Mitä teette työksenne jos ette "voi olla" poissa lapsen sairauden takia?

  • Viestiketjun aloittaja ......
  • Ensimmäinen viesti
niiin
Jos olen kaupan kassa tms niin ei paljoa vaadikaan. Monissa ammateissa taas on melkoisen vaikeaa. Vai tykkäisitkö itse että sulle sanottaisiin ettet nyt vaan pääse leikkaukseen kun kirurgi lähti kotiin hakeen lasta vessaan kun se ei pärjää muuten päiväkodissa. Tai vielä parempi, kesken leikkauksen soitettaisiin että Pirkkopetteri pitäisi nyt hakea. Jätetään siis potilas maha auki leikkauspöydälle? Tulisi varmaan mieleen että eivätkö voisi vessattaa sitä lasta siellä päikyssä....

Kaverini puolestaan pitää hoitajan vastaanottoa ja on ainoa sen alan hoitaja koko kunnassa. Eli kun ajat joudutaan perumaan niin seuraava aika menee kuuden viikon päähän. Kukaan ei pysty hänen hommiaan hoitamaan tuosta vaan.

Vastaavia esimerkkejä on useita. Tosin on myös paljon ammatteja joissa voi hyvin tehdä esim etänä töitä. Meillä mies jää useammin kotiin/hakee kesken päivän koska hän kykenee tekemään kotoa töitä (paitsi jos on asiakastapaamisia, kokouksia tms) ja mun työni taas vaatii aina perumista, siirtelyä ja erityisjärjestelyjä.
Hyvin alentuvasti ajateltu, että kaupan kassa voi olla pois, mutta lääkäri ei. Suurin osa tapauksista päivystystä lukuunottamatta on niitä, jotka voi siirtää toiselle lääkärille tai toiselle päivälle. Kassa sen sijaan saattaa olla ainoa työntekijä koko liikkeessä esim Siwassa ja erikoisliikkeissä. Hän ei voi lähteä.
 
Lähihoitaja+sairaanhoitaja
Ap kysyi, mitä teette työksenne, jos ette voi olla pois... Ja kun vastataan siihen mitä kysyttiin, heti vedetään johtopäätöksiä, että nämä samaiset ihmiset vievät lapsen sairaana hoitoon. Ei se automaattisesti sitä tarkoita! Suurimmalla osalla lienee joku, joka voi lasta hoitaa.
Niin tyypillistä palstalla, että ei ymmärretä mitä kysytään. Kun joku vastaa siihen mitä ap kysyy niin sitten saa haukut niskaan. Mäkin vain kerroin todellisuutta hoitoalalta ja sen takia sain kuulla olevani tietämätön hoitaja joka hoitaa vanhukset päin v*ttua.

Kun enhän mä kirjoittanut yhtään mitään siitä mikä meillä on tilanne lapsen hoidon suhteen tai onko edes hoidon tarvetta. Ei ilmeisesti tullut kenellekään mieleen, että mun lapsi saattaa olla jo 12-vuotias joka ei hoitopaikkaa tai hoitajaa tarvitse. Silloin kun lapsi oli hoidossa niin koskaan häntä ei viety kipeänä hoitoon.

Kun ei millään tajuta, että ei jokaiselta työpaikalta lähdetä niin vain saman tien kun päiväkodista on soitettu lapsen sairastuneen. Kyllähän jossakin palvelukodissa voi olla vaikkapa kolme hoitajaa aamuvuorossa, mutta homma kusee pahemman kerran jos yksi ei yhtäkkiä tulekaan töihin tai lähtisi kylmästi pois ennen kuin sijaista on hankittu. On ollut sellainenkin tilanne, että aamulla kaksi hoitajista soittaa olevansa sairaana ja paikalla onkin vain yksi hoitaja. Ehkä jostakin saadaan hälytettyä yksi hoitaja paikalle, mutta ei tämäkään heti paikalle ehdi. Siinä sitten yökkö jatkaa töitä niin kauan, että aamutoimet on tehty ja väki pöydässä. Aamupalasta eteenpäin pärjää jollakin tavalla kaksi hoitajaa.
 
sssssss
Tän keskutelun pohjalta ainahan sitä voi vaikka mitä. Periaatteessa voit vaikka löydä presidenttiä, kun näet sen kampanjateltalla. Voida ei kuitenkaan oikeasti ole vain noin helppo verbi.
 
Lähihoitaja+ sairaanhoitaja
Hyvin alentuvasti ajateltu, että kaupan kassa voi olla pois, mutta lääkäri ei. Suurin osa tapauksista päivystystä lukuunottamatta on niitä, jotka voi siirtää toiselle lääkärille tai toiselle päivälle. Kassa sen sijaan saattaa olla ainoa työntekijä koko liikkeessä esim Siwassa ja erikoisliikkeissä. Hän ei voi lähteä.
No ei se lääkärikään voi kesken leikkauksen lähteä vaikka Nico-Jessica kuinka ripuloisi.
 
"lastenhoitaja"
Ap kyllä otti myöhemmässä kommentissa esille juuri sen pointin että sairas lapsi ei sinne päivähoitoon kuitenkaan kuulu. Toki vähän kärkkäällä tavalla...

Ja kivastihan täällä sitten jo päästiin aiheeseen miten juuri MINUN työnkuvani ja ammattini on niin tärkeä että pois ei voi olla mutta kyllähän toi ja tuo siinä ja tässä työssä voi olla ihan helposti :D

Ihan samalla tapaa sille apteekin kassalle pitää etsiä sijainen kuin sairaanhoitajalle. Kenenkään ei myöskään pitäisi kuolla sen vuoksi että kirurgi estyy tulemasta työpaikalle tai keskeyttää työt ( oli syy mikä tahansa, vaikka se että itse jää matkalla auton alle tai pyörtyy kesken leikkauksen). Silloinhan sitä suuremmissa määrin varasysteemit PITÄÄ olla kunnossa, kun puhutaan toisten ihmisten hengistä. Maailma ei vielä kaadu siihen että siwaan pistetään lappu luukulle, mutta esim. vanhainkodissa ei saa olla tilannetta että yksi ihminen on yksin vastuussa kaikesta eikä apua saa mistään.
 
Lähihoitaja+ sairaanhoitaja
[QUOTE="lastenhoitaja";30630655] vanhainkodissa ei saa olla tilannetta että yksi ihminen on yksin vastuussa kaikesta eikä apua saa mistään.[/QUOTE]

Vanhainkodit on isoja yksikköjä joissa useita hoitajia yhtä aikaa vuorossa. Palvelukodit voivat olla niin pieniä yksikköjä, että vuorossa on vain yksi hoitaja kerrallaan.
 
"lastenhoitaja"
Alkuperäinen kirjoittaja Lähihoitaja+ sairaanhoitaja;30630663:
Vanhainkodit on isoja yksikköjä joissa useita hoitajia yhtä aikaa vuorossa. Palvelukodit voivat olla niin pieniä yksikköjä, että vuorossa on vain yksi hoitaja kerrallaan.
Huoh, myöskään palvelukodissa ei saa olla tilannetta että täysin yksin ollaan vastuussa ihmisistä jotka ei itsestään kykene huolehtimaan. Vähintään puhelinsoiton päässä pitää olla se apu.
 
"jonna"
Mikä tahansa työpaikka, jossa yksi ihminen on "korvaamaton",tarttis herätä todenteolla.

Hengityshalvaushoitaja, palvelutalon hoitaja mikä vaan.
Se varasysteemi T Ä Y T Y Y olla.
Se "korvasmaton" työntekijä voi vaikka kaatua jäisellä kävelytiellä työmatkalla ja loukkaantua, tai kaatua portaissa viedessään roskia, kaataa sen puurokattilan vahingossa päällensä polttaen itsensä
itsensä. Se ambulanssikuskiko sinne jää töihin, kun pomo ei ole järjestänyt sijaissysteemiä tai varallaoloja.

Ja kunta-alalla olevat ihan tiedoksi, se teidän osastonhoitajan VIRKAA tekevä pomo on velvollinen myös itse tulemaan töihin.
 
Lähihoitaja+ sairaanhoitaja
[QUOTE="lastenhoitaja";30630673]Huoh, myöskään palvelukodissa ei saa olla tilannetta että täysin yksin ollaan vastuussa ihmisistä jotka ei itsestään kykene huolehtimaan. Vähintään puhelinsoiton päässä pitää olla se apu.[/QUOTE]

Niin kyllä sitä saa aina soitettua isompaan yksikköön, mutta sieltä tullaan vain silloin kun oikeasti tarvitaan apua. Ei silloin kun hoitajan pitäisi lähteä hakemaan ripuloivaa Nico-Jessicaa hoidosta. Eikä tulla silloinkaan kun hoitaja itse on kipeä ja pitäisi aamuvuoroon. Kun siellä isossakin yksikössä on omat tehtävänsä. Että kyllä siellä pienessä palvelukodissa ollaan yksin vastuussa niistä vanhuksista ja oikean hädän keskellä soitetaan 112. Mutta eipä sekään apu tule välttämättä heti jos paikkakunnalla ei ole ambulanssia vaan se on ajossa jossakin ja seuraavaksi lähin vapaa ambulanssi on kymmenien kilometrien päässä.

Ja edelleen, mä vain kerron todellisuutta hoitoalalta. En väitä, että nämä tilanteet olisi mitenkään oikein ja etteikö päättäjien pitäisi avata silmänsä. Päättäjät kuitenkin vain haluavat tilanteita entistä vaikeammiksi ja viime aikoina on saanut lukea, että varsinkin kotihoidossa ollaan aivan hätää kärsimässä. On niin väärin, että terveydenhuollon asioista päättää ihmiset joilla ei ole mitään käsitystä siitä mitä se työ todellisuudessa on.
 
Lähihoitaja+ sairaanhoitaja
[QUOTE="jonna";30630688]Mikä tahansa työpaikka, jossa yksi ihminen on "korvaamaton",tarttis herätä todenteolla.

Hengityshalvaushoitaja, palvelutalon hoitaja mikä vaan.
Se varasysteemi T Ä Y T Y Y olla.
Se "korvasmaton" työntekijä voi vaikka kaatua jäisellä kävelytiellä työmatkalla ja loukkaantua, tai kaatua portaissa viedessään roskia, kaataa sen puurokattilan vahingossa päällensä polttaen itsensä
itsensä. Se ambulanssikuskiko sinne jää töihin, kun pomo ei ole järjestänyt sijaissysteemiä tai varallaoloja.

Ja kunta-alalla olevat ihan tiedoksi, se teidän osastonhoitajan VIRKAA tekevä pomo on velvollinen myös itse tulemaan töihin.[/QUOTE]

Jos työntekijälle tapahtuu jotakin työmatkalla, niin ei siitä tieto mene sinne palvelukotiin automaattisesti. Jos se hoitaja on tajuton, niin miten ambulanssiväki tietää sinne työpaikalle ilmoittaa? Siellä saattaa olla usean tunnin ajan vanhukset keskenään jos kyse on sellaisesta palvelukodista missä ei ole yöhoitajaa vaan öisin vanhukset ovat hälytysjärjestelmän ja ovihälytyksen hoivissa, kiertävän yöpartion käydessä paikalla muutaman kerran yössä. Ei ole mitään yökköä joka olisi heti tilanteen tasalla kun toinen ei tulekaan töihin.

Kyllä mä olen kuullut sellaisesta tapauksesta, että hoitaja oli nukkunut pommiin niin parempikuntoiset vanhukset olivat itse etsineet jääkaapista väelle syötävää. Puuroa eivät olleet saaneet keitettyä koska hellasta on virta katkaistu yön ajaksi.
 
"lastenhoitaja"
Niin, onhan näitä, työpaikkoja jossa toimitaan lain vastaisesti ja mitä vastuuttomimmilla tavoilla. Kuuluuko se nyt sitten kuitenkaan tähän keskusteluun, ei mielestäni. Päiväkodilla on kuitenkin asiasta omat säännöt ja ohjeistukset ja niiden mukaan toimitaan, ja niissä ajatellaan ensisijaisesti sitä lapsen etua, ei sitä kuinka vittumainen työnantaja jollain vanhemmalla on.
 
vieras_
Voin kyllä olla pois, mutta mulla on poikkeavat työajat ja vaikeaa saada sijaista. Lisäksi työnantajalle on annettava kirjallinen selvitys, miksi muut henkilöt eivät voi hoitaa lasta.... Onneksi mies voi jäädä töistä kotiin melko helposti.
 
Lähihoitaja+ sairaanhoitaja
[QUOTE="lastenhoitaja";30630721]Niin, onhan näitä, työpaikkoja jossa toimitaan lain vastaisesti ja mitä vastuuttomimmilla tavoilla. Kuuluuko se nyt sitten kuitenkaan tähän keskusteluun, ei mielestäni. Päiväkodilla on kuitenkin asiasta omat säännöt ja ohjeistukset ja niiden mukaan toimitaan, ja niissä ajatellaan ensisijaisesti sitä lapsen etua, ei sitä kuinka vittumainen työnantaja jollain vanhemmalla on.[/QUOTE]

Mistä lainvastaisesti toimivista työpaikoista mä olen muka kirjoittanut?
 
monimuotoinen ongelma
on kyllä isovanhemmat lähellä ja eläkkeellä, joten käytettävissä yleensä, mies reissuhommissa 1-2 viikkoa putkeen ja itsellä töitä pari kolme tuntia sillon tällöin, mutta säännöllisesti, mikäli lapseni sairastuu kesken työpäivän, mies on reissussa, isovanhemmat omia harrastuksiansa tekemässä (en todellakaan oleta heidän päivystävän puhelimen kans 24/7 vaan haluan että nauttivat ansaituista eläkepäivistään.) niin toki minun pitää lapseni hakea tarhasta, mutta työstäni johtuen, se ei käy kädenkäänteessä, eli siihen mennessä kun sijainen olisi saatu tuuraamaan, olisi jo oma työaikani loppunut joka tapauksessa.
ja harvinaistahan se on että lapsi sairastuu heti kun hoitoon viedään, toki sellasta tapahtuu. eiköhän jokainen vanhempi osaa lastansa arvioida ennen hoitoon viemistä, onko terve vai ei, tai ainakin pitäisi.
mutta on vuosia sitten itsellenikin sattunut niin, että menin sijaiseksi pitkän matkan päähän (yleisellä kulkuneuvolla) ja töissä oltuani pari tuntia tarhasta soitettiin että lapseni on kuumeessa, vaikka mitään semmoseen viittaavaakaan ei aamulla ollut. jouduin jättämään työpäivän kesken, mutta matkojen takia kesti yli 2h ennen kuin sain lapseni haettua.
 
monimuotoinen ongelma
viellä että kyseiseltä päivältä en saanut palkkaa, koska siinä vaiheessa kun hain lapseni kello oli jo sen verran ettei terv.keskuksesta saanut lääkäriaikaa.yksityiselle ei ollu varaa, varsinkaan kun kyse oli vaan normi kuumeesta. toki jotku työnantajat joustavat enemmän kuin toiset, mutta kyllä se kirpas sillosena yh:na, kun päivän palkka n.80E jäi saamatta.
 
viera.s
[QUOTE="lastenhoitaja";30630721]Niin, onhan näitä, työpaikkoja jossa toimitaan lain vastaisesti ja mitä vastuuttomimmilla tavoilla. Kuuluuko se nyt sitten kuitenkaan tähän keskusteluun, ei mielestäni. Päiväkodilla on kuitenkin asiasta omat säännöt ja ohjeistukset ja niiden mukaan toimitaan, ja niissä ajatellaan ensisijaisesti sitä lapsen etua, ei sitä kuinka vittumainen työnantaja jollain vanhemmalla on.[/QUOTE]

Päiväkodeissakin yleensä viimeisten lasten kanssa on vain yksi hoitaja. Mitäs sitten, jos hänelle tuleekin toisesta pidempään auki olevasta päiväkodista soitto, että lapsi on sairastunut ja pitäisi hakea heti hoidosta? Luuletko, että tälläisellä perusteella pystytään ja halutaan hankkia sijainen viimeiseksi puoleksi tunniksi -tunniksi? Kyllä minä veikkaan, että yhtä lailla päikyntäti joutuisi olemaan töissä kunnes vanhemmat hakevat viimeiset hoitolapset pois.

Perhepäivähoitajat ovat aina lasten kanssa yksin ja varmasti sijaisen järjestäminen heillekin kestää vähintään tunnin-pari, jos edes saman päivän aikana onnistuu.

Hätätapaukset on asia erikseen, tietysti vaikka ambulanssikuskit katsovat lasten perään ja järjestävät vaikka päivystävän sosiaalityöntekijän heitä katsomaan, jos hoitaja täytyy viedä kiireellä sairaalaan. Mutta ei tällaiset viimesijaiset hätäratkaisut ole tarkoitettu sitä varten, että päikyntädit ei vaan viitsisi paria tuntia järjestää kipeän lapsen hoitoa, kunnes vanhemmat pääsevät töistään irtaantumaan muiden turvallisuutta vaarantamatta. Onhan se ikävää, jos yksi päiväkodin täti on kiinni kipeän lapsen hoitamisessa. Mutta jotain suhteellisuudentajua, jos vanhemman poistuminen kiireellä töistä vaarantaisi toisen ihmisen hengen ja terveyden (kuten maha auki leikkauspöydälle jätettävä potilas) tai yksinkertaisesti ei esim. etäisyyden vuoksi välittömästä paikalle pääse, täytyisi päiväkodin henkilökunnan sietää tätä pientä epämukavuutta ja muistaa, mitä varten päivähoito on olemassa.

Tietysti varasuunnitelmat pitää olla tavallisia tilanteita varten, enkä hyväksyisi kipeän lapsen viemistä hoitoon. Mutta että terve lapsi yllättäen sairastuu tai joutuu tapaturmaan päiväkodissa, ei minusta ole kohtuullista edellyttää että vanhempien pitäisi esim. irtisanoutua töistään, koska ne edellyttävät matkustelua tai niistä ei pysty välittömästi muusta syystä irtaantumaan. Päivällä käytettävissä olevan varahakijan saatavuus ei oikein ole vanhemmista kiinni, tälläisiä päivät joutilaina olevia ihmisiä on joillain lähipiirissä ja joillain ei ja jos on työikäisistä ihmisistä kyse, käytettävyys päivän aikana voi tietysti nopeasti muuttua. Koska yllättäviä sairastumisia ei satu joka lapselle koko päivähoito"uran" aikana, olisi vähän liioiteltua tehdä joku päivystyssopimus maksullisen hoitajan kanssa. Tai mitäs sitä sitten päivähoitoa edes käyttäisi, jos pitäisi maksaa jollekin siitä, että on aina tarvittaessa käytettävissä lapsen noutamiseksi. Samalla hintaa hän todennäköisesti lasta hoitaisikin, kuin jatkuvassa päivystysvalmiudessa odottelisi soittoa päivähoidosta vuosien ajan. Ja mitäs jos tämä päivystäjä sattuisikin olemaan sairas juuri sillä hetkellä kun tarve tulee? Täysin vedenpitävää varahakusysteemiä ei vanhemmat saa rahallakaan. Sen sijaan päivähoidossa voidaan kyllä varautua siihen, ettei lapsia yllättävissä sairaustapauksissa välttämättä pystytä välittömästi noutamaan. Siellä on kuitenkin useita työntekijöitä nimenomaan lapsia hoitamassa ja sijaissysteemit kehitettyinä. Ei samaa voida odottaa yhden lapsen vanhemmilta.
 
"pph"
"Perhepäivähoitajat ovat aina lasten kanssa yksin ja varmasti sijaisen järjestäminen heillekin kestää vähintään tunnin-pari, jos edes saman päivän aikana onnistuu."

Sijainen perhepäivähoitajalle?

Jos pph sairastuu itse päivän aikana, vanhemmat tulevat hakemaan lapsensa pois niin pian kuin mahdollista.
 
viera.s
[QUOTE="pph";30630875]"Perhepäivähoitajat ovat aina lasten kanssa yksin ja varmasti sijaisen järjestäminen heillekin kestää vähintään tunnin-pari, jos edes saman päivän aikana onnistuu."

Sijainen perhepäivähoitajalle?

Jos pph sairastuu itse päivän aikana, vanhemmat tulevat hakemaan lapsensa pois niin pian kuin mahdollista.[/QUOTE]

Meidän lapsi on ollutkin perhepäivähoidossa, mutta nyt vasta muistui sijaisjärjestely mieleen. ;) Niin, siis lapsillehan oli nimettyinä varahoitopaikat pph:n sairastumisen varalle. En tiedä, olisiko lapsi pitänyt sinne itse viedä kesken päivää, koska pph ei koskaan sillä tavalla yllättäen sairastunut.

Mutta ei voida tietenkään olettaa, että vanhempien pitäisi ottaa palkaton vapaapäivä koska pph sairastuu ja siksi varahoito oli kyllä järjestetty. Jos vanhempien olisi pitänyt lapsi siirtää hoitopaikasta toiseen kesken päivän, siihen kuitenkin varmasti olisi se tunti-pari mennyt, että kaikki vanhemmat olisivat töistään päässeet, jos edes olisivat päässeet, koska hoitajan sairastuminen ei oikeuta tilapäiseen hoitovapaaseen.
 
Hyvin alentuvasti ajateltu, että kaupan kassa voi olla pois, mutta lääkäri ei. Suurin osa tapauksista päivystystä lukuunottamatta on niitä, jotka voi siirtää toiselle lääkärille tai toiselle päivälle. Kassa sen sijaan saattaa olla ainoa työntekijä koko liikkeessä esim Siwassa ja erikoisliikkeissä. Hän ei voi lähteä.
Yleisesti lääkärien ajat ovat täynnä eikä useampaa potilasta vo ottaa kerralla, ja lisäksi siinä on yleensä kyse ihmisen terveydestä, jopa hengestä. Potilas kuolee koska se ohitusleikkauksia tekevä lääkäri lähtee hakemaan lasta vessaan. Palomies ei nyt ehdi sammuttamaan tulipaloa koska pitää lähteä heti hakemaan lapsi päiväkodista. Poliisi jättää vuoron kesken ja muut saa hoidella rattijuopot pois liikenteestä. Kyllä vaan toisissa ammateissa voi olla katastrofi lähellä jos lähtee kesken pois. Ja se että tuosta vaan saa sijaisia ei pidä paikkaansa. Päivystäjillä on takapäivystäjä, mutta päiväaikaan esim sairaaloissa on kaikki ajat vedetty täyteen, ei kukaan siellä toisten leikkauksia kerkiä tekemään kun omatkin hommat täytyy hoitaaa.

Olet oikeassa siinä että en tullut ajatelleeksi noita pikkuliikkeitä. Syy siihen on että en ole koskaan joutunut itse olemaan ainoa työntekijä kaupassa, vaikka olen useammassakin kaupassa ollut töissä. Aina on ollut vähintään kaksi ihmistä pienimmissäkin kaupoissa. Mutta totta, ei nekään voi tuosta vaan lähteä. Sen sijaan ison kaupan kassa kyllä voi, niitä kun on yleensä kymmenkunta töissä, ja muualta voi hypätä helposti tuuraamaan.
 
KGGL
Yleisesti lääkärien ajat ovat täynnä eikä useampaa potilasta vo ottaa kerralla, ja lisäksi siinä on yleensä kyse ihmisen terveydestä, jopa hengestä. Potilas kuolee koska se ohitusleikkauksia tekevä lääkäri lähtee hakemaan lasta vessaan. Palomies ei nyt ehdi sammuttamaan tulipaloa koska pitää lähteä heti hakemaan lapsi päiväkodista. Poliisi jättää vuoron kesken ja muut saa hoidella rattijuopot pois liikenteestä. Kyllä vaan toisissa ammateissa voi olla katastrofi lähellä jos lähtee kesken pois. Ja se että tuosta vaan saa sijaisia ei pidä paikkaansa. Päivystäjillä on takapäivystäjä, mutta päiväaikaan esim sairaaloissa on kaikki ajat vedetty täyteen, ei kukaan siellä toisten leikkauksia kerkiä tekemään kun omatkin hommat täytyy hoitaaa.

Olet oikeassa siinä että en tullut ajatelleeksi noita pikkuliikkeitä. Syy siihen on että en ole koskaan joutunut itse olemaan ainoa työntekijä kaupassa, vaikka olen useammassakin kaupassa ollut töissä. Aina on ollut vähintään kaksi ihmistä pienimmissäkin kaupoissa. Mutta totta, ei nekään voi tuosta vaan lähteä. Sen sijaan ison kaupan kassa kyllä voi, niitä kun on yleensä kymmenkunta töissä, ja muualta voi hypätä helposti tuuraamaan.
Kaupan voi aina pistää kiinni. Tietääkseni siihen ei ole kukaan vielä kuollut. Sen kun soittaa kauppiaalle että nyt on mentävä. Yrittäjällä se on vielä helpompaa, tosin tulot jää saamatta, mutta sellaista se yrittäminen nyt vaan on.
 
"Joopa"
????
Hauskoja nämä keskustelut kun ihmiset luulee olevansa korvaamattomia! Ihan tiedoksi kaikille, kukaan ei ole korvaamaton työpaikallaan. Jos lapsi sairastuu päivähoidossa pitää miettiä mikä on tärkeää, eli priorisoida. Onko ne työtehtävät tärkeämpiä kuin lapsi? Jokaisella on esimies jonka vastuulla on järjestää tuuraaja. Ei sellaista työpaikkaa olekaan mistä ei voisi kesken lähteä hoitamaan sairasta lastaan.
No oikein, ehkä lentäjä ja cabin crue, sieltä ei niin vaan kotiin lähdetä kesken lentoa ????
 
Vierass
[QUOTE="pph";30630875]"Perhepäivähoitajat ovat aina lasten kanssa yksin ja varmasti sijaisen järjestäminen heillekin kestää vähintään tunnin-pari, jos edes saman päivän aikana onnistuu."

Sijainen perhepäivähoitajalle?

Jos pph sairastuu itse päivän aikana, vanhemmat tulevat hakemaan lapsensa pois niin pian kuin mahdollista.[/QUOTE]
Kyllä perhepäivähoitajallakin pitäisi olla sijaisjärjestelyt. Meillä oli ensin sijaispaikkana yksityinen päiväkoti. Myöhemmin saatiin sijaiseksi varalla olevia perhepäivähoitajia. Yleensä sijaispäivät oli tiedossa etukäteen, mutta ainakin kerran oli niin, että sijaistarve tuli tietoon vasta aamulla. Silloin jouduttiin odottamaan tunti, pari sijaista.
 
"vihainen"
Alkuperäinen kirjoittaja Lähihoitaja+sairaanhoitaja;30630632:
Kun ei millään tajuta, että ei jokaiselta työpaikalta lähdetä niin vain saman tien kun päiväkodista on soitettu lapsen sairastuneen. Kyllähän jossakin palvelukodissa voi olla vaikkapa kolme hoitajaa aamuvuorossa, mutta homma kusee pahemman kerran jos yksi ei yhtäkkiä tulekaan töihin tai lähtisi kylmästi pois ennen kuin sijaista on hankittu. On ollut sellainenkin tilanne, että aamulla kaksi hoitajista soittaa olevansa sairaana ja paikalla onkin vain yksi hoitaja. Ehkä jostakin saadaan hälytettyä yksi hoitaja paikalle, mutta ei tämäkään heti paikalle ehdi. Siinä sitten yökkö jatkaa töitä niin kauan, että aamutoimet on tehty ja väki pöydässä. Aamupalasta eteenpäin pärjää jollakin tavalla kaksi hoitajaa.
Miten sinut saisi tajuamaan, että totta kai päiväkodeissa tiedetään, että kaikista työpaikoista ei päästä saman tien lähtemään. Eivät lastenhoitajatkaan voi lähteä välttämättä heti. Mutta jos tulee tilanne, että lapsi on pyydetty hakemaan välittömästi, silloin JOKU lähtee hakemaan sitä lasta aika sukkelaan.

Ihmettelet sitä tilannetta, jos ripuloivaa lasta pyydetään hakemaan kotiin. Sehän on vain pikkupikkuripulit jotka päiväkodissa leviävät pitkin ja poikin ja vatsatautinen usein yrjöilee pitkin ja poikin. Siellä hoitopaikassa on yleensä aina liian vähän hoitajia ja eritteitään ympäriinsä puskevaa lasta hoidettaessa muut lapset voivat jopa loukkaantua vakavasti. Päiväkotiryhmissä on sellainen meno nykyään, että kaikki erityistilanteet voivat olla vaarallisia.
 

Yhteistyössä