Suomessa on???

Jo vuosia on puhuttu kiireestä ja henkilökunnan vähyydestä ympäri hoitotyön kenttää. Mitään ei silti olla oltu valmiita tekemään asialle, eikä oltaisi nytkään, menevätpä Tehyn vaatimukset läpi tai eivät. Uskon vakaasti näin.

Sitäpaitsi. Mä olen aivan tyytyväinen henkilökuntamäärään työyksikössäni. Olen ehkä säännön vahvistava poikkeus lajissani, mutta näin on. Eli en omassa työssäni kaipaa rahapanoksia henkilökunnan palkkaamiseen (ymmärrän toki, jos joku muualla työskentelevä on toista mieltä). Kaipaan lisää rahaa omaan palkkaani.

Teen työtä, jota vastavalmistunut tai kokenutkaan hoitaja ei voisi tehdä ilman pitkää perehdytystä. Jos irtisanoudun, työni jää mitä luultavimmin tekemättä kokonaan. Vertaiseni arvostavat minua. Potilaani arvostavat työtäni. Lääkärit, joiden kanssa työskentelen, arvostavat minua. Muut sidosryhmät, joiden kanssa työskentelen arvostavat minua. Ja minä kaikkia heitä.

Ainoa, joka ei työpanoksestani tunnu riittävästi välittävän, on työnantajani.

Allekirjoitettu on.

Joo, lääkäri määrää lääkkeet, mutta miten tiputat esim. cv-katetriin ravintoliuosta, antibiootteja sekä verta? Vai saako sinne niitä laittaa, tiedätkö?

no, en usko että kovin häävisti osaisin valvoa vitaalitoimintoja ellei joku selvittäisi ensin että miten ne laitteet toimii ja mikä tarkoittaa mitäkin.. tosin enpä osaa ilman opastusta paperikonettakaan käyttää :D

toiseen osaan kysymystä ravintoliuoksesta, antibiootista ja verestä, eikös ne kaikki ole kivasti siinä telineessä roikkumassa ja siitä letkulla kanyyliin joka yleensä on tossa kädessä, taikka mistä se hyvä suoni satutaan löytämään.. voi pistää useamman letkun siihen samaan kanyyliin tai tökkiä useamman kanyylin jotta saadaan tarvittavat aineet sisään..
henk. koht. kokemusta tästä on... parhaimmillaan kolme kanyyliä kädessä ja kaikkiin meni tavaraa :D

Niin, CV-katetri ei ole todellakaan ole kädessä, vaan keskuslaskimossa kaulalla. Ihanko pikaisen opastuksen turvin uskaltaisit antaa laittaa itsellesi siihen ko. infuusioita? Tuskin...

Alkuperäinen tarkoitukseni tuleekin tässä kohtaa jo alaa tunteville hyvin selville.

Niin, CV-katetri ei ole todellakaan ole kädessä, vaan keskuslaskimossa kaulalla. Ihanko pikaisen opastuksen turvin uskaltaisit antaa laittaa itsellesi siihen ko. infuusioita? Tuskin...

Alkuperäinen tarkoitukseni tuleekin tässä kohtaa jo alaa tunteville hyvin selville.

:laugh: :laugh: :laugh: Voi jumankauta... JUURI NÄIN! Ne jotka ei mistään tiedä mitään, ovat ensimmäisinä muita neuvomassa ja pätemässä. Jos ei erota tavan laskimokanyylia CV-katetrista niin kannattaisi pysyä aika pirun kaukana potilaista :o

Potilailta ei kyllä mitään kysytty, kun mä sairaanhoidon opiskelijana vaihdoin keskuslaskimokatetriin tippaa. Ja mulle iltavuoron hoitsu näytti sen tasan yhden kerran ennen kotiinlähtöään ja sen jälkeen vaihdoin tipat CV:henkin ihan yksin. Se katetri sentään laitettiin öisinkin Hyksissä heräämössä, että itse katetria mun ei opiskelijana koskaan tarvinnut laittaa. Ja käsittääkseni sielläkin sen katetrin laittoi lääkåäri tai amanuenssi, ei hoitaja. Jostain kumman syystä mulle on tänään useinkin tullut mieleeni Yön ikivanha biisi: "niin paljon me teihin luotettiin....".

:laugh: :laugh: :laugh: Voi jumankauta... JUURI NÄIN! Ne jotka ei mistään tiedä mitään, ovat ensimmäisinä muita neuvomassa ja pätemässä. Jos ei erota tavan laskimokanyylia CV-katetrista niin kannattaisi pysyä aika pirun kaukana potilaista :o

voi kääk.. enhän mä ole väittänyt tietäväni asiasta mitään.. en ole hoito työssä.. :headwall: mutta nytpä tiedän tuonkin eron ja osaan seuraavalla kerralla vastata oikein :D joka päivä oppii jotain uutta, jolloin päivä ei ole hukkaan heitetty..

ja enkai mä itelleni mitään laittais.. pöh pöh.. mutta hoitaja joka tietää tuon asian mutta ei sitä vielä osaa, voi sen siis oppia =)
kyllä menis sairaalalla heikosti jos mut sinne laskettais potilaiden kimppuun :laugh: ja sitten toinen asia, en muuten sanonu tostaCV-katetrista mitään koska ei tod. ollu mitään hajua mikä se on :D tavan kanyylin mä kyllä tunnistan ja siitä olen siis noita tavaroita saanu.. tiedän jopa että niitä on eri kokoja
*halkeaa ylpeydestä*

mäkin oon ollu opiskelijana töissä teho-osastolla2½vuotta sitte. tänään meitä oli 3 iltavuorossa ja vanhin sh:sta oli 25vuotias.mä oon ite ollu 1w töissä ja 9kk äippälomal! pikkasen jänskätti olla jos ois joku tilanne tullu, ku ei ollu omaa vakituista töissä... mäkin oon vaan keikkalainen! yks valmistun 4½kk sit ja ite oon just lähteny keikkailemaan hoitovapaalt.. mutta kun ei saa kokeneempaakaan. onneks ei tullu dialyysia tai mitää swanin laittoo, ois ollu mielenkiintosta ku on vähä hankalempia hommia. monta hengityskonees ja kaikki huonos jamas! onneks selvittii!!! ja kaikki potilaatkin selvis! mut juu, sijaispulaa on... eikä ihan heti kyl mun työpaikkaa opiskelijat/lähärit ehdi oppimaan, ku itelläkii on opittavaa ja paljon, koht 2vuotta kuluttanu aikaa siellä...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras hoitsu:
mäkin oon ollu opiskelijana töissä teho-osastolla2½vuotta sitte. tänään meitä oli 3 iltavuorossa ja vanhin sh:sta oli 25vuotias.mä oon ite ollu 1w töissä ja 9kk äippälomal! pikkasen jänskätti olla jos ois joku tilanne tullu, ku ei ollu omaa vakituista töissä... mäkin oon vaan keikkalainen! yks valmistun 4½kk sit ja ite oon just lähteny keikkailemaan hoitovapaalt.. mutta kun ei saa kokeneempaakaan. onneks ei tullu dialyysia tai mitää swanin laittoo, ois ollu mielenkiintosta ku on vähä hankalempia hommia. monta hengityskonees ja kaikki huonos jamas! onneks selvittii!!! ja kaikki potilaatkin selvis! mut juu, sijaispulaa on... eikä ihan heti kyl mun työpaikkaa opiskelijat/lähärit ehdi oppimaan, ku itelläkii on opittavaa ja paljon, koht 2vuotta kuluttanu aikaa siellä...

anteeks, siis kyseiselt osastol kokemust 1wuosi...

Ootteko aatellu, että tehyyn kuuluu paljon muitakin, kuin sairaanhoitajia. Lähihoitajia, kätilöitä, hammashoitajia, suuhygienistejä, fysioterapeutteja, laboratorion henkilökuntaa, lastenhoitajia ym....Media antaa hieman väärän kuvan, kun aina vaan haastatellaan sairaanhoitajia.
Minä en jaksa kinastella siitä, mikä olisi paras ratkaisu tähän palkka kiistaan. Mutta sen tiedän, ettei pyytämättä ja taistelematta mitään saa.
Minä myös kyllä hieman karsastan tuota opiskelijoiden töihin ottoa, vaikka varmasti hommansa osaavat. Pelkäänpä vaan, että hoitovirheet tuosta lisääntyvät.
Katsellaanpa nyt miten käy. Kyllähän sitä rahaa valtiolta liikenee niin paljon turhempaankin.....

Alkuperäinen kirjoittaja sairaanhoitaja myös:
Ootteko aatellu, että tehyyn kuuluu paljon muitakin, kuin sairaanhoitajia. Lähihoitajia, kätilöitä, hammashoitajia, suuhygienistejä, fysioterapeutteja, laboratorion henkilökuntaa, lastenhoitajia ym....Media antaa hieman väärän kuvan, kun aina vaan haastatellaan sairaanhoitajia.
Minä en jaksa kinastella siitä, mikä olisi paras ratkaisu tähän palkka kiistaan. Mutta sen tiedän, ettei pyytämättä ja taistelematta mitään saa.
Minä myös kyllä hieman karsastan tuota opiskelijoiden töihin ottoa, vaikka varmasti hommansa osaavat. Pelkäänpä vaan, että hoitovirheet tuosta lisääntyvät.
Katsellaanpa nyt miten käy. Kyllähän sitä rahaa valtiolta liikenee niin paljon turhempaankin.....
Kyllä mä hyvin tiedän, että Tehyyn kuuluu muitakin kuin sairaanhoitajia. Mä en tiedä, miten ihmiset tai kollegat aikoinaan karsasti sitä, että mä sairaanhoidonopiskelijana tulin yövuoroon vastaavaksi sairaanhoitajaksi, mutta ainakin ulospäin näyttivät toivottavan mut enemmän kuin tervetulleeksi. Muistan itse asiassa nimeltäkin niitä pienten lasten äitejä, jotka olivat ekstrakiitollisia siitä, että mä tulin yövuoroon eikä heidän tarvinnut tehdä illan päälle yötäkin. Jostain kumman syystä yhtään hoitovirhettä en tehnyt, vaikka monista yöllä heräämöstä tuoduista leikkauspotilaista vastasinkin kera vastavalmistuneen perushoitajan.

piti ihan useampaan kertaan lukea yrittäessäni tajuta onko nämä trolleja vai jotain muuta...

Mutta tervemenoa teho-osastolle vaan sh-opiskelíjalle, lähihoitajalle ja vasta-valmistuneelle. Edessäsi on potilas joka on/jolla on:

-intuboitu ja hengityskoneessa sedatoituna: osaatko arvioida potilaan hengitystä ventiloinnin näkökulmasta ja tiedätkö miten intubaatioputken kanssa pitää toimia päivittäin ? Tiedätkö mitään hengityskoneen säädöistä? Miten vieroitetaan koneesta?

- Swan-Ganz- katetri jolla mitataan keuhkovaltimo- ja kiilapainetta ja keskuslaskimopainetta ja jonka kautta annetaan iv-lääkityksiä ja nestetytystä. Tiedätkö mitä nuo painelukemat tarkoittavat potilaan voinnissa ja miten mittaukset tehdään? Osaatko liittää kytkennät katetrista monitoriin?

-Arteria-kanyyli jolla mitataan verenpaine ja josta otetaan näytteitä. Tiedätkö miten sen kanssa pitää toimia; miten näyte otetaan ja analysoidaan (itse osaston omassa koneessa), mitä arvot kertovat potilaan voinnista?

- nor-adrenaliini, adrenaliini ja dopamiini-infuusiot (vain muutamia mainitakseni), miten nämä lääkkeet vaikuttavat potilaan vointiin ja milloin pitää muutoksia annostuksiin tehdä?

Tässä vain muutamia perusesimerkkejä teholta helppoa, eikö? Sinne vaan tervemenoa. BTW- lääkärin näet kerran vuorosi aikana... veikkaan että edellämainitut opiskelijat, jotka tuntuvat olevan kovin hanakoita ottamaan vastuuta eivät pystyisi edes tälläisen potilaan perushoitoa tekemään koska letkuja ja johtoja on jo niin paljon että täytyy tietää miten niitä käsittelee.

Onneksi olkoon jos pystytte pystymetsästä potilaan pitämään hengissä- siinä tapauksessa olette varmaan ihanluonnonlahjakkuuksia :D

Alkuperäinen kirjoittaja AnniHelena:
piti ihan useampaan kertaan lukea yrittäessäni tajuta onko nämä trolleja vai jotain muuta...

Mutta tervemenoa teho-osastolle vaan sh-opiskelíjalle, lähihoitajalle ja vasta-valmistuneelle. Edessäsi on potilas joka on/jolla on:

-intuboitu ja hengityskoneessa sedatoituna: osaatko arvioida potilaan hengitystä ventiloinnin näkökulmasta ja tiedätkö miten intubaatioputken kanssa pitää toimia päivittäin ? Tiedätkö mitään hengityskoneen säädöistä? Miten vieroitetaan koneesta?

- Swan-Ganz- katetri jolla mitataan keuhkovaltimo- ja kiilapainetta ja keskuslaskimopainetta ja jonka kautta annetaan iv-lääkityksiä ja nestetytystä. Tiedätkö mitä nuo painelukemat tarkoittavat potilaan voinnissa ja miten mittaukset tehdään? Osaatko liittää kytkennät katetrista monitoriin?

-Arteria-kanyyli jolla mitataan verenpaine ja josta otetaan näytteitä. Tiedätkö miten sen kanssa pitää toimia; miten näyte otetaan ja analysoidaan (itse osaston omassa koneessa), mitä arvot kertovat potilaan voinnista?

- nor-adrenaliini, adrenaliini ja dopamiini-infuusiot (vain muutamia mainitakseni), miten nämä lääkkeet vaikuttavat potilaan vointiin ja milloin pitää muutoksia annostuksiin tehdä?

Tässä vain muutamia perusesimerkkejä teholta helppoa, eikö? Sinne vaan tervemenoa. BTW- lääkärin näet kerran vuorosi aikana... veikkaan että edellämainitut opiskelijat, jotka tuntuvat olevan kovin hanakoita ottamaan vastuuta eivät pystyisi edes tälläisen potilaan perushoitoa tekemään koska letkuja ja johtoja on jo niin paljon että täytyy tietää miten niitä käsittelee.

Onneksi olkoon jos pystytte pystymetsästä potilaan pitämään hengissä- siinä tapauksessa olette varmaan ihanluonnonlahjakkuuksia :D

peesi!

AnniHelena: Ei sairaaloilla ole tarkoituskaan laittaa opiskelijoita kriittisiin toimipisteisiin. Teholle laitetaan ne Tehyyn kuulumattomat tai muuten eroanomuksensa allekirjoittamatta jättävät hoitsut, jotka esim työskentelee nyt heräämöissä. Ei-kiireellisiä leikkauksia kun ei tehdä eikä ihan jokainen hoitsukaan Tehyyn kuulu, joten joitakin henkilöitä jää kuitenkin töihin. Myöskin ainakin pääkaupunkiseudun yksityissairaalat ovat luvanneet ottaa HUS-alueen tehohoitoa ja/tai vaativia leikkauksia tarvitsevia potilaita vastaan. Monet sairaalathan jo miettivätkin, siirretäänkö henkilökuntaa vai potilaita. Ei kai kukaan ole väittänytkään, että kuukaudessa kaikkien irtisanoutuneiden hoitajien tilalle uudet saadaan? Sairaalat keskittyvät vain pitämään akuutit tapaukset hengissä.

Minä ainakin arvostan sairaanhoitajien työtä ja todellakaan eivät vaadi liikoja.. Työ jota tekevät on arvokasta ja raskasta.. Ihan oikein että vaativasta työstä maksetaan kunnollinen palkka.. Ei mitään saa jossei vaadi.
Haluan lapsilleni jatkossakin hyvää hoitoa vaikka asunkin Ruotsissa niin se ei tarkoita sitä että en piittaisi Suomen sairaaloiden tilasta. Täällä palkat on suht ok, mutta en yhtään laittaisi hanttiin jos niitä korotettaisiin.. Vastuullinen työ kunniaan !

Alkuperäinen kirjoittaja niin??:
Alkuperäinen kirjoittaja Mursu:
Alkuperäinen kirjoittaja !!!!!!!!!!!!!:
Alkuperäinen kirjoittaja raskaana:
LA olisi 10pvän päästä eikä hirvitä vaikka ei sh olisi paikalla. Ihan saavat lakkoilla rauhassa. Kriittisen tilanteen varalle onhan paikalle tai samassa rakennuksessa kuitenkin lääkäreitä jotka oleellisesti tärkeämpiä kuin hoitajat, siis viime kädessä. Ja tiedän että heihin voi luottaa ja tuollaisessa lakkotilanteessa työnkuva varmasti laajenee. Ja kaipa siinä talossa jokunen perushoitaja tms on. Kyllähän se mummokin saunaan äitini synnytti, eikä se ihmiskehos siitä ole muuttunut.

Ei sun synnytys tosiaan sairaanhoitajien poissaolosta vaarannu. Lääkäri on se tärkein henkilö synnytyksessä. Sairaanhoitajat ovat vain avustajia.

PEESAAN! välillä musta tu nttuu et noi sairaanhoitajat pitävät itseään jotenkin ylempiarvoisina kuin ovatkaan. Hyvin sitä pärjätään perushoitajien ja lähihoitajien kanssa.ja lääkäri paikalle jos tarvetta.mikä edes on nykyisin sairaanhoitajan tarve?

Mikä on sairaanhoitajien tarve? Kysytkö iha tosissasi?!

Kysyn tosissani? poikani käden ompeli lähihoitaja, tyttäreni siedätyhoidon toteuttaa amerikkalainen hoitaja (ei siihen suomalaista tarvita), synnytyksessä en nähnytkään kätilöä kuin oli niin monta salia hoidettavana, mummoni hoito on perushoitajan harteilla ja lääkäri minua palvelee ihan jos oikeasti lekuria tarvitsen.En edes muista koska itse sairaanhoitajaa olisin nähnyt. lähihoitaja se kaikki labrakokeenikin otti ja röntgenhoitajakin oli lähihoitaja koulutkseltaan. eikä palvelussa ole ollut valittamista.

Kyllä kai kätilö oikeasti sinunkin synnytyksesi hoiti??! Ja kertookohan se mitään esim. kätilöiden tarpeesta, jos tälläkin kätilöllä oli monta salia hoidettavanaan? Huh, miten välillä olette sinisilmäisiä. Synnyttäkää saunoihinne, hädän tullen tarvitte varmasti kätilöitä ja sairaanhoitajia. Lääkärit tekee pelkästään oman hommansa, ennen ja jälkeen esim. sektiota on paaaljon välttämättömiä asioita, mitä lääkärit ei tee.

Alkuperäinen kirjoittaja niin??:
Alkuperäinen kirjoittaja Mursu:
Alkuperäinen kirjoittaja !!!!!!!!!!!!!:
Alkuperäinen kirjoittaja raskaana:
LA olisi 10pvän päästä eikä hirvitä vaikka ei sh olisi paikalla. Ihan saavat lakkoilla rauhassa. Kriittisen tilanteen varalle onhan paikalle tai samassa rakennuksessa kuitenkin lääkäreitä jotka oleellisesti tärkeämpiä kuin hoitajat, siis viime kädessä. Ja tiedän että heihin voi luottaa ja tuollaisessa lakkotilanteessa työnkuva varmasti laajenee. Ja kaipa siinä talossa jokunen perushoitaja tms on. Kyllähän se mummokin saunaan äitini synnytti, eikä se ihmiskehos siitä ole muuttunut.

Ei sun synnytys tosiaan sairaanhoitajien poissaolosta vaarannu. Lääkäri on se tärkein henkilö synnytyksessä. Sairaanhoitajat ovat vain avustajia.

PEESAAN! välillä musta tu nttuu et noi sairaanhoitajat pitävät itseään jotenkin ylempiarvoisina kuin ovatkaan. Hyvin sitä pärjätään perushoitajien ja lähihoitajien kanssa.ja lääkäri paikalle jos tarvetta.mikä edes on nykyisin sairaanhoitajan tarve?

Mikä on sairaanhoitajien tarve? Kysytkö iha tosissasi?!

Kysyn tosissani? poikani käden ompeli lähihoitaja, tyttäreni siedätyhoidon toteuttaa amerikkalainen hoitaja (ei siihen suomalaista tarvita), synnytyksessä en nähnytkään kätilöä kuin oli niin monta salia hoidettavana, mummoni hoito on perushoitajan harteilla ja lääkäri minua palvelee ihan jos oikeasti lekuria tarvitsen.En edes muista koska itse sairaanhoitajaa olisin nähnyt. lähihoitaja se kaikki labrakokeenikin otti ja röntgenhoitajakin oli lähihoitaja koulutkseltaan. eikä palvelussa ole ollut valittamista.

Kyllä kai kätilö oikeasti sinunkin synnytyksesi hoiti??! Ja kertookohan se mitään esim. kätilöiden tarpeesta, jos tälläkin kätilöllä oli monta salia hoidettavanaan? Huh, miten välillä olette sinisilmäisiä. Synnyttäkää saunoihinne, hädän tullen tarvitte varmasti kätilöitä ja sairaanhoitajia. Lääkärit tekee pelkästään oman hommansa, ennen ja jälkeen esim. sektiota on paaaljon välttämättömiä asioita, mitä lääkärit ei tee.

JOS sinä olet esimies; ovat työpaikkasi asiat todella huonosti!!!!!!
Tuolla asenteella menette vielä ojasta allikkoon!!!Et todennäköisesti ole saanut minkäänlaista esimieskoulutusta ja olet epäpätevä antamaan lausuntoja mihinkään foorumiin!!!

Yhteistyössä