neuvoton äitipuoli
Mitä voin äitipuolena tehdä tilanteelle, jossa miehen kouluikäisellä lapsella on puutteita seuraavissa perus tunne elämäntaidoissa? Heti alkuun voin kertoa, että minulla ei ole lasta vastaan mitään ja toimisin heti, jos huomaisin lapsellani vastaavaa, koska se on lapsen parhaaksi. Tämän vuoksi olen ihmeissäni, kun lapsen vanhemmat eivät tee asialle mitään. Käytös kohdistuu alle koulu ikäiseen sisarukseen. Sisarus kokee käytöksen ikäväksi, minä olen pyytänyt että lapsien isä tekee asialle jotain ja kasvattaa lastaan tämän äidin kanssa. Lapsi elää yhtä paljon kummankin vanhemman luona.
Mies sanoo ettei ole varsinaista kiusaamista mutta myöntää että on huonoa käytöstä. Hän on jotenkin epävarma tunnetaitojen opettamisessa. Lapsilla on kuitenkin sama isä, ja tämän vuoksi voisi olettaa, että haluaa kummankin lapsen parasta. Nyt on jotenkin sujut sen kanssa että isompi jatkaa samaa rataa ja pienempi ottaa vastaan kaiken. Ei kerro lapsen äidille, kun ajattelee, ettei hän voi tehdä asialle mitään, koska lapsella ei ole toisessa kodissa vastaavia ongelmia, siellä oleva sisarus on niin pieni.
Kai lapselle pitää opettaa perusvuorovaikutus- ja empatiataitoja molempien vanhempien toimesta, eikä vaan jättää pienempi sisarus kärsimään kohtelustaan/ ottamaan mallia ja isompi elämään vailla tärkeitä taitoja?
EMPATIAKYKY
VUOROVAIKUTUSTAIDOT
TOISTEN HUOMIOONOTTAMINEN
puutteellisia:
Ei osaa katsoa asioita toisen kannalta.
Ei osaa joustaa, suuttuu/uhkailee/ poistuu tilanteesta jos toinen sanoo mielipiteensä yhteisessä tekemisessä.
Pyrkii pomottelemaan ja viemään esim. leikkiä/peliä oman mielensä mukaan ( "tule tänne, mene tuonne, anna minä teen ensin, minä olen paras hahmo, odota minua kun olet pelissä edelläni, anna minä teen kaiken hienon").
Stressaantuu kun toinen ehdottaa jotain ja yrittää kaikin keinoin muuttaa asian oman mielen mukaiseksi.
Ei osaa tehdä kompromisseja.
Joustaa vain jos se ei ole itseltä pois.
Uskottelee pienemmälle että vain hänen tapa on oikea. Mitätöi toisen mielipidettä, ei kuuntele, torjuu, manipuloi sen vastaamaan omia toiveita.
stressaantuu todella paljon jos pienemmät sisarukset leikkivät välillä kaksin, eikä hän ole mukana.
Käyttäytyy epäkohteliaasti/ tylysti toista kohtaan eikä kadu sitä.
ei pyydä anteeksi oma aloitteisesti, jos tulee tilanne että pitää pyytää niin se ei ole vilpitön.
Kaikki asiat /oma huono käytös on muiden syytä, ei myönnä omia virheitään.
Kun huonosta käytöksestä on annettu seuraamus, miettii vain sitä, miten väärin häntä kohdellaan kun huonosta käytöksestä seuraa jotain, ei kadu tekoaan, ei huonoa omaatuntoa. Murehtii silläkin hetkellä eniten sitä jos muut aloittavat leikin ilman häntä.
Sanoo ymmärtävänsä virheensä vain sen takia, että seuraamus päättyisi( esim. laitettu miettimään käytöstään omaan huoneeseen). Ei ole aidosti ymmärtänyt mitä teki väärin/ ei katumusta/ ei ymmärrä virhettään, koska huono käytös jatkuu pian uudestaan.
Jättää kertomatta virheestä ja valehtelee usein vielä senkin jälkeen kun asia tulee tietoon.
Ei kestä toisen hyvää tai iloa.
Ei osaa iloita aidosti toisen puolesta. Kertoo miten hänellä on jokin ollut vielä paremmin.
Toisen paha olo ei herätä minkäänlaista vastakaikua. Pahimmillaan saattaa olla jopa tyytyväinen löytäessään toisen ihmisen*kipupisteet ja haavoittuvuuden ja käyttää näitä hyväkseen ilman mitään syyllisyyttä. *
Iloitsee nuorimman sisaruksen puolesta jos saa sillä pahan mielen sille sisarukselle jota talloo.
Todella huono itsetunto.
Pettymyksen/ häviämisen sietokyky on heikko. Esim. Pelit joissa on yksin häviää, romahtaa. Pelit joissa on yksi voittaja ja hävinnyt muiden kanssa niin pärjää.
Peittää huonon itsetunnon esittämällä roolia koulussa ja kavereilla. On kertonut että kohtaa siellä itse pompottelua ja määräilyä. Joustaa kavereille liikaakin. On opettajan kertoman mukaan hyvä tyyppi ja saa mielenkiintoisilla jutuillaan huomion itseensä ja muut tykkäämään.
Lapsi on muuten mukava ja eloisa, mutta nämä piirteet ovat saaneet huolestumaan koska lapsi voi selkeästi huonosti huonon itsetunnon takia ja sivullisetkin ovat alkaneet kärsiä siitä ja ajan myötä ottavat varmasti mallia.
Mies sanoo ettei ole varsinaista kiusaamista mutta myöntää että on huonoa käytöstä. Hän on jotenkin epävarma tunnetaitojen opettamisessa. Lapsilla on kuitenkin sama isä, ja tämän vuoksi voisi olettaa, että haluaa kummankin lapsen parasta. Nyt on jotenkin sujut sen kanssa että isompi jatkaa samaa rataa ja pienempi ottaa vastaan kaiken. Ei kerro lapsen äidille, kun ajattelee, ettei hän voi tehdä asialle mitään, koska lapsella ei ole toisessa kodissa vastaavia ongelmia, siellä oleva sisarus on niin pieni.
Kai lapselle pitää opettaa perusvuorovaikutus- ja empatiataitoja molempien vanhempien toimesta, eikä vaan jättää pienempi sisarus kärsimään kohtelustaan/ ottamaan mallia ja isompi elämään vailla tärkeitä taitoja?
EMPATIAKYKY
VUOROVAIKUTUSTAIDOT
TOISTEN HUOMIOONOTTAMINEN
puutteellisia:
Ei osaa katsoa asioita toisen kannalta.
Ei osaa joustaa, suuttuu/uhkailee/ poistuu tilanteesta jos toinen sanoo mielipiteensä yhteisessä tekemisessä.
Pyrkii pomottelemaan ja viemään esim. leikkiä/peliä oman mielensä mukaan ( "tule tänne, mene tuonne, anna minä teen ensin, minä olen paras hahmo, odota minua kun olet pelissä edelläni, anna minä teen kaiken hienon").
Stressaantuu kun toinen ehdottaa jotain ja yrittää kaikin keinoin muuttaa asian oman mielen mukaiseksi.
Ei osaa tehdä kompromisseja.
Joustaa vain jos se ei ole itseltä pois.
Uskottelee pienemmälle että vain hänen tapa on oikea. Mitätöi toisen mielipidettä, ei kuuntele, torjuu, manipuloi sen vastaamaan omia toiveita.
stressaantuu todella paljon jos pienemmät sisarukset leikkivät välillä kaksin, eikä hän ole mukana.
Käyttäytyy epäkohteliaasti/ tylysti toista kohtaan eikä kadu sitä.
ei pyydä anteeksi oma aloitteisesti, jos tulee tilanne että pitää pyytää niin se ei ole vilpitön.
Kaikki asiat /oma huono käytös on muiden syytä, ei myönnä omia virheitään.
Kun huonosta käytöksestä on annettu seuraamus, miettii vain sitä, miten väärin häntä kohdellaan kun huonosta käytöksestä seuraa jotain, ei kadu tekoaan, ei huonoa omaatuntoa. Murehtii silläkin hetkellä eniten sitä jos muut aloittavat leikin ilman häntä.
Sanoo ymmärtävänsä virheensä vain sen takia, että seuraamus päättyisi( esim. laitettu miettimään käytöstään omaan huoneeseen). Ei ole aidosti ymmärtänyt mitä teki väärin/ ei katumusta/ ei ymmärrä virhettään, koska huono käytös jatkuu pian uudestaan.
Jättää kertomatta virheestä ja valehtelee usein vielä senkin jälkeen kun asia tulee tietoon.
Ei kestä toisen hyvää tai iloa.
Ei osaa iloita aidosti toisen puolesta. Kertoo miten hänellä on jokin ollut vielä paremmin.
Toisen paha olo ei herätä minkäänlaista vastakaikua. Pahimmillaan saattaa olla jopa tyytyväinen löytäessään toisen ihmisen*kipupisteet ja haavoittuvuuden ja käyttää näitä hyväkseen ilman mitään syyllisyyttä. *
Iloitsee nuorimman sisaruksen puolesta jos saa sillä pahan mielen sille sisarukselle jota talloo.
Todella huono itsetunto.
Pettymyksen/ häviämisen sietokyky on heikko. Esim. Pelit joissa on yksin häviää, romahtaa. Pelit joissa on yksi voittaja ja hävinnyt muiden kanssa niin pärjää.
Peittää huonon itsetunnon esittämällä roolia koulussa ja kavereilla. On kertonut että kohtaa siellä itse pompottelua ja määräilyä. Joustaa kavereille liikaakin. On opettajan kertoman mukaan hyvä tyyppi ja saa mielenkiintoisilla jutuillaan huomion itseensä ja muut tykkäämään.
Lapsi on muuten mukava ja eloisa, mutta nämä piirteet ovat saaneet huolestumaan koska lapsi voi selkeästi huonosti huonon itsetunnon takia ja sivullisetkin ovat alkaneet kärsiä siitä ja ajan myötä ottavat varmasti mallia.