Mitä teette työksenne jos ette "voi olla" poissa lapsen sairauden takia?

  • Viestiketjun aloittaja ......
  • Ensimmäinen viesti
"lastenhoitaja"
Siis jos nyt puhutaan näistä vanhemmista jotka ei kertakaikkiaan paikalle pääse vaikka haluaisivat lapsen sairastuttua, niin tähän mennessä olen tavannut vain yhden. Ja hän oli lentäjä. Jostain toiselta puolen maapalloa on paha lähteä Suomeen vaikka lapsella olisi pää poikki. Toki hänellä/heillä oli äidin lisäksi varahakijat ja hoitajat tarkkaan mietittynä.

Sellaista tilannetta vaan ei voi olla, tai ei saa olla, että työ menee oman sairaan tai loukkaantuneen lapsen edelle. Jos olet yksin firmassa etkä saa ketään muuta lastasi hakemaan/hoitamaan, niin se on vaan pistettävä lappu luukulle ja ohjattava asiakkaat ulos tai peruttava tapaamiset. Jos työn keskeyttäminen tai töistä poisjäänti on erityisen hankalaa, omaa lasta varten TÄYTYY olla varasuunnitelma. Näin se on.
 
  • Tykkää
Reactions: HippuTAR
sairaanhoitajatar
Meillä miehen työpaikalla on 170 ihmistä ja vuorossaan aina muutama ylimääräinen. Olen yksi viidestä ja työni jaetaan muille tai sitten teen ne itse kun tulen töihin. Voisin olla kotona, mutta mieheni HALUAA olla kotona. Olin vuosia kotiäitinä ja olen hoitanut varmasti (sairaita) lapsiani, joten annan miehen hoitaa.

Ja PS. Muistan, kun olin töissä terkkarina. Kamala tilanne, kun viikkoja sitten varatut ajat peruutettiin ja sitten, palattuasi töihin, yrität sulloa niitä täpötäyteen ajanvarauskirjaan. Huoh! Ei harmita nykyinen työtilanne ollenkaan!
 
  • Tykkää
Reactions: Jellonainen
Lähihoitaja+sairaanhoitaja
[QUOTE="lastenhoitaja";30628637]Siis jos nyt puhutaan näistä vanhemmista jotka ei kertakaikkiaan paikalle pääse vaikka haluaisivat lapsen sairastuttua, niin tähän mennessä olen tavannut vain yhden. Ja hän oli lentäjä. Jostain toiselta puolen maapalloa on paha lähteä Suomeen vaikka lapsella olisi pää poikki. Toki hänellä/heillä oli äidin lisäksi varahakijat ja hoitajat tarkkaan mietittynä.

Sellaista tilannetta vaan ei voi olla, tai ei saa olla, että työ menee oman sairaan tai loukkaantuneen lapsen edelle. Jos olet yksin firmassa etkä saa ketään muuta lastasi hakemaan/hoitamaan, niin se on vaan pistettävä lappu luukulle ja ohjattava asiakkaat ulos tai peruttava tapaamiset. Jos työn keskeyttäminen tai töistä poisjäänti on erityisen hankalaa, omaa lasta varten TÄYTYY olla varasuunnitelma. Näin se on.[/QUOTE]

Ei yksin työvuorossa oleva hoitaja voi niin vain lähteä töistä ja jättää asukkaita yksin. Kun pienissä palvelukodeissa on töissä kerralla pääasiassa yksi hoitaja. Ei niitä vanhuksia tai kehitysvammaisia niin vain jätetä ja "laiteta lappua luukulle". Toki tuollaisessa tilanteessa soitetaan heti esimiehelle joka alkaa metsästämään sijaista tai hälyttää paikalle jonkun muun vakkarihoitajista, mutta ei sekään niin vain sormia napauttamalla tapahdu.
 
"Mirella"
Mä teen työkseni asiakasyrityksille teknologiaprojekteja. Tarkemmin en halua määritellä, etten paljastu. Homma on se, että aina yhdessä projektissa on suoraan vastuullisina vain 2 henkilöä, joista toinen vastaa myynnistä ja toinen teknisestä puolesta. Aikataulut tehdään päivän tarkkuudella. Jos itse olen teknisenä henkilönä pois, ei myyntipuolen vastaavalla ole mitään kompetensseja tehdä mun duuniani. Kukaan muu tekninen henkilö talosta ei A.) pääse tulemaan, koska ovat omassa projektissaan kiinni ja B.) ei kesken kaiken edes pysty työtä noin vain jatkamaan, koska ei ole projektia seurannut.

Jos sairastun tai jään lapsen kanssa kotiin, se tarkoittaa että projekti alkaa vaatimaan myös minulta sen että sitten yöt läpeensä teen sitä. Siltikin se usein viivästyy, koska kaikkea ei voi tehdä yöllä kotoa käsin. Viivästyminen maksaa sanktioina heti firmalle ja meillä on talossa kaikilla pohja+provisio palkkamalli. Firman saktiot vetävät katteen nollille tai vain vähän plussalle, joten siitäpä ei sitten enää riitäkään minulle provisiota, kun "break even" jää saavuttamatta. No se taas näkyy sitten niin, että jää kurahaalarit ostamatta ja syödään näkkileipää ja vellikeittoa.

Kyllä hyvin usein se pienempi paha perheelle ja sairaalle lapselle itselleenkin on, että minä jatkan töitä ja lapsi sairastaa vaikka mummun kanssa kotona.
 
vier
Aika monen vastauksesta näkee ettei töistä voi olla pois miten vaan eikä lähteä ihan yhtäkkiä. Onneksi monella on lähipiiri auttamassa kun lapsi sairastuu.

Tuntuu että nämä huutelijat joiden mielestä kaikki voi olla pois milloin vaan ja miten vaan on kotiäitejä jotka yrittää pönkittää omaa roolia kun kotona muiden rahoilla oleilevat.
 
"lastenhoitaja"
Alkuperäinen kirjoittaja Lähihoitaja+sairaanhoitaja;30628708:
Ei yksin työvuorossa oleva hoitaja voi niin vain lähteä töistä ja jättää asukkaita yksin. Kun pienissä palvelukodeissa on töissä kerralla pääasiassa yksi hoitaja. Ei niitä vanhuksia tai kehitysvammaisia niin vain jätetä ja "laiteta lappua luukulle". Toki tuollaisessa tilanteessa soitetaan heti esimiehelle joka alkaa metsästämään sijaista tai hälyttää paikalle jonkun muun vakkarihoitajista, mutta ei sekään niin vain sormia napauttamalla tapahdu.
" Jos työn keskeyttäminen tai töistä poisjäänti on erityisen hankalaa, omaa lasta varten TÄYTYY olla varasuunnitelma. Näin se on. "

Toistanko itseäni?

En minäkään voi töistä lähteä ja jättää hoitolapsia yksin, mutta sitä varten meillä mm. ei työskennellä yksin missään vuorossa ja aina voi koittaa hälyttää työkavereita tilalle ja joku varmasti pääsee. Lisäksi minulla on tuttuja joille voin aina soittaa, että he pääsee lapseni luokse. Tosin on mulla se mieskin.. mutta niillä joilla ei ole, pitäisi kyllä olla varasuunnitelmat erityisen hyvin tehtynä.

Ot..Toi on kyllä ihan järkyttävä turvallisuusriski, kun hoitajat työskentelee yksin potilaiden kanssa jotka _ei keskenään ja yksin toimeen tule vaan vaatii valvontaa_. Mitä vaan voi sattua, ei pelkästään että sun lapses jää auton alle hoidossa ja sun on pakko lähteä sairaalaan, vaan mitäs jos sä esim. tuuperrut siellä töissä ja makaat koko vuoron yksin jossain toimiston lattialla? Noista kannattais oikeasti aika painokkaasti puhua siellä työpaikalla.
 
poissaolo
Olin jokunen vuosi sitten päiväkodin vanhempainillassa, jossa muutama äiti kannusti hoitajia soittamaan töihin, jos lapsi on vähänkin kipeän oloinen. Perusteluna oli, että sitten on niin ihanan hyvä omatunto lähteä kotiin töistä. Itse olen aina saanut järjesteltyä poissaolot, mutta työt ovat odottaneet. Sairasviikon aikana ja jälkeen olen tehnyt iltatöitä, ylitöitä, etätöitä sun muuta saadakseni työt tehtyä.
 
Lähihoitaja+sairaanhoitaja
[QUOTE="lastenhoitaja";30628733]" Jos työn keskeyttäminen tai töistä poisjäänti on erityisen hankalaa, omaa lasta varten TÄYTYY olla varasuunnitelma. Näin se on. "

Toistanko itseäni?

En minäkään voi töistä lähteä ja jättää hoitolapsia yksin, mutta sitä varten meillä mm. ei työskennellä yksin missään vuorossa ja aina voi koittaa hälyttää työkavereita tilalle ja joku varmasti pääsee. Lisäksi minulla on tuttuja joille voin aina soittaa, että he pääsee lapseni luokse. Tosin on mulla se mieskin.. mutta niillä joilla ei ole, pitäisi kyllä olla varasuunnitelmat erityisen hyvin tehtynä.

Ot..Toi on kyllä ihan järkyttävä turvallisuusriski, kun hoitajat työskentelee yksin potilaiden kanssa jotka _ei keskenään ja yksin toimeen tule vaan vaatii valvontaa_. Mitä vaan voi sattua, ei pelkästään että sun lapses jää auton alle hoidossa ja sun on pakko lähteä sairaalaan, vaan mitäs jos sä esim. tuuperrut siellä töissä ja makaat koko vuoron yksin jossain toimiston lattialla? Noista kannattais oikeasti aika painokkaasti puhua siellä työpaikalla.[/QUOTE]

Miten joku voinkin olla noin mustavalkoinen ja tietämätön... Itsellä on hyvä tukiverkko, mutta silti tajuan että kaikilla ei ole eikä sellaista niin vain hankita.

Tuo yksin työvuorossa oleminen on täysin normaalia hoitoalalla pienemmissä paikoissa. Myös isommissa paikoissa mennä minimimiehityksellä eikä todellakaan ole pelkoa, että vuorossa voisi olla joskus enemmän väkeä muulloin kuin pesupäivinä.

Monessa paikassa on vaadittu lisää työntekijöitä, mutta ei isot kunnalliset ja yksityiset työnantajat kuuntele. Säästetään säästetään, ei palkata sijaisia jos joku sairastuu jne. Revitään hoitajien selkänahasta kaikki. Tuo on sitä hoitoalan todellisuutta ja sellaisen joka ei siitä tiedä mitään ei kannata tulla viisastelemaan.
 
fsk
No mä tein satunnaisia sijaisuuksia yläasteella kässän opena. No olin lupautunut sijaiseksi koska oikean opettajan lapsi oli sairaana. Minun piti mennä klo 10 ja sitten oman lapseni tarhatäti soittaa klo 9, että lapsi on sairastunut ja pitää hakea kotiin. En todellakaan voinut jättää menemättä vain lupaamaani työhön, pakko oli äkkiä etsiä lapselle joku hoitaja. Eivät olisi saaneet sinne ketään muuta niin lyhyellä varoitusajalla.
 
"lastenhoitaja"
Alkuperäinen kirjoittaja Lähihoitaja+sairaanhoitaja;30628759:
Miten joku voinkin olla noin mustavalkoinen ja tietämätön... Itsellä on hyvä tukiverkko, mutta silti tajuan että kaikilla ei ole eikä sellaista niin vain hankita.

Tuo yksin työvuorossa oleminen on täysin normaalia hoitoalalla pienemmissä paikoissa. Myös isommissa paikoissa mennä minimimiehityksellä eikä todellakaan ole pelkoa, että vuorossa voisi olla joskus enemmän väkeä muulloin kuin pesupäivinä.

Monessa paikassa on vaadittu lisää työntekijöitä, mutta ei isot kunnalliset ja yksityiset työnantajat kuuntele. Säästetään säästetään, ei palkata sijaisia jos joku sairastuu jne. Revitään hoitajien selkänahasta kaikki. Tuo on sitä hoitoalan todellisuutta ja sellaisen joka ei siitä tiedä mitään ei kannata tulla viisastelemaan.
Kuka sanoi että kaikki joilla on hyvä tukiverkko, ovat sen helposti saaneet? En minä ainakaan. Kyllä sitä ihan itse on joutunut suhteita luomaan ja tekemään myös vastapalveluksia. Suomessa on 5 miljoonaa ihmistä, kyllä sitä aina jonkun löytää jos vaan haluaa eikä heittäydy ihan erakoksi. Palvelujakin saa ostaa jo aika hyvin joka puolella.

Ja kyllä minä tiedän hoitoalan todellisuuden, se kannattaako kaikki niellä on asia erikseen. Hoitajillakin on oikeuksia, esim. oikeus sairaan lapsen hoitoon ja se on esimiehen ongelma, ei hoitajan ongelma onko saatavilla ja tiedossa varamies ja onko asukkaiden ja työntekijöiden turvallisuus taattu 24/7 ja yllättävissäkin tilanteissa.

Mutta niin, sielläs sitten istut työvuorossa yksin 15 kehitysvammaisen kanssa kun sun lapses makaa kenties teho-osastolla. Kun ei vaan pysty eikä kykene eikä mikään ole mahdollista ja kaikki on niin vaikeaa. Mitään marttyyrin kruunua en tuollaisesta ojentele eikä tuossa ollut mitään pätevää syytä miksi voisit jättää lapsesi heitteille työsi vuoksi.
 
bdd
Alkuperäinen kirjoittaja Lähihoitaja+sairaanhoitaja;30628708:
Ei yksin työvuorossa oleva hoitaja voi niin vain lähteä töistä ja jättää asukkaita yksin. Kun pienissä palvelukodeissa on töissä kerralla pääasiassa yksi hoitaja. Ei niitä vanhuksia tai kehitysvammaisia niin vain jätetä ja "laiteta lappua luukulle". Toki tuollaisessa tilanteessa soitetaan heti esimiehelle joka alkaa metsästämään sijaista tai hälyttää paikalle jonkun muun vakkarihoitajista, mutta ei sekään niin vain sormia napauttamalla tapahdu.
Tai esim kotona asuvan hengityshalvauspotilaan hoitaja, yksin työssä tsekkaamassa että hengityskone pelaa- ei todellakaan voi vaan lähteä ja jättää potilasta sinne yksin jos aina on 24/7 joku hoitaja paikalla.
 
  • Tykkää
Reactions: Moraalinvartija
lääkäri
Mä en oikein tiedä mitä tällä aloituksella haetaan. Ettäkö me jotka olemme sellaisessa työssä ettei siitä nyt ihan voi hilpasta kesken, ollaan jotenkin huonoja äitejä? Vaikka varahakijat ja varahakijoiden numerot olisi annettu sinne hoitopaikkaan, niin silti sitä on paska äiti ja priorisoi asiat väärin jos esimerkiksi ei ensiavussa lääkärinä koe voivansa jättää kollegoja, hoitajia ja ennen kaikkea potilaitaan siihen pulaan että lyö hanskansa roskiin ja lähtee hakemaan ihan itse lastaan päiväkodista...

Okei, olen paska äiti. Kiitti vaan paljo.
 
"lastenhoitaja"
Alkuperäinen kirjoittaja lääkäri;30628803:
Mä en oikein tiedä mitä tällä aloituksella haetaan. Ettäkö me jotka olemme sellaisessa työssä ettei siitä nyt ihan voi hilpasta kesken, ollaan jotenkin huonoja äitejä? Vaikka varahakijat ja varahakijoiden numerot olisi annettu sinne hoitopaikkaan, niin silti sitä on paska äiti ja priorisoi asiat väärin jos esimerkiksi ei ensiavussa lääkärinä koe voivansa jättää kollegoja, hoitajia ja ennen kaikkea potilaitaan siihen pulaan että lyö hanskansa roskiin ja lähtee hakemaan ihan itse lastaan päiväkodista...

Okei, olen paska äiti. Kiitti vaan paljo.
No ei tässä kyllä mielestäni tuollaista haettu?

Vaan sitä että jos on niin kertakaikkisen estynyt, niin varasuunnitelma on oltava. Eikä niin että sitten kiikutellaan sitä oksentelevaa lasta hoitoon kun ei itse voi jäädä hoitamaan ja odotetaan että hoitaja istuu päivystyksessä vieressä kun ei itse ehdi paikanpäälle tulemaan, koska TYÖT. Ja kyllä, näitäkin on.

Ei siinä ole mitään väärää tai ihmeellistä, jos lapsella on varahoitajat vanhempien työn luonteen vuoksi. Niin sen pitääkin olla ja ylipäätään ihan jokaisella pitäisi olla se varahakija merkittynä tietoihin.
 
Vuerass
Sairas lapsi ei kuulu hoitoon. Teen ls-ilmoituksen joka kerta kun omaan päiväkotiryhmään tuodaan sairas lapsi.
Tuo kuulostaa jo sosiaalitoimen resurssien tuhlaukselta. Virhearvioita voi sattua. Minutkin on kerran hälytetty töistä hakemaan lapsi pois hoidosta kakkahädän vuoksi. Kotiin päästyä lapsi kävi kakalla ja oli sen jälkeen taas täysin leikkikykyinen 5-vuotias. Ei siis ollut ripulia eikä muutakaan. Olisitko tuostakin tehnyt ls-ilmoituksen?
 
lääkäri
[QUOTE="jepp";30628629]Jokainen voi olla pois. Se on kiinni omasta tärkeysjärjestyksestä.[/QUOTE]

Tässähän tuo sanotaan. Toivon totisesti että itse sitten saat umppariasi leikkaamaan sen kirurgin joka jättää sut siihen pöydälle auki että odota siinä kunnes toinen kirurgi kerkiää siitä edellisestä leikkauksestaan tähän...
 
pokkura
Hoidamme kyllä sairaan lapsen kotona, meillä se onnistuu kikkailemalla vaikka tukiverkkoa ei ole sitteen minkäänlaista lyhyellä varoitisajalla, mutta ymmärrän täysin perheitä joissa työpaikalta ei noin vaan lähdetä. Kaikki sympatiat työssäkäyville vanhemmille, joita täällä riepotellaan ja loataan siitä, että yrittävät tehdä parhaansa! Ei kukaan halua sairasta lastaan ehdointahdoin hoidossa pitää, mutta yrittäkää nyt muistaa, että tämä lastenhoitojärjestely on alunalkaenkin tehty TYÖELÄMÄN TARPEISIIN.
 
-9-9-
Tuntuu että nämä huutelijat joiden mielestä kaikki voi olla pois milloin vaan ja miten vaan on kotiäitejä jotka yrittää pönkittää omaa roolia kun kotona muiden rahoilla oleilevat.
Niin, tai sit ne on sellasia mitkä ihmettelee mitä nämä ihmiset tekevät jos itse saavat mahataudin tai vaikka venäyttävät selän kesken työvuoron? Silloin ei yhtäkkiä ole ollenkaan hankalaa löytää sijaista tai laittaa "lappua luukulle" ym :rolleyes:
Mutta, kaikilla on vähän omanlainen se tärkeysjärjestys.
 
Pienen lapsen äitinä ei haittaa vaikka tekee työtä jossa ei ole millään tavalla "tärkeä" ja olen helposti korvattavissa. Ei ketään edes kiinnosta vaikkei töihin tulisikaan. :D
Miehen kanssa ollaan aina vuorotellen pois, hän pystyy tekemään tarvittaessa etätöitä.
 
.....
Ei kukaan halua sairasta lastaan ehdointahdoin hoidossa pitää, mutta yrittäkää nyt muistaa, että tämä lastenhoitojärjestely on alunalkaenkin tehty TYÖELÄMÄN TARPEISIIN.
Vanhemmat vois yrittää muistaa, että päivähoitoa ei ole tehty sairaan lapsen hoidon tarpeisiin. Tarkoituksen mukaista ei ole sekään, että muu ryhmä (20 lasta) odottaa vajaan henkilökunnan kanssa kun yksi hoitajista on kiinni yhden lapsen kanssa jossain terveyskeskuksessa, kun vanhempi on niin kiireinen työssään ettei itse pääse paikalle eikä saa ketään muutakaan lastansa hoitamaan.

Vanhemmat voisi yrittää muistaa, että ovat viime kädessä kyllä ihan itse vastuussa lapsestaan, ei yhteiskunta ja päivähoito. Voisi myös koittaa ajatella että ehkä se olisi sen lapsenkin etu koittaa järjestellä elämäänsä edes jonkinlaista turvaverkkoa. Ei sen tarvitse koostua sukulaisista.
 

Yhteistyössä