Mitä teette työksenne jos ette "voi olla" poissa lapsen sairauden takia?

  • Viestiketjun aloittaja ......
  • Ensimmäinen viesti
-9-9-
Onko kenelläkään vinkkiä tulevaisuuden varalle? Ainut plussa on, että en ole yh. Mutta jos ja kun menen töihin pienimmän mennessä hoitoon, olemme luultavasti liemessä jos töissä ei jousteta lapsen sairastuttua.
Taitaa lukea ihan laissa että lapsen sairastuttua saa olla max 4 päivää poissa töistä. TES sitten määrää saako palkkaa vai onko palkatonta, mutta ei työnantaja voi kieltää vanhempaa olemasta kotona sitä aikaa kun saa hankittua lapselle hoitajan.
 
9078
Minulla on joitakin päiviä, joina käytännössä mahdoton olla pois töistä.
Tällaisia ovat kauan sitten sovitut koulutus- tai opetuspäivät, jotka vaikuttavat
kymmenien ihmisten elämään. Samoin haastattelupäivät, jolloin olen menossa
haastattelemaan muualle Suomeen ihmisiä. Ja tiukkojen aikataulujen dead linet
tietokirjojen kanssa (esim. taitto- tai oikolukuversio pystyttävä tarkistamaan kahdessa
päivässä).

Onneksi mieheni pystyy tuolloin olemaan kotona. Hätävarana isovanhemmat ja vielä
hätähätävarana tuttu hoitaja. Eli kipeää lasta emme joudu viemään hoitoon!
 
viers
Tässä keskustelussa verbi "voida" saa uskomattomat mittasuhteet. Eli mitä ei kertakaikkisen kaikkiaan muka voi olla tekemättä sen takia, jos haluaa jäädä lapsen kanssa kotiin. No tuolla samalla mittasuhteella voi tehdä paljon muutakin. Voi vaikka hakata kirveellä huoralta pään poikki... ai ei voi vai? No senkun tarpeeksi kauan hakkaa, niin varmaan irtoaa. Ei seurauksia mietitty tässä toisessakaan keskustelussa. Tai voihan sitä vaikka mennä torstaina kiasmaan, paskantaa lattialle ja huutaa että mitä teki michelle obama kirkossa silloin kun Clinton valittiin? Hä... mitä?
 
Löä
Siis onko porukka täällä oikeasti sitä mieltä, että sairaan lapsen voi viedä hoitoon? Että on päiväkodin vastuulla hoitaa sairasta lasta? Että oma vastuu lapsesta päättyy siihen kun se saadaan ulos mahasta? Ihan vaan sen takia, että on niin tärkeä ja korvaamaton omassa duunissaan?
Mä ihan todella toivon, että tällä asenteella olevat ihmiset jättävät lapset tekemättä, kun niin helposti unohtuu tai ei kiinnosta , että ainoa kenelle oikeasti olet tärkeä ja korvaamaton on se lapsi.
 
"..."
[QUOTE="ope";30629458]No itse asiassa kyllä voi perua ja verrattain usein näin tapahtuukin. Sen lisäksi on ihan ok vastata lapsen puheluun kesken luennon.[/QUOTE]

Olisipa hauska olla näkemässä sinut 200 opiskelijan edessä luennoimassa lapsellesi jutellen.... Toivottavasti et ole opettaja
 
"..."
[QUOTE="vihainen";30628921]Minäkin vastaan tähän, että en olisi tehnyt lastensuojeluilmoitusta, mutta tuossa tapauksessa lapsella on ollut nimenomaan ongelma, jonka kanssa hän EI OLE PÄRJÄNNYT päiväkodissa. Silloin vanhemmalle soittaminen EI OLE ollut virhearviointi. Jos suhtautuminen on sitä, että taas ne soittivat turhaan, teet väärin lasta ja hoitajia kohtaan.

Kerrankin vatsan ongelmista kärsinyt isompi lapsi huusi puoli tuntia kovasti, mutta kun vanhempi pääsi paikalle, kaikki oli suunnilleen ok. Hänet hakeneet vanhemmat olivat fiksuja, eivätkä kyseenalaistaneet soittoa.[/QUOTE]

Joistakin päiväkodeista pitäisi tehdä ls-ilmoitus! Lapsi oli kerran kylmällä säällä puettu pelkkiin kurahousuihin ja takkiin. Siis kurahousujen alla ei ollut mitään vaikka oli todella kylmä ilma.
 
"jonna"
....Miksei joku voisi perustaa vuoropäiväkotia sairaille lapsille....? Luulenpa että aika moni työnantajakin sijoittaisi muutaman euron ihan mielellään niihin hoitovuoroihin
 
entisen tarhalapsen äiti
[QUOTE="...";30629507]Joistakin päiväkodeista pitäisi tehdä ls-ilmoitus! Lapsi oli kerran kylmällä säällä puettu pelkkiin kurahousuihin ja takkiin. Siis kurahousujen alla ei ollut mitään vaikka oli todella kylmä ilma.[/QUOTE]

Totta.

Kerran löysin lapseni (silloin 1, 5 v) istumasta hiekkalaatikolla pakkasensekaisessa kurakelissä pelkät pienet keinoneuletumput kädessä. Ihmeteltyäni asiaa hoitaja valitti että ei ollut muuta!!!! Tiesin vieneeni myös sekä kurahanskat että toppahanskat, mutta nepä eivät "olleet löytyneet" yhtään mistään! No, eivät olleet lapsen lokerossa eivätkä kassissakaan. Olivat merkityt kuitenkin, koska kaikkiin olin silittänyt lapsen koko nimen, pienesti ja sievästi. Seuraavana tai olisko ollut sitä seuraavana päivänä lasta päiväkotiin viedessäni näin mainitut tarvikkeet toisen lapsen hyllyssä. Noudin ne sieltä, tarkistin omat nimikointini ja vein tietty kotiin. Reklamoin asiasta (vastaus oli yhtä tyhjän kanssa: semmost sattuu, suurin piirtein), ja piirsin mustalla tussilla kaikkiin lapsen ulkovarusteisiin helvetin suurilla kirjaimilla hänen nimensä ja huutomerkin.

Jälkeenpäin harmittelin etten reklamoinut vielä ylemmälle tasolle. Koska ihan perseestähän tuo suhtautuminen oli.
 
viera.s
Silloin kun minä olin lapsi, kaupunki tarjosi edullisesti lasten-/kodinhoitajan kotiin. Joten kun minä olin sairas, sellainen meille aina tuli, vanhemmat ei koskaan jääneet itse kotiin. Eivät oikein olisi voineet, en tiedä oliko silloin tilapäistä hoitovapaata edes olemassa, ei ainakaan palkallisena. Isovanhemmat asui kaukana ja kaikki tutut myös päivisin töissä.

Sellaista palvelua ei valitettavasti enää ole. Joskus siis ajateltiin, että yhteiskunta turvaa vanhempien työssäkäyntimahdollisuudet myös lasten sairastaessa. Koska asia muuttui sitten tällaiseksi, että vanhempi on kelvoton jos ei itse pääse töistä lähtemään noin vain ja jos ei ole varahakijoita päivisin pyörittämässä peukaloita koko ajan valmiudessa ryntäämään lasta noutamaan.

Meillä ei ole ollut lapsen sairasajan hoidon kanssa ongelmaa, lapsi on sairastellutkin vähän ja isovanhemmat asuu lähellä ja heistä osa on jo eläkkeellä. On meilläkin kyllä ollut tilanteita, että jos soitto olisi päivähoidosta tullut, meillä olisi itsellämme mennyt vähintään pari tuntia että oltaisiin päästy lapsi hakemaan, mutta varahakija olisi todennäköisesti päässyt kyllä nopeammin. Mutta jos ei ole tuttuja tai sukulaisia lähellä ja päivisin joutilaina, mistä sen varahakijan tosiaan tekee? Oikeasti ei kertaakaan ole päivähoidosta kesken päivää soitettu, että lapsi pitäisi sieltä hakea sairastumisen vuoksi ja lapsi on sentään jo 5-vuotias. Kuinka usein sellaista edes sattuu? Ja jos vielä useimmiten pääsisi itse hakemaan, kuinka epätodennäköisiin skenaarioihin vanhempien pitää varautua (ja miten se tehdään?) jotta kelpaisi näille arvostelijoille?
 
"jonna"
Aika moni tuntuu olettavan, että jos joku ei voi olla töistä pois, nii sit lapsi on päiväkodissa, eiväthän he niin ole sanoneet.
Varsinaisia vastauksia in tainny tainnu tulla muutama.
Kunnallisella puolella on vaan se paska puoli, että vain valituksista ja vahingoista seuraa parannuksia, eli sir vasta kun sinne yhden hoitajan palvelukotiin tulee joky raiskaaja yöllä(nuin kuin on tapahtunut), nii sit vasta aletaa miettiä parannuksia systeemiin.
Ja kumma kyllä, KIRURGEILLAKIN on takapäivystäjär takapäivystäjät kotona(!!jotka on siellä apuna ja varalla, ja saavat siitä palkkaa!!).
Monessa kotihoidon ringissäkin on listassa varallaoloa!! Voisin kuvitella, että aika varmasti myös hengityshalvausyksiköllä on varahenkilöstöä, tai ainakin pitäisi olla, ehkä joissain sairaanhoitopiireissä "ei vielä ole sattunut mitään" jos ei ole.

Mutta esim joku käsityöope - mun mielestä voi todellakin olla pois töistä.
Baarityöntekijä jonka pomo on kuin ystävä - no aika yks puolinen ystävä - ravintola-ala on kuitenkun täynnä työntekijöitä ja ylimääräistä rahaa tarvitse tarvitsevia, soitto vaan mihin tahansa vuokrafirmaan.

Niin kuin tuossa eräskin on sanonut, työpaikoilla pitäisi olla varasysteemejä. Ei se työntekijäkään välttämättä ole enää edes työkykyinen jos oma lapsi esim loukkaantuu. Itse varmaa tärisisin ja huutaisin shokissa - ei siinä ite sillon ketää hoida tai mene tekee jotain kirjahaastatteluja toiselle puolelle Suomea..
 
Vierasss
Ap kysyi, mitä teette työksenne, jos ette voi olla pois... Ja kun vastataan siihen mitä kysyttiin, heti vedetään johtopäätöksiä, että nämä samaiset ihmiset vievät lapsen sairaana hoitoon. Ei se automaattisesti sitä tarkoita! Suurimmalla osalla lienee joku, joka voi lasta hoitaa.
 
lomittaja
Työssäni voi valita hakeeko lapsen heti kotiin ja jättää 200 eläintä huutamaan nälkäänsä ja syntyvän vasikan kuolemaan vaikeaan poikimiseen, vai hoitaako näistä ensin pakolliset ja hakee sitten. Minä saan ehkä vielä sijaisen seuraavalle päivälle, yrittäjä itse saisi ehkä ylihuomiselle.

Ja tässä ammatissa on useankin kerran tehty työtä se yksi päivä oksennustaudissa tai ripulissa. Ei onneksi voi tarttua hoidettaviin.
 
viera.s
Meillä ne mahdottomuudet hakea lasta välittömästi on liittyneet siihen, että molemmat vanhemmat on olleet työmatkalla. 200 km päästä ei hetkessä lapsen hoitopaikalle teleportata. Jossain vaiheessa meillä oli molemmilla työmatkoja niin paljon, ettei niitä voitu sovittaa eri päiville. Jos kumpikaan ei olisi ehtinyt edes normiaikaan hakemaan lasta, oli tietysti järjestetty varahakija, joka oli yleensä äitini. Hän on kuitenkin päivät töissä eikä varmaankaan olisi voinut kesken työpäivää lähteä hakemaan lapsenlastaan hoidosta. No miehen vanhemmat olisi todennäköisesti tunnin sisällä pystyneet hakemaan. Mutta jos kaikki läheiset ja lähellä asuvat olisi työelämässä, millaisiin epätodennäköisyyksiin sitä oikein pitää varautua? Solmia suhteita työttömiin vieraisiin ihmiseen (entäs jos saavatkin työn?) tai eläkeläisiin (entä jos sairastuvat?), jotta lapsella olisi nopea varahakija siinä tapauksessa, että sattuisi sairastumaan juuri sinä päivänä kun molemmat vanhemmat ovat työmatkalla.

Kuten sanottua, lapseni ei ole kertaakaan työpäiviemme aikana sairastunut. Hoitopaikasta kesken päivää on minulle soitettu kerran, silloin siitä syystä että kevätpäivä oli odotettua lämpimämpi ja pph soitti kertoakseen, että lapsen kengät ovat turhan lämpimät ja hiostavat. Että kovin korkea kynnys ei tuntunut olevat soittaa, eikä pph silloin edes vaatinut että toiset kengät pitäisi kesken päivää viedä (vein kuitenkin, koska olin silloin lähellä töissä), mutta mitään sen suurempaa hätää ei koskaan ole ollut. Olisi siis menneet hätätapauksia ja poikkeustilanteita varten solmitut suhteet vastapalveluksineen "hukkaan", enkä minä kyllä ainakaan odottaisi vanhemmilta, että sellaisia oikeasti järjestetään poikkeustapauksia varten, vaan odottaisin että päivähoidossa voidaan silloin osoittaa vähän ymmärrystä työelämän vaatimuksia kohtaan.
 
ärsyttää
Sairaan lapsen hoitopaikka EI ole päiväkoti, olipa vanhemman asema Jumalasta seuraava tai mikä tahansa! Jos ei itse pysty olemaan poissa töistä lapsen sairastuttua, on hänellä oltava hoitaja, mutta päiväkoti ei ole se hoitopaikka kuitenkaan. Päiväkoti ei ole velvollinen hoitamaan sairasta lastanne, sinä itse hänen vanhempana olet!
 
kiuuy
Alkuperäinen kirjoittaja ärsyttää;30630308:
Sairaan lapsen hoitopaikka EI ole päiväkoti, olipa vanhemman asema Jumalasta seuraava tai mikä tahansa! Jos ei itse pysty olemaan poissa töistä lapsen sairastuttua, on hänellä oltava hoitaja, mutta päiväkoti ei ole se hoitopaikka kuitenkaan. Päiväkoti ei ole velvollinen hoitamaan sairasta lastanne, sinä itse hänen vanhempana olet!
Onko joku näin väittänytkään?!
 
Toki meistä kaikki voi olla töistä pois silloin, kun on pakko, jos siis nyt ihan pilkkua viilaamaan lähdetään.
Mutta oma työni on sellainen, että jos minä olen poissa, niin koko pakka menee sekaisin. Tilalleni ei siis löydy tekijää, joka osaisi hoitaa saman työn, joten hommat seisovat niin pitkään, kunnes palaan taas sorvin ääreen. Ja kaikki uudelleenaikataulutukset vaativat sumplimista vähän joka suuntaan (poissaoloni vaikuttaa moneen ihmiseen), joten jos vaan on mitenkään mahdollista, niin menen kyllä töihin, vaikka lapsi olisi sairaana.

Ja jos se ei ole mahdollista, niin sitten ei ole. Sitten ne työt vaan seisoo. Minkä sille sitten mahtaa? Ja ei, en vie lapsiani päivähoitoon sairaina, vaan he jäävät isän/mummon tms. hoidettavaksi, mikäli mahdollista.
 
"lastenhoitaja"
Onko joku näin väittänytkään?!
Aika moni.

Ei voi olla pois kun pomo ei vastaa puhelimeen ja 10 mummoa makaa sitten aamun yksin paskoissaan tai sitten vasikka kuolee tai hengityshalvauspotilas jää yksin tai ollaan reissun päällä 200 km:n päässä JA varahakijoita ei saa kun ne on kaikki päivisin töissä tai sairaana tai sitä sun tätä.
Joten kyllä _meidän_ pirkko petterin kohdalla voidaan tehdä poikkeus että hän odottaa oksennustaudissa päikkärissä 3 tuntia kunnes Minä työssäni tärkeä ja korvaamaton vanhempi pääsen lapseni hakemaan tai kyllä hoitaja voi istua siellä ensiavussa kun Minä en kertakaikkiaan ehdi eikä ehdi kukaan muukaan tässä maailmassa ehdi eikä pysty irtautumaan työstään tai elämästään (paitsi tietysti sen hoitajan ON ehdittävä, koska päivähoito on vain Minua ja Minun lastani varten, viis niistä muista hoidettavista).
 
ppppphhhhh
Siis varmasti jokainen vanhempi pystyy olemaan poissa, mutta kyllä se esim lääkäriltä vaatii hiukan järjestelyjä. Eikä kukaan potilas tykkää että lääkäri ei ilmaannu paikalle tai aikasi perutaan varttia ennen. Jos olet tulossa toimenpiteeseen, joka vaatii etukäteissuunnittelua (esim kierukan laitto), ei ole kiva, että homma joudutaan aloittamaan alusta. Jo on sellaisiakin hoitoja (esim sädehoitoja), että ne on pakko suorittaa ajallaan.
 
"lastenhoitaja"
Siis varmasti jokainen vanhempi pystyy olemaan poissa, mutta kyllä se esim lääkäriltä vaatii hiukan järjestelyjä. Eikä kukaan potilas tykkää että lääkäri ei ilmaannu paikalle tai aikasi perutaan varttia ennen. Jos olet tulossa toimenpiteeseen, joka vaatii etukäteissuunnittelua (esim kierukan laitto), ei ole kiva, että homma joudutaan aloittamaan alusta. Jo on sellaisiakin hoitoja (esim sädehoitoja), että ne on pakko suorittaa ajallaan.
No varmasti. Varmaan lienee vähemmistössä he, joiden poissaolo ja etenkin äkillinen ei vaatisi minkäänlaisia järjestelyitä. Järjestelyitä ja varasuunnitelmia vaaditaan niin kassanhoitajan kuin lääkärin poissaolon varalle, näinhän se menee. Jos niitä varasuunnitelmia ei tee, niin ei se ole mikään syy kuitenkaan jättää omaa sairasta lasta päivähoidon kontolle. Se kun ei ole lapsenkaan etu.
 
[QUOTE="lastenhoitaja";30630484]No varmasti. Varmaan lienee vähemmistössä he, joiden poissaolo ja etenkin äkillinen ei vaatisi minkäänlaisia järjestelyitä. Järjestelyitä ja varasuunnitelmia vaaditaan niin kassanhoitajan kuin lääkärin poissaolon varalle, näinhän se menee. Jos niitä varasuunnitelmia ei tee, niin ei se ole mikään syy kuitenkaan jättää omaa sairasta lasta päivähoidon kontolle. Se kun ei ole lapsenkaan etu.[/QUOTE]

Jos olen kaupan kassa tms niin ei paljoa vaadikaan. Monissa ammateissa taas on melkoisen vaikeaa. Vai tykkäisitkö itse että sulle sanottaisiin ettet nyt vaan pääse leikkaukseen kun kirurgi lähti kotiin hakeen lasta vessaan kun se ei pärjää muuten päiväkodissa. Tai vielä parempi, kesken leikkauksen soitettaisiin että Pirkkopetteri pitäisi nyt hakea. Jätetään siis potilas maha auki leikkauspöydälle? Tulisi varmaan mieleen että eivätkö voisi vessattaa sitä lasta siellä päikyssä....

Kaverini puolestaan pitää hoitajan vastaanottoa ja on ainoa sen alan hoitaja koko kunnassa. Eli kun ajat joudutaan perumaan niin seuraava aika menee kuuden viikon päähän. Kukaan ei pysty hänen hommiaan hoitamaan tuosta vaan.

Vastaavia esimerkkejä on useita. Tosin on myös paljon ammatteja joissa voi hyvin tehdä esim etänä töitä. Meillä mies jää useammin kotiin/hakee kesken päivän koska hän kykenee tekemään kotoa töitä (paitsi jos on asiakastapaamisia, kokouksia tms) ja mun työni taas vaatii aina perumista, siirtelyä ja erityisjärjestelyjä.
 
lääkäri
Alkuperäinen kysymyksenasettelu siis kuitenkin oli: mitä teette työksenne jos ette "voi olla" poissa lapsen sairauden takia?

Siinä ei laisinkaan kysytty että järjestättekö lapselle varahoidon (useimmat varmasti järjestävät; se nyt ei kuitenkaan aloittajaa tuntunut kiinnostavan).
 
HippuTAR
No niin, täytyy vissiin itsekkin ruveta opiskelemaan luetun ymmärtämistä :ashamed:.

Koska ap:han tosiaan vain kysyi että "Mitä teette työksenne jos ette "voi olla" poissa lapsen sairauden takia?". Loput oletin itse, lähinnä kai ajattelin tän liittyvän tohon toiseen ketjuun jossa aika moni sanoo vievänsä sairaan lapsensa hoitoon, koska ei voi olla pois töistä. No mutta aloituksessahan ei lasten hoidosta mitään puhuttu. Joten poistun nurkkaan häpeämään.
 
vieras*
Mä olen hoitaja joka EI VOI noin vaan lähteä töistä vaikka sairastuisin tai vaikka oma lapsi sairastuisi.
Vai jätänkö ehkä juuri teidän dementoituneet, liikuntarajotteiset omaisenne pyörimään keskenään koska mulla on nyt kuumeinen olo?
Ei hoitoalalla sijaisia saa tunnin varoitusajalla, varahenkilöstö ei riitä paikkaamaan kaikkia poissaoloja ja keikkalaisen saaminenkin on tuurista kiinni. Seurea ei saa käyttää koska on liian kallista ja tuntilapulliset tulevat jos pääsevät ja jos huvittaa. Useimmat tuntilapulla tekevät kun ovat päivisin koulussa tai toisessa työpaikassa.
Ei ole yksi tai kaksi kertaa kun koko taloa on pyritetty niin että jokaisesta yksiköstä puuttuu hoitajia vuoroista, ja se esimieskin on jo tuuraamassa jotakin hoitsua viereisessa yksikössä.

mutta mun ei onneksi tarvitse miettiä, kuka hoitaa mun lastani koska mies pystyy tekemään etätöitä :kieh:
 

Yhteistyössä